Nasi na UAM w Poznaniu

Czy obcy to obcy? Poszukiwaniem odpowiedzi na to pytanie zajęli się kolorowi studenci w czasie październikowych zajęć prowadzonych przez mgr Alicję Skrzypczak z Instytutu Filozofii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

 Inspiracją do dyskusji na to pytanie był fragment filmu „Cudowny chłopak” opowiadającego niesamowitą historię o chłopcu ze zdeformowaną twarzą, który stara się przekonać wszystkich w nowej szkole, że jest tylko zwykłym dzieckiem i nie należy oceniać książki po okładce.

Nasi studenci aktywnie uczestniczyli w rozważaniach dotyczących poglądów francuskiego filozofa Emmanuela Levinasa – (…) dostęp do „twarzy” jest od razu etyczny. Gdy widzi Pan nos, oczy czoło, brodę „drugiego” i gdy potrafi je Pan opisać, oznacza to, że zwracamy się do niego jako do przedmiotu. Najlepszy sposób poznania „drugiego” to taki, w którym nie zauważymy nawet koloru jego oczu! Gdy obserwujemy kolor oczu, nie jesteśmy w relacji społecznej z „drugim”.

Zastanawiali się, co można wyczytać z twarzy kolegi/koleżanki? Próbowali odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak niewielu z nas nie boi się „obcych”, skąd bierze się lęk przed odmiennością? Co można zrobić, aby „obcy” mógł zdjąć „maskę”? Po wysłuchania piosenki „Tarzan – obcy jak ja”, szukali odpowiedzi na pytanie: dlaczego mimo różnic Tarzan potrafił porozumieć się z Jane.

W czasie listopadowych zajęć na Wydziale Historycznym UAM studenci Kolorowego Uniwersytetu przenieśli się w „Fascynujący kosmos” oraz tropili muzyczne zagadki.

Jak powstał wszechświat? Czym są czarne dziury? W jakiej odległości od Ziemi znajduje się podwójna czarna dziura? Co to jest gwiazda neutronowa? Jak powstaje Kwazar?

W ten fascynujący świat kosmosu zabrał nas młody wykładowca – Oskar Kuźnik  ze Szkoły Podstawowej w Żerkowie. W czasie swojego wystąpienia odpowiedział na wiele interesujących pytań oraz opowiedział o największych i najmniejszych gwiazdach, o niesporaczkach – organizmach, które mogą być „obcymi”.

Na trop muzycznych zagadek studentów KU zabrała prof. dr. hab. Alina Mądry z Zakładu Muzykologii Wydziału Historycznego UAM.

 Pani profesor przedstawiła tajniki swojej pracy – detektywa muzycznego. Zaprezentowała, dziwne instrumenty i oryginalne konstrukcje muzyczne, m. in. Theremin, Singing Ringing Tree, Wintergaten – Marble Machine, tajniki produkcji skrzypiec oraz starodawne druki z informacjami o najlepszych polskich lutnikach z Poznania. Po wysłuchaniu utworów muzycznych wykonanych zarówno na starodawnych instrumentach, jak i najnowszych, nawet najdziwniejszych, studenci KU zauważyli, że tradycja łączy się z nowoczesnością, a tropienie skarbów muzycznych jest niezwykle interesującym zajęciem.

W czasie zajęć nasi studenci mieli okazję do zaprezentowania swoich umiejętności i zainteresowań, chętnie uczestniczyli w dyskusji i odpowiadali na pytania prowadzących.  Uczestniczenie w wykładach było również okazją do robienia notatek (w zeszytach i smartfonach). O tym, czy okazały się skuteczne przekonali się w czasie quizu, który obejmował zagadnienia omawiane w czasie zajęć i podróży. Na wszystkie zadane pytania znali odpowiedź !!!  (wd)

Skip to content