Szare komórki pracują
Jaki wpływ na pracę mózgu ma aktywność fizyczna? Co jeść, by poprawić pamięć i koncentrację? Jak uczyć się szybciej i skuteczniej? Jaki wpływ na nasze życie mają afirmacje?
Na te i wiele innych pytań uczniowie II etapu edukacyjnego uzyskali odpowiedź podczas szkolnych obchodów Międzynarodowego Tygodnia Mózgu. W tym roku wykładom, prezentacjom, pokazom, eksperymentom i konkursom przyświecało hasło – „Szare komórki pracują”. Impreza, która trwała od 13 do 17 marca 2023 roku, była okazją do popularyzacji wiedzy o mózgu i jego działaniu, a także doskonalenia pracy zespołowej.
Każdy dzień tygodnia był wypełniony atrakcjami.
W poniedziałek społeczność uczniowska została zaproszona na wystawę prac plastycznych wykonanych przez zespoły klasowe w ramach konkursu „NIEZWYKŁE MÓZGI NAUCZYCIELI”. Uczniowie, w czasie głosowania na platformie forms.pl, mieli możliwość wyłonienia najbardziej kreatywnych prac, przedstawiających mózg wybranego nauczyciela naszej szkoły. W kategorii klasy IV – VI zwyciężył plakat ilustrujący mózg p. Kingi Drzewieckiej, wykonany przez uczennice kl. IVA (Hanna Piechocka, Gabriela Zawadzka, Marta Ptak, Dorota Mijalska, Zuzanna Staszak, Weronika Przerwa, Lena Silska), a w kategorii klasy VII – VIII bezkonkurencyjny okazał się plakat ilustrujący mózg ks. Marcina Topolskiego, wykonany przez uczennice klasy VIIIA (Klaudia Kaźmierczak, Oliwia Kazimierczak). (fotorelacja)
Tego dnia na gazetkach ściennych zostały umieszczone ciekawe informacje dotyczące budowy i pracy mózgu. W czasie przerw uczniowie mogli przeczytać, jak małymi krokami zmienić dietę, aby podnieść swoje IQ, poprawić pamięć i podnieść jakość życia?
W czasie lekcji zespół uczniów reprezentujący klasę VC (Marta Fibakiewicz, Magdalena Szymczak, Bartosz Kowalski, Maciej Janicki, Aleksander Pawlak, Antoni Sosnowski) dzielił się informacjami o metodzie, która pozwala lepiej radzić sobie ze stresem, motywuje do działania, wpływa na kontrolę zachowania, wzmacnia pewność siebie i poczucie własnej wartości – mowa o afirmacjach. Każdy uczeń miał okazję wylosować z „pudełka inspiracji” kartkę ze sformułowaną pozytywną sentencją – afirmacją, inspirującą do wprowadzenia pozytywnych zmian w swoim życiu.
We wtorkowe południe uczniowie klasy VIIIB (Nadia Mikołajczyk, Adrianna Zalewska, Igor Zioła, Nadia Jankowska, Julia Sułkowska, Amelia Rachubińska, Kinga Wesołowska, Iga Stasikowska, Martyna Filipiak, Justyna Paś, Maja Krokowska, Emilia Górna, Julia Jamrużka i Martyna Kaszuba) i VIIIC (Kornelia Szmaj, Weronika Sztuba, Nadia Wojnarowska, Zofia Roszak, Magdalena Ślesińska, Rafał Puchalski, Igor Chorzewski, Daniel Bajek i Jan Michalak) zaprosili społeczność uczniowską do udziału w eksperymencie, którego celem było zapoznanie z jedną z najbardziej skutecznych metod zapamiętywania – Łańcuchową Metodą Skojarzeń. 90% uczestników eksperymentu doświadczyło jej skuteczności i z jej zastosowaniem zapamiętało 100% wymienionych słów we wskazanej kolejności. (fotorelacja)
W środę zespoły uczniów z klasy siódmej (Agnesa Akopian, Aurelia Borkowska, Karolina Kozłowska, Kateryna Suprun, Filip Mijalski, Antoni Pawlak, Adrian Szmajdka, Dawid Antczak, Paweł Szczepankiewicz) i klas ósmych (Kornelia Szmaj, Magdalena Ślesińska, Nadia Jankowska, Martyna Kaszuba, Justyna Paś) zaprosiły na przygotowany cykl wykładów poświęcony działaniu i zdrowemu odżywianiu mózgu. „Jak działa mózg?”, „Odżywianie mózgu, czyli dieta na szóstkę” to tylko niektóre tytuły wykładów zaprezentowanych w tym dniu. Każdy wykład zakończony był wręczeniem dyplomów i nagród dla zwycięzców quizów. (fotorelacja)
W czwartek, na początku poszczególnych lekcji, uczniowie klasy VIIA (Agnesa Akopian, Kateryna Suprun), VIIIA (Kalina Socha, Klaudia Kaźmierczak, Franciszek Andrzejewski, Wiktor Iwanow) i VIIIC (Kornelia Szmaj, Nikola Jędro, Maja Lisiecka), zaprezentowali cykl ćwiczeń Dennisona, mających na celu usprawnienie ciała, rozładowanie stresu i podniesienia energii. (fotorelacja)
Piątek był dniem poświęconym rozruszaniu szarych komórek – ten dzień w całości dedykowany był „gimnastyce mózgu”.Krzyżówki, rebusy, logiczne zagadki, superzadania, łamigłówki itp. wypełniały szkolne przerwy. Tego dnia przy głównym stoisku eksperckim na dolnym holu uczniowie mieli możliwość zmierzenia się z pytaniami z różnych dziedzin wiedzy.Chętnych nie brakowało! Już od rana uczniowie ustawiali się w trzech kolejkach, by wylosować pytanie i otrzymać nagrodę. (fotorelacja)
Tego dnia odbył się również Drużynowy Turniej Matematyczny pod hasłem „Zainwestuj w matematykę”. Do rywalizacji przystąpiło 13 drużyn w dwóch kategoriach. Członkowie zespołów zmierzyli się z zadaniami dotyczącymi inwestycji, zysku, strat, inflacji, dywidendy, wartości indeksu WIG20, hossy, bessy, a na podstawie wykresu Bitcoin’a odczytywali wysokość kursu papierów wartościowych itp. Walka była bardzo wyrównana. Otwarty umysł i chęć zabawy oraz sprawność rachunkowa pozwoliły zwyciężyć drużynom z klasy VA (w kategorii klas 4 – 5) oraz z klasy VIIIC (w kategorii klas 6 – 8). (pełna tabela wyników) Gratulujemy!!! (fotorelacja)
Cieszymy się, że w tym roku dołączyliśmy do grona instytucji wspierających obchody Światowego Tygodnia Mózgu, reprezentowanych w Polsce m. in. przez Polską Akademię Nauk.
TYDZIEŃ MÓZGU był doskonałą okazją do wymiany wiedzy, inspiracji i ciekawostek na temat wyjątkowych możliwości tego niezwykłego organu, a także do zintegrowania całej społeczności szkolnej we wspólnej zabawie.
…bo przecież nie od dziś wiadomo, że nauka poprzez zabawę jest najskuteczniejszym sposobem zdobywania wiedzy, …a nie ma nic gorszego niż „mózg na L4”.
Dziękujemy dyrektorowi szkoły p. Piotrowi Kucharczykowi za wsparcie finansowe, wicedyrektorowi p. Zbigniewowi Woźniakowi za oprawę fotograficzną, p. Iwonie Wróblewskie, p. Natalii Janiak i p. Katarzynie Orzechowskiej za nieocenioną pomoc w zorganizowaniu imprezy oraz wszystkim nauczycielom za wyrozumiałość i wsparcie.
Organizatorki: Wioletta Dawicka, Agata Wiśniewska, Anita Kucharczyk, Justyna Bąk-Górska, Barbara Witasik i Karolina Pawłowska