Szkoła
Podstawowa im. gen. J. Bema w Starym Mieście
Przedmiotowe
Zasady Oceniania z przyrody
Formy
sprawdzania wiadomości i umiejętności (również w czasie lekcji online):
- Testy z określonej partii materiału z tygodniowym wyprzedzeniem.(waga oceny - 3)
-
Kartkówki – 10 minutowe z ostatniej lekcji (bez zapowiedzi) (waga
oceny - 2)
-
Rozmowa z uczniem (uzyskiwanie informacji na temat
rozumienia i poprawnego wykorzystania
zdobytej wiedzy, używania terminów, sposobu myślenia, wnioskowania i
uogólniania.) (waga oceny - 2)
- Aktywność na lekcji. (waga oceny - 1)
- Prace domowe (dłuższe) wykonane samodzielnie. (waga oceny - 1)
- Karty pracy (indywidualne i grupowe).(waga
oceny - 1)
- Działania praktyczne (umiejętność wykonywania doświadczeń,
obserwacji, pomiarów, właściwe dokumentowanie i prezentowanie wyników,
posługiwanie się mapą, przyrządami przyrodnika, korzystanie ze źródeł
informacji przyrodniczej. (waga oceny - 1)
Waga
ocen:
średnia ważona
poniżej 1,50 – ocena niedostateczna
średnia ważona
1,50 – 2,49 - ocena dopuszczająca
średnia ważona
2,50 – 3,49 - ocena dostateczna
średnia ważona
3,50 – 4,49 - ocena dobra
średnia ważona
4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra
średnia ważona
powyżej 5,49 - ocena celująca
Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą
ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami
psychofizycznymi ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.
-Uczeń nieobecny na
sprawdzianie ma prawo przystąpić do niego w późniejszym, uzgodnionym z
nauczycielem terminie.
- Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu
oceny z testu, w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona ocena odnotowana
jest w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana
przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa poprzedzona
jest kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi
jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych
umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych testów odbywa się tylko za zgodą
nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.
- Ustala się następujące
kryteria oceniania testów i kartkówek:
Punkty Ocena
100%
– 96% Celująca
95%
– 92% Bardzo dobra+
91%
– 88% Bardzo dobra
87%
– 81% Dobra+
80%
– 70% Dobra
69%
– 67% Dostateczna+
66%
– 50% Dostateczna
49%
– 44% Dopuszczająca+
43%
– 31% Dopuszczająca
30%
– 0% Niedostateczna
- Uczniowi nieobecnemu w
szkole co najmniej 1 tydzień przysługują 2 dni na uzupełnienie wiadomości.
-Uczeń może być
nagradzany oceną lub plusem za aktywność i dodatkową wiedzę. Za 3 plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo
dobrą, a za 4 plusy ocenę celującą.
-Uczeń może otrzymywać
minusy za nieusprawiedliwiony brak pracy domowej, brak ćwiczeń, podręcznika i
innych niezbędnych do pracy materiałów, za dezorganizację pracy innych. Za 3 minusy stawiana jest ocena
niedostateczna.
-Uczeń może dwa razy w
półroczu zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez ponoszenia konsekwencji. Fakt
ten odnotowuje się w dzienniku.
KSZTAŁCENIE
NA ODLEGŁOŚĆ – ZDALNE NAUCZANIE
1. Sposoby pracy.
1) Nauka prowadzona na odległość jest realizowana
z wykorzystaniem:
a) dziennika elektronicznego,
b) videospotkań,
c) zasobów internetowych, w tym (quizów,
materiałów interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych,
prezentacji),
d) czatu,
e) strony internetowej szkoły.
f) platform edukacyjnych
2) W dzienniku elektronicznym umieszczane są
informacje dotyczące:
a) postępów ucznia w nauce z poszczególnych
edukacji,
b) aktualnie realizowanych zagadnień oraz
rozwiązywanych zadań z poszczególnych edukacji,
c) prac domowych (również form i terminów
przekazania ich nauczycielowi do sprawdzenia),
d) terminów prac klasowych, sprawdzianów,
kartkówek.
3) Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia on-line, to
są one obowiązkowe (tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z
przyczyn losowych, zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane z ograniczeniem
dostępu do sprzętu komputerowego lub internetu).
4) Zajęcia w czasie rzeczywistym odbywają się w
godzinach zgodnie z obowiązującym planem lekcji lub w szczególnych przypadkach
– w godzinach uzgodnionych w nauczycielem.
5) Informacja o zaplanowanej formie i terminie
spotkań on-line będzie przekazana uczniom z wyprzedzeniem poprzez dziennik
elektroniczny.
6) W czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę
(uczeń może samodzielnie wybrać tło do swojego wizerunku zgodne z
obowiązującymi zasadami etycznymi, tzn. nie obrażające innych uczestników
spotkania) oraz głośnik (słuchawki), tylko wówczas jest obecny na zajęciach.
Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik (słuchawki), może
być usunięty z zajęć. Ponowne przyłączenie jest możliwe dopiero po włączeniu
powyższego sprzętu.
7) Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w
formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody
nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje
tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości
rozpowszechniania pozyskanego nagrania.
2. Ocenie podlegać będą:
1) prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie
quizów lub testów,
2) testy diagnozujące,
3) odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,
4) zadania domowe,
5) karty pracy,
6) notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z
lekcji, jaki wykonane samodzielnie przez uczniów),
7) ćwiczenia interaktywne,
8) prace wykonane metodą projektów,
9) aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na
lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line,
systematyczna praca tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w
pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),
10) osiągnięcia w czasie konkursów.
3. Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych
nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub dodatkowym (poprawa)
terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.
4. Zadania domowe należy przesłać nauczycielowi (w
formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie. Jeśli z przyczyn
nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle nauczycielowi terminowo rozwiązanego
samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena zadania
domowego nie podlega poprawie.
5. Formy kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:
1) dziennik elektroniczny
2) videospotkania,
3) czat
4) telefon (w godzinach ustalonych z
nauczycielem),
5) strona internetowa szkoły.
6. W czasie kształcenia na odległość uczeń
zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e - dzienniku na bieżąco, tzn.
w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.
7. Pracujący zdalnie nauczyciel nie sprawuje
opieki nad uczniem.