PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z RELIGII
 W KLASACH I –III

SZKOŁA PODSTAWOWA IM. GEN. JÓZEFA BEMA W STARYM MIEŚCIE

OGÓLNE KRYTERIA I SKALA OCEN

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
a) nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą, (i)
b) odmawia wszelkiej współpracy, (i)
c) ma lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne:

a)      w zakresie wiadomości i umiejętności opanował treści najłatwiejsze, najczęściej stosowane, stanowiące podstawę do dalszej edukacji,

b)      wykazuje choćby minimalne zainteresowanie przedmiotem i gotowość współpracy
 z nauczycielem i w grupie.

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe:

a)      opanował treści najbardziej przystępne, najprostsze, najbardziej uniwersalne, niezbędne na danym etapie kształcenia i na wyższych etapach,

b)      uczestniczy w rozwiązywaniu problemów oraz umiejętnie słucha innych.

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające:

a)      opanował treści umiarkowanie przystępne oraz bardziej złożone,

b)      ukierunkowany jest na poszukiwanie prawdy i dobra oraz szanuje poglądy innych,

c)      aktywnie realizuje zadania wykonywane w grupie.

 

Ocenę bardzo dobrą i celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające:

a)      opanował treści obejmujące elementy trudne do opanowania, złożone i nietypowe,

b)      wykazuje własną inicjatywę w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności,

c)      wszechstronnie dba o rozwój swojej osobowości i podejmuje zadania apostolskie,

d)     biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu  nauczania danej klasy.

 

  Obszary oceniania na lekcji religii:

·           wiedza ucznia,

·           zainteresowanie przedmiotem,

·           umiejętności ucznia,

·           umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu,

·           zaangażowanie (aktywność, pilność, sumienność),

·           postawa,

·           język katechezy.

Życie sakramentalne i praktyki religijne są wyłączone z oceniania.

W klasach I – III nauczyciel stosuje oceny wyrażone cyfrą w skali od 6 do 1. Przy ocenie cyfrowej możliwe jest rozszerzenie skali znakami plus (+) i minus (-).

Formy i metody sprawdzania osiągnięć uczniów:

a) pisemne:

·          praca na lekcji

·          zadania domowe

b) ustne:

·          odpowiedź

·          praca w grupach

·          aktywność na zajęciach.

W klasach I- III szkoły podstawowej nie stosuję  pisemnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia. 

 Sposoby oceniania:

Wartościowanie gestem, słowem, mimika, oceną.  W czasie lekcji uczeń może być nagradzany oceną lub plusem za aktywność i dodatkową wiedzę. Za 3 plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a za 5 plusów  ocenę celującą.
    Uczeń otrzymuje minusy za brak pracy domowej, brak ćwiczeń i podręczników,
za nieangażowanie się w pracę na lekcji. Za trzy minusy stawiana jest ocena niedostateczna.
      Poprawie podlega tylko ocena niedostateczna. Inne oceny mogą być poprawione za zgodą nauczyciela.

          Uczeń ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji.. Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak pracy domowej, niegotowość
do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji, brak zeszytu, zeszytu ćwiczeń. Ponadto uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji z ważnych przyczyn losowych.

  Ocenę klasyfikacyjną ustala się w oparciu o co najmniej 3 oceny cząstkowe
 z uwzględnieniem wagi ocen: - waga 1 z bieżących zadań i ćwiczeń, z odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności itp.  wg następujących zasad:

średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna

średnia ważona 1,50 – 2,49  - ocena dopuszczająca

średnia ważona 2,50 – 3,49  - ocena dostateczna

średnia ważona 3,50 – 4,49  - ocena dobra

średnia ważona 4,50 – 5,49  - ocena bardzo dobra

średnia ważona powyżej 5,49  - ocena celująca

 

Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych. Informacja jest przekazywana w dzienniku elektronicznym.

 

Skala ocen bieżących:

6  celujący

5+ bardzo dobry plus

5  bardzo dobry

5- bardzo dobry minus

4+ dobry plus

4  dobry

4- dobry minus

3+ dostateczny plus

3  dostateczny

3- dostateczny minus

2+ dopuszczający plus

2  dopuszczający

1  niedostateczny

 

 Zdalne ocenianie

1.      Ocenie podlegać będą:

·         odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,

·         zadania domowe,

·         karty pracy,

·         ćwiczenia interaktywne,

·         prace wykonane metodą projektów,

·        aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne uczestnictwo
w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn. umiejętność samodzielnego uczenia się),

·         osiągnięcia w czasie konkursów.

2.      Zadania domowe należy przesłać nauczycielowi (w formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie. Jeśli z przyczyn nieusprawiedliwionych uczeń nie prześle nauczycielowi terminowo rozwiązanego samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena zadania domowego nie podlega poprawie.

 Formy kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:

·         dziennik elektroniczny,

·         spotkania w szkole,

·         videospotkania,

·         czat,

·         telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),

·         strona internetowa szkoły.

 

 

 

 Wymagania dla uczniów z dysfunkcjami

·          Uwzględnia się indywidualne możliwości edukacyjne każdego ucznia, jego zaangażowanie,  wkład pracy, systematyczność oraz informacje zawarte w opinii PPP.

·          Uczniowie z dysfunkcjami oceniani są wg odrębnych zasad zalecanych przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną.

 

 Informowanie uczniów i rodziców:

·          Uczeń jest informowany o przedmiotowych zasadach oceniania przez uczącego nauczyciela na lekcji. Fakt ten nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.

·          Rodzice są informowani przez nauczyciela poprzez zamieszczenie zasad oceniania
na stronie internetowej szkoły.