PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z
FIZYKI
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. GEN. JÓZEFA. BEMA W STARYM MIEŚCIE
Podstawa prawna:
Przedmiotowe zasady oceniania
z fizyki zostały opracowane w oparciu o:
Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania Szkoły Podstawowej im gen.
J. Bema w Starym Mieście,
Obowiązujące Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej,
Program nauczania
fizyki dla klasy VII i VIII szkoły podstawowej „Spotkania z fizyką”, wydawnictwa
Nowa Era.
Cele oceniania:
1.
Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o
postępach w tym zakresie.
2.
Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego rozwoju.
3.
Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce.
4.
Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach,
trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
5.
Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji
i metod pracy dydaktyczno–wychowawczej.
6.
Udzielanie
uczniowi pomocy w nauce w postaci informacji o tym, co uczeń zrobił dobrze, co
i jak powinien poprawić oraz jak powinien się dalej
uczyć.
Ocenianie jest procesem ciągłym i dotyczy różnych
obszarów aktywności ucznia.
I.
KONTRAKT
MIĘDZY NAUCZYCIELEM I UCZNIEM
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami
sprawiedliwości.
2. Każdy uczeń ma obowiązek
prowadzić
zgodnie ze wskazówkami nauczyciela zeszyt
przedmiotowy.
3. Prace klasowe są obowiązkowe.
4. Prace klasowe są zapowiadane, z co najmniej
tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i
wiedzy.
5. Kartkówki obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji
i muszą być zapowiedziane.
6. Uczeń nieobecny na pracy klasowej musi ją napisać w
terminie uzgodnionym z nauczycielem.
7. Uczeń ma prawo do
jednokrotnej próby poprawienia oceny niedostatecznej z pracy klasowej i kartkówki
w trybie uzgodnionym z nauczycielem.
8. Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku
obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uczeń z poprawy uzyskał
ocenę taką samą lub niższą to tą ocenę wpisuje się do dziennika z kropką np.: „.2”.
Wówczas nie jest ona wliczana do średniej ważonej i stanowi jedynie informację
o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach.
9. Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia)
uczeń ma prawo nie być oceniany przez tydzień.
10. Nieobecność ucznia
na lekcji zobowiązuje go do
uzupełnienia materiału we własnym zakresie.
11. Uczeń ma prawo do jednokrotnego w ciągu półrocza
zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji. Przez nieprzygotowanie się do lekcji
rozumiemy: niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji.
Ponadto uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji z ważnych przyczyn
losowych.
12. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń
otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.
13. Aktywność na lekcji oraz rozwiązywanie zadań
dodatkowych nagradzana jest „plusami”. Za 5 zgromadzonych „plusów” uczeń
otrzymuje ocenę celującą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste
zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie
zadań dodatkowych w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach.
14. W razie stwierdzenia niesamodzielności pracy podczas
wszelkiego rodzaju pisemnego sprawdzania wiedzy i umiejętności uczeń
otrzymuje ocenę niedostateczną.
15. Jeśli uczniowie w czasie lekcji nie pracują nauczyciel
na tablicy zapisuje kolejne litery słowa „kartkówka”. Po utworzeniu całego
słowa uczniowie piszą kartkówkę z bieżącej lekcji. Jeśli przez miesiąc nie
zostanie dopisana nowa litera, wówczas litery zostają usunięte.
16. Ocenę klasyfikacyjną ustala się w oparciu, o co
najmniej 3 oceny cząstkowe z uwzględnieniem wagi ocen: z prac klasowych,
sprawdzianów, konkursów i projektów - waga 3, z kartkówek - waga 2, z odpowiedzi
ustnych i innych form aktywności - waga 1 oraz zaangażowania ucznia,
indywidualnego postępu, wg następujących zasad:
średnia ważona poniżej 1,50 ocena niedostateczna
średnia ważona 1,50 – 2,49 ocena dopuszczająca
średnia ważona 2,50 – 3,49 ocena dostateczna
średnia ważona 3,50 – 4,49 ocena dobra
średnia ważona 4,50 – 5,49 ocena bardzo dobra
średnia ważona powyżej 5,49 ocena celująca.
Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż
wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z
sytuacją psychologiczno - pedagogiczną ucznia lub jego stosunkiem do
przedmiotu.
17. Uczeń na lekcji, za zgodą nauczyciela, może
korzystać
z kalkulatora, jeśli jego użycie
jest zgodne z tematem lekcji.
18. Uczeń, który przygotowuje
się do konkursów przedmiotowych, może być zwolniony z odpytywania, pisania
prac klasowych, kartkówek, odrabiania prac domowych itd., na czas uzgodniony z
nauczycielem.
19. Uczeń stosuje się do powszechnie znanych zasad kultury.
II.
WYMAGANIA
EDUKACYJNE
Ocenę celującą – otrzymuje
uczeń, który:
w
pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe,
umie
rozwiązywać problemy w sposób nietypowy,
umie
formułować problemy i dokonuje analizy lub syntezy nowych zjawisk,
osiąga
sukcesy w konkursach fizycznych,
jest
kreatywny w rozwiązywaniu problemów, samodzielnie szuka rozwiązań,
Ocenę bardzo dobrą
otrzymuje uczeń, który:
w
pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe,
zdobytą
wiedzę potrafi zastosować w nowych sytuacjach,
jest
samodzielny, korzysta z różnych źródeł wiedzy,
potrafi
zaplanować i przeprowadzić doświadczenia fizyczne,
rozwiązuje
samodzielnie zadania rachunkowe i problemowe,
Ocenę dobrą otrzymuje
uczeń, który:
opanował
w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
poprawnie
stosuje wiadomości do rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
potrafi
wykonać zaplanowane doświadczenie z fizyki, rozwiązać proste zadanie lub
problem,
Ocenę dostateczną otrzymuje
uczeń, który:
opanował
w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
potrafi
zastosować wiadomości do rozwiązywania zadań z pomocą nauczyciela,
potrafi
wykonać proste doświadczenie fizyczne z pomocą nauczyciela,
zna
podstawowe wzory i jednostki wielkości fizycznych,
Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń, który:
ma
niewielkie braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych programem
nauczania,
zna podstawowe prawa i wielkości fizyczne,
potrafi z pomocą nauczyciela wykonać proste
doświadczenie fizyczne,
Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń, który:
nie
opanował tych wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego
kształcenia,
nie
potrafi rozwiązać zadań praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet z
pomocą nauczyciela,
nie
zna podstawowych praw, pojęć i wielkości fizycznych.
III.
WYMAGANIA
DLA UCZNIÓW Z DYSFUNKCJAMI
Wobec uczniów z dysfunkcjami stosuje się zalecenia zawarte w opiniach
i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznej.
IV.
SPOSOBY
SPRWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
1. Narzędzia pomiaru
dydaktycznego:
1)
prace klasowe,
2)
kartkówki z
trzech ostatnich lekcji,
3)
odpowiedzi ustne,
4)
prace
długoterminowe, projekty
5)
sukcesy w
konkursach przedmiotowych na etapach rejonowym i wojewódzkim,
6)
inne formy
aktywności np.:
a) pomoc nauczycielowi w
przygotowaniu zajęć (np. wystąpienie w roli asystenta nauczyciela),
b) wykonywanie
prac dodatkowych (pokazy doświadczalne, pomoce dydaktyczne),
7)
obserwacja
ucznia:
a) praca na lekcji (rozwiązywanie zadań na tablicy,
wypowiedzi ustne, przeprowadzanie doświadczeń, wypełnianie kart pracy,
wykonywanie ćwiczeń – w razie potrzeby z pomocą nauczyciela),
b) przygotowanie do lekcji,
c) kreatywność i samodzielność,
d) twórczość własna,
e) systematyczność i wkład pracy,
f) samokształcenie,
g) praca w grupie, debaty,
8)
samoocena ucznia i ocena koleżeńska.
Liczba i częstotliwość pomiarów jest
zależna od realizowanego programu nauczania.
V.
KRYTERIA
OCENY POSZCZEGÓLNYCH FORM AKTYWNOŚCI
1.
Punkty uzyskane z prac klasowych i kartkówek
przeliczane są na stopnie wg następującej skali:
0% - 30% niedostateczny
31%
- 43% dopuszczający
44%
- 49% dopuszczający +
50%
- 66% dostateczny
67%
- 69% dostateczny+
70%
- 80% dobry
81%
- 85% dobry+
86%
- 91% bardzo dobry
92%
- 94% bardzo dobry+
95%
- 100% celujący
2.
W odpowiedzi ustnej oceniane są następujące
elementy:
1) zawartość
rzeczowa,
2) argumentacja,
3) stosowanie
języka fizycznego,
4) sposób
prezentacji,
5) umiejętność
formułowania myśli.
3.
Ocenianie projektów uczniowskich odbywa się wg
zasad oceniania kształtującego. W realizacji projektu podlegają ocenie:
1) wytwory
materialne wykonane przez uczniów w projekcie, o ile takie były planowane
i powstały,
2) sposób
prezentacji projektu,
3) praca
zespołowa i indywidualna ucznia,
4) systematyczność
pracy uczniów,
5) aktywność
i twórczość w realizacji projektu na poszczególnych jego etapach.
4.
W pracy grupowej uczniów podlegają ocenie:
1) akceptowanie
powierzonych ról i przydzielonych prac,
2) planowanie
wspólnych działań,
3) udział
w dyskusji, uzasadnienie swojego zdania,
4) prezentowanie
rezultatów pracy grupy.
5.
W realizacji pokazu doświadczalnego podlegają
ocenie:
1) wykonanie
pomocy dydaktycznych potrzebnych w danym doświadczeniu (samodzielność,
staranność, działanie),
2) sposób
prezentacji doświadczenia:
a)
umiejętność posługiwania się językiem fizycznym,
b)
znajomość zagadnień wykorzystywanych w prezentowanym doświadczeniu
(wiedza fizyczna),
3) umiejętność
udzielania odpowiedzi na pytania odbiorców pokazu.
6.
Wszystkie formy aktywności są oceniane przez
nauczyciela z wykorzystaniem samooceny ucznia, a w miarę możliwości
również oceny koleżeńskiej.
VI.
KRYTERIA
OCENY ŚRÓDROCZNEJ I ROCZNEJ
1. Ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanych ocen
cząstkowych w ciągu całego roku.
2. Ocenę klasyfikacyjną ustala się zgodnie z
zasadami zawartymi w PZO w punkcie I.16..
3. O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje
ucznia oraz wychowawcę klasy (wychowawca przekazuje informację rodzicom) na
miesiąc przed klasyfikacją.
4. Ustalona przez nauczyciela roczna ocena niedostateczna
może zostać zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
5. Wszystkie sprawy sporne, nieujęte w PZO, rozstrzygane
będą zgodnie z WZO oraz Rozporządzeniem MEN.
VII.
WARUNKI
I TRYB UZYSKANIA WYŻSZEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ Z FIZYKI
1.
Jeżeli uczeń lub jego rodzice nie zgadzają się z
przewidywaną roczną/śródroczną oceną klasyfikacyjną z przedmiotu, z którą
zostali zapoznani przez wychowawcę klasy, to zgłaszają swoje zastrzeżenia do
dyrektora szkoły.
2.
Warunki i tryb uzyskania wyższej oceny klasyfikacyjnej
określone są w WZO.
IX.
INFORMACJA
ZWROTNA
1.
Nauczyciel –
uczeń:
1)
informuje uczniów
o wymaganiach i kryteriach oceniania,
2)
wspiera ucznia w
codziennej pracy i w samodzielnym planowaniu rozwoju,
3)
motywuje ucznia
do dalszej pracy i nagradza jego wysiłek,
4)
jest zobowiązany
do udzielania informacji zwrotnej, zawierającej 4 elementy:
a)
informację na
temat tego, co uczeń zrobił dobrze,
b)
wskazanie, co w
swej pracy uczeń powinien poprawić,
c)
podpowiedź, w
jaki sposób uczeń ma poprawić swoją pracę,
d)
wskazówki dla
ucznia na przyszłość,
5)
udostępnia do
wglądu sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne.
2.
Nauczyciel –
rodzice:
1)
informuje o
wymaganiach i kryteriach oceniania,
2)
informuje o
aktualnym stanie rozwoju, postępach i trudnościach w nauce dziecka,
3)
dostarcza
informacji o uzdolnieniach ucznia,
4)
daje wskazówki do
pracy z dzieckiem,
5)
jest zobowiązany
do udzielania informacji zwrotnej,
6)
udostępnia do
wglądu sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne.
3.
Nauczyciel - wychowawca
klasy - pedagog - dyrektor:
1)
nauczyciel
informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach ucznia oraz na miesiąc
przed klasyfikacją śródroczną (roczną) o przewidywanych ocenach
niedostatecznych,
2)
nauczyciel
informuje pedagoga i dyrektora o sytuacjach wymagających jego zdaniem
interwencji.
4. Rodzice i uczniowie są zobowiązani do zapoznania się z
wymaganiami edukacyjnymi oraz ze sposobami oceniania na fizyce.
X.
PROCEDURY INFORMOWANIA UCZNIA I RODZICÓW O WYMAGANIACH
EDUKACYJNYCH I SPOSOBACH OCENIANIA
1.
Uczeń jest
informowany o PZO na pierwszej lekcji fizyki w danym roku szkolnym.
2. Wystawiane oceny będą odnotowywane w dzienniku oraz na
pracach pisemnych. Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do wystawionej
oceny ze wskazówkami do dalszej pracy.
3. W dniu oddania pracy pisemnej uczeń otrzymuje ją do
wglądu i oddaje nauczycielowi.
4. Z odpowiedzi ustnej uczeń jest informowany o
otrzymanej ocenie na danej lekcji.
5. Rodzice mają wgląd do prac pisemnych swoich dzieci na
terenie szkoły w czasie zebrania, konsultacji lub w dniu ustalonym
indywidualnie z nauczycielem.
6. Rodzice spotykają się z nauczycielem przedmiotu w czasie
zebrań, konsultacji lub indywidualnie po wcześniejszym umówieniu się z
nauczycielem.
7. Rodzice kontaktują się z nauczycielem za pośrednictwem
telefonu szkolnego lub dziennika elektronicznego.
XI. EWALUACJA PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANIA
1.
PZO podlega
ewaluacji na koniec roku szkolnego.
2.
Swoje uwagi w
sprawie PZO mogą przekazywać zainteresowani nauczyciele, uczniowie i rodzice.
3.
Narzędzia
ewaluacji: ankiety, wywiady, analiza dokumentów, rozmowy, obserwacje.
Opracowała: Justyna Bąk - Górska