PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA

z języka polskiego

w Szkole Podstawowej im. gen. Józefa Bema w Starym Mieście

 

Informacje ogólne na temat zasad oceniania z języka polskiego:

1.      Ocena służy klasyfikowaniu uczniów, ale także pełni rolę informacyjną i motywacyjną, dzięki czemu ma wspierać proces uczenia się dzieci i młodzieży.

2.      Stosuje się ocenianie sumujące oraz elementy oceniania kształtującego (OK), w którym jedną z kluczowych kwestii jest wskazywanie na to, co najważniejsze i na co uczniowie powinni zwrócić szczególną uwagę. Podstawę oceny kształtującej stanowi informacja zwrotna uwzględniająca, co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić oraz zawierająca wskazówki do dalszej pracy. Ma formę komentarza do pracy ucznia.

3.      Dokument dotyczy klas IV-VIII.

I. Podstawowe kompetencje oceniane na języku polskim:

1.      Czytanie różnych tekstów kultury (np. rozumienie czytanego tekstu oraz posługiwanie się terminami z teorii literatury oraz podstawowymi pojęciami z nauki o języku).

2.      Technika głośnego czytania.

3.      Tworzenie własnego tekstu (redagowanie określonych form wypowiedzi).

4.      Mówienie (np. odpowiedź ustna z zakresu trzech ostatnich lekcji, opowiadanie twórcze i odtwórcze, przemówienie, głos w dyskusji).

5.      Znajomość i przestrzeganie zasad ortografii i interpunkcji.

6.      Znajomość treści i problematyki lektur szkolnych.

7.      Znajomość zagadnień z zakresu nauki o języku.

8.      Recytacja utworów poetyckich/prozatorskich.

9.      Plastyczne konkretyzacje utworów literackich.

10.  Realizacja zadań w zespole.

11.  Przygotowanie i udział w inscenizacji.

12.  Samokształcenie.

II. Pozostałe formy aktywności podlegające ocenie:

1.      Udział w konkursach przedmiotowych.

2.      Inwencja twórcza (np. własna twórczość literacka, inicjowanie wydarzeń kulturalnych).

3.      Aktywność na lekcji.

4.      Opracowanie zadań dodatkowych.

5.      Wystąpienia na forum klasy i szkoły.

6.      Pomoc w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć (np. wystąpienie w roli asystenta nauczyciela).

7.      Warsztat pracy ucznia: zeszyty przedmiotowe, ćwiczenia (kompletność, systematyczność notatek, prac domowych, poprawność, estetyka, wkład pracy), karty pracy i inne wytwory ucznia.

8.      Wykonanie projektów (wg zasad OK).

9.      Prace refleksyjne (wg zasad OK).

10.  Aktywny udział w życiu kulturalnym regionu, kraju.

III. Formy (sposoby) sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:

1.      Testy diagnozujące wiedzę i umiejętności na rozpoczęcie nauki w klasie czwartej.

2.      Egzaminy zewnętrzne (w tym próbne).

3.      Prace klasowe/sprawdziany, czyli  kontrolne prace pisemne, obejmujące szerszy zakres treści, przeprowadzane z całą klasą i trwające minimum jedną godzinę lekcyjną - zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

4.      Dyktanda (zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem).

5.      Kartkówki (obejmujące zakres z 3 ostatnich lekcji, zapowiedziane na ostatniej lekcji).

6.      Kartkówki z ostatniej lekcji (bez zapowiedzi).

7.      Prace domowe (ustne i pisemne).

8.      Odpowiedzi ustne na lekcji.

9.      Wypowiedzi pisemne redagowane podczas zajęć.

10.  Prezentacje uczniowskie.

11.  Samoocena i ocena koleżeńska.

IV. Zasady obowiązujące na lekcjach języka polskiego.

1.      Uczeń ma obowiązek przygotować się do każdej lekcji (powinien mieć zeszyt przedmiotowy, odrobioną pracę domową (również w formie ustnej), ćwiczenia/karty pracy, podręcznik, przybory do pisania, klej, nożyczki.

2.      Uczeń ma prawo 2 razy w półroczu zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez podawania przyczyny.

3.      Ponadto uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji z ważnych przyczyn losowych.

4.      Nauczyciel jest zobowiązany do przedstawienia uczniom na każdych zajęciach celów ogólnych lekcji (w formie zrozumiałej dla ucznia) oraz do formułowania celów do poszczególnych etapów zajęć.

5.      Prowadzący zajęcia przedstawia uczniom kryteria oceniania, czyli określa, co będzie brał pod uwagę przy ocenie ich pracy.

6.      Nauczyciel sprawdza pod koniec lekcji, czy uczniowie osiągnęli zamierzony cel. Dokonuje wspólnie z klasą podsumowania zajęć.

7.      Uczeń ma obowiązek przystąpienia do pracy klasowej w terminie ustalonym przez nauczyciela, po zasięgnięciu opinii uczniów.

8.      Nauczyciel jest zobowiązany do udzielania uczniowi i rodzicom informacji zwrotnej, zawierającej informację o tym, co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić oraz wskazówki dla ucznia do dalszej pracy.

9.      Informacja zwrotna może mieć formę pisemną lub ustną.

10.  Prace klasowe/sprawdziany powinny być zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

11.  Nauczyciel przekazuje uczniom zakres materiału. Uczeń, który nie uczestniczył w pisemnym sprawdzeniu wiedzy i umiejętności (lub w którejś z innych obowiązujących procedur oceniania), ma obowiązek poddania się tej formie sprawdzania jego osiągnięć w trybie określonym przez nauczyciela.

12.  W sytuacji nieprzystąpienia przez ucznia do ustalonej procedury oceniania nauczyciel ma prawo w trybie dowolnym (np. w formie odpowiedzi ustnej) sprawdzić, czy uczeń opanował dane treści nauczania.

13.  Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny z pracy klasowej/sprawdzianu  w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa poprzedzona jest kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.

14.  Oceny z prac klasowych/sprawdzianów wpisywane są do dziennika lekcyjnego kolorem czerwonym.

15.  Sprawdzanie i ocenianie prac klasowych nie trwa dłużej niż 14 dni, a kartkówek – 7 dni.

16.  W razie stwierdzenia niesamodzielności podczas prac klasowych, kartkówek i innych zadań wykonywanych indywidualnie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, którą ma prawo poprawić w trybie uzgodnionym z nauczycielem.

17.  Nauczyciel w porozumieniu z oddziałem klasowym może przeprowadzić raz w półroczu pracę klasową pisaną w parach lub w grupach. Waga oceny za pracę klasową, o której mowa, jest taka sama jak za pracę pisaną indywidualnie. Ewentualna poprawa oceny odbywa się w tych samych parach/grupach, zgodnie z zapisami w punkcie 13., chyba że ktoś z pary/grupy zdecyduje się na poprawę indywidualną.

18.  Praca klasowa pisana w parach/grupach może być oceniana indywidualnie, jeśli uczniowie tak wcześniej zadecydują i będą pisali wspólnie, ale każdy na odrębnej kartce.

19.  W trakcie lekcji uczeń ma wyłączony lub wyciszony telefon komórkowy.

20.  Praca domowa jest wykonana samodzielnie przez ucznia, a forma i treść zadań powinny być dostosowane przez nauczyciela do możliwości każdego ucznia.

21.  Za zadanie domowe opracowane niesamodzielnie lub skopiowane uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną i ma obowiązek przedstawić indywidualnie wykonaną pracę w czasie ustalonym z nauczycielem.

22.  Uczeń ma obowiązek uzupełnienia wiadomości oraz notatek (także zadań domowych) za czas swojej nieobecności w czasie ustalonym z nauczycielem.

23.  Uczeń, który przygotowuje się do konkursów przedmiotowych, może być zwolniony z odpytywania, pisania prac klasowych, kartkówek, odrabiania prac domowych itd. na czas uzgodniony z nauczycielem.

V. Ocenianie bieżące na lekcjach języka polskiego.

A) Ocenianie sumujące z elementami oceniania kształtującego

1.      Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.

2.      Punkty uzyskane z prac klasowych/sprawdzianów i kartkówek przeliczane są na stopnie wg następującej skali:

Punkty:

Ocena:

100% – 96%

celująca

100% – 96%

celująca

95% – 92%

bardzo dobra+

91% – 88%

bardzo dobra

87% – 81%

dobra+

80% – 70%

dobra

69% – 67%

dostateczna+

66% - 48%

dostateczna

49% – 44%

dopuszczająca+

43% – 31%

dopuszczająca

30% – 0%

niedostateczna

 

3.      Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi i jego rodzicom na zasadach określonych w WZO.

4.      Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

5.      W ocenianiu bieżącym obowiązuje następująca skala ocen:

6

celująca

5+

bardzo dobry plus

5

bardzo dobra

5-

bardzo dobry minus

4+

dobry plus

4

dobry

4-

dobry minus

3+

dostateczny plus

3

dostateczny

3-

dostateczny minus

2+

dopuszczający+

2

dopuszczający

1

niedostateczny

 

6.      Oceniając pracę ucznia na lekcji (lub krótkie zadanie domowe), nauczyciel może stawiać „plusy” i „minusy”.

5 „+” = ocenie bdb

6 „+” = ocenie cel

3 „minusy” = ocenie ndst

7.      W odniesieniu do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nauczyciel stosuje formy i sposoby oceniania zgodne z zapisami w karcie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

 

 

 

Kryteria oceniania dyktand:

 

ocena:

kryterium:

cel

6

1 . ort.

bdb

5

2 . int.

db

4

3-4 . ort.

dst

3

5-6 . ort.

dop

2

7 . ort.

ndst

1

8 bł. ort. i więcej

4 błędy interpunkcyjne = 1 błąd ortograficzny

 

Kryteria oceniania wypracowań:

1.      Kryteria oceny wypracowań dla klas IV- VI oparte są na zasadach oceny prac pisemnych zawartych w testach przygotowujących do egzaminu: Projekt GWO Lepsza Szkoła – Wielki Egzamin.

2.      Kryteria oceny wypracowań dla klas VII – VIII oparte są na zasadach oceny prac pisemnych na egzaminie ósmoklasisty, ustalonych przez CKE.

3.      Do oceny ww. form może być też stosowane podejście holistyczne. Nauczyciel informuje uczniów o sposobie oceniania przed podjęciem przez nich pracy nad zadaniem.

4.      Przy ocenie ćwiczeń redakcyjnych uczniów z dysleksją rozwojową:

a)      Nie bierze się pod uwagę poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej, a odpowiednio - komunikatywność wypowiedzi i czytelność, z pominięciem zaburzeń strony graficznej pisma.

b)      Uczeń musi wyznaczać granicę zdań, rozpoczynać wielką literą i kończyć odpowiednim znakiem interpunkcyjnym.

c)      Uczniowie w/w piszą dyktanda uzupełniane. W luki wpisują odpowiednie litery- trudności ortograficzne. Kryteria oceny są następujące:

cel- 0 bł. ort.

bdb-1 bł. ort.

db- 2 . ort.

dst- 3-4 . ort.

dop.-5-7 bł. ort.

4.      Uczniowie posiadający orzeczenie poradni psychologiczno- pedagogicznej:

a)      Nauczyciel uwzględnia przy pisaniu prac i sprawdzianów wytyczne zawarte w poszczególnych orzeczeniach. Uczniowie mogą zdobyć mniej punktów.

b)      Kryteria oceny prac ucznia:

80% - bardzo dobry

65% - dobry

45% - dostateczny

23% - dopuszczający

c)      Tolerancja błędów językowych, ortograficznych i interpunkcyjnych przy ocenianiu prac i ćwiczeń redakcyjnych wynosi 50% więcej pod warunkiem spełnienia kryterium długości pracy.

B) Ocenianie kształtujące:

1.      Ocenianie projektów uczniowskich i prac refleksyjnych odbywa się wg zasad oceniania kształtującego.

2.      Nauczyciel może oceniać również inne formy aktywności uczniowskiej wg zasad oceniania kształtującego (po wcześniejszym uzgodnieniu z uczniem).

VI. Ocenianie klasyfikacyjne (śródroczne i roczne):

1.      Podczas ustalania oceny śródrocznej i rocznej uwzględniane są oceny cząstkowe uzyskane przez ucznia z obowiązkowych form sprawdzania wiadomości i umiejętności oraz z nadobowiązkowych form aktywności.

2.      Ocenę klasyfikacyjną ustala się w oparciu o co najmniej 3 oceny cząstkowe z uwzględnieniem wagi ocen: z prac klasowych, sprawdzianów, konkursów, projektów - waga 3, z kartkówek, prac i ćwiczeń wymagających zastosowania wiedzy i umiejętności wcześniej zdobytych - waga 2, z bieżących zadań i ćwiczeń, z odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności itp. - waga 1 oraz zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, aktywności (również w czasie lekcji online), systematyczności (m.in. udział w zajęciach organizowanych w formie on-line, terminowe wykonywanie zleconych prac) i pilności, samodzielności pracy, wg następujących zasad:

średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna

średnia ważona 1,50 – 2,49  - ocena dopuszczająca

średnia ważona 2,50 – 3,49  - ocena dostateczna

średnia ważona 3,50 – 4,49  - ocena dobra

średnia ważona 4,50 – 5,49  - ocena bardzo dobra

średnia ważona powyżej 5,49  - ocena celująca

3.      Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.

4.      W przypadku otrzymania przez ucznia oceny ndst na koniec półrocza nauczyciel może wymagać od ucznia zaliczenia materiału z tego okresu. Powinien wówczas na miesiąc przed ewentualnym sprawdzianem przekazać zakres materiału. Termin, forma i sposób zaliczenia do uzgodnienia z nauczycielem.

5.      Ocena klasyfikacyjna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych, a przy jej wystawianiu nauczyciel bierze pod uwagę, oprócz ocen sumujących, zaangażowanie ucznia, indywidualny postęp oraz formy aktywności oceniane wg zasad OK.

6.      Nauczyciel, ustalając ocenę klasyfikacyjną, jest zobowiązany uwzględnić indywidualne potrzeby psychofizyczne i edukacyjne ucznia, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów objętych w szkole pomocą psychologiczno – pedagogiczną.

7.      Egzaminy poprawkowe, klasyfikacyjne i sprawdzające odbywają się zgodnie z zasadami zawartymi w WZO.

8.      Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych. Informacja jest przekazywana w dzienniku elektronicznym lub pisemnie.

VII. Kształcenie na odległość- zdalne nauczanie.

1.      Sposoby pracy.

a)   Nauka prowadzona na odległość jest realizowana z wykorzystaniem:

-   dziennika elektronicznego,

-   videospotkań,

-   zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),

-   czatu,

-   strony internetowej szkoły,

-   platform edukacyjnych.

b)   W dzienniku elektronicznym umieszczane są informacje dotyczące:

-   postępów ucznia w nauce z poszczególnych przedmiotów,

-   aktualnie realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych zadań z poszczególnych przedmiotów,

-   prac domowych (również form i terminów przekazania ich nauczycielowi do sprawdzenia),

-   terminów prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek.

c)   Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia on-line, to są one obowiązkowe (tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych, zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane z ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego lub internetu)

d)  Zajęcia w czasie rzeczywistym odbywają się w godzinach zgodnie z obowiązującym planem lekcji lub w szczególnych przypadkach – w godzinach uzgodnionych z nauczycielem.

e)   Informacja o zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom z wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny.

f)    W czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę (uczeń może samodzielnie wybrać tło do swojego wizerunku zgodne z obowiązującymi zasadami etycznymi, tzn. nie obrażające innych uczestników spotkania) oraz głośnik (słuchawki), tylko wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik (słuchawki), może być usunięty z zajęć. Ponowne przyłączenie jest możliwe dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.

g)   Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania pozyskanego nagrania.

2.      Ocenie podlegać będą:

a)   prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie quizów lub testów,

b)  testy diagnozujące,

c)   odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,

d)  zadania domowe,

e)   karty pracy,

f)   notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z lekcji, jaki wykonane samodzielnie przez uczniów),

g)  ćwiczenia interaktywne,

h)  prace wykonane metodą projektów,

i)    aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),

j)    osiągnięcia w czasie konkursów.

3.      Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub dodatkowym (poprawa w formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.

4.      Jeśli z przyczyn nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle nauczycielowi terminowo rozwiązanego samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena zadania domowego nie podlega poprawie.

5.      Formy kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:

a)    dziennik elektroniczny

b)   videospotkania,

c)    czat

d)   telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),

e)    strona internetowa szkoły.

6.      W czasie kształcenia na odległość uczeń zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e - dzienniku na bieżąco, tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.

7.      Pracujący zdalnie nauczyciel nie sprawuje opieki nad uczniem.

VIII. Kryteria oceny śródrocznej i rocznej. Wymagania edukacyjne (ogólne)

na poszczególne oceny szkolne.

Stopień celujący (6)

Uczeń opanował zakres wiedzy i umiejętności na poziomie bardzo dobrym

oraz:

poszerza lekturę o pozycje spoza kanonu,

samodzielnie i twórczo redaguje prace pisemne,

wyróżnia się kreatywnym myśleniem / podejmuje działania twórcze,

aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym kraju,

sprawnie broni swojego stanowiska, ale potrafi też zrozumieć odmienny punkt widzenia,

osiąga znaczące sukcesy w konkursach pozaszkolnych z zakresu języka polskiego.

Stopień bardzo dobry (5)

Uczeń opanował zakres wiedzy i umiejętności na poziomie bardzo dobrym,

sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, w tym w sytuacjach nietypowych,

korzysta z różnych źródeł informacji, m.in. w celu rozwiązania zadań o nietypowym charakterze,

jest samodzielny, aktywny i sumienny.

Stopień dobry (4)

Uczeń opanował treści istotne w strukturze przedmiotu,

sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach typowych,

korzysta z różnych źródeł informacji,

jest sumienny i dość aktywny.

Stopień dostateczny (3)

Uczeń opanował najważniejsze treści przedmiotowe,

posiada proste, uniwersalne umiejętności rozwiązywania problemów typowych, o średnim stopniu trudności,

jest dość sumienny i raczej aktywny.

Stopień dopuszczający (2)

Uczeń opanował treści przedmiotowe na poziomie koniecznym do dalszej

edukacji,

zazwyczaj wykonuje proste, typowe zadania, a także rozwiązuje problemy o niskim stopniu trudności,

w miarę regularnie odrabia zadane prace,

stara się uczestniczyć w pracy na lekcji.

Stopień niedostateczny (1)

Uczeń nie zdobył podstawowych wiadomości i umiejętności niezbędnych

do dalszej edukacji,

nie interesuje się procesem dydaktycznym,

nie wykonuje zadań na lekcji,

nie odrabia prac domowych,

lekceważy podstawowe obowiązki szkolne.

 

IX. Zasady oceniania ucznia obcokrajowca:

1.      W wypowiedziach pisemnych oceniać komunikatywność (dopuszczać występowanie błędów językowych).

2.      Rozwijać sprawność mówienia i pisania (ćwiczenia w pisaniu mogą dotyczyć przepisywania i uzupełniania krótkich tekstów) szczególnie, jeśli uczeń nie zna alfabetu (np. używa tylko cyrylicy).

3.      Doceniać takie umiejętności, jak czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji, ogólne rozumienie tematyki i problematyki tekstu.

4.      Stosować język instrukcji – krótkie, proste, jasne komunikaty oraz krótkie pytania.

5.      Umożliwić korzystanie podczas lekcji ze słownika dwujęzycznego tradycyjnego lub elektronicznego.

6.      Pozwolić uczniowi na zadawanie pytań pomocniczych, pozwalać na korzystanie w tym celu ze słownika czy tłumacza elektronicznego.

7.      Nie przywiązywać zbyt wielkiej wagi do poprawności językowej wypowiedzi ucznia;

8.      Udzielać informacji zwrotnej podczas lekcji.

9.      Stosować bogactwo materiału ikonograficznego (zdjęcia, mapy, wykresy, schematy) przy wyjaśnianiu zagadnień tematycznych.

10.  Włączać ucznia w pracę zespołową i dostosowywać instrukcje do jego językowych umiejętności.

11.  Akceptować każdą formę wypowiedzi świadczącą o zrozumieniu zagadnienia (nawet jednorazową czy błędną gramatycznie).

12.  Traktować gramatykę w sposób funkcjonalny.

13.  Oceniać te elementy, które możliwe są do oceny ze względu na poziom ucznia i podstawę programową w kraju, w którym uczył się dotychczas.

14.  Wydłużyć czas pracy ucznia, jeśli jest taka potrzeba.

Uwagi

Wszystkie sprawy sporne, nieujęte w Przedmiotowych Zasadach Oceniania, rozstrzygane będą zgodnie z WZO oraz z aktami prawnymi dotyczącymi oceniania w szkołach publicznych.

Rodzice są informowani o PZO za pośrednictwem strony internetowej szkoły.