NEWS

Kornelia z Tytułem Finalistki WKJP

Kornelia Szmaj z kl. 8c zdobyła Tytuł Finalistki Wojewódzkiego Konkursu Języka Polskiego. Sukces dziewczynki jest tym bardziej godny podziwu, iż sama o sobie mówi, że nie jest humanistką, a swoją przyszłość od dawna wiąże z przedmiotami przyrodniczymi. Szczerze mówiąc, trzeba było ją namówić do udziału w turnieju organizowanym przez Kuratorium Oświaty w Poznaniu?  Co ją przekonało?

–Wystartowałam w konkursie, ponieważ chciałam spróbować czegoś nowego. Lubię wyzwania, więc postanowiłam zmierzyć się również i z tym. Poza tym była dobra okazja, by poszerzyć swoją wiedzę z języka polskiego  – mówi Kornelia.

„Podróże trudne, istotne i duże…” – temat przewodni tegorocznego WKJP w dużej mierze oddaje istotę całego turnieju, który tradycyjnie składał się z trzech etapów: szkolnego, rejonowego i wojewódzkiego, a każdy szczebel „oferował” uczestnikom nie lada wyzwania.

– Według mnie wymagania konkursowe miały wysoki stopień trudności. W zagadnieniach znalazło się sporo nieznanych pojęć oraz materiał omawiany dopiero na poziomie szkoły średniej albo i później. Lektury, które należało przeczytać, również nie należały do najłatwiejszych. Napisane często trudnym i archaicznym językiem wymagały ode mnie dużego wysiłku – opowiada finalistka.  – W przygotowaniach bardzo przeszkadzała mi presja czasu. Przerwa między pierwszym a drugim etapem, była zdecydowanie za krótka. Fizycznie nie dało się opanować dokładnie wszystkich zagadnień ani przeczytać w całości dodatkowych książek. Dwa tygodnie to za mało, aby móc w stu procentach przygotować się do – moim zdaniem – najtrudniejszej części konkursu.

Zakres wymagań, oprócz wnikliwej znajomości lektur z podstawy programowej dla klas IV – VIII oraz kilkunastu  konkursowych pozycji (czyli dodatkowych ok. 2,5 tys. stron), obejmował zagadnienia z historii i teorii literatury (np. wiersz sylabotoniczny, funkcje środków artystycznego wyrazu, tym synekdochy i elipsy), nauki o języku (np. odróżnianie pleonazmów od tautologii, błędów językowych od zamierzonej innowacji czy mowy zależnej od pozornie zależnej), stylistyki, reklamy, teorii filmu, umiejętności szczegółowej analizy i interpretacji różnych tekstów kultury czy wreszcie redagowania kilkudziesięciu form wypowiedzi. Najwięcej wysiłku wymagało opanowanie eseju, w szczególności interpretacyjnego.

– Na przygotowania do konkursu poświęciłam mnóstwo czasu – w szkole i w domu. Naprawdę nie było łatwo. Kosztowało mnie to wiele wysiłku. Codzienna nauka do późnej pory (zwłaszcza przed drugim etapem konkursu) zajmowała mi niemal cały wolny czas – mówi Kornelia.

Sześciomiesięczna praca przed turniejem na szczęście nie polegała wyłącznie na opanowywaniu kolejnych zagadnień w celu zdobycia wymaganej liczby punktów na testach. Zindywidualizowana edukacja polonistyczna stwarzała wiele okazji, by lepiej zrozumieć złożoność różnorodnych zjawisk we współczesnym świecie oraz ich związek z historią. Wnikliwe omawianie zagadnień literackich dało uczennicy szansę na pogłębienie refleksyjności, poszerzenie wiedzy z zakresu historii, psychologii czy filozofii.

– Przyswajanie nowych wiadomości było inspirujące! Zauważyłam, że dzięki spotkaniom z Panią, zaczęłam lepiej rozumieć istotę różnych tekstów literackich i nie tylko. Przekonałam się, że nawet najdrobniejsze szczegóły zmieniają znaczenie całego tekstu. Poznałam humanistyczny pogląd na sztukę, różne konteksty niezbędne do jej interpretacji. Myślę, że to właśnie dzięki temu najbardziej się rozwinęłam. Mogę powiedzieć, że w pewnym momencie sama droga do celu stała się moim celem – podsumowuje uczennica.  – Osobom, które chcą wziąć udział w konkursie, radziłabym, aby ani przez moment nie traciły wiary w siebie oraz przygotowały się na długą i ciężką pracę.  Należy dostrzegać korzyści, jakie przynoszą już same przygotowania. To pomaga – kończy swoją wypowiedź Kornelia.

A mówiąc o praktycznych korzyściach, warto wspomnieć, że Tytuł Finalisty konkursu organizowanego przez Kuratorium Oświaty w Poznaniu daje absolwentom podstawówek 7 dodatkowych punktów podczas rekrutacji do szkoły średniej. Tak jest również w przypadku II LO w Koninie, do którego chce uczęszczać Kornelia.

Spośród startujących z powiatów konińskiego, kolskiego i tureckiego oraz Miasta Konin Tytuł Laureata WKJP w 2023 r. udało się zdobyć tylko jednej osobie, a Finalisty – pięciu, w tym naszej uczennicy, która uzyskała 10. rezultat w Wielkopolsce. (krm)

***

Gratulując Kornelii sukcesu (w szerokim tego słowa znaczeniu), chcę jeszcze raz jej podziękować za to, że zdecydowała się wyruszyć w trudną i niezwykłą podróż. I że z uśmiechem(!) dobrnęła do końca… A przede wszystkim dziękuję jej za zaufanie i dzielenie się swoim światem pełnym pasji – od muzycznych po ornitologiczne (w sumie to się łączy ?). I jeszcze za… niesamowity obraz. Czuję się zaszczycona!

Jestem wdzięczna też tym nauczycielkom i nauczycielom, którzy rozumieli, z czym się mierzy dziewczynka i zindywidualizowali wymagania w najtrudniejszym dla niej czasie.

opiekunka: Katarzyna Roszak-Markowska

Skip to content