PRZEDMIOTOWE
ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
DLA
KLAS V – VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
PZO opracowano na podstawie: Podstawa prawna:
·
Zasady
Wewnątrzszkolnego Oceniania w Szkole Podstawowej w Starym Mieście,
·
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w
poszczególnych typach szkół,
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy w szkołach publicznych,
·
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w
poszczególnych typach szkół, - Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991r. z późn. zm. - Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo
oświatowe
·
Programu nauczania języka niemieckiego, Anny
Potapowicz „Program nauczania dla klas IV – VI szkoły podstawowej. Kurs dla początkujących” oraz Sylwii Rapackiej i
Katarzyny Wójcik „Program nauczania języka obcego w klasach IV-VIII szkoły
podstawowej”, planów wynikowych do
podręczników
„Punkt”, „www.weiter deutsch” oraz ZWO obowiązujących w Szkole
Podstawowej
w
Starym Mieście.
Głównym celem PZO jest przekazywanie uczniom i ich
rodzicom informacji wspomagających dalszy proces uczenia się.
Stosuje się ocenianie sumujące (podsumowujące pracę ucznia, czyli określające na ile opanował on dane zagadnienie)
1. Formy aktywności podlegające ocenie:
·
Przygotowanie się do zajęć
·
Praca na lekcji
·
Opracowywanie zadań dodatkowych
·
Wystąpienia na forum klasy
·
Prowadzenie lekcji w roli asystenta
nauczyciela
·
Udział w konkursach przedmiotowych
2. Formy sprawdzania wiedzy i
umiejętności uczniów:
·
Prace klasowe (testy, sprawdziany)
obejmujące zakres materiału całego działu, pisane przez całą klasę, trwające
jedną godzinę lekcyjną.
·
Kartkówki obejmujące zakres 3 ostatnich
lekcji.
·
Prace domowe (ustne i pisemne)
·
Wypowiedzi ustne na lekcji
·
Wypowiedzi pisemne redagowane w ramach
pracy domowej / pracy indywidualnej lub grupowej na lekcji
·
Prezentacje uczniowskie
·
Projekty przedmiotowe
3. Zasady obowiązujące na lekcjach
języka niemieckiego:
·
Uczeń ma
obowiązek być przygotowanym na każdą lekcję (powinien mieć zeszyt przedmiotowy,
odrobioną pracę domową (również w formie ustnej), ćwiczenia, podręcznik (jeśli
nauczyciel poprosi, również karty pracy), przybory do pisania.
·
Uczeń ma prawo:
·
2 razy
w trakcie półrocza w klasach VI – VIII oraz 1 raz w trakcie półrocza w klasie V
zgłosić nieprzygotowanie do lekcji
bez podawania przyczyny. Uczeń zgłasza nieprzygotowanie do lekcji na początku
zajęć przy biurku nauczyciela.
·
Ponadto uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji z ważnych
przyczyn losowych.
·
Nauczyciel jest zobowiązany do
przedstawienia uczniom na każdych zajęciach celów ogólnych lekcji (w formie
zrozumiałej dla ucznia) oraz do formułowania celów do poszczególnych etapów
zajęć.
·
Nauczyciel ma obowiązek przedstawić
uczniom kryteria oceniania, czyli to, co
będzie
brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia.
·
Nauczyciel sprawdza pod koniec lekcji, czy
uczniowie osiągnęli zamierzony cel. Dokonuje wspólnie z uczniami podsumowania
zajęć.
·
Uczeń ma obowiązek przystąpienia do pracy
klasowej w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
·
Prace klasowe/ Sprawdziany/Testy są
zapowiadane z co najmniej tygodniowym
wyprzedzeniem co nauczyciel odnotowuje w e-dzienniku. Nauczyciel przekazuje
uczniom podczas powtórzenia zakres materiału.
·
Uczeń, który nie uczestniczył w
sprawdzianie pisemnym (lub w którejś z innych obowiązujących procedur
oceniania), ma obowiązek poddania się tej formie sprawdzania jego osiągnięć w
trybie określonym przez nauczyciela.
·
. Uczeń, który z przyczyn
nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu/testu we właściwym
lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę
niedostateczną.
·
W sytuacji nieprzystąpienia przez ucznia
do ustalonej procedury oceniania nauczyciel ma prawo w trybie dowolnym (np. w
formie odpowiedzi ustnej) sprawdzić, czy uczeń opanował dane treści nauczania.
·
Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia oceny z pracy klasowej/
sprawdzianu lub kartkówki w półroczu w trybie uzgodnionym z nauczycielem,
jednak w przypadku pracy klasowej (testu, sprawdzianu) nie później niż w ciągu
dwóch tygodni od daty jej wystawienia, a w przypadku kartkówki nie później niż
w ciągu tygodnia.
·
Poprawiona ocena odnotowana jest w e- dzienniku
obok poprawianej. Wiążąca jest ocena wyższa .
Jeśli
uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest taka sama lub niższa
poprzedzona jest kropką np. „ .2” –
wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację o
przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach.
·
Poprawa ocen
z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i
wówczas jest liczona średnia z obu ocen.
·
Ocenę klasyfikacyjną ustala się w oparciu
o co najmniej 3 oceny cząstkowe z uwzględnieniem wagi ocen:
Sprawdziany,
konkursy, projekty – waga 3
Kartkówki,
prace i ćwiczenia wymagające zastosowania wiedzy i umiejętności wcześniej
zdobytych – waga 2
Bieżące
zadania i ćwiczenia, odpowiedzi ustne, prace domowe, aktywność – waga 1
oraz
zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, według następujących zasad:
średnia
ważona poniżej 1,50 ocena
niedostateczna
średnia
ważona 1,50
– 2,49 ocena dopuszczająca
średnia
ważona 2,50
– 3,49 ocena dostateczna
średnia
ważona 3,50
– 4,49 ocena dobra
średnia
ważona 4,50
– 5,49 ocena bardzo dobra
średnia
ważona powyżej 5,50 ocena celująca
·
Nauczyciel może poprawić ocenę na wyższą
niż wynikająca ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z
możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.
·
Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym
posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich rodziców/
prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych i
śródrocznych. Informacja przekazywana jest w dzienniku elektronicznym lub
pisemnie.
·
Oceny z prac klasowych/ sprawdzianów/testów wpisywane są do dziennika kolorem czerwonym.
·
Sprawdzanie i ocenianie prac klasowych/sprawdzianów
nie trwa dłużej niż 14 dni, a kartkówek nie dłużej niż tydzień.
·
W razie stwierdzenia niesamodzielności
pracy podczas prac klasowych, kartkówek i innych zadań wykonywanych
indywidualnie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, którą ma prawo poprawić w
trybie uzgodnionym z nauczycielem.
·
Praca domowa powinna być
wykonana samodzielnie przez ucznia, a forma i treść zadań powinny być
dostosowane przez nauczyciela do
możliwości każdego ucznia
·
Za zadanie domowe wykonane
niesamodzielnie uczeń otrzymuje ocenę
niedostateczną i ma obowiązek przedstawić samodzielnie wykonaną pracę w czasie
ustalonym z nauczycielem.
·
Uczeń ma obowiązek uzupełnienia notatek
(także zadań domowych) za czas swojej nieobecności w czasie ustalonym z
nauczycielem.
·
Uczeń, który
przygotowuje się do konkursów przedmiotowych, może być zwolniony z odpytywania,
pisania prac klasowych, kartkówek, odrabiania prac domowych itd. na czas
uzgodniony z nauczycielem.
4. Ocenianie
bieżące na lekcjach języka niemieckiego:
a. Ocenianie
sumujące
·
Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i
jego rodziców.
·
Punkty uzyskane z prac klasowych/
sprawdzianów i kartkówek przeliczane są na stopnie wg następującej skali:
100% - 96% celujący (cel)
95% - 92%
bardzo dobry plus (bdb+)
91% - 88% bardzo dobry (bdb)
87% - 81%
dobry plus (db+)
80% - 70%
dobry (db)
69% - 67%
dostateczny plus (dst+)
66% - 50% dostateczny
(dst)
49% - 44% dopuszczający
plus (dop+)
43% - 31% dopuszczający
(dop)
30% - 0 % niedostateczny
(ndst.)
·
Na prośbę ucznia
lub jego rodziców sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna
dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi (uczeń
otrzymuje ją do wglądu w dniu oddania i zwraca ją nauczycielowi) lub jego
rodzicom. Rodzice mają wgląd do prac pisemnych swoich dzieci na terenie szkoły
w czasie wywiadówki, zebrania, konsultacji lub w dniu ustalonym indywidualnie z
nauczycielem.
·
Przy ustalaniu wymagań edukacyjnych nauczyciel jest
zobowiązany uwzględnić specyficzne trudności w uczeniu się, potwierdzone opinią
poradni psychologiczno-pedagogicznej lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego nauczania.
·
W
ocenianiu bieżącym obowiązuje sześciostopniowa skala ocen (od 1 do 6) Nauczyciel
stosuje następujące oceny wspomagające: 1+, 2-, 2+, 3-, 3+, 4-, 4+, 5-, 5+, 6.
Oceny wspomagające nie wymagają oddzielnych kryteriów oceniania.
·
Oceniając
pracę ucznia na lekcji, nauczyciel stawia
„plusy” i „minusy”.
3
„plusy” to ocena bardzo dobra (5)
5„plusów” to
ocena celująca (6)
3„minusy” to ocena niedostateczna (1)
·
Nauczyciel motywuje ucznia do dalszej pracy i nagradza wysiłek
ucznia.
- monitorowanie ocen i adnotacje nauczyciela
w dzienniku elektronicznym,
- indywidualne spotkania rodziców/ prawnych opiekunów z
nauczycielem przedmiotu, (zebrania, konsultacje, umówione spotkania),
- za
pośrednictwem telefonu szkolnego, e- dziennika.
KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ – ZDALNE
NAUCZANIE
1. Sposoby
pracy.
1) Nauka
prowadzona na odległość jest realizowana z wykorzystaniem:
a) dziennika
elektronicznego,
b) videospotkań,
c) zasobów
internetowych, w tym (quizów, materiałów interaktywnych, ćwiczeń online, filmów
instruktażowych, prezentacji),
d) czatu,
e) strony
internetowej szkoły.
f) platform
edukacyjnych
2) W
dzienniku elektronicznym umieszczane są informacje dotyczące:
a) postępów
ucznia w nauce
b) aktualnie
realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych zadań z przedmiotu,
c) prac
domowych (również form i terminów przekazania ich nauczycielowi do
sprawdzenia),
d) terminów
prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek.
3) Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia on-line,
to są one obowiązkowe (tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z
przyczyn losowych, zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane z
ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego lub internetu)
4) Zajęcia w
czasie rzeczywistym odbywają się w godzinach zgodnie z obowiązującym planem
lekcji lub w szczególnych przypadkach – w godzinach uzgodnionych w
nauczycielem.
5) Informacja
o zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom z
wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny.
6) W czasie
zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę (uczeń może samodzielnie wybrać tło do
swojego wizerunku zgodne z obowiązującymi zasadami etycznymi, tzn. nie
obrażające innych uczestników spotkania) oraz głośnik (słuchawki), tylko
wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy
kamerę lub głośnik (słuchawki), może być usunięty z zajęć. Ponowne przyłączenie
jest możliwe dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.
7) Nagrywanie fragmentów
lekcji prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym
wcześniejszym uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia.
Nagrany materiał uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez
jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania pozyskanego nagrania.
2. Ocenie podlegać będą:
1) prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w
formie quizów lub testów,
2) odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,
3) zadania domowe,
4) karty pracy,
5) notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno
z lekcji, jak i wykonane samodzielnie przez uczniów),
6) ćwiczenia interaktywne,
7) prace wykonane metodą projektów,
8) aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na
lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line,
systematyczna praca tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w
pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),
9)
osiągnięcia w czasie konkursów.
3. Uczeń,
który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we
właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę
niedostateczną
4. Uczeń ma
prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny niedostatecznej
lub dopuszczającej z pracy klasowej/sprawdzianu w trybie uzgodnionym z
nauczycielem.
Poprawa ocen
z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i
wówczas jest liczona średnia z obu ocen.
7.
Zadania
domowe należy przesłać nauczycielowi (w formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym
terminie. Jeśli z przyczyn nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle
nauczycielowi terminowo rozwiązanego samodzielnie zadania domowego otrzymuje
ocenę niedostateczną.
8.
Ocena
zadania domowego nie podlega poprawie.
7. Formy kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:
1) dziennik
elektroniczny
2) videospotkania,
3) czat
4) telefon (w
godzinach ustalonych z nauczycielem),
5) strona internetowa szkoły.
7. W czasie kształcenia na odległość uczeń
zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e - dzienniku na bieżąco, tzn.
w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.
8. Pracujący zdalnie nauczyciel nie sprawuje
opieki nad uczniem.
Kryteria oceny za poszczególne
sprawności językowe (zasady oceniania sumującego)
1. Sprawność czytania ze zrozumieniem, polegająca na zrozumieniu głównej myśli tekstu oraz
zawartych w nim informacji szczegółowych, jest sprawdzana za pomocą
następujących technik:
- zadania wielokrotnego wyboru (spośród kilku odpowiedzi wybierasz
właściwą);
- zadania typu prawda / fałsz;
- odpowiedzi na pytania do tekstu,
- przyporządkowanie tekstów do odpowiednich osób / właściwych dat;
- ustalanie kolejności fragmentów tekstu;
- dopasowanie tekstów do rysunków / ilustracji / znaków drogowych;
- przyporządkowanie przysłów do ich polskich odpowiedników;
- dopasowanie tytułów do tekstu / do poszczególnych części tekstu;
- uzupełnianie tekstu z lukami;
- uzupełnianie tabeli na podstawie przeczytanego tekstu;
- określenie rodzaju tekstu;
- przyporządkowywanie wyrazów do poszczególnych kategorii tematycznych;
- podkreślanie w tekście pożądanych informacji;
- podawanie numerów wersów tekstu, w których znajdują się pożądane informacje;
- łączenie fragmentów tekstu;
- wyszukiwanie antonimów;
- wybieranie, która z propozycji pasuje / nie pasuje do podanego słowa;
- oddzielanie w wężu literowym poszczególnych słów;
- wyszukiwanie słów w diagramie literowym;
- uzupełnianie brakujących liter w danym wyrazie;
- układanie zdań z podanego słownictwa;
- rysowanie na podstawie przeczytanego tekstu;
- opowiadanie po polsku treści przeczytanego tekstu
Kryteria oceny sprawności czytania ze zrozumieniem
Ocenie podlegają wszystkie rodzaje czytania: szczegółowe, selektywne i całościowe.
Ocena celująca:
W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:
- spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobry,
- bez trudu rozumie przedstawiane mu teksty informacyjne oraz użytkowe i nawet jeśli występują w nich nowe
struktury gramatyczne lub nieznane słownictwo, radzi sobie ze zrozumieniem
tekstów w oparciu o kontekst sytuacyjny i umiejętność wysnuwania
wniosków przyczynowo-skutkowych.
Ocena bardzo dobra:
W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:
- bez trudu rozumie proste teksty użytkowe i informacyjne
- sprawnie znajduje potrzebne informacje szczegółowe w tekstach użytkowych i
informacyjnych;
- swobodnie rozumie ogólny sens czytanych tekstów.
Ocena dobra:
W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:
- rozumie ogólnie większość prostych tekstów użytkowych i informacyjnych
- znajduje większość potrzebnych informacji szczegółowych w tekstach użytkowych i
informacyjnych;
- w zasadzie rozumie ogólny sens większości czytanych
tekstów.
Ocena dostateczna:
W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:
- rozumie ogólnie dużą część prostych tekstów użytkowych i informacyjnych
- znajduje dużą część potrzebnych informacji szczegółowych w tekstach użytkowych i
informacyjnych;
- rozumie ogólny sens dużej części czytanych tekstów.
Ocena dopuszczająca:
W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:
- rozumie tylko niektóre proste teksty użytkowe i informacyjne
- znajduje tylko niektóre potrzebne informacje szczegółowe w tekście użytkowym i
informacyjnym;
- rozumie ogólny sens tylko niewielkiej części czytanych tekstów.
Ocena niedostateczna:
W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:
– rozumie bardzo nieliczne proste teksty użytkowe i informacyjne
– sporadycznie znajduje znikomą ilość potrzebnych
informacji szczegółowych w tekście użytkowym i informacyjnym;
– z trudem rozumie ogólny sens bardzo nielicznych czytanych tekstów.
2. Sprawność rozumienia ze słuchu polega na
rozumieniu globalnym, czyli zdolności rozumienia ogólnej tematyki
tekstu oraz rozumieniu detalicznym, czyli selektywnym, w którym chodzi o
wydobycie ze słuchanego tekstu konkretnych informacji.
Sprawność rozumienia ze słuchu ćwiczona jest za pomocą następujących technik:
- zadania wielokrotnego wyboru (spośród kilku odpowiedzi wybierasz
właściwą),
- zadania typu prawda / fałsz,
- uzupełnianie luk w zapisie na podstawie wysłuchanych informacji,
- łączenie informacji w oparciu o wysłuchany tekst,
- odpowiedzi na pytania do wysłuchanego tekstu,
- przyporządkowanie wypowiedzi do poszczególnych osób występujących w tekście,
- przyporządkowanie obrazków do wysłuchanego tekstu,
- ustalenie kolejności fragmentów tekstu,
- rysowanie na podstawie wysłuchanego tekstu,
- streszczanie w języku polskim treści wysłuchanego tekstu,
- streszczanie w języku niemieckim treści wysłuchanego tekstu.
Kryteria oceny sprawności rozumienia ze słuchu
Ocena celująca:
W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:
- spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobry;
- bez trudu rozumie prezentowane wypowiedzi niemieckojęzyczne oraz, nawet
jeśli
występują w nich nowe struktury gramatyczne lub nieznane słownictwo, radzi sobie ze
zrozumieniem wypowiedzi w oparciu o kontekst sytuacyjny i umiejętność wysnuwania
wniosków przyczynowo-skutkowych.
Ocena bardzo dobra:
W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:
- bez trudu rozumie ogólnie wypowiedź niemieckojęzyczną wypowiadaną przez różne
osoby w normalnym tempie, zawierającą oprócz znanej
leksyki i struktur gramatycznych również niezrozumiałe elementy,
których znaczenia można domyślić się z kontekstu;
- rozumie ogólny sens sytuacji komunikacyjnych, w tym intencję rozmówcy w różnych
warunkach odbioru;
- sprawnie wyszukuje informacje szczegółowe w wypowiedziach i dialogach;
- w pełni rozumie instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i
prawidłowo na nie reaguje.
Ocena dobra:
W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:
- rozumie ogólnie większość wypowiedzi niemieckojęzycznych wypowiadanych przez
różne osoby w normalnym tempie, zawierających oprócz znanej leksyki i
struktur
gramatycznych również niezrozumiałe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu;
- rozumie ogólny sens większości prostych sytuacji komunikacyjnych, w tym intencję
rozmówcy w różnych warunkach odbioru;
- wyszukuje większość informacji szczegółowych w wypowiedziach i dialogach;
- rozumie większość prostych instrukcji nauczyciela formułowanych w języku niemieckim i
prawidłowo na nie reaguje.
Ocena dostateczna:
W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:
- rozumie ogólnie dużą część wypowiedzi niemieckojęzycznych wypowiadanych przez różne osoby w normalnym tempie,
zawierających oprócz znanej leksyki i struktur gramatycznych również niezrozumiałe
elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu;
- rozumie ogólny sens dużej części prostych sytuacji komunikacyjnych, w tym intencję rozmówcy w różnych warunkach
odbioru;
- wyszukuje dużą część informacji szczegółowych w wypowiedziach i dialogach;
- rozumie dużą część prostych instrukcji nauczyciela formułowanych w języku niemieckim i
prawidłowo na nie reaguje.
Ocena dopuszczająca:
W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:
- rozumie ogólnie tylko niektóre wypowiedzi niemieckojęzyczne wypowiadane
przez różne osoby w normalnym tempie zawierające oprócz znanej leksyki i
struktur gramatycznych również niezrozumiałe elementy, których znaczenia można się domyślić z kontekstu;
- rozumie ogólny sens tylko niektórych prostych sytuacji komunikacyjnych, w
tym intencję rozmówcy w różnych warunkach odbioru;
- wyszukuje tylko niektóre informacje szczegółowe w wypowiedziach i
dialogach;
- rozumie tylko nieliczne proste instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i
prawidłowo na nie reaguje.
Ocena niedostateczna:
W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:
- rozumie ogólnie bardzo nieliczne wypowiedzi niemieckojęzyczne wypowiadane
przez różne osoby w normalnym tempie zawierające oprócz znanej leksyki i
struktur
gramatycznych również niezrozumiałe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu;
- rozumie ogólny sens bardzo nielicznych prostych sytuacji komunikacyjnych,
w tym
intencję rozmówcy w różnych warunkach odbioru;
- wyszukuje bardzo nieliczne informacje szczegółowe w wypowiedziach i
dialogach;
- rozumie bardzo nieliczne proste instrukcje nauczyciela formułowane w języku
niemieckim.
3. Sprawność mówienia jest bardzo
istotnym elementem w nauczaniu języka obcego. Wynika to z
faktu, że ogólnym celem nauczania jest opanowanie języka w stopniu umożliwiającym w miarę sprawną komunikację językową w różnych sytuacjach życia codziennego.
Sprawność mówienia sprawdzana jest za pomocą następujących technik:
- udzielanie i uzyskiwanie informacji;
- relacjonowanie wydarzeń;
- negocjowanie z partnerem dogodnego dla Ciebie rozwiązania danego
problemu;
- opisywanie zdjęcia;
- odgrywanie ról;
- wyrażanie przypuszczenia;
- udzielanie rad;
- tworzenie dialogów;
- wyrażanie opinii na dany temat;
- prezentacja pracy projektowej na forum klasy;
- streszczanie przeczytanego tekstu;
- opowiadanie
- opis
Kryteria oceny sprawności mówienia
Ocena celująca
W zakresie sprawności mówienia uczeń:
– tworzy wypowiedź spełniającą wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobry;
– tworzy wypowiedzi wyróżniające się w jednym lub kilku zakresach (np. wyjątkowe
bogactwo leksyki, spontaniczna i naturalna wypowiedź, ciekawe ujęcie tematu, biegła
znajomość struktur gramatycznych).
Ocena bardzo dobra
W zakresie sprawności mówienia uczeń:
- tworzy wypowiedź, która zawiera bogate słownictwo i frazeologię, pozwalające na
przekazanie wszystkich wymaganych informacji;
- samodzielnie tworzy płynną wypowiedź;
- w zakresie poprawności gramatycznej tworzy wypowiedź zawierającą sporadyczne błędy, które nie
zakłócają w żaden sposób komunikacji;
- pod względem fonetycznym tworzy wypowiedź całkowicie poprawną, bez błędów w
wymowie i intonacji;
- współtworzy niczym nie zakłóconą komunikację.
Ocena dobra
W zakresie sprawności mówienia uczeń:
– tworzy wypowiedź, którą cechuje dobry poziom znajomości słownictwa i struktur
językowych, zawierającą wyrażenia odpowiednie do przekazania większości
wymaganych informacji;
– tworzy płynną wypowiedź przy pewnej pomocy nauczyciela;
– tworzy wypowiedź zawierającą nieliczne usterki gramatyczne, które mają charakter
pomyłek i nie występują systematycznie;
– tworzy wypowiedź w dużej mierze poprawną fonetycznie i intonacyjnie, zawierającą
nieliczne usterki;
– współtworzy komunikację z drobnymi usterkami
Ocena dostateczna
W zakresie sprawności mówienia uczeń:
– tworzy wypowiedź, którą cechuje podstawowy poziom znajomości słownictwa i struktur językowych oraz
niektóre, odpowiednie wyrażenia pozwalające na przekazanie zasadniczej
części wymaganych informacji;
– tworzy wypowiedź płynną w znacznej części, poszerzenie jej wymaga pomocy
nauczyciela;
– tworzy wypowiedź zawierającą błędy gramatyczne o charakterze przeoczeń, świadczące o niepełnym
opanowaniu niektórych struktur;
– tworzy wypowiedź zrozumiałą pod względem fonetycznym pomimo błędów w wymowie niektórych wyrazów i w intonacji;
– pomimo trudności w formułowaniu lub rozumieniu pytań i odpowiedzi współtworzy
komunikację w podstawowym zakresie.
Ocena dopuszczająca
W zakresie sprawności mówienia uczeń:
– tworzy wypowiedź zawierającą ubogie słownictwo i bardzo proste struktury językowe pozwalające na przekazanie
tylko nielicznych wymaganych informacji;
– tworzy wypowiedź płynną jedynie we fragmentach i wyłącznie dzięki pomocy
nauczyciela;
– tworzy wypowiedź zawierającą błędy gramatyczne wskazujące na nieznajomość
niektórych struktur;
– tworzy wypowiedź zrozumiałą pod względem fonetycznym w ograniczonym zakresie;
– współtworzy komunikację w wąskim zakresie.
Ocena niedostateczna
W zakresie sprawności mówienia uczeń:
– tworzy wypowiedź, którą cechuje bardzo ograniczona znajomość słownictwa i nieporadne użycie struktur językowych, co
powoduje, że nie zawiera ona wystarczającej liczby wymaganych
informacji;
– mimo pomocy nauczyciela nie tworzy płynnej wypowiedzi;
– tworzy wypowiedź zawierającą liczne, rażące błędy gramatyczne różnego typu;
– tworzy wypowiedź niezrozumiałą pod względem fonetycznym;
– nie współtworzy komunikacji: pytania nie są zrozumiałe, a odpowiedzi są nie na temat.
4. Sprawność pisania jest zintegrowana
z innymi sprawnościami. Jest systematycznie rozwijana podczas całego procesu nauczania języka i uwzględnia różne formy tekstów użytkowych.
Sprawność pisania jest sprawdzana za pomocą następujących technik:
- tworzenie wybranych form użytkowych
- tworzenie / uzupełnianie dialogu dotyczącego konkretnej sytuacji;
- opisywanie ilustracji;
- podpisywanie zdjęć;
- sporządzanie notatki;
- udzielanie pisemnej odpowiedzi na pytania;
- przekształcanie zdań;
- uzupełnianie zdań, tabeli, krzyżówki;
- układanie zdań z podanego słownictwa;
- przygotowywanie prac projektowych (np. ilustrowanej prezentacji,
plakatu).
Kryteria oceny sprawności pisania
Ocena celująca
W zakresie sprawności pisania uczeń:
– tworzy wypowiedź pisemną spełniającą wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobry;
– tworzy wypowiedzi pisemne, które wyróżniają się w jednym lub kilku
zakresach (np.
wyjątkowe bogactwo leksyki, inwencja stylistyczna, biegła znajomość struktur
gramatycznych).
Ocena bardzo dobra
W zakresie sprawności pisania uczeń:
– bezbłędnie wykonuje polecenia zawarte w ćwiczeniach (pisanie
odtwórcze);
– tworzy wypowiedzi pisemne bogate pod względem treści (słownictwo,
struktury
gramatyczne), logiczne, harmonijne i spójne;
– tworzy wypowiedzi pisemne poprawne językowo, w których sporadycznie
występują błędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócające komunikacji oraz nieliczne
błędy w pisowni nie zmieniające lub nie zniekształcające znaczenia wyrazu.
Ocena dobra
W zakresie sprawności pisania uczeń:
– samodzielnie z niewielkimi uchybieniami wykonuje polecenia zawarte w ćwiczeniach (pisanie
odtwórcze);
– tworzy proste wypowiedzi pisemne, wykorzystując większość poznanych środków
językowych;
– tworzy wypowiedzi pisemne, które zawierają nieliczne błędy gramatyczne,
leksykalne i ortograficzne i w nieznacznym stopniu zakłócają zrozumienie treści.
Ocena dostateczna
W zakresie sprawności pisania uczeń:
– w większości poprawnie wykonuje polecenia zawarte w ćwiczeniach (pisanie
odtwórcze);
– tworzy wypowiedzi pisemne, stosując liczne powtórzenia
leksykalne i mało urozmaicone struktury gramatyczne;
– tworzy wypowiedzi pisemne, które czasami cechują dość liczne usterki
ortograficzne i gramatyczne oraz niewłaściwy dobór słów, co częściowo zakłóca
komunikację i świadczy o niepełnym opanowaniu struktur.
Ocena dopuszczająca
W zakresie sprawności pisania uczeń:
– w sposób niepełny realizuje polecenia zawarte w ćwiczeniach
(pisanie odtwórcze);
– tworzy tylko niektóre proste wypowiedzi pisemne, ponadto wypowiedzi te są chaotyczne, tylko
częściowo zgodne z tematem, zawierają ubogie słownictwo i bardzo mało
urozmaicone struktury gramatyczne;
– tworzy wypowiedzi pisemne, które charakteryzują się niewłaściwym doborem
słów,
licznymi usterkami ortograficznymi i gramatycznymi, co w dość znacznym stopniu
zakłóca komunikację i świadczy o słabym opanowaniu struktur.
Ocena niedostateczna
W zakresie sprawności pisania uczeń:
– pomimo pomocy nauczyciela nie jest w stanie w sposób pełny wykonywać poleceń
zawartych w ćwiczeniach (pisanie odtwórcze);
– z powodu bardzo ograniczonej znajomości słownictwa, nieporadnego użycia struktur językowych i
gramatycznych z trudem tworzy tylko niektóre proste wypowiedzi pisemne, ponadto
wypowiedzi te są chaotyczne, niespójne, pozbawione logiki, w większości przypadków nie
na temat;
– nie opanował umiejętności budowania prostych zdań, popełnia błędy stylistyczne, liczne, rażące błędy ortograficzne,
gramatyczne i leksykalne, które w znacznym stopniu zakłócają komunikację i świadczą o nieopanowaniu
struktur.