PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z PLASTYKI

OCENIANIA Z PRZEDMIOTU PLASTYKA

 

Ocena wiedzy i umiejętności z przedmiotu plastyka nie jest dla nauczyciela sprawą szablonową.

Dokonując oceny osiągnięć uczniów nauczyciel bierze pod uwagę przede wszystkim:

·         wkład pracy ucznia potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych,

·         poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,

·         uzyskany poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z teorii sztuki,

·         rozwijanie własnych umiejętności i zainteresowań plastycznych,

·         podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań.

 

 

ZASADY OCENIANIA:

 

  SKŁADNIKI STANOWIĄCE PRZEDMIOT OCENY:

 

·         Wiedza (zapamiętanie i rozumienie wiadomości teoretycznych zdobytych na lekcji oraz nauki własnej).

·         Umiejętności (wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce, posługiwanie się ze zrozumieniem terminami plastycznymi, twórcze rozwiązywanie problemów plastycznych, poprawne korzystanie

      z narzędzi, przyborów, materiałów).

·         Postawy (samodzielność i aktywność podczas lekcji, kreatywne (twórcze) podejście do zadań i problemów, prowadzenie zeszytu przedmiotowego, odrabianie zdań domowych, działalność pozalekcyjna).

 

NA LEKCJACH PLASTYKI OCENIANE SĄ:

 

·         indywidualne prace plastyczne,

·         aktywność ucznia na lekcjach,

·         odpowiedzi ustne i krótkie sprawdziany (kartkówki, testy 10- 15 minutowe),

·         zeszyt przedmiotowy,

·         uczestnictwo w konkursach plastycznych.

 

KRYTERIA OCENY POSZCZEGÓLNYCH FORM AKTYWNOŚCI

 

Prace plastyczne

 

Przy ocenie prac plastycznych bierze się pod uwagę:

·         zgodność z tematem,

·         bogactwo treści,

·         wartości formalne (kompozycja, kolorystyka, poprawność użytych technik plastycznych),

·         zaangażowanie, twórcze podejście do zadania plastycznego (pomysłowość, oryginalność),

·         samodzielność,

·         estetykę wykonania pracy.

Nie przewiduje się oceny niedostatecznej za pracę plastyczną. U uczniów mało uzdolnionych plastycznie nauczyciel bierze głównie pod uwagę staranność wykonania pracy plastycznej i doprowadzenie jej do końca.

 

 

Odpowiedzi ustne- aktywność na lekcji

 

Przy ocenie odpowiedzi ustnej bierze się pod uwagę:

 

 

Zeszyt będzie sprawdzany raz w semestrze. Na jego ocenę składa się:

·         kompletność i systematyczność prowadzonych notatek,

·         czytelność i estetyka prowadzonych notatek,

·         odrabianie wszystkich zadań domowych,

·         artystyczne prowadzenie zeszytu (dla chętnych).

 

 

Ocenianie uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych.

 Na podstawie opinii lub orzeczenia z PPPP, nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się..

Dostosowanie wymagań:

- nauczyciel dodatkowo wyjaśnia treść poleceń

- nauczyciel zadaje dodatkowe pytania

- uczeń może korzystać z wydłużonego czasu

- nauczyciel naprowadza na poprawny tok myślenia

 

Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywania oceny klasyfikacyjnej

Szczegółowe zasady dotyczące warunków i trybie uzyskania wyższej niż przewidywania oceny klasyfikacyjnej zawarte są w Statucie Szkoły  (§ 112 Statutu Szkoły)

 

Zdalna praca z uczniem

 

Podczas pracy zdalnej nauczyciel do realizacji podstawy programowej wykorzystywał będzie  technologię  informacyjno-komunikacyjną : materiały multimedialne, filmy edukacyjne,  reprodukcje dzieł wraz z opisami, prezentacje multimedialne o sztuce oraz z informacje  i materiały wizualne dostępne w Internecie,

Podczas zdalnego nauczania uczeń ma obowiązek wykonywać w zeszycie wskazane ćwiczenia, notatki.

Zadania przesyłane uczniowi mogą być  oznaczone i ocenianie w kategoriach: obowiązkowe i dla chętnych.

Uczeń ma obowiązek przesyłania zadanych prac w wyznaczonym przez nauczyciela terminie

 

 

Ocenianie podczas pracy zdalnej

 

Nauczyciel dokonuje oceny zdalnej z wykorzystaniem dziennika elektronicznego,  za pomocą komunikatorów np. Messenger oraz innych narzędzi TIK (uczeń przesyła zdjęcie pracy plastycznej w określonym przez nauczyciela terminie. Niedotrzymanie ustalonego terminu jest równoznaczne z otrzymaniem przez ucznia  oceny niedostatecznej.)

Uczeń ma możliwość poprawienia ocen uzyskanych podczas zdalnego nauczania,  w sposób i w terminie wskazanym przez nauczyciela, po uprzednim uzgodnieniu.

Ocenie podlegać może także test przygotowany  na platformie e-nauczanie.

Uczeń ma możliwość wykonania pracy dowolnej, którą we wskazany sposób przesyła nauczycielowi do oceny 

 

KRYTERIA I SKALA OCEN:

Celujący (6)

·         ogólne, zauważalne zainteresowanie przedmiotem,

·         pełne przyswojenie wiadomości objętych programem,

·         uzupełnianie wiadomości informacjami z innych źródeł,

·         czynny udział w zajęciach lekcyjnych,

·         bardzo staranne wykonywanie prac obowiązkowych i oryginalność rozwiązań zadań plastycznych,

·         systematyczne przygotowanie do zajęć,

·         przejawianie zdolności plastycznych,

·         uczestnictwo i sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.

Bardzo dobry (5)

·         pełne przyswojenie wiadomości objętych programem

·         aktywny udział w lekcjach,

·         staranne wykonywanie prac obowiązkowych,

·         systematyczne przygotowanie do zajęć,

·         uczestnictwo w konkursach plastycznych.

Dobry (4)

·         przyswojenie wiadomości objętych programem w stopniu zadowalającym,

·         zabieranie głosu w dyskusjach, ewentualnie po zachęcie ze strony nauczyciela,

·         staranne wykonywanie ćwiczeń obowiązkowych,

·         przygotowanie do zajęć.

Dostateczny (3)

·         średnie opanowanie materiału objętego programem,

·         niesystematyczna praca na zajęciach,

·         niesystematyczne przygotowanie do lekcji,

·         uzyskiwanie najczęściej dostatecznych ocen cząstkowych,

·         niezbyt staranne wykonywanie prac plastycznych. 

       Dopuszczający (2)

·         duże braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych programem,

·         brak aktywności na lekcji,

·         bardzo częste nieprzygotowanie do zajęć,

·         bardzo niestaranne wykonywanie prac obowiązkowych.

 

Niedostateczny (l)

·         bardzo duże braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych programem,

·         notoryczny brak przygotowywania do lekcji i bierność na zajęciach,

·         odmawianie wykonania zadań praktycznych i teoretycznych,

·         ostentacyjnie wyrażany lekceważący stosunek do przedmiotu,

·         bardzo niestaranne wykonywanie prac obowiązkowych.

 

        Dopuszcza się stosowanie ocen cząstkowych z plusem i minusem.

KONTRAKT Z UCZNIEM

  1. Uczeń zna wymagania edukacyjne i kryteria ocen z przedmiotu plastyka.
  2. Ma na lekcji zeszyt przedmiotowy (ten sam na cztery lata nauki) oraz materiały niezbędne do wykonania pracy plastycznej.
  3. O tym, że jest nieprzygotowany do lekcji informuje nauczyciela na początku zajęć,

w przeciwnym razie otrzyma ocenę niedostateczną.

  1. Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji dwa razy w ciągu półrocza (brak zeszytu przedmiotowego, materiałów i przyborów). Nieprzygotowanie odnotowane zostaje w dzienniku - ,,np”. Trzecie nieprzygotowanie i każde następne powodować będzie wpisanie do dziennika oceny niedostatecznej. 
  2. Brak jakichkolwiek materiałów do wykonania pracy plastycznej nie zwalnia ucznia od pracy na lekcji. Ma on obowiązek pracować na kartce z zeszytu, za co może uzyskać najwyżej ocenę dopuszczającą lub zorganizować sobie warsztat pracy np. pożyczając niezbędne materiały od kolegów.
  3. Jeżeli uczeń przyjdzie nie w pełni przygotowany na lekcję, lecz mimo to będzie pilnie pracował w innej technice plastycznej (np. zamiast pracy farbami wykona pracę ołówkiem) otrzyma ocenę obniżoną o jeden stopień.
  4. Uczeń, który podczas lekcji nie pracuje lub niszczy pracę przed jej sprawdzeniem otrzymuje ocenę niedostateczną.
  5. Każdą pracę plastyczną uczeń wykonuje samodzielnie na lekcji. W czasie nauki zdalnej uczeń wykonuje pracę plastyczną samodzielnie w domu i przesyła ją do nauczyciela w formie przez niego zaproponowanej.
  6. Jeśli uczeń z własnej winy nie wykorzystuje czasu lekcyjnego, może nie otrzymać od nauczyciela zgody na dokończenie pracy plastycznej w domu. W takim przypadku praca zostanie oceniona na zakończenie lekcji.
  7. Krótkie sprawdziany (kartkówki) przeprowadzane są wg uznania nauczyciela. Są one bieżącą formą kontroli postępów ucznia, obejmują materiał jednej lub kilku ostatnich lekcji. Nie muszą być zapowiadane. Czas ich trwania nie powinien przekraczać 10- 15 minut.  Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną powinien ją jak najszybciej poprawić w terminie uzgodnionym z nauczycielem (nie przekraczającym 2 tygodni). W czasie nauki zdalnej nauczyciel przeprowadzić może sprawdzian wiadomości z wykorzystaniem e-quizów (kahoot, quizizz)
  8.  Wszystkie prace plastyczne i sprawdziany są obowiązkowe. Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian (test) lub pracę plastyczną z przyczyn losowych, powinien ją napisać lub przedstawić do oceny w ciągu dwóch tygodni albo w terminie ustalonym z nauczycielem. Zasada ta dotyczy także nauczania zdalnego.
  9. Obowiązkiem ucznia jest utrzymać porządek na stanowisku pracy i przestrzegać zasad bhp.
  10.  Uczeń stara się być zawsze pozytywnie nastawiony do wykonania swojej pracy plastycznej wierząc w swoje możliwości.