Projekt edukacyjny „Aktywnie po zdrowie. Zdrowo jem, więcej wiem”
23 października 2020 r. klasa III c pod opieką wychowawcy Edyty Drewniak – Przybylskiej zgłosiła swój udział w projekcie edukacyjnym „Aktywnie po zdrowie. Zdrowo jem, więcej wiem” – Edycja 2020/2021 – Etap Jesienno – Zimowy, którego organizatorem była Fundacja Banku Ochrony Środowiska. Patronat nad projektem objęła Małżonka Prezydenta RP Agata Kornhauser – Duda. Celem projektu było podniesienie wiedzy na temat zależności pomiędzy sposobem odżywiania, a stanem zdrowia. Uczniowie zostali zarejestrowani jako grupa „MniamMnionki”, której nazwę wybrali drogą losowania spośród wielu innych zaproponowanych.
W ramach projektu uczniowie zrealizowali następujące zadania:
- Lekcję: Poznajemy warzywa i owoce.
- Konkurs: Najlepszy rysunek „Jem owoce i warzywa”
- Lekcję: Cukier? Nie, dziękuję!
- Konkurs: Reklama zdrowych słodyczy.
- Dzielimy się wiedzą. Kolorowy talerz.
Z realizacji wszystkich zadań wychowawca sporządził raport składający się z pięciu części (każda poświęcona jednemu zadaniu), który został przesłany na specjalnie utworzonym dla tych celów koncie na stronie Fundacji BOŚ.
Raport z przebiegu projektu
Lekcja: Poznajemy warzywa i owoce.
Zadanie przeprowadzone zostało w ciągu dwóch jednostek lekcyjnych zgodnie z zaproponowanym w projekcie scenariuszem, z niewielkimi zmianami naniesionymi przez nauczyciela.
Jednostka I: Wprowadzeniem do zajęć było zorganizowanie wystawy przyniesionych przez dzieci warzyw i owoców oraz zabawa „Moje warzywko – odgadnę szybko…” Następnie przeprowadzono „Burzę mózgów” pod hasłem: Dlaczego dzieci powinny jeść warzywa i owoce?, podczas której uczniowie uświadomili sobie, jak ważną rolę w życiu człowieka pełni zdrowe odżywianie się. Dla pogłębienia tej wiedzy obejrzały dodatkowo filmik edukacyjny pt. „Warzywa i owoce” oraz rozwiązały krzyżówkę z hasłem „Zdrowo jem” opartą na zagadkach zaproponowanych w scenariuszu. Później wykonały zadania zawarte na karcie pracy ucznia. Na koniec uczniowie zostali podzieleni na 3 – 4 osobowe grupy, ustalili zasady koleżeńskiej współpracy i z zaangażowaniem zaplanowali pracę nad realizacją piramidy żywienia, dzięki czemu utrwalili swoje wiadomości zdobyte podczas lekcji. W ramach „Kącika dla Mamy i Taty” wszyscy uczniowie na niedzielny, rodzinny obiad przygotowali swoją ulubioną surówkę lub sałatkę. Nauczyciel otrzymał zdjęcia przygotowanych smakołyków poprzez aplikację Messenger i WhatsApp. Uczniowie zostali nagrodzeni pochwałą i otrzymali satysfakcjonujące oceny z edukacji społecznej i zdrowotnej.
Jednostka II: Wprowadzeniem do zajęć było uczestnictwo w zabawie ruchowej „Sałatka jarzynowa” oraz wykonanie quizu „Warzywa i owoce” na platformie edukacyjnej www.eduelo.pl. Następnie uczniowie rozpoczęli pracę nad własną piramidą żywienia, którą każda z grup zaprezentowała przed rówieśnikami. Wszystkie prace spotkały się z ogromnym uznaniem i zostały nagrodzone brawami. Podsumowaniem zajęć było zaplanowanie wystawy dla uczniów klas I-III i ich wychowawców pod hasłem „Zdrowo jem, więcej wiem”. W celu utrwalenia zdobytych wiadomości dzieci dodatkowo, w ramach „Kącika dla Mamy i Taty” wykonały plakaty na kartce A – 4 przedstawiające wybrane przez siebie warzywo lub owoc, a także zawierające informacje na temat rodzajów i ilości witam znajdujący się w nim.
Konkurs: Najlepszy rysunek „Jem owoce i warzywa”.
Lekcja została zrealizowana w ciągu dwóch jednostek lekcyjnych zgodnie z zaleceniami zawartymi w projekcie.
Wprowadzeniem do zajęć było wspólne zorganizowanie na korytarzu szkolnym wystawy ze zrobionych wcześniej piramid żywieniowych oraz z plakatów przedstawiających warzywa i owoce wraz z ich opisem. Po zakończeniu wystawy, w celu utrwalenia nabytych wiadomości nauczyciel ogłosił konkurs, który dotyczył wykonania przez uczniów rysunków do hasła „Jem owoce i warzywa”. Szczególną uwagę zwrócił na to, aby prace były wykonane na kartce z bloku A-4 oraz na to, by przy projektowaniu prac wybierać różnorodne techniki plastyczne. Uczniowie we wspólnej dyskusji wstępnie zaplanowali realizację zadania podsuwając sobie nawzajem różnorodne pomysły i rozwiązania. Prace miały być wykonywane w kolejnym tygodniu, jednak ze względu na ogłoszenie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej nauczania zdalnego dzieci swoje projekty wykonywały w domu, a rodzice w umówionym z wychowawcą terminie przynieśli je do szkoły. Nauczyciel zorganizował na tablicy klasowej wystawę zgromadzonych prac, którą uczniowie obejrzeli po powrocie do szkoły i drogą tajnego głosowania wybrali najlepszą z nich. Zwycięska praca wyróżniała się kolorystyką i pomysłowością wykonania, a jej autorka – Hanna O. otrzymała odznakę „Królowej owoców i warzyw”.
Lekcja: Cukier? Nie, dziękuję!
Zajęcia odbyły się online poprzez platformę Zoom.
Wprowadzeniem do lekcji było obejrzenie fragmentu lektury „Kubuś Puchatek” dotyczącego wizyty Kubusia u Królika. Po obejrzeniu filmu klasa udzielała odpowiedzi na pytania związane z treścią lektury, ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, co dzieje się z dziećmi, które za dużo jedzą i jakie są tego konsekwencje. Uczniowie rozpoczęli dyskusję na temat otyłości oraz chorób wywołanych nadmiernym spożywaniem produktów o wysokim stężeniu cukrów i ich kaloryczności. Wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że w dziennym jadłospisie należy ograniczać słodycze na rzecz aktywność ruchowej i picia wody. Następnie odbyła się „Burza mózgów” pod hasłem „Jak zastąpić słodycze i zwiększyć aktywność ruchową podczas pobytu w domu, w czasie trwania nauczania zdalnego?” Uczniowie w swoich propozycjach podawali różne rozwiązania m.in.: zamiast słodyczy – owoc lub warzywo, zamiast słodkich napojów – woda mineralna gazowana i niegazowana lub przegotowana; podczas pobytu w domu wychodzić na świeże powietrze z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, a także na bieżąco wykonywać zadania ruchowe wskazane przez nauczyciela w ramach wychowania fizycznego. Na koniec zajęć uczniowie wykonali kartę pracy zaproponowaną w scenariuszu, a w ramach „Kącika dla Mamy i Taty” wszyscy wraz z rodzicami przygotowali zdrowy deser, w którym cukier i słodycze zostały zastąpione owocami oraz produktami naturalnymi. Dodatkowo, w celu utrwalenia wiadomości przygotowali według instrukcji „Witaminową składankę”, zawierającą informację na temat odżywczych walorów warzyw i owoców. Ponadto chętni uczniowie przygotowali domowe lekarstwo uodparniające według zaproponowanego w ich ćwiczeniach przepisu opierającego się na bazie produktów służących naszemu zdrowiu (czosnek, cytryna, miód lipowy, woda). Nauczyciel otrzymał zdjęcia dokumentujące realizację podjętych przedsięwzięć poprzez aplikację Messenger i WhatsApp. Uczniowie zostali nagrodzeni pochwałą i otrzymali satysfakcjonujące oceny z edukacji społecznej i zdrowotnej.
Konkurs: Reklama zdrowych słodyczy.
Zajęcia odbyły się online poprzez platformę Zoom.
Wprowadzeniem do lekcji była dyskusja sprowokowana przez nauczyciela, który zapytał o to, czy uczniowie wiedzą, albo słyszeli o tym, co to są zdrowe słodycze. Wszystkie dzieci wiedziały, że są to smakołyki przygotowane bez dodatku cukru opierające się tylko na naturalnych składnikach. Aby zachęcić dzieci do zamiany niezdrowych słodyczy na zdrowe, nauczyciel ogłosił konkurs pod hasłem „Reklama zdrowych słodyczy”. Zadaniem dzieci było stworzenie przez wszystkich uczniów własnej reklamy np. w formie plakatu zachęcającego do zrezygnowania ze słodyczy na rzecz owoców, warzyw, pestek i orzechów. Nauczyciel zwrócił szczególną uwagę na to, aby plakat był w formacie A-4 i nie zawierał tekstu, tylko ewentualnie hasło przewodnie konkursu, a także, by głównym elementem była grafika nawiązująca do hasła. Uczniowie przygotowywali swoje prace konkursowe w domu, a rodzice wykonywali zdjęcia i przesyłali do nauczyciela poprzez aplikację Messenger lub WhatsApp. Nauczyciel opracował formularz w formie ankiety do głosowania i rozesłał poprzez dziennik elektroniczny do rodziców uczniów klasy III c, trzecioklasistów biorących udział w konkursie oraz do nauczycieli uczących w naszej szkole. Osoby zainteresowane miały wgląd do wszystkich prac i możliwość wskazania jednej, najlepszej według nich.
W głosowaniu wzięło udział 88 osób. Zwycięską pracą okazała się praca nr 8, na którą zagłosowało 41 uczestników (46,6% głosujących). Autorką pracy jest Hanna O., która otrzymała odznakę „Królowej owoców i warzyw”.
Dzielimy się wiedzą. Kolorowy talerz.
W ramach obszaru „Dzielimy się wiedzą – kolorowy talerz” wykonano następujące zadania:
- Przeprowadzono forum zdrowia dla rodziców, w ramach którego poprzez dziennik elektroniczny wysłano ulotkę w postaci prezentacji multimedialnej opartej na zaproponowanym tekście informacyjnym „Kolorowy talerz” oraz na działaniach podjętych przez klasę III c, zachęcających do spożywania oraz promowania warzyw i owoców.
- Rodzice klasy III c poprzez dziennik elektroniczny otrzymali pełny raport z realizacji projektu „Aktywnie po zdrowie. Zdrowo jem, więcej wiem”.
- Na korytarzu szkolnym zorganizowano dla uczniów klas I-III i ich wychowawców wystawę pod hasłem „Zdrowo jem, więcej wiem”.
Przeprowadzono online konkurs „Reklama zdrowych słodyczy”, w którym uczestniczyli rodzice i uczniowie klasy III c oraz nauczyciele uczący w szkole.
Umieszczono na stronie internetowej szkoły informację o zrealizowanych przez klasę III c zadaniach wynikających z projektu „Aktywnie po zdrowie. Zdrowo jem, więcej wiem”.
(edp)