PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA
ANGIELSKIEGO
KLASY IV - VIII
I. ZASADY OGÓLNE
Przedmiotowe Zasady Ocenienia mają na
celu:
1) bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce,
2) zaznajomienie ucznia z poziomem jego
osiągnięć oraz motywowanie ucznia do dalszej pracy,
3) dostarczenie rodzicom i nauczycielom
informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
W czasie zajęć językowych każdy uczeń:
- jest oceniany sprawiedliwie i rzetelnie,
- ma prawo do nauki
języków obcych w czasie lekcji w przyjaznej atmosferze, sprzyjającej jak
najlepszemu opanowaniu materiału,
- ma obowiązek prowadzić
zeszyt przedmiotowy oraz zeszyt ćwiczeń zgodnie ze wskazówkami nauczyciela,
- nieobecny na
sprawdzianie lub kartkówce musi ją napisać w terminie uzgodnionym wspólnie z
nauczycielem,
- po dłuższej
nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) może napisać zaplanowaną
kartkówkę/sprawdzian w późniejszym terminie uzgodnionym z nauczycielem,
- jest zobowiązany do
uzupełnienia materiału we własnym zakresie w razie nieobecności w szkole,
- w razie trudności w
nauce języków może zgłosić swoje problemy nauczycielowi, który postara się
pomóc mu w zrozumieniu i opanowaniu danej partii materiału.
II. OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIE
1) Słownictwo
· umiejętność radzenia sobie w codziennych sytuacjach,
· odpowiedni dobór słownictwa,
· odpowiedni zakres słownictwa.
2) Gramatyka
· poprawność,
· podstawowe struktury,
· formy pytające i przeczenia,
· czasy,
· szyk wyrazów.
3) Rozumienie ze słuchu
· zdolność rozumienia nauczyciela, kolegów, nagranych materiałów,
· wydobywanie informacji,
· rozpoznawanie kontekstu,
· rozpoznawanie najważniejszych myśli,
· rozpoznawanie uczuć mówiącego.
4) Mówienie
· umiejętność współpracy,
· wymienianie informacji o sobie,
· poprawność,
· płynność,
· komunikację interaktywną,
· zdolności negocjacyjne,
· wymowę: dźwięki oraz akcent, rytm, intonację,
· zasób struktur i słownictwa,
· umiejętność stosowania strategii komunikacyjnych.
5) Czytanie
· rozpoznawanie najważniejszych informacji,
· rozumienie przesłania / znaczenia napisanego tekstu.
6) Pisanie
· zdolność przekazywania informacji,
· zdolność przekazywania informacji o sobie,
· zdolność opisywania ludzi, miejsc, zdarzeń,
· poprawność,
· podporządkowanie myśli i pomysłów,
· pisownię.
7) Inne umiejętności i aktywności
· korzystanie ze słowników dwujęzycznych,
· korzystanie z lektur uproszczonych,
· tworzenie projektów (prac z elementami języka angielskiego),
· udział w konkursach
językowych/uzyskanie miejsca na podium
III. SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
1) Formy aktywności podlegające ocenie :
· testy wiadomości,
· kartkówki,
· odpowiedź ustna,
· samodzielna praca na lekcji,
· samodzielna praca ze słownikiem,
· czytanie tekstu,
· tłumaczenie tekstu,
· zeszyt przedmiotowy,
· projekty indywidualne i grupowe,
· udział w konkursach,
· przygotowanie do lekcji,
· aktywność na lekcji.
Dodatkowo każdy uczeń ma obowiązek prowadzić zgodnie ze
wskazówkami nauczyciela
zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń, które również podlegają ocenie.
2) Bieżące oceny z zajęć edukacyjnych ustala
się w stopniach w/g następującej skali:
6 celujący
5+ bardzo dobry plus
5 bardzo dobry
5- bardzo dobry minus
4+ dobry plus
4 dobry
4- dobry minus
3+ dostateczny plus
3 dostateczny
3- dostateczny minus
2+ dopuszczający plus
2 dopuszczający
1 niedostateczny
3) Oceny cząstkowe:
v Aby otrzymać ocenę BARDZO DOBRĄ, uczeń:
Gramatyka i słownictwo: Potrafi poprawnie operować prostymi strukturami. Buduje spójne
zdania. Stosuje szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania.
Słuchanie: Potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i
rozmów. Potrafi zrozumieć kluczowe informacje w tekstach i rozmowach. Potrafi
wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną. Potrafi z
łatwością zrozumieć polecenia nauczyciela.
Mówienie: Potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość. Potrafi mówić
spójnie bez zawahań. Posługuje się poprawnym językiem, popełniając niewiele
błędów. Dysponuje dużym zakresem słownictwa. Odpowiada w naturalny sposób na
pytania. Potrafi opisać ludzi i przedmioty. Można go zrozumieć bez trudności.
Pisanie: Potrafi napisać zadanie zawierające
pełne zdania, proste struktury i słownictwo. Potrafi w spójny sposób
zorganizować tekst. W zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty. Pisze
teksty o odpowiedniej długości. Używa prawidłowej pisowni i interpunkcji.
Czytanie: Potrafi wyodrębnić z czytanego tekstu żądane
informacje ogólne i szczegółowe oraz przekształcić je w formę pisemną. Głośne
czytanie jest płynne i poprawne pod względem wymowy i intonacji.
Inne: Jest bardzo aktywny na lekcjach. Starannie
prowadzi zeszyt i ćwiczenia. Zawsze przygotowany do lekcji.
v Aby otrzymać ocenę DOBRĄ, uczeń:
Gramatyka i słownictwo: Potrafi poprawnie operować
większością prostych struktur. Potrafi budować zdania w większości wypadków
spójne. Na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania.
Słuchanie: Potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych
tekstów i rozmów. Potrafi zrozumieć większość kluczowych informacji w
różnorodnych tekstach i rozmowach. Potrafi wydobyć większość potrzebnych
informacji i przekształcić je w formę pisemną. Potrafi zrozumieć polecenia
nauczyciela.
Mówienie: Przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość. Potrafi
mówić spójnie z lekkim wahaniem. Posługuje się w miarę poprawnym językiem,
popełniając niekiedy zauważalne błędy. Dysponuje dość dużym zakresem
słownictwa. Umie zazwyczaj w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie. Można
go zazwyczaj zrozumieć bez trudności.
Pisanie: Potrafi na ogół napisać zadanie
zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo. Pisze teksty na ogół
dobrze zorganizowane i spójne. W zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne
punkty, choć niektórym poświęca niewiele miejsca. Pisze teksty nieco dłuższe
lub krótsze od wymagana długości. Używa przeważnie prawidłowej pisowni i
interpunkcji.
Czytanie: Czyta ze zrozumieniem i zazwyczaj potrafi
wyodrębnić z tekstu żądane informacje. Głośne czytanie płynne, raczej poprawne
pod względem wymowy i intonacji.
Inne: Aktywny na
lekcjach. Starannie prowadzi zeszyt i ćwiczenia. Zwykle przygotowany do lekcji.
v Aby otrzymać ocenę DOSTATECZNĄ, uczeń:
Gramatyka i słownictwo: Potrafi poprawnie operować
niektórymi prostymi strukturami. Potrafi budować zdania niekiedy spójne.
Czasami używa zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania.
Słuchanie: Potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów
i rozmów. Potrafi zrozumieć część kluczowych informacji w różnorodnych tekstach
i rozmowach. Potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w
formę pisemną. Potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela.
Mówienie: Czasem potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość. Potrafi
mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem. Potrafi odtworzyć wyuczone odpowiedzi
na pytania. Posługuje się częściowo poprawnym językiem, ale popełnia sporo
zauważalnych błędów. Dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa. Umie czasami w
naturalny sposób zabierać głos w rozmowie. Można go zazwyczaj zrozumieć.
Pisanie: Próbuje napisać zadanie zawierające
pełne zdania, proste struktury i słownictwo. Potrafi zorganizować tekst, który
mógłby być bardziej spójny. W zadaniu pisemnym zawiera większość istotnych
punktów. Zdarza mu się pisać teksty znacznie dłuższe lub krótsze od wymaganej
długość. Używa czasem nieprawidłowej pisowni i interpunkcji.
Czytanie: Czasem potrafi wyodrębnić z czytanego tekstu
właściwe informacje. Głośne czytanie w miarę poprawne pod względem wymowy,
niezbyt płynne.
Inne: Jest w miarę
aktywny na lekcjach. Zdarza mu się zapomnieć podręcznika lub ćwiczeń, ale
rzadko. Zeszyt prowadzi niezbyt starannie, w ćwiczeniach zdarzają się braki lub
błędy.
v Aby otrzymać ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ, uczeń:
Gramatyka i słownictwo: Potrafi poprawnie operować niedużą ilością prostych
struktur. Potrafi budować zdania, ale przeważnie niespójne. Dysponuje
niewielkim zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania. Czasami niepoprawnie
używa codziennego słownictwa.
Słuchanie: Potrafi od czasu do czasu zrozumieć ogólny sens
prostych tekstów i rozmów. Potrafi wydobyć niedużą ilość potrzebnych informacji
i przekształcić je w formę pisemną. Potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia
nauczyciela, ale może potrzebować pomocy lub podpowiedzi.
Mówienie: Czasem potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość. Często
odpowiada na pytania pojedynczych komunikuje się za pomocą pojedynczych słów.
Dysponuje bardzo ograniczonym zakresem słownictwa. Można go zazwyczaj
zrozumieć.
Pisanie: Ma trudności z napisaniem zdania
zawierającego proste struktury i słownictwo. W miarę poprawnie przepisuje słowa
i zwroty z tablicy lub podręcznika. Zdarza mu się pisać teksty znacznie dłuższe
lub krótsze od wymaganej długość. Używa w większości nieprawidłowej pisowni i
interpunkcji.
Czytanie: Zwykle rozumie ogólny sens krótkiego, prostego
tekstu. Potrafi wyodrębnić podstawowe informacje. Głośne czytanie jest bardzo
wolne i często niepoprawne pod względem wymowy.
Inne: Nie jest
aktywny na lekcjach. Często zapomina zeszytu, podręcznika. Zeszyt prowadzi
niestarannie. W ćwiczeniach zdarzają się braki oraz liczne błędy.
v Ocena NIEDOSTATECZNA:
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych
umiejętności w zakresie mówienia, słuchania, czytania oraz pisania. Uczeń nie
potrafi przekazać usłyszanej wypowiedzi. Jego wypowiedzi są niepoprawne pod
względem językowym i gramatycznym. Dysponuje bardzo ograniczonym zasobem
słownictwa, który zazwyczaj stosuje niepoprawnie. Nie można go zrozumieć. W
wypowiedziach pisemnych nie przestrzega reguł ortograficznych, logicznych,
stylistycznych i gramatycznych. Nie potrafi w miarę poprawnie przepisać tekstu
z tablicy lub podręcznika. Uczeń nie prowadzi zeszytu w ogóle lub zeszyt ten
nie zawiera większości lekcji. Nie wykonuje ćwiczeń w zeszycie ćwiczeń. Nawet z
pomocą nauczyciela uczeń nie jest w stanie rozwiązać zadań o podstawowym
stopniu trudności. Braki nie pozwalają mu na dalsze kontynuowanie nauki.
Dodatkowo uczeń pracuje poniżej swoich możliwości i nie wykazuje chęci
nadrobienia zaległości.
v Ocena CELUJĄCA:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który wykazuje duże zainteresowanie
przedmiotem, samodzielnie rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania. Bierze
udział w konkursach na szczeblu szkolnym, międzyszkolnym, gminnym i wojewódzkim
oraz wykazuje się osiągnięciami w tych konkursach. Czyta w oryginale krótkie
teksty, potrafi przedstawić ich streszczenie oraz odpowiedzieć na pytania z
nimi związane. Potrafi zbudować wypowiedź własną na podstawie słuchanego lub
czytanego tekstu. Swobodnie rozmawia na różne tematy i potrafi podtrzymać
rozmowę. Jego wypowiedzi ustne i pisemne są ciekawe, zgodne z tematem oraz
właściwie bezbłędne. Uczeń chętnie wykonuje dodatkowe prace projektowe.
4) Kryteria oceniania prac
klasowych, sprawdzianów i kartkówek :
Procenty : |
Ocena : |
96%
- 100% |
Celująca |
92% - 95% |
Bardzo
dobra+ |
88% - 91% |
Bardzo
dobra |
81% - 87% |
Dobra+ |
70% - 80% |
Dobra |
67% - 69% |
Dostateczna+ |
50% - 66% |
Dostateczna |
44% - 49% |
Dopuszczająca+ |
31% - 43% |
Dopuszczająca |
0% - 30% |
Niedostateczna |
|
|
|
|
5) Ocena śródroczna i roczna jest średnią ważoną przy zastosowaniu
następujących wag ocen:
Waga 3:
- praca klasowa, sprawdzian,
Waga 2:
- kartkówka, prace i ćwiczenia wymagające zastosowania wiedzy i
umiejętności zdobytych wcześniej,
Waga 1:
- z bieżących zadań i ćwiczeń, projektów i konkursów, odpowiedzi ustnych,
aktywności, zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń itp. oraz zaangażowania
ucznia, indywidulanego postępu, aktywności (również w czasie lekcji online),
systematyczności ( m.in. udział w zajęciach
organizowanych w formie on-line, terminowe wykonywanie zleconych prac) i
pilności, samodzielnej pracy.
Ustala się następujące progi
uzyskiwania ocen śródrocznych i rocznych przy stosowaniu średniej ważonej:
- średnia ważona poniżej 1,50 – ocena
niedostateczna
- średnia ważona 1,50 – 2,49 - ocena
dopuszczająca
- średnia ważona 2,50 – 3,49 - ocena
dostateczna
- średnia ważona 3,50 – 4,49 - ocena dobra
- średnia ważona 4,50 – 5,49 - ocena
bardzo dobra
- średnia ważona powyżej 5,49 - ocena
celująca
Nauczyciel może postawić ocenę wyższą niż
wynikającą ze średniej ważonej w
uzasadnionych przypadkach związanych z możliwościami psychofizycznymi
ucznia lub jego stosunkiem do przedmiotu.
IV. ZASADY POPRAWIANIA OCEN
V. OCENIANIE UCZNIÓW
OBJĘTYCH POMOCĄ PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNĄ
Każdy z uczniów oceniany
jest indywidualnie względem wymagań i oceny stosownie do aktualnych potrzeb i
możliwości dziecka oraz według dostosowania opracowanego przez zespół
nauczycieli oraz pedagoga szkolnego (w tym pedagoga specjalnego) na podstawie
opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej.
VI. USTALENIA KOŃCOWE
1) Uczeń powinien być informowany o swoich
ocenach na bieżąco i systematycznie.
2) Aktywność na lekcji, np. udzielanie
poprawnych odpowiedzi, aktywna praca w grupach może być oceniana „+”. Za cztery
„+” uczeń otrzymuje ocenę celującą, za trzy „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo
dobrą. Za brak ćwiczeń/zadań wykonywanych w czasie zajęć lekcyjnych uczeń
otrzymuje „-”, natomiast za trzy „-” uczeń otrzymuje ocenę
niedostateczną.
VII. INFORMOWANIE UCZNIÓW I RODZICÓW
1.
Uczeń jest informowany o przedmiotowych
zasadach ocenienia przez uczącego nauczyciela na pierwszych zajęciach z języka
angielskiego.
Fakt ten nauczyciel odnotowuje w dzienniku elektronicznym.
2.
Rodzice są informowani przez nauczyciela
poprzez zamieszczenie systemu oceniania na stronie internetowej szkoły.
VIII. KSZTAŁCENIE NA ODLEGŁOŚĆ –
ZDALNE NAUCZANIE
1. Sposoby pracy.
1) Nauka prowadzona na odległość jest
realizowana z wykorzystaniem:
a) dziennika elektronicznego,
b) videospotkań,
c) zasobów internetowych, w tym (quizów,
materiałów interaktywnych, ćwiczeń online, filmów instruktażowych,
prezentacji),
d) czatu,
e) strony internetowej szkoły.
f) platform edukacyjnych
2) W dzienniku elektronicznym umieszczane
są informacje dotyczące:
a) postępów ucznia w nauce z
poszczególnych przedmiotów,
b) aktualnie realizowanych zagadnień oraz
rozwiązywanych zadań z poszczególnych przedmiotów,
c) prac domowych (również form i terminów
przekazania ich nauczycielowi do sprawdzenia),
d) terminów prac klasowych, sprawdzianów,
kartkówek.
3) Jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia
on-line, to są one obowiązkowe (tzn., że jego nieobecność jest usprawiedliwiona
tylko z przyczyn losowych, zdrowotnych lub ze względu na czynniki związane z
ograniczeniem dostępu do sprzętu komputerowego lub Internetu)
4) Zajęcia w czasie rzeczywistym odbywają
się w godzinach zgodnie z obowiązującym planem lekcji lub w szczególnych
przypadkach – w godzinach uzgodnionych w nauczycielem.
5) Informacja o zaplanowanej formie i
terminie spotkań on-line będzie przekazana uczniom z wyprzedzeniem poprzez
dziennik elektroniczny.
6) W czasie zajęć on-line uczeń ma
włączoną kamerę (uczeń może samodzielnie wybrać tło do swojego wizerunku zgodne
z obowiązującymi zasadami etycznymi, tzn. nie obrażające innych uczestników
spotkania) oraz głośnik (słuchawki), tylko wówczas jest obecny na zajęciach.
Jeśli uczeń bez zgody nauczyciela wyłączy kamerę lub głośnik (słuchawki), może
być usunięty z zajęć. Ponowne przyłączenie jest możliwe dopiero po włączeniu
powyższego sprzętu.
7) Nagrywanie fragmentów lekcji
prowadzonej w formie on-line jest możliwe tylko po każdorazowym wcześniejszym
uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego powyższe zajęcia. Nagrany materiał
uczeń wykorzystuje tylko i wyłącznie na prywatny użytek bez jakiejkolwiek
możliwości rozpowszechniania pozyskanego nagrania.
2. Ocenie podlegać będą:
1) prace klasowe, sprawdziany, kartkówki w
formie quizów lub testów,
2) testy diagnozujące,
3) odpowiedzi ustne w czasie zajęć
on-line,
4) karty pracy,
5) notatki w zeszytach przedmiotowych
(zarówno z lekcji, jaki wykonane samodzielnie przez uczniów),
6) ćwiczenia interaktywne,
7) prace wykonane metodą projektów,
8) aktywność (zadania dodatkowe, aktywność
na lekcji, systematyczne uczestnictwo w lekcjach organizowanych w formie
on-line, systematyczna praca tzn. zaliczanie prac klasowych, sprawdzianów,
kartkówek w pierwszym terminie, umiejętność samodzielnego uczenia się),
9) osiągnięcia w czasie konkursów.
3. Uczeń, który z przyczyn
nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym lub
dodatkowym (poprawa) terminie z całą klasą – otrzymuje ocenę niedostateczną.
4. Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby
poprawienia jednej w półroczu oceny niedostatecznej lub dopuszczającej z pracy
klasowej/sprawdzianu w trybie uzgodnionym z nauczycielem. Poprawa ocen z
kolejnych prac klasowych/sprawdzianów odbywa się tylko za zgodą nauczyciela i
wówczas jest liczona średnia z obu ocen.
5. Zadania domowe należy przesłać
nauczycielowi (w formie z nim uzgodnionej) w wyznaczonym terminie. Jeśli z
przyczyn nieusprawiedliwionych uczeń nie przyśle nauczycielowi terminowo
rozwiązanego samodzielnie zadania domowego otrzymuje ocenę niedostateczną.
Ocena zadania domowego nie podlega poprawie.
6. Formy kontaktu
„nauczyciel-uczeń-rodzic”:
1) dziennik elektroniczny
2) videospotkania,
3) czat
4) telefon (w godzinach ustalonych z
nauczycielem),
5) strona internetowa szkoły.
7. W czasie kształcenia na odległość uczeń
zobowiązany jest sprawdzać konto uczniowskie na e - dzienniku na bieżąco, tzn.
w każdym dniu nauki zgodnie z planem zajęć.
8. Pracujący zdalnie nauczyciel nie
sprawuje opieki nad uczniem.