Przedmiotowe Zasady
Oceniania z chemii
w Szkole Podstawowej im.
gen. Józefa Bema w Starym Mieście
1. Cele oceniania:
· przekazywanie uczniom i ich
rodzicom informacji pomagających w dalszym uczeniu się,
· poinformowanie ucznia
(również jego rodziców) o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w
tym zakresie.
· motywowanie ucznia
do dalszej nauki,
· dostarczanie rodzicom i
nauczycielowi informacji o postępach w nauce, trudnościach i uzdolnieniach
ucznia,
· ocenianie ma charakter
wspierający rozwój ucznia,
· ocenianie jest
procesem ciągłym i dotyczy różnych obszarów aktywności ucznia.
2. Kryteria i skala ocen
Ocenę celującą otrzymuje uczeń,
który:
· opanował w pełnym zakresie
wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
· uczeń potrafi stosować
wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
· uczeń umie formułować problemy
i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
· uczeń osiąga sukcesy w
konkursach i olimpiadach przedmiotowych,
· uczeń swobodnie operuje
terminologią naukową,
· wykazuje szczególne
zainteresowania tematyką chemiczną;
· wykorzystuje wiedzę
zdobytą na innych przedmiotach,
· potrafi samodzielnie
korzystać z różnych źródeł informacji,
· bardzo aktywnie
uczestniczy w procesie lekcyjnym,
· wykonuje twórcze prace, pomoce naukowe i potrafi je prezentować na terenie szkoły i poza
nią.
Ocenę bardzo
dobrą otrzymuje uczeń,
który:
· uczeń opanował w pełnym
zakresie wiadomości i umiejętności określone programem;
· uczeń potrafi stosować zdobytą
wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach;
· uczeń umie łączyć
wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin;
· uczeń wykazuje
dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł
wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic, zestawień;
· uczeń potrafi planować i
bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne;
· uczeń potrafi biegle
pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych.
· aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń,
który:
· uczeń opanował w dużym zakresie
wiadomości i umiejętności określone programem;
· uczeń poprawnie stosuje
wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i
problemów;
· uczeń potrafi korzystać
z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy
chemicznej;
· uczeń potrafi
bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne;
· uczeń potrafi pisać i
uzgadniać równania reakcji chemicznych.
· jest aktywny na lekcji.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń,
który:
· uczeń opanował w podstawowym
zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne
do dalszego kształcenia;
· uczeń poprawnie stosuje wiadomości
i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań i
problemów;
· uczeń potrafi korzystać,
z pomocą nauczyciela, z różnych źródeł wiedzy chemicznej;
· uczeń z pomocą
nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać doświadczenia chemiczne,
· uczeń potrafi, z pomocą
nauczyciela pisać i uzgadniać prostsze równania reakcji chemicznych;
· wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadowalającym.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje
uczeń, który:
· uczeń ma braki w
opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie
przekreślają możliwości dalszego kształcenia;
· uczeń rozwiązuje, z
pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim
stopniu trudności;
· uczeń z pomocą
nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać proste eksperymenty chemiczne,
· uczeń z pomocą
nauczyciela potrafi pisać proste wzory chemiczne i proste równania chemiczne;
· jest mało aktywny na
lekcji.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń,
który:
· uczeń nie opanował tych
wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego
kształcenia;
· uczeń nie potrafi
rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu
trudności nawet z pomocą nauczyciela;
· uczeń nie zna symboliki
chemicznej;
· uczeń nie potrafi
napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z
pomocą nauczyciela,
· uczeń nie potrafi
bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami
chemicznymi,
· wykazuje się bierną
postawą na lekcji.
Punkty uzyskane z prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek przeliczane są
na stopnie wg następującej skali:
96-100% - ocena celująca
92-95% - ocena bardzo dobra +
88-91% - ocena bardzo dobra
81-87% - ocena dobra +
70-80% - ocena dobra
67 – 69 % - ocena dostateczna +
50- 66 % - ocena dostateczna
44- 49 % - ocena dopuszczająca +
31- 43 % - ocena dopuszczająca
0- 30 % ocena niedostateczna
3. Formy i zasady bieżącego oceniania.
Prace pisemne w klasie:
Forma |
Zakres treści nauczania |
Zasady przeprowadzania |
Praca klasowa/ Sprawdziany z całego obszernego działu lub dwóch
mniejszych ( 1 h lekcyjna) |
jeden dział obszerny lub dwa mniejsze działy |
zapowiadane z
przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem, informacja o pracy klasowej
zanotowana wcześniej w dzienniku lekcyjnym, pracę klasową poprzedza
powtórzenie materiału |
Sprawdziany z trzech ostatnich lekcji ( do 20
minut) |
materiał nauczania z trzech ostatnich lekcji |
zapowiadane na
poprzedniej lekcji |
Kartkówki |
materiał nauczania z ostatniej lekcji |
bez zapowiedzi |
Prowadzenie zeszytu ćwiczeń |
zgodnie z tematami lekcji |
ocenie podlega
poprawność merytoryczna rozwiązywanych zadań, jak i estetyka oraz
systematyczność |
W realizacji projektu podlegają ocenie:
· wytwory materialne
wykonane przez uczniów w projekcie, o ile takie były planowane i powstały,
· sposób prezentacji
projektu lub przedsięwzięcia, jeśli było ono celem projektu,
· praca zespołowa i
indywidualna ucznia,
· systematyczność pracy
uczniów,
· aktywność i twórczość w
realizacji projektu na poszczególnych jego etapach,
· samoocena uczniów oraz
ocena odbiorców projektu.
Odpowiedzi ustne:
Forma |
Zakres treści nauczania |
Zasady przeprowadzania |
Ustne sprawdzanie
wiadomości |
materiał nauczania z trzech ostatnich lekcji |
bez zapowiedzi |
Pytania aktywne |
lekcja bieżąca lub powtórzeniowa |
uczniowie sami
zgłaszają się do odpowiedzi lub są wyznaczani przez nauczyciela |
Referowanie pracy grupy |
lekcja bieżąca lub
powtórzeniowa |
częsta zmiana osób
referujących pracę w grupie |
Praca na lekcji |
bieżący materiał
nauczania |
oceniana jest
aktywność, zaangażowanie, umiejętność pracy w grupie lub parach, uwzględnia się ocenę
koleżeńską lub samoocenę, uzasadniając ją w informacji zwrotnej |
W pracy grupowej uczniów podlega ocenie:
· akceptowanie
powierzonych ról i przydzielonych prac,
· udział w rozwiązywaniu
ewentualnych konfliktów,
· akceptowanie zasad pracy
w grupie,
· planowanie wspólnych
działań,
· współudział w
podejmowaniu decyzji,
· udział w dyskusji,
· umiejętność słuchania
innych, zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi,
· uzasadnienie swojego
zdania,
· prezentowanie rezultatów
pracy grupy.
4. Pozostałe przedmiotowe zasady oceniania
1. Każdy uczeń ma
obowiązek prowadzić zgodnie ze wskazówkami nauczyciela zeszyt
przedmiotowy. Zeszyt powinien być
prowadzony systematycznie
i starannie.
W przypadku nieobecności ucznia, powinien on uzupełnić notatki w zeszycie
do tygodnia. Zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń podlega ocenie.
2. Prace klasowe, kartkówki
i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
3. Prace klasowe są zapowiadane
z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych
umiejętności i wiedzy. Inne prace pisemne, sprawdziany z 3 ostatnich
lekcji mogą być zapowiadane na poprzedniej lekcji.
4. Kartkówki obejmują materiał
z ostatniej lekcji, nie muszą być zapowiadane.
5. Uczeń nieobecny na pracy
klasowej, sprawdzianie lub kartkówce musi ją napisać w terminie uzgodnionym z
nauczycielem.
6. Uczeń ma prawo do
jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny z pracy
klasowej/sprawdzianu z całego obszernego działu lub dwóch mniejszych, w trybie
uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok
poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z
pracy poprawionej jest tak sama lub niższa poprzedzona jest kropką
np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie
informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych
umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa
się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.
7. Uczniowi nieobecnemu w
szkole co najmniej 1 tydzień przysługują 2 dni na uzupełnienie wiadomości.
8. Nieobecność ucznia
na lekcji zobowiązuje go do uzupełnienia materiału we własnym zakresie.
9. Uczeń ma prawo być
nieprzygotowany do odpowiedzi ustnej bez usprawiedliwienia raz w półroczu.
Nieprzygotowanie zgłasza nauczycielowi przed lekcją lub na jej początku, zanim nauczyciel wywoła go do odpowiedzi. (nie dotyczy to
zapowiadanych prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek) .
Przy wystawianiu oceny za odpowiedź ustną nauczyciel jest zobowiązany do udzielenia uczniowi informacji
zwrotnej.
10. Po wykorzystaniu limitu
określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nie
przygotowanie ocenę niedostateczną.
11. Na koniec półrocza nie
przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
12. W razie stwierdzenia
niesamodzielności pracy podczas wszelkiego rodzaju pisemnego sprawdzania wiedzy
i umiejętności uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Przyłapanie ucznia na
niesamodzielnej pracy podczas kartkówki, na sprawdzianie lub pracy klasowej
wiąże się z otrzymaniem oceny niedostatecznej oraz zakończeniem pracy. Przez
niesamodzielną pracę należy rozumieć min.: odwracanie się, rozmawianie,
odpisywanie, przepisywanie oraz korzystanie z niedozwolonych pomocy.
13. Aktywność na lekcji
nagradzana jest ,,+”. ,,+”
nauczyciel zapisuje w dzienniku. Za trzy zgromadzone ,,+”
uczeń otrzymuje ocenę ,,bdb”, a za cztery ocenę
celującą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji
i udzielanie poprawnych odpowiedzi, aktywną pracę w grupach, przygotowanie
pomocy dydaktycznych, dbałość o pracownię, wykonanie doświadczenia itd.
14. Za trzy zgromadzone
minusy uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Minusy stosowane są za: brak
zeszytu, podręcznika, zeszytu ćwiczeń, brak efektywnej pracy w grupie.
15. Osiągnięte sukcesy w
konkursach i olimpiadach przedmiotowych wpływają na podwyższenie oceny z
przedmiotu.
16. Ocenę klasyfikacyjną
ustala się w oparciu o co najmniej 3 oceny cząstkowe z uwzględnieniem wagi
ocen: z prac klasowych/
sprawdzianów z całego obszernego
działu lub dwóch mniejszych, konkursów, projektów - waga 3, sprawdzianów z
trzech ostatnich lekcji, z kartkówek, prac i ćwiczeń wymagających zastosowania
wiedzy i umiejętności wcześniej zdobytych - waga 2, z bieżących zadań i
ćwiczeń, z odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności itp. - waga 1 oraz
zaangażowania ucznia, indywidualnego postępu, aktywności (również w czasie lekcji
online), systematyczności (m.in. udział w zajęciach organizowanych w formie
on-line, terminowe wykonywanie zleconych prac) i pilności, samodzielności
pracy, wg następujących zasad:
średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna
średnia ważona 1,50 – 2,49 - ocena dopuszczająca
średnia ważona 2,50 – 3,49 - ocena dostateczna
średnia ważona 3,50 – 4,49 - ocena dobra
średnia ważona 4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra
średnia ważona powyżej 5,49 - ocena celująca.
17. Przy ocenianiu
nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia udokumentowane badaniami
w ,,PPP”. Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej
ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi
ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.
18. Na 7 dni przed
śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje
uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach
klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych. Informacja jest przekazywana w
dzienniku elektroniczny.
19. Uczeń, który
przygotowuje się do konkursów przedmiotowych, może być zwolniony z odpytywania,
pisania prac klasowych, kartkówek, odrabiania prac domowych itd. na czas
uzgodniony z nauczycielem.
20. W
trakcie lekcji uczeń ma wyłączony lub wyciszony telefon komórkowy.
21. W
trakcie nauki zdalnej obowiązują zasady zawarte Zasadach Wewnątrzszkolnego
Oceniania (Statut Szkoły)