PRZEDMIOTOWE OCENIANIE Z MUZYKI W KLASACH IV-VII

Szkoła Podstawowa im. gen. J. Bema w Starym Mieście

 

1. Kontrola osiągnięć uczniów odbywa się poprzez:

a) realizację zadań praktycznych (śpiewanie, granie, słuchanie, ruch przy muzyce, taniec, improwizacja, tworzenie);

b) realizację zadań teoretycznych (quizy, gry dydaktyczne, pytania i odpowiedzi);

c) tworzenie prezentacji, albumów itp.;

d) występy artystyczne na forum klasowym, szkolnym i pozaszkolnym.

 

2. Sposób oceniania i sprawdzania umiejętności uczniów

     Muzyka jako przedmiot artystyczny wymaga specyficznego podejścia do sposobów sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia. Przy ocenianiu trzeba uwzględnić różne formy jego aktywności (odtwarzanie, muzykowanie, tworzenie), przy czym nie należy oceniać zdolności, a jedynie postępy, zaangażowanie oraz wkład pracy. Ważne są również informacje, jakie niesie ze sobą ocena. Powinna ona bowiem zaznajamiać ucznia (oraz osoby zainteresowane, czyli jego rodziców bądź opiekunów i nauczyciela) z postępami, jakich dokonał w danym przedziale czasu.

 

3. Ocenie podlegają:

I. Umiejętności w zakresie:

a) śpiewania;

b) grania na instrumentach;

c) tworzenia muzyki;

d) ruchu przy muzyce;

e) tworzenia wypowiedzi o muzyce, np. na temat wysłuchanych utworów.

II. Wiedza o muzyce:

a) zagadnienia teoretyczne – znajomość podstawowych pojęć muzycznych i umiejętność ich stosowania w wypowiedziach o muzyce;

b) wiadomości o kompozytorach;

c) znajomość aparatu wykonawczego muzyki wokalnej i instrumentalnej (soliści, zespoły, chóry, orkiestry);

d) opanowanie zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej.

III. Postępy, zaangażowanie, wkład pracy w działania muzyczne:

a) aktywność na lekcjach wynikająca z zainteresowania przedmiotem;

b) umiejętność pracy w grupie – współpraca i wzajemna pomoc;

c) prezentacja dokonań;

d) kreatywność.

 

4. Ogólne założenia:

a) ocena zależy od poziomu wymagań na dany stopień, sposobu i prezentacji rozwiązania, estetyki, systematyczności (wywiązanie się w terminie);


b) uczeń ma obowiązek posiadania instrumentu (obowiązujący instrument do gry: flet prosty sopranowy), podręcznika oraz systematycznego i estetycznego prowadzenia zeszytu przedmiotowego, który również może podlegać ocenie;


c) po długiej nieobecności uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji;


d) w ciągu półrocza uczeń ma prawo zgłoszenia dwóch nieprzygotowań, bez podania powodu. Nieprzygotowanie to zgłasza się na początku lekcji;


e) za zgłoszony przed lekcją brak zeszytu lub instrumentu uczeń nie otrzymuje oceny niedostatecznej;


f) kartkówki z 3 ostatnich lekcji nie są zapowiadane;


g) każdy uczeń ma prawo do otrzymania dodatkowych ocen, które może uzyskać, biorąc udział w konkursach lub przygotowując referat na temat określony przez nauczyciela;


h) nieobecność na lekcji nie zwalnia ucznia z obowiązku wykonania pracy oraz opanowania wiadomości czy umiejętności;


i) oceny są jawne dla uczniów i jego rodziców;


j) w ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie „+” i „–” (plusów i minusów);


k) ustala się następujące kryteria oceniania kartkówek:

 

Punkty

Ocena

100% – 96%

Celująca

95% – 92%

Bardzo dobra+

91% – 88%

Bardzo dobra

87% – 81%

Dobra+

80% – 70%

Dobra

69% – 67%

Dostateczna+

66% – 50%

Dostateczna

49% – 44%

Dopuszczająca+

43% – 31%

Dopuszczająca

30% – 0%

Niedostateczna

 

ł) w określeniu rangi wystawionej oceny stosuje się następujące wagi:

a) śpiew, wykonywanie bieżących zadań i ćwiczeń - waga 1,

b) gra na instrumentach, aktywność, sprawdziany, konkursy, kartkówki - waga 3,

c) ruch przy muzyce, tworzenie muzyki - waga 2.

5. Zdalna praca z uczniem:

a) w czasie pracy zdalnej, nauczyciel wykorzystywał będzie w realizacji podstawy programowej technologię informacyjno-komunikacyjną: materiały multimedialne, filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne o muzyce, informacje i materiały wizualne dostępne w Internecie oraz na platformach edukacyjnych,

b) podczas zdalnego nauczania uczeń ma obowiązek wykonywać w zeszycie wskazane ćwiczenia i notatki,

c) zadania przesyłane uczniowi mogą być oznaczone i oceniane w kategoriach obowiązkowych i dla chętnych,

d) uczeń ma obowiązek przesyłania prac w wyznaczonym przez nauczyciela terminie,

e) zajęcia on-line prowadzone przez nauczyciela są dla ucznia obowiązkowe.

6. Ocenianie podczas pracy zdalnej:

a) nauczyciel dokonuje oceny zdalnej z wykorzystaniem dziennika elektronicznego (uczeń przesyła zadanie muzyczne w określonym przez nauczyciela terminie. Niedotrzymanie ustalonego terminu skutkuje dalszymi konsekwencjami),

b) uczeń ma możliwość poprawienia ocen uzyskanych podczas zdalnego nauczania, w sposóbi w terminie wskazanym przez nauczyciela, po uprzednim uzgodnieniu.

7. Aktywność na zajęciach oceniana jest następująco:
a) uczeń otrzymuje „+” z aktywności za:

• właściwe i szybkie rozwiązanie bieżącego problemu,
• gotowość do wykonywania ćwiczeń i zadań w trakcie zajęć,
• podejmowanie merytorycznej dyskusji,
• wykazanie się wiadomościami lub umiejętnościami.
b) sposób przeliczenia „+” na oceny:
• „cel” za +, +, +, +

• „bdb” za +, +, +

8. Ocenianie na lekcjach muzyki w klasach IV-VII

Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:

- posiada wiedzę i umiejętności przekraczające poziom wymagań na ocenę bardzo dobrą;

- zdobywa wiedzę, korzystając z różnych źródeł informacji;

- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne zadania;

- prawidłowo gra na flecie, dzwonkach lub innym wybranym przez siebie instrumencie melodie z podręcznika czy z repertuaru dodatkowego,

- umie zaśpiewać a’cappella i z akompaniamentem piosenki z podręcznika (na pamięć);

- opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów;

- wykonuje różne zadania twórcze, np. układa melodię do wiersza, akompaniament perkusyjny, itp.;

- zawsze jest przygotowany do lekcji;

- jest wzorowym słuchaczem koncertów muzycznych,

- bierze czynny udział w pracach szkolnego lub innego zespołu muzycznego i/lub poszerza swoją wiedzę, umiejętności muzyczne np. w Ognisku czy Szkole Muzycznej itp.

 

Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:

- opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;

- zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy i wie, co one oznaczają,

- podaje nazwiska wybitnych kompozytorów z programu danej klasy,

- korzysta z różnych źródeł informacji;

- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany;

- potrafi zagrać większość melodii przewidzianych w programie nauczania na flecie, dzwonkach lub innym wybranym przez siebie instrumencie;

- umie zaśpiewać większość piosenek przewidzianych w programie nauczania (na pamięć);

- jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.

 

Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:

- opanował większość wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;

- zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy i wie, co one oznaczają,

- prowadzi starannie i systematycznie zeszyt przedmiotowy,

- korzysta z różnych źródeł informacji;

- potrafi zagrać kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na flecie, dzwonkach lub innym wybranym przez siebie instrumencie;

- umie zaśpiewać poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela pieśni i piosenki jednogłosowe (nie na pamięć);

- na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany;

- jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.

 

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

- opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;

- rozumie najważniejsze zagadnienia przy pomocy nauczyciela, zna proste terminy i pojęcia muzyczne;

- potrafi zagrać niektóre melodie przewidziane w programie nauczania na flecie, dzwonkach lub innym wybranym przez siebie instrumencie;

- umie zaśpiewać z akompaniamentem niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania (nie na pamięć);

- prowadzi zeszyt ale niesystematycznie i niestarannie,

- potrafi skupić się podczas słuchania koncertów muzycznych.

 

Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:

- w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania (ma braki w opanowaniu podstawy programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w toku dalszej nauki);

- dysponuje tylko fragmentaryczną wiedzą,

- wykonuje proste ćwiczenie przy pomocy nauczyciela;

- z dużą pomocą nauczyciela potrafi zaśpiewać i zagrać na instrumencie melodycznym gamę, najprostsze utwory przewidziane w programie nauczania;

- niechętnie podejmuje działania muzyczne.

 

Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:

- nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania, co uniemożliwia mu dalsze kształcenie;

- nie jest w stanie wykonać prostych ćwiczeń nawet przy pomocy nauczyciela;

- nie potrafi grać na żadnym instrumencie melodycznym;

- ma duże trudności z zaśpiewaniem jakiejkolwiek piosenki;

- jest pasywny na lekcjach, nie uważa;

- nie przykłada się i nie prowadzi zeszytu przedmiotowego,

- nie wykazuje żadnych chęci uczenia się, nadrobienia braków, poprawienia ocen.

     Ocena niedostateczna nie wynika z braku uzdolnień muzycznych. Otrzymuje ją uczeń, który wykazuje negatywny stosunek do przedmiotu oraz ma bardzo duże braki w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych dotyczących wiadomości oraz umiejętności przewidzianych dla danej klasy.

 

9. Informowanie ucznia i rodziców o wymaganiach edukacyjnych i sposobach oceniania.

1. Uczeń jest poinformowany o przedmiotowych zasadach oceniania na pierwszych zajęciach z przedmiotu muzyka, a fakt ten odnotowuje się w dzienniku elektronicznym.

2. Rodzice są informowani przez nauczyciela o zasadach oceniania na stronie internetowej szkoły.