Szkoła Podstawowa im. gen. J. Bema w Starym Mieście

Przedmiotowe Zasady Oceniania z przyrody

 

Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności (również w czasie lekcji online):

- Testy z określonej partii materiału z tygodniowym wyprzedzeniem.(waga oceny - 3)

- Kartkówki – 10 minutowe z ostatniej lekcji  (bez zapowiedzi) (waga oceny - 2)

- Rozmowa z uczniem (uzyskiwanie informacji na temat rozumienia  i poprawnego wykorzystania zdobytej wiedzy, używania terminów, sposobu myślenia, wnioskowania i uogólniania.)  (waga oceny - 2)

- Aktywność na lekcji. (waga oceny - 1)

- Prace domowe (dłuższe) wykonane samodzielnie. (waga oceny - 1)

- Karty pracy (indywidualne i grupowe).(waga oceny - 1)

- Działania praktyczne (umiejętność wykonywania doświadczeń, obserwacji, pomiarów, właściwe dokumentowanie i prezentowanie wyników, posługiwanie się mapą, przyrządami przyrodnika, korzystanie ze źródeł informacji przyrodniczej. (waga oceny - 1)

Waga ocen:

średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna

średnia ważona 1,50 – 2,49 - ocena dopuszczająca

średnia ważona 2,50 – 3,49 - ocena dostateczna

średnia ważona 3,50 – 4,49 - ocena dobra

średnia ważona 4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra

średnia ważona powyżej 5,49 - ocena celująca

 Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.

 

-Uczeń nieobecny na sprawdzianie ma prawo przystąpić do niego w późniejszym, uzgodnionym z nauczycielem terminie.

- Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny z testu, w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa poprzedzona jest kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych testów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.

- Ustala się następujące kryteria oceniania  testów i kartkówek:

Punkty                    Ocena

100% – 96%         Celująca

95% – 92%           Bardzo dobra+

91% – 88%          Bardzo dobra

87% – 81%          Dobra+

80% – 70%          Dobra

69% – 67%          Dostateczna+

66% – 50%          Dostateczna

49% – 44%         Dopuszczająca+

43% – 31%         Dopuszczająca

30% – 0%          Niedostateczna

 

- Uczniowi nieobecnemu w szkole co najmniej 1 tydzień przysługują 2 dni na uzupełnienie wiadomości.

-Uczeń może być nagradzany oceną lub plusem za aktywność i dodatkową wiedzę. Za 3 plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a za 4 plusy ocenę celującą.

-Uczeń może otrzymywać minusy za nieusprawiedliwiony brak pracy domowej, brak ćwiczeń, podręcznika i innych niezbędnych do pracy materiałów, za dezorganizację pracy innych. Za 3 minusy stawiana jest ocena niedostateczna.

-Uczeń może dwa razy w półroczu zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez ponoszenia konsekwencji. Fakt ten odnotowuje się w dzienniku.

 

KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ – ZDALNE NAUCZANIE

1. Sposoby pracy.

1) Nauka prowadzona na odległość jest realizowana z wykorzystaniem:

a) dziennika elektronicznego,

b) videospotkań,

c) zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),

d) czatu,

e) strony internetowej szkoły.

f) platform edukacyjnych

2) W dzienniku elektronicznym umieszczane są informacje dotyczące:

a) postępów ucznia w nauce z poszczególnych edukacji,

b) aktualnie realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych zadań z poszczególnych edukacji,

c) prac domowych (również form i terminów przekazania ich nauczycielowi do sprawdzenia),

d) terminów prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek.

3) Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia on-line, to są one obowiązkowe (tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych, zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane z ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego lub internetu).

4) Zajęcia w czasie rzeczywistym odbywają się w godzinach zgodnie z obowiązującym planem lekcji lub w szczególnych przypadkach – w godzinach uzgodnionych w nauczycielem.

5) Informacja o zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom z wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny.

6) W czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę (uczeń może samodzielnie wybrać tło do swojego wizerunku zgodne z obowiązującymi zasadami etycznymi, tzn. nie obrażające innych uczestników spotkania) oraz głośnik (słuchawki), tylko wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik (słuchawki), może być usunięty z zajęć. Ponowne przyłączenie jest możliwe dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.

7) Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania pozyskanego nagrania.

2. Ocenie podlegać będą:

1) prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie quizów lub testów,

2) testy diagnozujące,

3) odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,

4) zadania domowe,

5) karty pracy,

6) notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z lekcji, jaki wykonane samodzielnie przez uczniów),

7) ćwiczenia interaktywne,

8) prace wykonane metodą projektów,

9) aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),

10) osiągnięcia w czasie konkursów.

3. Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.

4. Zadania domowe należy przesłać nauczycielowi (w formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie. Jeśli z przyczyn nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle nauczycielowi terminowo rozwiązanego samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena zadania domowego nie podlega poprawie.

5. Formy kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:

1) dziennik elektroniczny

2) videospotkania,

3) czat

4) telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),

5) strona internetowa szkoły.

6. W czasie kształcenia na odległość uczeń zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e - dzienniku na bieżąco, tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.

7. Pracujący zdalnie nauczyciel nie sprawuje opieki nad uczniem.