PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z INFORMATYKI

W KLASACH IV-VIII

SZKOŁA PODSTAWOWA IM. GEN. J. BEMA W STARYM MIEŚCIE

  

I. Kryteria i skala ocen:

 

Celujący /6/

1. Uczeń opanował wiadomości i umiejętności zgodne z programem nauczania, biegle posługuje się sprzętem i programami komputerowymi.

2. Rozumie i samodzielnie wyjaśnia problemy związane z pracą  przy komputerze.

3. Umie zastosować wiedzę i umiejętności w konkretnych sytuacjach praktycznych i rozważaniach teoretycznych.

4. Posługuje się poprawnym językiem stosując przy tym terminologię informatyczną.

 

Bardzo dobry /5/

1. Uczeń opanował cały zakres wiadomości zgodnie z programem nauczania, swobodnie posługuje się komputerem, zna wszystkie programy użytkowe objęte programem nauczania.

2. Rozumie i samodzielnie wyjaśnia wszystkie wykonywane operacje.

3. Samodzielnie stosuje wiedzę i umiejętności w sytuacjach praktycznych i problemowych.

4. Posługuje się poprawnym językiem stosując przy tym terminologię informatyczną.

 

Dobry /4/

1. Uczeń opanował wiadomości i programy użytkowe objęte programem nauczania..

2. Rozumie i potrafi je wyjaśnić z niewielką pomocą nauczyciela wykonywane działania.

3. Stosuje wiedzę w sytuacjach praktycznych z małym udziałem nauczyciela.

4. Posługuje się na ogół poprawnym językiem.

 

Dostateczny /3/

1. Uczeń opanował podstawowe wiadomości programowe, umie obsługiwać komputer     i wykonywać najważniejsze operacje w poznanych programach .

2. Objaśnia najważniejsze operacje w pracy z komputerem.

3. Stosuje podstawową wiedzę w praktyce z pomocą nauczyciela.

4. Posługuje się mało poprawnym językiem informatycznym.

 

  

Dopuszczający /2/

1. Uczeń nie opanował podstawowych wiadomości programowych, z pomocą nauczyciela  obsługuje podstawowe programy informatyczne.

2. Nie rozumie wykonywanych operacji w obsłudze programów.

3. Nie umie stosować praktycznie wiedzy.

4. Popełnia liczne błędy, ma nieporadny styl i trudności w wysławianiu się.

           

 

 

Niedostateczny /1/

1. Uczeń wykazuje rażący brak podstawowych wiadomości programowych, nie potrafi obsługiwać komputera i wykonywać podstawowych operacji w programach informatycznych.

2. Nie rozumie działania komputera.

3. Zupełnie nie umie stosować praktycznie wiedzy.

4. Popełnia dużo błędów językowych, ma nieporadny styl i trudności w wysławianiu się.

 

*        Dopuszcza się stosowanie ocen z plusem i minusem.

*        Poprawie podlega tylko ocena niedostateczna. Inne oceny mogą być poprawione za zgodą nauczyciela.

*        Uczeń może być nagradzany oceną lub plusem za aktywność i dodatkową wiedzę. Za 3 plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a za 4 plusy  ocenę celującą.

*        Uczeń może otrzymywać minusy za niewłaściwą obsługę sprzętu komputerowego, brak zeszytu i innych niezbędnych do pracy materiałów. Za trzy minusy stawiana jest ocena niedostateczna.

*        Uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną za niewłaściwą obsługę sprzętu, która może prowadzić do uszkodzenia urządzeń, oprogramowania lub niszczenia prac swoich i innych użytkowników.

 

  Ocenę klasyfikacyjną ustala się w oparciu o co najmniej 3 oceny cząstkowe z uwzględnieniem wagi ocen: ze sprawdzianów, konkursów, projektów - waga 3,z kartkówek, prac przekrojowych - waga 2, z bieżących zadań i ćwiczeń, z odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności itp. - waga 1 oraz zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, wg następujących zasad:

średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna

średnia ważona 1,50 – 2,49  - ocena dopuszczająca

średnia ważona 2,50 – 3,49  - ocena dostateczna

średnia ważona 3,50 – 4,49  - ocena dobra

średnia ważona 4,50 – 5,49  - ocena bardzo dobra

średnia ważona powyżej 5,49  - ocena celująca

 

Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.

Zasady poprawy ocen:

Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny z pracy klasowej/sprawdzianu z danego przedmiotu, w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa poprzedzona jest  kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.

 

Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych oraz o przewidywanej ocenie zachowania śródrocznej i rocznej. Informacja jest przekazywana w dzienniku elektronicznym.

 

Skala ocen bieżących:

6  celujący

5+ bardzo dobry plus

5  bardzo dobry

5- bardzo dobry minus

4+ dobry plus

4  dobry

4- dobry minus

3+ dostateczny plus

3  dostateczny

3- dostateczny minus

2+ dopuszczający plus

2  dopuszczający

1  niedostateczny

 

Punktacja sprawdzianów i testów

Punkty

Ocena

100% – 96%

Celująca

95% – 92%

Bardzo dobra+

91% – 88%

Bardzo dobra

87% – 81%

Dobra+

80% – 70%

Dobra

69% – 67%

Dostateczna+

66% – 50%

Dostateczna

49% – 44%

Dopuszczająca+

43% – 31%

Dopuszczająca

 

II. Sposoby oceniania

 

 Uczeń jest oceniany

1. Kontrola ustna:

 - odpowiedzi i aktywność ucznia w czasie zajęć edukacyjnych.

            2. Kontrola pisemna:

- sprawdzian pisemny zapowiedziany z tygodniowym wyprzedzeniem

- kartkówka z ostatniej lekcji - niezapowiedziana

3. Działania praktyczne:

- wykonywanie i opracowywanie pomiarów

- wykonywanie opracowań geograficznych

III. Zdalne ocenianie

1.      Ocenie podlegać będą:

·         Sprawdziany, kartkówki w formie quizów lub testów,

·         testy diagnozujące,

·         odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,

·         karty pracy,

·         ćwiczenia interaktywne,

·         prace wykonane metodą projektów,

·         aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),

·         osiągnięcia w czasie konkursów.

2.      Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.

IV. Formy kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:

·         dziennik elektroniczny,

·         spotkania w szkole,

·         videospotkania,

·         czat

·         telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),

·         strona internetowa szkoły.

V. Wymagania dla uczniów z dysfunkcjami

·         Uwzględnia się indywidualne możliwości edukacyjne każdego ucznia, jego zaangażowanie, wkład pracy, systematyczność oraz informacje zawarte w opinii PPP.

·         Uczniowie z dysfunkcjami oceniani są wg odrębnych zasad zalecanych przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną.

 

IV. Informowanie uczniów i rodziców:

1. Uczeń jest informowany o przedmiotowych zasadach oceniania przez uczącego nauczyciela na lekcji. Fakt ten nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.

2. Rodzice są informowani przez nauczyciela poprzez zamieszczenie zasad oceniania na stronie internetowej szkoły.