PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z FIZYKI

SZKOŁA PODSTAWOWA IM. GEN. JÓZEFA. BEMA W STARYM MIEŚCIE

 

Podstawa prawna:

Przedmiotowe zasady oceniania z fizyki zostały opracowane w oparciu o:

­   Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania Szkoły Podstawowej im gen. J. Bema w Starym Mieście,

­   Obowiązujące Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej,

­   Program nauczania fizyki dla klasy VII i VIII szkoły podstawowej „Spotkania z fizyką”, wydawnictwa Nowa Era.

 

Cele oceniania:

1.    Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie.

2.    Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego rozwoju.

3.    Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce.

4.    Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.

5.    Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno–wychowawczej.

6.    Udzielanie uczniowi pomocy w nauce w postaci informacji o tym, co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić oraz jak powinien się dalej uczyć.

 

Ocenianie jest procesem ciągłym i dotyczy różnych obszarów aktywności ucznia.

 

     I.        KONTRAKT MIĘDZY NAUCZYCIELEM I UCZNIEM

1.    Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.

2.    Każdy uczeń ma obowiązek prowadzić zgodnie ze wskazówkami nauczyciela zeszyt przedmiotowy.

3.    Prace klasowe są obowiązkowe.

4.    Prace klasowe są zapowiadane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.

5.    Kartkówki obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji i muszą być zapowiedziane.

6.    Uczeń nieobecny na pracy klasowej musi ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

7.    Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia oceny niedostatecznej z pracy klasowej i kartkówki w trybie uzgodnionym z nauczycielem.

8.    Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uczeń z poprawy uzyskał ocenę taką samą lub niższą to tą ocenę wpisuje się do dziennika z kropką np.: „.2”. Wówczas nie jest ona wliczana do średniej ważonej i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach.

9.    Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany przez tydzień.

10. Nieobecność ucznia na lekcji zobowiązuje go do uzupełnienia materiału we własnym zakresie.

11. Uczeń ma prawo do jednokrotnego w ciągu półrocza zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji. Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji. Ponadto uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji z ważnych przyczyn losowych.

12. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.

13. Aktywność na lekcji oraz rozwiązywanie zadań dodatkowych nagradzana jest „plusami”. Za 5 zgromadzonych „plusów” uczeń otrzymuje ocenę celującą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie zadań dodatkowych w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach.

14. W razie stwierdzenia niesamodzielności pracy podczas wszelkiego rodzaju pisemnego sprawdzania wiedzy i umiejętności uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

15. Jeśli uczniowie w czasie lekcji nie pracują nauczyciel na tablicy zapisuje kolejne litery słowa „kartkówka”. Po utworzeniu całego słowa uczniowie piszą kartkówkę z bieżącej lekcji. Jeśli przez miesiąc nie zostanie dopisana nowa litera, wówczas litery zostają usunięte.

16. Ocenę klasyfikacyjną ustala się w oparciu, o co najmniej 3 oceny cząstkowe z uwzględnieniem wagi ocen: z prac klasowych, sprawdzianów, konkursów i projektów - waga 3, z kartkówek - waga 2, z odpowiedzi ustnych i innych form aktywności - waga 1 oraz zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, wg następujących zasad:

średnia ważona poniżej 1,50         ocena niedostateczna

średnia ważona 1,50 – 2,49          ocena dopuszczająca

średnia ważona 2,50 – 3,49          ocena dostateczna

średnia ważona 3,50 – 4,49          ocena dobra

średnia ważona 4,50 – 5,49          ocena bardzo dobra

średnia ważona powyżej 5,49       ocena celująca.

Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z sytuacją psychologiczno - pedagogiczną ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.

17. Uczeń na lekcji, za zgodą nauczyciela, może korzystać z kalkulatora, jeśli jego użycie jest zgodne z tematem lekcji.

18. Uczeń, który przygotowuje się do konkursów przedmiotowych, może być zwolniony z odpytywania, pisania prac klasowych, kartkówek, odrabiania prac domowych itd., na czas uzgodniony z nauczycielem.

19. Uczeń stosuje się do powszechnie znanych zasad kultury.

 

  II.        WYMAGANIA EDUKACYJNE

Ocenę celującą – otrzymuje uczeń, który:

­   w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe, 

­   umie rozwiązywać problemy w sposób nietypowy,

­   umie formułować problemy i dokonuje analizy lub syntezy nowych zjawisk, 

­   osiąga sukcesy w konkursach fizycznych,

­   jest kreatywny w rozwiązywaniu problemów, samodzielnie szuka rozwiązań,

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który: 

­   w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności programowe, 

­   zdobytą wiedzę potrafi zastosować w nowych sytuacjach, 

­   jest samodzielny, korzysta z różnych źródeł wiedzy, 

­   potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenia fizyczne, 

­   rozwiązuje samodzielnie zadania rachunkowe i problemowe,

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: 

­   opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania, 

­   poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązywania typowych zadań lub problemów, 

­   potrafi wykonać zaplanowane doświadczenie z fizyki, rozwiązać proste zadanie lub problem, 

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który: 

­   opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,

­   potrafi zastosować wiadomości do rozwiązywania zadań z pomocą nauczyciela, 

­   potrafi wykonać proste doświadczenie fizyczne z pomocą nauczyciela, 

­   zna podstawowe wzory i jednostki wielkości fizycznych, 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

­   ma niewielkie braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych programem nauczania,

­   zna podstawowe prawa i wielkości fizyczne,

­   potrafi z pomocą nauczyciela wykonać proste doświadczenie fizyczne, 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który: 

­   nie opanował tych wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia,

­   nie potrafi rozwiązać zadań praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela,

­   nie zna podstawowych praw, pojęć i wielkości fizycznych.

 

III.        WYMAGANIA DLA UCZNIÓW Z DYSFUNKCJAMI

Wobec uczniów z dysfunkcjami stosuje się zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznej.

 

IV.        SPOSOBY SPRWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

1.      Narzędzia pomiaru dydaktycznego:

1)     prace klasowe,

2)     kartkówki z trzech ostatnich lekcji,

3)     odpowiedzi ustne,

4)     prace długoterminowe, projekty

5)     sukcesy w konkursach przedmiotowych na etapach rejonowym i wojewódzkim,

6)     inne formy aktywności np.:

a)  pomoc nauczycielowi w przygotowaniu zajęć (np. wystąpienie w roli asystenta nauczyciela),

b)  wykonywanie prac dodatkowych (pokazy doświadczalne, pomoce dydaktyczne),

7)     obserwacja ucznia:

a)  praca na lekcji (rozwiązywanie zadań na tablicy, wypowiedzi ustne, przeprowadzanie doświadczeń, wypełnianie kart pracy, wykonywanie ćwiczeń – w razie potrzeby z pomocą nauczyciela),

b)  przygotowanie do lekcji,

c)  kreatywność i samodzielność,

d)  twórczość własna,

e)  systematyczność i wkład pracy,

f)   samokształcenie,

g)  praca w grupie, debaty,

8)              samoocena ucznia i ocena koleżeńska.

Liczba i częstotliwość pomiarów jest zależna od realizowanego programu nauczania.

   V.        KRYTERIA OCENY POSZCZEGÓLNYCH FORM AKTYWNOŚCI

1.      Punkty uzyskane z prac klasowych i kartkówek przeliczane są na stopnie wg następującej skali: 

0% - 30%                   niedostateczny

                                                   31% - 43%                 dopuszczający

                                                   44% - 49%                 dopuszczający +

                                                   50% - 66%                 dostateczny 

                                                   67% - 69%                 dostateczny+

                                                   70% - 80%                 dobry

                                                   81% - 85%                 dobry+

                                                   86% - 91%                 bardzo dobry 

                                                   92% - 94%                 bardzo dobry+ 

                                                   95% - 100%               celujący

2.      W odpowiedzi ustnej oceniane są następujące elementy:

1)    zawartość rzeczowa,

2)    argumentacja,

3)    stosowanie języka fizycznego,

4)    sposób prezentacji,

5)    umiejętność formułowania myśli.

3.      Ocenianie projektów uczniowskich odbywa się wg zasad oceniania kształtującego. W realizacji projektu podlegają ocenie:

1)    wytwory materialne wykonane przez uczniów w projekcie, o ile takie były planowane i powstały,

2)    sposób prezentacji projektu,

3)    praca zespołowa i indywidualna ucznia,

4)    systematyczność pracy uczniów,

5)    aktywność i twórczość w realizacji projektu na poszczególnych jego etapach.

4.    W pracy grupowej uczniów podlegają ocenie:

1)    akceptowanie powierzonych ról i przydzielonych prac,

2)    planowanie wspólnych działań,

3)    udział w dyskusji, uzasadnienie swojego zdania,

4)    prezentowanie rezultatów pracy grupy.

5.      W realizacji pokazu doświadczalnego podlegają ocenie:

1)  wykonanie pomocy dydaktycznych potrzebnych w danym doświadczeniu (samodzielność, staranność, działanie), 

2)  sposób prezentacji doświadczenia:

a)       umiejętność posługiwania się językiem fizycznym,

b)      znajomość zagadnień wykorzystywanych w prezentowanym doświadczeniu (wiedza fizyczna),

3)  umiejętność udzielania odpowiedzi na pytania odbiorców pokazu.

6.      Wszystkie formy aktywności są oceniane przez nauczyciela z wykorzystaniem samooceny ucznia, a w miarę możliwości również oceny koleżeńskiej.

 

VI.        KRYTERIA OCENY ŚRÓDROCZNEJ I ROCZNEJ

1.    Ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanych ocen cząstkowych w ciągu całego roku.

2.    Ocenę klasyfikacyjną ustala się zgodnie z zasadami zawartymi w PZO w punkcie I.16..

3.    O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia oraz wychowawcę klasy (wychowawca przekazuje informację rodzicom) na miesiąc przed klasyfikacją.

4.    Ustalona przez nauczyciela roczna ocena niedostateczna może zostać zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

5.    Wszystkie sprawy sporne, nieujęte w PZO, rozstrzygane będą zgodnie z WZO oraz Rozporządzeniem MEN.

 

VII.        WARUNKI I TRYB UZYSKANIA WYŻSZEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ Z FIZYKI

1.      Jeżeli uczeń lub jego rodzice nie zgadzają się z przewidywaną roczną/śródroczną oceną klasyfikacyjną z przedmiotu, z którą zostali zapoznani przez wychowawcę klasy, to zgłaszają swoje zastrzeżenia do dyrektora szkoły.

2.      Warunki i tryb uzyskania wyższej oceny klasyfikacyjnej określone są w WZO.

 

IX.        INFORMACJA ZWROTNA

1.       Nauczyciel – uczeń:

1)    informuje uczniów o wymaganiach i kryteriach oceniania,

2)    wspiera ucznia w codziennej pracy i w samodzielnym planowaniu rozwoju,

3)    motywuje ucznia do dalszej pracy i nagradza jego wysiłek,

4)    jest zobowiązany do udzielania informacji zwrotnej, zawierającej 4 elementy:

a)       informację na temat tego, co uczeń zrobił dobrze,

b)      wskazanie, co w swej pracy uczeń powinien poprawić,

c)       podpowiedź, w jaki sposób uczeń ma poprawić swoją pracę,

d)      wskazówki dla ucznia na przyszłość,

5)    udostępnia do wglądu sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne.

2.       Nauczyciel – rodzice:

1)    informuje o wymaganiach i kryteriach oceniania,

2)    informuje o aktualnym stanie rozwoju, postępach i trudnościach w nauce dziecka,

3)    dostarcza informacji o uzdolnieniach ucznia,

4)    daje wskazówki do pracy z dzieckiem,

5)    jest zobowiązany do udzielania informacji zwrotnej,

6)    udostępnia do wglądu sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne.

3.       Nauczyciel - wychowawca klasy - pedagog - dyrektor:

1)    nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach ucznia oraz na miesiąc przed klasyfikacją śródroczną (roczną) o przewidywanych ocenach niedostatecznych,

2)    nauczyciel informuje pedagoga i dyrektora o sytuacjach wymagających jego zdaniem interwencji.

4.       Rodzice i uczniowie są zobowiązani do zapoznania się z wymaganiami edukacyjnymi oraz ze sposobami oceniania na fizyce.

 

   X.        PROCEDURY INFORMOWANIA UCZNIA I RODZICÓW O WYMAGANIACH EDUKACYJNYCH I SPOSOBACH OCENIANIA

1.      Uczeń jest informowany o PZO na pierwszej lekcji fizyki w danym roku szkolnym.

2.    Wystawiane oceny będą odnotowywane w dzienniku oraz na pracach pisemnych. Nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do wystawionej oceny ze wskazówkami do dalszej pracy.

3.    W dniu oddania pracy pisemnej uczeń otrzymuje ją do wglądu i oddaje nauczycielowi.

4.    Z odpowiedzi ustnej uczeń jest informowany o otrzymanej ocenie na danej lekcji.

5.    Rodzice mają wgląd do prac pisemnych swoich dzieci na terenie szkoły w czasie zebrania, konsultacji lub w dniu ustalonym indywidualnie z nauczycielem.

6.    Rodzice spotykają się z nauczycielem przedmiotu w czasie zebrań, konsultacji lub indywidualnie po wcześniejszym umówieniu się z nauczycielem.

7.    Rodzice kontaktują się z nauczycielem za pośrednictwem telefonu szkolnego lub dziennika elektronicznego.

 

  XI.      EWALUACJA PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANIA

1.       PZO podlega ewaluacji na koniec roku szkolnego. 

2.       Swoje uwagi w sprawie PZO mogą przekazywać zainteresowani nauczyciele, uczniowie i rodzice.

3.       Narzędzia ewaluacji: ankiety, wywiady, analiza dokumentów, rozmowy, obserwacje.

 

 

                                                                                              Opracowała: Justyna Bąk - Górska