PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
z języka polskiego
w Szkole Podstawowej im. gen. Józefa Bema w Starym Mieście
Informacje ogólne na
temat zasad oceniania z języka polskiego:
1.
Ocena służy
klasyfikowaniu uczniów, ale także pełni rolę informacyjną i motywacyjną, dzięki
czemu ma wspierać proces uczenia się dzieci i młodzieży.
2.
Stosuje się ocenianie
sumujące oraz elementy oceniania kształtującego (OK), w którym jedną z
kluczowych kwestii jest wskazywanie na to, co najważniejsze i na co uczniowie
powinni zwrócić szczególną uwagę. Podstawę oceny
kształtującej stanowi informacja zwrotna uwzględniająca,
co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić oraz zawierająca
wskazówki do dalszej pracy. Ma formę komentarza do pracy ucznia.
3.
Dokument dotyczy klas
IV-VIII.
I. Podstawowe kompetencje oceniane na języku polskim:
1.
Czytanie różnych
tekstów kultury (np. rozumienie czytanego tekstu oraz posługiwanie się
terminami z teorii literatury oraz podstawowymi pojęciami z nauki o
języku).
2.
Technika głośnego
czytania.
3.
Tworzenie własnego
tekstu (redagowanie określonych form wypowiedzi).
4.
Mówienie (np.
odpowiedź ustna z zakresu trzech ostatnich lekcji, opowiadanie twórcze i odtwórcze,
przemówienie, głos w dyskusji).
5.
Znajomość i
przestrzeganie zasad ortografii i interpunkcji.
6.
Znajomość treści i
problematyki lektur szkolnych.
7.
Znajomość zagadnień z
zakresu nauki o języku.
8.
Recytacja utworów
poetyckich/prozatorskich.
9.
Plastyczne konkretyzacje
utworów literackich.
10.
Realizacja zadań w
zespole.
11.
Przygotowanie i udział
w inscenizacji.
12.
Samokształcenie.
II. Pozostałe formy
aktywności podlegające ocenie:
1.
Udział w konkursach
przedmiotowych.
2.
Inwencja twórcza (np.
własna twórczość literacka, inicjowanie wydarzeń kulturalnych).
3.
Aktywność na lekcji.
4.
Opracowanie zadań
dodatkowych.
5.
Wystąpienia na forum
klasy i szkoły.
6.
Pomoc w przygotowaniu
i prowadzeniu zajęć (np. wystąpienie w roli asystenta nauczyciela).
7.
Warsztat pracy ucznia:
zeszyty przedmiotowe, ćwiczenia (kompletność, systematyczność notatek,
prac domowych, poprawność, estetyka, wkład pracy),
karty pracy i inne wytwory ucznia.
8.
Wykonanie projektów
(wg zasad OK).
9.
Prace refleksyjne (wg
zasad OK).
10.
Aktywny udział w życiu
kulturalnym regionu, kraju.
III. Formy (sposoby) sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:
1.
Testy diagnozujące
wiedzę i umiejętności na rozpoczęcie nauki w klasie czwartej.
2.
Egzaminy zewnętrzne (w
tym próbne).
3.
Prace
klasowe/sprawdziany, czyli kontrolne prace pisemne, obejmujące
szerszy zakres treści, przeprowadzane z całą klasą i trwające minimum jedną
godzinę lekcyjną - zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
4.
Dyktanda (zapowiadane
z tygodniowym wyprzedzeniem).
5.
Kartkówki (obejmujące
zakres z 3 ostatnich lekcji, zapowiedziane na ostatniej lekcji).
6.
Kartkówki z ostatniej
lekcji (bez zapowiedzi).
7.
Prace domowe (ustne i
pisemne).
8.
Odpowiedzi ustne na
lekcji.
9.
Wypowiedzi pisemne
redagowane podczas zajęć.
10.
Prezentacje
uczniowskie.
11.
Samoocena i ocena
koleżeńska.
IV. Zasady obowiązujące na lekcjach języka polskiego.
1.
Uczeń ma obowiązek
przygotować się do każdej lekcji (powinien mieć zeszyt przedmiotowy, odrobioną
pracę domową (również w formie ustnej), ćwiczenia/karty pracy, podręcznik,
przybory do pisania, klej, nożyczki.
2.
Uczeń ma prawo 2 razy
w półroczu zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez podawania przyczyny.
3.
Ponadto uczeń może
zgłosić nieprzygotowanie do lekcji z ważnych przyczyn losowych.
4.
Nauczyciel jest
zobowiązany do przedstawienia uczniom na każdych zajęciach celów ogólnych
lekcji (w formie zrozumiałej dla ucznia) oraz do formułowania celów do
poszczególnych etapów zajęć.
5.
Prowadzący zajęcia
przedstawia uczniom kryteria oceniania, czyli określa, co będzie brał pod
uwagę przy ocenie ich pracy.
6.
Nauczyciel sprawdza
pod koniec lekcji, czy uczniowie osiągnęli zamierzony cel. Dokonuje wspólnie z
klasą podsumowania zajęć.
7.
Uczeń ma obowiązek
przystąpienia do pracy klasowej w terminie ustalonym przez nauczyciela, po
zasięgnięciu opinii uczniów.
8.
Nauczyciel jest
zobowiązany do udzielania uczniowi i rodzicom informacji zwrotnej, zawierającej
informację o tym, co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić
oraz wskazówki dla ucznia do dalszej pracy.
9.
Informacja zwrotna
może mieć formę pisemną lub ustną.
10.
Prace
klasowe/sprawdziany powinny być zapowiadane z co najmniej tygodniowym
wyprzedzeniem.
11.
Nauczyciel przekazuje
uczniom zakres materiału. Uczeń, który nie uczestniczył w pisemnym
sprawdzeniu wiedzy i umiejętności (lub w którejś z innych obowiązujących
procedur oceniania), ma obowiązek poddania się tej formie sprawdzania jego
osiągnięć w trybie określonym przez nauczyciela.
12.
W sytuacji
nieprzystąpienia przez ucznia do ustalonej procedury oceniania nauczyciel ma
prawo w trybie dowolnym (np. w formie odpowiedzi ustnej) sprawdzić, czy uczeń
opanował dane treści nauczania.
13.
Uczeń ma prawo do
jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny z pracy
klasowej/sprawdzianu w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona
ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca.
Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa
poprzedzona jest kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i
stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego
aktualnych umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych prac
klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest
liczona średnia z obu ocen.
14.
Oceny z prac
klasowych/sprawdzianów wpisywane są do dziennika lekcyjnego kolorem czerwonym.
15.
Sprawdzanie i
ocenianie prac klasowych nie trwa dłużej niż 14 dni, a kartkówek – 7 dni.
16.
W razie stwierdzenia
niesamodzielności podczas prac klasowych, kartkówek i innych zadań
wykonywanych indywidualnie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, którą ma prawo
poprawić w trybie uzgodnionym z nauczycielem.
17.
Nauczyciel w
porozumieniu z oddziałem klasowym może przeprowadzić raz w półroczu pracę
klasową pisaną w parach lub w grupach. Waga oceny za pracę klasową, o której
mowa, jest taka sama jak za pracę pisaną indywidualnie. Ewentualna poprawa
oceny odbywa się w tych samych parach/grupach, zgodnie z zapisami w punkcie
13., chyba że ktoś z pary/grupy zdecyduje się na poprawę indywidualną.
18.
Praca klasowa pisana w
parach/grupach może być oceniana indywidualnie, jeśli uczniowie tak wcześniej
zadecydują i będą pisali wspólnie, ale każdy na odrębnej kartce.
19.
W trakcie lekcji uczeń
ma wyłączony lub wyciszony telefon komórkowy.
20.
Praca domowa jest
wykonana samodzielnie przez ucznia, a forma i treść zadań powinny być
dostosowane przez nauczyciela do możliwości każdego ucznia.
21.
Za zadanie domowe
opracowane niesamodzielnie lub skopiowane uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną
i ma obowiązek przedstawić indywidualnie wykonaną pracę w czasie ustalonym z
nauczycielem.
22.
Uczeń ma obowiązek
uzupełnienia wiadomości oraz notatek (także zadań domowych) za czas swojej
nieobecności w czasie ustalonym z nauczycielem.
23.
Uczeń, który
przygotowuje się do konkursów przedmiotowych, może być zwolniony z odpytywania,
pisania prac klasowych, kartkówek, odrabiania prac domowych itd. na czas
uzgodniony z nauczycielem.
V. Ocenianie bieżące na lekcjach języka polskiego.
A) Ocenianie sumujące z elementami oceniania kształtującego
1.
Oceny są jawne dla
ucznia i jego rodziców.
2.
Punkty uzyskane z prac
klasowych/sprawdzianów i kartkówek przeliczane są na stopnie wg następującej
skali:
Punkty: |
Ocena: |
100% – 96% |
celująca |
100% – 96% |
celująca |
95% – 92% |
bardzo dobra+ |
91% – 88% |
bardzo dobra |
87% – 81% |
dobra+ |
80% – 70% |
dobra |
69% – 67% |
dostateczna+ |
66% - 48% |
dostateczna |
49% – 44% |
dopuszczająca+ |
43% – 31% |
dopuszczająca |
30% – 0% |
niedostateczna |
3.
Sprawdzone i ocenione
pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest
udostępniana uczniowi i jego rodzicom na zasadach określonych w WZO.
4.
Nauczyciel jest
zobowiązany dostosować wymagania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
5.
W ocenianiu bieżącym
obowiązuje następująca skala ocen:
6 |
celująca |
5+ |
bardzo dobry plus |
5 |
bardzo dobra |
5- |
bardzo dobry minus |
4+ |
dobry plus |
4 |
dobry |
4- |
dobry minus |
3+ |
dostateczny plus |
3 |
dostateczny |
3- |
dostateczny minus |
2+ |
dopuszczający+ |
2 |
dopuszczający |
1 |
niedostateczny |
6.
Oceniając pracę ucznia
na lekcji (lub krótkie zadanie domowe), nauczyciel może stawiać „plusy” i
„minusy”.
5 „+” = ocenie bdb
6 „+” = ocenie cel
3 „minusy” = ocenie ndst
7.
W odniesieniu do
uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nauczyciel stosuje formy i
sposoby oceniania zgodne z zapisami w karcie pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
Kryteria oceniania
dyktand:
ocena: |
kryterium: |
|
cel |
6 |
1 bł.
ort. |
bdb |
5 |
2 bł.
int. |
db |
4 |
3-4 bł.
ort. |
dst |
3 |
5-6 bł.
ort. |
dop |
2 |
7 bł.
ort. |
ndst |
1 |
8
bł. ort. i więcej |
4 błędy interpunkcyjne = 1 błąd
ortograficzny |
Kryteria
oceniania wypracowań:
1.
Kryteria oceny wypracowań dla klas IV- VI oparte są na
zasadach oceny prac pisemnych zawartych w testach przygotowujących do egzaminu:
Projekt GWO Lepsza Szkoła – Wielki
Egzamin.
2. Kryteria oceny wypracowań dla klas VII – VIII oparte są na zasadach oceny prac pisemnych na egzaminie ósmoklasisty, ustalonych przez CKE.
3. Do oceny ww. form może być też stosowane podejście holistyczne. Nauczyciel informuje uczniów o sposobie oceniania przed podjęciem przez nich pracy nad zadaniem.
4.
Przy ocenie ćwiczeń redakcyjnych uczniów z dysleksją rozwojową:
a) Nie bierze się pod uwagę poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej, a odpowiednio - komunikatywność wypowiedzi i czytelność, z pominięciem zaburzeń strony graficznej pisma.
b) Uczeń musi wyznaczać granicę zdań, rozpoczynać wielką literą i kończyć odpowiednim znakiem interpunkcyjnym.
c) Uczniowie w/w piszą dyktanda uzupełniane. W luki wpisują odpowiednie litery- trudności ortograficzne. Kryteria oceny są następujące:
cel-
0 bł. ort.
bdb-1
bł. ort.
db- 2 bł. ort.
dst- 3-4 bł. ort.
dop.-5-7
bł. ort.
4.
Uczniowie posiadający orzeczenie poradni psychologiczno- pedagogicznej:
a) Nauczyciel uwzględnia przy pisaniu prac i sprawdzianów wytyczne zawarte w poszczególnych orzeczeniach. Uczniowie mogą zdobyć mniej punktów.
b) Kryteria oceny prac ucznia:
80%
- bardzo dobry
65%
- dobry
45%
- dostateczny
23%
- dopuszczający
c) Tolerancja błędów językowych, ortograficznych i interpunkcyjnych przy ocenianiu prac i ćwiczeń redakcyjnych wynosi 50% więcej pod warunkiem spełnienia kryterium długości pracy.
B) Ocenianie
kształtujące:
1.
Ocenianie projektów
uczniowskich i prac refleksyjnych odbywa się wg zasad oceniania kształtującego.
2.
Nauczyciel może
oceniać również inne formy aktywności uczniowskiej wg zasad oceniania
kształtującego (po wcześniejszym uzgodnieniu z uczniem).
VI. Ocenianie klasyfikacyjne (śródroczne i roczne):
1.
Podczas ustalania
oceny śródrocznej i rocznej uwzględniane są oceny cząstkowe uzyskane przez
ucznia z obowiązkowych form sprawdzania wiadomości i umiejętności oraz z
nadobowiązkowych form aktywności.
2.
Ocenę klasyfikacyjną
ustala się w oparciu o co najmniej 3 oceny cząstkowe z uwzględnieniem wagi
ocen: z prac klasowych, sprawdzianów, konkursów, projektów - waga 3, z
kartkówek, prac i ćwiczeń wymagających zastosowania wiedzy i umiejętności
wcześniej zdobytych - waga 2, z bieżących zadań i ćwiczeń, z odpowiedzi
ustnych, prac domowych, aktywności itp. - waga 1 oraz zaangażowania ucznia,
indywidualnego postępu, aktywności (również w czasie lekcji online),
systematyczności (m.in. udział w zajęciach organizowanych w formie
on-line, terminowe wykonywanie zleconych prac) i pilności, samodzielności
pracy, wg następujących zasad:
średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna
średnia ważona 1,50 –
2,49 - ocena dopuszczająca
średnia ważona 2,50 –
3,49 - ocena dostateczna
średnia ważona 3,50 –
4,49 - ocena dobra
średnia ważona 4,50 – 5,49 -
ocena bardzo dobra
średnia ważona powyżej 5,49 - ocena
celująca
3.
Nauczyciel może
postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych
przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego
stosunkiem do przedmiotu.
4.
W przypadku otrzymania
przez ucznia oceny ndst na koniec półrocza
nauczyciel może wymagać od ucznia zaliczenia materiału z tego okresu. Powinien
wówczas na miesiąc przed ewentualnym sprawdzianem przekazać zakres materiału.
Termin, forma i sposób zaliczenia do uzgodnienia z nauczycielem.
5.
Ocena
klasyfikacyjna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych,
a przy jej wystawianiu nauczyciel bierze pod uwagę, oprócz ocen sumujących,
zaangażowanie ucznia, indywidualny postęp oraz formy aktywności oceniane wg
zasad OK.
6.
Nauczyciel, ustalając
ocenę klasyfikacyjną, jest zobowiązany uwzględnić indywidualne potrzeby
psychofizyczne i edukacyjne ucznia, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów
objętych w szkole pomocą psychologiczno – pedagogiczną.
7.
Egzaminy poprawkowe, klasyfikacyjne
i sprawdzające odbywają się zgodnie z zasadami zawartymi w WZO.
8.
Na 7 dni przed
śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje
uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach
klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych. Informacja jest przekazywana w
dzienniku elektronicznym lub pisemnie.
VII. Kształcenie na odległość- zdalne nauczanie.
1.
Sposoby pracy.
a)
Nauka prowadzona na
odległość jest realizowana z wykorzystaniem:
-
dziennika
elektronicznego,
-
videospotkań,
-
zasobów internetowych,
w tym (quizów, materiałów interaktywnych, ćwiczeń online, filmów
instruktażowych, prezentacji),
-
czatu,
-
strony internetowej
szkoły,
-
platform edukacyjnych.
b)
W dzienniku
elektronicznym umieszczane są informacje dotyczące:
-
postępów ucznia w
nauce z poszczególnych przedmiotów,
-
aktualnie
realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych zadań z poszczególnych
przedmiotów,
-
prac domowych (również
form i terminów przekazania ich nauczycielowi do sprawdzenia),
-
terminów prac
klasowych, sprawdzianów, kartkówek.
c)
Jeśli nauczyciel
prowadzi zajęcia on-line, to są one obowiązkowe (tzn., że jego nieobecność jest
usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych, zdrowotnych lub ze względu na
czynniki związane z ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego lub
internetu)
d)
Zajęcia w czasie
rzeczywistym odbywają się w godzinach zgodnie z obowiązującym planem lekcji lub
w szczególnych przypadkach – w godzinach uzgodnionych z nauczycielem.
e)
Informacja o
zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom z
wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny.
f)
W czasie zajęć on-line
uczeń ma włączoną kamerę (uczeń może samodzielnie wybrać tło do swojego
wizerunku zgodne z obowiązującymi zasadami etycznymi, tzn. nie obrażające
innych uczestników spotkania) oraz głośnik (słuchawki), tylko wówczas jest
obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub
głośnik (słuchawki), może być usunięty z zajęć. Ponowne przyłączenie jest
możliwe dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.
g)
Nagrywanie fragmentów
lekcji prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym
wcześniejszym uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia.
Nagrany materiał uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez
jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania pozyskanego nagrania.
2.
Ocenie podlegać będą:
a)
prace klasowe,
sprawdziany, kartkówki w formie quizów lub testów,
b)
testy diagnozujące,
c)
odpowiedzi ustne w
czasie zajęć on-line,
d)
zadania domowe,
e)
karty pracy,
f)
notatki w zeszytach przedmiotowych
(zarówno z lekcji, jaki wykonane samodzielnie przez uczniów),
g)
ćwiczenia
interaktywne,
h)
prace wykonane metodą
projektów,
i)
aktywność (zadania
dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach
organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie prac
klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność
samodzielnego uczenia się),
j)
osiągnięcia w czasie
konkursów.
3.
Uczeń, który z
przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym
lub dodatkowym (poprawa w formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie z
całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.
4.
Jeśli z przyczyn
nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle nauczycielowi terminowo rozwiązanego
samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena zadania
domowego nie podlega poprawie.
5.
Formy kontaktu
„nauczyciel-uczeń-rodzic”:
a)
dziennik elektroniczny
b)
videospotkania,
c)
czat
d)
telefon (w godzinach
ustalonych z nauczycielem),
e)
strona internetowa
szkoły.
6.
W czasie kształcenia
na odległość uczeń zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e -
dzienniku na bieżąco, tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.
7.
Pracujący zdalnie
nauczyciel nie sprawuje opieki nad uczniem.
VIII. Kryteria
oceny śródrocznej i rocznej. Wymagania edukacyjne (ogólne)
na poszczególne oceny szkolne.
Stopień celujący (6) |
Uczeń opanował zakres wiedzy i umiejętności na
poziomie bardzo dobrym oraz: |
poszerza lekturę
o pozycje spoza kanonu, |
samodzielnie i twórczo redaguje prace
pisemne, |
wyróżnia się kreatywnym
myśleniem / podejmuje działania twórcze, |
aktywnie uczestniczy
w życiu kulturalnym kraju, |
sprawnie broni swojego stanowiska, ale potrafi też
zrozumieć odmienny punkt widzenia, |
osiąga znaczące
sukcesy w konkursach
pozaszkolnych z zakresu języka polskiego. |
Stopień bardzo dobry (5) |
Uczeń opanował zakres wiedzy
i umiejętności na poziomie bardzo dobrym, |
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, w tym w sytuacjach
nietypowych, |
korzysta z różnych źródeł informacji, m.in. w celu rozwiązania zadań o nietypowym
charakterze, |
jest samodzielny, aktywny i sumienny. |
Stopień dobry (4) |
Uczeń opanował treści
istotne w strukturze przedmiotu, |
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach typowych, |
korzysta z różnych źródeł informacji, |
jest sumienny i dość aktywny. |
Stopień dostateczny (3) |
Uczeń opanował najważniejsze
treści przedmiotowe, |
posiada proste, uniwersalne umiejętności rozwiązywania problemów
typowych, o średnim stopniu trudności, |
jest dość sumienny i raczej aktywny. |
Stopień dopuszczający (2) |
Uczeń opanował treści
przedmiotowe na poziomie koniecznym do dalszej edukacji, |
zazwyczaj wykonuje proste, typowe zadania, a także rozwiązuje problemy o
niskim stopniu trudności, |
w miarę regularnie odrabia zadane prace, |
stara się uczestniczyć w pracy na lekcji. |
Stopień niedostateczny (1) |
Uczeń nie zdobył
podstawowych wiadomości i umiejętności niezbędnych do dalszej edukacji, |
nie interesuje się procesem dydaktycznym, |
nie wykonuje zadań na lekcji, |
nie odrabia prac domowych, |
lekceważy podstawowe obowiązki szkolne. |
IX. Zasady oceniania ucznia
obcokrajowca:
1.
W wypowiedziach pisemnych oceniać
komunikatywność (dopuszczać występowanie błędów językowych).
2.
Rozwijać sprawność mówienia i pisania
(ćwiczenia w pisaniu mogą dotyczyć przepisywania i uzupełniania krótkich
tekstów) szczególnie, jeśli uczeń nie zna alfabetu (np. używa tylko cyrylicy).
3.
Doceniać takie umiejętności, jak
czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji, ogólne rozumienie tematyki i
problematyki tekstu.
4.
Stosować język instrukcji – krótkie,
proste, jasne komunikaty oraz krótkie pytania.
5.
Umożliwić korzystanie podczas lekcji ze
słownika dwujęzycznego tradycyjnego lub elektronicznego.
6.
Pozwolić uczniowi na zadawanie pytań
pomocniczych, pozwalać na korzystanie w tym celu ze słownika czy tłumacza
elektronicznego.
7.
Nie przywiązywać zbyt wielkiej wagi do
poprawności językowej wypowiedzi ucznia;
8.
Udzielać informacji zwrotnej podczas
lekcji.
9.
Stosować bogactwo materiału
ikonograficznego (zdjęcia, mapy, wykresy, schematy) przy wyjaśnianiu zagadnień
tematycznych.
10.
Włączać ucznia w pracę zespołową i
dostosowywać instrukcje do jego językowych umiejętności.
11.
Akceptować każdą formę wypowiedzi
świadczącą o zrozumieniu zagadnienia (nawet jednorazową czy błędną gramatycznie).
12.
Traktować gramatykę w sposób
funkcjonalny.
13.
Oceniać te elementy, które możliwe są do
oceny ze względu na poziom ucznia i podstawę programową w kraju, w którym
uczył się dotychczas.
14.
Wydłużyć czas pracy ucznia, jeśli jest
taka potrzeba.
Uwagi
Wszystkie sprawy sporne, nieujęte w Przedmiotowych Zasadach Oceniania,
rozstrzygane będą zgodnie z WZO oraz z aktami prawnymi dotyczącymi oceniania w
szkołach publicznych.
Rodzice są informowani o PZO za pośrednictwem strony internetowej szkoły.