PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z EDUKACJI DLA BEZPIECZEŃSTWA

Szkoła Podstawowa  im. gen. Józefa Bema  w Starym Mieście

PODSTAWY PRAWNE OPRACOWANIA PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANIA Z EDB

1.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lutego 2019 r., klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.

2.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, edukacja dla bezpieczeństwa, II etap edukacyjny. 

3.  Statut Szkoły Podstawowej  im. gen. Józefa Bema  w Starym Mieście. 

Przedmiotowe Zasady Oceniania z edukacji dla bezpieczeństwa oraz nauczanie odbywa się w oparciu o program i podręcznik wydawnictwa „Nowa Era” autorstwa Jarosława Słomy (numer dopuszczenia MEN: 846/2017). Program realizowany jest w ośmioletnim cyklu kształcenia  w kl. VIII w wymiarze: 1 godzina tygodniowo przez cały rok szkolny.  

Cele kształcenia – wymagania ogólne 

I.       Rozumienie istoty bezpieczeństwa państwa. 

II.      Przygotowanie uczniów do działań w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń (katastrof i wypadków masowych). 

III.    Kształtowanie umiejętności z zakresu podstaw pierwszej pomocy. 

IV.    Kształtowanie postaw indywidualnych i społecznych sprzyjających zdrowiu.

ZASADY PRACY UCZNIA NA LEKCJI : 

   uczeń posiada podręcznik i teczkę przedmiotową, którą systematycznie prowadzi i odrabia zadania domowe, 

   od ucznia wymaga się systematycznego przygotowywania się do lekcji, 

   uczeń bierze czynny udział w zajęciach, przynosi  wygodny strój do zajęć praktycznych, 

   uczeń ma prawo być nieprzygotowany do zajęć, bez podania przyczyny, jeden raz w półroczu; nie dotyczy to zapowiedzianych wcześniej powtórzeń i pisemnych sprawdzianów, 

   nieprzygotowanie uczeń zgłasza w czasie sprawdzania listy obecności, 

   sprawdzanie bieżącej wiedzy i umiejętności obejmuje trzy ostatnie tematy i może być w formie ustnej, pisemnej lub praktycznej,  

   pisemne sprawdziany odbywają się po zakończonym jednym bądź dwóch działach; są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem, 

   w przypadku uzyskania z pracy klasowej i sprawdzianu oceny niedostatecznej lub oceny dopuszczającej uczeń ma prawo do poprawy oceny w ciągu 2 tygodni od ogłoszenia wyników,  poprawa innej oceny odbywa się za zgodą nauczyciela, 

   poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej, wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa jest zapisana z kropką obok np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach,

   uczeń może poprawić ocenę niedostateczną uzyskaną za ćwiczenia praktyczne, 

   uczeń nieobecny na sprawdzianie zalicza go w ciągu tygodnia od momentu pojawienia się w szkole, w przypadku nie dokonania poprawy otrzymuje ocenę niedostateczną, 

   nieusprawiedliwiona nieobecność na pojedynczej godzinie (samowolne opuszczenie zajęć) na której był zapowiedziany sprawdzian skutkuje oceną niedostateczną, 

   obowiązujący ucznia strój na zajęciach: spodnie, wygodna koszulka, bluza, 

   za zniszczenie pomocy dydaktycznych uczeń ponosi odpowiedzialność materialną lub finansową, 

   wszystkich uczniów obowiązuje dyscyplina. 

Wszystkie kwestie nieuregulowane przez przedmiotowe zasady oceniania z edukacji dla bezpieczeństwa rozstrzygane są zgodnie z zasadami oceniania wewnątrzszkolnego. 

KONTROLA I OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW:  

a)  wiadomości: stopień rozumienia i zapamiętania nabytych informacji oraz korelowanie ich z wiedzą z innych przedmiotów 

b)  umiejętności: wykorzystywanie w praktyce zdobytej wiedzy, wykonywanie ćwiczeń praktycznych, udział w dyskusjach, wyciąganie wniosków, argumentacja i obrona własnego zdania, umiejętność korzystania z podręcznika

c)  postawy: postawa ochrony życia i zdrowia własnego oraz innych, gotowość niesienia pomocy, udział w organizacjach związanych z ochroną życia  

d)  przygotowanie do zajęć, obowiązkowość i systematyczność pracy na lekcji

Przyjęte formy oceny wiadomości i umiejętności: 

   zadania domowe,  prowadzenie teczki przedmiotowej, referaty, prezentacje itp., aktywność,  praca na lekcji,  prace dodatkowe, konkursy   / waga oceny 1

   wypowiedzi ustne i pisemne z zakresu 3 ostatnich tematów / waga oceny 2

   prace klasowe, pisemne sprawdziany i testy, sprawdziany praktyczne / waga oceny 3

Oprócz ocen w skali od 1 do 6 w ocenianiu bieżącym stosuje się „+” i „-”, które wyrażają np.

aktywność na lekcji, przygotowanie, brak zadania domowego itp. Każdy minus obniża ocenę za pracę na lekcji o jeden, każdy plus tą ocenę o jeden podnosi.  

Pisemne sprawdziany i niezapowiedziane kartkówki są oceniane zgodnie z wymaganą ilością punktów na ocenę : 100% - 95% celujący;  94% - 92% - bardzo dobry + ; 91% - 86% bardzo dobry    85% - 81% - dobry + ; 80% - 70% doby ;  69% - 67% - dostateczny + ; 66% - 50% dostateczny ; 49% – 44% dopuszczający + ; 43% – 31%  dopuszczający;   30% - 0% - niedostateczny

Ocenę z półroczną nauczyciel wystawia na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych przez ucznia, a ocenę roczną ze wszystkich ocen z pierwszego i drugiego półrocza z uwzględnieniem wagi ocen. 

Dostosowanie wymagań edukacyjnych Uwzględnia się indywidualne możliwości edukacyjne każdego ucznia, jego zaangażowanie, wkład pracy, systematyczność oraz informacje zawarte w opiniach PPP. Uczniowie z dysfunkcjami oceniani są wg odrębnych zasad zalecanych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. 

1. Zasady oceniania ucznia o obniżonych możliwościach edukacyjnych:

a)        ograniczenie wymagań do indywidualnych możliwości ucznia,  

b)        możliwość rozbicia zadań złożonych na prostsze i ocenienie ich wykonania etapami, 

c)        wydłużenie czasu na nauczenie się materiału lub rozłożenie na mniejsze części, 

d)        odczytanie na głos poleceń, 

e)        branie pod uwagę wyłącznie poprawności merytorycznej wykonanego ćwiczenia, 

f)         zadawanie więcej prostych pytań zamiast jednego złożonego, 

g)        obniżenie wymagań dotyczących estetyki teczki przedmiotowej, 

h)        wydłużenie czasu pracy na wykonanie zadania, 

i)          wykonanie pracy pod kierunkiem nauczyciela, 

j)          ocenia się przygotowanie ucznia do lekcji,

k)        sprawdzian pisemny oceniany według obniżonych kryteriów: 0 – 20 % – ocena niedostateczna, 21 – 40 % – ocena dopuszczająca, 41 – 60 % – ocena dostateczna, 61 – 75 % – ocena dobra, 76 – 90 % – ocena bardzo dobra, 91 – 100 % – ocena celująca.

2. Zasady oceniania ucznia z dysleksją: Uczeń z opinią PPP (dysleksja) jest oceniany z uwzględnieniem występujących u niego problemów w procesie nauczania-uczenia się, w związku z czym stosuje się: a) wydłużenie czasu na napisanie pracy, b) branie pod uwagę wyłącznie poprawności merytorycznej wykonanego zadania, c) konieczność odczytania na głos poleceń otrzymywanych przez innych uczniów tylko w formie pisemnej, d) możliwość (na prośbę ucznia) zamiany pracy pisemnej na odpowiedź ustną (praca klasowa lub sprawdzian), e) umożliwienie odrabiania zadań domowych w wersji komputerowej, f) uczeń może pisać drukowanymi literami, g) obniżenie wymagań dotyczących estetyki zeszytu przedmiotowego.

Stare Miasto, wrzesień 2019r.  

mgr Paweł Gradecki