Przedmiotowe zasady oceniania
z wiedzy o społeczeństwie
w klasach VIII szkoły podstawowej
Szkoła Podstawowa im. gen. J. Bema w
Starym Mieście
Przedmiotowe zasady oceniania z wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej opracowane zostały w
oparciu o:
1. Rozporządzenie MEN w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i
promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów
w szkołach publicznych.
2. Podstawę programową z wiedzy o społeczeństwie dla szkoły podstawowej .
3. Program nauczania „Dziś i jutro" wyd. Nowa Era
4. ZWO Szkoły Podstawowej im. gen. J. Bema w Starym Mieście
Wiedza o społeczeństwie jest specyficznym
przedmiotem nauczania w szkole, ponieważ różni się od innych charakterem
treści. Zawiera informacje z wielu dyscyplin naukowych: socjologii, prawa,
historii, geografii, politologii, etyki i ekonomii. Wprowadza uczniów w świat
wiedzy naukowej, wdraża do samodzielności, pomaga im w podejmowaniu
decyzji dotyczącej dalszej edukacji
i przygotowuje do aktywnego udziału w życiu społecznym i gospodarczym. Uczeń na
lekcjach przedmiotu ma możliwość zestawienia na bieżąco poznanych treści z
przeszłością i teraźniejszością. Przygotowuje ucznia do korzystania z różnych
źródeł informacji i krytycznego ich odbioru.
Przedmiotem oceniania są:
- wiadomości, stopień rozumienia i zapamiętywania nabytych informacji oraz
korelowania ich z wiedzą wyniesioną z innych przedmiotów,
- umiejętności, wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy, udział w dyskusji,
wyciąganie wniosków, obrona własnego zdania, korzystanie z podręcznika,
słowników i encyklopedii, prasy, tekstów źródłowych,
- postawa ucznia i jego aktywność
- orientacja w bieżących wydarzeniach życia politycznego, społecznego
i gospodarczego w Polsce i na świecie,
- obowiązkowość i systematyczność w pracy, umiejętność
wykonywania, prezentowania projektów
edukacyjnych.
Cele ogólne oceniania na wos:
- rozpoznawanie przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez
ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,
- poinformowanie ucznia o
poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach
w
tym zakresie,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- pomoc uczniowi w samodzielnym kształceniu,
- przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postępach dziecka,
- dostarczanie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania,
prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.
Metody i narzędzia oraz szczegółowe zasady sprawdzania i oceniania
osiągnięć uczniów:
1. Wypowiedzi ustne (przynajmniej raz w półroczu ) np.
swobodna wypowiedź na określony temat, charakteryzowanie procesów społeczno
-politycznych, umiejętność wnioskowania przyczynowo - skutkowego, itp. Przy
odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w
przypadku lekcji powtórzeniowych z całego działu.
2. Kartkówki (testy) obejmujące materiał z trzech ostatnich
lekcji (nie muszą być wcześniej zapowiadane, ale mogą). Uczniowie nieobecni na
kartkówce piszą ją w najbliższym terminie, nie zgłoszenie się to wpis oceny
niedostatecznej.
3. Sprawdziany pisemne (w tym testy dydaktyczne) przeprowadzane są po zakończeniu każdego działu, zapowiadane są
tydzień wcześniej, zawierają dodatkowe pytania (zadania) na ocenę celującą.
Sprawdziany są obowiązkowe, jeżeli uczeń
opuścił sprawdzian z przyczyn losowych, powinien go napisać lub zaliczyć ustnie
w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od powrotu do szkoły. Termin i
forma są uzgadniane z nauczycielem, nie zgłoszenie się to wpis oceny
niedostatecznej.
Prace pisemne powinny być ocenione i oddane w ciągu 2 tygodni.
Ocenę niedostateczną ze sprawdzianu można
poprawić. Poprawa jest dobrowolna, odbywa się poza lekcjami, w ciągu jednego
tygodnia od rozdania prac i tylko jeden raz. Przy pisemnym poprawianiu
sprawdzianu lub testu punktacja nie zmienia się, otrzymane oceny są wpisywane
do dziennika ocena niedostateczna z poprawy nie może być wpisana do dziennika).
Wszystkie prace są archiwizowane - uczniowie i ich rodzice mogą je zobaczyć
i otrzymać uzasadnienie wystawionej oceny. Nie ocenia się ucznia po dłuższej
nieobecności w szkole.
4. Prace domowe są obowiązkowe (przynajmniej jedna w ciągu
semestru jest oceniana). Brak pracy domowej nie zgłoszony wcześniej (konkretna
przyczyna) upoważnia nauczyciela do postawienia oceny niedostatecznej.
5. Analiza wiadomości społeczno - politycznych (uczniowie przygotowują na każdą lekcję).
7. Systematyczna praca na lekcji oceniana co najmniej 2 razy w
półroczu.
Jeśli uczeń na lekcji nie pracuje, nie
pisze w zeszycie, nie wykonuje poleceń nauczyciela otrzymuje ocenę niedostateczną
na lekcji, którą może poprawić poprzez systematyczną pracę na lekcji
zaobserwowaną przez nauczyciela przedmiotu.
8.Oceny za zeszyty przedmiotowe i zeszyty ćwiczeń.
Nauczyciel ma prawo skontrolowania zeszytów ucznia na każdej lekcji i dokonania
oceny dowolnie wybranej lekcji zgodnie z ilością znalezionych braków ( np. brak
tematu, notatki, ćwiczenia, zadania, punktów, pracy domowej, itp. Oceny
dokonywane są według następujących kryteriów:
1 brak - |
cel |
2 braki - |
bdb |
3 braki- |
db |
4 braki - |
dst |
5braków |
dop |
6 braków |
ndst |
9. Aktywności dodatkowe:
- obejmują
rozwiązywanie zadań dodatkowych np. opracowanie ciekawych materiałów
dotyczących zajęć , referatów , plakatów. Oceniając uwzględniamy pomysłowość , dokładność,
możliwości, wkład pracy oraz zaangażowanie ucznia,
- za aktywność dodatkową w
lekcji uczeń otrzymuje ocenę celującą , bardzo dobrą lub po uzgodnieniu z
uczniem dobrą.
10. Oceny za udział i osiągnięcia w konkursach, itp.
Za udział w konkursie uczeń otrzymuje
ocenę w zależności od stopnia jego zaangażowania i osiągniętego wyniku.
Natomiast za osiągnięcia w konkursach pozaszkolnych tzn. zajęcie czołowych
miejsc ocenę cząstkową celującą lub ocenę podwyższoną o jedną od oceny na
koniec roku szkolnego lub semestru.
ll. Aktywność ucznia:
a. Wkład pracy w przyswojenie wiedzy na lekcji bieżącej
(krótkie wypowiedzi na lekcji), praca w grupie, znajomość problematyki będą oceniane
za pomocą plusów i minusów, które zostaną następnie przeliczone na oceny i
wpisane do dziennika. Uczeń otrzyma ocenę celującą, gdy zgromadzi 5 plusów, gdy
ich nie osiągnie na koniec semestru zostaną zamienione odpowiednio przy trzech
plusach na ocenę dobrą, przy dwóch na ocenę dostateczną. Jeżeli uzyska cztery
minusy otrzymuje ocenę niedostateczną. W przypadku dużego wkładu pracy na
lekcji uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, gdy uczeń nie uczestniczy w lekcji,
utrudnia jej prowadzenie może otrzymać jednorazowo ocenę niedostateczną.
b. Prace dodatkowe (samodzielne opracowania oparte na
innych źródłach niż podręcznik, plansze, rysunki, prace, udział w konkursach,
projekty, itp.) są oceniane w skali celujący - bardzo dobry- dobry lub za pomocą
plusów analogicznie jak za wkład pracy w przyswojenie wiedzy.
12.W przypadku sprawdzianów pisemnych przyjmuje
się skalę procentową przeliczoną na oceny cyfrowe wg
kryteriów:
Procenty Ocena
100% – 96% (6)
Celująca
95% – 92% (5+)Bardzo
dobra+
91% – 86% (5)
Bardzo dobra
85% – 81% (4+) Dobra+
80% – 70% (4)
Dobra
69% – 67%
(3+) Dostateczna+
66% – 50% (3)
Dostateczna
49% – 44%
(2+) Dopuszczająca+
43% – 31% (2)
Dopuszczająca
30% – 0% (
1) Niedostateczna
Ustala się wagę ocen : z prac klasowych, sprawdzianów, konkursów,
projektów - waga 3, z kartkówek, prac i ćwiczeń wymagających zastosowania
wiedzy i umiejętności wcześniej zdobytych - waga 2, z bieżących zadań i ćwiczeń,
z odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności itp. - waga 1 oraz
zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, aktywności (również w czasie lekcji online), systematyczności (m.in.
udział w zajęciach organizowanych w formie on-line, terminowe wykonywanie
zleconych prac) i pilności, samodzielności pracy, wg następujących zasad:
średnia ważona
poniżej 1,50 – ocena niedostateczna
średnia ważona
1,50 – 2,49 - ocena dopuszczająca
średnia ważona
2,50 – 3,49 - ocena dostateczna
średnia ważona 3,50
– 4,49 - ocena dobra
średnia ważona
4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra
średnia ważona
powyżej 5,49 - ocena celująca
Nauczyciel może postawić ocenę
wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach
związanych z możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego stosunkiem do
przedmiotu.
13.Estetyka zeszytu przedmiotowego jest
oceniana 1 raz w roku szkolnym na koniec semestru (bierze się pod uwagę
staranność i systematyczność).
14.Uczeń może być dwa raz nieprzygotowany do
zajęć bez podania uzasadnionej przyczyny.
Sposoby informowania uczniów:
Na pierwszych godzinach lekcyjnych
nauczyciel zapoznaje uczniów z PZO. Wymagania na poszczególne oceny
udostępnione są wszystkim uczniom w pokoju nauczycielskim i u pani dyrektor.
Oceny cząstkowe są jawne, oparte o opracowane kryteria. Sprawdziany i inne
prace pisemne są przechowywane w szkole do końca roku szkolnego.
Sposoby informowania rodziców:
Nauczyciel na pierwszym zebraniu informuje
rodziców o sposobie oceniania z przedmiotu. O ocenach cząstkowych i
klasyfikacyjnych informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich lub w
czasie indywidualnych spotkań z rodzicami udostępniając zestawienie ocen lub
umożliwiając wgląd do dziennika lekcyjnego. Informacje o grożącej ocenie
niedostatecznej (klasyfikacyjnej) są przekazywane zgodnie z procedurą ZWO.
Zasady wystawiania oceny za I półrocze i końcoworocznej:
Wystawienie oceny klasyfikacyjnej dokonuje
się na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę mają oceny ze
sprawdzianów (testów), prac klasowych, w drugiej kolejności liczy się odpowiedź
ustna ucznia. Pozostałe oceny są wspomagające.
Przyjęty został współczynnik wag ocen :
Prace
klasowe 3
Testy
sprawdziany 3
Odpowiedź
ustna 2
Aktywność
1
Praca
domowa 1
Zeszyt
przedmiotowy 1
Sposoby korygowania niepowodzeń szkolnych i podnoszenia osiągnięć uczniów.
1. Możliwość poprawy oceny z pracy klasowej, sprawdzianu, testu, odpowiedzi
ustnej, pracy domowej w przypadku oceny niedostatecznej, ale po lekcjach i
uzgodnieniu terminu z nauczycielem.
2. Umożliwienie zwolnienia z pracy klasowej, itp. w wyjątkowych przypadkach
losowych.
3. Uzupełnienie braków z przedmiotu w ramach konsultacji z nauczycielem w
przypadku zgłoszenia chęci przez ucznia.
4. Możliwość zgłoszenia nie przygotowania ucznia raz w semestrze.
5. Rozwijanie zainteresowań i poszerzanie wiadomości na zajęciach kółka
europejskiego.
Ewaluacja PZO
Pod koniec roku szkolnego nauczyciel
wspólnie z uczniami dokonuje analizy funkcjonowania PZO na lekcjach wos-u. Ewentualne zmiany PZO będą obowiązywały od
następnego roku szkolnego.
Wymagania ogólne na poszczególne stopnie szkolne:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
opanował wiadomości i umiejętności z program nauczania, będące efektem jego
samodzielnej pracy,
prezentuje swoje wiadomości posługując się odpowiednią terminologią,
potrafi stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych,
formułuje problemy i rozwiązuje je w sposób twórczy,
dokonuje analizy lub syntezy zjawisk politycznych,
wykazuje doskonałą orientację w aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej
i społecznej Polski oraz w sytuacji międzynarodowej,
wykorzystuje wiedzę zdobytą na innych przedmiotach,
potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,
bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
wykonuje twórcze prace, pomoce naukowe i potrafi je prezentować na terenie
szkoły i poza nią,
samodzielnie ocenia fakty i wydarzenia pojawiające się na scenie
politycznej,
umie opracować projekt imprezy, akcji środowiskowej,
umie bronić własnego środowiska posługując się właściwie dobranymi
argumentami,
osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych na szczeblu wyższym od
szkolnego,
w pracach pisemnych osiąga od 100 - 95 %
możliwych do zdobycia i w pełni odpowiada na dodatkowe pytania.
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń, który:
opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem
nauczania,
wykazuje szczególne zainteresowania przedmiotem,
potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w
nowych sytuacjach,
bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł informacji,
formułuje opinie na forum publicznym,
swobodnie operuje faktami i dostrzega związki między nimi,
aktywnie uczestniczy w lekcji,
prezentuje swoją wiedzę posługując się poprawną terminologią,
samodzielnie rozwiązuje nietypowe problemy,
w pisemnych sprawdzianach wiedzy i umiejętności osiąga od 91 - 86% możliwych do zdobycia,
wykonuje projekty edukacyjne.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
opanował wiadomości i umiejętności bardziej złożone i mniej przystępne, przydatne
i użyteczne w szkolnej i poza szkolnej działalności.
potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów
typowych, w przypadku trudniejszych korzysta z pomocy nauczyciela,
potrafi interpretować fakty i wyjaśniać ich przyczyny i skutki,
udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania,
rozumie genezę, przebieg i skutki zjawisk zachodzących we współczesnej
Polsce i świecie,
w pracach pisemnych osiąga od 80 - 70 % .
jest aktywny na lekcji,
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
opanował wiadomości i umiejętności przystępne, niezbyt złożone,
najważniejsze w nauczaniu wos oraz takie,
które można wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe problemy o małym stopniu trudności,
zna najważniejsze fakty i potrafi je umiejscowić w czasie i przestrzeni,
wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadawalającym,
w przypadku prac pisemnych osiąga od 66
- 50 % .
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale
nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,
wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności, pod
kierunkiem nauczyciela,
niski poziom wiedzy nie przekreśla możliwości dalszej nauki,
wiadomości przekazuje w sposób nieporadny, nie używając odpowiedniej
terminologii,
jest mało aktywny na lekcji,
* w pisemnych sprawdzianach wiedzy i umiejętności osiąga od 43 - 31% .
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
nie opanował wiadomości i umiejętności określanych podstawą programową, koniecznych
do dalszego kształcenia,
wykazuje się brakiem systematyczności w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu
prac domowych,
nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności
nawet przy pomocy nauczyciela,
nie prowadzi zeszytu przedmiotowego,
wykazuje się bierną postawą na lekcji,
w przypadku prac pisemnych osiąga od 30 - 0% .
Obniżenie wymagań edukacyjnych - nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia,
u którego stwierdzono deficyty rozwojowe
1. Sposoby
pracy.
1)
Nauka prowadzona na odległość jest realizowana z wykorzystaniem:
a)
dziennika elektronicznego,
b)
videospotkań,
c)
zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów interaktywnych,
ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),
d)
czatu,
e)
strony internetowej szkoły.
f)
platform edukacyjnych
2)
W dzienniku elektronicznym umieszczane są informacje dotyczące:
a)
postępów ucznia w nauce z poszczególnych przedmiotów,
b)
aktualnie realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych zadań
z poszczególnych przedmiotów,
c)
prac domowych (również form i terminów przekazania ich
nauczycielowi do sprawdzenia),
d)
terminów prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek.
3)
Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia on-line, to są one obowiązkowe
(tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych,
zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane z ograniczeniem dostępu do
sprzętu komputerowego lub internetu)
4)
Zajęcia w czasie rzeczywistym odbywają się w godzinach zgodnie z
obowiązującym planem lekcji lub w szczególnych przypadkach – w godzinach uzgodnionych
w nauczycielem.
5)
Informacja o zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie
przekazana uczniom z wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny.
6)
W czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę (uczeń może
samodzielnie wybrać tło do swojego wizerunku zgodne z obowiązującymi zasadami
etycznymi, tzn. nie obrażające innych uczestników spotkania) oraz głośnik
(słuchawki), tylko wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody
nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik (słuchawki), może być usunięty z zajęć.
Ponowne przyłączenie jest możliwe dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.
7)
Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w formie on-line jest
możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody nauczyciela
prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje tylko i
wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania
pozyskanego nagrania.
2. Ocenie
podlegać będą:
1)
prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie quizów lub testów,
2)
testy diagnozujące,
3)
odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,
4)
zadania domowe,
5)
karty pracy,
6)
notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z lekcji, jaki
wykonane samodzielnie przez uczniów),
7)
ćwiczenia interaktywne,
8)
prace wykonane metodą projektów,
9)
aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne
uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca
tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie,
umiejętność samodzielnego uczenia się),
10) osiągnięcia w czasie
konkursów.
3. Uczeń,
który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we
właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę
niedostateczną.
4. Zadania
domowe należy przesłać nauczycielowi (w formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym
terminie. Jeśli z przyczyn nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle
nauczycielowi terminowo rozwiązanego samodzielnie zadania domowego otrzymuje
ocenę niedostateczną. Ocena zadania domowego nie podlega poprawie.
5. Formy
kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:
1)
dziennik elektroniczny
2)
videospotkania,
3)
czat
4)
telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),
5)
strona internetowa szkoły.
6. W
czasie kształcenia na odległość uczeń zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie
na e - dzienniku na bieżąco, tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.
7. Pracujący
zdalnie nauczyciel nie sprawuje opieki nad uczniem.
z pozostałych przedmiotów: z prac klasowych, sprawdzianów,
konkursów, projektów - waga 3, z kartkówek, prac i ćwiczeń wymagających
zastosowania wiedzy i umiejętności wcześniej zdobytych - waga 2, z bieżących
zadań i ćwiczeń, z odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności itp. - waga 1
oraz zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, aktywności (również w czasie lekcji online),
systematyczności (m.in. udział w zajęciach organizowanych w formie on-line,
terminowe wykonywanie zleconych prac) i pilności, samodzielności pracy,
wg następujących
zasad:
średnia
ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna
średnia ważona
1,50 – 2,49 - ocena dopuszczająca
średnia
ważona 2,50 – 3,49 - ocena dostateczna
średnia
ważona 3,50 – 4,49 - ocena dobra
średnia
ważona 4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra
średnia
ważona powyżej 5,49 - ocena celująca
Nauczyciel
może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych
przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego
stosunkiem do przedmiotu.
Warunki i tryb uzyskania
wyżej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej
Szczegółowe zasady dotyczące warunków i trybie uzyskania wyższej niż
przewidywana oceny klasyfikacyjnej zawarte są w Statucie Szkoły oraz w ZWO
szkoły strona internetowa spstaremiasto.pl