Jak wyjść z labiryntu? – czyli leśne wędrówki matematyczno-przyrodnicze
Na przełomie maja i czerwca uczniowie II etapu edukacyjnego uczestniczyli w innowacji „Jak wyjść z labiryntu – czyli leśne wędrówki matematyczno-przyrodnicze”.
W tym celu nauczyciele – inicjatorzy innowacji przygotowali dla każdej klasy zestawy 12 zadań konkursowych, których celem było propagowanie interdyscyplinarnej wiedzy przyrodniczej, rozwijanie logicznego i przyczynowo – skutkowego myślenia, zdolności matematycznych i ich wykorzystanie w zadaniach praktycznych.
W otoczeniu lasu, w słoneczne dni uczniowie poszczególnych klas 4 – 8 w 2-3 osobowych zespołach rozwiązywali zadania obejmujące zagadnienia dotyczące fauny i flory, architektury, nauki i techniki, zjawisk przyrodniczych itp. z wykorzystaniem narzędzi matematycznych. Poszczególne zadania zostały umieszczone na pniach drzew w szkolnym lesie. Każda drużyna otrzyma kartkę z informacją, od którego zadania zaczyna rozwiązywanie. Poprawne rozwiązanie zadania wskazało drużynie kolejność rozwiązywania zadań i tym samym wyjście z leśnego labiryntu. Błędne rozwiązanie zadania powodowało, że drużyna zabłądziła, co było dla niej sygnałem, że na jakimś etapie rozwiązywania zadań popełniła błąd. Szybkie znalezienie błędnego rozwiązania pozwoliło drużynie wejść na właściwą ścieżkę i wyjść z leśnego labiryntu.
Rozwiązania zadań zostały sprawdzone i ocenione przez Komisję Konkursową, w skład której wchodzili nauczyciele-opiekunowie innowacji. Na poziomie klas czwartych szczęśliwie z leśnego labiryntu wyszło 10 drużyn, 3 drużyny z klas szóstych nie zabłądziły w lesie, na poziomie klas siódmych 8 drużyn bezbłędnie przeszło leśną ścieżkę i aż 9 drużyn z klas ósmych wyszło szczęśliwie z leśnej gęstwiny.
W czasie konkursu emocji było co nie miara: bieganie między drzewami w celu poszukiwania właściwej ścieżki (odpowiedniego zadania), wypieki na twarzy, dyskusje, negocjacje, weryfikowanie rozwiązań, powrót na właściwą ścieżkę, walka z czasem itp. W takiej atmosferze odbywał się konkurs.
Cele innowacji zostały osiągnięte. Uczniowie rozwinęli umiejętności wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody. Pokonanie „leśnego labiryntu” uświadomiło uczniom znaczenie zgodnego współdziałania w zespołach i zbiorowej odpowiedzialności za wykonywaną pracę. Uczniowie nabyli umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych. Dążenie do osiągnięcia celu (wyjście z labiryntu) wpłynęło motywująco i zmusiło uczniów do twórczego myślenia oraz podejmowania intelektualnych wyzwań. Uczniowie opanowali umiejętność dobrej organizacji pracy i wytrwałości w osiąganiu wyznaczonego celu. Ten rodzaj aktywności sprzyjał rozwojowi i popularyzacji zainteresowań uczniów, a także dostarczył im wielu satysfakcji oraz nowych doświadczeń.
Organizatorzy: Wioletta Dawicka, Agata Wiśniewska, Justyna Bąk-Górska, Anita Kucharczyk, Grażyna Leszczyńska, Barbara Witasik i Elżbieta Kwiecińska.