PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO 
KLASY IV - VIII

 

  

I.                 ZASADY OGÓLNE

 

Przedmiotowe Zasady Ocenienia mają na celu:

   1)   bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce,

2)   zaznajomienie ucznia z poziomem jego osiągnięć oraz motywowanie ucznia do dalszej pracy,

3)   dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

 

W czasie zajęć językowych każdy uczeń:

-   jest oceniany sprawiedliwie i rzetelnie,

- ma prawo do nauki języków obcych w czasie lekcji w przyjaznej atmosferze, sprzyjającej jak najlepszemu opanowaniu materiału,

- ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy oraz zeszyt ćwiczeń zgodnie ze wskazówkami nauczyciela,

- nieobecny na sprawdzianie lub kartkówce musi ją napisać w terminie uzgodnionym wspólnie z nauczycielem,

- po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) może napisać zaplanowaną kartkówkę/sprawdzian w późniejszym terminie uzgodnionym z nauczycielem,

- jest zobowiązany do uzupełnienia materiału we własnym zakresie w razie nieobecności w szkole,

- w razie trudności w nauce języków może zgłosić swoje problemy nauczycielowi, który postara się pomóc mu w zrozumieniu i opanowaniu danej partii materiału.

 

II.              OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIE

 

1)   Słownictwo

·        umiejętność radzenia sobie w codziennych sytuacjach,

·        odpowiedni dobór słownictwa,

·        odpowiedni zakres słownictwa.

                                                                                                               

2)   Gramatyka

·        poprawność,

·        podstawowe struktury,

·        formy pytające i przeczenia,

·        czasy,

·        szyk wyrazów.

 

3)   Rozumienie ze słuchu

·        zdolność rozumienia nauczyciela, kolegów, nagranych materiałów,

·        wydobywanie informacji,

·        rozpoznawanie kontekstu,

·        rozpoznawanie najważniejszych myśli,

·        rozpoznawanie uczuć mówiącego.

 

4)   Mówienie

·        umiejętność współpracy,

·        wymienianie informacji o sobie,

·        poprawność,

·        płynność,

·        komunikację interaktywną,

·        zdolności negocjacyjne,

·        wymowę: dźwięki oraz akcent, rytm, intonację,

·        zasób struktur i słownictwa,

·        umiejętność stosowania strategii komunikacyjnych. 

 

5)   Czytanie

·        rozpoznawanie najważniejszych informacji,

·        rozumienie przesłania / znaczenia napisanego tekstu.

 

6)   Pisanie

·        zdolność przekazywania informacji,

·        zdolność przekazywania informacji o sobie,

·        zdolność opisywania ludzi, miejsc, zdarzeń,

·        poprawność,

·        podporządkowanie myśli i pomysłów,

·        pisownię.

 

7)   Inne umiejętności i aktywności

·        korzystanie ze słowników dwujęzycznych,

·        korzystanie z lektur uproszczonych,

·        tworzenie projektów (prac z elementami języka angielskiego),

·    udział w konkursach językowych/uzyskanie miejsca na podium

 

III. SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

 

1)   Formy aktywności podlegające ocenie :

·        testy wiadomości,

·        kartkówki,

·        odpowiedź ustna,

·        samodzielna praca na lekcji,

·        samodzielna praca ze słownikiem,

·        czytanie tekstu,

·        tłumaczenie tekstu,

·        zeszyt przedmiotowy,

·        projekty indywidualne i grupowe,

·        udział w konkursach,

·        przygotowanie do lekcji,

·        aktywność na lekcji.

 

Dodatkowo każdy uczeń ma obowiązek prowadzić zgodnie ze wskazówkami nauczyciela

zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń, które również podlegają ocenie.

2) Bieżące oceny z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach w/g następującej skali:

6 celujący

5+ bardzo dobry plus

5 bardzo dobry

5- bardzo dobry minus

4+ dobry plus

4 dobry

4- dobry minus

3+ dostateczny plus

3 dostateczny

3- dostateczny minus

2+ dopuszczający plus

2 dopuszczający

1 niedostateczny

 

3) Oceny cząstkowe:

 

v   Aby otrzymać ocenę BARDZO DOBRĄ, uczeń:

Gramatyka i słownictwo:     Potrafi poprawnie operować prostymi strukturami. Buduje spójne zdania. Stosuje szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania.

Słuchanie:       Potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów. Potrafi zrozumieć kluczowe informacje w tekstach i rozmowach. Potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną. Potrafi z łatwością zrozumieć polecenia nauczyciela.

Mówienie:      Potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość. Potrafi mówić spójnie bez zawahań. Posługuje się poprawnym językiem, popełniając niewiele błędów. Dysponuje dużym zakresem słownictwa. Odpowiada w naturalny sposób na pytania. Potrafi opisać ludzi i przedmioty. Można go zrozumieć bez trudności.

Pisanie:          Potrafi napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo. Potrafi w spójny sposób zorganizować tekst. W zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty. Pisze teksty o odpowiedniej długości. Używa prawidłowej pisowni i interpunkcji.

Czytanie:        Potrafi wyodrębnić z czytanego tekstu żądane informacje ogólne i szczegółowe oraz przekształcić je w formę pisemną. Głośne czytanie jest płynne i poprawne pod względem wymowy i intonacji.

Inne:                   Jest bardzo aktywny na lekcjach. Starannie prowadzi zeszyt i ćwiczenia. Zawsze przygotowany do lekcji.

 

v   Aby otrzymać ocenę DOBRĄ, uczeń:

Gramatyka i słownictwo: Potrafi poprawnie operować większością prostych struktur. Potrafi budować zdania w większości wypadków spójne. Na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania.

Słuchanie:       Potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów. Potrafi zrozumieć większość kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach. Potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną. Potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela.

Mówienie:      Przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość. Potrafi mówić spójnie z lekkim wahaniem. Posługuje się w miarę poprawnym językiem, popełniając niekiedy zauważalne błędy. Dysponuje dość dużym zakresem słownictwa. Umie zazwyczaj w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie. Można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności.

Pisanie:          Potrafi na ogół napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo. Pisze teksty na ogół dobrze zorganizowane i spójne. W zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty, choć niektórym poświęca niewiele miejsca. Pisze teksty nieco dłuższe lub krótsze od wymagana długości. Używa przeważnie prawidłowej pisowni i interpunkcji.

Czytanie:        Czyta ze zrozumieniem i zazwyczaj potrafi wyodrębnić z tekstu żądane informacje. Głośne czytanie płynne, raczej poprawne pod względem wymowy i intonacji.

Inne:              Aktywny na lekcjach. Starannie prowadzi zeszyt i ćwiczenia. Zwykle przygotowany do lekcji.

 

v   Aby otrzymać ocenę DOSTATECZNĄ, uczeń:

Gramatyka i słownictwo: Potrafi poprawnie operować niektórymi prostymi strukturami. Potrafi budować zdania niekiedy spójne. Czasami używa zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania.

Słuchanie:       Potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów. Potrafi zrozumieć część kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach. Potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną. Potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela.

Mówienie:      Czasem potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość. Potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem. Potrafi odtworzyć wyuczone odpowiedzi na pytania. Posługuje się częściowo poprawnym językiem, ale popełnia sporo zauważalnych błędów. Dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa. Umie czasami w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie. Można go zazwyczaj zrozumieć.

Pisanie:          Próbuje napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo. Potrafi zorganizować tekst, który mógłby być bardziej spójny. W zadaniu pisemnym zawiera większość istotnych punktów. Zdarza mu się pisać teksty znacznie dłuższe lub krótsze od wymaganej długość. Używa czasem nieprawidłowej pisowni i interpunkcji.

Czytanie:        Czasem potrafi wyodrębnić z czytanego tekstu właściwe informacje. Głośne czytanie w miarę poprawne pod względem wymowy, niezbyt płynne.

Inne:              Jest w miarę aktywny na lekcjach. Zdarza mu się zapomnieć podręcznika lub ćwiczeń, ale rzadko. Zeszyt prowadzi niezbyt starannie, w ćwiczeniach zdarzają się braki lub błędy.

 

v   Aby otrzymać ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ, uczeń:

Gramatyka i słownictwo:       Potrafi poprawnie operować niedużą ilością prostych struktur. Potrafi budować zdania, ale przeważnie niespójne. Dysponuje niewielkim zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania. Czasami niepoprawnie używa codziennego słownictwa.

Słuchanie:        Potrafi od czasu do czasu zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów. Potrafi wydobyć niedużą ilość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną. Potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela, ale może potrzebować pomocy lub podpowiedzi.

Mówienie:      Czasem potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość. Często odpowiada na pytania pojedynczych komunikuje się za pomocą pojedynczych słów. Dysponuje bardzo ograniczonym zakresem słownictwa. Można go zazwyczaj zrozumieć.

Pisanie:          Ma trudności z napisaniem zdania zawierającego proste struktury i słownictwo. W miarę poprawnie przepisuje słowa i zwroty z tablicy lub podręcznika. Zdarza mu się pisać teksty znacznie dłuższe lub krótsze od wymaganej długość. Używa w większości nieprawidłowej pisowni i interpunkcji.

Czytanie:        Zwykle rozumie ogólny sens krótkiego, prostego tekstu. Potrafi wyodrębnić podstawowe informacje. Głośne czytanie jest bardzo wolne i często niepoprawne pod względem wymowy.

Inne:              Nie jest aktywny na lekcjach. Często zapomina zeszytu, podręcznika. Zeszyt prowadzi niestarannie. W ćwiczeniach zdarzają się braki oraz liczne błędy.       

 

v   Ocena NIEDOSTATECZNA:

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych umiejętności w zakresie mówienia, słuchania, czytania oraz pisania. Uczeń nie potrafi przekazać usłyszanej wypowiedzi. Jego wypowiedzi są niepoprawne pod względem językowym i gramatycznym. Dysponuje bardzo ograniczonym zasobem słownictwa, który zazwyczaj stosuje niepoprawnie. Nie można go zrozumieć. W wypowiedziach pisemnych nie przestrzega reguł ortograficznych, logicznych, stylistycznych i gramatycznych. Nie potrafi w miarę poprawnie przepisać tekstu z tablicy lub podręcznika. Uczeń nie prowadzi zeszytu w ogóle lub zeszyt ten nie zawiera większości lekcji. Nie wykonuje ćwiczeń w zeszycie ćwiczeń. Nawet z pomocą nauczyciela uczeń nie jest w stanie rozwiązać zadań o podstawowym stopniu trudności. Braki nie pozwalają mu na dalsze kontynuowanie nauki. Dodatkowo uczeń pracuje poniżej swoich możliwości i nie wykazuje chęci nadrobienia zaległości. 

 

v   Ocena CELUJĄCA:

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, samodzielnie rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania. Bierze udział w konkursach na szczeblu szkolnym, międzyszkolnym, gminnym i wojewódzkim oraz wykazuje się osiągnięciami w tych konkursach. Czyta w oryginale krótkie teksty, potrafi przedstawić ich streszczenie oraz odpowiedzieć na pytania z nimi związane. Potrafi zbudować wypowiedź własną na podstawie słuchanego lub czytanego tekstu. Swobodnie rozmawia na różne tematy i potrafi podtrzymać rozmowę. Jego wypowiedzi ustne i pisemne są ciekawe, zgodne z tematem oraz właściwie bezbłędne. Uczeń chętnie wykonuje dodatkowe prace projektowe.

4)      Kryteria oceniania prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek :

 

Procenty :

 

Ocena :

 

 96% - 100%

Celująca

92% - 95%

Bardzo dobra+

88% - 91%

Bardzo dobra

81% - 87%

Dobra+

70% - 80%

Dobra

67% - 69%

Dostateczna+

50% - 66%

Dostateczna

44% - 49%

Dopuszczająca+

31% - 43%

Dopuszczająca

0%  - 30%

 Niedostateczna

 

 

 

 5) Ocena śródroczna i roczna jest średnią ważoną przy zastosowaniu następujących wag ocen:

Waga 3:

- praca klasowa, sprawdzian,

Waga 2:

- kartkówka, prace i ćwiczenia wymagające zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych wcześniej,

Waga 1:

- z bieżących zadań i ćwiczeń, projektów i konkursów, odpowiedzi ustnych, aktywności, zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń itp. oraz zaangażowania ucznia, indywidulanego postępu, aktywności (również w czasie lekcji online), systematyczności ( m.in. udział w zajęciach organizowanych w formie on-line, terminowe wykonywanie zleconych prac) i pilności, samodzielnej pracy.

 

Ustala się następujące progi uzyskiwania ocen śródrocznych i rocznych przy stosowaniu średniej ważonej:

- średnia ważona poniżej 1,50 – ocena niedostateczna

- średnia ważona 1,50 – 2,49 - ocena dopuszczająca

- średnia ważona 2,50 – 3,49 - ocena dostateczna

- średnia ważona 3,50 – 4,49 - ocena dobra

- średnia ważona 4,50 – 5,49 - ocena bardzo dobra

- średnia ważona powyżej 5,49 - ocena celująca

 

Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż wynikającą ze średniej ważonej w

uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.

 

IV. ZASADY POPRAWIANIA OCEN

  1. Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny z pracy klasowej/sprawdzianu z języka angielskiego, w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej. Wyższa ocena jest wiążąca. Jeśli uzyskana przez ucznia ocena z pracy poprawionej jest tak sama lub niższa poprzedzona jest kropką np. „.2” – wówczas nie jest wliczana do średniej ocen i stanowi jedynie informację o przystąpieniu ucznia do poprawy pracy i jego aktualnych umiejętnościach. Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.
  2. Kartkówki i inne prace pisemne oraz odpowiedzi ustne (zapowiedziane z wyprzedzeniem tygodniowym), oceny za ćwiczenia wykonywane w zeszycie/zeszycie ćwiczeń – nie podlegają poprawie.

 

V. OCENIANIE UCZNIÓW OBJĘTYCH POMOCĄ PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNĄ

 

Każdy z uczniów oceniany jest indywidualnie względem wymagań i oceny stosownie do aktualnych potrzeb i możliwości dziecka oraz według dostosowania opracowanego przez zespół nauczycieli oraz pedagoga szkolnego (w tym pedagoga specjalnego) na podstawie opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej.

 

VI. USTALENIA KOŃCOWE

 

1)   Uczeń powinien być informowany o swoich ocenach na bieżąco i systematycznie.

2)  Aktywność na lekcji, np. udzielanie poprawnych odpowiedzi, aktywna praca w grupach może być oceniana „+”. Za cztery „+” uczeń otrzymuje ocenę celującą, za trzy „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Za brak ćwiczeń/zadań wykonywanych w czasie zajęć lekcyjnych uczeń otrzymuje „-”, natomiast za trzy „-” uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. 

VII. INFORMOWANIE UCZNIÓW I RODZICÓW               

1.      Uczeń jest informowany o przedmiotowych zasadach ocenienia przez uczącego nauczyciela na pierwszych zajęciach z języka angielskiego.

Fakt ten nauczyciel odnotowuje w dzienniku elektronicznym.

2.      Rodzice są informowani przez nauczyciela poprzez zamieszczenie systemu oceniania na stronie internetowej szkoły.

 

 VIII. KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ – ZDALNE NAUCZANIE

1. Sposoby pracy.

1) Nauka prowadzona na odległość jest realizowana z wykorzystaniem:

a) dziennika elektronicznego,

b) videospotkań,

c) zasobów internetowych, w tym (quizów, materiałów interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych, prezentacji),

d) czatu,

e) strony internetowej szkoły.

f) platform edukacyjnych

2) W dzienniku elektronicznym umieszczane są informacje dotyczące:

a) postępów ucznia w nauce z poszczególnych przedmiotów,

b) aktualnie realizowanych zagadnień oraz rozwiązywanych zadań z poszczególnych przedmiotów,

c) prac domowych (również form i terminów przekazania ich nauczycielowi do sprawdzenia),

d) terminów prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek.

3) Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia on-line, to są one obowiązkowe (tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona tylko z przyczyn losowych, zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane z ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego lub Internetu)

4) Zajęcia w czasie rzeczywistym odbywają się w godzinach zgodnie z obowiązującym planem lekcji lub w szczególnych przypadkach – w godzinach uzgodnionych w nauczycielem.

5) Informacja o zaplanowanej formie i terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom z wyprzedzeniem poprzez dziennik elektroniczny.

6) W czasie zajęć on-line uczeń ma włączoną kamerę (uczeń może samodzielnie wybrać tło do swojego wizerunku zgodne z obowiązującymi zasadami etycznymi, tzn. nie obrażające innych uczestników spotkania) oraz głośnik (słuchawki), tylko wówczas jest obecny na zajęciach. Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik (słuchawki), może być usunięty z zajęć. Ponowne przyłączenie jest możliwe dopiero po włączeniu powyższego sprzętu.

7) Nagrywanie fragmentów lekcji prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek możliwości rozpowszechniania pozyskanego nagrania.

2. Ocenie podlegać będą:

1) prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w formie quizów lub testów,

2) testy diagnozujące,

3) odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,

4) karty pracy,

5) notatki w zeszytach przedmiotowych (zarówno z lekcji, jaki wykonane samodzielnie przez uczniów),

6) ćwiczenia interaktywne,

7) prace wykonane metodą projektów,

8) aktywność (zadania dodatkowe, aktywność na lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów, kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),

9) osiągnięcia w czasie konkursów.

3. Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.

4. Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia jednej w półroczu oceny niedostatecznej lub dopuszczającej z pracy klasowej/sprawdzianu w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawa ocen z kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i wówczas jest liczona średnia z obu ocen.

5. Zadania domowe należy przesłać nauczycielowi (w formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie. Jeśli z przyczyn nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle nauczycielowi terminowo rozwiązanego samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną. Ocena zadania domowego nie podlega poprawie.

6. Formy kontaktu „nauczyciel-uczeń-rodzic”:

1) dziennik elektroniczny

2) videospotkania,

3) czat

4) telefon (w godzinach ustalonych z nauczycielem),

5) strona internetowa szkoły.

7. W czasie kształcenia na odległość uczeń zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e - dzienniku na bieżąco, tzn. w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.

8. Pracujący zdalnie nauczyciel nie sprawuje opieki nad uczniem.