Bezpieczne wakacje!

24 czerwca 2021r

Okres wakacyjny to szczególny czas dla całej rodziny, któremu towarzyszy odprężenie sprawiające, że często zapominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.

Dlatego też 24 czerwca 2021r. uczniowie klasy 3c brali udział w spotkaniu pod hasłem „Bezpieczne wakacje!”. Na zaproszenie wychowawcy p. E. Drewniak-Przybylskiej zajęcia teoretyczne i praktyczne w tym zakresie przeprowadziła funkcjonariusz Komendy Miejskiej Policji w Koninie pani Sylwia Król.

Uczniowie utrwalili sobie podstawowe wiadomości z wiedzy dotyczącej poruszania się po drogach pieszych i rowerzystów oraz zasady bezpieczeństwa podczas spędzania wakacji w różnych miejscach Polski i Europy. Przećwiczyli prawidłowe przechodzenie przez jezdnię, a także mieli możliwość sprawdzenia, jak funkcjonuje osoba pod wpływem środków odurzających poprzez zakładanie specjalnych okularów służących do realizacji tejże tematyki.

 Uczniowie chętnie, z zaangażowaniem brali udział w spotkaniu oraz udowodnili, że zasady bezpieczeństwa nie są im obce, i że potrafią wykorzystać swoją wiedzę w praktyce.  (edp)

 

Pierwsza pomoc przedmedyczna

21 czerwca 2021 r.

21 czerwca 2021 roku klasa 3c, w ramach edukacji zdrowotnej uczestniczyła w spotkaniu dotyczącym udzielania pierwszej pomocy.

Na zaproszenie wychowawcy p. E. Drewniak-Przybylskiej szkolenie przeprowadzili przedstawiciele OSP w Starym Mieście: prezes p. Łukasz Fibakiewicz oraz w-ce prezes p. Krzysztof Nowakowski.

 Uczniowie utrwalili sobie wiadomości na temat udzielania pierwszej pomocy oraz numerów alarmowych. W parach ćwiczyli sprawdzanie przytomności, oddechu, ułożenie w bezpiecznej pozycji oraz wykonywanie tzw. masażu serca. (edp)

 

Wakacje z BAKCYLEM

Zachęcamy uczniów klas 1 – 8 do wakacyjnych aktywności zaproponowanych przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości w ramach specjalnego pakietu kampanii #BAKCYLprzedsiębiorczości – Wakacje 2021.

Koordynator projektów edukacyjnych  – p. Magdalena Skwarska informuje, że niebawem ruszają, przygotowane przez Zespół BAKCYLA, wakacyjne konkursy dla uczniów klas I-VIII szkół podstawowych.


Do wyboru:

1) Konkurs krzyżówkowy dla uczniów klas 1-4, 5-6, 7-8

Ø  Dla każdej grupy odrębna krzyżówka

Ø  Zadaniem uczestnika jest rozwiązanie krzyżówki, a następnie wykonanie zadania dodatkowego, które będzie związane z odgadniętym hasłem.

Ø  Przy niektórych pytaniach uczestnik znajdzie podpowiedzi  (w formie linków do stron publikacji i filmów).

Ø  Konkurs potrwa od 5 lipca do 30 sierpnia 2021 roku.

Ø  Nagrody finansowe dla trzech najlepszych zgłoszeń (odrębnie w trzech grupach wiekowych)

1. miejsce – 300 zł (słownie: trzysta złotych)

2. miejsce – 200 zł (słownie: dwieście złotych)

3. miejsce – 100 zł (słownie: sto złotych)

2) Konkurs wiedzy składający się z cyklu quizów dla uczniów klas 1-4, 5-8

Ø  4 krótkie testy wiedzy w formule online na platformie TESTPORTAL

Ø  Każdy quiz będzie dotyczył innej tematyki i będzie aktywny przez dwa tygodnie zgodnie z harmonogramem Konkursu.

Ø  W każdym quizie pula 10 pytań. System wylosuje dla każdego gracza 6 pytań.

Ø  Uczestnik może przystąpić do wszystkich czterech quizów lub do wybranego testu.

Ø  Nagrody finansowe dla trzech najlepszych graczy w każdym quizie (odrębnie w dwóch grupach wiekowych).

1. miejsce – 300 zł (słownie: trzysta złotych)

2. miejsce – 200 zł (słownie: dwieście złotych)

3. miejsce – 100 zł (słownie: sto złotych)

Więcej szczegółów już niebawem na stronie internetowej bakcyl.wib.org.pl  w zakładce WAKACJE 2021

(jbg, wd)

Wakacje z Matzoo

Zapraszamy uczniów do podjęcia wyzwania – rozwiązywania w trakcie wakacji jednego zadania matematycznego dziennie. Począwszy od 1 lipca na ucznia będą czekały 62 zadania do rozwiązania w naszym serwisie internetowym, o stopniu trudności odpowiednim do jego wieku (klasy 1-8).

UWAGA!

Każde zadanie będzie dostępne tylko przez jeden dzień.

Po wakacjach każdy uczestnik, który rozwiąże prawidłowo co najmniej 20 zadań dostanie  dyplom w wersji elektronicznej (plik PDF), a każdy uczestnik, który rozwiąże co najmniej 40 zadań – dyplom elektroniczny z wyróżnieniem.

Projekt ma być dla uczniów przede wszystkim dobrą zabawą. Chcemy urozmaicić dzieciom wakacje. A także pomóc w wyrobieniu nawyku systematycznej nauki. Pod hasłem „Pobaw się z nami w wakacje” chcemy przemycić to, co dobre, a wynikające z codziennej powtórki. Tak, aby te dzieci, które tego potrzebują, wykorzystały wakacyjny czas na naukę. Dzięki temu nie będzie mowy o lęku przed nowymi zagadnieniami, czekającymi na dzieci od września. Projekt kierujemy także do matematycznych zapaleńców, którzy uwielbiają matematykę i nie chcą się z nią rozstawać z powodu wakacji. Dzieci te będą mogły dać upust swojej pasji i angażować się w matematyczne wyzwania.

Więcej informacji o projekcie „Wakacje z Matzoo” oraz formularz rejestracyjny można znaleźć na stronie: https://matzoo.pl/wakacje/

Pozdrawiamy serdecznie.

Twórcy Matematycznego Zoo Fundacja Rozwoju Edukacji Matematycznej

Wirtualny kiermasz książki

Kiermasz wirtualny organizowany przez KSIĘGARNIĘ TULISZKÓW trwa nadal. Zapraszamy wszystkich miłośników czytania do zakupu interesujących książek i wpisania kodu szkoły. Efektem będzie rabat dla szkoły w postaci książek – nowości dla uczniów.

Kilka prostych kroków i wspomagasz swoją bibliotekę:

  1. Wejdź na stronę www.ksiegarnia-tuliszkow.pl
  2. Zamów książki, których potrzebujesz.
  3. W polu DODATKOWE INFORMACJE wpisz kod: W.KON.STARE.S

Dla każdego zamówienia z wpisanym kodem naliczana jest kwota przeznaczona na książki dla biblioteki szkolnej, które otrzymamy od Księgarni Tuliszków.

Dziękujemy za dotychczasowe wsparcie, pozyskaliśmy 7 nowych książek do Biblioteki Szkoły Podstawowej w Starym Mieście.

 

Akcja REINTEGRACJA VII d!

7-9 czerwca 2021r

 

W dniach 7-9 czerwca 2021r. odbyła się tak długo wyczekiwana wycieczka klasowa, o której miesiąc wcześniej nawet jeszcze nikt by nie pomyślał… Ten wyjazd był wspaniały, najlepszy i z całą pewnością przejdzie do historii naszej klasy! Po raz pierwszy od bardzo dawna poczuliśmy totalną beztroskę! Spędziliśmy ten czas bardzo aktywnie i wesoło, ale przede wszystkim RAZEM!

Każda wycieczka, nawet ta niedaleko, to nauka samodzielności i odpowiedzialności, a także szansa na budowanie pozytywnych relacji w innych warunkach niż na co dzień w szkole. I jak na naszą klasę przystało, rozpoczęliśmy dość spektakularnie i wesoło! Zapraszamy do krótkiej relacji…

Naszą przygodę rozpoczęliśmy w poniedziałkowy poranek, kiedy to w niesamowitych nastrojach opuszczaliśmy mury naszej szkoły. Przejazd do miejsca zakwaterowania nie trwał długo… Zaledwie po 40 minutach mogliśmy cieszyć się zasłużonym odpoczynkiem. Zaraz po przyjeździe udaliśmy się na zwiedzanie obiektu i spacer po piaszczystej plaży tuż przy Jeziorze Mikorzyńskim (położonym w samym centrum wielkopolski), który rozbudził chęć celebrowania klasowego wyjazdu. Czas zaklimatyzowania się w wynajętych całorocznych domkach, następnie pokojach, ustalenie zasad i zapoznanie się z regulaminem miejsca pobytu przebiegał sprawnie, ale i dość głośno. Hałasy radości rozbrzmiewały w promieniu kilkuset metrów, po prostu euforia! Warto zaznaczyć, że byśmy mogli w pełni bezpiecznie i komfortowo korzystać z domków, w których mieliśmy spędzać dwie kolejne doby, zostały odpowiednio przygotowane na nasz przyjazd – uprzednio przeprowadzono dezynfekcję (ozonowanie), bo przecież zdrowie jest najważniejsze! Po zakwaterowaniu i rozpakowaniu bagaży, by uzupełnić stracone kalorie, udaliśmy się do sali restauracyjnej na smakowity obiad.

Po obiadowej przerwie nastał czas przygotowań do uroczystego spotkania z Rodzicami, bez których ten wyjazd nie byłby aż tak fantastyczną przygodą! Przygotowanie sprzętu komputerowego, ustawienie ekranu i projektora, przygotowanie odpowiedniego repertuaru muzycznego i stołu szwedzkiego ze słodkimi przekąskami pochłonęło kilka godzin. Uroczystość wspólnego spotkania rozpoczęliśmy od rodzinnego ogniska, które uświetniło tutejszy przyjazd. Wspólnie mogliśmy cieszyć się i korzystać z obiektu usytuowanego w pięknej zielonej scenerii. W kolejnej części spotkania, nasza uroczystość przeniosła się pod namiot ogrodowy. I tutaj dopiero się działo… Na początku omówiliśmy i podsumowaliśmy działania zrealizowane w roku szkolnym 2020/2021 oraz delikatnie poruszyliśmy kwestię Egzaminu Ósmoklasisty, którego termin zbliża się nieubłaganie… Było też trochę o dojrzewaniu, zmianach osobowych i wizualnych, zachowaniu i ocenach. Następnie nastąpiło uroczyste wręczenie dyplomu klasowego i imiennych certyfikatów dla wszystkich uczniów, którzy ukończyli projekt, realizowany przy współpracy z Uniwersytetem Dzieci, „Ja w społeczeństwie. Jak mogę zmieniać świat?” Gratulacje!

Po części oficjalnej uroczystości, rozpoczęliśmy czas zabaw i konkursów, w których wszyscy uczestnicy i zaproszeni goście brali udział. Dorośli, młodzież klasy VII d i rodzeństwo uczniów, tworzyli wielką rodzinę.

Kolejnego dnia po śniadaniu zgodnie z harmonogramem wycieczki udaliśmy się do kina Helios w Koninie na specjalnie przygotowaną dla nas projekcję filmu „Co w duszy gra”. Seans absolutnie pochłoną wszystkich bez reszty! Świetna historia z morałem, ciekawi bohaterowie i oprawa audiowizualna sprawiły, że ciężko po tym seansie nie patrzeć nieco przyjaźniej na świat. Ta bajka sprawia, że warto jest zatrzymać się i po prostu nacieszyć się tym, co jest wokół nas. A jeśli ktoś z jakiegoś powodu bardzo nie chce oglądać tego filmu, całkiem możliwe, że tym bardziej potrzebuje go obejrzeć.  Serdecznie polecamy…

W kolejnej części dnia postawiliśmy na aktywny wypoczynek. Wizyta w parku linowym Leśny Raj w Ślesinie uprzyjemniła drugi dzień naszej wycieczki. To wyśmienita zabawa ze smakiem adrenaliny, pod okiem profesjonalnej kadry. Było fantastycznie, a możliwość sprawdzenia własnych możliwości oraz kondycji fizycznej dodała uczestnikom tras małej, średniej i trudnej pewności siebie. Wszystko to oczywiście w bezpiecznych warunkach – uczniowie otrzymali specjalny kask i solidny system asekuracji, choć świadomość faktu, że absolutnie nie grozi im upadek, nie zapobiegł dreszczykowi emocji. Przed rozpoczęciem wysokościowej przygody uczestnicy zostali rzetelnie przeszkoleni co do obsługi systemu asekuracji (nie było to skomplikowane), charakteru poszczególnych atrakcji oraz poinstruowano nas, jak się zachować w razie jakiegokolwiek problemu.

Nie myślcie jednak, że wycieczkowicze nie dostali w kość… Przekonali się, że taka forma rozrywki wymaga dużo sprytu, siły fizycznej, ale i psychicznej oraz umiejętności pokonywania własnego strachu. Wszyscy odkryli, że drzemią w nich całkiem niezłe pokłady zwinności, elastyczności i pomysłowości.

Po powrocie do miejsca zakwaterowania, obiednym odpoczynku i regeneracji sił podjęliśmy wyzwanie rozgrywkom sportowym w plenerze. Solidna rozgrzewka, szybkość, równowaga i koordynacja ruchowa podczas konkurencji sportowych zapewniła doskonałą zabawę, mnóstwo radości ustępując również miejsca zdrowej rywalizacji. I choć podjęto wszelkie starania by zachować wszelkie zasady matematyki, to wynik 8=4 jest dla VII d jak najbardziej możliwy… Nie było przegranych, bo dobra zabawa jest znakiem równości!

I właściwie to jest ten moment, kiedy opiekunowie wycieczki zastanawiają się skąd w młodych ludziach tyle niespożytej energii? Bo przecież była jeszcze dyskoteka i noc filmowa…

Roztańczeni uczniowie dobrze bawili się przy rytmach różnorodnej muzyki. Taka forma rozrywki przyczyniła się w znacznym stopniu do poprawy relacji między rówieśnikami. Uczniowie pokazali, że na parkiecie również potrafią się zintegrować. Wspólne tańce, przezabawne pokazy solo i wodzirejka, która zdumiewa, pozwoliła na zabawę taneczną w dobrym guście. I jak by zabawy było mało, by urozmaicić ostatnią noc naszego pobytu miejsce miała noc filmowa! Dzielnie, choć już bardzo zmęczeni oglądaliśmy Miraculum… Hmmm Jakby tłumaczyć tytuł z angielskiego na polski –miracle czyli cud, cudem było, że wszyscy poszli grzecznie spać 

Kolejny i ostatni poranek naszego wyjazdu był zdecydowanie najtrudniejszy… Zaspaliśmy! Zmęczeni trzydniowymi wrażeniami i aktywnościami, choć szczęśliwi poszliśmy na pyszne śniadanko! Zapach świeżo wypiekanych bułeczek, sałatki, świeże warzywa, wędliny i sery… nasze zmysły zostały ponownie rozbudzone i mieliśmy energię, by pakować bagaże, choć bardzo niechętnie…

W drodze powrotnej odwiedziliśmy Jezioro Turkusowe w Koninie. Wcale nie będąc na drugim końcu świata mogliśmy podziwiać błękitną lagunę rodem z Karaibów czy Malediwów. Lazurowa woda zrobiła na nas wrażenie. Ale właściwie skąd ten kolor wody: Lazurowe Jezioro zawdzięcza swój niesamowity kolor dużej zawartości węglanu wapnia. Zbiornik ten został bowiem utworzony w miejscu wyrobiska po dawnej Kopalni Węgla Brunatnego Adamów. Po wypełnieniu wodą, wykorzystuje się go jako składowisko popiołów i żużli przez Elektrownię Adamów.

Podsumowując, jestem przekonana, że ten nietuzinkowy wyjazd spełnił oczekiwania wszystkich uczestników. Moje z całą pewnością! Jestem dumna, że tak genialnie potraficie się wspierać i świetnie bawić. Wiem też, jak duży wkład pracy włożyliśmy by wypracować wszystko to, co dziś przynosi zamierzone efekty. BRAWO VII d!

***

PS. Miętowy akcent na klamkach drzwi do Waszych pokoi, był nieziemską zagadką! I Choć zmęczenie dawało już mocno o sobie znać.  Posługując się sztuką dedukcji, logicznym myśleniem oraz szeroką wiedzą naukową z przeróżnych dyscyplin, niczym Sherlock Holmes dowodziliście swoich racji… Jednak, czy słusznie?  (kd)

Dzień Dziecka w indiańskiej wiosce

1 czerwca 2021 r.

Z okazji Dnia Dziecka – 1 czerwca, uczniowie klas 1a, 1b, 1c oraz 2c z opiekunami, uczestniczyli w wycieczce do Westernlandu z największą Wioską Indiańską w Europie oraz miasteczkiem Laredo Town.

Na początku wyprawy dzieci odwiedziły Szeryfa, który powitał ich w wiosce i przestrzegł dziewczynki z warkoczami przed Indianami. Następnie wskazał drogę, którą mieliśmy się udać. Każda grupa miała wykonane zdjęcie na stylizowanym liście gończym, a następnie musiała pokonać Indiański Tor Przygody: Most Irokezów, Równoważnie Szoszonów, Belkę Apaczów, kanion z przeszkodami. Po wykonaniu zadań dzieci otrzymały indiański tatuaż oraz imię. Następnie musiały wykonać rzut Tomahawkiem, rzut podkową oraz rzut kapeluszem na rogi bizona. Po wykonaniu zadań nastąpiła przejażdżka dyliżansem i zwiedzanie wioski. Po przejażdżce nasi uczniowie zostali zaproszeni na poczęstunek przy grillu traperskim, gdzie nabrali sił do dalszej wędrówki i zabaw. Kolejnym punktem wyprawy była wizyta u starego trapera i nauka  płukania złota. Nie zabrakło też tańców z Indianami przy ognisku. Dzieci oglądały oryginalne Tipi (domy Indian), doiły krowy, przeciągały linę, ujeżdżały byka oraz bawiły się na trampolinie i dmuchanej zjeżdżalni.  Wyprawę zakończyły zakupiły indiańskich pamiątek.

Uczniowie szczęśliwi i pełni wrażeń wrócili do autobusu. Byli zadowoleni, że w końcu udało im się wyjechać na pierwszą w tym roku wycieczkę i to był dla nich najwspanialszy prezent z okazji ich święta.      (mbk)

 

Konkurs kaligraficzny

28 maja 2021r.

28 maja 2021r. w Szkole Podstawowej im. gen. J. Bema w Starym Mieście, odbył się Szkolny Konkurs Kaligraficzny Klas II, mający na celu wdrażanie uczniów do poprawnego pisania.

Zadaniem uczestników było przepisanie krótkiego tekstu. Prace sprawdzały organizatorki konkursu: p. E. Kwiecińska, p. A. Hak i p. K. Karmowska. Pod uwagę brano następujące kryteria: staranność i płynność pisma,  dopełnienie kształtów liter, estetykę i właściwe połączenia literowe, utrzymywanie się w liniaturze, poprawność odwzorowania tekstu, poprawność graficzną, ortograficzną  i interpunkcyjną, oryginalność kroju pisma, czytelność pisma, ogólne walory estetyczne.

 Najlepiej z tego zadania wywiązało się troje dzieci: Dorotka Mijalska z klasy IIa Paula Krzyżanowska z klasy IIbNikodem Kaźmierczak z klasy IIc.

 Uczniowie ci otrzymali dyplomy i główne nagrody, ufundowane przez Rady Rodziców poszczególnych klas. Dziękujemy Rodzicom za wsparcie i zrozumienie, a dzieciom serdecznie gratulujemy!   (ah)

 

Lotniskowe Targi Zawodoznawcze w Krakowie

22 kwietnia 2021 r.

Szanowni Rodzice, drodzy uczniowie klas ósmych!

Kuratorium Oświaty w Poznaniu informuje, że:

Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport zaprasza do udziału w 2. Lotniskowych Targach Zawodoznawczych, które odbędą się 22 kwietnia 2021r.

 Tym razem, w związku z obowiązującymi obostrzeniami, targi odbędą się w wersji zdalnej.

Lotniskowe Targi Zawodoznawcze to jedyna okazja aby zapoznać się z zawodami związanymi z lotniskiem, a także spotkać przedstawicieli różnych jednostek w jednym miejscu. W czasie interesujących wywiadów oraz spotkań rozmówcy przybliżą zakresy swoich obowiązków, zaprezentują codzienne miejsce pracy, a także odpowiedzą na zadawane przez internautów pytania. Ponadto edycja w formie online pozwoli uczestnikom poznać lotnisko od wewnątrz, a także zajrzeć do tych stref, do których zwykle nie mają dostępu.

Swoją obecność potwierdzili już pracownicy jednostek, takich jak Polskie Linie Lotnicze LOT, Straż Graniczna, Służba Celno-Skarbowa, Agenci handlingowi oraz szerokie grono pracowników Kraków Airport.

Wydarzenie zostało podzielone na 4 bloki tematyczne: obsługa pasażerska, służby operacyjne, bezpieczeństwo (Safety&Security) oraz obsługa administracyjna i techniczna.

Transmisja online odbędzie się 22 kwietnia w godz. 8.00-14.40 na stronie wydarzenia na portalu

Facebook – 2. Lotniskowe Targi Zawodoznawcze

YouTube Kraków Airport

 Udział w targach jest bezpłatny i nie wymaga wcześniejszej rejestracji.

Dodatkowe informacje, szczegółowy harmonogram wydarzenia oraz krótkie przedstawienie wystawców znajduje się na dedykowanej stronie: https://www.krakowairport.pl/pl/targi

Wydarzenie jest organizowane w ramach projektu „SPINaj naukę” dofinansowanego z Programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki” Ministra Edukacji i Nauki. Patronat nad tegoroczną edycją targów objął Minister Edukacji i Nauki oraz Minister Infrastruktury, natomiast patronat medialny TVP3 Kraków.

(wd)

 

ŻONKIL NADZIEI

11 kwietnia 2021r.

11 kwietnia 2021r. „Wielkoduchy” ze Szkolnego Koła Wolontariatu wraz z opiekunami po raz kolejny włączyli  się w akcję charytatywną  „Żonkil Nadziei”, której celem jest wsparcie konińskiego hospicjum, propagowanie zasad opieki paliatywnej oraz wolontariatu.

 Tego dnia po każdej mszy świętej w Parafii Rzymsko – Katolickiej św. Ap. Piotra i Pawła w Starym Mieście wolontariusze w żółtych kamizelkach  zbierali  pieniądze do puszek na rzecz hospicjum. Każdy kto wsparł akcję otrzymał od Wielkoduchów symbolicznego żonkila oraz naklejkę z logo hospicjum. Wiosenny kwiat jakim jest żonkil to symbol nadziei i lepszego jutra. W Hospicjum im. św. Jana Pawła II w Koninie to również symbol miłości do drugiego człowieka i jedności z najbardziej potrzebującymi.

W tym roku do akcji dołączyli do Nas zuchy z 11 Gromady Zuchowej „Wesołe Ufoludki” w Starym Mieście oraz harcerze z 17 Drużyny Harcerskiej „Cztery żywioły„
w Starym Mieście – dziękujemy za pomoc i wsparcie.

Dziękujemy wszystkim ofiarodawcom  za wsparcie akcji.  (mk)

 

Akcja Żonkile 2021

W poniedziałek i wtorek klasy 8a i 6b uczciły 78. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim, biorąc udział w akcji społeczno – edukacyjnej „Żonkile”.

W tym roku organizatorzy zapragnęli nie tylko upamiętnić wybuch powstania w getcie warszawskim 19 kwietnia 1943 roku, lecz także podkreślić rolę, jaką odegrały w nim kobiety. Żydówki w czasie powstania organizowały kuchnie ludowe, kolportowały nielegalną prasę, opatrywały rannych, były łączniczkami oraz walczyły z bronią w ręku.

W ramach obchodów uczniowie klasy 8a obejrzeli 2 filmy:  „Muranów-Dzielnica Północna” oraz „Nie  było żadnej nadziei. Powstanie w getcie warszawskim 1943”. Po projekcji odbyła się dyskusja na temat wydarzeń z 1943 roku.

Natomiast uczniowie klasy 6b obejrzeli film ”Będę pisać”, który zrobił niesamowite wrażenie, a kilka osób poprosiły o linki do innym filmów o tej tematyce. Na koniec lekcji, z szablonu, wykonali papierowy żonkil – symbol tego, że łączy nas pamięć o powstaniu, jego bohaterkach oraz bohaterach.  (lk)

Bezpiecznie daliśmy radę…

25 marca 2021

XI edycja Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego dla Dzieci: „Bezpiecznie na wsi mamy – od 30 lat z KRUS wypadkom zapobiegamy” na etapie regionalnym – rozstrzygnięta…

     Hasło jedenastej edycji cieszącego się rokrocznie dużym zainteresowaniem dzieci konkursu-nawiązywało do 30-letniej działalności prewencyjnej KRUS i związane było z jubileuszem, który kasa obchodzi w tym roku. Ponieważ oferta edukacyjna KRUS od początku działania instytucji kierowana była również do najmłodszych mieszkańców wsi, organizacja konkursu pozwalała sprawdzić ich wiedzę o bezpieczeństwie pracy i zagrożeniach wypadkowych w gospodarstwach rolnych.

     Celem działania kierowanego do uczniów wiejskich szkół podstawowych było promowanie pozytywnych zachowań związanych z przebywaniem i zabawą dzieci na terenie gospodarstwa rolnego. Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu dwuwymiarowej pracy plastycznej w formacie A-3, w dowolnej technice, obrazującej sposoby zapobiegania wypadkom przy pracy w gospodarstwie rolnym oraz rolniczym chorobom zawodowym.

     W posiedzeniu, które odbyło się 25 marca 2021r. w Placówce Terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Koninie, przy ulicy Kopernika 10, komisja w składzie: Katarzyna Rzepecka-Andrzejak, Katarzyna Mijakowska,  Grzegorz Dutkiewicz, Dominik Rawskioraz st. kpt. Sebastian Andrzejewski ustaliła, że w wyniku przeprowadzonych eliminacji wśród 856 uczniów z 27 szkół podstawowych, laureatem etapu regionalnego, w II. grupie wiekowej, z I m. została uczennica naszej szkoły-Zofia Fic z klasy VII. Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w etapie wojewódzkim…

Winszujemy również p. Michałowi Przybylskiemu – jednemu z nauczycieli plastyki w naszej szkole, dziękując za opiekę i wsparcie merytoryczne w realizacji konkursu na etapie szkolnym…

A oto zwycięska praca Zofii i jednocześnie nasz faworyt na etap wojewódzki.

Informacje zebrał i przygotował: Michał Przybylski

Międzynarodowy Dzień Liczby π

14 marca 2021 r.

Jaką ciekawą własność  matematyczną zawierały kamienne kręgi budowane przez ludność Europy w czasach późnego neolitu? Do którego miejsca po przecinku wystarczy znać wartość liczby π, by obliczyć obwód okręgu o rozmiarze całego widzialnego wszechświata z dokładnością do długości promienia pojedynczego atomu wodoru? Czy istnieją okręgi, w których stosunek obwodu do średnicy nie wynosi π?


Z tego typu pytaniami zmierzyli się uczniowie klas piątych, szóstych, siódmych i ósmych podczas szkolnych obchodów  Międzynarodowego Dnia Liczby π.  W naszej szkole celebrowaliśmy święto liczby π w marcu, ponieważ UNESCO, od 2020 roku, ustanowiło 14 marca Międzynarodowym Dniem Matematyki.

W czasie lekcji, na podstawie zaprezentowanego przez nauczycieli matematyki filmu pt. „Niewymierna liczba Pi” z cyklu <i>Matematyka na faktach</i> GWO, uczniowie skreślali, w tekście karty pracy M+ „Kręgi i średnice”, niewłaściwe słowa lub sformułowania np.: „…Jeżeli podzielimy obwód/pole powierzchni konstrukcji przez promień/średnicę, zawsze otrzymamy liczbę bardzo bliską liczbie 2/3. Im dokładniejszy jest ten pomiar, tym wynik jest bliższy 2,14/3,14. Iloraz pola powierzchni/obwodu każdego koła przez jego promień/średnicę jest zatem zależny od jego wielkości/stały…”, wykorzystując wiadomości z filmu, ustalali, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe np.: „…Pierwsze pięć cyfr rozwinięcia dziesiętnego liczby π po przecinku to: 1, 4, 1, 5, 9…” oraz dopasowywali pytania do kadrów filmu np.: „…Ile wynosi czterdziesta cyfra po przecinku liczby π?…”.

Dzień Liczby Pi w GWO.

Film o liczbie, która łączy w sobie dwie dziedziny myśli ludzkiej, pozornie bardzo odległe, poezję i matematykę, wśród wielu uczniów, rozbudził ciekawość, zachęcił do samodzielnego pogłębiania wiedzy, a przede wszystkim do lepszego zrozumienia matematyki.

Według wielu liczba π odpowiedzialna jest za ład we Wszechświecie. Wiele jest wierszy i tekstów poświęconych ludolfinie.

Wisława Szymborska „Liczba Pi”

Wiersze i rymowanki z liczbą Pi

Co warto wiedzieć o liczbie π?

Liczba π i jej historia

25 interesujących ciekawostek o liczbie π

Kilka interesujących faktów o liczbie π

14 marca uczelnie wyższe w Polsce i na świecie od wielu lat świętują Dzień Liczby π. Termin nie jest przypadkowy – nawiązuje do amerykańskiego zapisu daty 14 marca: 3,14. Tego dnia matematyczne koła naukowe organizują pikniki naukowe oraz okazjonalne wykłady dla uczniów, studentów, nauczycieli.

Poniżej linki do najbardziej interesujących:

Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego – XV Święto Liczby Pi – kanał nr 1

Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego – XV Święto Liczby Pi – kanał nr 2

Wrocławski Portal Matematyczny o liczbie π.

(wd)

 

Czytanie w szuwarach

Uczniowie klas drugich wzięli udział w happeningu „Wyzwanie czytanie”, którego pomysłodawcą była Biblioteka Publiczna Gminy Stare Miasto im. prof. Joanny Papuzińskiej.

Głównym celem przedsięwzięcia było budowanie wśród uczniów pozytywnego wizerunku książki tak, by czytanie kojarzyło się z czymś przyjemnym. Akcja ta, przewidziana na 11 czerwca bieżącego roku miała zachęcić do czytania tych uczniów, którzy do tej pory nie odkryli radości z czytania, a książkę wciąż traktują jako przykry obowiązek. Podstawową formą uczestnictwa w tym przedsięwzięciu było zebranie uczniów (jednej lub kilku klas) w wybranym miejscu z książkami, wspólne czytanie na głos lub po ciuchu i zrobienie zdjęcia oddającego frekwencję.

 Klasy drugie wraz z wychowawcami na miejsce wspólnego czytania wybrały zalew, będący niewątpliwie  atrakcją naszej miejscowości i miłą odmianą dla uczniów. Jesteśmy przekonani, że dzięki tej wspólnej akcji udało nam się nie tylko pobudzić zainteresowanie wśród dzieci wartościowymi lekturami, ale także promować modę na czytanie. (ah)

 

Dzień Ziemi

22 kwietnia 2021 r.

22 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Dzień Ziemi. W tym dniu różne organizacje przeprowadzają szereg akcji, których celem jest promowanie ekologicznych postaw. Z tej okazji uczniowie klasy I b, mimo zdalnego nauczania, podjęli wyzwanie, aby zrobić coś pożytecznego dla naszej planety. Zobaczcie, czy im się to udało? (mbk)

Najpiękniejsza pisanka

 

W ZSEU w Żychlinie  9 kwietnia 2021 r. został rozstrzygnięty  Powiatowy Konkurs „Najpiękniejsza Pisanka”.

Odbył  się już po raz 18! w ramach przedsięwzięcia „Szanujemy i kultywujemy polskie tradycje”, które realizowane jest przez Klub Młodego Restauratora. Uczniowie naszej szkoły, jak co roku, wzięli w nim udział i zajęli czołowe miejsca:

Zofia Fic i Marceli Maciejewski – miejsce I

Aniela Nawrocka i Aleksandra Andrzejewska- miejsce II

GRATULUJEMY!!!        (jk)

Poznański Festiwal Nauki i Sztuki

Wszystkich pasjonatów nauki i ciekawych świata, zachęcamy do udziału w wydarzeniach organizowanych przez Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu w ramach Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki. Zaproponowane imprezy będą aktywne do 28 lutego.

  1. „Spacer po zdrowie” ze studentami Wydziału Biologii w czasie interaktywnych quizów:

O cukrze dla starszych

O cukrze dla młodszych

Choroby cywilizacyjne

Układ odpornościowy

Covid 19 a zdrowie psychiczne

Przysłowia o zdrowiu

Witaminowy zawrót głowy

Zdrowy tryb życia

2. Gra detektywistyczna

„Na tropie zaginionego obrazu – Dziewczynki w niebieskim kapeluszu”

3. Studenci z Sekcji Meteorologii Studenckiego Koła Naukowego Geografów zapraszają na jedyny i niepowtarzalny METEO QUIZ. Gra jest przeznaczona dla wszystkich, którzy chcą sprawdzić́ swoją wiedzę z zakresu meteorologii lub pragną dowiedzieć́ się̨ czegoś́ nowego z tej dziedziny geografii.

Meteo quiz – poziom łatwy

Meteo quiz – poziom umiarkowany

Meteo quiz – poziom trudny

4. Studenci z Sekcji Meteorologii Studenckiego Koła Naukowego Geografów zapraszają do gry, o podziemnym świecie, która dostarczy uczestnikom nowej wiedzy i sprawdzi obecną:

Ile wiesz o podziemnym świecie?

5. Studenci  Pedagogiki z Koła Naukowego Pedagogów-Terapeutów (AGO) zapraszają do udziału w cyklu warsztatów „Witajcie w naszej bajce…”, rozwijających pamięć, kompetencje matematyczne i językowe, a także kreatywność dzieci, organizowanych w formie  interaktywnych gier „Escape room” z wykorzystaniem różnych platform edukacyjnych. Zadaniem uczestników jest wykonywanie zadań, których rozwiązanie przybliża ich do zdobycia nagrody.

„Witajcie w naszej bajce – Pocahontas

„Witajcie w naszej bajce – Kraina Lodu”

Witajcie w naszej bajce – Kubuś Puchatek”

(wd)

 

Porozmawiajmy o mózgu

marzec 2021 r.

Jaki jest wpływ nowych technologii na rozwój mózgu? Jak działa mózg matematyczny? Czy starzenie mózgu jest nieodwracalne?

Na te i inne pytania wszyscy zainteresowani – RODZICE i UCZNIOWIE – znajdą odpowiedź podczas tegorocznej edycji  Tygodnia Mózgu w Krakowie organizowanej przez Polskie Towarzystwo Przyrodników im. Kopernika, Instytut Farmakologii im. Jerzego Maja PAN w Krakowie oraz Uniwersytet Jagielloński, pod hasłem „Porozmawiajmy o mózgu”.

W Krakowie wykłady będą transmitowane na Facebooku Cafe Nauka i kanale YouTube Uniwersytetu Jagiellońskiego.  Poniżej linki do wykładów:

15.03.2021r. (poniedziałek) od godz. 17.00

Prof. dr hab. Krzysztof Tokarski (Instytut Farmakologii im. Jerzego Maja PAN w Krakowie):

„Wpływ nowych technologii przekazu informacji na rozwój mózgu – nowy wspaniały świat”

16.03.2021r. (wtorek) od godz. 17.00

Dr Mateusz Hohol (Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Jagiellońskiego):

„Mózg matematyczny: Jak działa? Dlaczego czasem zawodzi? Jak go wspierać?”

17.03.2021r. (środa) od godz. 17.00

Prof. dr hab. Krzysztof Turlejski (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego):

„Noworodek noworodkowi nierówny. Jak czas wyklucia się u ptaków i porodu u ssaków jest skorelowany z etapem rozwoju układu nerwowego potomstwa?”

18.03.2021r. (czwartek) od godz. 17.00

Prof. dr hab. Jacek Jaworski (Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie):

Rapamycyna – skarb neurobiologów z Wyspy Wielkanocnej”

19.03.2021r. (piątek) od godz. 17.00

Prof. dr hab. Ewa Sikora (Instytut Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN w Warszawie):

„Czy starzenie mózgu jest nieodwracalne?”

Dzień Mózgu 2021 dla uczniów szkół podstawowych pod hasłem:

„Co się kryje w makówkach i konopiach”

W ramach Dnia Mózgu 2021, specjalnie do uczniów szkół podstawowych,  odbędą się dwa wykłady, przygotowane przez naukowców z Instytutu Farmakologii im. Jerzego Maja Polskiej Akademii Nauk w Krakowie.

Dr Agnieszka Zelek-Molik opowie o tym kiedy, pochodzące z makówek, opiaty przestają być darem natury i stają się zagrożeniem dla funkcjonowania naszego organizmu. Z kolei prof. dr hab. Katarzyna Starowicz-Bubak oraz mgr Jakub Mlost, opowiedzą o „blaskach i cieniach” działania marihuany, pochodzącej z roślin z rodzaju konopi zawierających substancje psychoaktywne.

Poniżej linki do wykładów:

1.       Dr Agnieszka Zelek-Molik

Zakład Biochemii Mózgu, Instytut Farmakologii im. Jerzego Maja Polskiej Akademii Nauk w Krakowie

„Uzależnienie opioidowe czyli kiedy opiaty przestają być darem natury”

2.       Prof. dr hab. Katarzyna Starowicz-Bubak i mgr Jakub Mlost

Zakład Neurochemii, Instytut Farmakologii im. Jerzego Maja Polskiej Akademii Nauk w Krakowie „Marihuana: koniec tabu”

Polecamy!

(wd)

 

Dzień Kolorowej Skarpetki

21 marca 2021 r.

W niedzielę 21 marca 2021r. na całej kuli ziemskiej obchodzony był Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Mimo sytuacji w jakiej obecnie się znajdujemy w związku z pandemią wirusa COVID-19 uczniowie naszej szkoły kolejny już rok wzięli udział w akcji Dzień Kolorowej Skarpetki.

Data obchodów nie jest przypadkowa – dzień 21 marca patronuje rozpoczynającej się wiośnie i narodzinom ludzi niezwykłych. Z tej okazji na całym świecie odbywają się imprezy, których celem jest zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej zespołu Downa, propagowanie praw i dobra tych ludzi oraz integracja z nimi. Kolorowe skarpetki nie do pary są symbolem niedopasowania genotypowego z jakim borykają się osoby z Zespołem Downa, gdyż w 21 parze chromosomów zamiast dwóch są trzy chromosomy.

Uczniowie wraz z rodzinami, nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły w ten wyjątkowy dzień założyli skarpetki nie do pary, w wesołych kolorach solidaryzując się z osobami niepełnosprawnymi. Chętnie podzielili się z nami zdjęciami.

Zapraszamy do obejrzenia galerii kolorowych skarpetkowych stóp    (jp)

ODKRYWAJ TAJEMNICE MÓZGU!

marzec 2021

Czy można zatrzymać proces starzenia się mózgu? Jak usprawnić pamięć? Skąd się bierze autyzm? Kiedy zostanie wyhodowany mózg w laboratorium?

 Na te i inne pytania wszyscy zainteresowani – RODZICE I UCZNIOWIE – znajdą odpowiedź podczas wykładów tegorocznej 12. edycji Tygodnia Mózgu organizowanego przez Polską Akademię Nauk Oddział w Poznaniu, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN oraz Instytut Genetyki Człowieka PAN.

Wszystkie wykłady są transmitowane na żywo na kanale YouTube oraz stronach internetowych Oddziału PAN w Poznaniu.

Poniżej linki:

16.03.2021r.

Czy w przyszłości będziemy mogli skuteczniej leczyć choroby neurodegenracyjne? Współczesne poglądy na przyczyny i rozwój autyzmu.

17.03.2021r.

Czy mózg można zrobić ze skóry?<br>Od hodowli komórek nerwowych do rozwoju mini mózgów w robówce.

18.03.2021r.

Na co była chora Alicja w Krainie Czarów? Słuch # mózg – jak zatrzymać procesy starzenia mózgu. 

19.03.2021r.

Biologiczne i psychologiczne sposoby usprawniania pamięci. Dziedziczne zaniki nerwów wzrokowych

Polecamy!

wd)

 

Nie widać mnie, ale wszystko u mnie OK

22 lutego do 5 marca 2021r.

Od 22 lutego do 5 marca 2021r. uczniowie naszej szkoły brali udział w ogólnopolskiej  akcji „NIE WIDAĆ MNIE, ALE WSZYSTKO U MNIE OK”.

Zdalne nauczanie trwa już kilka miesięcy. Wszyscy staramy się, aby lekcje były ciekawe. Znajdujemy czas żeby porozmawiać o tym, co robimy, co nas interesuje, jak się czujemy w tym nietypowym dla nas czasie zdalnej edukacji i sytuacji pandemicznej. Niestety nawet najlepsze i najnowsze technologie nie zastąpią nam bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. To relacje są najważniejsze!

Nie wszyscy lubią, czy chcą opowiadać o sobie, swoich emocjach. Czasami łatwiej wyrazić coś rysunkiem. Dlatego też, uczniowie klas IV-VIII za pomocą narysowanej na dłoni buźki przedstawili nam towarzyszące im emocje. Fotorelacja znajduje się w zakładce

W ramach akcji podczas lekcji wychowawczych we wszystkich klasach IV-VIII, w dniu 02.03.2021r zostały przeprowadzone pogadanki z uczniami dotyczące emocji i uczuć towarzyszących izolacji. Ponadto z uczniami  którzy przesłali zdjęcia, organizatorki akcji pedagodzy szkolni: Julita Paściak i Marta Kraska oraz psycholog szkolny Andżelika Jędrzejewska przeprowadziły rozmowy wspierające i wzmacniające.

Drodzy uczniowie!

Pamiętajcie, że zawsze możecie liczyć na wsparcie swoich bliskich, ale również na nas pedagogów szkolnych, psychologa, wychowawców. Osobno, a jednak razem poradzimy sobie z przeciwnościami losu i trudnościami życia codziennego.

Wspierajmy się pozytywnie.   (jp)

 

Nie pozwól dziecku wylogować się z życia…

22 do 26 lutego 2021 r.

Trwa 15. edycja ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej Forum Przeciw Depresji. Realizowana jest ona pod hasłem „Nastoletnia depresja. Życie w trybie online/offline – nie pozwól dziecku wylogować się z życia”. W ramach kampanii będzie dzień otwarty dla rodziców z wykładami ekspertów i bezpłatnymi konsultacjami on-line z lekarzem psychiatrą. Honorowy patronat nad cyklem szkoleń dla nauczycieli objął Minister Edukacji i Nauki.

Celem przedsięwzięcia jest uwrażliwienie dorosłych na problem depresji wśród nastolatków. Ważnym aspektem akcji jest przedstawienie wpływu pandemii na zdrowie psychiczne nastolatków. Warto podkreślić, że 15. edycja kampanii została przygotowana w odpowiedzi na bieżące problemy, które wynikają m.in. z konieczności pozostawania w domu czy ograniczenia kontaktów rówieśniczych.

Depresja coraz częściej dotyka dzieci i młodzież. To poważna choroba, a nie przejaw złego zachowania czy buntu. Przyczyny depresji u dzieci i młodzieży wynikają m.in. z trudności w nauce, są związane z brakiem akceptacji przez grupę rówieśniczą czy agresją w Internecie. Zachowania depresyjne potęguje także obecna sytuacja – konieczność pozostawania w domu i ograniczenie kontaktów rówieśniczych.

Pierwsze symptomy depresji mogą być mylone z młodzieńczym buntem, a przez to są często bagatelizowane przez nastolatków, jak również ich otoczenie. Dlatego zarówno rodzicie, jak i nauczyciele, będący najbliżej uczniów, powinni być szczególnie wrażliwi na zmiany w zachowaniu młodych ludzi.

Wsparcie w walce z depresją

Forum Przeciw Depresji zachęca także do skorzystania z bezpłatnego wsparcia telefonicznego. Od 22 do 26 lutego br. w godz. 17:00-19:00 będzie działał Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji. Pod numerem 22 594 91 00 pomocy udzieli lekarz psychiatra.

Podczas rozmowy specjalista może pomóc choremu na depresję lub osobom, które podejrzewają depresję u kogoś bliskiego, w rozpoznaniu i nazwaniu problemu, a także szukaniu oparcia w najbliższym otoczeniu.

Zachęcamy do śledzenia strony Internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki (mk)

 

Poczta Walentynkowa

14 luty 2021 r.

Samorząd Uczniowski wraz z wychowawcami świetlicy zorganizowali szkolną pocztę walentynkową, która cieszyła się dużym zainteresowaniem.

Kartki walentynkowe zostały rozdane 15 lutego.

(jch, asz)

 

Dzień Bezpiecznego Internetu

9 lutego 2021

9 lutego w ponad stu krajach na świecie, obchodzony był Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) poświęcony bezpieczeństwu dzieci i młodzieży w sieci. Hasło tegorocznej edycji: „Razem dla lepszego Internetu!” podkreśla rolę każdego użytkownika sieci w budowaniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska online.

Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku. W Polsce pierwszą edycję DBI  zorganizowało w roku 2005.

W tym roku każda klasa I etapu edukacyjnego uczestniczyła w spotkaniu z pedagogami szkolnymi, w ramach którego uczniowie  dowiedzieli się jak być bezpiecznym w sieci, jak w pozytywny i bezpieczny sposób korzystać z zasobów Internetu. Dodatkowo uczniowie z zaciekawieniem obejrzeli serię kreskówek „Sieciaki – bezpieczny Internet”. W tym dniu nie zabrakło również niebieskiego koloru, uczniowie i nauczyciele mieli na sobie element ubioru w kolorze niebieskim.

Uczniowie II etapu edukacyjnego otrzymali w wersji elektronicznej od pedagogów i psychologa  zbiór informacji dotyczących  zasad bezpieczeństwa w Internecie  oraz Netykietę. Dodatkowo chętni uczniowie mogli sprawdzić swoją wiedzę w quizie online. Podczas wszystkich lekcji wychowawczych zostały przeprowadzone pogadanki wychowawców z uczniami nt. bezpiecznego Internetu.

Głównym zadaniem organizowania takiego dnia  w naszej szkole było propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie uczniów z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocją pozytywnego wykorzystywania Internetu.  (mk)

Nowoczesny, skuteczny i szczęśliwy Rodzic!

Realizacja Projektu „Mały Medyk” organizowanego przez Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu to dość duże przedsięwzięcie organizowanie na terenie naszej szkoły. W skład podejmowanych działań istotne miejsce zajęły zaplanowane warsztaty dla Rodziców z zakresu rozwoju kompetencji wychowawczych i społecznych.  Warsztaty obejmowały 4 spotkania, każde w wymiarze 4 godzin lekcyjnych.

Rodziców, którzy poszukują wiedzy i umiejętności pomocnych w budowie relacji z dziećmi chętnie gościliśmy na warsztatach prowadzonych przez Panią Andżelikę Korczak-Urban. Spotkania adresowanie do Rodziców rozwinęły umiejętności wychowawcze i pogłębiły wiedzę psychologiczną, która pozwoli im lepiej towarzyszyć dzieciom w rozwoju. Wsparcie jakim obdarzyła Rodziców prowadząca warsztaty w procesie wychowania dzieci, dostarczyły cennej wiedzy na temat prawidłowości rozwojowych, metod postępowania z dzieckiem i radzenia sobie z własnymi emocjami i przekonaniami. Warsztaty były również okazją do wzajemnej wymiany doświadczeń i rozważań związanych z wychowaniem pomiędzy rodzicami.

Jak być dziś dobrym rodzicem? Czy moje dziecko jest szczęśliwe? Czy jestem autorytetem dla mojego dziecka? Jakie są moje granice i granice mojego dziecka? Jak być wiarygodnym i autentycznym dorosłym? Na te i wiele, wiele innych pytań poszukiwali odpowiedzi Rodzice uczniów klas VII d, VI b i VI c. I choć na ogół wszyscy rodzice zdają sobie sprawę, że dla własnych dzieci powinno się wzorem do naśladowania, to nie wszyscy wiedzą, że bycie ekspertami w tej dziecinie czasami wymaga pomocy z zewnątrz, by jeszcze lepiej wypełniać rodzicielską rolę. A oto dowody na powodzenie przeprowadzonej akcji:

„Udział w warsztatach, atmosfera wspólnej pracy i wymiana doświadczeń sprawiły, że czuję się silniejsza. Budowanie na nowo wspaniałych relacji z dziećmi stało się dużo łatwiejsze. Przede wszystkim z dużą uwagą wsłuchuję się teraz w emocje moich dzieci, zarówno te dobre jak i te złe. Solidna dawka wiedzy przekazana na warsztatach, pozwoliła na umiejętne wprowadzenie jej w życie. A co najważniejsze, wiem, że zmierzam w dobrym kierunku i na pewno korzystają na tym moje dzieci”. – mama trójki synów.

„… Duży nacisk był na to , aby zwrócić uwagę na dziecko, jego szeroko pojęte zachowanie, jego emocje, własne emocje, zasoby. Jest to ważne, ale jeśli nie będzie znało się sposobów, albo miało własnych pomysłów na rozwiązanie trudnych sytuacji to można popadać w głębokie frustracje i stracić motywacje do spokojnego, pokojowego podejścia do trudności. Podejście z szacunkiem i pomoc dzieciom w określaniu tego co przeżywają jest bardzo pomocne . Myślę, że najważniejsze jest jednak , aby rozmawiać tak, aby wspólnie znaleźć rozwiązanie, a najlepiej, żeby rozwiązanie wyszło od dzieci, żeby miały poczucie własnej sprawczości a nie nakaz”. – mama dwójki chłopców.

„Udział w warsztatach był doskonałą okazją do zdobycia nowych, ale i usystematyzowania już znanych informacji dotyczących wychowania. Napełnianie własnego „kubełka pozytywami”, i „pochylenie się nad relacją swoją własną, rodzicielską” ulepszyło komunikatywność, co w konsekwencji przekłada się na lepsze relacje z dzieckiem”. – mama szalonego rodzeństwa.

Wspieranie rodziców to jeden z najlepszych sposobów na tworzenie warunków dla optymalnego rozwoju dzieci i prewencję całej gamy trudności i dysfunkcji. Udział w warsztatach dał możliwość poszerzenia wiedzy w zakresie kompetencji rodzicielskich i wychowawczych.

Dziękujemy za Państwa uczestnictwo, zaangażowanie i poświęcony czas. (kd, wd)

 

Noc Naukowców

…jedyna taka w Europie. Noc Naukowców, to prawdziwa naukowa uczta, która jest doskonałą okazją, by dowiedzieć się więcej, spotkać pasjonatów nauki i wspólnie z nimi poznawać wspaniały świat wokół nas. 

Tym razem, z wiadomych względów, budynki poznańskich uczelni wyższych i instytutów naukowych pozostały zamknięte dla publiczności, a ekscytujące i niepowtarzalne spotkania z naukowcami zostały przeniesione do świata wirtualnego.

Chętni „mali naukowcy”, którzy wzięli udział w tej popularno-naukowej imprezie, mieli okazję obejrzeć „Telewizję Nocy Naukowców”, której centralnym elementem było Studio Nocy Naukowców, relacjonujące na żywo to, co działo się na 8 kanałach tematycznych poznańskich uczelni. Były pokazy, warsztaty, konkursy ze wszystkich dziedzin, które reprezentują instytucje biorące udział w Nocy Naukowców, czyli nauki techniczne, humanistyczne, przyrodnicze i ekonomiczne przygotowane przez naukowców i studentów poznańskich uczelni wyższych specjalnie na tą okoliczność.

Uczniów, którzy nie uczestniczyli w tegorocznej Nocy naukowców, zachęcam do obejrzenia przygotowanych przez naukowców ok. 100 filmików. Ich tematyka koncentruje się w tym roku na znaczeniu nauki dla klimatu.

Nagrane materiały są dostępne na kanałach YouTube oraz na stronie  https://www.poznan.nocnaukowcow.pl/program-vod/

Noc Naukowców 2020: studio główne on-line

Filmy z Nocy Naukowców na Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Noc Naukowców studio on-line: kanał na żywo Uniwersytetu im. Adam Mickiewicza w Poznaniu

Noc Naukowców studio on-line: kanał na żywo Instytut Chemii Bioorganicznej i Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe Polskiej Akademii Nauk

Noc Naukowców studio on-line: kanał na żywo Instytutu Fizyki Molekularnej Polskiej Akademii Nauk

Noc Naukowców studio on-line: kanał na żywo Instytutu Genetyki Człowieka Polskiej Akademii Nauk

Filmy z Nocy Naukowców na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu

Noc Naukowców studio on-line: kanał na żywo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu

Noc Naukowców studio on-line: kanał na żywo Politechniki Poznańskiej

Noc Naukowców studio on-line: kanał na żywo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu

Noc Naukowców 2020 na UEP – Jak żyje produkt?

Noc Naukowców studio on-line: kanał na żywo Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu

(wd)

 

Empickie ferie z warsztatami edukacyjnymi

Styczeń 2021 r.

Tegoroczne ferie różnią się od wszystkich innych. Propozycji spędzania ferii zimowych pojawiło się na naszej stronie już bardzo wiele, jednak kolejna ciekawa oferta na pokonanie domowej nudy jest równie atrakcyjna jak inne prezentowane w poniższych postach. Ciekawostką jest, że to tym razem Empik zafundował masę rozrywki i jednocześnie nauki w wersji darmowych warsztatów online „Przecinek i Kropka”. Na czym polegają i jak wziąć w nich udział?

Od początku pandemii Empik odpowiada na potrzeby rodziców i dzieci, organizując z okazji ferii zimowych serię Empickie Ferie”, w ramach której odbywają się warsztaty z różnych dziedzin o tematyce biologicznej, fizycznej i wielu innych… Zapewniam, że każdy może znaleźć coś dla siebie. Będzie można dowiedzieć się również, jak stworzyć audiobooka, jak nauczyć się migać, ale nie od obowiązków, tylko językiem migowym i wiele różnych ciekawych tematów.

Warsztaty cieszą się dużą popularnością. Poza tym przygotowywane są przez ekspertów, a to właśnie oni wiedzą o czym mówią i jeszcze wiedzą o tym jak mówić w sposób porywający, angażujący. A zatem zapowiada się interesująco…

Link do warsztatów edukacyjnych

Nie obawiajcie się, że nie zdążycie na emisję warsztatów. Możecie obejrzeć je później. – Materiał nie znika, jest cały czas dostępny. A zatem do dzieła…

Empickie ferie – plan warsztatów

11 stycznia – Czym jest ciśnienie? – Darek Aksamit, Stowarzyszenie Rzecznicy Nauki

12 stycznia – Jak dobrze organizować sobie czas? – Maria Libiszewska, Psycholog, pedagog, coach

13 stycznia – Zima z językiem migowym – Fundacja Deaf Respect

14 stycznia – Stwórz własnego Pożeracza Smutków – Marta Florkiewicz-Borkowska, Nauczycielka Roku 2017

15 stycznia – Skąd wzięło się życie na Ziemi? – Przemek Staroń, Nauczyciel Roku 2018, Finalista Global Teacher Prize 2020, Ambasador warsztatów #wiemikropka

Odkryj kreatywne pomysły na zimowy czas!  (kd)

Jak spędzić ferie zimowe?

Od tygodnia ferie zimowe… Super, że zaczął padać śnieg! Można wyjść na dwór, ulepić bałwana…, ale to nie to samo, co spotkać się z kolegami, jeździć na łyżwach, wyjechać na narty …

Wszystkim ciekawym świata – „młodym naukowcom”, chcącym ciekawie spędzić drugi tydzień ferii zimowych, proponuję odwiedzić Pracownię Bronka (oczywiście online). Bronek prowadzi kanał YouTube, na którym w czasie krótkich lekcji przeprowadza ciekawe doświadczenia i proponuje ciekawe rozwiązania. W czasie spotkań z Bronkiem możecie poznać odpowiedzi na wiele nurtujących Was pytań.

Jak sam mówi: „…Tutaj nikt się nudzić nie będzie! Tutaj aż kipi od ciekawostek i fantastycznych eksperymentów. Tutaj jest zawsze kolorowo, ciekawie i śmiesznie…”

Korzystając z podpowiedzi Bronka możecie, z pomocą rodziców, wykonać podobne eksperymenty.

Poniżej linki:

Tajemnice bananów

Odjechana lampa „lawa”

Dmuchanie balonów

Morze Martwe – Dlaczego nie można w nim zanurkować?

Królowa planety – WODAJak powstaje deszcz?

Jak zasznurować buty?

Ciekawostki o żółwiach

Sałatka warzywna

Domowa piankolina – super zabawa!

Jak prześwietlić jajko? Jak działa Rentgen?

Ciecz newtonowska

Ciekawostki o Marsie

Wszystko o dżdżownicach

Pakowanie prezentów

Ciekawostki o Świętym Mikołaju

Pływająca meduza w butelce

Jak działa poduszkowiec?

Magnesowe wyścigi samochodów

Życzę udanej zabawy (wd)

 

Festiwal Nauki i Sztuki 2020

17 stycznia 2021 r.

Festiwal Nauki i Sztuki to akademickie wydarzenie popularyzujące naukę i sztukę wśród dzieci i młodzieży Poznania i całej Wielkopolski.

W tym roku, naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polskiej Akademii Nauk oraz Laboratorium Wyobraźni, w czasie warsztatów, pokazów doświadczeń, laboratoriów, pokazują uczestnikom „…świat pełen fascynujących zjawisk – świat, w którym nic nie jest takie, jak się wydaje na pierwszy rzut oka, a nauka to zapierająca dech w piersiach przygoda, którą może przeżyć każdy…” – czytamy na stronie organizatorów festiwalu.

Do 17 stycznia zarówno młodsi, jak i starsi uczniowie naszej szkoły, mogą uczestniczyć w zajęciach zaproponowanych przez pracowników naukowych i studentów Wydziału Neofilologii UAM, Zakładu Metodologii Nauk o Edukacji, Wydziału Psychologii i Kognitywistyki UAM, Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM, Koła Naukowego Pedagogów- Terapeutów (AGO) oraz Wydziału Studiów Edukacyjnych.

Link do wydarzeń Festiwalu Nauki i Sztuki w Poznaniu

Ciekawostki – czyli co nowego w świecie nauki.

Zachęcam również do uczestniczenia w Festiwalu Nauki w Warszawie zorganizowanym przez Uniwersytet Warszawski, Politechnikę Warszawską oraz Polską Akademię Nauk. Festiwal daje każdemu możliwość obcowania z nauką, poznawania jej metod i dorobku, zachęca do pogłębiania wiedzy.

Na stronie organizatorów festiwalu czytamy: „…Podczas spotkań festiwalowych prezentowane są dokonania nauki i wyzwania, które przed nią stoją. Pokazujemy rolę nauki we współczesnym świecie, użyteczność i piękno naukowych badań i ustaleń, oraz ich praktyczne skutki dla rozwoju gospodarczego i zmian społecznych. Szczególną uwagę zwracamy na dokonania polskich uczonych. Wśród wyzwań stojących przed nauką zwracamy też uwagę na ich wymiar etyczny i moralny…”

Poniżej linki do nagrań:

– debat głównych, które są prowadzone na tematy istotne w bieżącym życiu społecznym i naukowym

– spotkań

– lekcji

(wd)

Życzenia z okazji Dnia Babci i Dziadka

21 stycznia 2021 r.

Uczniowie z klasy 1 c wraz z wychowawczynią Agnieszką Mądrą składają najserdeczniejsze życzenia zdrowia, szczęścia, pogody ducha oraz spełnienia marzeń.

Życzenia z okazji Dnia Babci i Dziadka od uczniów kl. 1c

(am)

 

Bajkowy świat biologii

8 – 17 stycznia 2021

Na Uniwersytecie Warszawskim od 8 – 17 stycznia będzie odbędzie się 10. edycja Nocy Biologów pod hasłem „Bajkowy świat biologii”.

Nagrania wykładów/warsztatów będą umieszczane na kanale YouTube Wydziału Biologii UW.  Więcej informacji na temat Nocy Biologów 2021 na UW można znaleźć na FB profilu wydarzenia. Szczegółowy harmonogram Nocy Biologów 2021 na UW

Wydział Biologii i Biotechnologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie organizuje tegoroczną edycję Nocy Biologów od 8 stycznia do 31 maja pod hasłem „Człowiek i mikroorganizmy”.

Poniżej znajdziecie informacje o warsztatach online, wystawach, webinariach i wykładach online, grach i escape roomach, wycieczkach i spotkaniach online, grach terenowych oraz filmy z laboratorium.

Program Nocy Biologów UWM w Olsztynie

(wd)

RAZEM NA ŚWIĘTA

grudzień 2020 r.

Wolontariusze ze Szkolnego Koła Wolontariatu Wielkoduchy wraz z opiekunkami p. Martą Kraska, p. Julitą Ressel oraz p. Julitą Paściak włączyli się w akcję MEN „Razem na Święta”.

Czas Bożego Narodzenia co roku jest dla Nas magiczny, gdyż w wyjątkowy  sposób możemy pomóc tym, którzy tej pomocy najbardziej potrzebują. W tym roku pomoc ta ma nieco inny wymiar, nasi wolontariusze pokazali swoją kreatywność, a co ważniejsze chęć niesienia pomocy innym bezinteresownie. Cieszymy się, że to co wypracowujemy z wolontariuszami stacjonarnie w szkole, przekazując ideę wolontariatu owocuje w ich czynach.

W akcji Razem na Święta wolontariusze wykazali dużo działań: czytali bajki i opowieści młodszemu rodzeństwu oraz bliskim z rodziny, przygotowali kartki świąteczne którymi obdarowali najbliższych w tym nawet sąsiadów, przygotowali pyszne potrawy dla rodziny. Pokazali swoje dobre serce.

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia życzymy zdrowych spokojnych i pełnych rodzinnego ciepła świąt. Odpoczynku od codziennego zabiegania oraz chwili zadumy. Wszelkiej pomyślności w Nowym Roku życzą:

Wolontariusze Szkolnego Koła Wolontariatu Wielkoduchy wraz z opiekunkami 

Życzenia od kl. IIc

grudzień 2020

„Wiary, która odmieni nasze serca,

Nadziei, że jutro będzie lepsze,

Miłości, która przetrwa najgorsze momenty w życiu.

I zdrowia, którego wszyscy potrzebujemy…”

Czego sobie najchętniej życzymy w grudniu 2020?

Powrotu normalności, miłości, ciepła i bliskości…

Uczniowie oraz rodzice z klasy IIc pragną złożyć specjalne życzenia w wyjątkowy sposób…

Niespodzianka, którą przygotowali dla wszystkich z pewnością wywoła uśmiech na niejednej twarzy i przywróci wiarę w to, że również tegoroczne święta będą magiczne, spędzone we wspaniałym gronie…

Życzymy wszystkim miłego seansu!

Do zobaczenia w nowym, lepszym roku! (kk)

Życzenia od kl. IVa

grudzień 2020

Klasa IVa z wychowawcą Grażyną Leszczyńską życzy wszystkim nauczycielom, pracownikom szkoły i całej społeczności szkolnej dużo zdrowia.

Aby Wasze serca zawsze się radowały i abyście mieli piękne marzenia, które będziecie realizowali.

Stroiki wykonane przez uczniów kl. 4a (gl)

 

 

Mikołajki tuż, tuż …

6 grudnia 2020 r.

Warto zatem pomyśleć o wyjątkowym prezencie. Wśród pachnących lasem choinek, aromatu czekoladowych pierniczków i wielu innych atrakcji, podarunek od nauczycieli. 

Przygotowaliśmy dla Was, kochani uczniowie, niespodziankę. Chcemy razem z Wami poczuć magię spotkania z Mikołajem, niech to będzie wspaniała chwila! Zapraszamy do oglądania i do wspólnej zabawy: „Mikołajki 6.12.2020r.”

Możecie zaangażować rodziców i rodzeństwo.

W świątecznej choreografii wystąpili: ks. Grzegorz Radziejewski (pomysłodawca projektu), p. Magdalena Bartczak Kaźmierczak, p. Anna Hak,      p. Katarzyna Wróbel, p. Edyta Drewniak Przybylska, p. Agnieszka Szmajdka,  p. Grażyna Leszczyńska oraz p. Marta Adamczyk. W rolę operatorów kamer wcielili się nasi dyrektorzy: p. Piotr Kucharczyk i p. Zbigniew Woźniak. Miłego odbioru.   (ah)

 

Od oszczędzania do inwestowania

Listopad 2020 r.

Tegoroczne spotkania dotyczące praktycznej wiedzy finansowej, umiejętności wykorzystywania z usług finansowych oraz cyberbezpieczeństwa odbyły się 6, 13 i 20 listopada 2020r. w ramach realizowanej w szkole, we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości, innowacji „W przyjaźni z finansami”. Ze względu na panującą pandemię, zajęcia odbyły się formule online na platformie webinarowej  CLICKMEETING.

W czasie interaktywnych lekcji „Twoje pieniądze”, „Od oszczędzania do inwestowania” oraz „Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni”, prowadzonych przez ekspertów bankowości – wolontariuszy projektu BAKCYL, uczniowie klas: 8b i 7d, poznali różnicę między oszczędzaniem a inwestowaniem, zasady bezpiecznych płatności w Internecie i płatności mobilnych, zależność wysokości potencjalnego zysku i ryzyka z inwestycji oraz różnicę między lokatami i akcjami na giełdzie, a także sposób kodowania haseł. Dzięki zajęciom, realizowanym w ramach programu Bankowcy dla Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży BAKCYL, poznali podstawową zasadę bezpiecznego inwestowania, bezpiecznego korzystania z konta osobistego oraz karty debetowej.

Wolontariusze wprowadzili uczniów w świat codziennych finansów, tak aby na starcie w dorosłość potrafili wykorzystać usługi finansowe oraz zabezpieczyć swoje potrzeby na przyszłość. Podczas spotkań wyjaśnili: Jakie korzyści płyną z systematycznego oszczędzania? Czy i kiedy pożyczać pieniądze? Jak inwestować? Jak bezpiecznie zachowywać się w cyberprzestrzeni? Których haseł zabezpieczających należy unikać? Co zrobić, aby nie paść ofiarą kradzieży tożsamości?  Co należy zrobić, aby chronić swoją prywatność i nie narazić się na cyberprzemoc? Co zrobić, aby nasz smartphone był bezpieczny?  

Eksperci bankowości odpowiedzieli na nurtujące uczniów pytania: Która oferta kredytu jest najlepsza? Co to jest „spirala zadłużenia” i jak w nią nie wpaść? Jak korzystać z produktów bankowych? Co zrobić, gdy zgubimy kartę płatniczą? Jak zachować się w sytuacji, gdy padniemy ofiarą cyberprzemocy? Po czym rozpoznać finansowych oszustów? Jaką rolę pełni Komisja Nadzoru Finansowego? Który ze smartphone’ów oferowanych w sprzedaży jest najbezpieczniejszy?

Uczniowie, w czasie zajęć, dowiedzieli się również, dlaczego niektórymi informacjami nie warto dzielić się w mediach społecznościowych oraz dlaczego bezpieczne hasło, to podstawa funkcjonowania w Internecie.

W czasie spotkań nie brakowało również okazji do aktywności – w tym roku „na czacie” – uczniów. Największe zaangażowanie wśród uczniów wzbudziło tworzenie „silnych” i jednocześnie łatwych do zapamiętania haseł. Uczestnicy zajęć okazali się niezwykle kreatywni, gdyż zaproponowali hasła, które zaskoczyły swoją „siłą” nawet prowadzącego zajęcia – p. Krzysztofa Osolińskiego z Banku Pocztowego, ponieważ ich rozszyfrowanie trwałoby ponad 400 wieków. Niebywałą pomysłowości wykazał się Leszek, który wymyślił hasło, którego rozszyfrowanie trwałoby ponad 10000 wieków.

Spotkania z doświadczonymi pracownikami banków były okazją do kształtowania wśród młodzieży postawy przedsiębiorczości oraz do rozważenia przyszłej kariery zawodowej w bankowości.

(wd)

Poezja zaduszkowa

Listopad 2021 r.

Miesiąc listopad  sprzyja refleksji wokół przemijania, upływającego czasu, sensu ludzkiego cierpienia.  

Uczniowie klasy VIII B ze Szkoły Podstawowej     im. Gen. Józefa Bema w Starym Mieście  pod kierunkiem Ks. Grzegorza Radziejewskiego swojego katechety mimo trudnej sytuacji pandemicznej i nauczania zdalnego zaprezentowali on–line  występ  pt. ,,Poezja zaduszkowa”. Niebo to jedno z ostatecznych rzeczy człowieka  do którego człowiek zdąża. Mostem do tego świata, tej wiecznej krainy jest miłość.

Ogromne uznanie i podziw dla wszystkich artystów.

Ks. Grzegorz Radziejewski

 

Dobrze jemy ze „Szkołą na Widelcu”

 

Edukacja żywieniowo-kulinarna to połączenie przekazywania wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad zdrowego odżywiania, sposobu komponowania diety, ale i tego jak jedzenie wpływa na nasz organizm z praktycznymi zajęciami, dzięki którym dzieci zdobywają umiejętności takie jak krojenie, siekanie, uczą się zasad higieny i pracy w kuchni.

W roku szkolnym 2020/2021 uczniowie klasy IIc Szkoły Podstawowej im. Gen. J. Bema w Starym Mieście wraz z wychowawczynią – panią Katarzyną Karmowską wzięli udział w projekcie Fundacji Szkoła na Widelcu „Dobrze Jemy” oraz konkursie „Warzywa i owoce dają moce”.

W ramach projektu przez cały rok szkolny wykonywaliśmy szereg zadań teoretycznych oraz praktycznych, które przyniosły nam dużo radości. Obejrzeliśmy wiele wartościowych filmów edukacyjnych, przypomnieliśmy sobie w jaki sposób dokładnie i skutecznie myć ręce, eksperymentowaliśmy z warzywami oraz owocami, poznając je każdym zmysłem: krojąc je, dotykając, oglądając, wąchając i smakując. Stworzyliśmy własną książkę kucharską, która zawiera nasze ulubione przepisy na zdrowe posiłki. Zorganizowaliśmy klasowe wyzwanie, podczas którego przez 40 dni zastępowaliśmy słodycze warzywami i owocami. Razem z nami do akcji przyłączyli się także rodzice. A kiedy na zewnątrz zrobiło się naprawdę gorąco zaczęliśmy eksperymentować także z wodą tworząc zdrowe, bezcukrowe napoje: wodę z cytryną, miętą, truskawką oraz wodę wielosmakową. Każdy z nas znalazł swój ulubiony smak. Założyliśmy także własny, klasowy ogródek, na którym wyhodowaliśmy pomidorki koktajlowe, szpinak, sałatę, koperek, szczypior, miętę, bazylię a nawet melony, które zabraliśmy do domowych ogrodów. Na koniec zorganizowaliśmy warsztaty kuchenne. Każdy z nas mógł zostać prawdziwym kucharzem i przygotować coś pysznego i zdrowego…

Pracowaliśmy pilnie także w czasie nauczania zdalnego: podczas lekcji online z pomocą rodziców tworzyliśmy koktajle owocowo- warzywne, sałatki owocowe, kolorowe śniadania, zdrowe przekąski, plakaty promujące zasady kulturalnego zachowania się przy stole i wiele innych.

W ramach konkursu nagraliśmy film, którego zadaniem jest pokazanie wszystkim, że „Warzywa i owoce mają moce”. Całokształt naszych działań został doceniony i otrzymaliśmy jedno z dziesięciu wyróżnień spośród prac z całej Polski.

 Zapraszamy do obejrzenia filmu.

W ramach nagrody otrzymaliśmy wiele upominków. Jednak największym sukcesem jest to, że podczas tego roku szkolnego wielu z nas na dłuższy czas zrezygnowało ze słodyczy, spróbowaliśmy warzyw i owoców, których często „baliśmy się”, wyrobiliśmy w sobie nawyk częstszego sięgania po zdrową żywność. A wszystko po to, aby jak najwięcej zainwestować w zdrowie swoje i swoich najbliższych. (kk)

Dobrze jemy ze „Szkołą na Widelcu”

Uczniowie klasy II c wzięli udział w Ogólnopolskim projekcie „Dobrze Jemy” organizowanym przez Fundację Szkoła na Widelcu. W ramach projektu nakręciliśmy film konkursowy promujący spożywanie warzyw i owoców.

Obejrzeć film oraz zagłosować na nasza klasę można pod adresem https://dobrzejemy.szkolanawidelcu.pl/konkurs/zaglosuj-na-prace/ wystarczy w rubrykę „miejscowość” wpisać „Stare Miasto”.

Z góry dziękujemy za każdy oddany głos!

O tym, że należy jeść warzywa i owoce wiemy już chyba wszyscy. Ale czy wiemy dlaczego? Bo są zdrowe? – nam to nie wystarcza… Kiedy w styczniu dowiedzieliśmy się o programie „Dobrze jemy…” postanowiliśmy całą klasą przyjrzeć się temu tematowi i bardziej szczegółowo poznać tajemniczą moc warzyw i owoców. „Skutkiem ubocznym” naszego eksperymentu była moc zabawy, uśmiechu i radości. Zaczynaliśmy wspólnie, w klasie. Późnej musieliśmy przenieść naszą pracę (jak większość świata) do home office- przy okazji angażując w zabawę całe rodziny.

 Efekt naszego działania możecie obejrzeć na załączonym filmie.

Pozdrawiamy owocowo! Miłego oglądania! Nie zapomnijcie na seans zabrać marchewki do chrupania! (kk)

Najpiękniejsza kartka świąteczna

ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU ZDALNEGO „NA NAJPIĘKNIEJSZĄ KARTKĘ BOŻONARODZENIOWĄ.”


Dziękujemy za udział w zdalnym konkursie świetlicowym. Zainteresowanie przerosło nasze oczekiwania. Otrzymaliśmy aż 36 prac, z których jury wybrało te najpiękniejsze.
I miejsce – Antoni Bilo 1c
II miejsce Dominika Bartczak 2b
III miejsce Szymon Banasik 4c


Komisja konkursowa wyróżniła również prace uczniów:
1. Wiktor Kasprzyk 2c
2. Izabela Koprowska 1a
3. Kalina Galarowicz 4c
4. Hanna Frysiak 4c
5. Leon Pingot 1b

Serdecznie GRATULUJEMY!    (jch)

Techniki nauki

Jak uczyć się w efektywny sposób, szybciej czytać i więcej zapamiętywać? Jak organizować czas i osiągać planowane cele? Jak szybko i łatwo uczyć się języków obcych?

Odpowiedzi na te pytania uczniowie znajdą w cyklu krótkich filmów edukacyjnych powstałych we współpracy MEN i TVP VOD „Techniki nauki”. Programy prowadzą eksperci, trenerzy i wykładowcy, którzy w przystępny sposób podpowiadają, jak rozwijać i doskonalić jedną z najważniejszych kompetencji XXI wieku – umiejętność uczenia się.

Polecamy, zachęcamy…

Filmy edukacyjne „Techniki nauki” znajdują się na stronie naszej szkoły w zakładce WARTO WIEDZIEĆ.

(wd)

 

Kolejny uniwersytecki sukces uczniów klasy VII d

Kolorowy  Uniwersytet, Uniwersytet Medyczny a teraz Uniwersytet Dzieci! Kolejna szansa, kolejne możliwości, nowe doświadczenia i osiągnięcia. I choć życie studenckie nie jest im obce, cały rok ze zdwojoną siłą pracowali, by zrealizować projekt Ja w społeczeństwie. Jak mogę zmieniać świat? zorganizowany przez Uniwersytet Dzieci w roku akademickim 2020/2021.

Podczas realizacji projektu uczniowie analizowali takie wartości, jak: odpowiedzialność, tolerancja, czy wsparcie innych. Dzięki projektowi rozwinęli wrażliwość na potrzeby wspólnoty lokalnej oraz znajomość powszechnie przyjętych zasad. Uczniowie kształcili postawę świadomego uczestnictwa i twórczego zaangażowania w życie społeczne

W czasie projektu wychowawca wraz z klasą zrealizowali cykl 8 zajęć w ramach godzin wychowawczych, spełniających założenia podstawy programowej. Podczas kreatywnych warsztatów uczniowie rozwinęli kompetencje społeczne i obywatelskie, a także wrażliwość na wartości oraz zaangażowanie w aktywne i twórcze budowanie życia społecznego.

Lista zajęć/warsztatów obejmowała następującą tematykę:

  1. Czym jest empatia?
  2. Co to znaczy być odpowiedzialnym?
  3. Jak świadomie podejmować decyzje?
  4. Jak stworzyć przepis na tolerancję?
  5. Ile kultur zmieści się w jednym mieście?
  6. Jak wspierać osoby z niepełnosprawnością?
  7. Czy wolontariat może być kluczem do sukcesu?
  8. Na czym polega budżet obywatelski?

Możliwość kształcenia kompetencji kluczowych podczas realizacji projektu nauczyła uczniów umiejętności skutecznego porozumiewania się w różnych środowiskach, wykazywania się tolerancją, wyrażania i rozumienia różnych punktów widzenia, negocjowania połączonego ze zdolnością tworzenia klimatu zaufania, a także zdolność do empatii. Umiejętności w zakresie kompetencji obywatelskich obejmowały naukę zdolności do efektywnego zaangażowania, wraz z innymi ludźmi, w działania publiczne, wykazywania solidarności i zainteresowania rozwiązywaniem problemów stojących przed lokalnymi i szerszymi społecznościami. Ponadto, warsztaty w projekcie kształtowały umiejętność poszanowania praw człowieka, w tym równości, jako podstawy demokracji, uznania i zrozumienia różnic w systemach wartości np. różnych religii czy grup etnicznych. Młodzi studenci podczas projektu „budowali” solidne fundamenty w kształtowaniu pozytywnej postawy obywatelskiej.

Realizacja projektu pozwoliła również wesprzeć uczniów w rozwoju innych istotnych kompetencji, jak: kreatywność, otwartość, myślenie krytyczne i analityczne, innowacyjność, empatia oraz umiejętność pracy projektowej i współpracy

Prezentacja multimedialna uczniów.

Realizacja projektu Ja w społeczeństwie. Jak mogę zmieniać świat? przy współpracy z Uniwersytetem Dzieci obudziła w młodych studentach trwały wewnętrzny zapał w żywe zainteresowanie zdobywaną wiedzą. Wspólne odkrywanie tajemnic otaczającego świata, cenne i bogate doświadczenia wciąż rozbudzą ich pasję, która mam nadzieję uskrzydla rosnące nam młode pokolenie.

Uroczyste wręczenie klasowego dyplomu i indywidualnych certyfikatów dla uczniów  potwierdzających realizację powyższego projektu, odbyło się 7 czerwca 2021r. podczas wycieczki klasowej uczniów. W uroczystości wręczania nagród udział wzięli również Rodzice uczniów.

***

Cieszę się wspólnie Waszymi klasowymi sukcesami! Gratuluję zaangażowania i wytrwałości w zdobywaniu wiedzy oraz rozwijaniu kompetencji społecznych. Mam nadzieję, że zdobyta wiedza będzie dla Was inspiracją do bycia aktywnym obywatelem.

(kd)

Projekt edukacyjny „Aktywnie po zdrowie. Zdrowo jem, więcej wiem.

23 października 2020 r.

23 października 2020 r. klasa III c pod opieką wychowawcy Edyty Drewniak – Przybylskiej zgłosiła swój udział w projekcie edukacyjnym „Aktywnie po zdrowie. Zdrowo jem, więcej wiem” – Edycja 2020/2021 – Etap Jesienno – Zimowy, którego organizatorem była Fundacja Banku Ochrony Środowiska. Patronat nad projektem objęła Małżonka Prezydenta RP Agata Kornhauser – Duda. Celem projektu było podniesienie wiedzy na temat zależności pomiędzy sposobem odżywiania, a stanem zdrowia. Uczniowie zostali zarejestrowani jako grupa „MniamMnionki”, której nazwę wybrali drogą losowania spośród wielu innych zaproponowanych.

W ramach projektu uczniowie zrealizowali następujące zadania:

Z realizacji wszystkich zadań wychowawca sporządził raport składający się z pięciu części (każda poświęcona jednemu zadaniu), który został przesłany na specjalnie utworzonym dla tych celów koncie na stronie Fundacji BOŚ.

Raport z przebiegu projektu

Lekcja: Poznajemy warzywa i owoce.

Zadanie przeprowadzone zostało w ciągu dwóch jednostek lekcyjnych zgodnie z zaproponowanym w projekcie scenariuszem, z niewielkimi zmianami naniesionymi przez nauczyciela.

Jednostka I: Wprowadzeniem do zajęć było zorganizowanie wystawy przyniesionych przez dzieci warzyw i owoców oraz zabawa „Moje warzywko – odgadnę szybko…” Następnie przeprowadzono „Burzę mózgów” pod hasłem: Dlaczego dzieci powinny jeść warzywa i owoce?, podczas której uczniowie uświadomili sobie, jak ważną rolę w życiu człowieka pełni zdrowe odżywianie się. Dla pogłębienia tej wiedzy obejrzały dodatkowo filmik edukacyjny pt. „Warzywa i owoce”   oraz rozwiązały krzyżówkę z hasłem „Zdrowo jem” opartą na zagadkach zaproponowanych w scenariuszu. Później wykonały zadania zawarte na karcie pracy ucznia. Na koniec uczniowie zostali podzieleni na 3 – 4 osobowe grupy, ustalili zasady koleżeńskiej współpracy i z zaangażowaniem zaplanowali pracę nad realizacją piramidy żywienia, dzięki czemu utrwalili swoje wiadomości zdobyte podczas lekcji. W ramach „Kącika dla Mamy i Taty” wszyscy uczniowie na niedzielny, rodzinny obiad przygotowali swoją ulubioną surówkę lub sałatkę. Nauczyciel otrzymał zdjęcia przygotowanych smakołyków poprzez aplikację Messenger i WhatsApp. Uczniowie zostali nagrodzeni pochwałą i otrzymali satysfakcjonujące oceny z edukacji społecznej i zdrowotnej.

Jednostka II: Wprowadzeniem do zajęć było uczestnictwo w zabawie ruchowej „Sałatka jarzynowa” oraz wykonanie quizu „Warzywa i owoce” na platformie edukacyjnej www.eduelo.pl. Następnie uczniowie rozpoczęli pracę nad własną piramidą żywienia, którą każda z grup zaprezentowała przed rówieśnikami. Wszystkie prace spotkały się z ogromnym uznaniem i zostały nagrodzone brawami. Podsumowaniem zajęć było zaplanowanie wystawy dla uczniów klas I-III i ich wychowawców pod hasłem „Zdrowo jem, więcej wiem”. W celu utrwalenia zdobytych wiadomości dzieci dodatkowo, w ramach „Kącika dla Mamy i Taty” wykonały plakaty na kartce A – 4 przedstawiające wybrane przez siebie warzywo lub owoc, a także zawierające informacje na temat rodzajów i ilości witam znajdujący się w nim.

Konkurs: Najlepszy rysunek „Jem owoce i warzywa”.

Lekcja została zrealizowana w ciągu dwóch jednostek lekcyjnych zgodnie z zaleceniami zawartymi w projekcie.

Wprowadzeniem do zajęć było wspólne zorganizowanie na korytarzu szkolnym wystawy ze zrobionych wcześniej piramid żywieniowych oraz z plakatów przedstawiających warzywa i owoce wraz z ich opisem. Po zakończeniu wystawy, w celu utrwalenia nabytych wiadomości nauczyciel ogłosił konkurs, który dotyczył wykonania przez uczniów rysunków do hasła „Jem owoce i warzywa”. Szczególną uwagę zwrócił na to, aby prace były wykonane na kartce z bloku A-4 oraz na to, by przy projektowaniu prac wybierać różnorodne techniki plastyczne. Uczniowie we wspólnej dyskusji wstępnie zaplanowali realizację zadania podsuwając sobie nawzajem różnorodne pomysły i rozwiązania. Prace miały być wykonywane w kolejnym tygodniu, jednak ze względu na ogłoszenie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej nauczania zdalnego dzieci swoje projekty wykonywały w domu, a rodzice w umówionym z wychowawcą terminie przynieśli je do szkoły. Nauczyciel zorganizował na tablicy klasowej wystawę zgromadzonych prac, którą uczniowie obejrzeli po powrocie do szkoły i drogą tajnego głosowania wybrali najlepszą z nich. Zwycięska praca wyróżniała się kolorystyką i pomysłowością wykonania, a jej autorka – Hanna O. otrzymała odznakę „Królowej owoców i warzyw”.

Lekcja: Cukier? Nie, dziękuję!

Zajęcia odbyły się online poprzez platformę Zoom.

Wprowadzeniem do lekcji było obejrzenie fragmentu lektury „Kubuś Puchatek” dotyczącego wizyty Kubusia u Królika. Po obejrzeniu filmu klasa udzielała odpowiedzi na pytania związane z treścią lektury, ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, co dzieje się z dziećmi, które za dużo jedzą i jakie są tego konsekwencje. Uczniowie rozpoczęli dyskusję na temat otyłości oraz chorób wywołanych nadmiernym spożywaniem produktów o wysokim stężeniu cukrów i ich kaloryczności. Wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że w dziennym jadłospisie należy ograniczać słodycze na rzecz aktywność ruchowej i picia wody. Następnie odbyła się „Burza mózgów” pod hasłem „Jak zastąpić słodycze i zwiększyć aktywność ruchową podczas pobytu w domu, w czasie trwania nauczania zdalnego?” Uczniowie w swoich propozycjach podawali różne rozwiązania m.in.: zamiast słodyczy – owoc lub warzywo, zamiast słodkich napojów – woda mineralna gazowana i niegazowana lub przegotowana; podczas pobytu w domu wychodzić na świeże powietrze z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, a także na bieżąco wykonywać zadania ruchowe wskazane przez nauczyciela w ramach wychowania fizycznego. Na koniec zajęć uczniowie wykonali kartę pracy zaproponowaną w scenariuszu, a w ramach „Kącika dla Mamy i Taty” wszyscy wraz z rodzicami przygotowali zdrowy deser, w którym cukier i słodycze zostały zastąpione owocami oraz produktami naturalnymi. Dodatkowo, w celu utrwalenia wiadomości przygotowali według instrukcji „Witaminową składankę”, zawierającą informację na temat odżywczych walorów warzyw i owoców. Ponadto chętni uczniowie przygotowali domowe lekarstwo uodparniające według zaproponowanego w ich ćwiczeniach przepisu opierającego się na bazie produktów służących naszemu zdrowiu (czosnek, cytryna, miód lipowy, woda). Nauczyciel otrzymał zdjęcia dokumentujące realizację podjętych przedsięwzięć poprzez aplikację Messenger i WhatsApp. Uczniowie zostali nagrodzeni pochwałą i otrzymali satysfakcjonujące oceny z edukacji społecznej i zdrowotnej.

Konkurs: Reklama zdrowych słodyczy.

Zajęcia odbyły się online poprzez platformę Zoom.

Wprowadzeniem do lekcji była dyskusja sprowokowana przez nauczyciela, który zapytał o to, czy uczniowie wiedzą, albo słyszeli o tym, co to są zdrowe słodycze. Wszystkie dzieci wiedziały, że są to smakołyki przygotowane bez dodatku cukru opierające się tylko na naturalnych składnikach. Aby zachęcić dzieci do zamiany niezdrowych słodyczy na zdrowe, nauczyciel ogłosił konkurs pod hasłem „Reklama zdrowych słodyczy”. Zadaniem dzieci było stworzenie przez wszystkich uczniów własnej reklamy np. w formie plakatu zachęcającego do zrezygnowania ze słodyczy na rzecz owoców, warzyw, pestek i orzechów. Nauczyciel zwrócił szczególną uwagę na to, aby plakat był w formacie A-4 i nie zawierał tekstu, tylko ewentualnie hasło przewodnie konkursu, a także, by głównym elementem była grafika nawiązująca do hasła. Uczniowie przygotowywali swoje prace konkursowe w domu, a rodzice wykonywali zdjęcia i przesyłali do nauczyciela poprzez aplikację Messenger lub WhatsApp. Nauczyciel opracował formularz w formie ankiety do głosowania i rozesłał poprzez dziennik elektroniczny do rodziców uczniów klasy III c, trzecioklasistów biorących udział w konkursie oraz do nauczycieli uczących w naszej szkole. Osoby zainteresowane miały wgląd do wszystkich prac i możliwość wskazania jednej, najlepszej według nich.

W głosowaniu wzięło udział 88 osób. Zwycięską pracą okazała się praca nr 8, na którą zagłosowało 41 uczestników (46,6% głosujących). Autorką pracy jest Hanna O., która otrzymała odznakę „Królowej owoców i warzyw”.

Dzielimy się wiedzą. Kolorowy talerz.

W ramach obszaru „Dzielimy się wiedzą – kolorowy talerz” wykonano następujące zadania:

  1. Przeprowadzono forum zdrowia dla rodziców, w ramach którego poprzez dziennik elektroniczny wysłano ulotkę w postaci prezentacji multimedialnej opartej na zaproponowanym tekście informacyjnym „Kolorowy talerz” oraz na działaniach podjętych przez klasę III c, zachęcających do spożywania oraz promowania warzyw i owoców.
  2. Rodzice klasy III c poprzez dziennik elektroniczny otrzymali pełny raport z realizacji projektu „Aktywnie po zdrowie. Zdrowo jem, więcej wiem”.
  3. Na korytarzu szkolnym zorganizowano dla uczniów klas I-III i ich wychowawców wystawę pod hasłem „Zdrowo jem, więcej wiem”.

Przeprowadzono online konkurs „Reklama zdrowych słodyczy”, w którym uczestniczyli rodzice i uczniowie klasy III c oraz nauczyciele uczący w szkole.

Umieszczono na stronie internetowej szkoły informację o zrealizowanych przez klasę III c zadaniach wynikających z projektu „Aktywnie po zdrowie. Zdrowo jem, więcej wiem”.

(edp)

Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

2 października 2020 r.

2 października 2020 r. obchodziliśmy w naszej szkole Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, jest to międzynarodowa akcja, w którą zaangażowało się tysiące szkół. W tym dniu ludzie z całego świata uświadamiają innym, iż znajomość tabliczki mnożenia jest niezbędna w życiu codziennym, udowadniają, że można uczyć się jej z przyjemnością, a jej znajomość owocuje.

W naszej szkole zostały przeprowadzone przez Komisje Egzaminacyjne w klasach egzaminy z tabliczki mnożenia. Do egzaminów przystąpili uczniowie kl. IV-VIII. Uczniowie mieli okazje odświeżyć sobie niezbędną wiedzę związaną z tabliczką mnożenia.  W dniu święta mogli zmierzyć się z łamigłówkami matematycznymi, puzzlami i innymi grami, które cieszyły się dużym  zainteresowaniem.

Ciekawym pomysłem w tym roku przygotowanym przez organizatorów  Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia, czyli  Wydawnictwo Karty Grabowskiego. były sowy – origami do złożenia przez uczniów  oraz karty pracy – sówki z przykładami, które przygotowywali uczniowie dla swoich kolegów z ławki.

Obchody Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia wzbudziły w uczniach wiele pozytywnych emocji, wspólna zabawa zachęciła ich do dalszej nauki, a matematyczne święto na długo zostanie w ich pamięci.

Gratulujemy wszystkim uczniom, którzy otrzymali tytuł EKSPERTA TABLICZKI MNOŻENIA.   (gl)

 

 

29 SEPTEMBER – THE EUROPEAN DAY OF LANGUAGES

29 września 2020 r.

Obchody Europejskiego Dnia Języków na dobre wpisały się już w kalendarz imprez w naszej szkole. W dniu 29 września 2020 r.  po raz trzeci świętowaliśmy Europejski Dzień Języków – święto całego środowiska edukacji językowej. Z tej okazji zorganizowane zostały  wydarzenia, mające na celu z jednej strony podkreślenie kluczowej roli języków w pielęgnowaniu naszego dziedzictwa kulturowego, a z drugiej – zaakcentowanie konieczności uczenia się języków obcych i płynących z tego korzyści.

Zgodnie z zarejestrowanym projektem w kalendarzu wydarzeń EDJ (EDJ: www.coe.int/edl.) organizowanym przez European Centre for Modern Languages and Council of Europe uczniowie całej szkoły realizowali dwa zadania. Pierwszym było rozwiązanie QUIZ-u sprawdzającego wiedzę i umiejętności językowe, którego wyniki były zachwycająco wysokie w każdej z klas naszej szkoły. Efekt wspólnej pracy uczniów i wychowawców uplasował Wszystkich w czołówce protegowanych do zajęcia pierwszego miejsca w konkursie. Zatem jury konkursowe stanęło przed trudnym dylematem. Natomiast to realizacja zadania drugiego, czyli PHOTO przyczyniła się do rozstrzygnięcia organizowanego konkursu.

Komisja poddała ocenie wszystkie nadesłane zdjęcia w dwóch kategoriach wiekowych – klasy I-III oraz IV-VIII.

Klasy I b oraz III b wykazały się ogromną kreatywnością. Ich projekty wyróżniają się artyzmem oraz niesamowitą dbałością o każdy szczegół. Wspaniale dobrane stroje oraz zaangażowanie dzieci (z pewnością też ich rodziców) oraz obu pań zasługują na wielką pochwałę. Czapki z głów kochani uczniowie! Jeżeli z taką samą pasją podejdziecie do nauki języków obcych to świat stanie przed Wami otworem!

Zwycięzcy w kategorii wiekowej klas I-III:

I miejsce –  I B oraz III B

Jest takie przysłowie: „ Ile języków znasz, tyle razy żyjesz”.

Wyróżnione w kategorii klas IV – VIII:  VI C, VII C oraz VII D pokazały jak radosne i barwne może być życie dzięki znajomości innych kultur i języków. Otrzymałyśmy wiele pięknych zdjęć, za co bardzo dziękujemy wszystkim zaangażowanym w ten projekt klasom oraz ich wychowawcom. Wybór był niesamowicie trudny, dlatego nagrodzone zostały aż trzy klasy. Nadesłane przez wyróżnionych zdjęcia emanują szczęściem i otwartością, jaką zyskujemy poznając nowe kultury, ludzi i ich języki.

Zwycięzcy w kategorii wiekowej klas IV-VIII:

I miejsce –  VI C, VII C oraz VII D

Nagrodą dla zwycięzców jest jeden, dowolnie wybrany DZIEŃ BEZ PYTANIA dla całej klasy, po uprzednim uzgodnieniu terminu z wychowawcą klasy.

GRATULUJEMY ZWYCIĘZCOM!

Zainteresowanie, zaangażowanie, ciekawe pomysły i energia zainwestowana w przedsięwzięcie przyczyniała się do niebywałych efektów organizowanego święta. Gdy nauce towarzyszą emocje, radość i jak najczęstsze otwieranie okna na świat – miejsce istnienia różnych kultur, zjawisk i języków, powstaje niesamowita wartość dodana. Jest ona niezmiernie ważna dla zaistnienia naszych uczniów w środowisku szkolnym, bo buduje dobre, trwałe relacje oparte na pasji i zaangażowaniu. Zmierzajcie ku wielojęzyczności, bo ona zbuduje Waszą przyszłość!  (kd,ag,ma)