W głębi sieci…
Jak bezpiecznie używać Internetu? Jak działają media społecznościowe? Jak rozpoznać niebezpieczeństwa, które czyhają w cyberprzestrzeni? Jak bezpiecznie korzystać z płatności internetowych i kont bankowych? Jak stworzyć „Wielki Mur Chiński”?
Na te i inne pytania uczniowie klasy 7a i klas ósmych uzyskali odpowiedzi w czasie interaktywnych warsztatów „W głębi sieci” realizowanych w ramach projektu „Praktyczne podejście do poprawy bezpieczeństwa młodzieży w Internecie” pod patronatem Fundacji Edukacja Przedsiębiorczości, prowadzonych przez absolwentkę naszej szkoły, a obecnie studentkę I roku Informatyki Politechniki Poznańskiej – p. Annę Gąsiorowską.
– „(…) W dzisiejszych czasach wiele dorosłych osób staje się ofiarami kradzieży kont oraz wycieku danych. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko, ponieważ przy coraz większej liczbie dostępnych usług Internetowych, w tym bankowych i podatkowych, udostępnia się niezwykle dużo wrażliwych danych. Takie informacje często mogą być wykorzystane w złym celu i powodować nieodwracalne szkody. Przyczyną takich zdarzeń jest mała świadomość zagrożeń, które im towarzyszą, stosowanie niewystarczających zabezpieczeń i brak wiedzy o sposobie ich funkcjonowania. Nie tylko dorośli, ale również młodzież doświadcza włamań na konta, których wynikiem jest spam (…)” – tytułem wstępu powiedziała prowadząca zajęcia – „(…) W celu rozwiązania tego typu problemów, dzieci już od najmłodszych lat powinny być świadome niebezpieczeństw w sieci i mieć zapewnioną odpowiednią edukację w zakresie dbania o swoje bezpieczeństwo (…)” – kontynuowała p. Ania Gąsiorowska.
W czasie warsztatów uczniowie brali udział w ciekawych eksperymentach mających na celu pokazanie, jak w praktyce działają zabezpieczenia stron Internetowych, szyfrowanie, certyfikat SSL (kłódka), a także poszerzyli wiedzę w zakresie zabezpieczania konta internetowego przy użyciu odpowiednich haseł i dwuetapowej weryfikacji.
Emocji było co nie miara! Ku zdziwieniu uczniów, złamanie 5-cyfrowego PIN-u zajęło zaledwie około 0,1 sekundy, a 3-znakowego hasła złożonego z cyfr, znaków specjalnych, małych i dużych liter – 0,3 sekundy.
– „Szok! Jak to możliwe? (…)” – słychać było komentarze uczniów. Zdumienie dotyczyło przede wszystkim czasu złamania hasła. Dopiero zapisanie 12-znakowego nafaszerowanego różnymi znakami hasła, przyniosło oczekiwane efekty – jego rozszyfrowanie będzie trwało około 3 tysiące lat!!!
W czasie kolejnych eksperymentów, uczniowie doświadczyli działania „podsłuchu” w sieci. Na twarzach uczniów pojawiły się wypieki, gdy zobaczyli, że na ekranie wyświetliły się ich dane logowania przechwycone przez hakerów.
– „(…) Jak w takim razie zabezpieczyć stronę?” – padały pytania ze strony uczniów.
Również na takie pytanie odpowiedziała p. Ania. Przeprowadzając kolejne doświadczenie polegające na dwuetapowej weryfikacji, uczniowie zauważyli, że po takim zabiegu, nawet jeżeli ktoś będzie znał hasło, nie będzie mógł dostać się na ich konto.
– „To bardzo ciekawe i bezpieczne rozwiązanie! (…)” – podsumowali uczniowie.
Na zakończenie zajęć prowadząca pocieszyła uczniów stwierdzeniem, że „(…) przeciętny użytkownik, który dba o swoje bezpieczeństwo w sieci nie będzie potencjalnie dobrym celem dla atakujących (…)”.
(wd)
___________________________________________
Dziękuję dyrekcji szkoły – p. Piotrowi Kucharczykowi i p. Zbigniewowi Woźniakowi za zaangażowanie oraz umożliwienie przeprowadzenia warsztatów.
Anna Gąsiorowska