PRZEDMIOTOWE
ZASADY OCENIANIA Z PLASTYKI
OCENIANIA Z
PRZEDMIOTU PLASTYKA
Ocena wiedzy i umiejętności z przedmiotu plastyka
nie jest dla nauczyciela sprawą szablonową.
Dokonując oceny osiągnięć uczniów nauczyciel
bierze pod uwagę przede wszystkim:
·
wkład pracy ucznia potrzebny
do realizacji określonych zadań plastycznych,
·
poziom uzdolnień i
predyspozycji plastycznych ucznia,
·
uzyskany poziom wiedzy i
umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z
teorii sztuki,
·
rozwijanie własnych
umiejętności i zainteresowań plastycznych,
·
podejmowanie przez ucznia
dodatkowych zadań.
ZASADY
OCENIANIA:
SKŁADNIKI STANOWIĄCE PRZEDMIOT OCENY:
·
Wiedza (zapamiętanie i
rozumienie wiadomości teoretycznych zdobytych na lekcji oraz nauki własnej).
·
Umiejętności (wykorzystanie
wiedzy teoretycznej w praktyce, posługiwanie się ze zrozumieniem terminami
plastycznymi, twórcze rozwiązywanie problemów plastycznych, poprawne
korzystanie
z
narzędzi, przyborów, materiałów).
·
Postawy (samodzielność i
aktywność podczas lekcji, kreatywne (twórcze) podejście do zadań i problemów,
prowadzenie zeszytu przedmiotowego, odrabianie zdań domowych, działalność
pozalekcyjna).
NA LEKCJACH PLASTYKI OCENIANE SĄ:
·
indywidualne prace
plastyczne,
·
aktywność ucznia na
lekcjach,
·
odpowiedzi ustne i krótkie
sprawdziany (kartkówki, testy 10- 15 minutowe),
·
zeszyt przedmiotowy,
·
uczestnictwo w konkursach
plastycznych.
KRYTERIA OCENY POSZCZEGÓLNYCH FORM AKTYWNOŚCI
Prace plastyczne
Przy ocenie prac plastycznych bierze się pod
uwagę:
·
zgodność z tematem,
·
bogactwo treści,
·
wartości formalne
(kompozycja, kolorystyka, poprawność użytych technik plastycznych),
·
zaangażowanie, twórcze
podejście do zadania plastycznego (pomysłowość, oryginalność),
·
samodzielność,
·
estetykę wykonania pracy.
Nie przewiduje się oceny niedostatecznej za pracę
plastyczną. U uczniów mało uzdolnionych plastycznie nauczyciel bierze głównie
pod uwagę staranność wykonania pracy plastycznej i doprowadzenie jej do
końca.
Odpowiedzi
ustne- aktywność na lekcji
Przy ocenie odpowiedzi ustnej bierze się pod
uwagę:
Zeszyt będzie sprawdzany raz w semestrze. Na jego
ocenę składa się:
·
kompletność i
systematyczność prowadzonych notatek,
·
czytelność i estetyka
prowadzonych notatek,
·
odrabianie wszystkich zadań
domowych,
·
artystyczne prowadzenie
zeszytu (dla chętnych).
Ocenianie
uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
Na
podstawie opinii lub orzeczenia z PPPP, nauczyciel dostosowuje wymagania
edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia
którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się..
Dostosowanie wymagań:
- nauczyciel dodatkowo wyjaśnia treść poleceń
- nauczyciel zadaje dodatkowe pytania
- uczeń może korzystać z wydłużonego czasu
- nauczyciel naprowadza na poprawny tok myślenia
Warunki i
tryb uzyskania wyższej niż przewidywania oceny klasyfikacyjnej
Szczegółowe zasady dotyczące warunków i trybie
uzyskania wyższej niż przewidywania oceny klasyfikacyjnej zawarte są w Statucie
Szkoły (§ 112 Statutu Szkoły)
Zdalna praca z uczniem
Podczas pracy zdalnej nauczyciel do realizacji
podstawy programowej wykorzystywał będzie
technologię
informacyjno-komunikacyjną : materiały multimedialne, filmy edukacyjne, reprodukcje dzieł wraz z opisami, prezentacje
multimedialne o sztuce oraz z informacje
i materiały wizualne dostępne w Internecie,
Podczas zdalnego nauczania uczeń ma obowiązek
wykonywać w zeszycie wskazane ćwiczenia, notatki.
Zadania przesyłane uczniowi mogą być oznaczone i ocenianie w kategoriach:
obowiązkowe i dla chętnych.
Uczeń ma obowiązek przesyłania zadanych prac w
wyznaczonym przez nauczyciela terminie
Ocenianie
podczas pracy zdalnej
Nauczyciel dokonuje oceny zdalnej z
wykorzystaniem dziennika elektronicznego,
za pomocą komunikatorów np. Messenger oraz innych narzędzi TIK (uczeń
przesyła zdjęcie pracy plastycznej w określonym przez nauczyciela terminie.
Niedotrzymanie ustalonego terminu jest równoznaczne z otrzymaniem przez
ucznia oceny niedostatecznej.)
Uczeń ma możliwość poprawienia ocen uzyskanych
podczas zdalnego nauczania, w sposób i w
terminie wskazanym przez nauczyciela, po uprzednim uzgodnieniu.
Ocenie podlegać może także test przygotowany na platformie e-nauczanie.
Uczeń ma możliwość wykonania pracy dowolnej,
którą we wskazany sposób przesyła nauczycielowi do oceny
KRYTERIA I SKALA OCEN:
Celujący (6)
·
ogólne,
zauważalne zainteresowanie przedmiotem,
·
pełne
przyswojenie wiadomości objętych programem,
·
uzupełnianie
wiadomości informacjami z innych źródeł,
·
czynny
udział w zajęciach lekcyjnych,
·
bardzo
staranne wykonywanie prac obowiązkowych i oryginalność rozwiązań zadań
plastycznych,
·
systematyczne
przygotowanie do zajęć,
·
przejawianie
zdolności plastycznych,
·
uczestnictwo
i sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
Bardzo dobry (5)
·
pełne
przyswojenie wiadomości objętych programem
·
aktywny
udział w lekcjach,
·
staranne
wykonywanie prac obowiązkowych,
·
systematyczne
przygotowanie do zajęć,
·
uczestnictwo
w konkursach plastycznych.
Dobry (4)
·
przyswojenie
wiadomości objętych programem w stopniu zadowalającym,
·
zabieranie
głosu w dyskusjach, ewentualnie po zachęcie ze strony nauczyciela,
·
staranne
wykonywanie ćwiczeń obowiązkowych,
·
przygotowanie
do zajęć.
Dostateczny (3)
·
średnie
opanowanie materiału objętego programem,
·
niesystematyczna praca na
zajęciach,
·
niesystematyczne przygotowanie
do lekcji,
·
uzyskiwanie najczęściej
dostatecznych ocen cząstkowych,
·
niezbyt staranne wykonywanie
prac plastycznych.
Dopuszczający (2)
·
duże braki w wiadomościach i
umiejętnościach określonych programem,
·
brak aktywności na lekcji,
·
bardzo częste
nieprzygotowanie do zajęć,
·
bardzo
niestaranne wykonywanie prac obowiązkowych.
Niedostateczny (l)
·
bardzo
duże braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych
programem,
·
notoryczny
brak przygotowywania do lekcji i bierność na zajęciach,
·
odmawianie
wykonania zadań praktycznych i teoretycznych,
·
ostentacyjnie
wyrażany lekceważący stosunek do przedmiotu,
·
bardzo
niestaranne wykonywanie prac obowiązkowych.
Dopuszcza się stosowanie ocen cząstkowych z plusem i minusem.
KONTRAKT Z UCZNIEM
w przeciwnym razie otrzyma ocenę niedostateczną.