NEWS

Medialny zawrót głowy

W piątek 29 listopada wczesnym rankiem uczniowie naszej szkoły (kl. 6d i 5c)wybrali się w podróż do kultowych miejsc świata mediów – Telewizji Polskiej i Polskiego Radia w Warszawie.

Radio od kuchni

Wycieczkę rozpoczęliśmy od wizyty w głównej siedzibie Polskiego Radia w Warszawie przy Alei Niepodległości. W podróż po radiowych studiach zabrał nas redaktor Artur Wolski, który na co dzień jest dziennikarzem I Programu Polskiego Radia. Z wielką uwagą i zainteresowaniem wsłuchiwaliśmy się w niski „ radiowy” głos naszego przewodnika, który krok po kroku odsłaniał przed nami kulisy radiowego świata. Uczniowie dowiedzieli się, że Polskie Radio w tym roku skończyło 94 lata i tym samym jest najstarszym medium w Polsce. Obserwując „na żywo” pracę dziennikarzy i słuchając „na żywo” audycji radiowych, uczniowie przekonali się jak niezwykle trudnym zajęciem jest ta praca. Zawód dziennikarza wymaga ogromnego profesjonalizmu, dyspozycyjności i zaangażowania. Z rozmowy z redaktorem Wolskim dowiedzieliśmy się, jak wiele pracy wymaga rzetelne przygotowanie audycji radiowej. Dykcja, precyzja, punktualność, zachowanie parytetu w rozmowie z gośćmi, umiejętne gospodarowanie czasem antenowym to umiejętności kluczowe w zawodzie dziennikarza radiowego. Redaktor podkreślał  również, jak ważne jest pielęgnowanie aparatu mowy (głównego narzędzia pracy dziennikarza) poprzez regularne wizyty u lekarzy specjalistów oraz odpowiednią rozgrzewkę przed każdym wejściem na antenę. Uczniowie naszej szkoły podczas pobytu w radio mieli okazję poprowadzić w grupach krótkie audycje autorskie, a następnie odsłuchać ich w pomieszczeniu reżyserskim. Jak na to miejsce przystało, w siedzibie radia spotkaliśmy kilka znanych gwiazd, poczynając od ikony polskiej sceny muzycznej p. Ireny Santor, a na przedstawicielce młodego pokolenia Vicky Gabor (zwyciężczyni tegorocznej Eurowizji Junior) kończąc.

Kultowe miejsca, pamiętne programy……..

Wizyta w TVP

Drugim ważnym miejscem naszej wycieczki była wizyta w gmachu Telewizji Polskiej przy ulicy Woronicza 17. Uczniowie z ciekawością oglądali znane studia telewizyjne, w których realizowane są współczesne produkcje (np.  Szansa na sukces, Jaka to melodia czy Domisie) oraz kultowe już programy ( Teleranek, Wielka Gra czy Sonda). Uczniowie obejrzeli również pomieszczenia reżyserskie. Przekonali się tam  na czym polega praca redaktora planu, realizatora dźwięku, wizji i operatora kamery.

 Emocjonującym punktem naszej wizyty w TVP był pobyt w jednym z największych jej studiów – studia Pytania na Śniadanie. Ten poranny program telewizyjny nagrywany jest w pomieszczeniach o powierzchni ponad pół tysiąca metrów kwadratowych, gdzie prowadzący rozmawiają z gośćmi i odbywają się występy muzyków na żywo. Cały program obsługuje 9 kamer i 350 jednostek światła. W „Pytaniu” gościły nie tylko najbardziej rozpoznawane postaci polskiego show businessu, ale także światowe gwiazdy w tym Sting, Shaggy czy Katie Melua.

Dopełnieniem naszej wizyty w TVP było również zwiedzanie Muzeum TVP, które mieści się na parterze, w budynku głównym  telewizji. W muzeum dowiedzieliśmy się, że 25 października 1952 o godz. 19:00 wyemitowano pierwszy ogólnopolski program telewizyjny i tę datę uznaje się za początek  Telewizji Polskiej</b>. Wśród zbiorów muzeum znalazło się około 200 eksponatów, w tym  słynne pacynki Kulfona, Moniki, Jacka i Agatki, kamery sprzed pół wieku, stare urządzenia do montażu, sklejarka do taśmy filmowej, a także zdjęcia gwiazd  związanych przez wiele lat ze „szklanym ekranem”, takich jak Adam Hanuszkiewicz, Kalina Jędrusik, Jan Suzin, Jan Kobuszewski,  Krystyna Loska czy Bogumiła Wander. Jak się dowiedzieliśmy, niektóre eksponaty nadal działają, jak np. tor kamerowy, czyli telewizor z podłączoną do niego włączoną kamerą, dzięki której zwiedzający mogą zobaczyć siebie na ekranie. Wycieczka w kolorowy świat mediów dostarczyła nam wszystkim, zarówno uczniom jak i nauczycielom, wielu emocji i wrażeń. Jak mówią uczniowie , była to wycieczka „inna od pozostałych”. Myślę, że jeszcze długo pozostanie w naszej pamięci ……….. (esz)

Przejdź do treści