Przedmiotowe Zasady
Oceniania z biologii
w Szkole Podstawowej im.
gen. Józefa Bema w Starym Mieście
1. Cele oceniania:
· przekazywanie uczniom i ich
rodzicom informacji pomagających w dalszym uczeniu się,
· poinformowanie ucznia
(również jego rodziców) o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w
tym zakresie.
· motywowanie ucznia
do dalszej nauki,
· dostarczanie rodzicom i
nauczycielowi informacji o postępach w nauce, trudnościach i uzdolnieniach
ucznia,
· ocenianie ma charakter
wspierający rozwój ucznia,
· ocenianie jest procesem
ciągłym i dotyczy różnych obszarów aktywności ucznia.
2. Kryteria i skala ocen
Ocenę celującą otrzymuje uczeń,
który:
· opanował wiadomości i
umiejętności w pełnym zakresie, będące efektem jego samodzielnej pracy,
· wybiera odpowiednie terminy
i pojęcia do opisu zjawisk, właściwości, obiektów i organizmów,
· potrafi stosować zdobyte
wiadomości w sytuacjach nietypowych,
· odczytuje informacje
przedstawione w formie: tabel, wykresów, schematów, rysunku, fotografii
· selekcjonuje, porównuje,
analizuje, przetwarza i interpretuje informacje
· stosuje zintegrowaną
wiedzę do objaśniania zjawisk przyrodniczych:
· formułuje problemy i
rozwiązuje je w sposób twórczy: formułuje i sprawdza hipotezy, kojarzy
różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń i wyciąga wnioski, analizuje
sytuację problemową, dostrzega i formułuje problem, określa wartości dane i
szukane (określa cel),
· dokonuje analizy lub
syntezy zjawisk i procesów biologicznych,
· wykorzystuje wiedzę
zdobytą na innych przedmiotach,
· potrafi samodzielnie
korzystać z różnych źródeł informacji,
· bardzo aktywnie
uczestniczy w procesie lekcyjnym,
· wykonuje twórcze prace, pomoce
naukowe i potrafi je prezentować na terenie szkoły i poza nią,
· osiąga sukcesy w
konkursach biologicznych na terenie szkoły i poza nią.
· jest laureatem lub
finalistą konkursu przedmiotowego szczebla wojewódzkiego
Ocenę
bardzo dobrą otrzymuje
uczeń, który:
· opanował w pełnym
zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
· wykazuje szczególne
zainteresowania biologią,
· samodzielnie interpretuje
zjawiska biologiczne potrafi bronić swych poglądów
· potrafi stosować zdobytą
wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach,
· bez pomocy nauczyciela
korzysta z różnych źródeł informacji,
· potrafi planować i
bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze,
· sprawnie posługuje się
mikroskopem i lupą oraz sprzętem laboratoryjnym,
· potrafi samodzielnie
wykonać preparaty mikroskopowe i opisać je,
· prezentuje swoją wiedzę
posługując się poprawną terminologią biologiczną,
· aktywnie uczestniczy w
procesie lekcyjnym.
Ocenę
dobrą otrzymuje uczeń,
który:
· opanował wiadomości i umiejętności
bardziej złożone i mniej przystępne, przydatne i użyteczne w szkolnej i
pozaszkolnej działalności,
· potrafi stosować zdobytą
wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów typowych, w przypadku
trudniejszych korzysta z pomocy nauczyciela,
· właściwie stosuje
terminologię przedmiotową
· stosuje wiedzę do
objaśniania prostych zjawisk przyrodniczych:
· potrafi planować i bezpiecznie
przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze,
· posługuje się
mikroskopem i zna sprzęt laboratoryjny,
· wykonuje proste
preparaty mikroskopowe,
· udziela poprawnych
odpowiedzi na typowe pytania,
· jest aktywny na lekcji.
Ocenę
dostateczną
otrzymuje uczeń, który:
· opanował wiadomości i
umiejętności przystępne, niezbyt złożone, najważniejsze w nauczaniu biologii,
oraz takie, które można wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
· rozwiązuje typowe
problemy o średnim stopniu trudności,
· analizuje podstawowe
zależności, próbuje porównywać, wnioskować i zajmować określone stanowisko.
· wykazuje się aktywnością
na lekcji w stopniu zadowalającym.
Ocenę
dopuszczającą otrzymuje
uczeń, który:
· ma braki w opanowaniu wiadomości
i umiejętności określonych programem, ale nie przekreślają one możliwości
dalszego kształcenia,
· wykonuje proste zadania
i polecenia o bardzo małym stopniu trudności,
· z pomocą nauczyciela
wykonuje proste doświadczenia biologiczne,
· wiadomości przekazuje w
sposób nieporadny, nie używając terminologii biologicznej,
· jest mało aktywny na
lekcji.
Ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń,
który:
· nie opanował wiadomości i
umiejętności określanych podstawami programowymi, koniecznymi do dalszego
kształcenia,
· nie potrafi posługiwać
się przyrządami biologicznymi,
· wykazuje się brakiem systematyczności
w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu prac domowych,
· nie podejmuje próby
rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy
nauczyciela,
· wykazuje się bierną
postawą na lekcji.
Kryteria oceniania prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek:
96-100% - ocena celująca
92-95% - ocena bardzo dobra +
88-91% - ocena bardzo dobra
81-87% - ocena dobra +
70-80% - ocena dobra
67 – 69 % - ocena dostateczna +
50- 66 % - ocena dostateczna
44- 49 % - ocena dopuszczająca +
31- 43 % - ocena dopuszczająca
0- 30 % ocena niedostateczna
3. Formy i zasady bieżącego oceniania.
Prace pisemne w klasie:
Forma |
Zakres treści nauczania |
Zasady przeprowadzania |
||
Prace klasowe, sprawdziany z jednego obszernego działu lub dwóch
mniejszych ( 1 h lekcyjna) |
jeden dział obszerny lub dwa mniejsze działy |
zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, informacja
o pracy klasowej zanotowana wcześniej w dzienniku elektronicznym, pracę
klasową poprzedza powtórzenie materiału |
||
Sprawdziany z trzech ostatnich lekcji ( do 20
minut) |
materiał nauczania z trzech ostatnich lekcji |
zapowiadane na
poprzedniej lekcji |
||
Kartkówki |
materiał nauczania z ostatniej lekcji |
bez zapowiedzi |
||
Prowadzenie zeszytu ćwiczeń |
zgodnie z tematami lekcji |
ocenie podlega
poprawność merytoryczna rozwiązywanych zadań, jak i estetyka oraz
systematyczność |
||
W realizacji projektu podlegają ocenie:
· wytwory materialne
wykonane przez uczniów w projekcie, o ile takie były planowane i powstały,
· sposób prezentacji
projektu lub przedsięwzięcia, jeśli było ono celem projektu,
· praca zespołowa i
indywidualna ucznia,
· systematyczność pracy
uczniów,
· aktywność i twórczość w
realizacji projektu na poszczególnych jego etapach,
· samoocena uczniów
oraz ocena odbiorców projektu.
Odpowiedzi ustne:
Forma |
Zakres treści nauczania |
Zasady przeprowadzania |
Ustne sprawdzanie
wiadomości |
materiał nauczania z trzech ostatnich lekcji |
bez zapowiedzi |
Pytania aktywne |
lekcja bieżąca lub powtórzeniowa |
uczniowie sami
zgłaszają się do odpowiedzi lub są wyznaczani przez nauczyciela |
Referowanie pracy grupy |
lekcja bieżąca lub
powtórzeniowa |
częsta zmiana osób
referujących pracę w grupie |
Praca na lekcji |
bieżący materiał
nauczania |
oceniana jest
aktywność, zaangażowanie, umiejętność pracy w grupie lub parach, uwzględnia się ocenę
koleżeńską lub samoocenę, uzasadniając ją w informacji zwrotnej |
W pracy grupowej uczniów podlega ocenie:
· akceptowanie powierzonych
ról i przydzielonych prac,
· udział w rozwiązywaniu
ewentualnych konfliktów,
· akceptowanie zasad pracy
w grupie,
· planowanie wspólnych
działań,
· współudział w
podejmowaniu decyzji,
· udział w dyskusji,
· umiejętność słuchania
innych, zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi,
· uzasadnienie swojego
zdania,
· prezentowanie rezultatów
pracy grupy.
4. Pozostałe przedmiotowe zasady oceniania
1. Każdy uczeń ma obowiązek
prowadzić zgodnie ze wskazówkami nauczyciela zeszyt przedmiotowy. Zeszyt
powinien być prowadzony systematycznie i starannie.
W przypadku nieobecności ucznia, powinien on uzupełnić notatki w zeszycie
do tygodnia. Zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń podlega ocenie.
2. Prace klasowe, kartkówki
i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
3. Prace klasowe są
zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres
sprawdzanych umiejętności i wiedzy. Inne prace pisemne, sprawdziany z 3
ostatnich lekcji mogą być zapowiadane na poprzedniej lekcji.
4. Kartkówki obejmują
materiał z ostatniej lekcji, nie muszą być zapowiadane.
5. Uczeń nieobecny na pracy
klasowej, sprawdzianie lub kartkówce musi ją napisać w terminie uzgodnionym z
nauczycielem.
6. Uczeń ma prawo do
jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny z pracy klasowej/sprawdzianu z jednego
obszernego działu lub dwóch mniejszych, w trybie uzgodnionym z nauczycielem.
Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena
jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak
sama lub niższa poprzedzona jest kropką np.
„.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację
o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach.
Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą
nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.
7. Uczniowi nieobecnemu w
szkole co najmniej 1 tydzień przysługują 2 dni na uzupełnienie wiadomości.
8. Nieobecność ucznia
na lekcji zobowiązuje go do uzupełnienia materiału we własnym zakresie.
9. Uczeń ma prawo być
nieprzygotowany do odpowiedzi ustnej bez usprawiedliwienia raz w półroczu.
Nieprzygotowanie zgłasza nauczycielowi przed lekcją lub na jej początku, zanim nauczyciel wywoła go do odpowiedzi. (nie dotyczy to zapowiadanych
prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek) . Przy wystawianiu oceny za odpowiedź ustną nauczyciel jest zobowiązany do udzielenia uczniowi informacji zwrotnej.
10. Po wykorzystaniu limitu
określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę
niedostateczną.
11. Na koniec półrocza nie
przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
12. W razie stwierdzenia
niesamodzielności pracy podczas wszelkiego rodzaju pisemnego sprawdzania wiedzy
i umiejętności uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Przyłapanie ucznia na
niesamodzielnej pracy podczas kartkówki, na sprawdzianie lub pracy klasowej
wiąże się z otrzymaniem oceny niedostatecznej oraz zakończeniem pracy. Przez
niesamodzielną pracę należy rozumieć min.: odwracanie się, rozmawianie,
odpisywanie, przepisywanie oraz korzystanie z niedozwolonych pomocy.
13. Aktywność na lekcji
nagradzana jest ,,+”. ,,+”
nauczyciel zapisuje w dzienniku. Za trzy zgromadzone ,,+”
uczeń otrzymuje ocenę ,,bdb”, a za cztery ocenę
celującą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji
i udzielanie poprawnych odpowiedzi, aktywną pracę w grupach, przygotowanie
pomocy dydaktycznych, dbałość o pracownię, wykonanie doświadczenia itd.
14. Za trzy zgromadzone
minusy uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Minusy stosowane są za: brak
zeszytu, podręcznika, zeszytu ćwiczeń, brak efektywnej pracy w grupie.
15. Osiągnięte sukcesy w
konkursach i olimpiadach przedmiotowych wpływają na podwyższenie oceny z
przedmiotu.
16. Ocenę klasyfikacyjną
ustala się w oparciu o co najmniej 3 oceny cząstkowe z uwzględnieniem wagi
ocen: z prac klasowych/sprawdzianów z jednego obszernego działu lub dwóch
mniejszych , konkursów, projektów - waga 3, z sprawdzianów z trzech ostatnich
lekcji, kartkówek, prac i ćwiczeń wymagających zastosowania wiedzy i
umiejętności wcześniej zdobytych - waga 2, z bieżących zadań i ćwiczeń, z
odpowiedzi ustnych, prac domowych, aktywności itp. - waga 1 oraz zaangażowania
ucznia, indywidualnego postępu, aktywności
(również w czasie lekcji online), systematyczności (m.in. udział w zajęciach
organizowanych w formie on-line, terminowe wykonywanie zleconych prac) i
pilności, samodzielności pracy wg następujących zasad:
średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna
średnia ważona 1,50 – 2,49 - ocena dopuszczająca
średnia ważona 2,50 – 3,49 - ocena dostateczna
średnia ważona 3,50 – 4,49 - ocena dobra
średnia ważona 4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra
średnia ważona powyżej 5,49 - ocena celująca.
17. Przy ocenianiu
nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia udokumentowane badaniami
w ,,PPP”. Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej
ważonej w uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi
ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.
18. Na 7 dni przed
śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje
uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach
klasyfikacyjnych rocznych i śródrocznych. Informacja jest przekazywana w
dzienniku elektroniczny.
19. Uczeń, który
przygotowuje się do konkursów przedmiotowych, może być zwolniony z odpytywania,
pisania prac klasowych, kartkówek, odrabiania prac domowych itd. na czas
uzgodniony z nauczycielem.
20. W trakcie lekcji
uczeń ma wyłączony lub wyciszony telefon komórkowy.
21. W trakcie zdalnej
nauki obowiązują zasady zawarte Zasadach Wewnątrzszkolnego Oceniania (Statut
Szkoły)