Szkoła Podstawowa im. Gen. Józefa Bema w Starym Mieście
Przedmiotowe zasady oceniania z techniki
w kl. IV – VI
1. Ocenie
podlegają następujące obszary aktywności uczniów:
¨ poziom opanowania
wiadomości i umiejętności oraz stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach
praktycznych,
¨ porozumiewanie
się językiem technicznym,
¨ rozwiązywanie
problemów technicznych,
¨ obsługa narzędzi
i urządzeń technicznych w najbliższym otoczeniu ucznia,
¨ wkład pracy i
zaangażowanie w podejmowane działania,
¨ działalność
pozalekcyjna związana z działalnością techniczną,
¨ zdolność pracy w
grupie,
¨ aktywność na
zajęciach.
2.
Wprowadza
się następujące formy sprawdzania osiągnięć uczniów:
¨ formy ustne:
odpowiedzi, aktywność na zajęciach, prezentacje na wybrany temat,
¨ formy pisemne: sprawdziany,
kartkówki,
¨ formy praktyczne:
prace wytwórcze, ćwiczenia rysunkowe,
¨ ocena
dokumentacji pracy ucznia: zeszyt przedmiotowy,
¨ obserwacja pracy
ucznia.
3.
Ustala się następującą wagę ocen:
waga 3 |
▪ sprawdziany ▪ prace dodatkowe (projekty, prezentacje) ▪ konkursy (laureat) |
waga 2 |
▪ kartkówki ▪ prace pisemne ▪ prace wytwórcze ▪ znajomość zasad ruchu drogowego ▪ prace
i ćwiczenia wymagające zastosowania wiedzy i umiejętności wcześniej zdobytej |
waga 1 |
▪ odpowiedzi ustne ▪ prace domowe ▪ ćwiczenia rysunkowe ▪ aktywność |
4.
W zakresie oceny poziomu opanowania wiadomości i
umiejętności oraz stosowania wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych,
porozumiewania się językiem technicznym, rozwiązywania problemów technicznych,
obsługi narzędzi i urządzeń technicznych stosuje się następujące kryteria oceny
cząstkowej:
wiedza: |
ocena: |
100 - 96% |
celująca |
95 - 92% |
bardzo
dobra + |
91 - 88% |
bardzo
dobra |
87 - 81% |
dobra + |
80 - 70% |
dobra |
69 – 67 % |
dostateczna
+ |
66 - 50 % |
dostateczna |
49 - 44 % |
dopuszczająca
+ |
43 - 31 % |
dopuszczająca |
30 - 0 % |
niedostateczna |
5. Aktywność ucznia na zajęciach
oceniana jest przy pomocy plusów lub wg obowiązującej skali ocen. Brak pracy
domowej, zeszytu, pomocy naukowych lub materiałów do ćwiczeń praktycznych
oceniane jest każdorazowo minusem.
trzy plusy |
bardzo
dobry |
pięć
plusów |
celujący |
trzy
minusy |
niedostateczny |
6. Przy ocenie wiadomości i
umiejętności oraz prac praktycznych związanych z realizacją zadań z wybranej
technologii nauczyciel uwzględnia: wkład pracy ucznia, indywidualne możliwości
ucznia, zakres szczegółowych wymagań sformułowanych w programie nauczania przedmiotu.
7. W przypadku uzyskania ze sprawdzianu oceny niedostatecznej
lub oceny dopuszczającej uczeń ma prawo do poprawy oceny w ciągu 2 tygodni od
ogłoszenia wyników. Poprawa innej oceny odbywa się za zgodą nauczyciela. Tylko
poprawa jednego sprawdzianu jest odnotowana w dzienniku w taki sposób, że
poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej i wyższa ocena
jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest taka
sama lub niższa, poprzedzona zostaje kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi
jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego
aktualnych umiejętnościach. Oceny z pozostałych popraw zostają zapisane w
dzienniku obok oceny poprawianej, jednak liczy się średnią z obu ocen.
8. Uczeń, który z powodu nieobecności
w szkole nie pisał sprawdzianu ma obowiązek w ciągu 7 dni od daty powrotu
do szkoły zaliczyć pracę. Termin zaliczenia nauczyciel ustala z uczniem. Uczeń
zachowuje swoje prawo do poprawy oceny. W przypadku, gdy uczeń nie zgłosi w
wyznaczonym terminie i nie usprawiedliwi swojej nieobecności otrzymuje ocenę
niedostateczną.
9. W przypadku nieobecności ucznia
podczas realizacji zadań praktycznych lub ćwiczeń uczeń ma obowiązek zaliczyć
pracę w ciągu maksymalnie 14 dni od daty powrotu do szkoły.
10.
Podczas ustalania oceny śródrocznej i rocznej
uwzględniane są oceny cząstkowe uzyskane przez ucznia z obowiązkowych form
sprawdzania wiadomości i umiejętności oraz z nadobowiązkowych form aktywności.
11.
Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym
posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich
rodziców /prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych
i śródrocznych. Informacja jest przekazywana w dzienniku elektronicznym
lub pisemnie.
12. Wymagania na oceny półroczne lub roczne
Ocenę
celującą otrzymuje
uczeń, który łącznie:
¨ w różnych dziedzinach techniki wykazuje się szeroką
wiedzą i i umiejętnościami, co skutkuje cząstkowymi ocenami celującymi,
¨ wykorzystuje wiadomości do
rozwiązywania problemów praktycznych i teoretycznych, często w sposób
nietypowy,
¨ interesuje sie literaturą fachową,
rozwijając zainteresowania techniką,
¨ potrafi samodzielnie i w sposób
twórczy rozwiązywać problemy związane z techniką, potrafi wypowiadać się i
dyskutować na tematy techniczne, uzasadniając poprawność rozumowania,
¨ zawsze jest wzorowo zaangażowany w
prace na lekcji i przygotowany do zajęć z techniki,
¨ zawsze jest zdyscyplinowany, a
jego zachowanie nigdy nie stwarza problemów wychowawczych,
¨
zna wzorcowo
zasady bezpiecznego zachowania (pieszego, rowerzysty) w ruchu drogowym
¨ interesuje się najnowszymi
osiągnięciami nauki i techniki,
¨ aktywnie pracował na zajęciach
lekcyjnych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który łącznie:
¨ w zakresie całościowej oceny
wiadomości i umiejętności otrzymał ocenę bardzo dobrą,
¨ wyjaśnia zjawiska fizyczne, w
oparciu o które działają urządzenia techniczne,
¨ przedstawia estetyczną i kompletną
dokumentację rysunkowo-technologiczną,
¨ właściwie organizuje stanowisko
pracy,
¨ prawidłowo posługuje się
narzędziami, przyrządami i przyborami,
¨ pracuje systematycznie i
efektywnie,
¨ jego prace spełniają wszystkie
kryteria podane przez nauczyciela, terminowo wywiązuje się ze wszystkich zadań,
¨ wykazuje się aktywnością na
lekcjach,
¨ stosuje zdobytą wiedzę techniczną
i umiejętności praktyczne do rozwiązywania zadań i problemów w różnych
sytuacjach,
¨ efektywnie współdziała w grupie,
¨ zna zasady bezpiecznego zachowania
(pieszego, rowerzysty) w ruchu drogowym.
¨ aktywnie pracował na zajęciach
lekcyjnych co znalazło wyraz w ocenach z aktywności,
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń,
który łącznie:
¨ opanował wiadomości i umiejętności
objęte programem nauczania,
¨ poprawnie wykorzystuje wiadomości
do rozwiązywania problemów praktycznych i teoretycznych,
¨ przedstawia dokumentację
rysunkowo-technologiczną, ale zdarzają się w niej błędy,
¨ właściwie organizuje stanowisko
pracy, ale zdarzają się drobne uchybienia,
¨ w sposób zadawalający posługuje
się narzędziami, przyrządami i przyborami,
¨ korzysta z wytworów techniki,
zwracając uwagę na bezpieczeństwo,
¨ wykazuje postępy w swojej pracy,
ale nie opanował wszystkich umiejętności określonych w programie zajęć z techniki,
¨ dba o ukończenie zadań
praktycznych na zaplanowanym przez nauczyciela etapie oraz w wyznaczonym
terminie,
¨ jest pracowity i chętny do pracy,
¨ jest przygotowany do realizacji
tematu.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który łącznie:
¨ opanował podstawowe wiadomości i
umiejętności objęte programem nauczania,
¨ przedstawia dokumentację rysunkowo-technologiczną,
ale z błędami lub niestaranną,
¨ pracuje, ale nie jest aktywny na
lekcjach,
¨ właściwie organizuje stanowisko
pracy, ale z uchybieniami i potrzebuje na to więcej czasu,
¨ stara się pracować systematycznie,
ale potrzebuje dodatkowej pomocy nauczyciela,
¨ rozwiązuje zadania praktyczne i
teoretyczne o małym stopniu trudności,
¨ wymaga zachęty do pracy i
dłuższego czasu na jej wykonanie.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który łącznie:
¨ ma braki w wiadomościach i
umiejętnościach, które jednak nie uniemożliwiają mu dalszej nauki,
¨ samodzielnie lub z pomocą
nauczyciela wykonuje większość zadań o podstawowym stopniu trudności,
¨ zadania wykonuje z opóźnieniem,
¨ korzysta z możliwości poprawiania
prac praktycznych,
¨ pracuje niesystematycznie,
¨ wykazuje bierny stosunek do
przedmiotu.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który łącznie:
¨
nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności, które są
niezbędne w dalszej nauce,
¨
nie potrafi rozwiązać (wykonać) zadań o podstawowym stopniu
trudności z pomocą nauczyciela,
¨
nie wykazuje zainteresowania wykonywanymi zadaniami na zajęciach z
techniki,
¨
nie przestrzega zasad i przepisów BHP podczas posługiwania się
narzędziami, przyborami i urządzeniami technicznymi.
¨
nie przystąpił do egzaminu sprawdzającego z zakresu umiejętności i
wiadomości lub uzyskał z niego ocenę niedostateczną.
13. Ustalenie oceny półrocznej
i rocznej z techniki może być dokonane na podstawie minimum trzech ocen. W
szczególnych przypadkach np. długiej nieobecności ucznia w szkole nauczyciel
może dokonać oceny na podstawie mniejszej liczby ocen.
14. Ocenę
klasyfikacyjną ustala się według następujących zasad:
Średnia ważona: |
Ocena: |
poniżej
1,50 |
niedostateczna |
1,50
– 2,49 |
dopuszczająca |
2,50
– 3,49 |
dostateczna |
3,50
– 4,49 |
dobra |
4,50
– 5,49 |
bardzo
dobra |
powyżej
5,49 |
celująca |
15. Uczniowie z dysfunkcjami:
1) Uczniowie
z dysleksją mają wydłużony czas wykonywania pracy pisemnej zgodnie
z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej.
2) Uczniowie
z dysgrafią mają wydłużony czas wykonywania pracy pisemnej, jednak oceniani są
przede wszystkim na podstawie wypowiedzi ustnej; prace pisemne oraz zeszyty
oceniane są za treść (stronę merytoryczną), prace z rysunku technicznego tylko
według zaleceń poradni p-p.
3) Uczniowie
z innego typu schorzeniami oceniani są zgodnie z zaleceniami poradni
psychologiczno-pedagogicznej.
4) W
odniesieniu do uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, zwłaszcza
posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, przy ocenianiu
uwzględnia się przede wszystkim:
16. Kształcenie na odległość – zdalne nauczanie
1)
Uczeń korzysta z lekcji prowadzonej na odległość
z wykorzystaniem:
a.
dziennika elektronicznego,
b.
videospotkań,
c.
zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów
interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),
d.
czatu,
e.
strony internetowej szkoły.
f.
platform edukacyjnych
2) Nauczyciel
umieszcza w dzienniku elektronicznym informacje dla ucznia dotyczące:
a.
postępów ucznia w nauce z poszczególnych
przedmiotów,
b.
aktualnie realizowanych zagadnień oraz
rozwiązywanych zadań z poszczególnych przedmiotów,
c.
prac domowych (również form i terminów
przekazania ich nauczycielowi do sprawdzenia),
d.
terminów prac klasowych, sprawdzianów,
kartkówek.
3) Uczeń
ma obowiązek uczestniczyć w lekcjach, które nauczyciel prowadzi on-line, (tzn.,
że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych,
zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane z ograniczeniem dostępu do
sprzętu komputerowego lub internetu). Informacja o zaplanowanej formie i
terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom z wyprzedzeniem poprzez
dziennik elektroniczny.
4) W
czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę oraz głośnik (słuchawki), tylko
wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy
kamerę lub głośnik (słuchawki), może być usunięty z zajęć. Ponowne przyłączenie
jest możliwe dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.
5) Nagrywanie
fragmentów lekcji prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po
każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe
zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie na prywatny
użytek bez jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania pozyskanego nagrania.
6) W
edukacji zdalnej ocenie podlegać będą:
a.
prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie
quizów lub testów,
b.
odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,
c.
zadania domowe,
d.
karty pracy,
e.
notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z
lekcji, jaki wykonane samodzielnie przez uczniów),
f.
ćwiczenia interaktywne,
g.
prace wykonane metodą projektów,
h.
aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na
lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie
on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów,
kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),
i.
osiągnięcia w czasie konkursów.
7)
Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych
nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub dodatkowym (poprawa)
terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.
8)
Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia
jednej w półroczu oceny niedostatecznej lub dopuszczającej z pracy
klasowej/sprawdzianu w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawa ocen z kolejnych
prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas
jest liczona średnia z obu ocen.
9)
Zadania domowe należy przesłać nauczycielowi (w
formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie. Jeśli z przyczyn
nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle nauczycielowi terminowo rozwiązanego
samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena zadania
domowego nie podlega poprawie.
10) Formy
kontaktu „nauczyciel – uczeń - rodzic”:
a.
dziennik elektroniczny
b.
video-spotkania,
c.
czat
d.
telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),
e.
strona internetowa szkoły.
11)
W czasie kształcenia na odległość uczeń
zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na
e-dzienniku
na bieżąco, tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.
17. Informowanie uczniów i rodziców.
¨ Uczeń jest informowany o przedmiotowych zasadach oceniania
przez uczącego nauczyciela na pierwszych zajęciach z techniki. Fakt ten
nauczyciel odnotowuje w dzienniku elektronicznym.
¨ Rodzice informowani są przez nauczyciela o
przedmiotowych zasadach oceniania poprzez zamieszczenie na stronie
internetowej szkoły.