PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z GEOGRAFII
W KLASACH V-VIII
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. GEN. J. BEMA W STARYM MIEŚCIE
I. Kryteria i skala
ocen:
Celujący /6/
1. Uczeń opanował wiadomości i umiejętności zgodne z wymaganiami
edukacyjnymi na ocenę celującą.
2. Rozumie i samodzielnie wyjaśnia problemy geograficzne.
3. Umie zastosować wiedzę i umiejętności w konkretnych sytuacjach
praktycznych i rozważaniach teoretycznych.
4. Posługuje się poprawnym językiem stosując przy tym terminologię
geograficzną.
Bardzo dobry /5/
1. Uczeń opanował cały zakres wiadomości zgodne z wymaganiami edukacyjnymi
na ocenę bardzo dobrą.
2. Rozumie i samodzielnie wyjaśnia wszystkie wykonywane zadania.
3. Samodzielnie stosuje wiedzę i umiejętności w sytuacjach praktycznych
i problemowych.
4. Posługuje się poprawnym językiem stosując przy tym terminologię
geograficzną.
Dobry /4/
1. Uczeń opanował wiadomości zgodne z wymaganiami edukacyjnymi na ocenę
dobrą.
2. Rozumie i potrafi wyjaśnić
zjawiska i procesy z niewielką pomocą nauczyciela wykonywane działania.
3. Stosuje wiedzę w sytuacjach praktycznych z małym udziałem nauczyciela.
4. Posługuje się na ogół poprawnym językiem geograficznym.
Dostateczny /3/
1. Uczeń opanował podstawowe wiadomości zgodne z wymaganiami edukacyjnymi
na ocenę dostateczną.
2. Objaśnia procesy i
zjawiska geograficzne z pomocą nauczyciela.
3. Stosuje podstawową wiedzę
w praktyce z pomocą nauczyciela.
4. Posługuje się mało
poprawnym językiem geograficznym.
Dopuszczający /2/
1. Uczeń opanował
podstawowe wiadomości zgodne z wymaganiami edukacyjnymi na ocenę dopuszczającą
2. Objaśnia
najważniejsze procesy i zjawiska z pomocą nauczyciela.
3. Nie umie stosować
praktycznie wiedzy.
4. Popełnia liczne
błędy, ma nieporadny styl i trudności w wysławianiu się.
Niedostateczny /1/
1. Uczeń wykazuje rażący
brak podstawowych wiadomości programowych.
2. Nie rozumie
podstawowych zjawisk i problemów
3. Zupełnie nie umie
stosować praktycznie wiedzy.
4. Popełnia dużo błędów
językowych, ma nieporadny styl i trudności w wysławianiu się.
·
Dopuszcza się stosowanie
ocen z plusem i minusem.
·
Poprawie podlega tylko
ocena niedostateczna. Inne oceny mogą być poprawione za zgodą nauczyciela.
·
Uczeń może być
nagradzany oceną lub plusem za aktywność i dodatkową wiedzę. Za 3 plusy
uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a za 5 plusów ocenę celującą.
·
Uczeń otrzymuje minusy
za brak pracy domowej, brak ćwiczeń i podręczników, za nieangażowanie się w
pracę na lekcji. Za trzy minusy stawiana jest ocena niedostateczna.
·
Uczeń ma prawo do zgłoszenia
nieprzygotowania się do lekcji. (za wyjątkiem zapowiedzianych prac klasowych i
kartkówek ). Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak pracy
domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji, brak
zeszytu ćwiczeń. Ponadto uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji z
ważnych przyczyn losowych.
1 godzina w
tygodniu - 1 nieprzygotowanie w półroczu
2 godziny w
tygodniu - 2 nieprzygotowania w półroczu.
Ocenę
klasyfikacyjną ustala się w oparciu o co najmniej 3 oceny cząstkowe z uwzględnieniem wagi ocen: ze sprawdzianów,
konkursów, projektów - waga 3, z kartkówek, prac przekrojowych - waga 2, z
bieżących zadań i ćwiczeń, z odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności itp.
- waga 1 oraz zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, wg następujących
zasad:
średnia ważona poniżej 1,50 – ocena
niedostateczna
średnia ważona 1,50 – 2,49 - ocena dopuszczająca
średnia ważona 2,50 – 3,49 - ocena dostateczna
średnia ważona 3,50 – 4,49 - ocena dobra
średnia ważona 4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra
średnia ważona powyżej 5,49 - ocena celująca
Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż
wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z
możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.
Zasady poprawy ocen:
Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej oceny w
półroczu z pracy klasowej/sprawdzianu z danego przedmiotu, w trybie uzgodnionym
z nauczycielem. Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej.
Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy
poprawionej jest tak sama lub niższa poprzedzona jest kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana
do średniej ocen i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy
pracy i jego aktualnych umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych prac
klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest
liczona średnia z obu ocen.
Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady
pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o
przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych oraz o
przewidywanej ocenie zachowania śródrocznej i rocznej. Informacja jest
przekazywana w dzienniku elektronicznym.
Skala ocen bieżących:
6 celujący
5+ bardzo dobry plus
5 bardzo dobry
5- bardzo dobry minus
4+ dobry plus
4 dobry
4- dobry minus
3+ dostateczny plus
3 dostateczny
3- dostateczny minus
2+ dopuszczający plus
2 dopuszczający
1
niedostateczny
Punktacja sprawdzianów i testów
Punkty |
Ocena |
100% – 96% |
Celująca |
95% – 92% |
Bardzo dobra+ |
91% – 88% |
Bardzo dobra |
87% – 81% |
Dobra+ |
80% – 70% |
Dobra |
69% – 67% |
Dostateczna+ |
66% – 50% |
Dostateczna |
49% – 44% |
Dopuszczająca+ |
43% – 31% |
Dopuszczająca |
II. Sposoby oceniania
Uczeń jest
oceniany
1. Kontrola ustna:
- odpowiedzi i aktywność ucznia w czasie zajęć
edukacyjnych.
2. Kontrola pisemna:
- sprawdziany i
kartkówki pisemne zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem,
- kartkówka z ostatniej
lekcji – niezapowiedziana.
3. Działania
praktyczne:
- wykonywanie i
opracowywanie pomiarów
- wykonywanie opracowań
geograficznych
- prowadzenie zeszytu
przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń.
III. Zdalne ocenianie
1. Ocenie podlegać będą:
·
Sprawdziany,
kartkówki w formie quizów lub testów,
·
testy
diagnozujące,
·
odpowiedzi
ustne w czasie zajęć on-line,
·
karty
pracy,
·
ćwiczenia
interaktywne,
·
prace
wykonane metodą projektów,
·
aktywność
(zadania dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne uczestnictwo
w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn.
zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie,
umiejętność samodzielnego uczenia się),
·
osiągnięcia
w czasie konkursów.
2. Uczeń,
który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we
właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę
niedostateczną.
3. Zadania domowe należy przesłać nauczycielowi (w formie
z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie. Jeśli z przyczyn
nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle nauczycielowi terminowo rozwiązanego
samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena zadania
domowego nie podlega poprawie.
IV. Formy kontaktu
„nauczyciel-uczeń-rodzic”:
·
dziennik elektroniczny,
·
spotkania w szkole,
·
videospotkania,
·
czat,
·
telefon (w godzinach
ustalonych z nauczycielem),
·
strona internetowa szkoły.
V. Wymagania dla uczniów z
dysfunkcjami
·
Uwzględnia się indywidualne
możliwości edukacyjne każdego ucznia, jego zaangażowanie, wkład pracy, systematyczność oraz informacje
zawarte w opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej.
·
Uczniowie z dysfunkcjami oceniani są
wg odrębnych zasad zalecanych przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną.
IV. Informowanie uczniów
i rodziców:
1. Uczeń
jest informowany o przedmiotowych zasadach oceniania przez uczącego nauczyciela
na lekcji. Fakt ten nauczyciel odnotowuje w dzienniku
lekcyjnym.
2. Rodzice są
informowani przez nauczyciela poprzez zamieszczenie zasad oceniania na stronie
internetowej szkoły.