Przedmiotowe zasady oceniania z  wiedzy o społeczeństwie

w klasach VIII szkoły podstawowej

Szkoła Podstawowa im. gen. J. Bema w Starym Mieście

 

Przedmiotowe zasady oceniania z wiedzy o społeczeństwie w  szkole podstawowej opracowane zostały w oparciu o:

1.      Rozporządzenie MEN w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

2.      Podstawę programową z wiedzy o społeczeństwie dla szkoły podstawowej .

3.      Program nauczania „Dziś i jutro"  wyd. Nowa Era

4.      ZWO Szkoły Podstawowej im. gen. J. Bema w Starym Mieście

 

Wiedza o społeczeństwie jest specyficznym przedmiotem nauczania w szkole, ponieważ różni się od innych charakterem treści. Zawiera informacje z wielu dyscyplin naukowych: socjologii, prawa, historii, geografii, politologii, etyki i ekonomii. Wprowadza uczniów w świat wiedzy naukowej, wdraża do samodzielności, pomaga im w podejmowaniu decyzji dotyczącej dalszej edukacji
i przygotowuje do aktywnego udziału w życiu społecznym i gospodarczym. Uczeń na lekcjach przedmiotu ma możliwość zestawienia na bieżąco poznanych treści z przeszłością i teraźniejszością. Przygotowuje ucznia do korzystania z różnych źródeł informacji i krytycznego ich odbioru.

 

Przedmiotem oceniania są:

-         wiadomości, stopień rozumienia i zapamiętywania nabytych informacji oraz korelowania ich z wiedzą wyniesioną z innych przedmiotów,

-         umiejętności, wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy, udział w dyskusji, wyciąganie wniosków, obrona własnego zdania, korzystanie z podręcznika, słowników i encyklopedii, prasy, tekstów źródłowych,

-         postawa ucznia i jego aktywność

-         orientacja w bieżących wydarzeniach życia politycznego, społecznego

      i gospodarczego w Polsce i na świecie,

-         obowiązkowość i systematyczność w pracy, umiejętność wykonywania,    prezentowania projektów edukacyjnych.

Cele ogólne oceniania na wos:

-         rozpoznawanie przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,

-    poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach

      w tym zakresie,

-         motywowanie ucznia do dalszej pracy,

-         pomoc uczniowi w samodzielnym kształceniu,

-         przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postępach dziecka,

-         dostarczanie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania, prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.

 

Metody i narzędzia oraz szczegółowe zasady sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów:

1.   Wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w półroczu ) np. swobodna wypowiedź na określony temat, charakteryzowanie procesów społeczno -politycznych, umiejętność wnioskowania przyczynowo - skutkowego, itp. Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych z całego działu.

2.   Kartkówki (testy) obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji (nie muszą być wcześniej zapowiadane, ale mogą). Uczniowie nieobecni na kartkówce piszą ją w najbliższym terminie, nie zgłoszenie się to wpis oceny niedostatecznej.

3.   Sprawdziany pisemne (w tym testy dydaktyczne) przeprowadzane są po zakończeniu każdego działu, zapowiadane są tydzień wcześniej, zawierają dodatkowe pytania (zadania) na ocenę celującą.

Sprawdziany są obowiązkowe, jeżeli uczeń opuścił sprawdzian z przyczyn losowych, powinien go napisać lub zaliczyć ustnie w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od powrotu do szkoły. Termin i forma są uzgadniane z nauczycielem, nie zgłoszenie się to wpis oceny niedostatecznej.

Prace pisemne powinny być ocenione i oddane w ciągu 2 tygodni.

Ocenę niedostateczną ze sprawdzianu można poprawić. Poprawa jest dobrowolna, odbywa się poza lekcjami, w ciągu jednego tygodnia od rozdania prac i tylko jeden raz. Przy pisemnym poprawianiu sprawdzianu lub testu punktacja nie zmienia się, otrzymane oceny są wpisywane do dziennika ocena niedostateczna z poprawy nie może być wpisana do dziennika).

Wszystkie prace są archiwizowane - uczniowie i ich rodzice mogą je zobaczyć i otrzymać uzasadnienie wystawionej oceny. Nie ocenia się ucznia po dłuższej nieobecności w szkole.

 

 

 

4.     Prace domowe są obowiązkowe (przynajmniej jedna w ciągu semestru jest oceniana). Brak pracy domowej nie zgłoszony wcześniej (konkretna przyczyna) upoważnia nauczyciela do postawienia oceny niedostatecznej.

5.     Analiza wiadomości społeczno - politycznych (uczniowie przygotowują na każdą lekcję).

 

7.  Systematyczna praca na lekcji oceniana co najmniej 2 razy w półroczu.

Jeśli uczeń na lekcji nie pracuje, nie pisze w zeszycie, nie wykonuje poleceń nauczyciela otrzymuje ocenę niedostateczną na lekcji, którą może poprawić poprzez systematyczną pracę na lekcji zaobserwowaną przez nauczyciela przedmiotu.

 

8.Oceny za zeszyty przedmiotowe i zeszyty ćwiczeń.

 

Nauczyciel ma prawo skontrolowania zeszytów ucznia na każdej lekcji i dokonania oceny dowolnie wybranej lekcji zgodnie z ilością znalezionych braków ( np. brak tematu, notatki, ćwiczenia, zadania, punktów, pracy domowej, itp. Oceny dokonywane są według następujących kryteriów:

 

1   brak -

cel

2   braki -

bdb

3   braki-

db

4   braki -

dst

5braków

dop

6 braków

ndst

 

9. Aktywności dodatkowe:

-    obejmują rozwiązywanie zadań dodatkowych np. opracowanie ciekawych materiałów dotyczących zajęć , referatów , plakatów. Oceniając uwzględniamy pomysłowość , dokładność, możliwości, wkład pracy oraz zaangażowanie ucznia,

-  za aktywność dodatkową w lekcji uczeń otrzymuje ocenę celującą , bardzo dobrą lub po uzgodnieniu z uczniem dobrą.

 

10. Oceny za udział i osiągnięcia w konkursach, itp.

Za udział w konkursie uczeń otrzymuje ocenę w zależności od stopnia jego zaangażowania i osiągniętego wyniku. Natomiast za osiągnięcia w konkursach pozaszkolnych tzn. zajęcie czołowych miejsc ocenę cząstkową celującą lub ocenę podwyższoną o jedną od oceny na koniec roku szkolnego lub semestru.

 

 

 

ll. Aktywność ucznia:

a.            Wkład pracy w przyswojenie wiedzy na lekcji bieżącej (krótkie wypowiedzi na lekcji), praca w grupie, znajomość problematyki będą oceniane za pomocą plusów i minusów, które zostaną następnie przeliczone na oceny i wpisane do dziennika. Uczeń otrzyma ocenę celującą, gdy zgromadzi 5 plusów, gdy ich nie osiągnie na koniec semestru zostaną zamienione odpowiednio przy trzech plusach na ocenę dobrą, przy dwóch na ocenę dostateczną. Jeżeli uzyska cztery minusy otrzymuje ocenę niedostateczną. W przypadku dużego wkładu pracy na lekcji uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, gdy uczeń nie uczestniczy w lekcji, utrudnia jej prowadzenie może otrzymać jednorazowo ocenę niedostateczną.

b.            Prace dodatkowe (samodzielne opracowania oparte na innych źródłach niż podręcznik, plansze, rysunki, prace, udział w konkursach, projekty, itp.) są oceniane w skali celujący - bardzo dobry- dobry lub za pomocą plusów analogicznie jak za wkład pracy w przyswojenie wiedzy.

 

12.W przypadku sprawdzianów pisemnych przyjmuje się skalę procentową  przeliczoną na oceny cyfrowe wg kryteriów:

 

Procenty                  Ocena

100% – 96%  (6) Celująca

95% – 92%    (5+)Bardzo dobra+

91% – 86%    (5) Bardzo dobra

 85% – 81%   (4+) Dobra+

80% – 70%    (4) Dobra

69% – 67%    (3+) Dostateczna+

66% – 50%    (3) Dostateczna

49% – 44%    (2+) Dopuszczająca+

43% – 31%    (2) Dopuszczająca

30% – 0%      ( 1) Niedostateczna

 

 Ustala się wagę ocen  : z prac klasowych, sprawdzianów, konkursów, projektów - waga 3, z kartkówek, prac i ćwiczeń wymagających zastosowania wiedzy i umiejętności wcześniej zdobytych - waga 2, z bieżących zadań i ćwiczeń, z odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności itp. - waga 1 oraz zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, aktywności (również w czasie lekcji online), systematyczności (m.in. udział w zajęciach organizowanych w formie on-line, terminowe wykonywanie zleconych prac) i pilności, samodzielności pracy, wg następujących zasad:

 

średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna

średnia ważona 1,50 – 2,49 - ocena dopuszczająca

średnia ważona 2,50 – 3,49 - ocena dostateczna

średnia ważona 3,50 – 4,49 - ocena dobra

średnia ważona 4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra

średnia ważona powyżej 5,49 - ocena celująca

 

Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.

13.Estetyka zeszytu przedmiotowego jest oceniana 1 raz w roku szkolnym na koniec semestru (bierze się pod uwagę staranność i systematyczność).

14.Uczeń może być dwa raz nieprzygotowany do zajęć bez podania uzasadnionej przyczyny.

 

Sposoby informowania uczniów:

 

Na pierwszych godzinach lekcyjnych nauczyciel zapoznaje uczniów z PZO. Wymagania na poszczególne oceny udostępnione są wszystkim uczniom w pokoju nauczycielskim i u pani dyrektor. Oceny cząstkowe są jawne, oparte o opracowane kryteria. Sprawdziany i inne prace pisemne są przechowywane w szkole do końca roku szkolnego.


Sposoby informowania rodziców:

 

Nauczyciel na pierwszym zebraniu informuje rodziców o sposobie oceniania z przedmiotu. O ocenach cząstkowych i klasyfikacyjnych informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami udostępniając zestawienie ocen lub umożliwiając wgląd do dziennika lekcyjnego. Informacje o grożącej ocenie niedostatecznej (klasyfikacyjnej) są przekazywane zgodnie z procedurą ZWO.

 

Zasady wystawiania oceny za I półrocze i końcoworocznej:

 

Wystawienie oceny klasyfikacyjnej dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę mają oceny ze sprawdzianów (testów), prac klasowych, w drugiej kolejności liczy się odpowiedź ustna ucznia. Pozostałe oceny są wspomagające.

 

Przyjęty został współczynnik wag ocen :

 

Prace klasowe                                                         3

Testy sprawdziany                                                 3

Odpowiedź ustna                                                   2

Aktywność                                                              1

Praca domowa                                                        1

Zeszyt przedmiotowy                                            1

 

Sposoby korygowania niepowodzeń szkolnych i podnoszenia osiągnięć uczniów.

1.      Możliwość poprawy oceny z pracy klasowej, sprawdzianu, testu, odpowiedzi ustnej, pracy domowej w przypadku oceny niedostatecznej, ale po lekcjach i uzgodnieniu terminu z nauczycielem.

2.      Umożliwienie zwolnienia z pracy klasowej, itp. w wyjątkowych przypadkach losowych.

3.      Uzupełnienie braków z przedmiotu w ramach konsultacji z nauczycielem w przypadku zgłoszenia chęci przez ucznia.

4.      Możliwość zgłoszenia nie przygotowania ucznia raz w semestrze.

5.      Rozwijanie zainteresowań i poszerzanie wiadomości na zajęciach kółka europejskiego.

 

 

Ewaluacja PZO

 

Pod koniec roku szkolnego nauczyciel wspólnie z uczniami dokonuje analizy funkcjonowania PZO na lekcjach wos-u. Ewentualne zmiany PZO będą obowiązywały od następnego roku szkolnego.

 

 

Wymagania ogólne na poszczególne stopnie szkolne:

 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

        opanował wiadomości i umiejętności z program nauczania, będące efektem jego samodzielnej pracy,

        prezentuje swoje wiadomości posługując się odpowiednią terminologią,

        potrafi stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych,

        formułuje problemy i rozwiązuje je w sposób twórczy,

        dokonuje analizy lub syntezy zjawisk politycznych,

        wykazuje doskonałą orientację w aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej Polski oraz w sytuacji międzynarodowej,

        wykorzystuje wiedzę zdobytą na innych przedmiotach,

        potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,

        bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,

        wykonuje twórcze prace, pomoce naukowe i potrafi je prezentować na terenie szkoły i poza nią,

        samodzielnie ocenia fakty i wydarzenia pojawiające się na scenie politycznej,

        umie opracować projekt imprezy, akcji środowiskowej,

        umie bronić własnego środowiska posługując się właściwie dobranymi argumentami,

        osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych na szczeblu wyższym od szkolnego,

        w pracach pisemnych osiąga od 100 - 95 %  możliwych do zdobycia i w pełni odpowiada na dodatkowe pytania.

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

        opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,

        wykazuje szczególne zainteresowania przedmiotem,

        potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach,

        bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł informacji,

        formułuje opinie na forum publicznym,

       swobodnie operuje faktami i dostrzega związki między nimi,

       aktywnie uczestniczy w lekcji,

       prezentuje swoją wiedzę posługując się poprawną terminologią,

       samodzielnie rozwiązuje nietypowe problemy,

       w pisemnych sprawdzianach wiedzy i umiejętności osiąga od 91 - 86%  możliwych do zdobycia,

       wykonuje projekty edukacyjne.

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

 

        opanował wiadomości i umiejętności bardziej złożone i mniej przystępne, przydatne i użyteczne w szkolnej i poza szkolnej działalności.

        potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów typowych, w przypadku trudniejszych korzysta z pomocy nauczyciela,

        potrafi interpretować fakty i wyjaśniać ich przyczyny i skutki,

        udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania,

        rozumie genezę, przebieg i skutki zjawisk zachodzących we współczesnej

Polsce i świecie,

        w pracach pisemnych osiąga od 80 - 70 % .

        jest aktywny na lekcji,

 

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

       opanował wiadomości i umiejętności przystępne, niezbyt złożone, najważniejsze w nauczaniu wos oraz takie, które można wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,

       z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe problemy o małym stopniu trudności,

       zna najważniejsze fakty i potrafi je umiejscowić w czasie i przestrzeni,

       wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadawalającym,

       w przypadku prac pisemnych osiąga od 66  - 50 % .

 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

       ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,

       wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności, pod kierunkiem nauczyciela,

       niski poziom wiedzy nie przekreśla możliwości dalszej nauki,

       wiadomości przekazuje w sposób nieporadny, nie używając odpowiedniej terminologii,

       jest mało aktywny na lekcji,

* w pisemnych sprawdzianach wiedzy i umiejętności osiąga od 43 - 31% .

 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

        nie opanował wiadomości i umiejętności określanych podstawą programową, koniecznych do dalszego kształcenia,

        wykazuje się brakiem systematyczności w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu prac domowych,

        nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,

        nie prowadzi zeszytu przedmiotowego,

        wykazuje się bierną postawą na lekcji,

        w przypadku prac pisemnych osiąga od 30 - 0% .

 

Obniżenie wymagań edukacyjnych - nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe

KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ – ZDALNE NAUCZANIE

1.      Sposoby pracy.

1)      Nauka prowadzona na odległość jest realizowana z wykorzystaniem:

a)      dziennika elektronicznego,

b)      videospotkań,

c)      zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),

d)      czatu,

e)      strony internetowej szkoły.

f)       platform edukacyjnych

2)      W dzienniku elektronicznym umieszczane są informacje dotyczące:

a)      postępów ucznia w nauce z poszczególnych przedmiotów,

b)      aktualnie realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych zadań z poszczególnych przedmiotów,

c)      prac domowych (również form i terminów przekazania ich nauczycielowi do sprawdzenia),

d)      terminów prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek.

3)      Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia on-line, to są one obowiązkowe (tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych, zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane z ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego lub internetu)

4)      Zajęcia w czasie rzeczywistym odbywają się w godzinach zgodnie z obowiązującym planem lekcji lub w szczególnych przypadkach – w godzinach uzgodnionych w nauczycielem.

5)      Informacja o zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom z wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny.

6)      W czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę (uczeń może samodzielnie wybrać tło do swojego wizerunku zgodne z obowiązującymi zasadami etycznymi, tzn. nie obrażające innych uczestników spotkania) oraz głośnik (słuchawki), tylko wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik (słuchawki), może być usunięty z zajęć. Ponowne przyłączenie jest możliwe dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.

7)      Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania pozyskanego nagrania.

2.      Ocenie podlegać będą:

1)      prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie quizów lub testów,

2)      testy diagnozujące,

3)      odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,

4)      zadania domowe,

5)      karty pracy,

6)      notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z lekcji, jaki wykonane samodzielnie przez uczniów),

7)      ćwiczenia interaktywne,

8)      prace wykonane metodą projektów,

9)      aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),

10)  osiągnięcia w czasie konkursów.

3.      Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.

4.      Zadania domowe należy przesłać nauczycielowi (w formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie. Jeśli z przyczyn nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle nauczycielowi terminowo rozwiązanego samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena zadania domowego nie podlega poprawie.

5.      Formy kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:

1)      dziennik elektroniczny

2)      videospotkania,

3)      czat

4)      telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),

5)      strona internetowa szkoły.

6.      W czasie kształcenia na odległość uczeń zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e - dzienniku na bieżąco, tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.

7.      Pracujący zdalnie nauczyciel nie sprawuje opieki nad uczniem.

z pozostałych przedmiotów: z prac klasowych, sprawdzianów, konkursów, projektów - waga 3, z kartkówek, prac i ćwiczeń wymagających zastosowania wiedzy i umiejętności wcześniej zdobytych - waga 2, z bieżących zadań i ćwiczeń, z odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności itp. - waga 1 oraz zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, aktywności (również w czasie lekcji online), systematyczności (m.in. udział w zajęciach organizowanych w formie on-line, terminowe wykonywanie zleconych prac) i pilności, samodzielności pracy, wg następujących zasad:

średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna

średnia ważona 1,50 – 2,49  - ocena dopuszczająca

średnia ważona 2,50 – 3,49  - ocena dostateczna

średnia ważona 3,50 – 4,49  - ocena dobra

średnia ważona 4,50 – 5,49  - ocena bardzo dobra

średnia ważona powyżej 5,49  - ocena celująca

Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.

Warunki i tryb uzyskania wyżej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej

Szczegółowe zasady dotyczące warunków i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej zawarte są w Statucie Szkoły oraz w ZWO szkoły  strona internetowa spstaremiasto.pl