Przedmiotowe Zasady Oceniania z wychowania fizycznego

 

 

PZO z wychowania fizycznego zakładają możliwość kształcenia na odległość z wychowania fizycznego i realizowania wybranych treści podstawy programowej, zarówno wiedzy oraz aktywności fizycznej.

Oznacza to, że dobór narzędzi przy tej formie kształcenia z wychowania fizycznego uwzględnia aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń (komputer, telewizor, telefon) i ich dostępności w domu, wiek i etap rozwoju uczniów, a także sytuację rodzinną uczniów.

2   Możliwości wykorzystania materiałów w kształceniu na odległość

Nauka wybranych treści z wychowania fizycznego prowadzona na odległość może być realizowana z wykorzystaniem:

       materiałów przygotowanych i udostępnionych przez nauczyciela

       materiałów rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej

       materiałów emitowanych w pasmach edukacyjnych, sportowych, z zakresu wychowania fizycznego i sportu

       uznanych materiałów ze stron youtube.

       materiałów edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia.

3   Sposoby monitorowania i oceniania wiedzy, zgodnie z podstawą programową

 

Wybrane elementy podstawy programowej

Możliwe sposoby monitorowania

Możliwe sposoby oceniania

Uwagi

         Klasy 4-6

Uczeń:

       zna podstawowe przepisy gier zespołowych (np. co to jest spalony w piłce nożnej, co to jest "fair play" jak rozumie te zasady; ilu zawodników z jednej drużyny wychodzi w wyjściowym składzie: p.nożna, koszykówka, ręczna, siatkówka; do ilu punktów gramy seta w piłce siatkowej; ile trwa połowa w meczu p.nożnej itp.)

Testy wiedzy, krzyżówek i quizów; wymiana korespondencji uczeń-nauczyciel za pomocą dziennika librus. 

 

Ocena znajomości przepisów wybranych gier zespołowych.

 

        zna podstawowe konkurencje lekkoatletyczne: rzutne, skoczne, biegi lekkoatletyczne, konkurencje wielobojowe

Plakaty, rysunki o tematyce sportowej – przesłanie skrinu pulpitu lub wybranych zdjęć, kadru filmu wyświetlonego na monitorze komputera.

Ocena merytoryczna przesłanych materiałów.

 

        potrafi wymienić zabawy o różnym charakterze (bieżne, rzutne, skoczne, uspakajające)

Wypełnienie i odesłanie Karty pracy  znajomości celu wybranych zabaw przygotowanej i przesłanej przez nauczyciela.

Samoocena Kart pracy.

 

        zna podstawową terminologię  w określaniu ćwiczeń, przyborów

Wypełnienie i odesłanie Karty pracy  znajomości terminologii ćwiczeń i przyborów przygotowanej i przesłanej przez nauczyciela.

Samoocena Kart pracy.

 

      Klasy 7-8

       zna wybrane wiadomości z zakresu edukacji zdrowotnej (dlaczego ważne jest uprawianie sportu? przedstawia zagrożenia zdrowotne wynikające z braku aktywności ruchowej; co to jest odporność i jakie są metody hartowania organizmu; piramida zdrowego żywienia  i aktywności fizycznej

Plakaty piramidy żywienia – przesłanie skrinu pulpitu lub wybranego zdjęcia, kadru filmu wyświetlonego na monitorze komputera

lub

Autorska grafika komputerowa piramidy żywienia.

Ocena merytoryczna przesłanych materiałów Piramidy żywienia (sarinu, zdjęcia, grafiki komputerowej).

 

        zna metody rozwijania zdolności motorycznych; umie je wymienić, wie jak je kształtować

Analiza filmików z ćwiczeniami zdolności motorycznych.

Ocena doboru ćwiczeń do kształtowania wybranych zdolności motorycznych.

 

        ma podstawową wiedzę z zakresu Igrzysk Olimpijskich 

Prezentacja multimedialna na temat „Ciekawostki Igrzysk Olimpijskich”.

Ocena merytoryczna  prezentacji multimedialnej przygotowanej przez uczniów nt. „Ciekawostki Igrzysk Olimpijskich”.

 

 

4   Sposoby monitorowania i oceniania zadań ruchowych, zgodnie z podstawą programową

 

Wybrane elementy podstawy programowej

Możliwe sposoby monitorowania

Możliwe sposoby oceniania

Uwagi

         Klasy 4-6

Uczeń:

       wykonuje ćwiczenia wzmacniające z wykorzystaniem niekonwencjonalnych środków dydaktycznych

Testy wiedzy, krzyżówek i quizów; wymiana korespondencji uczeń-nauczyciel za pomocą dziennika

Samoocena usprawniania motorycznego

 

       wykonuje ćwiczenia z wykorzystaniem oporu ciężaru własnego ciała

Filmiki z własnych ćwiczeń lub zdjęcia.

 

Stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności domowej, przesyłanie informacji zwrotnej; trudności, samopoczucie.

 

Ocena merytoryczna doboru ćwiczeń.

 

       wykonuje ćwiczenia ze skakanką lub wg ustalonego programu

Filmiki z własnych ćwiczeń lub zdjęcia.

 

 

       wykonuje ćwiczenia przy muzyce

Filmiki z własnych ćwiczeń lub zdjęcia.

 

       wykonuje próby sprawności fizycznej wg wybranych Testów Sprawnościowych, możliwe do wykonania w warunkach domowych

Wyniki w formie graficznej ( zdjęcie, wykres, tabela, karta z wynikami itp.)

Samoocena swojej prawności fizycznej

 

       mierzy tętno spoczynkowe i wysiłkowe

Wypełnienie Karty pomiaru tętna spoczynkowego, maksymalnego i wysiłkowego

Ocena merytoryczna Karty pracy

 

Klasy 7-8

Uczeń:

       wykonuje próby sprawności fizycznej wg wybranych Testów Sprawnościowych, możliwe do wykonania w warunkach domowych

Wyniki w formie graficznej ( zdjęcie, wykres, tabela, karta z wynikami itp.)

Samoocena swojej sprawności fizycznej na podstawie Kalkulatora sprawności fizycznej – skrin/zdjęcie

Ocena umiejętności wykorzystania Kalkulatora proponowanego przez Narodowe Centrum Badań Kultury Fizycznej.

 

       dobiera metody kształtowania zdolności motorycznych

Wypełnienie Karty doboru metody kształtowania zdolności motorycznych

Przesłanie informacji zwrotnej np. o skali trudności zadania, jakości wykonania, swojego zaangażowania.

 

       wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne do kształtowania swojej sprawności fizycznej

Samodzielny dobór programu, aplikacji, filmiku, zdjęć.

Zrzut ekranu.

„Ciekawa apka”

 

       wykonuje ćwiczenia funkcjonalne usprawniające organizm

Praca zgodnie z programem samousprawniania swojego ciała.

Przesłanie informacji zwrotnej np. o skali trudności zadania, jakości wykonania, swojego zaangażowania.

 

       odtwarza ruchem rytm muzyki

Odtworzenie układu choreograficznego, np. Just Dance.

 

Samoocena doboru utworów muzycznych.

Ocena przesłanego filmiku.

 

       fitness przy muzyce

Filmiki z własnych ćwiczeń/zdjęcia.

 

Przesłanie informacji zwrotnej np. o skali trudności zadania, jakości wykonania, swojego zaangażowania.

 

 

5  Zapisy monitorowania i oceniania w e-dzienniku

 

Oceny z wychowania fizycznego mają głównie charakter motywujący do systematycznej (codziennej kilkunastominutowej) aktywności fizycznej w trakcie zdalnego nauczania każdego ucznia.

W e-dzienniku oceny będą wpisywane tylko w kategorii „zdalne nauczanie” (skrót „zn”), w trzech obszarach oceniania:

- Wiedza

- Zadania ruchowe

- Zdalna aktywność (zaangażowanie), wysiłek wkładany przez ucznia

W komentarzu będzie zapisane, co było oceniane, np. Wiedza – quiz z Nowożytnego olimpizmu, np. Zadania ruchowe – Karta pracy pomiaru tętna spoczynkowego i wysiłkowego, np.  Zdalna aktywność – systematyczne informacje zwrotne aktywności fizycznej ucznia.

 

 6   Wagi oceniania pracy zdalnej ucznia

 

Lp.

Obszary oceniania

Waga

ocena

1.

Wiedza

1

2.

Zadania ruchowe

1

3.

Zdalna aktywność (zaangażowanie), wysiłek wkładany przez ucznia

1

 

6   Informacje dodatkowe

W trakcie zdalnego kształcenia z wychowania fizycznego istotne jest:

       indywidualne dostosowanie sposobów komunikowania się z uczniem, monitorowania i oceniania ucznia, w zależności od jego możliwości rodzinnych, domowych i zdrowotnych;

       monitorowanie i sprawdzanie wiedzy ucznia, jego aktywności fizycznej oraz postępów w inny sposób niż ujęty powyżej uwarunkowany jest możliwościami komunikacyjnymi z uczniem;

       uaktualnianie możliwości wykorzystanie metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia.