O cyberbezpieczeństwie na Wydziale Fizyki UAM w Poznaniu
Czy tylko wojskowi zmagają się z atakami hakerów?, Jak zabezpieczyć komputer przed atakami osób próbujacych przejąć nad nami kontrolę?
Na te inne pytania, uczniowie klas siódmych oraz gimnazjalnych, mogli uzyskać odpowiedź 17 stycznia podczas wykładu „Cyberbezpieczeństwo na co dzień”, który został zaprezentowany w ramach Wykładów Otwartych prowadzonych na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wykład przedstawił dr inż. Henryk Gierszał z Zakładu Informatyki Stosowanej UAM, interesujący się zagadnieniami transmisji w kanale radiowym oraz mgr inż. Mateusz Rajewski – absolwent Politechniki Poznańskiej prowadzący na co dzień prace badawczo-rozwojowe w obszarze systemów bezpieczeństwa infrastruktury IT w zakresie monitorowania jakości usług w sieciach radiokomunikacji ruchomej, a także rozwiązań dla przemysłu kosmicznego.
Niemal każdego dnia, na łamach prasy, pojawiają się informacje dotyczące cyberbezpieczeństwa. Ten problem dotyka każdego, zarówno sektora gospodarki, jak i wojska. Każdy jest dziś na linii frontu w cyberprzestrzeni. Podczas wykładu zostały zaprezentowane rozwiazania pozwalające zabezpieczyć komputer przed atakami hakerów próbujących przejąć czyjeś informacje, pieniądze lub sparaliżować funkcjonowanie usług istotnych dla obywateli takich, jak np. służba zdrowia. Omówione zostały podstwowe zasady zabezpieczenia komputerów i sieci bazujące na filtracji adresów. Prowadzący wykład pokazali rozwiązanie programowe umożliwiające wykrycie prób ataku oparte na współpracujących ze sobą sieci neuronowej oraz algorytmie genetycznym.
Po wykładzie, pod opieką prof. dr hab. Rufina Makarewicza z Instytutu Akustyki, uczniowie zwiedzili komorę bezechową. W „kabinie ciszy” doświadczyli, jak działa cisza, czyli brak jakiegokolwiek sygnału, na człowieka. Przekonali się, że efekty akustyczne wskazują na decydujący wpływ mózgu na proces słyszenia. Okazuje się, że czasami słyszymy coś, czego nie ma w sygnale akustycznym.
W drodze powrotnej, w czasie zorganizowanego quizu, uczniowie mieli okazję zaprezentować zdobytą wiedzę. Okazało się, że zastosowane przez uczniów techniki zapamiętywania są skuteczne, ponieważ odpowiedzieli poprawnie na prawie wszystkie pytania. Gratulacje! (wd)