PRZEDMIOTOWE ZASADY
OCENIANIA Z RELIGII
W KLASACH I –III
SZKOŁA PODSTAWOWA IM.
GEN. JÓZEFA BEMA W STARYM MIEŚCIE
OGÓLNE KRYTERIA I SKALA
OCEN
Ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
a)
nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą, (i)
b) odmawia wszelkiej współpracy, (i)
c) ma lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary.
Ocenę
dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne:
a)
w
zakresie wiadomości i umiejętności opanował treści najłatwiejsze, najczęściej
stosowane, stanowiące podstawę do dalszej edukacji,
b)
wykazuje
choćby minimalne zainteresowanie przedmiotem i gotowość współpracy
z nauczycielem i w grupie.
Ocenę
dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe:
a)
opanował
treści najbardziej przystępne, najprostsze, najbardziej uniwersalne, niezbędne
na danym etapie kształcenia i na wyższych etapach,
b)
uczestniczy
w rozwiązywaniu problemów oraz umiejętnie słucha innych.
Ocenę
dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające:
a)
opanował
treści umiarkowanie przystępne oraz bardziej złożone,
b)
ukierunkowany
jest na poszukiwanie prawdy i dobra oraz szanuje poglądy innych,
c)
aktywnie
realizuje zadania wykonywane w grupie.
Ocenę
bardzo dobrą i celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające:
a)
opanował
treści obejmujące elementy trudne do opanowania, złożone i nietypowe,
b)
wykazuje
własną inicjatywę w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności,
c)
wszechstronnie
dba o rozwój swojej osobowości i podejmuje zadania apostolskie,
d)
biegle
posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych
lub praktycznych z programu nauczania
danej klasy.
Obszary
oceniania na lekcji religii:
·
wiedza ucznia,
·
zainteresowanie przedmiotem,
·
umiejętności ucznia,
·
umiejętność zastosowania poznanych wiadomości
w życiu,
·
zaangażowanie (aktywność, pilność,
sumienność),
·
postawa,
·
język katechezy.
Życie sakramentalne
i praktyki religijne są wyłączone z oceniania.
W klasach I – III nauczyciel stosuje oceny wyrażone
cyfrą w skali od 6 do 1. Przy ocenie cyfrowej możliwe jest rozszerzenie skali
znakami plus (+) i minus (-).
Formy
i metody sprawdzania osiągnięć uczniów:
a) pisemne:
·
praca na lekcji
·
zadania domowe
b)
ustne:
·
odpowiedź
·
praca w grupach
·
aktywność na
zajęciach.
W klasach I-
III szkoły podstawowej nie stosuję pisemnych form sprawdzania wiedzy
i umiejętności ucznia.
Sposoby oceniania:
Wartościowanie gestem, słowem, mimika,
oceną. W czasie lekcji uczeń może
być nagradzany oceną lub plusem za aktywność i
dodatkową wiedzę. Za 3 plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a za 5
plusów ocenę celującą.
Uczeń otrzymuje minusy za brak pracy domowej, brak ćwiczeń
i podręczników,
za nieangażowanie się w pracę na lekcji. Za trzy minusy stawiana jest ocena
niedostateczna. Poprawie podlega tylko ocena niedostateczna. Inne oceny
mogą być poprawione za zgodą nauczyciela.
Uczeń ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji.. Przez
nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak pracy domowej, niegotowość
do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji, brak zeszytu, zeszytu ćwiczeń.
Ponadto uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji z ważnych przyczyn
losowych.
Ocenę klasyfikacyjną ustala się w oparciu o co
najmniej 3 oceny cząstkowe
z uwzględnieniem wagi ocen: - waga 1 z
bieżących zadań i ćwiczeń, z odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności
itp. wg następujących zasad:
średnia ważona poniżej 1,50 –
ocena niedostateczna
średnia ważona 1,50 – 2,49 - ocena dopuszczająca
średnia ważona 2,50 – 3,49 - ocena dostateczna
średnia ważona 3,50 – 4,49 - ocena dobra
średnia ważona 4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra
średnia ważona powyżej 5,49 - ocena celująca
Na 7 dni
przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich
rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych
i śródrocznych. Informacja jest przekazywana w dzienniku elektronicznym.
Skala ocen
bieżących:
6 celujący
5+ bardzo dobry plus
5 bardzo dobry
5- bardzo dobry
minus
4+ dobry plus
4 dobry
4- dobry minus
3+ dostateczny plus
3 dostateczny
3- dostateczny minus
2+ dopuszczający plus
2 dopuszczający
1 niedostateczny
Zdalne ocenianie
1. Ocenie podlegać będą:
·
odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,
·
zadania domowe,
·
karty pracy,
·
ćwiczenia interaktywne,
·
prace wykonane metodą projektów,
· aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne
uczestnictwo
w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn.
umiejętność samodzielnego uczenia się),
·
osiągnięcia w czasie konkursów.
2.
Zadania domowe należy przesłać nauczycielowi (w formie z nim uzgodnionej)
w wyznaczonym terminie. Jeśli z przyczyn nieusprawiedliwionych uczeń nie
prześle nauczycielowi terminowo rozwiązanego samodzielnie zadania domowego
otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena zadania domowego nie podlega poprawie.
Formy
kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:
· dziennik elektroniczny,
· spotkania w szkole,
·
videospotkania,
·
czat,
·
telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),
·
strona internetowa szkoły.
Wymagania
dla uczniów z dysfunkcjami
·
Uwzględnia się indywidualne możliwości edukacyjne
każdego ucznia, jego zaangażowanie,
wkład pracy, systematyczność oraz informacje zawarte w opinii PPP.
·
Uczniowie z dysfunkcjami oceniani są wg odrębnych zasad
zalecanych przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną.
Informowanie
uczniów i rodziców:
·
Uczeń jest informowany o
przedmiotowych zasadach oceniania przez uczącego nauczyciela na lekcji. Fakt
ten nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.
·
Rodzice są informowani przez
nauczyciela poprzez zamieszczenie zasad oceniania
na stronie internetowej szkoły.