SZKOŁA PODSTAWOWA IM. GEN. JÓZEFA BEMA W STARYM MIEŚCIE

 

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z MATEMATYKI

I. Kontrakt między nauczycielem i uczniem

1.    Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.

2.    Każdy uczeń ma obowiązek prowadzić zgodnie ze wskazówkami nauczyciela zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń. 

3.    Prace klasowe, kartkówki i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.

4.    Prace klasowe są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.

5.    Kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji, muszą być zapowiadane.

6.    Uczeń nieobecny na pracy klasowej lub kartkówce musi ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

7.    Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny z pracy klasowej/sprawdzianu w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa poprzedzona jest  kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.

8.    Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany przez tydzień (nie dotyczy to prac klasowych).

9.    Nieobecność ucznia na lekcji zobowiązuje go do uzupełnienia materiału we własnym zakresie.

10.     Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu półrocza zgłoszenia nie przygotowania się do lekcji. Przez nie przygotowanie się do lekcji rozumiemy: niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji. Ponadto uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji z ważnych przyczyn losowych.

11.     Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za nie przygotowanie ocenę niedostateczną.

12.     Aktywność na lekcji oraz rozwiązywanie zadań dodatkowych nagradzana jest „plusami”. Za 10 zgromadzonych „plusów” uczeń otrzymuje ocenę celującą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie zadań dodatkowych w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach.

13.     Za brak zaangażowania w proces lekcji, nie wykonywanie poleceń nauczyciela lub udzielanie błędnych odpowiedzi uczeń może każdorazowo otrzymać „minus”. Za 3 zgromadzone „minusy” uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

14.     W razie stwierdzenia niesamodzielności pracy podczas wszelkiego rodzaju pisemnego sprawdzania wiedzy i umiejętności uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

15.     Ocenę śródroczną/roczną wystawia nauczyciel na podstawie ocen cząstkowych  z uwzględnieniem wagi ocen: z prac klasowych, konkursów, projektów - waga 3,  z kartkówek - waga 2, z odpowiedzi ustnych, aktywności itp. - waga 1 oraz zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, aktywności (również w czasie lekcji online), systematyczności (m.in. udział w zajęciach organizowanych w formie online, terminowe wykonywanie zleconych prac)  i pilności, samodzielności pracy, rozwoju języka matematycznego

16.     Uczeń na lekcji, za zgodą nauczyciela, może korzystać z kalkulatora, jeśli jego użycie jest zgodne z tematem lekcji.

17.     Uczeń, który przygotowuje się do konkursów przedmiotowych, może być zwolniony  z odpytywania, pisania prac klasowych, kartkówek itd., na czas uzgodniony z nauczycielem.

18.     W trakcie lekcji uczeń ma wyłączony lub wyciszony telefon komórkowy. Uczeń może  włączyć telefon i z niego korzystać tylko za zgodą nauczyciela.

19.     Odnosimy się do siebie z szacunkiem.

20.     W toku lekcji uczeń wypowiada się po udzieleniu głosu przez nauczyciela, po uprzednim podniesieniu ręki. Pozostali uczniowie słuchają.

21.     Przy ocenianiu, nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.

 

II.          Kształcenie na odległość – zdalne nauczanie

22.     Sposoby pracy. 

a.   Nauka prowadzona na odległość jest realizowana z wykorzystaniem:

-            dziennika elektronicznego, 

-            videospotkań,

-            zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),

-            czatu,

-            platform edukacyjnych,

-            strony internetowej szkoły.  

b.   W dzienniku elektronicznym umieszczane są informacje dotyczące:

-            postępów ucznia w nauce z poszczególnych przedmiotów, -   aktualnie realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych zadań,

-            terminów prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek.

c.    Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia on-line, to są one obowiązkowe (tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych, zdrowotnych

lub ze względu na czynniki związane z ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego i do Internetu). 

2. Zajęcia w czasie rzeczywistym odbywają się w godzinach zgodnie z obowiązującym planem lekcji lub w szczególnych przypadkach – w godzinach uzgodnionych w nauczycielem.

Informacja o zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom z wyprzedzeniem.

Hasło dostępu lub link do lekcji nauczyciel udostępnia uczniom w dzienniku elektronicznym: w zakładce ZADANIE DOMOWE lub poprzez WIADOMOŚĆ do uczniów.  

W czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę (uczeń może samodzielnie wybrać tło do swojego wizerunku zgodne z obowiązującymi zasadami etycznymi, tzn. nie obrażające innych uczestników konferencji) oraz głośnik, tylko wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik, jest usuwany z zajęć, może się do nich ponownie przyłączyć dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.  

Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania pozyskanego nagrania.

2.      Ocenie podlegać będą:

-          prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie quizów lub testów,

-          testy diagnozujące,

-          odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,

-          karty pracy, 

-          notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z lekcji, jak i wykonane samodzielnie przez uczniów),

-          ćwiczenia interaktywne,

-          prace wykonane metodą projektów,

-          aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),

-          osiągnięcia w czasie konkursów.

3.      Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.

4.      Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny z pracy klasowej/sprawdzianu w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa poprzedzona jest  kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.

4. Formy kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:

-          poczta w dzienniku elektronicznym,

-          videospotkania,

-          czat,

-          telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),

-          strona internetowa szkoły.  

6.      W czasie kształcenia na odległość uczeń zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e - dzienniku na bieżąco, tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.

7.      Pracujący zdalnie nauczyciel nie sprawuje opieki nad uczniem.

 

Wszystkie sprawy sporne, nieujęte w PZO – „Kształcenie na odległość – zdalne nauczanie”, rozstrzygane będą zgodnie z ZWO oraz Rozporządzeniem MEN.

 

III. Wymagania edukacyjne

 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

-          posiada wiadomości i umiejętności programowe,

-          potrafi operować pojęciami matematycznymi objętymi podstawą programową,  

-          potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),

-          potrafi oryginalnie, nieszablonowo rozwiązywać zadania nie tylko z obowiązującego programu,

-          jest kreatywny w rozwiązywaniu problemów, samodzielnie szuka rozwiązań,

-          stosuje algorytmy w zadaniach nietypowych,

-          osiąga sukcesy w konkursach pozaszkolnych, -        wzorowo i aktywnie pracuje.

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

-          w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe,

-          stosuje uogólnienia i analogie do formułowanych hipotez,

-          umie analizować i doskonalić swoje rozwiązania,

-          stosuje algorytmy w nieszablonowych rozwiązaniach, uogólnia przypadki,

-          wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy,

-          systematycznie i aktywnie pracuje na lekcji i w domu.

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

-          opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,

-          potrafi przeprowadzić proste wnioskowania,

-          analizuje treść zadania, układa plan rozwiązania i samodzielnie rozwiązuje typowe zadania,

-          potrafi sprawdzić wyniki po ich otrzymaniu i zastosowaniu w zadaniu, posiada sprawność rachunkową,

-          przygotowuje się do zajęć i pracuje podczas lekcji, -           wykazuje aktywność na lekcji.

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

-          opanował w podstawowym zakresie wiadomości,

-          potrafi naśladować podane rozwiązania w analogicznych przykładach,

-          wykonuje proste rysunki i dokładne oznaczenia, -   przygotowuje się do zajęć i pracuje podczas lekcji, -           sporadycznie jest aktywny na lekcji.

 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

-          ma braki w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności określonych zakresem materiału,

-          potrafi podać przykłady podstawowych pojęć matematycznych, zna ich nazwy,

-          zna symbole matematyczne,

-          potrafi wskazać dane i szukane w zadaniu,

-          wykonuje rysunki do zadań z oznaczeniami,

-          odczytuje dane z prostych rysunków, diagramów i tabel,

-          wykonuje proste zadania z pomocą nauczyciela,

-          uzupełnia zaległości, korzysta z oferowanych form pomocy np. na zajęciach, dydaktyczno-wyrównawczych.

 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

-          wykazuje brak przygotowania i pracy na lekcji,

-          nie potrafi wykonać najprostszych zadań nawet z pomocą nauczyciela,

-          nie opanował podstawowych ważnych wiadomości i umiejętności na poziomie

-          wymagań koniecznych,

-          nie wykazuje chęci poprawy i nie korzysta z proponowanych form pomocy, -      nie uczęszcza na dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.

  

IV.        Wymagania dla uczniów z dysfunkcjami

            Uczniowie z dysleksją – wydłużenie czasu wykonywania pracy pisemnej oraz zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.

a.       Uczniów z dysgrafią – wydłużenie czasu wykonywania pracy pisemnej, w większym stopniu oceniam na podstawie wypowiedzi ustnej, w pracach pisemnych oceniam przede wszystkim ich treść (stronę merytoryczną).

b.      Innego    typu     schorzenia               zgodnie           z          zaleceniami    poradni    psychologicznopedagogicznej.

c.       W odniesieniu do uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, zwłaszcza posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, przy ocenianiu uwzględnia się przede wszystkim:

-          mocne strony ucznia,

-          stronę emocjonalno-motywacyjną,

-          aktywność na zajęciach,

-          zainteresowania ucznia,

-          zaangażowanie i włożony wysiłek,

-          sposoby i kierunki przezwyciężania ewentualnych trudności (umiejętność stawiania pytań i formułowanie problemów oraz dobór form i metod w poszukiwaniu rozwiązania),

-          systematyczny udział w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki.

 

V.           Narzędzia, czas pomiaru i obserwacji osiągnięć uczniów.

 

d.      Formy i sposoby sprawdzania osiągnięć ucznia:

                                                i.               ocenianie sumujące:

a)      odpowiedzi ustne,

b)      kartkówki,

c)      aktywność na lekcji,

d)      projekt,

e)      sukcesy     w         konkursach     przedmiotowych         na        etapach            rejonowym  i wojewódzkim,

                                              ii.              ocenianie kształtujące:

a)      projekt,  

b)      praca refleksyjna,

c)      inne formy aktywności, po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem.

e.       Narzędzia pomiaru dydaktycznego:

1)     prace klasowe pisane przez ucznia indywidualnie (obejmujące większą partię materiału, zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem),

2)     kartkówki z trzech ostatnich lekcji,

3)     odpowiedzi ustne,

4)     prace długoterminowe, projekty,

5)     praca refleksyjna,

6)     badania wyników nauczania np.

-          testy diagnozujące (trzy razy w roku szkolnym),

-          próbne egzaminy ósmoklasisty, 7) inne formy aktywności np.

-          pomoc   nauczycielowi            w         przygotowaniu           zajęć    (np. wystąpienie w roli asystenta nauczyciela),

-          udział w konkursach matematycznych,  

-          wykonywanie pomocy dydaktycznych,

-          wykonywanie prac dodatkowych,

8) obserwacja ucznia;

-          praca na lekcji (notatki w zeszycie przedmiotowym, rozwiązywanie zadań na tablicy, wypowiedzi ustne, praca w grupach, wypełnianie kart pracy, wykonywanie ćwiczeń i prac praktycznych – w razie potrzeby  z pomocą nauczyciela),

-          przygotowanie do lekcji,

-          kreatywność i samodzielność;  

-          twórczość własna,

-          aktywność na lekcji,

-          warsztat pracy (np. zeszyty przedmiotowe, zeszyt ćwiczeń, karty pracy, ćwiczenia interaktywne Matlandia - jako dowody pracy ucznia),

-          systematyczność i wkład pracy,

-          prowadzenie zeszytu (zawartość merytoryczna, estetyka)

-          samokształcenie,

-          praca w grupie, debaty (podczas pracy w grupie oceniamy organizację pracy, komunikację, zaangażowanie, sposób prezentacji, efekty pracy).

9) samoocena ucznia, 10) ocena koleżeńska.

Liczba i częstotliwość pomiarów jest zależna od realizowanego programu nauczania.

 

VI.        Obszary aktywności matematycznej

 

f.        Rozwijanie myślenia  W klasie IV - VI:

-          Rozwijanie          pamięci           oraz     umiejętności   myślenia         abstrakcyjnego  i logicznego rozumowania. 

-          Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem. Przygotowanie do korzystania z tekstów dotyczących różnych dziedzin wiedzy oraz tekstów użytkowych.  

-          Rozwijanie umiejętności interpretowania informacji.  

-          Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych.  

-          Uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie.  

-          Kształtowanie umiejętności stosowania schematów, symboli literowych  i rysunków przy rozwiązywaniu różnych zadań i problemów w sytuacjach codziennych. 

 

W klasach: VII, VIII:

-          Rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego  i logicznego rozumowania. 

-          Rozwijanie zdolności myślenia krytycznego i twórczego, umiejętności wnioskowania oraz stawiania i weryfikowania hipotez.  

-          Kształtowanie wyobraźni przestrzennej.  

-          Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych.  

-          Nauczanie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie.  

-          Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu matematycznego oraz korzystania z definicji i twierdzeń. Przygotowanie do czytania ze zrozumieniem tekstów dotyczących różnych dziedzin wiedzy oraz analizowanie ich z wykorzystaniem pojęć i technik matematycznych. 

-          Rozwijanie umiejętności interpretowania danych.  

-          Przygotowanie do korzystania z nowych technologii informacji. 

-          Kształtowanie umiejętności stosowania schematów, symboli literowych, rysunków i wykresów w sytuacjach związanych z życiem codziennym.

 

2.      Rozwijanie osobowości  W klasie IV - VI:

-          Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości.  

-          Wyrabianie nawyku obserwacji i eksperymentowania. 

-          Rozwijanie samodzielności w poszukiwaniu i zdobywaniu informacji.  

-          Nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.  

-          Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.  

-          Nauczanie przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny. 

-          Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi  i korygowania błędów.  

W  klasach: VII, VIII: 

-          Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości. Wyrabianie nawyku samodzielnego poszukiwania informacji. 

-          Nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.  

-          Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.  

-          Rozwijanie umiejętności prowadzenia dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów i argumentowania.  

-          Nauczanie przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny i precyzyjny. 

-          Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi  i korygowania popełnianych błędów.  

-          Przygotowanie     uczniów          do        pokonywania stresu   w         sytuacjach egzaminacyjnych.

 

3.      Rozwijanie sprawności rachunkowej    W klasie IV:

-          Wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń pamięciowych na liczbach naturalnych. 

-          Stosowanie reguł kolejności wykonywania działań.  

-          Porównywanie liczb naturalnych.  

-          Dzielenie z resztą liczb dwucyfrowych przez jednocyfrowe.  

-          Stosowanie algorytmów dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym. 

-          Dodawanie          i           odejmowanie ułamków         zwykłych        o          jednakowych mianownikach. 

-          Stosowanie algorytmów dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.

W  klasie V:

-          Rozwijanie sprawności nabytych w klasie czwartej.  

-          Wykonywanie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb naturalnych w pamięci i sposobem pisemnym oraz stosowanie reguł kolejności wykonywania działań.  

-          Stosowanie cech podzielności liczb.  

-          Skracanie i rozszerzanie ułamków, zamiana liczb mieszanych na ułamki niewłaściwe i ułamków niewłaściwych na liczby mieszane, porównywanie ułamków zwykłych, dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych i liczb mieszanych, obliczanie ułamka danej liczby.  

-          Porównywanie ułamków dziesiętnych, dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.  

-          Szacowanie wyników działań.  

-          Dodawanie i odejmowanie liczb całkowitych.

 

W klasie VI:

-          Rozwijanie sprawności nabytych w klasie piątej.  

-          Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych (wielodziałaniowych),  w których występują liczby całkowite, z zastosowaniem reguł kolejności wykonywania działań.  

-          Wykonywanie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb wymiernych. 

-          Zaokrąglanie liczb i szacowanie wyników działań.

 

4.      Rozwijanie umiejętności posługiwania się liczbami   W klasie VII:

-          Uporządkowanie i utrwalenie wiadomości dotyczących pojęć związanych  z arytmetyką, poznanych w młodszych klasach.  

-          Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych (wielodziałaniowych),  w których występują liczby wymierne, z zastosowaniem reguł kolejności wykonywania działań.  

-          Przedstawianie liczb wymiernych w postaci rozwinięć dziesiętnych skończonych lub nieskończonych okresowych.  

-          Wykonywanie obliczeń procentowych. Posługiwanie się procentami  w sytuacjach praktycznych. 

-          Potęgowanie, stosowanie własności potęg przy obliczaniu wartości wyrażeń arytmetycznych.  

-          Pierwiastkowanie, stosowanie własności pierwiastków przy obliczaniu wartości wyrażeń arytmetycznych.  

-          Utrwalanie pojęć poznanych w młodszych klasach, rozumienie i używanie nowych pojęć: pierwiastek z liczby, rozwinięcia dziesiętne nieskończone nieokresowe.  

 

5.      Kształtowanie pojęć matematycznych i rozwijanie umiejętności posługiwania się nimi    W klasie IV:

-          Posługiwanie się systemem dziesiątkowym.  

-          Posługiwanie się systemem rzymskim.  

-          Kształtowanie pojęcia ułamka zwykłego.  

-          Kształtowanie pojęcia ułamka dziesiętnego.  

-          Rozumienie i używanie pojęć związanych z arytmetyką: suma, różnica, iloczyn, iloraz, kwadrat i sześcian liczby, cyfra, oś liczbowa, ułamek zwykły, ułamek właściwy, ułamek niewłaściwy, liczba mieszana, ułamek dziesiętny.  

-          Rozumienie i używanie pojęć związanych z geometrią: punkt, prosta, półprosta, odcinek, kąt, kąt prosty, kąt ostry, kąt rozwarty, prostokąt, kwadrat, koło, okrąg, promień, średnica, cięciwa, centymetr kwadratowy, metr kwadratowy, hektar, ar, prostopadłościan, sześcian, wierzchołek, krawędź i ściana prostopadłościanu, siatka prostopadłościanu.

W klasie V:

-          Rozwijanie intuicji związanych z pojęciami matematycznymi poznanymi  w klasie czwartej.  

-          Kształtowanie intuicji związanych z liczbami całkowitymi.  

-          Rozumienie i używanie nowych pojęć związanych z arytmetyką: wielokrotność liczby, dzielnik liczby, liczba pierwsza, liczba złożona.  

-          Rozumienie i używanie nowych pojęć związanych z geometrią: kąt półpełny, kąt pełny, kąty przyległe, kąty wierzchołkowe, trójkąt ostrokątny, prostokątny, rozwartokątny, równoboczny i równoramienny, równoległobok, romb, trapez, trapez prostokątny, trapez równoramienny, wysokość trójkąta, równoległoboku i trapezu.

W klasie VI:

                         -    Rozwijanie intuicji związanych z pojęciami poznanymi w klasie piątej.

 

6.      Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem matematycznym (również symbolami literowymi). 

W klasie VI:

-          Rozumienie i używanie pojęć związanych z algebrą: wyrażenie algebraiczne, wartość wyrażenia algebraicznego, liczba spełniająca równanie.  

-          Budowanie nieskomplikowanych wyrażeń algebraicznych i rozwiązywanie prostych równań.

W klasie VII:

-          Rozumienie i używanie pojęć związanych z algebrą: wyrażenie algebraiczne, wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego, jednomian, suma algebraiczna, liczba spełniająca równanie, równania równoważne, zbiór rozwiązań równania.  

-          Przekształcanie prostych wyrażeń algebraicznych.  

-          Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą  - Przekształcanie wzorów.  

W klasie VIII:

-          Utrwalanie pojęć i umiejętności związanych z algebrą, poznanych  w młodszych klasach.  

-          Przekształcanie wyrażeń algebraicznych.  

-          Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą oraz równań podanych w postaci proporcji.  

 

7.      Kształtowanie sprawności manualnej i wyobraźni geometrycznej W klasie IV:

-          Rozpoznawanie   i           rysowanie       prostych          prostopadłych             i      prostych równoległych.  

-          Mierzenie odcinków i kątów.  

-          Rysowanie odcinków i prostokątów w skali.  

-          Rysowanie siatek prostopadłościanów i klejenie modeli.  

-          Wykorzystanie znajomości geometrii w sytuacjach praktycznych.

W klasie V:

-          Rozwijanie sprawności nabytych w klasie czwartej.  

-          Rozpoznawanie i rysowanie różnych rodzajów trójkątów i czworokątów.  

-          Rozpoznawanie i rysowanie graniastosłupów prostych.  

-          Wskazywanie w graniastosłupach par ścian oraz par krawędzi prostopadłych i równoległych.

W klasie VI:

                         -     Rozwijanie sprawności nabytych w klasie piątej.

W klasie VII:

-          Uporządkowanie i utrwalenie wiadomości o figurach płaskich (własności trójkątów i czworokątów, podstawowe konstrukcje geometryczne).  

-          Utrwalanie pojęć poznanych w młodszych klasach, rozumienie i używanie nowych pojęć: trójkąty przystające, układ współrzędnych, współrzędne punktu na płaszczyźnie.  

-          Posługiwanie się układem współrzędnych, obliczanie długości odcinków (równoległych do jednej z osi układu współrzędnych) i pól wielokątów.  

-          Rozpoznawanie i rysowanie graniastosłupów.  

-          Obliczanie pól powierzchni i objętości graniastosłupów.  

W klasie VIII:

-          Obliczanie długości okręgu i pola koła.  

-          Dostrzeganie       związków       między            długościami    boków             w      trójkątach prostokątnych.  

-          Stosowanie twierdzenia Pitagorasa przy obliczaniu np. długości przekątnej kwadratu, wysokości trójkąta równoramiennego.  

-          Utrwalanie pojęć poznanych w młodszych klasach: oś symetrii i figury osiowosymetryczne oraz rozumienie i używanie nowych pojęć: symetralna            odcinka,          dwusieczna      kąta,    środek symetrii,         figury środkowosymetryczne.  

-          Rozpoznawanie figur osiowosymetrycznych i środkowosymetrycznych, wskazywanie osi symetrii i środka symetrii figury, rysowanie figury symetrycznej do danej figury względem prostej i figury symetrycznej względem punktu.  

-          Rozpoznawanie i rysowanie graniastosłupów i ostrosłupów.  

-          Obliczanie pól powierzchni i objętości graniastosłupów i ostrosłupów.  

 

8.      Rozwijanie umiejętności stosowania matematyki W klasie IV:

-          Rozwiązywanie nieskomplikowanych zadań tekstowych (w tym zadań dotyczących porównywania różnicowego i ilorazowego).  

-          Korzystanie z informacji podanych za pomocą tabel.  

-          Posługiwanie się podstawowymi jednostkami długości, masy i pola.  

-          Zamiana jednostek (np. kilometrów na metry, metrów na centymetry, kilogramów na gramy) oraz zapisywanie wyrażeń dwumianowanych  w postaci ułamków dziesiętnych.  

-          Posługiwanie się skalą przy odczytywaniu odległości z mapy i z planu.  

-          Obliczanie           pól       i           obwodów        prostokątów    oraz     pól       powierzchni prostopadłościanów W klasie V:

-          Rozwiązywanie zadań tekstowych.  

-          Korzystanie z informacji podanych za pomocą tabel.  

-          Posługiwanie się podstawowymi jednostkami długości, masy, pola  i objętości, zamiana jednostek.  

-          Zapisywanie wyrażeń dwumianowanych w postaci ułamków dziesiętnych.  

-          Posługiwanie się liczbami (w szczególności ułamkami dziesiętnymi)  w prostych sytuacjach związanych z życiem codziennym.  

-          Obliczanie pól i obwodów trójkątów i czworokątów oraz objętości graniastosłupów prostych.

W klasie VI:

-          Rozwiązywanie zadań tekstowych (w tym także zadań wymagających umiejętności zapisania i rozwiązania prostego równania).  

-          Odczytywanie danych podanych za pomocą tabel, diagramów i wykresów, porządkowanie i przedstawianie danych.  

-          Posługiwanie się kalkulatorem przy wykonywaniu obliczeń (w tym także przy obliczaniu wartości wyrażeń) oraz przy sprawdzaniu wyników szacowania. 

-          Posługiwanie się podstawowymi jednostkami długości, masy, pola (w tym ar i hektar) i objętości, zamiana jednostek.  

-          Rozwiązywanie zadań dotyczących prędkości, drogi i czasu.

W klasie VII:

-          Wykorzystywanie umiejętności rachunkowych przy rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin życia codziennego.  

-          Zaokrąglanie liczb. Wykorzystywanie własności liczb i działań do wykonywania rachunków jak najprostszym sposobem, szacowanie wyników działań.  

-          Zapisywanie dużych i małych liczb z zastosowaniem notacji wykładniczej.  

-          Rozwiązywanie zadań tekstowych, w szczególności zadań wymagających obliczeń procentowych lub rozwiązywania równań.  

-          Posługiwanie się kalkulatorem przy wykonywaniu obliczeń oraz przy sprawdzaniu wyników szacowania.  

-          Posługiwanie się podstawowymi jednostkami długości, masy, pola  i objętości przy rozwiązywaniu różnych zagadnień praktycznych.  

-          Obliczanie pól powierzchni i objętości różnych przedmiotów w kształcie graniastosłupów.  

-          Porządkowanie i interpretowanie danych statystycznych.  

-          Przykłady prostych doświadczeń losowych.  

W klasie VIII:

-          Rozwiązywanie zadań tekstowych, w szczególności zadań wymagających obliczeń procentowych, rozwiązywania równań.  

-          Wykorzystanie wzorów na długość okręgu i pole koła do obliczania obwodów i pól powierzchni różnych przedmiotów.  

-          Stosowanie twierdzenia Pitagorasa w różnych sytuacjach praktycznych.  

-          Posługiwanie się podstawowymi jednostkami długości, masy, pola  i objętości przy rozwiązywaniu różnych zagadnień praktycznych.  

-          Obliczanie pól powierzchni i objętości różnych przedmiotów w kształcie graniastosłupów i ostrosłupów.  

-          Obliczanie prawdopodobieństwa zdarzeń.  

 

9.      Kreatywność i samodzielność.

 

 

VII.  Kryteria oceny poszczególnych form aktywności

 

1.      Punkty uzyskane z prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek przeliczane są na stopnie wg następującej skali:

96% - 100% - ocena celująca (K+P+R+D+W)

92% - 95% - ocena bardzo dobra + (K+P+R+D)

88% - 91% - ocena bardzo dobra (K+P+R+D)

81% - 87% - ocena dobra + (K+P+R)

70% - 80% - ocena dobra (K+P+R)

67% 69% - ocena dostateczna + (K+P)

50% - 66% - ocena dostateczna (K+P)

44% - 49% - ocena dopuszczająca + (K)

31% - 43% - ocena dopuszczająca (K)

0% - 30% ocena niedostateczna  

 

2.      W odpowiedzi ustnej oceniane są odpowiednie elementy:

-          zawartość rzeczowa,

-          argumentacja,

-          stosowanie języka matematycznego,

-          sposób prezentacji – umiejętność formułowania myśli.

3.      Ocenianie projektów uczniowskich odbywa się wg zasad oceniania sumującego  i kształtującego. W realizacji projektu podlegają ocenie:

a)     wytwory materialne wykonane przez uczniów w projekcie, o ile takie były planowane i powstały,

b)     sposób prezentacji projektu lub przedsięwzięcia, jeśli było ono celem projektu,

c)     praca zespołowa i indywidualna ucznia,

d)     systematyczność pracy uczniów,

e)     aktywność i twórczość w realizacji projektu na poszczególnych jego etapach.

4.      W pracy grupowej uczniów podlega ocenie:

-          akceptowanie powierzonych ról i przydzielonych prac,

-          udział w rozwiązywaniu ewentualnych konfliktów,

-          akceptowanie zasad pracy w grupie,

-          planowanie wspólnych działań,

-          współudział w podejmowaniu decyzji,

-          udział w dyskusji,

-          umiejętność słuchania innych,

-          zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi,

-          uzasadnienie swojego zdania,

-          prezentowanie rezultatów pracy grupy.

5.      Aktywność matematyczna

a)      na lekcjach

- częste zgłaszanie się na lekcji i udzielenie prawidłowych odpowiedzi w ocenianiu stopniowym premiowane jest „+” (dziesięć „+” – ocena celująca)

b)      poza lekcjami:

-          udział i bardzo dobre wyniki w konkursach matematycznych

-          awans do następnego etapu lub osiągnięcie tytułu laureata – ocena celująca

-          wyniki wyższe niż przeciętne

6.      Wszystkie formy aktywności są oceniane przez nauczyciela z wykorzystaniem samooceny ucznia, a w miarę możliwości również oceny koleżeńskiej.

7.      Ocenianie kształtujące - nauczyciel może oceniać również inne formy aktywności uczniowskiej wg zasad OK., po wcześniejszym uzgodnieniu takiego zamiaru z uczniem.

 

 VIII.  Kryteria oceny śródrocznej i rocznej

 

1.      Na 30 dni przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel poprzez wychowawcę klasy, informuje ucznia i jego rodziców o przewidywanej dla niego ocenie niedostatecznej. Rodzice/prawni opiekunowie potwierdzają otrzymaną informację podpisem. W szczególnych przypadkach, wychowawca klasy jest zobowiązany do wysłania informacji drogą pocztową za potwierdzeniem odbioru, a odpis wraz z dokumentem nadania przesyłki pozostaje w dokumentacji szkoły.  

2.      Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych. Informacja jest przekazywana w dzienniku elektronicznym lub pisemnie. 

3.      Ocena klasyfikacyjna jest średnią ważoną ocen cząstkowych, a przy jej wystawianiu nauczyciel bierze pod uwagę również zaangażowanie ucznia i indywidualny postęp.

4.      Ocenę śródroczną/roczną wystawia nauczyciel na podstawie

-         średnich ważonych ocen cząstkowych z uwzględnieniem wagi ocen (oceny  z prac klasowych - waga 3, oceny z kartkówek - waga 2, oceny z odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności itp. - waga 1, wg następujących zasad: średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna średnia ważona 1,50 – 2,49  - ocena dopuszczająca średnia ważona 2,50 3,49  - ocena dostateczna średnia ważona 3,50 4,49  - ocena dobra średnia ważona 4,50 5,49  - ocena bardzo dobra średnia ważona powyżej 5,49  - ocena celująca

-         postępów ucznia, aktywności (również w czasie lekcji online), systematyczności (m.in. udział w zajęciach organizowanych w formie on-line, terminowe wykonywanie zleconych prac) i pilności, samodzielności pracy, rozwoju języka matematycznego.

Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z sytuacją psychologiczno - pedagogiczną ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.

5.      Ocenę roczną wystawia się na podstawie, uzyskanych przez ucznia w ciągu całego roku, ocen cząstkowych.

6.      Ustalona przez nauczyciela na koniec roku szkolnego ocena niedostateczna może zostać zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego (zgodnie z Rozporządzeniem MEN).

7.      Wszystkie sprawy sporne, nieujęte w PZO, rozstrzygane będą zgodnie z ZWO oraz Rozporządzeniem MEN.

 

IX. Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych i śródrocznych ocen klasyfikacyjnej z matematyki:

 

1.      Uczeń lub jego rodzice mają prawo wystąpić do dyrektora szkoły z wnioskiem o podwyższenie oceny z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych. Wniosek należy złożyć w terminie nie dłuższym niż 2 dni robocze po otrzymaniu informacji o przewidywanych dla ucznia rocznych lub śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych. 

2.      Prawo to tracą uczniowie, którzy wykazali brak obowiązkowości i lekceważenie przedmiotu: opuścili bez usprawiedliwienia 30% zajęć, nie przystąpili do wszystkich pisemnych prac klasowych i nie skorzystali z prawa poprawy oceny. 

3.      Sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia w celu podwyższenie oceny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.  

4.      Termin sprawdzianu ustala się z uczniem i jego rodzicami.  

5.      Roczna i śródroczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku sprawdzianu nie może być niższa od przewidywanej oceny.

 

X.  Informacja zwrotna

 

1.      Nauczyciel uczeń:

a)     informuje uczniów o wymaganiach i kryteriach oceniania,

b)     wspiera ucznia w codziennej pracy i w samodzielnym planowaniu rozwoju, stosując informację formatywną,

c)     motywuje ucznia do dalszej pracy i nagradza wysiłek ucznia, 

d)     udziela informacji zwrotnej, zawierającej 4 elementy:  

-         informację na temat tego co uczeń zrobił dobrze,

-         wskazanie co w swej pracy uczeń powinien poprawić,

-         podpowiedź w jaki sposób uczeń ma poprawić swoją pracę,

-         wskazówki dla ucznia na przyszłość,

e)     udostępnia do wglądu sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne,

f)      na prośbę ucznia nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

2.      Nauczyciel rodzice:

a)     informuje o wymaganiach i kryteriach oceniania,

b)     informuje o aktualnym stanie rozwoju, postępach i trudnościach w nauce,

c)     dostarcza informacji o uzdolnieniach ucznia,

d)     daje wskazówki do pracy z uczniem,

e)     udziela, na  prośbę rodziców, informacji zwrotnej, zawierającej 4 elementy:  

-         informację na temat tego co uczeń zrobił dobrze,

-         wskazanie co w swej pracy uczeń powinien poprawić,

-         podpowiedź w jaki sposób uczeń ma poprawić swoją pracę,

-         wskazówki dla ucznia na przyszłość,

g)     udostępnia do wglądu sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne,

h)     na prośbę rodzica nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

3.      Nauczyciel wychowawca klasy pedagog - dyrektor:

a)     nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach ucznia oraz na miesiąc przed klasyfikacją śródroczną/roczną o przewidywanych ocenach niedostatecznych,

b)     nauczyciel informuje pedagoga i dyrektora o sytuacjach wymagających jego zdaniem interwencji.

4.      Rodzice i uczniowie są zobowiązani do zapoznania się z wymaganiami edukacyjnymi oraz ze sposobami oceniania na matematyce (informacja na pierwszej lekcji matematyki w danym roku szkolnym oraz publikacja na stronie internetowej szkoły).

 

XI. Procedury informowania ucznia i rodziców o wymaganiach edukacyjnych i sposobach oceniania.

 

1.      Uczeń jest informowany o przedmiotowych zasadach oceniania na pierwszej lekcji matematyki w danym roku szkolnym.

2.      Wystawiane oceny będą odnotowywane w dzienniku elektronicznym oraz na pracach pisemnych. Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do wystawionej oceny  ze wskazówkami do dalszej pracy.

3.      W dniu oddania sprawdzonej i ocenionej pracy pisemnej uczeń otrzymuje ją do wglądu i oddaje nauczycielowi. Nauczyciel zapoznaje ucznia z zasadami oceniania rozwiązań zadań w/w pracy, a uczeń ma obowiązek dokonać, zgodnie z instrukcją nauczyciela, poprawnego rozwiązania zadań. Na prośbę ucznia nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

4.      Z odpowiedzi ustnej uczeń jest informowany o otrzymanej ocenie na danej lekcji.

5.      Rodzice monitorują oceny i adnotacje nauczyciela w dzienniku elektronicznym.  

6.      Rodzice mają wgląd do prac pisemnych swoich dzieci na terenie szkoły w czasie wywiadówki, zebrania, konsultacji lub w dniu ustalonym indywidualnie  z nauczycielem. Na prośbę rodzica nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

7.      Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do nauczyciela z prośbą o weryfikację sumy punktów. Nauczyciel informuje ucznia lub jego rodziców o wyniku weryfikacji sumy punktów. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej weryfikacji suma punktów została zmieniona, nauczyciel ustala odpowiednią oceną.

8.      Indywidualnie spotykają się z nauczycielem przedmiotu, wychowawcą i pedagogiem szkolnym w czasie zebrań, konsultacji lub po wcześniejszym umówieniu się  z nauczycielem.

9.      Rodzice kontaktują się z nauczycielem za pośrednictwem telefonu szkolnego lub dziennika elektronicznego.

 

XII.  Ewaluacja przedmiotowych zasad oceniania

 

1.      PZO podlega ewaluacji na koniec roku szkolnego.  

2.      Swoje uwagi w sprawie PZO mogą przekazywać zainteresowani nauczyciele, uczniowie i rodzice.

3.      Narzędzia ewaluacji: ankiety, wywiady, analiza dokumentów, rozmowy, obserwacje.