SZKOŁA
PODSTAWOWA IM. GEN. JÓZEFA BEMA W STARYM MIEŚCIE
PRZEDMIOTOWE ZASADY
OCENIANIA Z MATEMATYKI
I.
Kontrakt między nauczycielem i uczniem
1.
Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami
sprawiedliwości.
2.
Każdy uczeń ma obowiązek
prowadzić zgodnie ze wskazówkami nauczyciela zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń.
3.
Prace klasowe, kartkówki i odpowiedzi ustne są
obowiązkowe.
4.
Prace klasowe są zapowiadane z co najmniej
tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest
zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
5.
Kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji, muszą być zapowiadane.
6.
Uczeń nieobecny na pracy klasowej lub kartkówce
musi ją napisać w terminie uzgodnionym
z nauczycielem.
7.
Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia
jednej w półroczu oceny z pracy
klasowej/sprawdzianu w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona ocena
odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli
uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa
poprzedzona jest
kropką np. „.2” – wówczas
nie jest wliczana do średniej ocen
i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i
jego aktualnych umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za
zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.
8.
Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) uczeń ma prawo nie
być oceniany przez tydzień (nie dotyczy
to prac klasowych).
9.
Nieobecność
ucznia na lekcji zobowiązuje
go do uzupełnienia materiału we własnym zakresie.
10.
Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu półrocza zgłoszenia nie przygotowania
się do lekcji. Przez nie przygotowanie się do lekcji rozumiemy: niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych
do lekcji. Ponadto uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji z
ważnych przyczyn losowych.
11.
Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej
uczeń otrzymuje za nie przygotowanie ocenę niedostateczną.
12.
Aktywność na lekcji oraz rozwiązywanie zadań
dodatkowych nagradzana jest „plusami”. Za 10 zgromadzonych „plusów” uczeń otrzymuje ocenę celującą. Przez aktywność na lekcji
rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi,
rozwiązywanie zadań
dodatkowych w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach.
13.
Za brak zaangażowania w proces lekcji, nie wykonywanie poleceń nauczyciela lub udzielanie błędnych odpowiedzi uczeń może każdorazowo
otrzymać „minus”. Za 3 zgromadzone
„minusy” uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
14.
W razie stwierdzenia niesamodzielności pracy
podczas wszelkiego rodzaju pisemnego
sprawdzania wiedzy i umiejętności uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
15.
Ocenę śródroczną/roczną wystawia nauczyciel na podstawie ocen cząstkowych z uwzględnieniem wagi ocen: z
prac klasowych, konkursów, projektów -
waga 3, z kartkówek - waga 2, z odpowiedzi ustnych,
aktywności itp. - waga 1 oraz zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, aktywności (również w czasie lekcji online),
systematyczności (m.in. udział w zajęciach organizowanych w formie online, terminowe
wykonywanie zleconych prac) i pilności,
samodzielności pracy, rozwoju języka matematycznego
16.
Uczeń
na lekcji, za zgodą nauczyciela, może korzystać z kalkulatora, jeśli jego użycie jest zgodne z tematem lekcji.
17.
Uczeń, który przygotowuje się do konkursów
przedmiotowych, może być zwolniony z odpytywania,
pisania prac klasowych, kartkówek
itd., na czas uzgodniony z nauczycielem.
18.
W
trakcie lekcji uczeń ma wyłączony
lub wyciszony telefon komórkowy. Uczeń może włączyć telefon i z niego korzystać
tylko za zgodą nauczyciela.
19.
Odnosimy
się do siebie z
szacunkiem.
20.
W
toku lekcji uczeń wypowiada
się po udzieleniu głosu przez nauczyciela, po uprzednim podniesieniu ręki. Pozostali uczniowie słuchają.
21.
Przy ocenianiu, nauczyciel uwzględnia możliwości
intelektualne ucznia.
II.
Kształcenie na odległość – zdalne
nauczanie
22.
Sposoby
pracy.
a.
Nauka prowadzona na odległość jest realizowana z
wykorzystaniem:
-
dziennika
elektronicznego,
-
videospotkań,
-
zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów
interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),
-
czatu,
-
platform
edukacyjnych,
-
strony internetowej szkoły.
b.
W dzienniku elektronicznym umieszczane są
informacje dotyczące:
-
postępów ucznia w nauce z poszczególnych przedmiotów, - aktualnie
realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych zadań,
-
terminów prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek.
c.
Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia on-line, to są one obowiązkowe
(tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych,
zdrowotnych
lub ze względu na czynniki związane z ograniczeniem
dostępu do sprzętu komputerowego
i do Internetu).
2. Zajęcia w
czasie rzeczywistym odbywają się w godzinach zgodnie z obowiązującym planem lekcji lub w szczególnych przypadkach – w godzinach uzgodnionych w
nauczycielem.
Informacja o zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom z wyprzedzeniem.
Hasło dostępu lub link do lekcji nauczyciel udostępnia
uczniom w dzienniku elektronicznym: w zakładce ZADANIE DOMOWE lub poprzez
WIADOMOŚĆ do uczniów.
W czasie zajęć on-line
uczeń ma włączoną kamerę (uczeń może samodzielnie wybrać tło do swojego
wizerunku zgodne z obowiązującymi zasadami etycznymi, tzn. nie obrażające
innych uczestników konferencji) oraz głośnik, tylko wówczas jest obecny na
zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik, jest
usuwany z zajęć, może się do nich ponownie przyłączyć dopiero po włączeniu
powyższego sprzętu.
Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym
uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał
uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie
na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania pozyskanego
nagrania.
2. Ocenie
podlegać będą:
-
prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie
quizów lub testów,
-
testy diagnozujące,
-
odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,
-
karty
pracy,
-
notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z
lekcji, jak i wykonane samodzielnie
przez uczniów),
-
ćwiczenia interaktywne,
-
prace wykonane metodą projektów,
-
aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na
lekcji, systematyczne uczestnictwo
w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn.
zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),
-
osiągnięcia w czasie konkursów.
3. Uczeń,
który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we
właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.
4. Uczeń
ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny z pracy klasowej/sprawdzianu w
trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona ocena odnotowana jest w
dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez
ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa poprzedzona jest kropką np. „.2”
– wówczas nie jest
wliczana do średniej ocen i stanowi
jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych
umiejętnościach. Poprawa ocen z
kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą
nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.
4. Formy kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:
-
poczta
w dzienniku elektronicznym,
-
videospotkania,
-
czat,
-
telefon
(w godzinach ustalonych z nauczycielem),
-
strona internetowa szkoły.
6. W
czasie kształcenia na odległość uczeń zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e - dzienniku na
bieżąco, tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.
7. Pracujący
zdalnie nauczyciel nie sprawuje opieki nad uczniem.
Wszystkie sprawy sporne, nieujęte w PZO – „Kształcenie na odległość – zdalne nauczanie”, rozstrzygane
będą zgodnie z ZWO oraz Rozporządzeniem MEN.
Ocenę
celującą –
otrzymuje uczeń, który:
-
posiada
wiadomości i umiejętności programowe,
-
potrafi
operować pojęciami
matematycznymi objętymi podstawą programową,
-
potrafi
stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych
(problemowych),
-
potrafi
oryginalnie, nieszablonowo rozwiązywać zadania nie
tylko z obowiązującego programu,
-
jest kreatywny w rozwiązywaniu problemów,
samodzielnie szuka rozwiązań,
-
stosuje
algorytmy w zadaniach nietypowych,
-
osiąga sukcesy w konkursach pozaszkolnych, - wzorowo i aktywnie pracuje.
Ocenę
bardzo dobrą –
otrzymuje uczeń, który:
-
w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe,
-
stosuje uogólnienia i analogie do formułowanych
hipotez,
-
umie
analizować i doskonalić
swoje rozwiązania,
-
stosuje
algorytmy w nieszablonowych rozwiązaniach, uogólnia przypadki,
-
wykazuje
dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela
korzystać z różnych źródeł
wiedzy,
-
systematycznie
i aktywnie pracuje na lekcji i w domu.
Ocenę
dobrą –
otrzymuje uczeń, który:
-
opanował w dużym zakresie wiadomości
i umiejętności określone programem,
-
potrafi
przeprowadzić proste
wnioskowania,
-
analizuje
treść zadania, układa plan rozwiązania i samodzielnie rozwiązuje typowe zadania,
-
potrafi
sprawdzić wyniki po ich
otrzymaniu i zastosowaniu w zadaniu, posiada sprawność rachunkową,
-
przygotowuje
się do zajęć i pracuje podczas lekcji, - wykazuje aktywność na lekcji.
Ocenę
dostateczną –
otrzymuje uczeń, który:
-
opanował w podstawowym zakresie wiadomości,
-
potrafi
naśladować podane rozwiązania w
analogicznych przykładach,
-
wykonuje proste rysunki i dokładne oznaczenia, - przygotowuje się do
zajęć i pracuje podczas
lekcji, - sporadycznie jest aktywny na lekcji.
Ocenę
dopuszczającą –
otrzymuje uczeń, który:
-
ma
braki w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności określonych zakresem materiału,
-
potrafi
podać przykłady podstawowych pojęć matematycznych, zna ich nazwy,
-
zna
symbole matematyczne,
-
potrafi
wskazać dane i szukane w
zadaniu,
-
wykonuje
rysunki do zadań z
oznaczeniami,
-
odczytuje dane z prostych rysunków, diagramów i
tabel,
-
wykonuje
proste zadania z pomocą nauczyciela,
-
uzupełnia zaległości, korzysta z oferowanych form pomocy np. na zajęciach, dydaktyczno-wyrównawczych.
Ocenę
niedostateczną –
otrzymuje uczeń, który:
-
wykazuje
brak przygotowania i pracy na lekcji,
-
nie
potrafi wykonać najprostszych
zadań nawet z pomocą
nauczyciela,
-
nie opanował podstawowych ważnych wiadomości i umiejętności na poziomie
-
wymagań
koniecznych,
-
nie
wykazuje chęci poprawy i
nie korzysta z proponowanych form pomocy, - nie uczęszcza na
dodatkowe zajęcia
dydaktyczno-wyrównawcze.
IV.
Wymagania dla uczniów z dysfunkcjami
Uczniowie
z dysleksją – wydłużenie
czasu wykonywania pracy pisemnej
oraz zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.
a. Uczniów
z dysgrafią – wydłużenie
czasu wykonywania pracy pisemnej, w większym stopniu oceniam na podstawie wypowiedzi ustnej, w pracach pisemnych
oceniam przede wszystkim ich treść (stronę merytoryczną).
b. Innego typu
schorzenia – zgodnie z zaleceniami
poradni psychologicznopedagogicznej.
c. W
odniesieniu do uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, zwłaszcza
posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, przy ocenianiu
uwzględnia się przede wszystkim:
-
mocne
strony ucznia,
-
stronę emocjonalno-motywacyjną,
-
aktywność na zajęciach,
-
zainteresowania
ucznia,
-
zaangażowanie i włożony wysiłek,
-
sposoby i kierunki przezwyciężania ewentualnych
trudności (umiejętność stawiania pytań i formułowanie problemów oraz dobór form
i metod w poszukiwaniu
rozwiązania),
-
systematyczny udział w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki.
V.
Narzędzia, czas pomiaru i obserwacji
osiągnięć uczniów.
d. Formy
i sposoby sprawdzania osiągnięć ucznia:
i.
ocenianie sumujące:
a)
odpowiedzi
ustne,
b)
kartkówki,
c)
aktywność na lekcji,
d)
projekt,
e)
sukcesy
w konkursach
przedmiotowych na etapach rejonowym i
wojewódzkim,
ii.
ocenianie kształtujące:
a)
projekt,
b)
praca
refleksyjna,
c)
inne formy aktywności, po wcześniejszym
uzgodnieniu z nauczycielem.
e. Narzędzia
pomiaru dydaktycznego:
1)
prace
klasowe pisane przez ucznia indywidualnie (obejmujące większą partię
materiału, zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem),
2)
kartkówki z trzech ostatnich lekcji,
3)
odpowiedzi
ustne,
4)
prace długoterminowe, projekty,
5)
praca
refleksyjna,
6)
badania wyników nauczania np.
-
testy diagnozujące (trzy razy w roku szkolnym),
-
próbne egzaminy ósmoklasisty, 7) inne formy aktywności np.
-
pomoc nauczycielowi
w przygotowaniu zajęć
(np. wystąpienie w roli asystenta
nauczyciela),
-
udział w konkursach matematycznych,
-
wykonywanie
pomocy dydaktycznych,
-
wykonywanie
prac dodatkowych,
8) obserwacja ucznia;
-
praca
na lekcji (notatki w zeszycie przedmiotowym, rozwiązywanie zadań na
tablicy, wypowiedzi ustne, praca w grupach, wypełnianie kart pracy, wykonywanie
ćwiczeń i prac praktycznych – w
razie potrzeby z pomocą
nauczyciela),
-
przygotowanie
do lekcji,
-
kreatywność i samodzielność;
-
twórczość własna,
-
aktywność na lekcji,
-
warsztat
pracy (np. zeszyty przedmiotowe, zeszyt ćwiczeń, karty pracy, ćwiczenia interaktywne Matlandia - jako dowody pracy ucznia),
-
systematyczność i wkład pracy,
-
prowadzenie zeszytu (zawartość merytoryczna,
estetyka)
-
samokształcenie,
-
praca
w grupie, debaty (podczas pracy w grupie oceniamy – organizację pracy, komunikację,
zaangażowanie, sposób prezentacji, efekty pracy).
9) samoocena ucznia, 10)
ocena koleżeńska.
Liczba
i częstotliwość pomiarów jest zależna od realizowanego programu nauczania.
VI.
Obszary aktywności matematycznej
f.
Rozwijanie myślenia W klasie IV - VI:
-
Rozwijanie pamięci
oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.
-
Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze
zrozumieniem. Przygotowanie do korzystania z tekstów dotyczących różnych
dziedzin wiedzy oraz tekstów użytkowych.
-
Rozwijanie umiejętności interpretowania
informacji.
-
Rozwijanie zdolności i zainteresowań
matematycznych.
-
Uczenie dostrzegania prawidłowości
matematycznych w otaczającym świecie.
-
Kształtowanie umiejętności stosowania schematów,
symboli literowych i rysunków przy rozwiązywaniu
różnych zadań i problemów w sytuacjach codziennych.
W klasach: VII, VIII:
-
Rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.
-
Rozwijanie zdolności myślenia krytycznego i
twórczego, umiejętności wnioskowania oraz stawiania i weryfikowania hipotez.
-
Kształtowanie wyobraźni przestrzennej.
-
Rozwijanie zdolności i zainteresowań
matematycznych.
-
Nauczanie dostrzegania prawidłowości
matematycznych w otaczającym świecie.
-
Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem
tekstu matematycznego oraz korzystania z definicji i twierdzeń. Przygotowanie
do czytania ze zrozumieniem tekstów dotyczących różnych dziedzin wiedzy oraz
analizowanie ich z wykorzystaniem pojęć i technik matematycznych.
-
Rozwijanie umiejętności interpretowania danych.
-
Przygotowanie
do korzystania z nowych technologii informacji.
-
Kształtowanie umiejętności stosowania schematów,
symboli literowych, rysunków i wykresów w sytuacjach związanych z życiem
codziennym.
2.
Rozwijanie osobowości W klasie IV - VI:
-
Kształtowanie pozytywnego nastawienia do
podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości.
-
Wyrabianie
nawyku obserwacji i eksperymentowania.
-
Rozwijanie samodzielności w poszukiwaniu i
zdobywaniu informacji.
-
Nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie
systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
-
Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
-
Nauczanie przedstawiania rozwiązań problemów i
zadań w sposób czytelny.
-
Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania błędów.
W
klasach:
VII, VIII:
-
Kształtowanie pozytywnego nastawienia do
podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości. Wyrabianie
nawyku samodzielnego poszukiwania
informacji.
-
Nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie
systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
-
Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
-
Rozwijanie umiejętności prowadzenia dyskusji,
precyzyjnego formułowania problemów i argumentowania.
-
Nauczanie przedstawiania rozwiązań problemów i
zadań w sposób czytelny i
precyzyjny.
-
Wyrabianie
nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i
korygowania popełnianych błędów.
-
Przygotowanie uczniów
do pokonywania stresu w sytuacjach
egzaminacyjnych.
3.
Rozwijanie sprawności rachunkowej W klasie IV:
-
Wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń
pamięciowych na liczbach naturalnych.
-
Stosowanie reguł kolejności wykonywania działań.
-
Porównywanie liczb naturalnych.
-
Dzielenie z resztą liczb dwucyfrowych przez
jednocyfrowe.
-
Stosowanie algorytmów dodawania, odejmowania,
mnożenia i dzielenia liczb
naturalnych sposobem pisemnym.
-
Dodawanie i
odejmowanie ułamków zwykłych
o jednakowych
mianownikach.
-
Stosowanie algorytmów dodawania i odejmowania
ułamków dziesiętnych sposobem
pisemnym.
W
klasie
V:
-
Rozwijanie sprawności nabytych w klasie
czwartej.
-
Wykonywanie dodawania, odejmowania, mnożenia i
dzielenia liczb naturalnych w pamięci i sposobem pisemnym oraz stosowanie reguł
kolejności wykonywania działań.
-
Stosowanie cech podzielności liczb.
-
Skracanie i rozszerzanie ułamków, zamiana liczb
mieszanych na ułamki niewłaściwe i ułamków niewłaściwych na liczby mieszane,
porównywanie ułamków zwykłych, dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie
ułamków zwykłych i liczb mieszanych, obliczanie ułamka danej liczby.
-
Porównywanie ułamków dziesiętnych, dodawanie,
odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.
-
Szacowanie wyników działań.
-
Dodawanie i odejmowanie liczb całkowitych.
W klasie VI:
-
Rozwijanie sprawności nabytych w klasie piątej.
-
Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych
(wielodziałaniowych), w których
występują liczby całkowite, z zastosowaniem reguł kolejności wykonywania
działań.
-
Wykonywanie dodawania, odejmowania, mnożenia i
dzielenia liczb wymiernych.
-
Zaokrąglanie liczb i szacowanie wyników działań.
4.
Rozwijanie umiejętności posługiwania się
liczbami W klasie VII:
-
Uporządkowanie i utrwalenie wiadomości
dotyczących pojęć związanych z arytmetyką,
poznanych w młodszych klasach.
-
Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych
(wielodziałaniowych), w których
występują liczby wymierne, z zastosowaniem reguł kolejności wykonywania
działań.
-
Przedstawianie liczb wymiernych w postaci
rozwinięć dziesiętnych skończonych lub nieskończonych okresowych.
-
Wykonywanie obliczeń procentowych. Posługiwanie
się procentami w sytuacjach praktycznych.
-
Potęgowanie, stosowanie własności potęg przy
obliczaniu wartości wyrażeń arytmetycznych.
-
Pierwiastkowanie, stosowanie własności
pierwiastków przy obliczaniu wartości wyrażeń arytmetycznych.
-
Utrwalanie pojęć poznanych w młodszych klasach,
rozumienie i używanie nowych pojęć: pierwiastek z liczby, rozwinięcia
dziesiętne nieskończone nieokresowe.
5.
Kształtowanie pojęć matematycznych i rozwijanie
umiejętności posługiwania się nimi W klasie IV:
-
Posługiwanie się systemem dziesiątkowym.
-
Posługiwanie się systemem rzymskim.
-
Kształtowanie pojęcia ułamka zwykłego.
-
Kształtowanie pojęcia ułamka dziesiętnego.
-
Rozumienie i używanie pojęć związanych z
arytmetyką: suma, różnica, iloczyn, iloraz, kwadrat i sześcian liczby, cyfra,
oś liczbowa, ułamek zwykły, ułamek właściwy, ułamek niewłaściwy, liczba
mieszana, ułamek dziesiętny.
-
Rozumienie i używanie pojęć związanych z
geometrią: punkt, prosta, półprosta, odcinek, kąt, kąt prosty, kąt ostry, kąt
rozwarty, prostokąt, kwadrat, koło, okrąg, promień, średnica, cięciwa,
centymetr kwadratowy, metr kwadratowy, hektar, ar, prostopadłościan, sześcian,
wierzchołek, krawędź i ściana prostopadłościanu, siatka prostopadłościanu.
W klasie V:
-
Rozwijanie intuicji związanych z pojęciami
matematycznymi poznanymi w klasie czwartej.
-
Kształtowanie intuicji związanych z liczbami
całkowitymi.
-
Rozumienie i używanie nowych pojęć związanych z
arytmetyką: wielokrotność liczby, dzielnik liczby, liczba pierwsza, liczba
złożona.
-
Rozumienie i używanie nowych pojęć związanych z
geometrią: kąt półpełny, kąt pełny, kąty przyległe, kąty wierzchołkowe, trójkąt
ostrokątny, prostokątny, rozwartokątny, równoboczny i równoramienny,
równoległobok, romb, trapez, trapez prostokątny, trapez równoramienny, wysokość
trójkąta, równoległoboku i trapezu.
W klasie VI:
- Rozwijanie
intuicji związanych z pojęciami poznanymi w klasie piątej.
6.
Rozwijanie umiejętności posługiwania się
językiem matematycznym (również symbolami
literowymi).
W klasie VI:
-
Rozumienie i używanie pojęć związanych z
algebrą: wyrażenie algebraiczne, wartość wyrażenia algebraicznego, liczba
spełniająca równanie.
-
Budowanie nieskomplikowanych wyrażeń
algebraicznych i rozwiązywanie prostych równań.
W klasie VII:
-
Rozumienie i używanie pojęć związanych z
algebrą: wyrażenie algebraiczne, wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego,
jednomian, suma algebraiczna, liczba spełniająca równanie, równania równoważne,
zbiór rozwiązań równania.
-
Przekształcanie prostych wyrażeń algebraicznych.
-
Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą -
Przekształcanie wzorów.
W klasie VIII:
-
Utrwalanie pojęć i umiejętności związanych z
algebrą, poznanych w młodszych klasach.
-
Przekształcanie wyrażeń algebraicznych.
-
Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną
niewiadomą oraz równań
podanych w postaci proporcji.
7.
Kształtowanie sprawności manualnej i wyobraźni
geometrycznej W klasie IV:
-
Rozpoznawanie i
rysowanie prostych prostopadłych
i prostych równoległych.
-
Mierzenie odcinków i kątów.
-
Rysowanie odcinków i prostokątów w skali.
-
Rysowanie siatek prostopadłościanów i klejenie
modeli.
-
Wykorzystanie znajomości geometrii w sytuacjach
praktycznych.
W klasie V:
-
Rozwijanie sprawności nabytych w klasie
czwartej.
-
Rozpoznawanie i rysowanie różnych rodzajów
trójkątów i czworokątów.
-
Rozpoznawanie i rysowanie graniastosłupów
prostych.
-
Wskazywanie w graniastosłupach par ścian oraz
par krawędzi prostopadłych i równoległych.
W klasie VI:
- Rozwijanie
sprawności nabytych w klasie piątej.
W klasie VII:
-
Uporządkowanie i utrwalenie wiadomości o
figurach płaskich (własności trójkątów i czworokątów, podstawowe konstrukcje
geometryczne).
-
Utrwalanie pojęć poznanych w młodszych klasach,
rozumienie i używanie nowych pojęć: trójkąty przystające, układ współrzędnych,
współrzędne punktu na płaszczyźnie.
-
Posługiwanie się układem współrzędnych,
obliczanie długości odcinków (równoległych do jednej z osi układu
współrzędnych) i pól wielokątów.
-
Rozpoznawanie i rysowanie graniastosłupów.
-
Obliczanie pól powierzchni i objętości
graniastosłupów.
W klasie VIII:
-
Obliczanie długości okręgu i pola koła.
-
Dostrzeganie związków
między długościami boków w trójkątach
prostokątnych.
-
Stosowanie twierdzenia Pitagorasa przy
obliczaniu np. długości przekątnej kwadratu, wysokości trójkąta
równoramiennego.
-
Utrwalanie pojęć poznanych w młodszych klasach:
oś symetrii i figury osiowosymetryczne oraz rozumienie i używanie nowych pojęć:
symetralna odcinka, dwusieczna kąta, środek symetrii, figury
środkowosymetryczne.
-
Rozpoznawanie figur osiowosymetrycznych i
środkowosymetrycznych, wskazywanie osi symetrii i środka symetrii figury,
rysowanie figury symetrycznej do danej figury względem prostej i figury
symetrycznej względem punktu.
-
Rozpoznawanie i rysowanie graniastosłupów i
ostrosłupów.
-
Obliczanie pól powierzchni i objętości
graniastosłupów i ostrosłupów.
8.
Rozwijanie umiejętności stosowania matematyki W klasie IV:
-
Rozwiązywanie nieskomplikowanych zadań
tekstowych (w tym zadań dotyczących porównywania różnicowego i ilorazowego).
-
Korzystanie z informacji podanych za pomocą
tabel.
-
Posługiwanie się podstawowymi jednostkami
długości, masy i pola.
-
Zamiana jednostek (np. kilometrów na metry,
metrów na centymetry, kilogramów na gramy) oraz zapisywanie wyrażeń dwumianowanych w postaci ułamków dziesiętnych.
-
Posługiwanie się skalą przy odczytywaniu
odległości z mapy i z planu.
-
Obliczanie pól
i obwodów
prostokątów oraz pól powierzchni prostopadłościanów W klasie V:
-
Rozwiązywanie zadań tekstowych.
-
Korzystanie z informacji podanych za pomocą
tabel.
-
Posługiwanie się podstawowymi jednostkami
długości, masy, pola i objętości,
zamiana jednostek.
-
Zapisywanie wyrażeń dwumianowanych w postaci
ułamków dziesiętnych.
-
Posługiwanie się liczbami (w szczególności
ułamkami dziesiętnymi) w prostych
sytuacjach związanych z życiem codziennym.
-
Obliczanie pól i obwodów trójkątów i czworokątów
oraz objętości graniastosłupów prostych.
W klasie VI:
-
Rozwiązywanie zadań tekstowych (w tym także
zadań wymagających umiejętności zapisania i rozwiązania prostego równania).
-
Odczytywanie danych podanych za pomocą tabel,
diagramów i wykresów, porządkowanie i przedstawianie danych.
-
Posługiwanie się kalkulatorem przy wykonywaniu
obliczeń (w tym także przy obliczaniu wartości wyrażeń) oraz przy sprawdzaniu
wyników szacowania.
-
Posługiwanie się podstawowymi jednostkami
długości, masy, pola (w tym ar i hektar) i objętości, zamiana jednostek.
-
Rozwiązywanie zadań dotyczących prędkości, drogi
i czasu.
W klasie VII:
-
Wykorzystywanie umiejętności rachunkowych przy
rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin życia codziennego.
-
Zaokrąglanie liczb. Wykorzystywanie własności
liczb i działań do wykonywania
rachunków jak najprostszym sposobem, szacowanie wyników działań.
-
Zapisywanie dużych i małych liczb z
zastosowaniem notacji wykładniczej.
-
Rozwiązywanie zadań tekstowych, w szczególności
zadań wymagających obliczeń procentowych lub rozwiązywania równań.
-
Posługiwanie się kalkulatorem przy wykonywaniu
obliczeń oraz przy sprawdzaniu wyników szacowania.
-
Posługiwanie się podstawowymi jednostkami
długości, masy, pola i objętości przy
rozwiązywaniu różnych zagadnień praktycznych.
-
Obliczanie pól powierzchni i objętości różnych
przedmiotów w kształcie graniastosłupów.
-
Porządkowanie i interpretowanie danych
statystycznych.
-
Przykłady prostych doświadczeń losowych.
W klasie VIII:
-
Rozwiązywanie zadań tekstowych, w szczególności
zadań wymagających obliczeń procentowych, rozwiązywania równań.
-
Wykorzystanie wzorów na długość okręgu i pole
koła do obliczania obwodów i pól powierzchni różnych przedmiotów.
-
Stosowanie twierdzenia Pitagorasa w różnych
sytuacjach praktycznych.
-
Posługiwanie się podstawowymi jednostkami
długości, masy, pola i objętości przy
rozwiązywaniu różnych zagadnień praktycznych.
-
Obliczanie pól powierzchni i objętości różnych
przedmiotów w kształcie graniastosłupów i ostrosłupów.
-
Obliczanie prawdopodobieństwa zdarzeń.
9.
Kreatywność i samodzielność.
VII.
Kryteria oceny poszczególnych form aktywności
1.
Punkty
uzyskane z prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek przeliczane są na stopnie wg następującej skali:
96% - 100% - ocena celująca (K+P+R+D+W)
92% - 95% - ocena bardzo dobra + (K+P+R+D)
88% - 91% - ocena bardzo dobra (K+P+R+D)
81% - 87% - ocena dobra + (K+P+R)
70% - 80% - ocena dobra (K+P+R)
67% – 69% - ocena
dostateczna + (K+P)
50% - 66% - ocena dostateczna (K+P)
44% - 49% - ocena dopuszczająca + (K)
31% - 43% - ocena dopuszczająca (K)
0% - 30% ocena niedostateczna
2.
W odpowiedzi ustnej oceniane są odpowiednie
elementy:
-
zawartość rzeczowa,
-
argumentacja,
-
stosowanie języka matematycznego,
-
sposób prezentacji – umiejętność formułowania myśli.
3.
Ocenianie projektów uczniowskich odbywa się wg
zasad oceniania sumującego i kształtującego. W realizacji projektu podlegają
ocenie:
a)
wytwory materialne wykonane przez uczniów w
projekcie, o ile takie były planowane i powstały,
b)
sposób prezentacji projektu lub przedsięwzięcia,
jeśli było ono celem projektu,
c)
praca zespołowa i indywidualna ucznia,
d)
systematyczność pracy uczniów,
e)
aktywność i twórczość w realizacji projektu na poszczególnych jego etapach.
4.
W pracy grupowej uczniów podlega ocenie:
-
akceptowanie powierzonych ról i przydzielonych
prac,
-
udział w rozwiązywaniu ewentualnych konfliktów,
-
akceptowanie
zasad pracy w grupie,
-
planowanie wspólnych działań,
-
współudział w podejmowaniu decyzji,
-
udział w dyskusji,
-
umiejętność słuchania innych,
-
zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi,
-
uzasadnienie
swojego zdania,
-
prezentowanie rezultatów pracy grupy.
5.
Aktywność matematyczna
a)
na
lekcjach
- częste zgłaszanie się na lekcji i
udzielenie prawidłowych odpowiedzi w ocenianiu stopniowym premiowane jest „+”
(dziesięć „+” – ocena celująca)
b)
poza
lekcjami:
-
udział i bardzo dobre wyniki w konkursach
matematycznych
-
awans do następnego etapu lub osiągnięcie tytułu
laureata – ocena celująca
-
wyniki wyższe niż przeciętne
6.
Wszystkie formy aktywności są oceniane przez
nauczyciela z wykorzystaniem samooceny ucznia, a w miarę możliwości również
oceny koleżeńskiej.
7.
Ocenianie kształtujące - nauczyciel może oceniać również inne formy aktywności
uczniowskiej wg zasad OK., po wcześniejszym uzgodnieniu takiego zamiaru z
uczniem.
1.
Na 30 dni przed śródrocznym i rocznym
posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel poprzez wychowawcę klasy, informuje
ucznia i jego rodziców o przewidywanej dla niego ocenie niedostatecznej. Rodzice/prawni opiekunowie
potwierdzają otrzymaną informację podpisem. W szczególnych przypadkach,
wychowawca klasy jest zobowiązany do wysłania informacji drogą pocztową za
potwierdzeniem odbioru, a
odpis wraz z dokumentem nadania przesyłki pozostaje w dokumentacji szkoły.
2.
Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym
posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich
rodziców/prawnych opiekunów o
przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych. Informacja jest przekazywana w
dzienniku elektronicznym lub pisemnie.
3.
Ocena
klasyfikacyjna jest średnią ważoną ocen cząstkowych, a przy jej wystawianiu nauczyciel bierze pod uwagę również zaangażowanie ucznia i indywidualny postęp.
4.
Ocenę śródroczną/roczną wystawia nauczyciel na
podstawie
-
średnich ważonych ocen cząstkowych z
uwzględnieniem wagi ocen
(oceny z prac klasowych - waga 3,
oceny z kartkówek - waga 2, oceny
z odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności itp. - waga 1, wg następujących
zasad: średnia ważona
poniżej 1,50 – ocena
niedostateczna średnia ważona 1,50 – 2,49 - ocena
dopuszczająca średnia
ważona 2,50 – 3,49
- ocena dostateczna średnia ważona 3,50 – 4,49 - ocena dobra średnia ważona 4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra średnia
ważona powyżej 5,49 - ocena celująca
-
postępów ucznia, aktywności (również w czasie
lekcji online), systematyczności (m.in. udział w zajęciach organizowanych w
formie on-line, terminowe
wykonywanie zleconych prac) i pilności, samodzielności pracy, rozwoju języka
matematycznego.
Nauczyciel może postawić ocenę
wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach
związanych z sytuacją psychologiczno -
pedagogiczną ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.
5.
Ocenę roczną wystawia się na podstawie, uzyskanych przez ucznia w
ciągu całego roku, ocen cząstkowych.
6.
Ustalona przez nauczyciela na koniec roku
szkolnego ocena niedostateczna może zostać zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego
(zgodnie z Rozporządzeniem MEN).
7.
Wszystkie
sprawy sporne, nieujęte w PZO,
rozstrzygane będą zgodnie z ZWO
oraz Rozporządzeniem MEN.
IX. Warunki i tryb uzyskania wyższych
niż przewidywane rocznych i śródrocznych ocen klasyfikacyjnej z matematyki:
1.
Uczeń lub jego rodzice mają prawo wystąpić do
dyrektora szkoły z wnioskiem o podwyższenie oceny z obowiązkowych lub
dodatkowych zajęć edukacyjnych. Wniosek należy złożyć w terminie nie dłuższym
niż 2 dni robocze po otrzymaniu informacji o przewidywanych dla ucznia rocznych
lub śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych.
2.
Prawo to tracą uczniowie, którzy wykazali brak
obowiązkowości i lekceważenie przedmiotu: opuścili bez usprawiedliwienia 30%
zajęć, nie przystąpili do wszystkich pisemnych
prac klasowych i nie skorzystali z prawa poprawy oceny.
3.
Sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia w
celu podwyższenie oceny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
4.
Termin sprawdzianu ustala się z uczniem i jego
rodzicami.
5.
Roczna i śródroczna ocena klasyfikacyjna
ustalona w wyniku sprawdzianu nie może być niższa od przewidywanej oceny.
1.
Nauczyciel
– uczeń:
a)
informuje uczniów o wymaganiach i kryteriach
oceniania,
b)
wspiera
ucznia w codziennej pracy i w samodzielnym planowaniu rozwoju, stosując
informację formatywną,
c)
motywuje ucznia do dalszej pracy i nagradza
wysiłek ucznia,
d)
udziela
informacji zwrotnej, zawierającej 4 elementy:
-
informację na temat tego co uczeń zrobił dobrze,
-
wskazanie co w swej pracy uczeń powinien
poprawić,
-
podpowiedź w jaki sposób uczeń ma poprawić swoją
pracę,
-
wskazówki
dla ucznia na przyszłość,
e)
udostępnia do wglądu sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne,
f)
na prośbę ucznia nauczyciel uzasadnia ustaloną
ocenę.
2.
Nauczyciel
– rodzice:
a)
informuje
o wymaganiach i kryteriach oceniania,
b)
informuje
o aktualnym stanie rozwoju, postępach i trudnościach w nauce,
c)
dostarcza
informacji o uzdolnieniach ucznia,
d)
daje
wskazówki do pracy z uczniem,
e)
udziela,
na prośbę
rodziców, informacji zwrotnej, zawierającej 4 elementy:
-
informację na temat tego co uczeń zrobił dobrze,
-
wskazanie co w swej pracy uczeń powinien
poprawić,
-
podpowiedź w jaki sposób uczeń ma poprawić swoją
pracę,
-
wskazówki
dla ucznia na przyszłość,
g)
udostępnia do wglądu sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne,
h)
na prośbę rodzica nauczyciel uzasadnia ustaloną
ocenę.
3.
Nauczyciel
– wychowawca klasy – pedagog - dyrektor:
a)
nauczyciel informuje wychowawcę klasy o
aktualnych osiągnięciach ucznia oraz na miesiąc przed klasyfikacją
śródroczną/roczną o przewidywanych ocenach
niedostatecznych,
b)
nauczyciel
informuje pedagoga i dyrektora o sytuacjach wymagających jego zdaniem interwencji.
4.
Rodzice i uczniowie są zobowiązani do zapoznania
się z wymaganiami edukacyjnymi oraz
ze sposobami oceniania na matematyce (informacja na pierwszej lekcji matematyki
w danym roku szkolnym oraz publikacja na stronie internetowej szkoły).
XI. Procedury informowania ucznia i
rodziców o wymaganiach edukacyjnych i sposobach oceniania.
1.
Uczeń jest informowany o przedmiotowych zasadach oceniania na pierwszej
lekcji matematyki w danym roku szkolnym.
2.
Wystawiane oceny będą odnotowywane w dzienniku elektronicznym oraz na pracach
pisemnych. Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do wystawionej oceny ze
wskazówkami do dalszej pracy.
3.
W dniu oddania sprawdzonej i ocenionej pracy
pisemnej uczeń otrzymuje ją do wglądu
i oddaje nauczycielowi. Nauczyciel zapoznaje ucznia z zasadami oceniania
rozwiązań zadań w/w pracy, a uczeń ma obowiązek dokonać, zgodnie z instrukcją
nauczyciela, poprawnego rozwiązania zadań. Na prośbę ucznia nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
4.
Z odpowiedzi ustnej uczeń jest informowany o
otrzymanej ocenie na danej lekcji.
5.
Rodzice monitorują oceny i adnotacje nauczyciela w dzienniku
elektronicznym.
6.
Rodzice mają wgląd do prac pisemnych swoich dzieci na terenie szkoły w
czasie wywiadówki, zebrania, konsultacji lub w dniu ustalonym indywidualnie z nauczycielem. Na prośbę rodzica nauczyciel uzasadnia ustaloną
ocenę.
7.
Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do
nauczyciela z prośbą o weryfikację sumy punktów. Nauczyciel informuje ucznia
lub jego rodziców o wyniku weryfikacji sumy punktów. Jeżeli w wyniku
przeprowadzonej weryfikacji suma punktów została zmieniona, nauczyciel ustala odpowiednią oceną.
8.
Indywidualnie
spotykają się z nauczycielem przedmiotu, wychowawcą i pedagogiem
szkolnym w czasie zebrań, konsultacji lub po wcześniejszym umówieniu się z nauczycielem.
9.
Rodzice kontaktują się z nauczycielem za
pośrednictwem telefonu szkolnego
lub dziennika elektronicznego.
1.
PZO
podlega ewaluacji na koniec roku szkolnego.
2.
Swoje
uwagi w sprawie PZO mogą przekazywać zainteresowani nauczyciele, uczniowie i rodzice.
3.
Narzędzia ewaluacji: ankiety, wywiady, analiza
dokumentów, rozmowy, obserwacje.