PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z HISTORII
w Szkole Podstawowej im. gen. Józefa Bema w Starym
Mieście
I.
Informacje ogólne.
II.
Formy aktywności podlegające ocenie:
III. Sposoby
sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:
IV. Zasady obowiązujące na lekcjach
historii
1. Uczeń
zobowiązuje się do przestrzegania na lekcjach i poza nimi ogólnospołecznych
norm postępowania i zasad kultury osobistej.
2. Uczeń ma
obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy lub zeszyt ćwiczeń. Zeszyt powinien być
prowadzony systematycznie i starannie. W przypadku nieobecności
ucznia, należy uzupełnić notatkę
w ciągu tygodnia.
3. Uczeń
powinien posiadać przybory do pisania,
kredki, klej, nożyczki.
4. Jeden raz w
półroczu w kl. IV , a w kl. V,VI,VII i VIII dwa razy w
półroczu uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, nie dotyczy to jednak
zajęć, na które zapowiedziano sprawdzian lub inne, ustalone formy kontroli. W
wyjątkowych przypadkach (np. długotrwała choroba) n-el może uwzględnić większą
ilość zwolnień.
5. Sprawdziany/
testy będą poprzedzone lekcją powtórzeniową oraz zapowiedziane co najmniej
tydzień wcześniej.
6. Uczeń, który
z przyczyn losowych nie pisał sprawdzianu ma obowiązek zaliczyć objęty nim
materiał na najbliższej lekcji lub (w przypadku choroby) w innym terminie
ustalonym z nauczycielem.
7. Uczeń ma
prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny z pracy
klasowej/sprawdzianu, w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona ocena
odnotowana jest
w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez
ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa poprzedzona jest
kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie
informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych
umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa
się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.
8. Sprawdzanie
i ocenianie sprawdzianów i kartkówek nie trwa dłużej niż 14 dni.
9. W razie
stwierdzenia niesamodzielności pracy podczas sprawdzianów, kartkówek i innych
zadań wykonywanych indywidualnie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, którą ma
prawo poprawić w trybie uzgodnionym z nauczycielem.
10. W trakcie
lekcji uczeń ma wyłączony lub wyciszony telefon komórkowy.
11. Uczeń
nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnić materiał we własnym zakresie.
V. Ocenianie bieżące na lekcjach
historii
Ocenianie sumujące z elementami
oceniania kształtującego
1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego prawnych opiekunów.
2. Ustala się następujące kryteria oceniania prac klasowych, sprawdzianów i
kartkówek:
Punkty Ocena
100% – 96% Celująca
95% – 92% Bardzo dobra+
91% – 88% Bardzo dobra
87% – 81% Dobra+
80% – 70% Dobra
69% – 67% Dostateczna+
66% – 50% Dostateczna
49% – 44% Dopuszczająca+
43% – 31% Dopuszczająca
30% – 0% Niedostateczna
Dla ucznia z opinią PPP o dostosowaniu wymagań edukacyjnych stosuje się
wyżej wymienione kryteria procentowe dla ocen: celujący, bardzo dobry, dobry i
dostateczny, oraz:
- dopuszczający 25 -
49 %
- niedostateczny 24 %
3.W ocenianiu bieżącym obowiązuje następująca skala ocen:
6 celujący
5+ bardzo dobry plus
5 bardzo dobry
5- bardzo dobry minus
4+ dobry
plus
4 dobry
4- dobry
minus
3+ dostateczny
plus
3 dostateczny
3- dostateczny
minus
2+ dopuszczający
plus
2
dopuszczający
1 niedostateczny
VI. KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ – ZDALNE
NAUCZANIE
1)
Nauka prowadzona na odległość jest realizowana z
wykorzystaniem:
a)
dziennika elektronicznego,
b)
videospotkań,
c)
zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów
interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),
d)
czatu,
e)
strony internetowej szkoły.
f)
platform edukacyjnych
2)
W dzienniku elektronicznym umieszczane są informacje
dotyczące:
a)
postępów ucznia w nauce z poszczególnych przedmiotów,
b)
aktualnie realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych
zadań z poszczególnych przedmiotów,
c)
terminów prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek.
3)
Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia on-line, to są one
obowiązkowe (tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z przyczyn
losowych, zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane
z ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego lub Internetu)
4)
Zajęcia w czasie rzeczywistym odbywają się w godzinach
zgodnie z obowiązującym planem lekcji lub w szczególnych przypadkach – w
godzinach uzgodnionych w nauczycielem.
5)
Informacja o zaplanowanej formie i terminie spotkań
on-line będzie przekazana uczniom
z wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny.
6)
W czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę (uczeń
może samodzielnie wybrać tło do swojego wizerunku zgodne z obowiązującymi
zasadami etycznymi, tzn. nie obrażające innych uczestników spotkania) oraz
głośnik (słuchawki), tylko wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez
zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik (słuchawki), może być usunięty z
zajęć. Ponowne przyłączenie jest możliwe dopiero po włączeniu powyższego
sprzętu.
7)
Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w formie
on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody
nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje
tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości
rozpowszechniania pozyskanego nagrania.
1)
prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie quizów
lub testów,
2)
testy diagnozujące,
3)
odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,
4)
karty pracy,
5)
notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z lekcji,
jaki wykonane samodzielnie przez uczniów),
6)
ćwiczenia interaktywne,
7)
prace wykonane metodą projektów,
8)
aktywność (aktywność na lekcji, systematyczne
uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca
tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie,
umiejętność samodzielnego uczenia się),
9)
osiągnięcia w czasie konkursów.
1)
dziennik elektroniczny
2)
videospotkania,
3)
czat
4)
telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),
5)
strona internetowa szkoły.
VII. Wymagania dla uczniów z dysfunkcjami.
Uwzględnia się indywidualne możliwości edukacyjne każdego ucznia, jego
zaangażowanie, wkład pracy, systematyczność oraz informacje zawarte w opinii
PPP. Uczniowie z dysfunkcjami oceniani są wg odrębnych zasad zalecanych przez
Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną.
Przy ocenie
uwzględnia się, iż występują u ucznia następujące problemy:
- trudności z
zapamiętywaniem dat i chronologii,
- trudności ze zrozumieniem
dłuższego tekstu,
- utrudnione czytanie
tekstów źródłowych,
- problemy z analizowaniem i
czytaniem map i wykresów,
- nieumiejętność pisania
samodzielnie zwięzłych notatek.
VIII. Ocenianie klasyfikacyjne (śródroczne i końcoworoczne):
1. Ocenę klasyfikacyjną ustala się w oparciu o co najmniej 3 oceny
cząstkowe z uwzględnieniem wagi ocen:
- z prac klasowych, sprawdzianów,
konkursów, projektów - waga 3,
- z kartkówek, prac i ćwiczeń
wymagających zastosowania wiedzy i umiejętności wcześniej
zdobytych - waga 2,
- z bieżących zadań i ćwiczeń, z odpowiedzi ustnych, aktywności itp. - waga
1
oraz zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, aktywności (również w
czasie lekcji online), systematyczności (m.in. udział w zajęciach
organizowanych w formie on-line, terminowe wykonywanie zleconych prac) i
pilności, samodzielności pracy wg następujących zasad:
- średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna
- średnia ważona 1,50 – 2,49 - ocena dopuszczająca
- średnia ważona 2,50 – 3,49 - ocena dostateczna
- średnia ważona 3,50 – 4,49 - ocena dobra
- średnia ważona 4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra
- średnia ważona powyżej 5,49 - ocena celująca.
Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w
uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi ucznia
lub jego stosunkiem do przedmiotu.
2.W przypadku otrzymania przez ucznia oceny niedostatecznej na koniec
półrocza nauczyciel może wymagać od ucznia zaliczenia materiału z tego okresu.
Powinien wówczas na miesiąc przed ewentualnym sprawdzianem przekazać zakres
materiału. Termin, forma i sposób zaliczenia do uzgodnienia
z nauczycielem.
3.Egzaminy poprawkowe, klasyfikacyjne i sprawdzające odbywają się zgodnie z
zasadami zawartymi w WZO.
XIX. Kryteria oceny śródrocznej i rocznej. Wymagania edukacyjne (ogólne) na
poszczególne oceny.
Celujący (6)
Bardzo dobry (5)
Dobry (4)
Dostateczny (3)
Dopuszczający (2)
Niedostateczny (1)
X. Informowanie uczniów i rodziców.
1. Uczeń jest informowany o przedmiotowym systemie oceniania przez
uczącego nauczyciela na pierwszych zajęciach. Fakt ten nauczyciel odnotowuje
w dzienniku elektronicznym.
2. Rodzice są informowani przez nauczyciela poprzez zamieszczenie
zasad oceniania na stronie internetowej szkoły.