PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z RELIGII

w klasach IV-VIII

w Szkole Podstawowej Im. Gen. Józefa Bema w Starym Mieście

I .KRYTERIA I SKALA OCEN:

Celujący:

·      uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem katechezy w danej klasie,

·      wyróżnia się aktywnością w grupie katechetycznej,

·      twórczo rozwija własne uzdolnienia,

·      biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, potrafi zastosować je we własnym życiu, służy radą innym, jest świadkiem wiary,

·      wypowiada się logicznie i wyczerpująco na dany temat,

·      wyróżnia się w kształtowaniu postawy: otwartości, służby drugiemu; wartości: wrażliwości sumienia, uprzejmości, życzliwości; wzrostem duchowości i świadectwem życia,

·      osiąga sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.

 

Bardzo dobry:

·      uczeń jest zdyscyplinowany, posiada uzupełniony zeszyt, potrafi samodzielnie objaśnić powiązać w całość wiadomości z programu nauczania,

·      posiada biegłą znajomość katechizmu, bierze czynny udział w katechezie,

·      opanował zakres wiedzy i umiejętności określonych programem katechezy w danej klasie,

·      sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,

·      chętnie i regularnie uczestniczy w katechezie,

·      zachowuje szacunek dla ,,świętych” przedmiotów, miejsc i znaków religijnych,

·      potrafi zastosować posiadana wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,

·      przejawia postawę apostolska, wyrażając na zewnątrz swoją wiarę.

 

Dobry:

·      uczeń posiada uzupełniony zeszyt, potrafi odpowiedzieć samodzielnie na wszystkie pytania związane z tematem katechezy, posiada znajomość katechizmu, przejawia aktywność na zajęciach,

·      opanował wiadomości i umiejętności, które pozwalają na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy religijnej,

·      nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym,

·      zna podstawowe modlitwy i prawdy wiary, rozumie je i umie wyjaśnić,

·      dysponuje dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości, potrafi samodzielnie odpowiedzieć na wszystkie pytania związane z tematem katechezy,

·      zachowuje szacunek dla ,,świętych” przedmiotów, miejsc i znaków religijnych,

·      uzyskuje stałe, dobre postępy podczas prowadzonych zajęć,

·      nie zaniedbuje uczestnictwa w katechezie, do której stara się być przygotowany.

Dostateczny:

·      uczeń prowadzi notatki, wykonuje zadania, potrafi odtworzyć z pamięci wnioski z lekcji,

·      opanował wiadomości i umiejętności umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy,

·      dysponuje przeciętną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są luki,

·      nie wykazuje większego zainteresowania przedmiotem,

·      nie zawsze jest przygotowany do lekcji,

·      nieregularnie uczęszcza na katechezę,

·      wykonanie zadań ucznia budzi zastrzeżenia(np. niestarannie prowadzenie zeszytu, brak katechez).

 

Dopuszczający:

·      uczeń jest obecny na lekcji, słucha, nie przeszkadza w prowadzeniu katechezy,

·      zdobyte wiadomości są niewystarczające na uzyskanie przez ucznia ogólnej wiedzy religijnej,

·      zna najbardziej istotne z podstawowych modlitw i prawd wiary,

·      dysponuje minimalną widzę w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są braki,

·      proste zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje przy pomocy katechety,

·      niechętnie bierze udział w katechezie, często opuszcza katechezę,

·      ma lekceważący stosunek do przedmiotu i katechety.

 

Niedostateczny:

·      uczeń nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą,

·      odmawia wszelkiej współpracy,

·      ma lekceważący stosunek do przedmiotu, wiary i katechety,

·      nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności,

·      nie odzwierciedla znajomości życia chrześcijańskiego (lekceważący stosunek do Kościoła i religii),

·      postawa budzi zastrzeżenia (jest anty świadectwem).

 

Kryteria oceniania sprawdzianów:

wiedza:

ocena:

100 - 96%

celująca

95 - 92%

bardzo dobra +

91 - 88%

bardzo dobra

87 - 81%

dobra +

80 - 70%

dobra

69 – 67 %

dostateczna +

66 - 50 %

dostateczna

49 - 44 %

dopuszczająca +

43 - 31 %

dopuszczająca

30 - 0 %

niedostateczna

 

1.      Uczeń, który z powodu nieobecności w szkole nie pisał sprawdzianu ma obowiązek w ciągu 7 dni od daty powrotu do szkoły zaliczyć pracę. Termin zaliczenia nauczyciel ustala z uczniem. Uczeń zachowuje swoje prawo do poprawy oceny. W przypadku, gdy uczeń nie zgłosi w wyznaczonym terminie i nie usprawiedliwi swojej nieobecności otrzymuje ocenę niedostateczną.

2.      Jeśli uczeń otrzymał ze sprawdzianu lub kartkówki stopień niedostateczny lub dopuszczający, to ma prawo do poprawy poprzez odpytanie ustne lub pracę pisemną w okresie dwóch tygodni od ogłoszenia wyników. Poprawa innej oceny odbywa się za zgodą nauczyciela. Tylko poprawa jednego sprawdzianu jest odnotowana w dzienniku w taki sposób, że poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej i wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest taka sama lub niższa, poprzedzona zostaje kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach. Oceny z pozostałych popraw zostają zapisane w dzienniku obok oceny poprawianej, jednak liczy się średnią z obu ocen.

3.      Jeśli uczeń jest nieprzygotowany do zajęć, nie odrobił pracy domowej lub nie przyniósł zeszytu czy potrzebnych pomocy dydaktycznych – zgłasza to nauczycielowi, który odnotowuje ten fakt w dzienniku przez postawienie minusa. Za trzy minusy stawiana jest ocena niedostateczna.

4.      Uczeń może być nagradzany oceną lub plusem za aktywność i dodatkową wiedzę. Za trzy plusy otrzymuje ocenę bardzo dobrą (za pięć plusów – ocenę celującą).

5.      Wystawiane stopnie są odnotowywane w dzienniku elektronicznym.

II. OCENIE PODLEGAJĄ:

1.      Pisemne sprawdziany obejmujące więcej niż trzy jednostki lekcyjne oraz kartkówki, których zakres materiału winien obejmować nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał podstawowy.

2.      Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórek itp.

3.      Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa, kontrolowana na bieżąco.

4.      Pacierz: ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

5.      Zeszyt: sprawdzany według decyzji nauczyciela, jednak nie rzadziej niż raz w półroczu.

6.      Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności.

7.      Przygotowanie do poszczególnych katechez.

8.      Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.

9.      Zaangażowanie w przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości szkolnych o charakterze religijnym, zaangażowanie w przygotowanie gazetek szkolnych, udział w konkursach religijnych.

10. Inne umiejętności, cechy lub osiągnięcia wskazujące na możliwość oceniania:

Š udział w konkursach przedmiotowych,

Š praca na lekcji,

Š inwencja twórcza,

Š opracowywanie zadań dodatkowych (referatów, prezentacji),

Š projekt edukacyjny,

Š pomoc nauczycielowi w przygotowaniu zajęć,

Š samokształcenie.

III. UCZNIOWIE Z DYSFUNKCJAMI:

1.      Uczniowie z dysleksją mają wydłużony czas wykonywania pracy pisemnej zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej.

2.      Uczniowie z dysgrafią mają wydłużony czas wykonywania pracy pisemnej, jednak oceniani są przede wszystkim na podstawie wypowiedzi ustnej; prace pisemne oraz zeszyty oceniane są za treść (stronę merytoryczną).

3.      Uczniowie z innego typu schorzeniami oceniani są zgodnie z zaleceniami poradni psychologicznopedagogicznej.

4.      W odniesieniu do uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, zwłaszcza posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, przy ocenianiu uwzględnia się przede wszystkim:

Š mocne strony ucznia,

Š postawę emocjonalno-motywacyjną,

Š aktywność na zajęciach,

Š zaangażowanie i włożony wysiłek,

Š umiejętność stawiania pytań i formułowanie problemów.

IV. KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ – ZDALNE NAUCZANIE

1.   Uczeń korzysta z lekcji prowadzonej na odległość z wykorzystaniem:

Š dziennika elektronicznego,

Š videospotkań,

Š zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),

Š czatu,

Š strony internetowej szkoły.

Š platform edukacyjnych

2.   Nauczyciel umieszcza w dzienniku elektronicznym informacje dla ucznia dotyczące:

Š postępów ucznia w nauce z poszczególnych przedmiotów,

Š aktualnie realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych zadań z poszczególnych przedmiotów,

Š prac domowych (również form i terminów przekazania ich nauczycielowi do sprawdzenia),

Š terminów prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek.

3.      Uczeń ma obowiązek uczestniczyć w lekcjach, które nauczyciel prowadzi on-line, (tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych, zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane z ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego lub internetu). Informacja o zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom z wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny.

4.      W czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę oraz głośnik (słuchawki), tylko wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik (słuchawki), może być usunięty z zajęć. Ponowne przyłączenie jest możliwe dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.

5.      Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania pozyskanego nagrania.

6.      W edukacji zdalnej ocenie podlegać będą:

Š prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie quizów lub testów,

Š odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,

Š zadania domowe,

Š karty pracy,

Š notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z lekcji, jaki wykonane samodzielnie przez uczniów),

Š ćwiczenia interaktywne,

Š prace wykonane metodą projektów,

Š aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),

Š osiągnięcia w czasie konkursów.

7.      Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.

8.      Zadania domowe należy przesłać nauczycielowi (w formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie. Jeśli z przyczyn nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle nauczycielowi terminowo rozwiązanego samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena zadania domowego nie podlega poprawie.

9.      Formy kontaktu „nauczyciel – uczeń - rodzic”:

Š dziennik elektroniczny

Š video-spotkania,

Š czat

Š telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),

Š strona internetowa szkoły.

10. W czasie kształcenia na odległość uczeń zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e - dzienniku na bieżąco, tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.

V. OCENIANIE KLASYFIKACYJNE (ŚRÓDROCZNE I ROCZNE):

1.   Podczas ustalania oceny śródrocznej i rocznej uwzględniane są oceny cząstkowe uzyskane przez ucznia z obowiązkowych form sprawdzania wiadomości i umiejętności oraz z nadobowiązkowych form aktywności.

2.   Ocenę klasyfikacyjną ustala się w oparciu o co najmniej 3 oceny cząstkowe uwzględniając zaangażowanie i indywidualny postęp ucznia. Ustala się następującą wagę ocen:

 

waga 3

·      sprawdziany

·      prace dodatkowe (projekty, prezentacje)

·      konkursy (laureat)

waga 2

·      kartkówki

·      prace pisemne

·      prace plastyczne

·      praca z Pismem Świętym

·      prace i ćwiczenia wymagające zastosowania wiedzy i umiejętności wcześniej zdobytej

waga 1

·      odpowiedzi ustne

·      prace domowe

·      aktywność

·      praca w grupach

·      modlitwa

 

 

Średnia ważona:

Ocena:

poniżej 1,50

niedostateczna

1,50 – 2,49

dopuszczająca

2,50 – 3,49

dostateczna

3,50 – 4,49

dobra

4,50 – 5,49

bardzo dobra

powyżej 5,49

celująca

 

Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z sytuacją psychologiczno - pedagogiczną ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.

3.      W przypadku otrzymania przez ucznia oceny ndst na koniec półrocza nauczyciel może wymagać od ucznia zaliczenia materiału z tego okresu. Powinien wówczas na miesiąc przed ewentualnym sprawdzianem przekazać zakres materiału. Termin, forma i sposób zaliczenia do uzgodnienia z nauczycielem.

4.      Nauczyciel, ustalając ocenę klasyfikacyjną, jest zobowiązany uwzględnić indywidualne potrzeby psychofizyczne i edukacyjne ucznia, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów objętych w szkole pomocą psychologiczno  – pedagogiczną.

5.      Egzaminy poprawkowe, klasyfikacyjne i sprawdzające odbywają się zgodnie z zasadami zawartymi w WZO.

6.      Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych. Informacja jest przekazywana w dzienniku elektronicznym lub pisemnie.

VI. INFORMOWANIE UCZNIÓW I RODZICÓW:

·      Uczeń jest informowany o przedmiotowych zasadach oceniania przez uczącego nauczyciela na pierwszych zajęciach z religii. Fakt ten nauczyciel odnotowuje w dzienniku elektronicznym.

·      Rodzice są informowani przez nauczyciela poprzez zamieszczenie zasad oceniania na stronie internetowej szkoły.