TYDZIEŃ BEZ PRZEMOCY
W dniach od 29 września do 03 października nasza szkoła zrealizowała inicjatywę „Tydzień bez przemocy”, której głównym celem było promowanie szacunku, empatii oraz budowanie bezpiecznego i życzliwego klimatu wśród całej społeczności szkolnej. Przez cały tydzień podejmowaliśmy różnorodne działania mające na celu uświadamianie problemu przemocy – zarówno w świecie rzeczywistym, jak i cyfrowym.
Poniedziałek
Tydzień rozpoczął się od przygotowania przez pedagogów i psychologa szkolnego gazetek informacyjnych, które pojawiły się na szkolnych korytarzach. Na telebimach wyświetlano treści dotyczące przemocy i cyberprzemocy.
Wtorek
Wolontariusze Szkolnego Koła Wolontariatu Wielkoduchy zadbali o widoczną oprawę informacyjną, rozwieszając ulotki, edukując uczniów klas I-III i rozdając białe wstążki – symbol przeciwdziałania przemocy. Dzięki ich zaangażowaniu przesłanie tygodnia było widoczne na każdym kroku.
Środa
W dwóch budynkach szkoły pojawiły się „Skrzynki i tablice empatii”, do których uczniowie, nauczyciele i pracownicy mogli wrzucać lub przyklejać karteczki z miłymi słowami i gestami wsparcia dla ofiar przemocy. Była to wzruszająca i symboliczna forma solidarności.
Czwartek
Podczas długiej przerwy uczniowie różnych klas wspólnie tworzyli plakaty z hasłem „STOP PRZEMOCY”, które stały się ważnym głosem młodzieży w sprawie budowania szkoły wolnej od agresji.
Piątek
Na zakończenie tygodnia wolontariusze wcielili się w rolę school workerów, prowadząc krótkie, wspierające rozmowy z rówieśnikami na temat ich samopoczucia. Działanie to miało na celu zwiększenie uważności na potrzeby innych i wzmocnienie relacji między uczniami.
Wszyscy nauczyciele języka polskiego przeprowadzili we wszystkich klasach IV-VIII debaty pod hasłem: „Czy przemoc zawsze zostawia ślady?”. Dyskusje te okazały się bardzo wartościowe i poruszyły wiele ważnych tematów dotyczących zarówno przemocy fizycznej, jak i psychicznej.
„Tydzień bez przemocy” pokazał, jak ważne jest, by być razem, wspierać się nawzajem
i reagować, gdy dzieje się krzywda. Wierzymy, że dzięki takim inicjatywom nasza szkoła staje się miejscem jeszcze bardziej przyjaznym, empatycznym i bezpiecznym dla wszystkich. (mk)