Przedmiotowe Zasady Oceniania z chemii

w Szkole Podstawowej im. gen. Józefa Bema w Starym Mieście

 

1. Cele oceniania:

·                   przekazywanie uczniom i ich rodzicom informacji pomagających w dalszym uczeniu się,

·                   poinformowanie ucznia (również jego rodziców) o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.

·                    motywowanie ucznia do dalszej nauki,

·                   dostarczanie rodzicom i nauczycielowi informacji o postępach w nauce, trudnościach i uzdolnieniach ucznia,

·                   ocenianie ma charakter wspierający rozwój ucznia,

·                   ocenianie jest procesem ciągłym i dotyczy różnych obszarów aktywności ucznia.

 

2. Kryteria i skala ocen

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

·                   opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,

·                   uczeń potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),

·                   uczeń umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,

·                   uczeń osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych,

·                   uczeń swobodnie operuje terminologią naukową,

·                   wykazuje szczególne zainteresowania tematyką chemiczną;

·                   wykorzystuje wiedzę zdobytą na innych przedmiotach,

·                   potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,

·                   bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,

·                    wykonuje twórczprace, pomoce naukowe i potrafi je prezentow na terenie szkoły i poza nią.

 

Ocenę bardzo dob otrzymuje uczeń, który:

·                   uczeń opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem;

·                   uczeń potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach;

·                    uczeń umie łączyć wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin;

·                    uczeń wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic, zestawień;

·                   uczeń potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne;

·                   uczeń potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych.

·                   aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym.

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

·                   uczeń opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem;

·                   uczeń poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów;

·                   uczeń potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej;

·                    uczeń potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne;

·                   uczeń potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych.

·                   jest aktywny na lekcji.

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

·                   uczeń opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia;

·                   uczeń poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań i problemów;

·                   uczeń potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela, z różnych źródeł wiedzy chemicznej;

·                   uczeń z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać doświadczenia chemiczne,

·                   uczeń potrafi, z pomocą nauczyciela pisać i uzgadniać prostsze równania reakcji chemicznych;

·                   wykazuje się aktywnością na lekcji w stopnizadowalającym.

 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

·                    uczeń ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia;

·                   uczeń rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności;

·                   uczeń z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać proste eksperymenty chemiczne,

·                   uczeń z pomocą nauczyciela potrafi pisać proste wzory chemiczne i proste równania chemiczne;

·                   jest mało aktywny na lekcji.

 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

·                   uczeń nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia;

·                   uczeń nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela;

·                   uczeń nie zna symboliki chemicznej;

·                   uczeń nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela,

·                   uczeń nie potrafi bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi,

·                   wykazuje się bierną postawą na lekcji.

 

Punkty uzyskane z prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek przeliczane są na stopnie wg następującej skali:

 

96-100% - ocena celująca

92-95% - ocena bardzo dobra +

88-91% - ocena bardzo dobra

81-87% - ocena dobra +

70-80% - ocena dobra

67 – 69 % - ocena dostateczna +

50- 66 % - ocena dostateczna

44- 49 % - ocena dopuszczająca +

31- 43 % - ocena dopuszczająca

0- 30 % ocena niedostateczna

 

3. Formy i zasady bieżącego oceniania.

 

Prace pisemne w klasie:

 

Forma

Zakres treści nauczania

Zasady przeprowadzania

Praca klasowa/ Sprawdziany z całego obszernego działu lub dwóch mniejszych ( 1 h lekcyjna)

jeden dział obszerny lub dwa mniejsze działy

zapowiadane z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem, informacja o pracy klasowej zanotowana wcześniej w dzienniku lekcyjnym, pracę klasową poprzedza powtórzenie materiału

Sprawdziany z trzech ostatnich lekcji ( do 20 minut)

materiał nauczania z trzech ostatnich lekcji

zapowiadane na poprzedniej lekcji

Kartkówki

materiał nauczania z ostatniej lekcji

bez zapowiedzi

Prowadzenie zeszytu ćwiczeń

zgodnie z tematami lekcji

ocenie podlega poprawność merytoryczna rozwiązywanych zadań, jak i estetyka oraz systematyczność

 

 W realizacji projektu podlegają ocenie:

 

·                   wytwory materialne wykonane przez uczniów w projekcie, o ile takie były planowane i powstały,

·                   sposób prezentacji projektu lub przedsięwzięcia, jeśli było ono celem projektu,

·                   praca zespołowa i indywidualna ucznia,

·                   systematyczność pracy uczniów,

·                   aktywność i twórczość w realizacji projektu na poszczególnych jego etapach,

·                   samoocena uczniów oraz ocena odbiorców projektu.

 

Odpowiedzi ustne:

 

Forma

Zakres treści nauczania

Zasady przeprowadzania

Ustne sprawdzanie wiadomości

materiał nauczania z trzech ostatnich lekcji

bez zapowiedzi

Pytania aktywne

lekcja bieżąca lub powtórzeniowa

uczniowie sami zgłaszają się do odpowiedzi lub są wyznaczani przez nauczyciela

Referowanie pracy grupy

lekcja bieżąca lub powtórzeniowa

częsta zmiana osób referujących pracę w grupie

Praca na lekcji

bieżący materiał nauczania

oceniana jest aktywność, zaangażowanie, umiejętność pracy w grupie lub parach,

uwzględnia się ocenę koleżeńską lub samoocenę, uzasadniając ją w informacji zwrotnej

 

W pracy grupowej uczniów podlega ocenie:

·                   akceptowanie powierzonych ról i przydzielonych prac,

·                   udział w rozwiązywaniu ewentualnych konfliktów,

·                   akceptowanie zasad pracy w grupie,

·                   planowanie wspólnych działań,

·                   współudział w podejmowaniu decyzji,

·                   udział w dyskusji,

·                   umiejętność słuchania innych, zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi,

·                   uzasadnienie swojego zdania,

·                   prezentowanie rezultatów pracy grupy.

 

4.  Pozostałe przedmiotowe zasady oceniania

1.         Każdy uczeń ma obowiązek prowadzić zgodnie ze wskazówkami nauczyciela zeszyt przedmiotowy. Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie i starannie. W przypadku nieobecności ucznia, powinien on uzupełnić notatki w zeszycie do tygodnia. Zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń podlega ocenie. 

2.         Prace klasowe, kartkówki i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.

3.         Prace klasowe są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy. Inne prace pisemne, sprawdziany z 3 ostatnich lekcji mogą być zapowiadane na poprzedniej lekcji.

4.         Kartkówki obejmują materiał z ostatniej lekcji, nie muszą być zapowiadane.

5.         Uczeń nieobecny na pracy klasowej, sprawdzianie lub kartkówce musi ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

6.         Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny z pracy klasowej/sprawdzianu z całego obszernego działu lub dwóch mniejszych, w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa poprzedzona jest  kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.

7.         Uczniowi nieobecnemu w szkole co najmniej 1 tydzień przysługują 2 dni na uzupełnienie wiadomości.

8.         Nieobecność ucznia na lekcji zobowiązuje go do uzupełnienia materiału we własnym zakresie.

9.      Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do odpowiedzi ustnej bez usprawiedliwienia raz w półroczu. Nieprzygotowanie zgłasza nauczycielowi przed lekcją lub na jej początku, zanim nauczyciel wywoła go do odpowiedzi. (nie dotyczy to zapowiadanych prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek) . Przy wystawianiu oceny za odpowiedź ustną nauczyciel jest zobowiązany do udzielenia uczniowi informacji 

        zwrotnej.

10.      Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nie przygotowanie ocenę niedostateczną.

11.      Na koniec półrocza nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.

12.      W razie stwierdzenia niesamodzielności pracy podczas wszelkiego rodzaju pisemnego sprawdzania wiedzy i umiejętności uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Przyłapanie ucznia na niesamodzielnej pracy podczas kartkówki, na sprawdzianie lub pracy klasowej wiąże się z otrzymaniem oceny niedostatecznej oraz zakończeniem pracy. Przez niesamodzielną pracę należy rozumieć min.: odwracanie się, rozmawianie, odpisywanie, przepisywanie oraz korzystanie z niedozwolonych pomocy.

13.      Aktywność na lekcji nagradzana jest ,,+”. ,,+” nauczyciel zapisuje w dzienniku. Za trzy zgromadzone ,,+” uczeń otrzymuje ocenę ,,bdb”, a za cztery ocenę celującą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, aktywną pracę w grupach, przygotowanie pomocy dydaktycznych, dbałość o pracownię, wykonanie doświadczenia itd.

14.      Za trzy zgromadzone minusy uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Minusy stosowane są za: brak zeszytu, podręcznika, zeszytu ćwiczeń, brak efektywnej pracy w grupie.

15.      Osiągnięte sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych wpływają na podwyższenie oceny z przedmiotu.

16.      Ocenę klasyfikacyjną ustala się w oparciu o co najmniej 3 oceny cząstkowe z uwzględnieniem wagi ocen: z prac klasowych/  sprawdzianów  z całego obszernego działu lub dwóch mniejszych, konkursów, projektów - waga 3, sprawdzianów z trzech ostatnich lekcji, z kartkówek, prac i ćwiczeń wymagających zastosowania wiedzy i umiejętności wcześniej zdobytych - waga 2, z bieżących zadań i ćwiczeń, z odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności itp. - waga 1 oraz zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, aktywności (również w czasie lekcji online), systematyczności (m.in. udział w zajęciach organizowanych w formie on-line, terminowe wykonywanie zleconych prac) i pilności, samodzielności pracy, wg następujących zasad:

średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna

średnia ważona 1,50 – 2,49 - ocena dopuszczająca

średnia ważona 2,50 – 3,49 - ocena dostateczna

średnia ważona 3,50 – 4,49 - ocena dobra

średnia ważona 4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra

średnia ważona powyżej 5,49 - ocena celująca.

 

17.      Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia udokumentowane badaniami w ,,PPP”. Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.

18.      Na 7 dni przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych. Informacja jest przekazywana w dzienniku elektroniczny.

19.      Uczeń, który przygotowuje się do konkursów przedmiotowych, może być zwolniony z odpytywania, pisania prac klasowych, kartkówek, odrabiania prac domowych itd. na czas uzgodniony z nauczycielem.

20.    W trakcie lekcji uczeń ma wyłączony lub wyciszony telefon komórkowy.

21.    W trakcie nauki zdalnej obowiązują zasady zawarte Zasadach Wewnątrzszkolnego Oceniania (Statut Szkoły)