PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z RELIGII
w klasach IV-VIII
w Szkole Podstawowej Im. Gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
I .KRYTERIA I
SKALA OCEN:
Celujący:
·
uczeń opanował pełny zakres wiedzy i
umiejętności określonych programem katechezy w danej klasie,
·
wyróżnia się aktywnością w grupie
katechetycznej,
·
twórczo rozwija własne uzdolnienia,
·
biegle posługuje się zdobytymi
wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych,
potrafi zastosować je we własnym życiu, służy radą innym, jest świadkiem wiary,
·
wypowiada się logicznie i wyczerpująco na
dany temat,
·
wyróżnia się w kształtowaniu postawy:
otwartości, służby drugiemu; wartości: wrażliwości sumienia, uprzejmości,
życzliwości; wzrostem duchowości i świadectwem życia,
·
osiąga sukcesy w konkursach religijnych
lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
Bardzo dobry:
·
uczeń jest zdyscyplinowany, posiada
uzupełniony zeszyt, potrafi samodzielnie objaśnić powiązać w całość wiadomości
z programu nauczania,
·
posiada biegłą znajomość katechizmu, bierze
czynny udział w katechezie,
·
opanował zakres wiedzy i umiejętności
określonych programem katechezy w danej klasie,
·
sprawnie posługuje się zdobytymi
wiadomościami,
·
chętnie i regularnie uczestniczy w
katechezie,
·
zachowuje szacunek dla ,,świętych”
przedmiotów, miejsc i znaków religijnych,
·
potrafi zastosować posiadana wiedzę do
rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
·
przejawia postawę apostolska, wyrażając na
zewnątrz swoją wiarę.
Dobry:
·
uczeń posiada uzupełniony zeszyt, potrafi
odpowiedzieć samodzielnie na wszystkie pytania związane z tematem katechezy,
posiada znajomość katechizmu, przejawia aktywność na zajęciach,
·
opanował wiadomości i umiejętności, które
pozwalają na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy religijnej,
·
nie opanował w pełni wiadomości
określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie
przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym,
·
zna podstawowe modlitwy i prawdy wiary,
rozumie je i umie wyjaśnić,
·
dysponuje dobrą umiejętnością zastosowania
zdobytych wiadomości, potrafi samodzielnie odpowiedzieć na wszystkie pytania
związane z tematem katechezy,
·
zachowuje szacunek dla ,,świętych”
przedmiotów, miejsc i znaków religijnych,
·
uzyskuje stałe, dobre postępy podczas
prowadzonych zajęć,
·
nie zaniedbuje uczestnictwa w katechezie,
do której stara się być przygotowany.
Dostateczny:
·
uczeń prowadzi notatki, wykonuje zadania,
potrafi odtworzyć z pamięci wnioski z lekcji,
·
opanował wiadomości i umiejętności
umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy,
·
dysponuje przeciętną wiedzą w zakresie
materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są luki,
·
nie wykazuje większego zainteresowania
przedmiotem,
·
nie zawsze jest przygotowany do lekcji,
·
nieregularnie uczęszcza na katechezę,
·
wykonanie zadań ucznia budzi
zastrzeżenia(np. niestarannie prowadzenie zeszytu, brak katechez).
Dopuszczający:
·
uczeń jest obecny na lekcji, słucha, nie
przeszkadza w prowadzeniu katechezy,
·
zdobyte wiadomości są niewystarczające na
uzyskanie przez ucznia ogólnej wiedzy religijnej,
·
zna najbardziej istotne z podstawowych
modlitw i prawd wiary,
·
dysponuje minimalną widzę w zakresie
materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są braki,
·
proste zadania o niewielkim stopniu
trudności rozwiązuje przy pomocy katechety,
·
niechętnie bierze udział w katechezie, często
opuszcza katechezę,
·
ma lekceważący stosunek do przedmiotu i
katechety.
Niedostateczny:
·
uczeń nie spełnia wymagań na ocenę
dopuszczającą,
·
odmawia wszelkiej współpracy,
·
ma lekceważący stosunek do przedmiotu, wiary
i katechety,
·
nie jest w stanie rozwiązać (wykonać)
zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności,
·
nie odzwierciedla znajomości życia
chrześcijańskiego (lekceważący stosunek do Kościoła i religii),
·
postawa budzi zastrzeżenia (jest anty
świadectwem).
Kryteria oceniania sprawdzianów:
wiedza: |
ocena: |
100 - 96% |
celująca |
95 - 92% |
bardzo dobra + |
91 - 88% |
bardzo dobra |
87 - 81% |
dobra + |
80 - 70% |
dobra |
69 – 67 % |
dostateczna + |
66 - 50 % |
dostateczna |
49 - 44 % |
dopuszczająca + |
43 - 31 % |
dopuszczająca |
30 - 0 % |
niedostateczna |
1.
Uczeń, który z powodu nieobecności w
szkole nie pisał sprawdzianu ma obowiązek w ciągu 7 dni od daty powrotu do
szkoły zaliczyć pracę. Termin zaliczenia nauczyciel ustala z uczniem.
Uczeń zachowuje swoje prawo do poprawy oceny. W przypadku, gdy uczeń nie zgłosi
w wyznaczonym terminie i nie usprawiedliwi swojej nieobecności otrzymuje ocenę
niedostateczną.
2. Jeśli uczeń otrzymał ze sprawdzianu lub kartkówki stopień niedostateczny
lub dopuszczający, to ma prawo do poprawy poprzez odpytanie ustne lub
pracę pisemną w okresie dwóch tygodni od ogłoszenia
wyników. Poprawa innej oceny odbywa się za zgodą nauczyciela. Tylko poprawa
jednego sprawdzianu jest odnotowana w dzienniku w taki sposób, że poprawiona
ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej i wyższa ocena jest wiążąca.
Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest taka sama lub
niższa, poprzedzona zostaje kropką np. „.2”
– wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację
o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach.
Oceny z pozostałych popraw zostają zapisane w dzienniku obok oceny poprawianej,
jednak liczy się średnią z obu ocen.
3. Jeśli uczeń jest nieprzygotowany do zajęć, nie odrobił pracy domowej lub
nie przyniósł zeszytu czy potrzebnych pomocy dydaktycznych – zgłasza to nauczycielowi,
który odnotowuje ten fakt w dzienniku przez postawienie minusa. Za trzy minusy
stawiana jest ocena niedostateczna.
4. Uczeń może być nagradzany oceną lub plusem za aktywność i dodatkową wiedzę.
Za trzy plusy otrzymuje ocenę bardzo dobrą (za pięć plusów – ocenę celującą).
5.
Wystawiane stopnie są odnotowywane w
dzienniku elektronicznym.
II. OCENIE
PODLEGAJĄ:
1. Pisemne sprawdziany obejmujące więcej niż trzy
jednostki lekcyjne oraz kartkówki, których zakres materiału winien obejmować
nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał podstawowy.
2. Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji,
powtórek itp.
3. Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa,
kontrolowana na bieżąco.
4. Pacierz: ocena ze znajomości podstawowych prawd
wiary podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
5. Zeszyt: sprawdzany według decyzji nauczyciela,
jednak nie rzadziej niż raz w półroczu.
6. Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności.
7. Przygotowanie do poszczególnych katechez.
8. Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i
innych materiałów katechetycznych.
9. Zaangażowanie w przygotowanie i przeprowadzenie
uroczystości szkolnych o charakterze religijnym, zaangażowanie w przygotowanie
gazetek szkolnych, udział w konkursach religijnych.
10. Inne umiejętności, cechy lub osiągnięcia
wskazujące na możliwość oceniania:
udział w konkursach
przedmiotowych,
praca na lekcji,
inwencja twórcza,
opracowywanie zadań
dodatkowych (referatów, prezentacji),
projekt edukacyjny,
pomoc nauczycielowi w
przygotowaniu zajęć,
samokształcenie.
III. UCZNIOWIE
Z DYSFUNKCJAMI:
1. Uczniowie
z dysleksją mają wydłużony czas wykonywania pracy pisemnej zgodnie z zaleceniami
poradni psychologiczno-pedagogicznej.
2. Uczniowie
z dysgrafią mają wydłużony czas wykonywania pracy pisemnej, jednak oceniani są
przede wszystkim na podstawie wypowiedzi ustnej; prace pisemne oraz zeszyty
oceniane są za treść (stronę merytoryczną).
3. Uczniowie
z innego typu schorzeniami oceniani są zgodnie z zaleceniami poradni
psychologicznopedagogicznej.
4. W
odniesieniu do uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, zwłaszcza
posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, przy ocenianiu
uwzględnia się przede wszystkim:
mocne
strony ucznia,
postawę
emocjonalno-motywacyjną,
aktywność
na zajęciach,
zaangażowanie
i włożony wysiłek,
umiejętność
stawiania pytań i formułowanie problemów.
IV. KSZTAŁCENIE
NA ODLEGŁOŚĆ – ZDALNE NAUCZANIE
1. Uczeń korzysta z lekcji prowadzonej na odległość
z wykorzystaniem:
dziennika elektronicznego,
videospotkań,
zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów
interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),
czatu,
strony internetowej szkoły.
platform edukacyjnych
2. Nauczyciel umieszcza w dzienniku elektronicznym
informacje dla ucznia dotyczące:
postępów ucznia w nauce z poszczególnych
przedmiotów,
aktualnie realizowanych zagadnień oraz
rozwiązywanych zadań z poszczególnych przedmiotów,
prac domowych (również form i terminów
przekazania ich nauczycielowi do sprawdzenia),
terminów prac klasowych, sprawdzianów,
kartkówek.
3. Uczeń ma obowiązek uczestniczyć w lekcjach,
które nauczyciel prowadzi on-line, (tzn., że jego nieobecność jest
usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych, zdrowotnych lub ze względu na
czynniki związane z ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego lub
internetu). Informacja o zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie
przekazana uczniom z wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny.
4. W czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę
oraz głośnik (słuchawki), tylko wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń
bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik (słuchawki), może być usunięty
z zajęć. Ponowne przyłączenie jest możliwe dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.
5. Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w
formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody
nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje
tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości
rozpowszechniania pozyskanego nagrania.
6. W edukacji zdalnej ocenie podlegać będą:
prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie
quizów lub testów,
odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,
zadania domowe,
karty pracy,
notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z
lekcji, jaki wykonane samodzielnie przez uczniów),
ćwiczenia interaktywne,
prace wykonane metodą projektów,
aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na
lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie
on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie sprawdzianów, kartkówek w
pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),
osiągnięcia w czasie konkursów.
7. Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych
nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub dodatkowym (poprawa)
terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.
8. Zadania domowe należy przesłać nauczycielowi (w
formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie. Jeśli z przyczyn
nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle nauczycielowi terminowo rozwiązanego
samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena zadania
domowego nie podlega poprawie.
9. Formy kontaktu „nauczyciel – uczeń - rodzic”:
dziennik elektroniczny
video-spotkania,
czat
telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),
strona internetowa szkoły.
10. W czasie kształcenia na odległość uczeń
zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e - dzienniku na bieżąco,
tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.
V. OCENIANIE KLASYFIKACYJNE (ŚRÓDROCZNE I
ROCZNE):
1.
Podczas ustalania oceny śródrocznej i
rocznej uwzględniane są oceny cząstkowe uzyskane przez ucznia z obowiązkowych
form sprawdzania wiadomości i umiejętności oraz z nadobowiązkowych form
aktywności.
2.
Ocenę klasyfikacyjną ustala się w oparciu
o co najmniej 3 oceny cząstkowe uwzględniając zaangażowanie i indywidualny postęp ucznia. Ustala się
następującą wagę ocen:
waga 3 |
· sprawdziany · prace
dodatkowe (projekty, prezentacje) · konkursy
(laureat) |
waga 2 |
· kartkówki · prace
pisemne · prace
plastyczne · praca
z Pismem Świętym · prace
i ćwiczenia wymagające zastosowania wiedzy i umiejętności wcześniej zdobytej |
waga 1 |
· odpowiedzi
ustne · prace
domowe · aktywność · praca
w grupach · modlitwa |
Średnia ważona: |
Ocena: |
poniżej
1,50 |
niedostateczna |
1,50
– 2,49 |
dopuszczająca |
2,50
– 3,49 |
dostateczna |
3,50
– 4,49 |
dobra |
4,50
– 5,49 |
bardzo
dobra |
powyżej
5,49 |
celująca |
Nauczyciel może postawić
ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych
przypadkach związanych z sytuacją psychologiczno - pedagogiczną ucznia lub jego
stosunkiem do przedmiotu.
3. W
przypadku otrzymania przez ucznia oceny ndst na
koniec półrocza nauczyciel może wymagać od ucznia zaliczenia materiału z tego
okresu. Powinien wówczas na miesiąc przed ewentualnym sprawdzianem przekazać
zakres materiału. Termin, forma i sposób zaliczenia do uzgodnienia z
nauczycielem.
4. Nauczyciel, ustalając ocenę klasyfikacyjną, jest
zobowiązany uwzględnić indywidualne potrzeby psychofizyczne i edukacyjne
ucznia, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów objętych w szkole pomocą
psychologiczno – pedagogiczną.
5. Egzaminy poprawkowe, klasyfikacyjne i sprawdzające
odbywają się zgodnie z zasadami zawartymi w WZO.
6.
Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym
posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich
rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych
i śródrocznych. Informacja jest przekazywana w dzienniku elektronicznym lub
pisemnie.
VI. INFORMOWANIE
UCZNIÓW I RODZICÓW:
·
Uczeń jest informowany o przedmiotowych zasadach
oceniania przez uczącego nauczyciela na pierwszych zajęciach z religii. Fakt
ten nauczyciel odnotowuje w dzienniku elektronicznym.
·
Rodzice są informowani przez nauczyciela
poprzez zamieszczenie zasad oceniania na stronie internetowej szkoły.