PRZEDMIOTOWE OCENIANIE Z MUZYKI W KLASACH IV-VII
Szkoła Podstawowa im. gen. J. Bema w Starym Mieście
1. Kontrola osiągnięć uczniów odbywa się poprzez:
a) realizację zadań praktycznych (śpiewanie,
granie, słuchanie, ruch przy muzyce, taniec, improwizacja, tworzenie);
b) realizację zadań teoretycznych (quizy, gry
dydaktyczne, pytania i odpowiedzi);
c) tworzenie prezentacji, albumów itp.;
d) występy artystyczne na forum klasowym,
szkolnym i pozaszkolnym.
2. Sposób oceniania i sprawdzania umiejętności uczniów
Muzyka
jako przedmiot artystyczny wymaga specyficznego podejścia do sposobów
sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia. Przy ocenianiu trzeba uwzględnić
różne formy jego aktywności (odtwarzanie, muzykowanie, tworzenie), przy czym
nie należy oceniać zdolności, a jedynie postępy, zaangażowanie oraz wkład
pracy. Ważne są również informacje, jakie niesie ze sobą ocena. Powinna ona
bowiem zaznajamiać ucznia (oraz osoby zainteresowane, czyli jego rodziców bądź
opiekunów i nauczyciela) z postępami, jakich dokonał w danym przedziale czasu.
3. Ocenie podlegają:
I. Umiejętności w zakresie:
a) śpiewania;
b) grania na instrumentach;
c) tworzenia muzyki;
d) ruchu przy muzyce;
e) tworzenia wypowiedzi o muzyce, np. na temat
wysłuchanych utworów.
II. Wiedza o muzyce:
a) zagadnienia teoretyczne – znajomość
podstawowych pojęć muzycznych i umiejętność ich stosowania w wypowiedziach o
muzyce;
b) wiadomości o kompozytorach;
c) znajomość aparatu wykonawczego muzyki
wokalnej i instrumentalnej (soliści, zespoły, chóry, orkiestry);
d) opanowanie zagadnień z zakresu szeroko
pojętej kultury muzycznej.
III. Postępy, zaangażowanie, wkład
pracy w działania muzyczne:
a) aktywność na lekcjach wynikająca z
zainteresowania przedmiotem;
b) umiejętność pracy w grupie – współpraca i
wzajemna pomoc;
c) prezentacja dokonań;
d) kreatywność.
4. Ogólne założenia:
a) ocena zależy od
poziomu wymagań na dany stopień, sposobu i prezentacji rozwiązania, estetyki,
systematyczności (wywiązanie się w terminie);
b) uczeń ma obowiązek posiadania instrumentu (obowiązujący
instrument do gry: flet prosty sopranowy), podręcznika oraz systematycznego i
estetycznego prowadzenia zeszytu przedmiotowego, który również może podlegać
ocenie;
c) po długiej nieobecności uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do
lekcji;
d) w ciągu półrocza uczeń ma prawo zgłoszenia dwóch nieprzygotowań,
bez podania powodu. Nieprzygotowanie to zgłasza się na początku lekcji;
e) za zgłoszony przed lekcją brak zeszytu lub instrumentu uczeń nie
otrzymuje oceny niedostatecznej;
f) kartkówki z 3 ostatnich lekcji nie są zapowiadane;
g) każdy uczeń ma prawo do otrzymania dodatkowych ocen, które może
uzyskać, biorąc udział w konkursach lub przygotowując referat na temat
określony przez nauczyciela;
h) nieobecność na lekcji nie zwalnia ucznia z obowiązku wykonania
pracy oraz opanowania wiadomości czy umiejętności;
i) oceny są jawne dla uczniów i jego rodziców;
j) w ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie „+” i „–” (plusów
i minusów);
k) ustala się następujące kryteria oceniania kartkówek:
Punkty |
Ocena |
100% – 96% |
Celująca |
95% – 92% |
Bardzo dobra+ |
91% – 88% |
Bardzo dobra |
87% – 81% |
Dobra+ |
80% – 70% |
Dobra |
69% – 67% |
Dostateczna+ |
66% – 50% |
Dostateczna |
49% – 44% |
Dopuszczająca+ |
43% – 31% |
Dopuszczająca |
30% – 0% |
Niedostateczna |
ł) w określeniu rangi wystawionej oceny stosuje się
następujące wagi:
a) śpiew, wykonywanie bieżących
zadań i ćwiczeń - waga 1,
b) gra na instrumentach,
aktywność, sprawdziany, konkursy, kartkówki - waga 3,
c) ruch przy muzyce, tworzenie
muzyki - waga 2.
5. Zdalna praca z uczniem:
a) w czasie pracy zdalnej,
nauczyciel wykorzystywał będzie w realizacji podstawy programowej technologię
informacyjno-komunikacyjną: materiały multimedialne, filmy edukacyjne,
prezentacje multimedialne o muzyce, informacje i materiały wizualne dostępne w
Internecie oraz na platformach edukacyjnych,
b) podczas zdalnego
nauczania uczeń ma obowiązek wykonywać w zeszycie wskazane ćwiczenia i notatki,
c) zadania przesyłane
uczniowi mogą być oznaczone i oceniane w kategoriach obowiązkowych i dla
chętnych,
d) uczeń ma obowiązek przesyłania prac w
wyznaczonym przez nauczyciela terminie,
e) zajęcia on-line prowadzone przez nauczyciela
są dla ucznia obowiązkowe.
6. Ocenianie podczas pracy zdalnej:
a) nauczyciel
dokonuje oceny zdalnej z wykorzystaniem dziennika elektronicznego (uczeń
przesyła zadanie muzyczne w określonym przez nauczyciela terminie.
Niedotrzymanie ustalonego terminu skutkuje dalszymi konsekwencjami),
b) uczeń ma możliwość
poprawienia ocen uzyskanych podczas zdalnego nauczania, w sposóbi
w terminie wskazanym przez nauczyciela, po uprzednim uzgodnieniu.
7. Aktywność na zajęciach oceniana jest następująco:
a) uczeń otrzymuje „+” z aktywności za:
• właściwe i szybkie rozwiązanie bieżącego problemu,
• gotowość do wykonywania ćwiczeń i zadań w trakcie zajęć,
• podejmowanie merytorycznej dyskusji,
• wykazanie się wiadomościami lub umiejętnościami.
b) sposób przeliczenia „+” na oceny:
• „cel” za +, +, +, +
• „bdb” za +, +, +
8. Ocenianie na lekcjach muzyki w klasach IV-VII
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiedzę i umiejętności
przekraczające poziom wymagań na ocenę bardzo dobrą;
- zdobywa wiedzę, korzystając z
różnych źródeł informacji;
- na lekcjach jest bardzo aktywny
i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne zadania;
- prawidłowo gra na flecie,
dzwonkach lub innym wybranym przez siebie instrumencie melodie z podręcznika
czy z repertuaru dodatkowego,
- umie zaśpiewać a’cappella i z akompaniamentem piosenki z podręcznika (na
pamięć);
- opanował umiejętność łączenia
wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów;
- wykonuje różne zadania twórcze,
np. układa melodię do wiersza, akompaniament perkusyjny, itp.;
- zawsze jest przygotowany do
lekcji;
- jest wzorowym słuchaczem
koncertów muzycznych,
- bierze czynny udział w pracach
szkolnego lub innego zespołu muzycznego i/lub poszerza swoją wiedzę,
umiejętności muzyczne np. w Ognisku czy Szkole Muzycznej itp.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres
wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
- zna podstawowe terminy muzyczne
z programu danej klasy i wie, co one oznaczają,
- podaje nazwiska wybitnych
kompozytorów z programu danej klasy,
- korzysta z różnych źródeł
informacji;
- na lekcjach jest bardzo aktywny
i zdyscyplinowany;
- potrafi zagrać większość
melodii przewidzianych w programie nauczania na flecie, dzwonkach lub innym
wybranym przez siebie instrumencie;
- umie zaśpiewać większość
piosenek przewidzianych w programie nauczania (na pamięć);
- jest uważnym słuchaczem
koncertów muzycznych.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
- opanował większość wiadomości i
umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
- zna podstawowe terminy muzyczne
z programu danej klasy i wie, co one oznaczają,
- prowadzi starannie i
systematycznie zeszyt przedmiotowy,
- korzysta z różnych źródeł
informacji;
- potrafi zagrać kilka melodii
oraz akompaniamentów do piosenek na flecie, dzwonkach lub innym wybranym przez
siebie instrumencie;
- umie zaśpiewać poprawnie i z
niewielką pomocą nauczyciela pieśni i piosenki jednogłosowe (nie na pamięć);
- na lekcjach jest aktywny i
zdyscyplinowany;
- jest uważnym słuchaczem
koncertów muzycznych.
Ocenę dostateczną (3)
otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie
wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
- rozumie najważniejsze
zagadnienia przy pomocy nauczyciela, zna proste terminy i pojęcia muzyczne;
- potrafi zagrać niektóre melodie
przewidziane w programie nauczania na flecie, dzwonkach lub innym wybranym
przez siebie instrumencie;
- umie zaśpiewać z
akompaniamentem niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania (nie na
pamięć);
- prowadzi zeszyt
ale niesystematycznie i niestarannie,
- potrafi skupić się podczas
słuchania koncertów muzycznych.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
- w niewielkim stopniu opanował
wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania (ma
braki w opanowaniu podstawy programowej, ale braki te nie przekreślają
możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w toku
dalszej nauki);
- dysponuje tylko fragmentaryczną
wiedzą,
- wykonuje proste ćwiczenie przy
pomocy nauczyciela;
- z dużą pomocą nauczyciela
potrafi zaśpiewać i zagrać na instrumencie melodycznym gamę, najprostsze utwory
przewidziane w programie nauczania;
- niechętnie podejmuje działania
muzyczne.
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i
umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania, co uniemożliwia
mu dalsze kształcenie;
- nie jest w stanie wykonać
prostych ćwiczeń nawet przy pomocy nauczyciela;
- nie potrafi grać na żadnym
instrumencie melodycznym;
- ma duże trudności z
zaśpiewaniem jakiejkolwiek piosenki;
- jest pasywny na lekcjach, nie
uważa;
- nie przykłada się i nie
prowadzi zeszytu przedmiotowego,
- nie wykazuje żadnych chęci
uczenia się, nadrobienia braków, poprawienia ocen.
Ocena
niedostateczna nie wynika z braku uzdolnień muzycznych. Otrzymuje ją uczeń,
który wykazuje negatywny stosunek do przedmiotu oraz ma bardzo duże braki w
zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych dotyczących wiadomości oraz
umiejętności przewidzianych dla danej klasy.
9. Informowanie ucznia i rodziców o wymaganiach
edukacyjnych i sposobach oceniania.
1. Uczeń jest poinformowany o
przedmiotowych zasadach oceniania na pierwszych zajęciach z przedmiotu muzyka,
a fakt ten odnotowuje się w dzienniku elektronicznym.
2. Rodzice są informowani przez
nauczyciela o zasadach oceniania na stronie internetowej szkoły.