Wykłady Otwarte na UAM w Poznaniu
Jak powstaje hałas? Dlaczego ciche dźwięki turbin wiatrowych są dokuczliwe?
Na te i inne pytania uczniowie, klas gimnazjalnych oraz klasy VIIa, uzyskali odpowiedzi 13 grudnia w czasie pełnego pasji i zwrotów akcji wykładu, światowej sławy, prof. dr hab. Rufina Makarewicza z Instytutu Akustyki Wydziału Fizyki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.
W czasie wykładu „Hałas turbin wiatrowych” uczniowie wysłuchali dźwięki znane z codzienności oraz dźwięki znane tylko słuchaczom opery, dźwięki niedokuczliwe, a także dźwięki prawie nie do zniesienia.
Dowiedzieli się, że dźwięki turbin wiatrowych, będących relatywnie tanim źródłem prądu elektrycznego, nie emitujące gazów, które są przyczyną ocieplenia atmosfery, tornad i huraganów, są związane ze zmianami głośności (pulsacje) oraz wysokości (świsty). O ile dźwięki nienaturalne, do których należą sygnały alarmowe i ostrzegawcze, są przykre, o tyle hałas turbin wiatrowych jest dokuczliwy (prawie nie do zniesienia nawet dla zwierząt). Zrozumieli, że dokuczliwośc hałasu jest subiektywna i zależy od poziomu akceptacji.
Miłym akcentem kończącym wykład było wspólne wykonanie kolędy „Dzisiaj w Betlejem”. W roli dyrygenta stu pięćdziesięcioosobowego chóru wystąpił prof. dr hab. R. Makarewicz.
Inne zmysły pobudził wykład prof. dr hab. Izabeli Nowak z Pracownii Chemii Stosowanej Wydziału Chemii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu pt. „Perfumeria ósmą dziedziną sztuki”.
W czasie pełnego niecodziennych zapachów wykładu, poznali powiązania perfumiarstwa z muzyką, malarstwem, filmem, językiem i historią. Poznali nuty zapachowe oraz ich wpływ na trwałość zapachu. Odkryli zagadkę pięciu zapachów charakteryzujących pięć charakterów człowieka. Poznali historię perfum liczącą ponad 4 tys. lat. Zostali zaskoczeni różnymi upodobaniami zapachowymi narodów świata, a także arystokracji poszczególnych epok. Największym jednak zaskoczeniem była cena najdroższych perfum świata – 200 tys.€.
W drodze powrotnej, w czasie zorganizowanego quizu, uczniowie mieli okazję zaprezentować zdobytą wiedzę. Okazało się, że zastosowane przez uczniów techniki zapamiętywania są skuteczne, ponieważ odpowiedzieli poprawnie na wszystkie pytania. Gratulacje! (wd)