1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT
TWÓRCZOŚĆ UCZNIÓW

Witam na (nie)stworzonej, stronie, która będzie się tworzyć wraz z Waszymi wytworami twórczej wyobraźni. Ale natworzyłam tych powtórzeń! Jak już pewnie wszyscy chętnie i mniej chętnie uczestniczący w zajęciach języka polskiego wiedzą, Szanowny Autor może... Dużo. Może się powtarzać, może nie stawiać przecinków, gdzie każą, może wymyślać, może przemilczać, pomijać, zwodzić... Może. Bo jest Autorem. To on rządzi (niepodzielnie!) w swoim królestwie.

I tyle o tym, ile może Autor. Mam nadzieję, że zrozumieliście ”ukrytą” aluzję. Zachęcam Was - Drodzy Uczniowie (teraz otwarcie), abyście stali się Autorami. Wiem, że niektórzy już mają na swoim koncie Coś, co niekoniecznie zwykłym wypracowaniem być mogło i chciało być. Wiem też, że niektórzy wolą trzymać te prace w ukryciu przed światem. Oczywiście, szanuję Wasz wybór. Ale jeśli ktoś się waha, to zachęcam, aby podzielić się z nami - Czytelnikami - swoim światem. Możecie publikować pod pseudonimem... Chętnych natomiast informuję, że powstaje na naszej stronie internetowej zakładka poświęcona Waszej twórczości.
Będziemy tu publikować Wasze dzieła. Za darmo :)



ROK SZKOLNY 2019/2020
***
Kto wymyślił przypadki?


„Po co komu przypadki?” „Kto to wymyślił?” To tylko niektóre pytania, którymi bronią się uczniowie od czwartej klasy wtajemniczani (nie mówię, że na własną prośbę) przez polonistów w świat deklinacji. A to, co potem zwykle następuje, bynajmniej nie łagodzi napięcia… Tłumaczenia dorosłych, że przypadek to kategoria gramatyczna, przez którą odmieniają się na przykład rzeczowniki i przymiotniki, tylko dolewają oliwy do ognia. Na szczęście, czasami z odsieczą przychodzą młodzi rycerze w białej zbroi i ratują świat edukacji językowej przed zagładą.

Młode osoby pobierający nauki w szkole podstawowej słusznie podejrzewają, że przy okazji deklinacji rzeczownika „znowu będzie coś o tym na „przy” i że „na pewno będą mylić nazwy przymiotnika z tymi innymi”, czyli przysłówkiem, przyimkiem i przydawką. I mylą. A powód jest jeden: mózgi młodych, inteligentnych ludzi nie uznają tego typu informacji ani za atrakcyjne, ani za niezbędne do przeżycia, jakby pewnie powiedział prof. Marek Kaczmarzyk (znany biolog i neurodydaktyk). Co innego… poloniści. Po pierwsze – oni (przynajmniej niektórzy) mogą się naprawdę pasjonować gramatyką języka polskiego. A po drugie (i to już dotyczy całej wspomnianej populacji) – najczęściej z tego żyją :) Polonistom państwo płaci m.in. za to, że propagują wiedzę o greckim wynalazku pochodzącym z IV w.p.n.e. Tak jak za to, że próbują (nie odważyłabym się użyć bardziej kategorycznego określenia) wyjaśnić, iż system deklinacyjny jest stosowany do ustalania właściwych relacji poszczególnych wyrazów w zdaniu i że to dzięki przypadkom wszyscy cieszymy się większą wolnością, mogąc z pewną nonszalancją traktować kolejność podmiotu, orzeczenia i dopełnienia w zdaniu. Nieprzekonanych uczniów pedagodzy starają się dodatkowo pocieszyć faktem, iż w niektórych językach występuje nie siedem, a kilkanaście przypadków (jęz. fiński – 15), a nawet ponad 20 (jęz. węgierski).

A jak to nie pomaga? Ani zabawa w pociąg zwany „Deklinacją”? Ani wywiady z… p. Rzeczownikiem? Cóż, wtedy czekamy na cud. I taki się wydarzył niedawno w Vc. Okazało się, że seria lekcji poświęcona rzeczownikowi została ciekawie przetworzona przez kreatywny umysł Janka Michalaka, który wykonał komiks pt. „Przypadki Kuperowe”. To nie jest jego pierwszy komiks, żeby było jasne, ale jeszcze się nie zdarzyło, by gramatyka języka polskiego stała się źródłem natchnienia dla młodego artysty.

Historia obrazkowa dotyczy Rzeczownika i jego różnych… przypadków, na które los skazuje wszystkie części mowy historycznie nazywane „imionami”. Łaskawie obchodzi się tylko z nieodmiennymi, nierządzonymi przez żaden „casus”. Ostatnie dzieło Janka zostało wykonane niebieskim długopisem oraz kredkami ołówkowymi. Bardzo ciekawym zabiegiem użytym przez autora jest „rysowanie liter” – stosowanym często m.in. na lekcjach ortografii. A gdyby ktoś myślał, że Janek – skupiony na walorach artystycznych komiksu – potraktował powierzchownie zagadnienie z językoznawstwa, niech przyjrzy się ostatniej stronie z wypisanymi tematami obocznymi i obocznościami głosek.

Dziękuję Jankowi za oryginalne dzieło, a Wam życzę miłej lektury i… nauki. (krm)

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28, 63 241 63 22
Gmina Stare Miasto
lm.pl - portal regionalny
Powiat koniński

Słownik polsko-angielski
ORE - Lektury i zasoby
ORE - Języki obce – Dla uczniów
ORE - Dla uczniów
Centralna Komisja Egzaminacyjna
OKE Poznań
Kuratorium Oświaty Poznań
MEN
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
Ośrodek Rozwoju Edukacji ORE
ORE - Dla rodziców
ORE - Przydatne linki – Dla rodziców