PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO

DLA KLAS V – VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ

 

PZO opracowano na podstawie: Podstawa prawna:

·         Zasady Wewnątrzszkolnego Oceniania w Szkole Podstawowej w Starym Mieście,

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,

·          Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych,

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, - Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991r. z późn. zm. - Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe

·         Programu nauczania języka niemieckiego, Anny Potapowicz „Program nauczania dla klas IV – VI szkoły podstawowej. Kurs  dla początkujących” oraz Sylwii Rapackiej i Katarzyny Wójcik „Program nauczania języka obcego w klasach IV-VIII szkoły podstawowej”,  planów wynikowych do podręczników

       „Punkt”, „www.weiter deutsch” oraz ZWO obowiązujących w Szkole Podstawowej

        w Starym Mieście.

 

 

Głównym celem PZO jest przekazywanie uczniom i ich rodzicom informacji wspomagających dalszy proces uczenia się.

Stosuje się ocenianie sumujące (podsumowujące pracę ucznia, czyli określające na ile opanował on dane zagadnienie)

 

1.       Formy aktywności podlegające ocenie:

 

·         Przygotowanie się do zajęć

·         Praca na lekcji

·         Opracowywanie zadań dodatkowych

·         Wystąpienia na forum klasy

·         Prowadzenie lekcji w roli asystenta nauczyciela

·         Udział w konkursach przedmiotowych

 

2.       Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:

 

·         Prace klasowe (testy, sprawdziany) obejmujące zakres materiału całego działu, pisane przez całą klasę, trwające jedną godzinę lekcyjną.

·         Kartkówki obejmujące zakres 3 ostatnich lekcji.

·         Prace domowe (ustne i pisemne)

·         Wypowiedzi ustne na lekcji

·         Wypowiedzi pisemne redagowane w ramach pracy domowej / pracy indywidualnej lub grupowej na lekcji

·         Prezentacje uczniowskie

·         Projekty przedmiotowe

 

3.       Zasady obowiązujące na lekcjach języka niemieckiego:

 

·         Uczeń ma obowiązek być przygotowanym na każdą lekcję (powinien mieć zeszyt przedmiotowy, odrobioną pracę domową (również w formie ustnej), ćwiczenia, podręcznik (jeśli nauczyciel poprosi, również karty pracy), przybory do pisania.

·         Uczeń ma prawo:

·          2 razy w trakcie półrocza w klasach VI – VIII oraz 1 raz w trakcie półrocza w klasie V  zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez podawania przyczyny. Uczeń zgłasza nieprzygotowanie do lekcji na początku zajęć przy biurku nauczyciela. 

·         Ponadto uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji z ważnych przyczyn losowych.

·         Nauczyciel jest zobowiązany do przedstawienia uczniom na każdych zajęciach celów ogólnych lekcji (w formie zrozumiałej dla ucznia) oraz do formułowania celów do poszczególnych etapów zajęć.

·         Nauczyciel ma obowiązek przedstawić uczniom kryteria oceniania, czyli to, co będzie brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia.

·         Nauczyciel sprawdza pod koniec lekcji, czy uczniowie osiągnęli zamierzony cel. Dokonuje wspólnie z uczniami podsumowania zajęć.

·         Uczeń ma obowiązek przystąpienia do pracy klasowej w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.

·         Prace klasowe/ Sprawdziany/Testy są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem co nauczyciel odnotowuje w e-dzienniku. Nauczyciel przekazuje uczniom podczas powtórzenia zakres materiału.

·         Uczeń, który nie uczestniczył w sprawdzianie pisemnym (lub w którejś z innych obowiązujących procedur oceniania), ma obowiązek poddania się tej formie sprawdzania jego osiągnięć w trybie określonym przez nauczyciela.

·         . Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu/testu we właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.                                                                                                                          

·         W sytuacji nieprzystąpienia przez ucznia do ustalonej procedury oceniania nauczyciel ma prawo w trybie dowolnym (np. w formie odpowiedzi ustnej) sprawdzić, czy uczeń opanował dane treści nauczania.

·         Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia oceny z pracy klasowej/ sprawdzianu lub kartkówki w półroczu w trybie uzgodnionym z nauczycielem, jednak w przypadku pracy klasowej (testu, sprawdzianu) nie później niż w ciągu dwóch tygodni od daty jej wystawienia, a w przypadku kartkówki nie później niż w ciągu tygodnia.

·         Poprawiona ocena odnotowana jest w e- dzienniku obok poprawianej. Wiążąca jest ocena wyższa .

Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest taka sama lub niższa poprzedzona jest kropką np. „ .2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach.

·          Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.

·         Ocenę klasyfikacyjną ustala się w oparciu o co najmniej 3 oceny cząstkowe z uwzględnieniem wagi ocen:

Sprawdziany, konkursy, projekty – waga 3

Kartkówki, prace i ćwiczenia wymagające zastosowania wiedzy i umiejętności wcześniej zdobytych – waga 2

Bieżące zadania i ćwiczenia, odpowiedzi ustne, prace domowe, aktywność – waga 1

oraz zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, według następujących zasad:

 

średnia ważona poniżej                    1,50                       ocena niedostateczna

średnia ważona                                  1,50 – 2,49           ocena dopuszczająca

średnia ważona                                  2,50 – 3,49           ocena dostateczna

średnia ważona                                  3,50 – 4,49           ocena dobra

średnia ważona                                  4,50 – 5,49           ocena bardzo dobra

średnia ważona powyżej                  5,50                       ocena celująca

 

·         Nauczyciel może poprawić ocenę na wyższą niż wynikająca ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.

·         Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich rodziców/ prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych. Informacja przekazywana jest w dzienniku elektronicznym lub pisemnie.

·         Oceny z prac klasowych/ sprawdzianów/testów  wpisywane są do dziennika kolorem czerwonym.

·         Sprawdzanie i ocenianie prac klasowych/sprawdzianów nie trwa dłużej niż 14 dni, a kartkówek nie dłużej niż tydzień.

·         W razie stwierdzenia niesamodzielności pracy podczas prac klasowych, kartkówek i innych zadań wykonywanych indywidualnie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, którą ma prawo poprawić w trybie uzgodnionym  z nauczycielem.

·         Praca domowa powinna być wykonana samodzielnie przez ucznia, a forma i treść zadań powinny być dostosowane przez nauczyciela do możliwości każdego ucznia

·         Za zadanie domowe wykonane niesamodzielnie  uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną i ma obowiązek przedstawić samodzielnie wykonaną pracę w czasie ustalonym z nauczycielem.

·         Uczeń ma obowiązek uzupełnienia notatek (także zadań domowych) za czas swojej nieobecności w czasie ustalonym z nauczycielem.

·         Uczeń, który przygotowuje się do konkursów przedmiotowych, może być zwolniony z odpytywania, pisania prac klasowych, kartkówek, odrabiania prac domowych itd. na czas uzgodniony z nauczycielem.

 

 

4.       Ocenianie bieżące na lekcjach języka niemieckiego:

 

a.       Ocenianie sumujące

 

·         Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.

·         Punkty uzyskane z prac klasowych/ sprawdzianów i kartkówek przeliczane są na stopnie wg następującej skali:

100% - 96%         celujący (cel)

95% - 92%            bardzo dobry plus (bdb+)

91% - 88%            bardzo dobry (bdb)

87% - 81%           dobry plus (db+)

80% - 70%           dobry (db)

69% - 67%           dostateczny plus (dst+)

66% - 50%           dostateczny (dst)

49% - 44%           dopuszczający plus (dop+)

43% - 31%           dopuszczający (dop)

30% - 0 %            niedostateczny (ndst.)

 

·         Na prośbę ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi (uczeń otrzymuje ją do wglądu w dniu oddania i zwraca ją nauczycielowi) lub jego rodzicom. Rodzice mają wgląd do prac pisemnych swoich dzieci na terenie szkoły w czasie wywiadówki, zebrania, konsultacji lub w dniu ustalonym indywidualnie z nauczycielem.

·         Przy ustalaniu wymagań edukacyjnych nauczyciel jest zobowiązany uwzględnić specyficzne trudności w uczeniu się, potwierdzone opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania.

·         W ocenianiu bieżącym obowiązuje sześciostopniowa skala ocen (od 1 do 6) Nauczyciel stosuje następujące oceny wspomagające: 1+, 2-, 2+, 3-, 3+, 4-, 4+, 5-, 5+, 6. Oceny wspomagające nie wymagają oddzielnych kryteriów oceniania.

·         Oceniając pracę ucznia na lekcji, nauczyciel stawia  „plusy” i „minusy”.

 

 

3         „plusy”     to ocena  bardzo dobra (5)

5„plusów”   to ocena  celująca (6)

3„minusy”  to ocena niedostateczna (1)

 

 

  1. Ocenianie klasyfikacyjne (śródroczne i końcoworoczne)
  1. Zasady współdziałania w relacjach uczeń – nauczyciel – rodzic:

·         Nauczyciel motywuje ucznia do dalszej pracy i nagradza wysiłek ucznia.

-  monitorowanie ocen i adnotacje nauczyciela w dzienniku elektronicznym,

-  indywidualne spotkania rodziców/ prawnych opiekunów z nauczycielem przedmiotu,  (zebrania, konsultacje, umówione  spotkania),

- za pośrednictwem telefonu szkolnego, e- dziennika.

 

KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ – ZDALNE NAUCZANIE

1. Sposoby pracy. 

1) Nauka prowadzona na odległość jest realizowana z wykorzystaniem:

a) dziennika elektronicznego,

b) videospotkań,

c) zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),

d) czatu,

e) strony internetowej szkoły.

f) platform edukacyjnych

2) W dzienniku elektronicznym umieszczane są informacje dotyczące:

a) postępów ucznia w nauce

b) aktualnie realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych zadań z przedmiotu, 

c) prac domowych (również form i terminów przekazania ich nauczycielowi do sprawdzenia),

d) terminów prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek.

 3) Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia on-line, to są one obowiązkowe (tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych, zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane z ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego lub internetu)        

4) Zajęcia w czasie rzeczywistym odbywają się w godzinach zgodnie z obowiązującym planem lekcji lub w szczególnych przypadkach – w godzinach uzgodnionych w nauczycielem.

5) Informacja o zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom z wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny.

6) W czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę (uczeń może samodzielnie wybrać tło do swojego wizerunku zgodne z obowiązującymi zasadami etycznymi, tzn. nie obrażające innych uczestników spotkania) oraz głośnik (słuchawki), tylko wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik (słuchawki), może być usunięty z zajęć. Ponowne przyłączenie jest możliwe dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.

7) Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania pozyskanego nagrania.       

                                  

 2. Ocenie podlegać będą:

 1) prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie quizów lub testów, 

 2) odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,

 3) zadania domowe, 

 4) karty pracy,

 5) notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z lekcji, jak i wykonane samodzielnie przez uczniów), 

 6) ćwiczenia interaktywne,

 7) prace wykonane metodą projektów,

 8) aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),

9) osiągnięcia w czasie konkursów.  

3. Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną

4. Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny niedostatecznej lub dopuszczającej z pracy klasowej/sprawdzianu w trybie uzgodnionym z nauczycielem.

Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.

7.       Zadania domowe należy przesłać nauczycielowi (w formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie. Jeśli z przyczyn nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle nauczycielowi terminowo rozwiązanego samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną.

8.       Ocena zadania domowego nie podlega poprawie.  

 7. Formy kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:

1) dziennik elektroniczny

2) videospotkania,

3) czat

4) telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),

 5) strona internetowa szkoły.

 7. W czasie kształcenia na odległość uczeń zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e - dzienniku na bieżąco, tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.

 8. Pracujący zdalnie nauczyciel nie sprawuje opieki nad uczniem.

 

 

Kryteria oceny za poszczególne sprawności językowe (zasady oceniania sumującego)

 

1. Sprawność czytania ze zrozumieniem, polegająca na zrozumieniu głównej myśli tekstu oraz zawartych w nim informacji szczegółowych, jest sprawdzana za pomocą

następujących technik:

- zadania wielokrotnego wyboru (spośród kilku odpowiedzi wybierasz właściwą);

- zadania typu prawda / fałsz;

- odpowiedzi na pytania do tekstu,

- przyporządkowanie tekstów do odpowiednich osób / właściwych dat;

- ustalanie kolejności fragmentów tekstu;

- dopasowanie tekstów do rysunków / ilustracji / znaków drogowych;

- przyporządkowanie przysłów do ich polskich odpowiedników;

- dopasowanie tytułów do tekstu / do poszczególnych części tekstu;

- uzupełnianie tekstu z lukami;

- uzupełnianie tabeli na podstawie przeczytanego tekstu;

- określenie rodzaju tekstu;

- przyporządkowywanie wyrazów do poszczególnych kategorii tematycznych;

- podkreślanie w tekście pożądanych informacji;

- podawanie numerów wersów tekstu, w których znajdują się pożądane informacje;

- łączenie fragmentów tekstu;

- wyszukiwanie antonimów;

- wybieranie, która z propozycji pasuje / nie pasuje do podanego słowa;

- oddzielanie w wężu literowym poszczególnych słów;

- wyszukiwanie słów w diagramie literowym;

- uzupełnianie brakujących liter w danym wyrazie;

- układanie zdań z podanego słownictwa;

- rysowanie na podstawie przeczytanego tekstu;

- opowiadanie po polsku treści przeczytanego tekstu

 

Kryteria oceny sprawności czytania ze zrozumieniem

 

Ocenie podlegają wszystkie rodzaje czytania: szczegółowe, selektywne i całościowe.

 

Ocena celująca:

 

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

 

- spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobry,

- bez trudu rozumie przedstawiane mu teksty informacyjne oraz użytkowe i nawet jeśli występują w nich nowe struktury gramatyczne lub nieznane słownictwo, radzi sobie ze zrozumieniem tekstów w oparciu o kontekst sytuacyjny i umiejętność wysnuwania wniosków przyczynowo-skutkowych.

 

Ocena bardzo dobra:

 

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

 

- bez trudu rozumie proste teksty użytkowe i informacyjne

- sprawnie znajduje potrzebne informacje szczegółowe w tekstach użytkowych i informacyjnych;

- swobodnie rozumie ogólny sens czytanych tekstów.

 

Ocena dobra:

 

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

 

- rozumie ogólnie większość prostych tekstów użytkowych i informacyjnych

- znajduje większość potrzebnych informacji szczegółowych w tekstach użytkowych i

informacyjnych;

- w zasadzie rozumie ogólny sens większości czytanych tekstów.

 

Ocena dostateczna:

 

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

 

- rozumie ogólnie dużą część prostych tekstów użytkowych i informacyjnych

- znajduje dużą część potrzebnych informacji szczegółowych w tekstach użytkowych i informacyjnych;

- rozumie ogólny sens dużej części czytanych tekstów.

 

Ocena dopuszczająca:

 

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

 

- rozumie tylko niektóre proste teksty użytkowe i informacyjne

- znajduje tylko niektóre potrzebne informacje szczegółowe w tekście użytkowym i

informacyjnym;

- rozumie ogólny sens tylko niewielkiej części czytanych tekstów.

 

Ocena niedostateczna:

 

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

 

– rozumie bardzo nieliczne proste teksty użytkowe i informacyjne

– sporadycznie znajduje znikomą ilość potrzebnych informacji szczegółowych w tekście użytkowym i informacyjnym;

– z trudem rozumie ogólny sens bardzo nielicznych czytanych tekstów.

 

 

2. Sprawność rozumienia ze słuchu polega na rozumieniu globalnym, czyli zdolności rozumienia ogólnej tematyki tekstu oraz rozumieniu detalicznym, czyli selektywnym, w którym chodzi o wydobycie ze słuchanego tekstu konkretnych informacji.

Sprawność rozumienia ze słuchu ćwiczona jest za pomocą następujących technik:

- zadania wielokrotnego wyboru (spośród kilku odpowiedzi wybierasz właściwą),

- zadania typu prawda / fałsz,

- uzupełnianie luk w zapisie na podstawie wysłuchanych informacji,

- łączenie informacji w oparciu o wysłuchany tekst,

- odpowiedzi na pytania do wysłuchanego tekstu,

- przyporządkowanie wypowiedzi do poszczególnych osób występujących w tekście,

- przyporządkowanie obrazków do wysłuchanego tekstu,

- ustalenie kolejności fragmentów tekstu,

- rysowanie na podstawie wysłuchanego tekstu,

- streszczanie w języku polskim treści wysłuchanego tekstu,

- streszczanie w języku niemieckim treści wysłuchanego tekstu.

 

 

Kryteria oceny sprawności rozumienia ze słuchu

 

Ocena celująca:

 

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

 

- spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobry;

- bez trudu rozumie prezentowane wypowiedzi niemieckojęzyczne oraz, nawet jeśli

występują w nich nowe struktury gramatyczne lub nieznane słownictwo, radzi sobie ze zrozumieniem wypowiedzi w oparciu o kontekst sytuacyjny i umiejętność wysnuwania wniosków przyczynowo-skutkowych.

 

Ocena bardzo dobra:

 

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

 

- bez trudu rozumie ogólnie wypowiedź niemieckojęzyczną wypowiadaną przez różne

osoby w normalnym tempie, zawierającą oprócz znanej leksyki i struktur gramatycznych również niezrozumiałe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu;

- rozumie ogólny sens sytuacji komunikacyjnych, w tym intencję rozmówcy w różnych

warunkach odbioru;

- sprawnie wyszukuje informacje szczegółowe w wypowiedziach i dialogach;

- w pełni rozumie instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje.

Ocena dobra:

 

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

 

- rozumie ogólnie większość wypowiedzi niemieckojęzycznych wypowiadanych przez

żne osoby w normalnym tempie, zawierających oprócz znanej leksyki i struktur

gramatycznych również niezrozumiałe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu;

- rozumie ogólny sens większości prostych sytuacji komunikacyjnych, w tym intencję

rozmówcy w różnych warunkach odbioru;

- wyszukuje większość informacji szczegółowych w wypowiedziach i dialogach;

- rozumie większość prostych instrukcji nauczyciela formułowanych w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje.

 

 

 

Ocena dostateczna:

 

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

 

- rozumie ogólnie dużą część wypowiedzi niemieckojęzycznych wypowiadanych przez różne osoby w normalnym tempie, zawierających oprócz znanej leksyki i struktur gramatycznych również niezrozumiałe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu;

- rozumie ogólny sens dużej części prostych sytuacji komunikacyjnych, w tym intencję rozmówcy w różnych warunkach odbioru;

- wyszukuje dużą część informacji szczegółowych w wypowiedziach i dialogach;

- rozumie dużą część prostych instrukcji nauczyciela formułowanych w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje.

 

Ocena dopuszczająca:

 

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

 

- rozumie ogólnie tylko niektóre wypowiedzi niemieckojęzyczne wypowiadane przez różne osoby w normalnym tempie zawierające oprócz znanej leksyki i struktur gramatycznych również niezrozumiałe elementy, których znaczenia można się domyślić z kontekstu;

- rozumie ogólny sens tylko niektórych prostych sytuacji komunikacyjnych, w tym intencję rozmówcy w różnych warunkach odbioru;

- wyszukuje tylko niektóre informacje szczegółowe w wypowiedziach i dialogach;

- rozumie tylko nieliczne proste instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje.

 

Ocena niedostateczna:

 

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

 

- rozumie ogólnie bardzo nieliczne wypowiedzi niemieckojęzyczne wypowiadane przez różne osoby w normalnym tempie zawierające oprócz znanej leksyki i struktur

gramatycznych również niezrozumiałe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu;

- rozumie ogólny sens bardzo nielicznych prostych sytuacji komunikacyjnych, w tym

intencję rozmówcy w różnych warunkach odbioru;

- wyszukuje bardzo nieliczne informacje szczegółowe w wypowiedziach i dialogach;

- rozumie bardzo nieliczne proste instrukcje nauczyciela formułowane w języku

niemieckim.

 

3. Sprawność mówienia jest bardzo istotnym elementem w nauczaniu języka obcego. Wynika to z faktu, że ogólnym celem nauczania jest opanowanie języka w stopniu umożliwiającym w miarę sprawną komunikację językową w różnych sytuacjach życia codziennego.

Sprawność mówienia sprawdzana jest za pomocą następujących technik:

- udzielanie i uzyskiwanie informacji;

- relacjonowanie wydarzeń;

- negocjowanie z partnerem dogodnego dla Ciebie rozwiązania danego problemu;

- opisywanie zdjęcia;

- odgrywanie ról;

- wyrażanie przypuszczenia;

- udzielanie rad;

- tworzenie dialogów;

- wyrażanie opinii na dany temat;

- prezentacja pracy projektowej na forum klasy;

- streszczanie przeczytanego tekstu;

- opowiadanie

- opis

 

 

 

 

Kryteria oceny sprawności mówienia

 

Ocena celująca

 

W zakresie sprawności mówienia uczeń:

 

– tworzy wypowiedź spełniającą wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobry;

– tworzy wypowiedzi wyróżniające się w jednym lub kilku zakresach (np. wyjątkowe

bogactwo leksyki, spontaniczna i naturalna wypowiedź, ciekawe ujęcie tematu, biegła

znajomość struktur gramatycznych).

 

Ocena bardzo dobra

 

W zakresie sprawności mówienia uczeń:

 

- tworzy wypowiedź, która zawiera bogate słownictwo i frazeologię, pozwalające na

przekazanie wszystkich wymaganych informacji;

- samodzielnie tworzy płynną wypowiedź;

- w zakresie poprawności gramatycznej tworzy wypowiedź zawierającą sporadyczne błędy, które nie zakłócają w żaden sposób komunikacji;

- pod względem fonetycznym tworzy wypowiedź całkowicie poprawną, bez błędów w

wymowie i intonacji;

- współtworzy niczym nie zakłóconą komunikację.

 

Ocena dobra

 

W zakresie sprawności mówienia uczeń:

 

– tworzy wypowiedź, którą cechuje dobry poziom znajomości słownictwa i struktur

językowych, zawierającą wyrażenia odpowiednie do przekazania większości

wymaganych informacji;

– tworzy płynną wypowiedź przy pewnej pomocy nauczyciela;

– tworzy wypowiedź zawierającą nieliczne usterki gramatyczne, które mają charakter

pomyłek i nie występują systematycznie;

– tworzy wypowiedź w dużej mierze poprawną fonetycznie i intonacyjnie, zawierającą

nieliczne usterki;

– współtworzy komunikację z drobnymi usterkami

 

Ocena dostateczna

 

W zakresie sprawności mówienia uczeń:

 

 

– tworzy wypowiedź, którą cechuje podstawowy poziom znajomości słownictwa i struktur językowych oraz niektóre, odpowiednie wyrażenia pozwalające na przekazanie zasadniczej części wymaganych informacji;

– tworzy wypowiedź płynną w znacznej części, poszerzenie jej wymaga pomocy

nauczyciela;

– tworzy wypowiedź zawierającą ędy gramatyczne o charakterze przeoczeń, świadczące o niepełnym opanowaniu niektórych struktur;

– tworzy wypowiedź zrozumiałą pod względem fonetycznym pomimo błędów w wymowie niektórych wyrazów i w intonacji;

– pomimo trudności w formułowaniu lub rozumieniu pytań i odpowiedzi współtworzy

komunikację w podstawowym zakresie.

 

Ocena dopuszczająca

 

W zakresie sprawności mówienia uczeń:

 

– tworzy wypowiedź zawierającą ubogie słownictwo i bardzo proste struktury językowe pozwalające na przekazanie tylko nielicznych wymaganych informacji;

– tworzy wypowiedź płynną jedynie we fragmentach i wyłącznie dzięki pomocy

nauczyciela;

– tworzy wypowiedź zawierającą ędy gramatyczne wskazujące na nieznajomość

niektórych struktur;

– tworzy wypowiedź zrozumiałą pod względem fonetycznym w ograniczonym zakresie;

– współtworzy komunikację w wąskim zakresie.

 

Ocena niedostateczna

 

W zakresie sprawności mówienia uczeń:

 

– tworzy wypowiedź, którą cechuje bardzo ograniczona znajomość słownictwa i nieporadne użycie struktur językowych, co powoduje, że nie zawiera ona wystarczającej liczby wymaganych informacji;

– mimo pomocy nauczyciela nie tworzy płynnej wypowiedzi;

– tworzy wypowiedź zawierającą liczne, rażące błędy gramatyczne różnego typu;

– tworzy wypowiedź niezrozumiałą pod względem fonetycznym;

– nie współtworzy komunikacji: pytania nie są zrozumiałe, a odpowiedzi są nie na temat.

 

 

4. Sprawność pisania jest zintegrowana z innymi sprawnościami. Jest systematycznie rozwijana podczas całego procesu nauczania języka i uwzględnia różne formy tekstów użytkowych.

Sprawność pisania jest sprawdzana za pomocą następujących technik:

- tworzenie wybranych form użytkowych

- tworzenie / uzupełnianie dialogu dotyczącego konkretnej sytuacji;

- opisywanie ilustracji;

- podpisywanie zdjęć;

- sporządzanie notatki;

- udzielanie pisemnej odpowiedzi na pytania;

- przekształcanie zdań;

- uzupełnianie zdań, tabeli, krzyżówki;

- układanie zdań z podanego słownictwa;

- przygotowywanie prac projektowych (np. ilustrowanej prezentacji, plakatu).

 

 

Kryteria oceny sprawności pisania

 

Ocena celująca

 

W zakresie sprawności pisania uczeń:

 

– tworzy wypowiedź pisemną spełniającą wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobry;

– tworzy wypowiedzi pisemne, które wyróżniają się w jednym lub kilku zakresach (np.

wyjątkowe bogactwo leksyki, inwencja stylistyczna, biegła znajomość struktur

gramatycznych).

 

Ocena bardzo dobra

 

W zakresie sprawności pisania uczeń:

 

– bezbłędnie wykonuje polecenia zawarte w ćwiczeniach (pisanie odtwórcze);

– tworzy wypowiedzi pisemne bogate pod względem treści (słownictwo, struktury

gramatyczne), logiczne, harmonijne i spójne;

– tworzy wypowiedzi pisemne poprawne językowo, w których sporadycznie występują ędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócające komunikacji oraz nieliczne błędy w pisowni nie zmieniające lub nie zniekształcające znaczenia wyrazu.

 

Ocena dobra

 

W zakresie sprawności pisania uczeń:

 

– samodzielnie z niewielkimi uchybieniami wykonuje polecenia zawarte w ćwiczeniach (pisanie odtwórcze);

– tworzy proste wypowiedzi pisemne, wykorzystując większość poznanych środków

językowych;

– tworzy wypowiedzi pisemne, które zawierają nieliczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne i w nieznacznym stopniu zakłócają zrozumienie treści.

 

 

Ocena dostateczna

 

W zakresie sprawności pisania uczeń:

 

– w większości poprawnie wykonuje polecenia zawarte w ćwiczeniach (pisanie odtwórcze);

– tworzy wypowiedzi pisemne, stosując liczne powtórzenia leksykalne i mało urozmaicone struktury gramatyczne;

– tworzy wypowiedzi pisemne, które czasami cechują dość liczne usterki ortograficzne i gramatyczne oraz niewłaściwy dobór słów, co częściowo zakłóca komunikację i świadczy o niepełnym opanowaniu struktur.

 

 

Ocena dopuszczająca

 

W zakresie sprawności pisania uczeń:

 

– w sposób niepełny realizuje polecenia zawarte w ćwiczeniach (pisanie odtwórcze);

– tworzy tylko niektóre proste wypowiedzi pisemne, ponadto wypowiedzi te są chaotyczne, tylko częściowo zgodne z tematem, zawierają ubogie słownictwo i bardzo mało urozmaicone struktury gramatyczne;

– tworzy wypowiedzi pisemne, które charakteryzują się niewłaściwym doborem słów,

licznymi usterkami ortograficznymi i gramatycznymi, co w dość znacznym stopniu

zakłóca komunikację i świadczy o słabym opanowaniu struktur.

 

Ocena niedostateczna

 

W zakresie sprawności pisania uczeń:

 

– pomimo pomocy nauczyciela nie jest w stanie w sposób pełny wykonywać poleceń

zawartych w ćwiczeniach (pisanie odtwórcze);

– z powodu bardzo ograniczonej znajomości słownictwa, nieporadnego użycia struktur językowych i gramatycznych z trudem tworzy tylko niektóre proste wypowiedzi pisemne, ponadto wypowiedzi te są chaotyczne, niespójne, pozbawione logiki, w większości przypadków nie na temat;

– nie opanował umiejętności budowania prostych zdań, popełnia błędy stylistyczne, liczne, rażące błędy ortograficzne, gramatyczne i leksykalne, które w znacznym stopniu zakłócają komunikację i świadczą o nieopanowaniu struktur.