Szkoła Podstawowa im. Gen. Józefa Bema w Starym Mieście

 

Przedmiotowe zasady oceniania z techniki

w kl. IV – VI

 

1.      Ocenie podlegają następujące obszary aktywności uczniów:

¨ poziom opanowania wiadomości i umiejętności oraz stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych,

¨ porozumiewanie się językiem technicznym,

¨ rozwiązywanie problemów technicznych,

¨ obsługa narzędzi i urządzeń technicznych w najbliższym otoczeniu ucznia,

¨ wkład pracy i zaangażowanie w podejmowane działania,

¨ działalność pozalekcyjna związana z działalnością techniczną,

¨ zdolność pracy w grupie,

¨ aktywność na zajęciach.

2.      Wprowadza się następujące formy sprawdzania osiągnięć uczniów:

¨ formy ustne: odpowiedzi, aktywność na zajęciach, prezentacje na wybrany temat,

¨ formy pisemne: sprawdziany, kartkówki,

¨ formy praktyczne: prace wytwórcze, ćwiczenia rysunkowe,

¨ ocena dokumentacji pracy ucznia: zeszyt przedmiotowy,

¨ obserwacja pracy ucznia.

3.    Ustala się następującą wagę ocen:

 

waga 3

     sprawdziany

     prace dodatkowe (projekty, prezentacje)

     konkursy (laureat)

waga 2

     kartkówki

     prace pisemne

     prace wytwórcze

     znajomość zasad ruchu drogowego

     prace i ćwiczenia wymagające zastosowania wiedzy i umiejętności wcześniej zdobytej

waga 1

     odpowiedzi ustne

     prace domowe

     ćwiczenia rysunkowe

     aktywność

 

4.    W zakresie oceny poziomu opanowania wiadomości i umiejętności oraz stosowania wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych, porozumiewania się językiem technicznym, rozwiązywania problemów technicznych, obsługi narzędzi i urządzeń technicznych stosuje się następujące kryteria oceny cząstkowej:

wiedza:

ocena:

100 - 96%

celująca

95 - 92%

bardzo dobra +

91 - 88%

bardzo dobra

87 - 81%

dobra +

80 - 70%

dobra

69 – 67 %

dostateczna +

66 - 50 %

dostateczna

49 - 44 %

dopuszczająca +

43 - 31 %

dopuszczająca

30 - 0 %

niedostateczna

5.    Aktywność ucznia na zajęciach oceniana jest przy pomocy plusów lub wg obowiązującej skali ocen. Brak pracy domowej, zeszytu, pomocy naukowych lub materiałów do ćwiczeń praktycznych oceniane jest każdorazowo minusem.

trzy plusy

bardzo dobry

pięć plusów

celujący

trzy minusy

niedostateczny

6.    Przy ocenie wiadomości i umiejętności oraz prac praktycznych związanych z realizacją zadań z wybranej technologii nauczyciel uwzględnia: wkład pracy ucznia, indywidualne możliwości ucznia, zakres szczegółowych wymagań sformułowanych w programie nauczania przedmiotu.

7.    W przypadku uzyskania ze sprawdzianu oceny niedostatecznej lub oceny dopuszczającej uczeń ma prawo do poprawy oceny w ciągu 2 tygodni od ogłoszenia wyników. Poprawa innej oceny odbywa się za zgodą nauczyciela. Tylko poprawa jednego sprawdzianu jest odnotowana w dzienniku w taki sposób, że poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej i wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest taka sama lub niższa, poprzedzona zostaje kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach. Oceny z pozostałych popraw zostają zapisane w dzienniku obok oceny poprawianej, jednak liczy się średnią z obu ocen.

8.    Uczeń, który z powodu nieobecności w szkole nie pisał sprawdzianu ma obowiązek w ciągu 7 dni od daty powrotu do szkoły zaliczyć pracę. Termin zaliczenia nauczyciel ustala z uczniem. Uczeń zachowuje swoje prawo do poprawy oceny. W przypadku, gdy uczeń nie zgłosi w wyznaczonym terminie i nie usprawiedliwi swojej nieobecności otrzymuje ocenę niedostateczną.

9.    W przypadku nieobecności ucznia podczas realizacji zadań praktycznych lub ćwiczeń uczeń ma obowiązek zaliczyć pracę w ciągu maksymalnie 14 dni od daty powrotu do szkoły.

10.  Podczas ustalania oceny śródrocznej i rocznej uwzględniane są oceny cząstkowe uzyskane przez ucznia z obowiązkowych form sprawdzania wiadomości i umiejętności oraz z nadobowiązkowych form aktywności.

11.  Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich rodziców /prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych. Informacja jest przekazywana w dzienniku elektronicznym lub pisemnie.

12.  Wymagania na oceny półroczne lub roczne

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który łącznie:

¨ w różnych dziedzinach techniki wykazuje się szeroką wiedzą i i umiejętnościami, co skutkuje cząstkowymi ocenami celującymi,

¨ wykorzystuje wiadomości do rozwiązywania problemów praktycznych i teoretycznych, często w sposób nietypowy,

¨ interesuje sie literaturą fachową, rozwijając zainteresowania techniką,

¨ potrafi samodzielnie i w sposób twórczy rozwiązywać problemy związane z techniką, potrafi wypowiadać się i dyskutować na tematy techniczne, uzasadniając poprawność rozumowania,

¨ zawsze jest wzorowo zaangażowany w prace na lekcji i przygotowany do zajęć z techniki,

¨ zawsze jest zdyscyplinowany, a jego zachowanie nigdy nie stwarza problemów wychowawczych,

¨ zna wzorcowo zasady bezpiecznego zachowania (pieszego, rowerzysty) w ruchu drogowym

¨ interesuje się najnowszymi osiągnięciami nauki i techniki,

¨ aktywnie pracował na zajęciach lekcyjnych.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który łącznie:

¨ w zakresie całościowej oceny wiadomości i umiejętności otrzymał ocenę bardzo dobrą,

¨ wyjaśnia zjawiska fizyczne, w oparciu o które działają urządzenia techniczne,

¨ przedstawia estetyczną i kompletną dokumentację rysunkowo-technologiczną,

¨ właściwie organizuje stanowisko pracy,

¨ prawidłowo posługuje się narzędziami, przyrządami i przyborami,

¨ pracuje systematycznie i efektywnie,

¨ jego prace spełniają wszystkie kryteria podane przez nauczyciela, terminowo wywiązuje się ze wszystkich zadań,

¨ wykazuje się aktywnością na lekcjach,

¨ stosuje zdobytą wiedzę techniczną i umiejętności praktyczne do rozwiązywania zadań i problemów w różnych sytuacjach,

¨ efektywnie współdziała w grupie,

¨ zna zasady bezpiecznego zachowania (pieszego, rowerzysty) w ruchu drogowym.

¨ aktywnie pracował na zajęciach lekcyjnych co znalazło wyraz w ocenach z aktywności,

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który łącznie:

¨ opanował wiadomości i umiejętności objęte programem nauczania,

¨ poprawnie wykorzystuje wiadomości do rozwiązywania problemów praktycznych i teoretycznych,

¨ przedstawia dokumentację rysunkowo-technologiczną, ale zdarzają się w niej błędy,

¨ właściwie organizuje stanowisko pracy, ale zdarzają się drobne uchybienia,

¨ w sposób zadawalający posługuje się narzędziami, przyrządami i przyborami,

¨ korzysta z wytworów techniki, zwracając uwagę na bezpieczeństwo,

¨ wykazuje postępy w swojej pracy, ale nie opanował wszystkich umiejętności określonych w programie zajęć z techniki,

¨ dba o ukończenie zadań praktycznych na zaplanowanym przez nauczyciela etapie oraz w wyznaczonym terminie,

¨ jest pracowity i chętny do pracy,

¨ jest przygotowany do realizacji tematu.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który łącznie:

¨ opanował podstawowe wiadomości i umiejętności objęte programem nauczania,

¨ przedstawia dokumentację rysunkowo-technologiczną, ale z błędami lub niestaranną,

¨ pracuje, ale nie jest aktywny na lekcjach,

¨ właściwie organizuje stanowisko pracy, ale z uchybieniami i potrzebuje na to więcej czasu,

¨ stara się pracować systematycznie, ale potrzebuje dodatkowej pomocy nauczyciela,

¨ rozwiązuje zadania praktyczne i teoretyczne o małym stopniu trudności,

¨ wymaga zachęty do pracy i dłuższego czasu na jej wykonanie.

 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który łącznie:

¨ ma braki w wiadomościach i umiejętnościach, które jednak nie uniemożliwiają mu dalszej nauki,

¨ samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonuje większość zadań o podstawowym stopniu trudności,

¨ zadania wykonuje z opóźnieniem,

¨ korzysta z możliwości poprawiania prac praktycznych,

¨ pracuje niesystematycznie,

¨ wykazuje bierny stosunek do przedmiotu.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który łącznie:

¨ nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności, które są niezbędne w dalszej nauce,

¨ nie potrafi rozwiązać (wykonać) zadań o podstawowym stopniu trudności z pomocą nauczyciela,

¨ nie wykazuje zainteresowania wykonywanymi zadaniami na zajęciach z techniki,

¨ nie przestrzega zasad i przepisów BHP podczas posługiwania się narzędziami, przyborami i urządzeniami technicznymi.

¨ nie przystąpił do egzaminu sprawdzającego z zakresu umiejętności i wiadomości lub uzyskał z niego ocenę niedostateczną.

13.  Ustalenie oceny półrocznej i rocznej z techniki może być dokonane na podstawie minimum trzech ocen. W szczególnych przypadkach np. długiej nieobecności ucznia w szkole nauczyciel może dokonać oceny na podstawie mniejszej liczby ocen.

14.  Ocenę klasyfikacyjną ustala się według następujących zasad:

Średnia ważona:

Ocena:

poniżej 1,50

niedostateczna

1,50 – 2,49

dopuszczająca

2,50 – 3,49

dostateczna

3,50 – 4,49

dobra

4,50 – 5,49

bardzo dobra

powyżej 5,49

celująca

 

15.  Uczniowie z dysfunkcjami:

1)      Uczniowie z dysleksją mają wydłużony czas wykonywania pracy pisemnej zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej.

2)      Uczniowie z dysgrafią mają wydłużony czas wykonywania pracy pisemnej, jednak oceniani są przede wszystkim na podstawie wypowiedzi ustnej; prace pisemne oraz zeszyty oceniane są za treść (stronę merytoryczną), prace z rysunku technicznego tylko według zaleceń poradni p-p.

3)      Uczniowie z innego typu schorzeniami oceniani są zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej.

4)      W odniesieniu do uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, zwłaszcza posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, przy ocenianiu uwzględnia się przede wszystkim:

    1. mocne strony ucznia,
    2. postawę emocjonalno-motywacyjną,
    3. aktywność na zajęciach,
    4. zaangażowanie i włożony wysiłek,
    5. umiejętność stawiania pytań i formułowanie problemów.

 

16.  Kształcenie na odległość – zdalne nauczanie

1)   Uczeń korzysta z lekcji prowadzonej na odległość z wykorzystaniem:

a.    dziennika elektronicznego,

b.    videospotkań,

c.    zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),

d.   czatu,

e.    strony internetowej szkoły.

f.     platform edukacyjnych

2)   Nauczyciel umieszcza w dzienniku elektronicznym informacje dla ucznia dotyczące:

a.     postępów ucznia w nauce z poszczególnych przedmiotów,

b.    aktualnie realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych zadań z poszczególnych przedmiotów,

c.     prac domowych (również form i terminów przekazania ich nauczycielowi do sprawdzenia),

d.    terminów prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek.

3)   Uczeń ma obowiązek uczestniczyć w lekcjach, które nauczyciel prowadzi on-line, (tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych, zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane z ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego lub internetu). Informacja o zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom z wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny.

4)   W czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę oraz głośnik (słuchawki), tylko wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik (słuchawki), może być usunięty z zajęć. Ponowne przyłączenie jest możliwe dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.

5)   Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania pozyskanego nagrania.

6)   W edukacji zdalnej ocenie podlegać będą:

a.    prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie quizów lub testów,

b.    odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,

c.    zadania domowe,

d.   karty pracy,

e.    notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z lekcji, jaki wykonane samodzielnie przez uczniów),

f.     ćwiczenia interaktywne,

g.    prace wykonane metodą projektów,

h.    aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),

i.      osiągnięcia w czasie konkursów.

7)   Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.

8)   Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny niedostatecznej lub dopuszczającej z pracy klasowej/sprawdzianu w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.

9)   Zadania domowe należy przesłać nauczycielowi (w formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie. Jeśli z przyczyn nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle nauczycielowi terminowo rozwiązanego samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena zadania domowego nie podlega poprawie.

10)    Formy kontaktu „nauczyciel – uczeń - rodzic”:

a.    dziennik elektroniczny

b.    video-spotkania,

c.    czat

d.   telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),

e.    strona internetowa szkoły.

11)    W czasie kształcenia na odległość uczeń zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na

e-dzienniku na bieżąco, tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.

17.  Informowanie uczniów i rodziców.

¨ Uczeń jest informowany o przedmiotowych zasadach oceniania przez uczącego nauczyciela na pierwszych zajęciach z techniki. Fakt ten nauczyciel odnotowuje w dzienniku elektronicznym.

¨ Rodzice informowani są przez nauczyciela o przedmiotowych zasadach oceniania poprzez zamieszczenie na stronie internetowej szkoły.