NEWS

Od oszczędzania do inwestowania

Tegoroczne spotkania dotyczące praktycznej wiedzy finansowej, umiejętności wykorzystywania z usług finansowych oraz cyberbezpieczeństwa odbyły się 6, 13 i 20 listopada 2020r. w ramach realizowanej w szkole, we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości, innowacji „W przyjaźni z finansami”. Ze względu na panującą pandemię, zajęcia odbyły się formule online na platformie webinarowej  CLICKMEETING.

W czasie interaktywnych lekcji „Twoje pieniądze”, „Od oszczędzania do inwestowania” oraz „Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni”, prowadzonych przez ekspertów bankowości – wolontariuszy projektu BAKCYL, uczniowie klas: 8b i 7d, poznali różnicę między oszczędzaniem a inwestowaniem, zasady bezpiecznych płatności w Internecie i płatności mobilnych, zależność wysokości potencjalnego zysku i ryzyka z inwestycji oraz różnicę między lokatami i akcjami na giełdzie, a także sposób kodowania haseł. Dzięki zajęciom, realizowanym w ramach programu Bankowcy dla Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży BAKCYL, poznali podstawową zasadę bezpiecznego inwestowania, bezpiecznego korzystania z konta osobistego oraz karty debetowej.

Wolontariusze wprowadzili uczniów w świat codziennych finansów, tak aby na starcie w dorosłość potrafili wykorzystać usługi finansowe oraz zabezpieczyć swoje potrzeby na przyszłość. Podczas spotkań wyjaśnili: Jakie korzyści płyną z systematycznego oszczędzania? Czy i kiedy pożyczać pieniądze? Jak inwestować? Jak bezpiecznie zachowywać się w cyberprzestrzeni? Których haseł zabezpieczających należy unikać? Co zrobić, aby nie paść ofiarą kradzieży tożsamości?  Co należy zrobić, aby chronić swoją prywatność i nie narazić się na cyberprzemoc? Co zrobić, aby nasz smartphone był bezpieczny?  

Eksperci bankowości odpowiedzieli na nurtujące uczniów pytania: Która oferta kredytu jest najlepsza? Co to jest „spirala zadłużenia” i jak w nią nie wpaść? Jak korzystać z produktów bankowych? Co zrobić, gdy zgubimy kartę płatniczą? Jak zachować się w sytuacji, gdy padniemy ofiarą cyberprzemocy? Po czym rozpoznać finansowych oszustów? Jaką rolę pełni Komisja Nadzoru Finansowego? Który ze smartphone’ów oferowanych w sprzedaży jest najbezpieczniejszy?

Uczniowie, w czasie zajęć, dowiedzieli się również, dlaczego niektórymi informacjami nie warto dzielić się w mediach społecznościowych oraz dlaczego bezpieczne hasło, to podstawa funkcjonowania w Internecie.

W czasie spotkań nie brakowało również okazji do aktywności – w tym roku „na czacie” – uczniów. Największe zaangażowanie wśród uczniów wzbudziło tworzenie „silnych” i jednocześnie łatwych do zapamiętania haseł. Uczestnicy zajęć okazali się niezwykle kreatywni, gdyż zaproponowali hasła, które zaskoczyły swoją „siłą” nawet prowadzącego zajęcia – p. Krzysztofa Osolińskiego z Banku Pocztowego, ponieważ ich rozszyfrowanie trwałoby ponad 400 wieków. Niebywałą pomysłowości wykazał się Leszek, który wymyślił hasło, którego rozszyfrowanie trwałoby ponad 10000 wieków.

Spotkania z doświadczonymi pracownikami banków były okazją do kształtowania wśród młodzieży postawy przedsiębiorczości oraz do rozważenia przyszłej kariery zawodowej w bankowości.

(wd)

Przejdź do treści