Przedmiotowe Zasady Oceniania z
wychowania fizycznego
PZO z wychowania fizycznego zakładają
możliwość kształcenia na odległość z wychowania fizycznego i realizowania
wybranych treści podstawy programowej, zarówno wiedzy oraz aktywności
fizycznej.
Oznacza to, że dobór narzędzi przy tej formie
kształcenia z wychowania fizycznego uwzględnia aktualne zalecenia medyczne
odnośnie czasu korzystania z urządzeń (komputer, telewizor, telefon) i ich
dostępności w domu, wiek i etap rozwoju uczniów, a także sytuację rodzinną
uczniów.
2 Możliwości wykorzystania materiałów w
kształceniu na odległość
Nauka wybranych treści z wychowania fizycznego
prowadzona na odległość może być realizowana z wykorzystaniem:
● materiałów przygotowanych i udostępnionych przez nauczyciela
● materiałów rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
● materiałów emitowanych w pasmach edukacyjnych, sportowych, z zakresu
wychowania fizycznego i sportu
● uznanych materiałów ze stron youtube.
●
materiałów edukacyjnych programów Telewizji
Publicznej i Polskiego Radia.
3 Sposoby monitorowania i oceniania wiedzy,
zgodnie z podstawą programową
Wybrane elementy
podstawy programowej |
Możliwe sposoby
monitorowania |
Możliwe sposoby
oceniania |
Uwagi |
Klasy 4-6 |
|||
Uczeń: ● zna podstawowe przepisy gier zespołowych (np. co to jest spalony w
piłce nożnej, co to jest "fair play" jak rozumie te zasady; ilu
zawodników z jednej drużyny wychodzi w wyjściowym składzie: p.nożna,
koszykówka, ręczna, siatkówka; do ilu punktów gramy seta w piłce siatkowej;
ile trwa połowa w meczu p.nożnej itp.) |
Testy wiedzy, krzyżówek i quizów; wymiana
korespondencji uczeń-nauczyciel za pomocą dziennika librus. |
Ocena znajomości przepisów wybranych gier
zespołowych. |
|
●
zna podstawowe
konkurencje lekkoatletyczne: rzutne, skoczne, biegi lekkoatletyczne,
konkurencje wielobojowe |
Plakaty, rysunki o tematyce sportowej –
przesłanie skrinu pulpitu lub wybranych zdjęć, kadru filmu wyświetlonego na
monitorze komputera. |
Ocena merytoryczna przesłanych materiałów. |
|
●
potrafi wymienić zabawy
o różnym charakterze (bieżne, rzutne, skoczne, uspakajające) |
Wypełnienie i odesłanie Karty pracy znajomości celu
wybranych zabaw przygotowanej i przesłanej
przez nauczyciela. |
Samoocena Kart pracy. |
|
●
zna podstawową
terminologię w określaniu ćwiczeń, przyborów |
Wypełnienie i odesłanie Karty pracy znajomości
terminologii ćwiczeń i przyborów przygotowanej i przesłanej przez nauczyciela. |
Samoocena Kart pracy. |
|
Klasy 7-8 |
|||
● zna wybrane wiadomości z zakresu edukacji zdrowotnej (dlaczego ważne
jest uprawianie sportu? przedstawia zagrożenia zdrowotne wynikające z braku
aktywności ruchowej; co to jest odporność i jakie są metody hartowania
organizmu; piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej |
Plakaty piramidy żywienia –
przesłanie skrinu pulpitu lub wybranego zdjęcia, kadru filmu wyświetlonego na
monitorze komputera lub Autorska grafika komputerowa piramidy żywienia. |
Ocena merytoryczna przesłanych materiałów Piramidy żywienia (sarinu, zdjęcia,
grafiki komputerowej). |
|
●
zna metody rozwijania zdolności motorycznych; umie je wymienić, wie jak
je kształtować |
Analiza filmików z ćwiczeniami zdolności
motorycznych. |
Ocena doboru ćwiczeń do kształtowania
wybranych zdolności motorycznych. |
|
●
ma podstawową wiedzę z
zakresu Igrzysk Olimpijskich |
Prezentacja multimedialna na temat
„Ciekawostki Igrzysk Olimpijskich”. |
Ocena merytoryczna prezentacji multimedialnej przygotowanej
przez uczniów nt. „Ciekawostki Igrzysk Olimpijskich”. |
|
4 Sposoby
monitorowania i oceniania zadań ruchowych, zgodnie z podstawą programową
Wybrane elementy
podstawy programowej |
Możliwe sposoby
monitorowania |
Możliwe sposoby oceniania |
Uwagi |
Klasy 4-6 |
|||
Uczeń: ● wykonuje ćwiczenia wzmacniające z wykorzystaniem niekonwencjonalnych
środków dydaktycznych |
Testy wiedzy, krzyżówek i quizów; wymiana
korespondencji uczeń-nauczyciel za pomocą dziennika |
Samoocena usprawniania motorycznego |
|
● wykonuje ćwiczenia z wykorzystaniem oporu ciężaru własnego ciała |
Filmiki z własnych ćwiczeń lub zdjęcia. |
Stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas
aktywności domowej, przesyłanie informacji zwrotnej; trudności, samopoczucie. Ocena merytoryczna doboru ćwiczeń. |
|
● wykonuje ćwiczenia ze skakanką lub wg ustalonego programu |
Filmiki z własnych ćwiczeń lub zdjęcia. |
|
|
● wykonuje ćwiczenia przy muzyce |
Filmiki z własnych ćwiczeń lub zdjęcia. |
|
|
● wykonuje próby sprawności fizycznej wg wybranych Testów
Sprawnościowych, możliwe do wykonania w warunkach domowych |
Wyniki w formie graficznej ( zdjęcie,
wykres, tabela, karta z wynikami itp.) |
Samoocena swojej prawności fizycznej |
|
● mierzy tętno spoczynkowe i wysiłkowe |
Wypełnienie Karty pomiaru tętna spoczynkowego, maksymalnego i wysiłkowego |
Ocena merytoryczna Karty pracy |
|
Klasy 7-8 |
|||
Uczeń: ● wykonuje próby sprawności fizycznej wg wybranych Testów
Sprawnościowych, możliwe do wykonania w warunkach domowych |
Wyniki w formie graficznej ( zdjęcie,
wykres, tabela, karta z wynikami itp.) |
Samoocena swojej sprawności fizycznej na
podstawie Kalkulatora sprawności
fizycznej – skrin/zdjęcie Ocena umiejętności wykorzystania Kalkulatora
proponowanego przez Narodowe Centrum Badań Kultury Fizycznej. |
|
● dobiera metody kształtowania zdolności motorycznych |
Wypełnienie Karty doboru metody kształtowania zdolności motorycznych |
Przesłanie informacji zwrotnej np. o skali
trudności zadania, jakości wykonania, swojego zaangażowania. |
|
● wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne do kształtowania
swojej sprawności fizycznej |
Samodzielny dobór programu, aplikacji,
filmiku, zdjęć. Zrzut ekranu. |
„Ciekawa apka” |
|
● wykonuje ćwiczenia funkcjonalne usprawniające organizm |
Praca zgodnie z programem samousprawniania
swojego ciała. |
Przesłanie informacji zwrotnej np. o skali
trudności zadania, jakości wykonania, swojego zaangażowania. |
|
● odtwarza ruchem rytm muzyki |
Odtworzenie układu choreograficznego, np.
Just Dance. |
Samoocena doboru utworów muzycznych. Ocena przesłanego filmiku. |
|
● fitness przy muzyce |
Filmiki z własnych ćwiczeń/zdjęcia. |
Przesłanie informacji zwrotnej np. o skali
trudności zadania, jakości wykonania, swojego zaangażowania. |
|
5 Zapisy monitorowania i oceniania w
e-dzienniku
Oceny z wychowania fizycznego mają głównie
charakter motywujący do systematycznej
(codziennej kilkunastominutowej) aktywności fizycznej w trakcie zdalnego
nauczania każdego ucznia.
W e-dzienniku oceny będą wpisywane tylko w
kategorii „zdalne nauczanie” (skrót „zn”), w trzech obszarach oceniania:
- Wiedza
- Zadania ruchowe
- Zdalna
aktywność (zaangażowanie), wysiłek wkładany przez ucznia
W komentarzu będzie zapisane, co było
oceniane, np. Wiedza – quiz z Nowożytnego
olimpizmu, np. Zadania ruchowe –
Karta pracy pomiaru tętna spoczynkowego i wysiłkowego, np. Zdalna aktywność – systematyczne informacje
zwrotne aktywności fizycznej ucznia.
6 Wagi
oceniania pracy zdalnej ucznia
Lp. |
Obszary
oceniania |
Waga ocena |
1. |
Wiedza |
1 |
2. |
Zadania ruchowe |
1 |
3. |
Zdalna aktywność
(zaangażowanie), wysiłek wkładany przez ucznia |
1 |
6 Informacje dodatkowe
W trakcie
zdalnego kształcenia z wychowania fizycznego istotne jest:
●
indywidualne
dostosowanie sposobów komunikowania się z uczniem, monitorowania i oceniania
ucznia, w zależności od jego możliwości rodzinnych, domowych i zdrowotnych;
●
monitorowanie
i sprawdzanie wiedzy ucznia, jego aktywności fizycznej oraz postępów w inny
sposób niż ujęty powyżej uwarunkowany jest możliwościami komunikacyjnymi z
uczniem;
● uaktualnianie możliwości wykorzystanie metod i technik
kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia.