PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z HISTORII

w Szkole Podstawowej im. gen. Józefa Bema w Starym Mieście

 

I.       Informacje ogólne.

 

  1. Głównym celem PZO jest przekazanie uczniom i ich rodzicom informacji pomagających dzieciom         i młodzieży w dalszym uczeniu się.
  2. Stosuje się ocenianie sumujące oraz elementy oceniania kształtującego (OK).
  3. Dokument dotyczy klas IV-VIII.

 

II.    Formy aktywności podlegające ocenie:

 

  1. Wiedza historyczna.
  2. Umiejętność pracy z: tekstem źródłowym, tabelą, wykresem, ilustracją, mapą, taśmą czasu.
  3. Wykonanie projektów.
  4. Realizacja zadań w grupie.
  5. Praca na lekcji.
  6. Udział w konkursach przedmiotowych.

 

III.  Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:

 

  1. Testy diagnozujące wiedzę i umiejętności w klasie piątej.
  2. Testy/sprawdziany, obejmujące materiał po zakończeniu działu.
  3. Kartkówki (obejmujące materiał z 3 ostatnich lekcji, zapowiedziane).
  4. Kartkówki z ostatniej lekcji bez zapowiedzi.
  5. Odpowiedzi ustne (z ostatniej lekcji).
  6. Zeszyt przedmiotowy/ćwiczenie

 

IV.  Zasady obowiązujące na lekcjach historii

 

1.      Uczeń zobowiązuje się do przestrzegania na lekcjach i poza nimi ogólnospołecznych norm postępowania i zasad kultury osobistej.

2.      Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy lub zeszyt ćwiczeń. Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie i starannie. W przypadku nieobecności ucznia, należy uzupełnić notatkę
 w ciągu tygodnia.

3.      Uczeń powinien   posiadać przybory do pisania, kredki, klej, nożyczki.

4.      Jeden raz w półroczu w kl. IV , a w kl. V,VI,VII i VIII dwa razy w półroczu uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, nie dotyczy to jednak zajęć, na które zapowiedziano sprawdzian lub inne, ustalone formy kontroli. W wyjątkowych przypadkach (np. długotrwała choroba) n-el może uwzględnić większą ilość zwolnień.

5.      Sprawdziany/ testy będą poprzedzone lekcją powtórzeniową oraz zapowiedziane co najmniej tydzień wcześniej.

6.      Uczeń, który z przyczyn losowych nie pisał sprawdzianu ma obowiązek zaliczyć objęty nim materiał na najbliższej lekcji lub (w przypadku choroby) w innym terminie ustalonym z nauczycielem.

7.      Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny z pracy klasowej/sprawdzianu, w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona ocena odnotowana jest
w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa poprzedzona jest kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.

8.      Sprawdzanie i ocenianie sprawdzianów i kartkówek nie trwa dłużej niż 14 dni.

9.      W razie stwierdzenia niesamodzielności pracy podczas sprawdzianów, kartkówek i innych zadań wykonywanych indywidualnie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, którą ma prawo poprawić w trybie uzgodnionym z nauczycielem.

10.  W trakcie lekcji uczeń ma wyłączony lub wyciszony telefon komórkowy.

11.  Uczeń nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnić materiał we własnym zakresie.

 

V.  Ocenianie bieżące na lekcjach historii

      Ocenianie sumujące z elementami oceniania kształtującego

 

1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego prawnych opiekunów.

2. Ustala się następujące kryteria oceniania prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek:

Punkty Ocena

100% – 96% Celująca

95% – 92% Bardzo dobra+

91% – 88% Bardzo dobra

87% – 81% Dobra+

80% – 70% Dobra

69% – 67% Dostateczna+

66% – 50% Dostateczna

49% – 44% Dopuszczająca+

43% – 31% Dopuszczająca

30% – 0% Niedostateczna

 

Dla ucznia z opinią PPP o dostosowaniu wymagań edukacyjnych stosuje się wyżej wymienione kryteria procentowe dla ocen: celujący, bardzo dobry, dobry i dostateczny, oraz:

-    dopuszczający       25 -    49 %

-    niedostateczny      24 %

3.W ocenianiu bieżącym obowiązuje następująca skala ocen:

6   celujący

5+ bardzo dobry plus

5  bardzo dobry

5-  bardzo dobry minus

4+  dobry plus

4  dobry

4-  dobry minus

3+  dostateczny plus

3  dostateczny

3-  dostateczny minus

2+  dopuszczający plus

2        dopuszczający

                  1     niedostateczny

 

  1. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi i jego rodzicom na zasadach określonych w WZO.
  2. Za dobre prace dodatkowe i aktywność uczeń może otrzymywać plusy- 3 plusy w kl. IV oznaczają ocenę bardzo dobrą, 4 plusy – ocena celująca. W kl. V, VI, VII, VIII – 5 plusów oznacza ocenę bardzo dobrą, natomiast 6 plusów ocenę celującą.
  3. Za brak zeszytu lub bierną postawę na lekcji uczeń może otrzymywać minusy –3 minusy
    w klasach IV oznaczają ocenę niedostateczną. W kl. V, VI, VII, VIII –
    5 minusów oznacza ocenę niedostateczną.
  4. W uzasadnionych przypadkach zamiast + lub – uczeń otrzymuje pozytywną lub negatywną ocenę.

VI. KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ – ZDALNE NAUCZANIE

  1. Sposoby pracy.

1)     Nauka prowadzona na odległość jest realizowana z wykorzystaniem:

a)     dziennika elektronicznego,

b)     videospotkań,

c)     zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),

d)     czatu,

e)     strony internetowej szkoły.

f)      platform edukacyjnych

2)     W dzienniku elektronicznym umieszczane są informacje dotyczące:

a)     postępów ucznia w nauce z poszczególnych przedmiotów,

b)     aktualnie realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych zadań z poszczególnych przedmiotów,

c)     terminów prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek.

3)     Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia on-line, to są one obowiązkowe (tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych, zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane
z ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego lub Internetu)

4)     Zajęcia w czasie rzeczywistym odbywają się w godzinach zgodnie z obowiązującym planem lekcji lub w szczególnych przypadkach – w godzinach uzgodnionych w nauczycielem.

5)     Informacja o zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom
z wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny.

6)     W czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę (uczeń może samodzielnie wybrać tło do swojego wizerunku zgodne z obowiązującymi zasadami etycznymi, tzn. nie obrażające innych uczestników spotkania) oraz głośnik (słuchawki), tylko wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik (słuchawki), może być usunięty z zajęć. Ponowne przyłączenie jest możliwe dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.

7)     Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania pozyskanego nagrania.

  1. Ocenie podlegać będą:

1)     prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie quizów lub testów,

2)     testy diagnozujące,

3)     odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,

4)     karty pracy,

5)     notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z lekcji, jaki wykonane samodzielnie przez uczniów),

6)     ćwiczenia interaktywne,

7)     prace wykonane metodą projektów,

8)     aktywność (aktywność na lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),

9)     osiągnięcia w czasie konkursów.

  1. Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.
  2. Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny niedostatecznej lub dopuszczającej z pracy klasowej/sprawdzianu w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.
  3. Formy kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:

1)     dziennik elektroniczny

2)     videospotkania,

3)     czat

4)     telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),

5)     strona internetowa szkoły.

  1. W czasie kształcenia na odległość uczeń zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e - dzienniku na bieżąco, tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.
  2. Pracujący zdalnie nauczyciel nie sprawuje opieki nad uczniem.

 

VII. Wymagania dla uczniów z dysfunkcjami.

Uwzględnia się indywidualne możliwości edukacyjne każdego ucznia, jego zaangażowanie, wkład pracy, systematyczność oraz informacje zawarte w opinii PPP. Uczniowie z dysfunkcjami oceniani są wg odrębnych zasad zalecanych przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną.

Przy ocenie  uwzględnia się, iż występują u ucznia następujące problemy:

-           trudności z zapamiętywaniem dat i chronologii,

-           trudności ze zrozumieniem dłuższego tekstu,

-           utrudnione czytanie tekstów źródłowych,

-           problemy z analizowaniem i czytaniem map i wykresów,

-           nieumiejętność pisania samodzielnie zwięzłych notatek.

 

VIII. Ocenianie klasyfikacyjne (śródroczne i końcoworoczne):

 

1. Ocenę klasyfikacyjną ustala się w oparciu o co najmniej 3 oceny cząstkowe z uwzględnieniem wagi ocen:

   - z prac klasowych, sprawdzianów, konkursów, projektów - waga 3,

   - z kartkówek, prac i ćwiczeń wymagających zastosowania wiedzy i umiejętności wcześniej
     zdobytych - waga 2,

- z bieżących zadań i ćwiczeń, z odpowiedzi ustnych, aktywności itp. - waga 1

oraz zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, aktywności (również w czasie lekcji online), systematyczności (m.in. udział w zajęciach organizowanych w formie on-line, terminowe wykonywanie zleconych prac) i pilności, samodzielności pracy wg następujących zasad:

- średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna

- średnia ważona 1,50 – 2,49 - ocena dopuszczająca

- średnia ważona 2,50 – 3,49 - ocena dostateczna

- średnia ważona 3,50 – 4,49 - ocena dobra

- średnia ważona 4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra

- średnia ważona powyżej 5,49 - ocena celująca.

 

Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.

 

2.W przypadku otrzymania przez ucznia oceny niedostatecznej na koniec półrocza nauczyciel może wymagać od ucznia zaliczenia materiału z tego okresu. Powinien wówczas na miesiąc przed ewentualnym sprawdzianem przekazać zakres materiału. Termin, forma i sposób zaliczenia do uzgodnienia
z nauczycielem.

 

3.Egzaminy poprawkowe, klasyfikacyjne i sprawdzające odbywają się zgodnie z zasadami zawartymi w WZO.

XIX. Kryteria oceny śródrocznej i rocznej. Wymagania edukacyjne (ogólne) na poszczególne oceny.

 

Celujący (6)

  1. Posiada wiadomości i umiejętności programowe, wyróżnia się nadzwyczajną wiedzą przedmiotową.
  2. Zna i rozumie podstawowe pojęcia historyczne, potrafi nie tylko poprawnie rozumować kategoriami ściśle historycznymi (przyczyny-skutki), ale również umie powiązać problematykę historyczną             z zagadnieniami poznawanymi w czasie lekcji.
  3. Wyraża własne zdanie, popiera je właściwą i logiczną argumentacją.

Bardzo dobry (5)

  1.  Uczeń, który opanował pełny zakres wiadomości z dziejów własnego kraju i historii powszechnej
    w stopniu zadowalającym.
  2. Sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych   i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji.
  3. Wykazuje się aktywną postawą w czasie lekcji.

Dobry (4)

  1. Uczeń, który opanował umiejętności i wiadomości przewidziane programem nauczania w klasie IV w stopniu zadowalającym i potrafi korzystać z zaprezentowanych na lekcji źródeł informacji.
  2. Podstawowe zadania i problemy rozwiązuje samodzielnie lub w przypadku zadań trudniejszych, pod kierunkiem nauczyciela.
  3. Aktywnie uczestniczy w lekcji.

Dostateczny (3)

  1. Uczeń, który opanował podstawowe elementy wiadomości programowych pozwalające mu na rozumienie najważniejszych zagadnień.
  2. Potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji.
  3. Potrafi wykonać proste zadania. 

Dopuszczający (2)

  1.  Uczeń, który przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste polecenia wymagające zastosowania podstawowych umiejętności.
  2. Posiada poważne braki w wiedzy, które nie przekreślają możliwości dalszej nauki.
  3. Konstruuje krótkie, dwu-, trzyzdaniowe wypowiedzi.

Niedostateczny (1)

  1. Uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości, a braki są tak duże, że uniemożliwiają mu kontynuację nauki.
  2. Nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności.

X. Informowanie uczniów i rodziców.

1. Uczeń jest informowany o przedmiotowym systemie oceniania przez uczącego nauczyciela na pierwszych zajęciach. Fakt ten nauczyciel odnotowuje w dzienniku elektronicznym.

2.  Rodzice są informowani przez nauczyciela poprzez zamieszczenie zasad oceniania na stronie internetowej szkoły.