1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT
***
Jak trudno wołać o pomoc, wie chyba każdy, kto tej pomocy naprawdę kiedyś potrzebował. O wiele łatwiej udzielić wsparcia komuś innemu. Wbrew pozorom. Przynajmniej tę pomoc zaoferować, bo realizacja to już inna sprawa, wymagająca dużej delikatności, empatii, a przede wszystkim wytrwałości. Osoba mówiąca w wierszu Oli Grali (klasa IIIb) woła o ratunek. Robi to bardzo dojrzale, sam fakt, że zdecydowała się na wyartykułowanie tej prośby oraz sposób, w jaki to czyni, świadczą o mądrości życiowej bohaterki. Nie ma postawy roszczeniowej typu: pomóż mi, bo masz obowiązek, a ja sobie w tym czasie pocierpię. Podmiot liryczny w utworze reprezentuje nieliczną grupę ludzi, którzy deklarują coś ze swojej strony (…) walczę/ pokonam ból i strach. Jest świadoma, że walczy o siebie i że bez jej udziału ta walka z góry skazana jest na klęskę. Nie obwinia otoczenia, nie dąsa się na świat, że ją zranił, szuka pomocy i jednocześnie oferuje ją. Sobie. Ostatni wers nie daje nam (ani bohaterce) ostatecznej odpowiedzi, jak to się zakończy. Przemijanie może być wyzwoleniem, bo czas leczy rany, ale może też sygnalizować poczucie nieuchronności. Pamiętając jednak fragment: ocalę siebie (…) / chcę żyć czytelnik (nienaiwny wcale) wierzy, że czas będzie działał na korzyść bohaterki. Gratulujemy Oli debiutu w roli poetki. Dziękując za zaufanie, czekamy na kolejne wyznania liryczne. (krm)

***

Boże pomóż mi

kim jestem?

zegary cofają się

wciąż do starych ran

a ja walczę

ocalę siebie

pokonam ból i strach

chcę żyć

Daj mi szansę

bym mogła zacząć liczyć lepszy czas

ratuj mnie

to koniec


przemijam
Autor: Aleksandra Grala
***
Wiersz wolny to wdzięczna forma, bo niczym nie krępuje twórczego myślenia. Wystarczy wsłuchać się w siebie, zaufać swojej intuicji, wrażliwości, potem znaleźć odpowiednie słowa (klasa filmowa szukała ich w… gazetach), posklejać je odpowiednio (czasem dosłownie) i jest. Stajemy się autorem, nie biernym odbiorcą, a twórcą. Pisanie wymaga odwagi, bo to wyrażanie siebie, własnych poglądów nie po cichu, nie fałszywie okraszonych, by nie narazić się innym, tylko tak… naturalnie, w zgodzie z własnymi emocjami, nastrojem. W zgodzie ze sobą. Bo jak przekonywał kiedyś James Joyce: Poezja, nawet pozornie najbardziej fantastyczna, zawsze jest buntem przeciwko sztuczności, buntem, w pewnym sensie, wobec rzeczywistości.
Co wynieśli uczniowie klasy filmowej ze spotkania z trudną sztuką pisania wierszy? Jak im wyszło? Moim zdaniem bardzo osobiście, prawdziwie, jednym słowem – cytując mistrza – fantastycznie. Jedni pisali o swoich lękach przed byciem sobą, o odkrywaniu siebie, lęku przed dorosłością, inni o potrzebie działania i brania odpowiedzialności za to, co się wokół nas dzieje, jeszcze inni zareagowali spontanicznie na sytuację polityczną na świecie, a konkretnie na wygraną Trumpa w wyborach prezydenckich. Tematy różne, forma też różna – nie mogło być inaczej, nie mogło być tak samo. (krm)
Tańcząca z powietrzem


Temat stary jak świat

Obrazy inspirowane naturą

Wszyscy walczą o pierwszy uśmiech

Uwierz w siebie inaczej zawalcz o szczęście

Nie zawsze mi do śmiechu w moim świecie


Radości… których się nie zapomina…

Uwielbiam poczucie totalnej wolności życia


Będziemy zachwyceni z czerpania wiedzy

Schowana boję się o swoje życie


Tak też można

Droga ku dorosłości wciąż bezcelowa

Jak być wyjątkową?


Podobno szatan nie zna się na żartach
Autor: Aleksandra Grala, Julia Grala, Lidia Witczak, Kinga Kabacińska, Anna Olejnik, Sylwia Olczak
Tak trudno zacząć nowe życie


Oni nie czekają na cud-ulgę,

a ty naucz się bycia sobą

To ważne!

To możliwe.

Nie daj się.

„Powinnam” zmień na „chcę”.


Gdybyśmy czekali,

całe życie spędzilibyśmy w poczekalni.


Pokochaj,

odzyskasz radość życia.
12345678910111213141516

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28, 63 241 63 22
Gmina Stare Miasto
lm.pl - portal regionalny
Powiat koniński

Słownik polsko-angielski
ORE - Lektury i zasoby
ORE - Języki obce – Dla uczniów
ORE - Dla uczniów
Centralna Komisja Egzaminacyjna
OKE Poznań
Kuratorium Oświaty Poznań
MEN
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
Ośrodek Rozwoju Edukacji ORE
ORE - Dla rodziców
ORE - Przydatne linki – Dla rodziców