Razem na odległość…

Szanowna Dyrekcjo, Drodzy Rodzice, Uczniowie, Koleżanki i Koledzy oraz sympatycy naszej szkoły.

Nie widzieliśmy się w szkole od ponad miesiąca. Od ponad miesiąca jednak jesteśmy cały czas razem, choć  nieco inaczej – razem na odległość…  Wszystkim nam brakuje normalnego funkcjonowania sprzed pojawienia się epidemii COVID – 19. Tęsknimy za szkołą, normalnymi lekcjami, szkolną ławką, tablicą, kredą,  dźwiękiem dzwonka, spotkaniami i rozmowami na szkolnych korytarzach…

W tym jakże trudnym dla każdego z nas okresie liczy się każdy gest wsparcia, życzliwe słowo. Wierzymy, że dobre słowa mają wielką moc:  poprawiają humor, przeganiają ciemne chmury, dodają skrzydeł i krzepią serca….

Niedawno uczniowie naszej szkoły bardzo licznie odpowiedzieli na nasz apel włączenia się  w ogólnopolską akcję „Kartka dla medyka”, której celem było przygotowanie kartki z podziękowaniem za trud i serce włożone w pracę  na rzecz naszego zdrowia i bezpieczeństwa.

Tym razem zorganizowałyśmy akcję „Razem na odległość” skierowaną do całej naszej społeczności szkolnej: uczniów, rodziców, dyrekcji, nauczycieli  oraz wszystkich pracowników naszej szkoły jak również mieszkańców Starego Miasta i zaprzyjaźnionych z nami instytucji.  W wyniku akcji powstał piękny kolaż zdjęć nauczycieli, oraz pracowników naszej szkoły z Dyrekcją na czele, dodający otuchy, wiary w lepsze jutro. Zachęcamy do obejrzenia galerii zdjęć. Mamy nadzieję, że ten mały gest z naszej strony doda energii na każdy kolejny dzień rozłąki spowodowanej epidemią  lub co najmniej wywoła uśmiech na naszych twarzach.

 Z całego serca dziękujemy Dyrekcji oraz Wam Koleżanki  Koledzy, że tak chętnie włączyliście się w akcję.  Bez Was nie udało by się to!!!

Pamiętajmy, że mimo rozłąki cały czas jesteśmy razem – RAZEM NA ODLEGŁOŚĆ 

Zachęcamy do kontaktu telefonicznego  oraz poprzez e-dziennik.

Pozdrawiamy serdecznie, życzymy cierpliwości i wytrwałości

Julita Paściak

Marta Kraska

Andżelika Jędrzejewska

Próby poetyckie Nadii i Mikołaja

Nie od dzisiaj wiadomo, że sytuacje trudne wyzwalały w artystach twórczą energię, która niejednokrotnie materializowała się w postaci wielkich dzieł. A jak było w przypadku młodych poetów z klasy 4a, którzy mają na koncie swoje pierwsze wiersze? Z łatwością znajdziemy odpowiedź w tekstach Nadii Małolepszej i Mikołaja Rewersa.

Postać mówiąca w utworze „Mam już dość” wyraża w formie monologu lirycznego swoje odczucia związane z izolacją. Nie jest w najlepszej kondycji psychicznej, jednak nie poddaje się marazmowi. Bohaterka podejmuje próby przełamania impasu, w jakim się znalazła. Warta uwagi jest dojrzałość młodej autorki, która świetnie obserwuje i nazywa stany emocjonalne związane z sytuacją kryzysową. W wierszu Mikołaja cieszymy się piękną wiosną. Niestety, z rozkwitającymi pąkami, piękną aurą
i śpiewem ptaków pojawiło się coś, co zakłóciło radość. Bohater nie może w pełni docenić nadejścia oczekiwanej pory roku, gdyż tym razem przyprowadziła ze sobą niechcianego gościa. Jak sobie radzi z tą sytuacją? Na szczęście, postać mówiąca wykazuje się optymizmem, zapowiadając, że „niedługo się zobaczymy”. Trzymamy za słowo!

Autorzy pokazali w swych wierszach nie tylko wrażliwość i kreatywność, ale i niezły kunszt poetycki jak na 10-letnich twórców. Ich wiersze charakteryzują się budową stroficzną, regularną (każda zwrotka jest 4-wersowa, a wersy mają zbliżoną liczbę sylab). W obu utworach występują rymy parzyste, najczęściej żeńskie i dokładne – ciekawe, że Nadia i Mikołaj zrobili raz odstępstwo od reguły i zastosowali jeden rym męski. Telepatia poetycka? Cokolwiek to było, zadziałało. Cieszymy się z udanego debiutu w duecie. Gratulujemy i czekamy na kolejne próby.   (krm)

Mam już dość

Mam już tego wszystkiego dość 

i przechodzi przeze mnie złość.

Jestem już trzeci tydzień w domu

i nie rozpowiadam tego nikomu.

Czasem siedzę, czasem leżę,

sama w to, co się dzieje, nie wierzę.

Borówki z tatą w ogrodzie posadziłam,

a wczoraj z siostrą się kłóciłam.

Dziś wyszłam na dwór z samego rana,

by zdążyć ulepić pięknego bałwana.

Mam nadzieję, że szybko to się skończy,

gdyż to siedzenie w domu mnie wykończy.

Autorka: Nadia Mikołajczyk, kl. IV a

***

Nadchodzi piękna wiosna,

cieplutka i radosna.

Drzewa pączki dostają,

wszystkie kwiaty rozkwitają.

Ptaszki nam fruwają

i głośno ćwierkają.

Trawka się już zieleni

i ziemię nam odmieni.

Koronawirus wielki wróg

przeszkodził nam przekroczyć próg.

Ale sobie z nim poradzimy

i niedługo się zobaczymy.

Autor: Mikołaj Rewers, kl. IV a

Promujemy czytelnictwo

A to za sprawą uczniów klasy VIII b, którzy we współpracy z biblioteką szkolną postanowili zachęcić wszystkich do sięgnięcia po książkę.

…bo przecież, nie ma nic lepszego, jak chwila wytchnienia z ciekawą książką…

Korzystając z okazji, że zostały zakupione nowości do biblioteki szkolnej, postanowiliśmy zaprezentować je wszystkim w szkole. Przypomnijmy, że większość tytułów polecili nam sami czytelnicy.

Tym razem, zależało nam głównie na uczniach, którzy rzadko zaglądają do biblioteki. To z myślą o nich, zorganizowaliśmy wystawę książek na korytarzu szkolnym, podczas trzech  przerw śródlekcyjnych.  W myśl – skoro nie przyjdę po książkę, to książka przyjdzie po mnie. 

Akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem, tym bardziej że można było wybrać i poczytać książkę przy dźwiękach relaksacyjnej muzyki.

Ogromnie nas to ucieszyło i zachęciło, aby powtórzyć taką akcję jeszcze raz.

Nie tylko klasa VIII b włączyła się w  promocję czytelnictwa. We wszystkich klasach IV – VIII uczniowie prezentowali swoją ulubioną książkę, zachęcając do czytania swoich  rówieśników na godzinie z wychowawcą.

 Zaangażowanym, którym nie obojętne jest  zainteresowanie książką, bardzo dziękujemy: uczniom klasy VIII b – Oliwii Hak, Matyldzie Juchiewicz, Aleksandrze Kałużnej, Nadii Nowak oraz Bartoszowi Tyburze, który zadbał o podkład muzyczny, a także pani Marcie Krasce, panu Tomaszowi Andrzejczakowi i wszystkim wychowawcom. Jeżeli macie jakieś propozycje nowych tytułów, zapraszamy do biblioteki.

Bibliotekarki

 

Wirtualne poczytajki

Miesiąc maj kojarzony jest z czytelnictwem i książkami. Uczniowie klas 1-3 z naszej szkoły wiedzą jak przyjemnym może być czas spędzony z książką w ręku.

W związku z tym, w ramach zachęcania kolegów i koleżanki do takiej formy aktywności uczniowie z etapu wczesnoszkolnego wzięli udział w  akcji „Wirtualne poczytajki”. Efektem wspólnej pracy jest księga krótkich „ebooków”.   Autorzy „poczytajek” zapraszają na spotkanie do naszej  wirtualnej czytelni: Wirtualne poczytajki (Katarzyna Karmowska)

Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa

21 marca 2020

W sobotę 21 marca 2020r. na całej kuli ziemskiej  obchodzony był  Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa.

Mimo sytuacji w jakiej obecnie się znajdujemy w związku z epidemią wirusa COVID-19 uczniowie naszej szkoły kolejny już rok wzięli udział w akcji Dzień Kolorowej Skarpetki. Data obchodów nie jest przypadkowa – dzień 21 marca patronuje rozpoczynającej się wiośnie i narodzinom ludzi niezwykłych. Z tej okazji na całym świecie odbywają się imprezy, których celem jest zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej zespołu Downa, propagowanie praw i dobra tych ludzi oraz integracja z nimi. Kolorowe skarpetki nie do pary są symbolem niedopasowania genotypowego z jakim borykają się osoby z Zespołem Downa, gdyż w 21 parze chromosomów zamiast dwóch są trzy chromosomy.

Nasi uczniowie wraz z rodzinami, nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły w ten wyjątkowy dzień założyli skarpetki nie do pary, w wesołych kolorach solidaryzując się z osobami niepełnosprawnymi. Chętnie podzielili się z nami zdjęciami. Zapraszamy do obejrzenia galerii kolorowych skarpetkowych stóp. (jp)

Kartka od serca dla serca

W grudniu uczniowie naszej szkoły wzięli udział w międzyszkolnym konkursie „Kartka od serca dla serca” zorganizowanym przez wychowawców świetlicy szkolnej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 9 im. Bohaterów Westerplatte w Koninie.

Uczestnicy mieli za zadanie wykonanie kartki o tematyce bożonarodzeniowej lub zimowej. Temat był bardzo ciekawy, dlatego konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów naszej szkoły. W wyniku obrad jury nagrodzeni zostali uczniowie:

w kategorii klas I-III

Wyróżnienia:

Aleksander Ligocki– klasa III b

Ksawery Kreczmer– klasa III b

w kategorii klas IV-VI

II miejsce –  Michalina Górna– klasa VI c

III miejsce –Klaudia Kaźmierczak– klasa Va

Nagrodzonym uczniom serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w kolejnych konkursach!!! (mbk)

 

No i się poznali…

 

Do niedawna nie wiedzieli nawet o ich istnieniu. Nie znali żadnego filmu, w którym zagrali Anna Seniuk czy Jan Nowicki. Ale to już przeszłość. Członkowie koła humanistycznego mieli okazję uczestniczyć w spotkaniu autorskim z gwiazdami polskiego kina, które było jednym z ważnych wydarzeń II Jesiennego Festiwalu Filmowego, organizowanego przez staromiejską bibliotekę.

Anna Seniuk starszej publiczności znana jest przede wszystkim z niezapomnianej roli Magdy  Karwowskiej, żony inżyniera Stefana Karwowskiego, który brał udział m.in. w budowie Trasy Łazienkowskiej i Dworca Centralnego w Warszawie. Postać kreowana przez Annę Seniuk pracowała jako hydrolog w warszawskich Filtrach. Mimo wykształcenia żona inżyniera wiedzę o świecie i tzw. „życiu” czerpała głównie z rozmów ze swym szefem, inż. Mieczysławem Gajnym (Wojciech Pokora), co często bywało przyczyną histerycznych, nieprzewidywalnych – przez co zabawnych dla widza – zachowań bohaterki.

Może trudno w to uwierzyć, jednak tego wieczoru to nie Anna Seniuk królowała na scenie biblioteki gminnej. Odtwórczyni roli sympatycznej Madzi z wrodzonym sobie wdziękiem oddała palmę pierwszeństwa Janowi Nowickiemu. Kto jeszcze nie wiedział, dlaczego to właśnie jemu Sylwester Chęciński powierzył rolę tytułowego Wielkiego Szu w kultowym filmie o oszuście, „z którym nie można wygrać”, a uczestniczył w spotkaniu z aktorem,  chyba przekonał się, że Jan Nowicki po prostu urodził się dla wspomnianej roli. I wcale nie dlatego, że oszukiwał publiczność – chociaż to niewykluczone – ale dlatego, że tak wspaniale potrafił nad nią zapanować. 

Specjalne ukłony dla organizatorów 2. edycji festiwalu należą się za ponowne zaproszenie Franciszka Pieczki, który tym razem pełnił rolę gościa honorowego. Impreza doczekała się też rewelacyjnej oprawy muzycznej, o co zadbał Julian Mere – aktor Teatru Rampa i utalentowany bard. Ważnym punktem programu festiwalu było otwarcie wystawy malarska lokalnego akwarelisty Tomasza Olszewskiego. Obrazy przedstawiające  architekturę i krajobrazy gminy Stare Miasto świetnie komponowały się z oryginalnymi kostiumami filmowymi  z kultowych produkcji „Wielki Szu” i „Lalka”, które widzowie mogli podziwiać po spotkaniu z aktorami.

Ale co tam obrazy! Co tam kostiumy…

– Proszę pani, jeszcze niedawno nie wiedziałam, że istnieją tacy aktorzy, a teraz mam ich autografy. I mogłam do nich zagadać!  – cieszyła się Sandra, podobnie jak  jej koleżanki, obdarowana podpisami Anny Seniuk i Jana Nowickiego. A jeśli chodzi o kolegów z koła humanistycznego, to podobno nie chcieli się pchać po autografy, więc poszli tam, gdzie było mniej ludzi, czyli do stolika z pysznymi ciasteczkami   (krm)

KONKURS „ZAKŁADKA DO KSIĄŻKI”

W kwietniu został ogłoszony konkurs zdalny „Zakładka do książki”, w którym wzięło udział 23 uczniów z klas I-III.  

Komisja w składzie: p. Jolanta Kowalczyk i p. Sylwia Urycka, przyznała 3 nagrody i 7 wyróżnień.

Nagrody otrzymali:

I miejsce – Borys Kobus IIc

II miejsce – Gabriela Chorzewska IIc

III miejsce – Nikodem Kaźmierczak Ic

Wyróżnienia otrzymali:

 Szymon Piaskowski Ib, Oskar Urycki IIIc, Szymon Walczak IIa, Hanna Orczyk IIc, Dominika Turzyńska Ib, Leo Masternak Ic, Marcel Woźniak IIIc.

Uczniowie przesyłali swoje prace wykonane różnymi technikami z dostępnych materiałów. Każdy uczestnik otrzymał pochwałę, ocenę z edukacji plastycznej do dziennika oraz dyplom drogą online. Dla nagrodzonych i wyróżnionych uczniów będą czekać nagrody, które otrzymają po powrocie do szkoły. 

Wychowawcy świetlicy: Joanna Chorzewska i Agnieszka Szmajdka 

 

Potrafię – pomagam – ratuję!

25 lutego 2020

25 lutego 2020 roku w naszej szkole, dla uczniów klasy 6d, 5b i 5c, odbyły się warsztaty z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej prowadzone przez ratowników medycznych: p. Kamilę i p. Radka. Zaszczyt uczestnictwa uczniów w warsztatach zawdzięczamy udziale w projekcie „Mały Medyk” organizowanym przez Uniwersytet Medyczny w Poznaniu.

Prowadzący warsztaty pokazali: jak należy zachować się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia oraz jakie czynności należy podjąć udzielając pomocy poszkodowanym.

Entuzjaści nauk medycznych poznali główną zasadę, którą powinna kierować się osoba udzielająca pierwszej pomocy,  tzn.  bezpieczeństwo własne, innych ratowników oraz ofiar. Uczestnicy warsztatów uświadomili sobie zagrożenia bezpieczeństwa, które mogą wynikać zarówno z intensywnego ruchu ulicznego, pożaru, zadymienia, porażenia prądem, niesprzyjających warunków atmosferycznych, jak również – z ryzyka zatrucia drogą wziewną oraz zakażenia się od osoby poszkodowanej, która może okazać się np. nosicielem wirusa HIV, HBV, HCV.

Ratownicy medyczni wyjaśnili i zaprezentowali: w jaki sposób podejść do poszkodowanego i ocenić jego stan zdrowia, jak sprawdzić przytomność, jak udrożnić drogi oddechowe, jak ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej, jaki jest numer pogotowia ratunkowego i jakie informacje należy podać podczas zgłaszania wypadku.

Uczestnicy warsztatów poznali również sytuacje wyjątkowe, kiedy to nie należy układać poszkodowanego w pozycji bezpiecznej lub można położyć wyłącznie na lewym boku. Z dużym zaangażowaniem wykonywali ćwiczenia z użyciem fantomów, przeprowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej, układania w pozycji bezpiecznej oraz udzielania pomocy przedmedycznej w wyimaginowanym kontakcie z konsultantem medycznym. Młodzi studenci UMP nauczyli się obsługi defibrylatora medycznego oraz zdobyli wiedzę: gdzie i w jakich miejscach szukać urządzenia, które praktycznie w 100 % ratuje ludzkie życie.

Istotną częścią warsztatów było również poznanie historii „Nieznajomej z Sekwany”. Postać o której mowa, to znana na całym świecie Anne – fantom, na którym każdy uczy się ratować ludzkie życie. Los młodej dziewczyny do dziś jest zagadką… Niektórzy twierdzą, że nieszczęśliwa miłość przywiodła dziewczynę na brzeg Sekwany, gdzie popełniła samobójstwo, aby nieświadomie ratować dzisiaj miliony osób. W ówczesnym Paryżu szukano osób, które mogą zidentyfikować ciało, jednak z oczywistych względów nie mogło trwać to zbyt długo i wyglądało nieco inaczej niż dzisiaj. Dlatego wykonano gipsowy odlew twarzy, który do dziś dnia zdobi każdy fantom. Z braku szczęśliwej miłości za życia, Anne stała się najczęściej „całowaną buzią na świecie”. Ciekawa historia? Zapewne tak!

Równie ciekawą częścią warsztatów była charakteryzacja uczestników na ludzi poszkodowanych, którzy potrzebują pomocy i wsparcia ratownika medycznego. Pomysłów i sposobów na bandażowanie poszczególnych części ciała była niezliczona ilość… Jednak cel został osiągnięty! Wszyscy otrzymali pomoc, wszyscy pomagali i wszyscy uratowani!

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za aktywne uczestnictwo w warsztatach, a prowadzącym za fachowe przekazanie praktycznych umiejętności dotyczących zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia.   (kd, wd)

Jak znaleźć i pokonać raka? – czyli medycyna nuklearna

17 lutego 2020

Kolejne spotkanie „młodych medyków” odbyło się 17 lutego 2020r. tradycyjnie w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Tym razem „mali studenci” wysłuchali dwóch wykładów.

Dzięki  jakim zmysłom poznajemy otaczający nas świat? Czy jest ich pięć, czy może więcej? Jak człowiek, a także zwierzę wykorzystuje swoje zmysły? Czyje zmysły są sprawniejsze?

Poszukiwaniem odpowiedzi na te pytanie zajęli się „mali medycy” w czasie wykładu „Zmysły w roli głównej” zaprezentowanego przez Olgę Jurkiewicz i Zuzannę Mikołajczak ze Szkoły Podstawowej nr 17 w Poznaniu. Prelegentki udowodniły, że nie wszystko na co patrzymy jest zawsze takie, jakie nam się wydaje. Pokazały, że mózg zwiedziony nietypowym kontrastem, perspektywą, zestawieniem kolorów czy kształtów płata nam niesamowite figle! W czasie wykładu wszyscy doświadczyli działania zmysłu powonienia, a na zakończenie – również zmysłu smaku, ponieważ mieli okazję do spróbować ciasteczka z mąki orkiszowej.

W tajemniczy świat promienia jonizującego zabrał młodych entuzjastów medycyny dr hab. n. med. Rafał Czepczyński z Katedry i Kliniki Endokrynologii, Przemiany Materii i Chorób Wewnętrznych UMP w czasie wykładu „Medycyna nuklearna – jak znaleźć i pokonać raka?” Podczas wykładu, pan doktor przedstawił tajniki swojej pracy oraz zaprezentował możliwości diagnostyczne na przykładzie pozytonowej tomografii emisyjnej. Wyjaśnił, w jaki sposób przygotowywane są związki radioaktywne do zastosowania u człowieka, a także jak przebiega badanie. W czasie niezwykle interesującego wykładu zostały pokazane obrazy prawidłowe oraz przykłady różnych chorób nowotworowych. Uczestnicy zajęć zapoznali się z przykładami skutecznego leczenia onkologicznego, tzn. udokumentowanymi obrazami całkowitej remisji.

Uczestniczenie w wykładach było również okazją do robienia notatek (w zeszytach i smartfonach). O tym, czy okazały się skuteczne przekonali się w czasie quizu, który tradycyjnie obejmował zagadnienia omawiane w czasie zajęć. Na wszystkie zadane pytania znali odpowiedź !!! (wd)

 

Mieli okazję… błysnąć

Wszechobecność reklam we współczesnym świecie można porównać chyba tylko do… powietrza. Są wszędzie. Nie da się bez nich funkcjonować, co nie znaczy, że ich działanie zawsze i wszędzie jest korzystne. Reklama – jak zanieczyszczona atmosfera – może też nieźle zatruć człowiekowi życie. Szansa na pozbycie się niechcianych spotów i „atakujących” billboardów jest bliska zeru, więc jedyne co zostaje, to poznać mechanizmy funkcjonowania „dźwigni handlu” i uodpornić się na nie. W jaki sposób uczniowie Szkoły Podstawowej w Starym Mieście uczyli się krytycznego odbioru reklam?

W najlepszy – powiedzmy, używając środka perswazji w postaci wyrazu wartościującego. W najlepszy, bo poprzez działanie, a konkretnie: poprzez tworzenie własnych spotów telewizyjnych. Premiera obydwu materiałów promujących nieistniejące (jeszcze!) produkty odbyła się podczas Szkolnego Dnia Nauki. Sądząc po reakcji grupy docelowej, reklamy spełniły swoje zadanie. Co prawda, lansowanych towarów na razie na rynku… brak, ale to już chyba zmartwienie przedsiębiorców 
Spoty telewizyjne i krótki reportaż z planu filmowego powstały podczas dwudniowych warsztatów, prowadzonych przez Michała Baranowskiego (Good Film).

– Pomysłów na reklamę mieliśmy bardzo dużo, więc zrobiliśmy głosowanie. Wygrały buty obronne. Ponieważ nie spodobała nam się pierwotna nazwa produktu, zmieniliśmy ją na „Black Power Shoes” – opowiada Oriana z kl. VI d. W rozwijaniu kreatywności u uczniów ważną rolę odgrywa atmosfera, w jakiej pracują. Tworzenie i dzielenie się autorskimi wytworami wymagają bowiem sporej odwagi oraz odporności nie tylko na ewentualną krytykę, ale i na spontaniczne reakcje odbiorców. A nad tym ostatnim – jak wiadomo – trudno zapanować. W tworzeniu warunków sprzyjających wyzwalaniu twórczości swój udział miał prowadzący warsztaty. Powiedzieć o Michale Baranowskim „profesjonalny operator kamery” czy „montażysta” to prawie nic nie powiedzieć, a przecież takie zawody wykonuje, współpracując od lat z ogólnopolskimi stacjami telewizyjnymi. Michał (bo tylko tak można się do niego zwracać) to wyjątkowy instruktor, edukator dzieci, młodzieży i dorosłych, z powodzeniem zarażający pasją do ruchomych kadrów. Tym razem też mu się udało! Pod jego okiem członkowie koła humanistycznego chętnie poznawali tajniki pracy agencji reklamowych oraz brali udział w produkcji spotów telewizyjnych oraz krótkiego reportażu. Jedyny problem, na jaki wskazali uczestnicy, polegał na tym, że zajęcia były „zdecydowanie za krótkie”.

– Bardzo spodobał mi się klimat. Mieliśmy dużo swobody, dzięki czemu czuliśmy, jak wiele zależy od nas samych. Poza tym niesamowita była świadomość, że tworzymy zupełnie coś nowego. Dotąd nie mieliśmy okazji doświadczyć, jak to jest na planie filmowym. Ja na przykład przekonałem się, że za kamerą jest równie ciekawie, jak na scenie – dzieli się wrażeniami Mikołaj. Poza butami obronnymi młodzież powołała do istnienia jeszcze jeden byt – wodę mineralną „Kropla anioła”. Czy w tej grupie praca przebiegała bez zakłóceń? Na szczęście… też nie. Twórcy reklamy musieli poradzić sobie nie tylko z nadmiarem pomysłów na realizację spotu, ale i z faktem, iż reżyser najczęściej jest jeden.

– Grałam rolę anioła, ale równie ciekawe byłoby reżyserowanie scen – zwierza się Tatiana.

– Według mnie najlepiej ma osoba, która te wszystkie pomysły wciela w życie, czyli reżyser – wtrąca Martyna, wyjątkowo dobrze radząca sobie z obowiązkami wspomnianej profesji.
– Tak! Mnie też nie do końca odpowiadało stanie przed kamerą, bo moja bajka to reżyserowanie. Niestety, musieliśmy się tym dzielić – dodaje Maja. Praca na planie to okazja do doskonalenia koncentracji, samokontroli i anielskiej cierpliwości. Czasami niepozorny impuls uruchamia całą lawinę niepożądanych zdarzeń, co powoduje, iż ujęcie trzeba powtórzyć. Żeby to raz! Najgorsze, że aktorzy, którzy już kilkakrotnie odgrywali tę samą scenę, po każdym kolejnym: „Kamera, akcja!” muszą wydobyć z siebie pierwotny entuzjazm. O tym, jakie to trudne, przekonał się m.in. Piotrek, odtwórca roli jednego z aniołów:

– Zdarzały się sytuacje, w których ktoś mnie rozpraszał. Czasami nie dało się zachować powagi na planie, więc musieliśmy wszystko robić od nowa. Ta praca wymaga iście anielskiej cierpliwości i dyscypliny wewnętrznej. Podsumowując, piątkowe popołudnie oraz połowę soboty członkowie koła humanistycznego poświęcili na pracę, której efektem są dwie zaledwie kilkudziesięciosekundowe reklamy. I to jest prawda o pracy w mediach… A, przepraszam, młodzież odkryła też inną stronę mocy:
– Podobało mi się, że grałem w reklamie i że mogłem… zabłysnąć – wyznaje szczerze Gabryś.

Nawet jeśli spontaniczna wypowiedź ucznia nie wyczerpuje całej złożoności uwarunkowań i motywacji pracy w mass mediach, to z pewnością dotyka ważnego aspektu profesji twórców oraz nadawców treści medialnych. A jeśli chodzi o Gabrysia i resztę uczestników warsztatów, to wszyscy mieli okazję „zabłysnąć” podczas Szkolnego Dnia Nauki. Bo premierę reklam „Black Power Shoes” i „Kropli anioła” z pewnością należy uznać za udaną…

***
Warsztaty filmowe odbyły się w ramach programu innowacji pedagogicznej „Odkrywamy siebie, odgrywając kogoś innego”, realizowanej od dwóch lat pod kierunkiem Katarzyny Roszak-Markowskiej w SP w Starym Mieście. W „odkrywaniu siebie” pomogła młodzieży Biblioteka Publiczna Gminy Stare Miasto, która sfinansowała przedsięwzięcie, za co serdecznie dziękujemy. Słowa wdzięczności przesyłamy też panu Wojciechowi Ziemskiemu i Igorowi Szymoniakowi, absolwentowi Gimnazjum w Starym Mieście, za niepowtarzalne fotorelacje z wydarzenia. (krm)

Fot. Wojciech Ziemski, Igor Szymoniak

Linki do spotów reklamowych:

Reklama „Black Power Shoes

Reklama „Kropla anioła”

 

Międzygminne Zawody w Piłce Ręcznej Chłopców kl. 4-6

21 stycznia 2020

21 stycznia 2020r. uczniowie Szkoły Podstawowej w Starym Mieście reprezentowali Gminę Stare Miasto na Międzygminnych Zawodach w Piłce Ręcznej Chłopców kl. 4-6.

Odnieśli SUKCES!!!

Wygrali wszystkie mecze zdobywając 1 miejsce, tym samym uzyskali awans na Mistrzostwa Powiatu. 

W eliminacjach wzięło udział 5 gmin, awans z 2 miejsca uzyskała również drużyna gospodarza z Rychwała. Życzymy rywalom oczywiście powodzenia…

Uczestnicy: kap. Syncerz Nikodem 6a, Chmielewski Leszek 6d, Klimkowski Jan 6c, Olejniczak Kewin 6c, Papierz Wiktor 6d, Pawełczak Filip 6b, Pogorzelski Brajan 6b, Siwik Piotr 6d, Szabelski Jakub 6d, Szczeciński Kacper 6a, Ligocki Michał 6c, Ratajewski Hubert 6b, Bartczak Marek 6d.

GRATULUJEMY!!!

Opiekun: Paweł Gradecki

Implanty ślimakowe, czyli słów kilka o najważniejszym ze zmysłów.

20 stycznia 2020

Ostatnie w tym semestrze spotkanie uczestników projektu Mały Medyk UMP odbyło się 20 stycznia 2020 roku. Tym razem mali studenci wysłuchali dwóch wykładów.

Pierwszy: „Koń – wspaniały przyjaciel człowieka” został przygotowany i zaprezentowany przez uczennice ze Szkoły Podstawowej w Rudnikach. W czasie wykładu prelegentki przedstawiły informacje i ciekawostki o koniach oraz końskie rekordy Guinnessa.  Dziewczyny odpowiedziały na nurtujące młodych naukowców pytania: Co to jest hipoterapia? Jakie są rodzaje i korzyści płynące z hipoterapii? Jak wyglądają zajęcia z hipoterapii?

Z dużym zaciekawieniem, nasi młodzi entuzjaści nauk medycznych, wysłuchali również kolejnego wykładu: „Implanty ślimakowe” zaprezentowanego przez dr n. med. Wojciecha Gawęckiego z Oddziału Klinicznego Otolaryngologii i Onkologii Laryngologicznej Szpitala Klinicznego im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego i w Poznaniu. Podczas wykładu, pan doktor omówił budowę i funkcjonowanie narządu słuchu, jego uszkodzenia i możliwości leczenia. Przedstawił historię i funkcjonowanie implantów ślimakowych, scharakteryzował pracę lekarza laryngologa oraz zachowania bezpieczne i zagrażające zdrowiu w kontekście słuchu. Mówił również o ważnej roli Powszechnego Przesiewowego Programu Badania Słuchu Noworodków finansowanego od wielu lat przez WOŚP.

Specjalista otolaryngologii odpowiedział na nurtujące młodych medyków (wśród, których znaleźli się Amelia Olejnik, Rafał Puchalski i Maja Wróbel) pytania: Który ze zmysłów człowieka jest najważniejszy i dlaczego? Dlaczego ucho wewnętrzne nazywamy ślimakiem? Co widzi lekarz w czasie badania ucha? Jakie są przyczyny niedosłuchu? Czym różni się implant ślimakowy od pniowego? Do czego może doprowadzić stan zapalny ucha?

I znów nasi poszukiwacze wiedzy medycznej nie zawiedli. Z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach, robili notatki, zgłaszali się i odpowiadali poprawnie na pytania. (wd)

 

Jest taki dzień…

Wigilia Bożego Narodzenia to niezwykle uroczysty i wyjątkowy dzień, z którym związanych jest wiele zwyczajów oraz tradycji. Wigilijny wieczór jest dla wielu najbardziej wzruszającym i uroczystym momentem w roku. Nie ma chyba drugiego takiego kraju na świecie, gdzie Wigilię Bożego Narodzenia obchodzono by tak uroczyście jak u nas. To czas zadumy i refleksji, odpoczynku i nadziei.

 Święta Bożego Narodzenia to przede wszystkim czas spędzony w gronie najbliższych nam osób. Zatem organizacja spotkania wigilijnego w gronie osób, z którymi się spotykamy na co dzień, niejednokrotnie dzielimy radości i troski również jest bardzo ważna. Dlatego tegoroczne spotkanie wigilijne klasy 6 d odbyło się z udziałem rodziców. Otwartość uczniów na bliskich spowodowała, że wytworzyła się bardzo serdeczna i świąteczna atmosfera. Natomiast pełne szczerości, płynące niewątpliwie z głębi serca życzenia, wywołały liczne wzruszenia. By utrwalać i pielęgnować tradycje, zasiedliśmy do pięknie nakrytego stołu, na którym nie brakowało wigilijnych potraw i słodkości.

Podczas wieczoru mieliśmy również przyjemność wysłuchać koncertu w wykonaniu uczennicy Mai Wróbel, która pięknie zagrała na skrzypcach znane kolędy i wprowadziła uczestników wieczoru w iście świąteczny nastrój. I aby jeszcze bardziej zaakcentować zbliżające się Boże Narodzenie rozpoczęliśmy kolędowanie. Ponadto warto nadmienić, że  pojedynek na wykonanie obcojęzycznych utworów świątecznych „Merry Christmas Everyone” i „Feliz Navidad” było niesamowite. Brawo Rodzice! Brawo Uczniowie!

Ten dzień był naprawdę magiczny i wyjątkowy… A co do złożonych życzeń… miejmy nadzieję, że spełnią się wszystkie!  (kd)

 

Międzyszkolny konkurs „DEKORACJE ŚWIĄTECZNE”

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w międzyszkolnym konkursie  „DEKORACJE ŚWIĄTECZNE” zorganizowanym przez Szkołę Podstawową  im. Jana Pawła II w Żychlinie.

Celem konkursu było: rozwijanie kreatywności i aktywności twórczej uczniów, kultywowanie tradycji świąt Bożego Narodzenia, rozwijanie talentów artystycznych. Zadaniem uczestników  konkursu było  zaprojektować i samodzielnie wykonać ozdobę świąteczną zgodnie z następującymi kategoriami:

–       klasy I – III szkoły podstawowej   

  1. kartka świąteczna,
  2. łańcuch choinkowy;

–       klasy IV – VIII szkoły podstawowej

  1. kartka świąteczna,
  2. ozdoba choinkowa,
  3. stroik świąteczny.

Nagrodzeni uczniowie naszej szkoły to:

 Kategoria klas I-III szkoły podstawowej – kartka świąteczna:

– III miejsce – Nadia Wałęsa kl. II a, Nicola Michalak kl. II b, Nikodem Kaźmierczak kl. I c,

– wyróżnienie – Lena Berger kl. III b, Julia Pogoda kl. III a

Kategoria klas I-III szkoły podstawowej – łańcuch choinkowy:

– wyróżnienie – Anna Przybylak kl. II a

Opiekunami nagrodzonych uczniów byli: Sylwia Urycka, Magdalena Bartczak- Kaźmierczak, Katarzyna Wróbel, Grażyna Świerczyńska.

Prace konkursowe dzieci, można było zakupić podczas „Świątecznego Kolędowania” 15.12.2019 r., natomiast uroczyste wręczenie nagród nastąpiło 18.12.2019 r. w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Żychlinie. Laureatom wręczono nagrody rzeczowe i dyplomy.

Gratulujemy wszystkim młodym artystom oraz dziękujemy nauczycielom, za tak wspaniałe przygotowanie swoich podopiecznych.  (ah)

 

Świąteczne warsztaty artystyczne

Podczas świątecznych warsztatów artystycznych, w miłej atmosferze i z pomocą wychowawców, klasy pierwsze odkrywały swoje talenty plastyczne.

Zadaniem dzieci było pomalowanie i ozdobienie różnymi elementami drewnianych choinek. Przy dźwiękach kolęd powstały niezwykle kolorowe dzieła. Podczas tworzenia prac dzieci wykazały się niezwykłą pomysłowością i inwencją twórczą. Z dumą prezentowały wykonane choinki, które z pewnością stanowiły świąteczną dekorację domów lub wyjątkowy prezent dla rodziców.  Tworzenie przepięknych upominków i ozdób świątecznych było wspaniałym działaniem integracyjnym. (ah)

 

Lubicie czekoladę? Nasze dzieciaki też lubią!

Dziś na placu przed szkołą stanął autobus! Ale jaki! Pachnący najprawdziwszą czekoladą.

W czasie spotkania w Czekoladowym Autobusie uczniowie klas piątych i klasy czwartej poznali historię czekolady, techniki jej przygotowania oraz możliwości wykorzystania.

Czekoladowy Autobus pokazał jak odróżnić czekoladę od produktów czekoladopodobnych.

Warsztaty pozwoliły dyskretnie doradzić kiedy i w jakich ilościach można pozwolić sobie na słodycze. W ten sposób dzieciaki otrzymały podstawy umiejętności dbania o dietę.

I tak zadowoleni, pachnący i „osłodzeni” uczniowie wrócili na lekcje.   (lk)

 

Magiczne chwile z Mikołajem

3 grudnia 2019

3 grudnia 2019 r. uczniowie klas III z wychowawczyniami udali się do Centrum Handlowego FERIO w Starym Mieście na spotkanie z prawdziwym Mikołajem, który pochodzi z Laponii, ze słynnego miasteczka Rovaniemi.

Dzieci odwiedzające centrum handlowe miały możliwość poznać wyjątkowego gościa oraz zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie z Mikołajem z Laponii. Ponadto, każde dziecko na miejscu otrzymało certyfikat oraz przygotowaną specjalnie na tę okazję papeterię na której mogło napisać list do Świętego Mikołaja! To niezwykłe spotkanie z pewnością na długo zapadnie w pamięci naszych uczniów.   (ah)

 

WARSZTATY ŚWIĄTECZNE W BIBLIOTECE

12-13 grudnia 2019

Biblioteka Publiczna Gminy Stare Miasto im. prof. Joanny Papuzińskiej w Starym Mieście zaprosiła na warsztaty z wykonywania tradycyjnych ozdób bożonarodzeniowych uczniów klas II i III z naszej szkoły.

Uczestnicy warsztatów w dniach 12 – 13 grudnia wykonali zapomniane już, tradycyjne „światy” z opłatka. Nasi uczniowie poznali tą piękną, typowo polską sztukę wykonywania delikatnych ozdób – przodka dzisiejszych bombek.

Zwyczaj robienia ozdób z opłatka znany był najpierw w szlacheckich dworach, stamtąd później przedostał się na wieś. Wycinanki z opłatka zdobiły polskie domy od XIX w. i były kiedyś bardzo rozpowszechnione.

W czasach, gdy przystrajamy choinkę wyrobami masowej produkcji, wykonane ręcznie „światy” są unikalną, bardzo osobistą ozdobą, a wspólne ich wykonanie w rodzinnym gronie – bezcennym czasem spędzonym z bliskimi.

Nasi uczniowie spędzili na warsztatach przyjemnie i pożytecznie chwile. Praca nad ozdobami bardzo ich wyciszyła i pokazała jak ogromną wyobraźnią są obdarzeni, gdyż stworzyli niezwykle piękne dekoracje. (mbk)

 

Medialny zawrót głowy

29 listopada 2019

W piątek 29 listopada wczesnym rankiem uczniowie naszej szkoły (kl. 6d i 5c) wybrali się w podróż do kultowych miejsc świata mediów – Telewizji Polskiej i Polskiego Radia w Warszawie.

Radio od kuchni

Wycieczkę rozpoczęliśmy od wizyty w głównej siedzibie Polskiego Radia w Warszawie przy Alei Niepodległości. W podróż po radiowych studiach zabrał nas redaktor Artur Wolski, który na co dzień jest dziennikarzem I Programu Polskiego Radia. Z wielką uwagą i zainteresowaniem wsłuchiwaliśmy się w niski „ radiowy” głos naszego przewodnika, który krok po kroku odsłaniał przed nami kulisy radiowego świata. Uczniowie dowiedzieli się, że Polskie Radio w tym roku skończyło 94 lata i tym samym jest najstarszym medium w Polsce. Obserwując „na żywo” pracę dziennikarzy i słuchając „na żywo” audycji radiowych, uczniowie przekonali się jak niezwykle trudnym zajęciem jest ta praca. Zawód dziennikarza wymaga ogromnego profesjonalizmu, dyspozycyjności i zaangażowania. Z rozmowy z redaktorem Wolskim dowiedzieliśmy się, jak wiele pracy wymaga rzetelne przygotowanie audycji radiowej. Dykcja, precyzja, punktualność, zachowanie parytetu w rozmowie z gośćmi, umiejętne gospodarowanie czasem antenowym to umiejętności kluczowe w zawodzie dziennikarza radiowego. Redaktor podkreślał  również, jak ważne jest pielęgnowanie aparatu mowy (głównego narzędzia pracy dziennikarza) poprzez regularne wizyty u lekarzy specjalistów oraz odpowiednią rozgrzewkę przed każdym wejściem na antenę. Uczniowie naszej szkoły podczas pobytu w radio mieli okazję poprowadzić w grupach krótkie audycje autorskie, a następnie odsłuchać ich w pomieszczeniu reżyserskim. Jak na to miejsce przystało, w siedzibie radia spotkaliśmy kilka znanych gwiazd, poczynając od ikony polskiej sceny muzycznej p. Ireny Santor, a na przedstawicielce młodego pokolenia Vicky Gabor (zwyciężczyni tegorocznej Eurowizji Junior) kończąc.

Kultowe miejsca, pamiętne programy……..

Wizyta w TVP

Drugim ważnym miejscem naszej wycieczki była wizyta w gmachu Telewizji Polskiej przy ulicy Woronicza 17. Uczniowie z ciekawością oglądali znane studia telewizyjne, w których realizowane są współczesne produkcje (np.  Szansa na sukces, Jaka to melodia czy Domisie) oraz kultowe już programy ( Teleranek, Wielka Gra czy Sonda). Uczniowie obejrzeli również pomieszczenia reżyserskie. Przekonali się tam  na czym polega praca redaktora planu, realizatora dźwięku, wizji i operatora kamery.

 Emocjonującym punktem naszej wizyty w TVP był pobyt w jednym z największych jej studiów – studia Pytania na Śniadanie. Ten poranny program telewizyjny nagrywany jest w pomieszczeniach o powierzchni ponad pół tysiąca metrów kwadratowych, gdzie prowadzący rozmawiają z gośćmi i odbywają się występy muzyków na żywo. Cały program obsługuje 9 kamer i 350 jednostek światła. W „Pytaniu” gościły nie tylko najbardziej rozpoznawane postaci polskiego show businessu, ale także światowe gwiazdy w tym Sting, Shaggy czy Katie Melua.

Dopełnieniem naszej wizyty w TVP było również zwiedzanie Muzeum TVP, które mieści się na parterze, w budynku głównym  telewizji. W muzeum dowiedzieliśmy się, że 25 października 1952 o godz. 19:00 wyemitowano pierwszy ogólnopolski program telewizyjny i tę datę uznaje się za początek  Telewizji Polskiej</b>. Wśród zbiorów muzeum znalazło się około 200 eksponatów, w tym  słynne pacynki Kulfona, Moniki, Jacka i Agatki, kamery sprzed pół wieku, stare urządzenia do montażu, sklejarka do taśmy filmowej, a także zdjęcia gwiazd  związanych przez wiele lat ze „szklanym ekranem”, takich jak Adam Hanuszkiewicz, Kalina Jędrusik, Jan Suzin, Jan Kobuszewski,  Krystyna Loska czy Bogumiła Wander. Jak się dowiedzieliśmy, niektóre eksponaty nadal działają, jak np. tor kamerowy, czyli telewizor z podłączoną do niego włączoną kamerą, dzięki której zwiedzający mogą zobaczyć siebie na ekranie. Wycieczka w kolorowy świat mediów dostarczyła nam wszystkim, zarówno uczniom jak i nauczycielom, wielu emocji i wrażeń. Jak mówią uczniowie , była to wycieczka „inna od pozostałych”. Myślę, że jeszcze długo pozostanie w naszej pamięci ……….. (esz)

 

Operacja „PIZZA”

 

Przez żołądek do serca? Tak mówią. Szczerze mówiąc, mnie to jakoś nigdy nie przekonywało… Jednak to już przeszłość. A wszystko za sprawą przeuroczych, małych (mam nadzieję, że się nie obrażą) kucharzy. I kucharek, oczywiście. „Kuchenne rewolucje” w ich wykonaniu podbiły serca każdego, kto miał szczęście obserwować warsztaty kulinarne, które odbyły się w pizzerii „Mefisto” w Starym Mieście.

Najpierw włożyli odpowiedni strój, potem właściciel restauracji poprosił adeptów sztuki kulinarnej, aby podeszli do specjalnie dla każdego nich przygotowanych stanowisk pracy.

– A gdzie można umyć ręce – zapytał nagle, zawstydzając trzeźwością umysłu dorosłych, jeden z miłośników pizzy.

– Oczywiście, przepraszam, tam jest łazienka – poinformował nieco speszony właściciel restauracji.

I ruszyli… W sekundzie niemal cała armia małych kucharzy z uroczymi fartuchami i czapkami na głowach znalazła się w jednej łazience.  Wyglądali jak zespół chirurgów przygotowujących się do poważnej operacji. Profesjonalizm – jak się szybko okazało – przejawiał się nie tylko w skrupulatnie wykonywanych czynnościach przygotowawczych czy w stroju, ale przede wszystkim w podejściu do sztuki kulinarnej. Przejęci szybko przystąpili do wyrobu pizzy. Paluszkami, wałkiem, widelcem, łyżką, czym się dało… Wreszcie ciasto ułożyło się łaskawie w formach! A potem wiadomo, sama przyjemność, czyli nakładanie dodatków. Tu był jedynie problem z wyborem. Tak, przygotowywanie posiłków to świetna okazja doskonalenia umiejętności dokonywania wyborów…

– Wszystkiego nie nałożysz przecież!  – dochodził z końca stołu głos poirytowanego znawcy tematu.

Emocje czasami brały górę, ale trudno się dziwić. Każdy mistrz kuchni miał bowiem za zadanie zrobić pyszną pizzę dla wyjątkowego i niezwykle wymagającego gościa. Dla kogo? Dla siebie…  Sprostali wyzwaniu. Wystarczyło popatrzeć, z jakim zapałem wszyscy zabrali się do jedzenia. A, przepraszam bardzo, nie wszyscy. Kilka osób postanowiło podzielić się swoim skarbem z… rodziną.

Przez żołądek do serca… Tak, przekonaliście mnie, za co Wam bardzo dziękuję. Wdzięczna też jestem panu Andrzejowi Kopaczewskiemu, który zafundował nam tę niezwykłą „kuchenna rewolucję”. (krm)

 

Program „Szkoła Małego Inżyniera”

6 grudnia 2019

W wyniku głosowania, Szkoła Podstawowa im. gen. J. Bema w Starym Mieście, w tym roku została finalistą programu „Szkoła Małego Inżyniera” organizowanego przez  Volkswagen Poznań Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu oraz Fundację Rozwoju Edukacji Małego Inżyniera w Poznaniu.

Jest to wspólny sukces całej społeczności szkolnej i lokalnej. Dziękuję za głosy wszystkich pracowników szkoły, uczniów, rodziców i sympatyków szkoły, którzy organizowali swoje sieci głosujących. Szczególne podziękowania kieruję do instytucji lokalnych, partnerów szkoły, czyli Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Starym Mieście, Urzędu Gminy w Starym Mieście, Biblioteki Publicznej w Starym Mieście oraz szkół i przedszkoli Gminy Stare Miasto.

Dziękuję wszystkim za zaangażowanie i jestem pozytywnie zaskoczony tak dużym Państwa wsparciem. W piątek 6 grudnia przeżyliśmy prawdziwy wieczór wyborczy, który dostarczył wiele emocji i zakończył się dla nas i całej Gminy Stare Miasto sukcesem.

Nagrody programu

Nagrodę otrzymuje 10 Finalistów. Nagrody programu to:

Piotr Kucharczyk – dyrektor szkoły

My worki też mamy i ze Świętym Mikołajem świat sprzątamy

4 grudnia 2019

W listopadzie Urząd Gminy w Starym Mieście zorganizował dla dzieci i młodzieży szkolnej z terenu naszej gminy konkurs plastyczny pod hasłem: „My worki też mamy i ze Świętym Mikołajem świat sprzątamy”.

Zadaniem dzieci było wykonanie pracy w 3-osobowych grupach dowolną techniką. Uczniowie naszej szkoły z chęcią wzięli udział w konkursie, który bardzo im się spodobał, gdyż tym razem mogli pracować w grupach.

Powstało wiele pięknych i pomysłowych prac. Komisja konkursowa przy ocenie wzięła pod uwagę pomysłowość, estetykę i zgodność z tematem konkursu i wyłoniła najlepsze dzieła. Rozstrzygnięcie odbyło się 4 grudnia 2019 r. w budynku Biblioteki Publicznej im. Joanny Papuzińskiej w Starym Mieście.

Laureatami konkursu z naszej szkoły zostali:

Klasa I c – Ignacy Janiak, Nikodem Kaźmierczak, Pola Janowska

Klasa III b – Marcelina Markiewicz, Zuzanna Ziętecka, Aleksandra Gradecka

Klasa V a – Nadia Syncerz, Klaudia Kaźmierczak, Wiktor Iwanow.

Prace naszych artystów zostały zaprezentowane podczas uroczystego podsumowania. Uczniowie z dumą i radością wychodzili na scenę po odbiór wygranych nagród, które wręczył im wójt Dariusz Puchała wraz ze Świętym Mikołajem. Na dzieci czekał również słodki poczęstunek ufundowany przez Urząd Gminy w Starym Mieście. (ah)

Kto wymyślił przypadki?

„Po co komu przypadki?” „Kto to wymyślił?” To tylko niektóre pytania, którymi bronią się uczniowie od czwartej klasy wtajemniczani (nie mówię, że na własną prośbę) przez polonistów  w świat deklinacji. A to, co potem zwykle następuje, bynajmniej nie łagodzi napięcia… Tłumaczenia dorosłych, że przypadek to kategoria gramatyczna, przez którą odmieniają się na przykład rzeczowniki i przymiotniki, tylko dolewają oliwy do ognia. Na szczęście czasami z odsieczą przychodzą młodzi rycerze w białej zbroi i ratują świat edukacji językowej przed zagładą.

Młode osoby pobierający nauki w szkole podstawowej słusznie podejrzewają, że przy okazji deklinacji rzeczownika „znowu będzie coś o tym na „przy” i że „na pewno będą mylić nazwy przymiotnika z tymi innymi”, czyli przysłówkiem, przyimkiem i przydawką. I mylą. A powód jest jeden: mózgi młodych, inteligentnych ludzi nie uznają  tego typu informacji ani za atrakcyjne, ani za niezbędne do przeżycia, jakby pewnie powiedział prof. Marek Kaczmarzyk (znany biolog i neurodydaktyk). Co innego… poloniści. Po pierwsze – oni (przynajmniej niektórzy) mogą się naprawdę pasjonować gramatyką języka polskiego. A po drugie (i to już dotyczy całej wspomnianej populacji) –  najczęściej z tego żyją  Polonistom państwo płaci m.in. za to, że propagują wiedzę o greckim wynalazku pochodzącym z IV w.p.n.e. Tak jak za to, że próbują (nie odważyłabym się użyć bardziej kategorycznego określenia) wyjaśnić, iż system deklinacyjny jest stosowany do ustalania właściwych relacji poszczególnych wyrazów w zdaniu i że to dzięki przypadkom wszyscy cieszymy się większą wolnością, mogąc z pewną nonszalancją traktować kolejność podmiotu, orzeczenia i dopełnienia w zdaniu. Nieprzekonanych uczniów pedagodzy starają się dodatkowo pocieszyć faktem, iż w niektórych językach występuje nie siedem, a kilkanaście przypadków (jęz. fiński – 15), a nawet ponad 20 (jęz. węgierski).

A jak to nie pomaga? Ani zabawa w pociąg zwany „Deklinacją”? Ani wywiady z… p. Rzeczownikiem? Cóż, wtedy czekamy na cud. I taki się wydarzył niedawno w Vc. Okazało się, że seria lekcji poświęcona rzeczownikowi została ciekawie przetworzona przez kreatywny umysł Janka Michalaka, który wykonał komiks pt. „Przypadki Kuperowe”. To nie jest jego pierwszy komiks, żeby było jasne, ale jeszcze się nie zdarzyło, by gramatyka języka polskiego stała się źródłem natchnienia dla młodego artysty.

Historia obrazkowa dotyczy Rzeczownika i jego różnych… przypadków, na które los  skazuje wszystkie części mowy historycznie nazywanymi  „imionami”. Łaskawie obchodzi się tylko z nieodmiennymi, nierządzonymi przez żaden „casus”. Ostatnie dzieło Janka zostało wykonane niebieskim długopisem oraz kredkami ołówkowymi. Bardzo ciekawym zabiegiem użytym przez autora jest „rysowanie liter” – stosowanym często m.in. na lekcjach ortografii. A gdyby ktoś myślał, że  Janek – skupiony na walorach artystycznych komiksu – potraktował powierzchownie zagadnienie z językoznawstwa, niech przyjrzy się ostatniej stronie z wypisanymi tematami obocznymi i obocznościami głosek.

Dziękuję Jankowi za oryginalne dzieło, a Wam życzę miłej lektury i… nauki  (krm)

Kot w butach na scenie

Czy kot może występować na scenie? Skoro w XIX wieku kury swobodnie  spacerowały po deskach paryskiego teatru, to…? Proponuję potraktować powyższe pytanie jedynie jako zabieg retoryczny. Może tym razem aktorów nie wspomagały autentyczne zwierzaki, ale autorzy przedstawienia mają dopiero 10 lat, więc wszystko jeszcze przed nimi. I przed nami…

Uczniowie IVa mieli za zadanie opracować i zrealizować wizję sceniczną słynnej baśni o kocie w butach. Zapał, z jakim zabrali się od razu do pracy, pozwalał z dużą dozą prawdopodobieństwa przewidzieć, jaki będzie efekt końcowy…

Losowo dobrane zespoły teatralne musiały najpierw wyłonić spośród siebie reżysera, napisać scenariusz, obsadzić role, wykonać samodzielnie rekwizyty oraz zadbać o marketing spektaklu. Ciekawie  opracowane bilety i zaproszenia niczym nie ustępowały plakatom promującym przedstawienie. Oczywiście, ważnym elementem przygotowań były próby sceniczne, podczas których młodzi twórcy mieli okazję skonfrontować wstępne (teoretyczne) założenia z realiami, co – jak wiemy – wymaga pewnej dojrzałości i umiejętności rozwiązywania konkretnych problemów. A czasu nie było za wiele!

Dla wielu uczniów najważniejszym punktem projektu okazały się same przedstawienia. Ciekawe, że poszczególne trupy teatralne  – mimo iż  wybrały do realizacji niemal identyczne fragmenty baśni – miały zupełnie odmienne  pomysły na inscenizację. To spowodowało, że żaden widz się nie nudził, mimo iż oglądał kilka razy dobrze sobie znaną historię.

 – Zabawne było przedstawienie, w którym aktorzy mówili trochę zmienionym językiem – powiedział jeden z uczniów, zadowolony z efektu kreatywnego podejścia do stylu pierwowzoru.

– A mnie się spodobało to, że stworzyliśmy w klasie taką przytulną, teatralną atmosferę – podsumował Kuba.

Jednym słowem, magia teatru i tym razem zadziałała.  (krm)

 

KUPER MATEMATYCZNY

Do grona pasjonatów matematyki naszej szkoły dołączył kolejny uczeń. Janek z kl. 5c, bo o nim mowa, zaprasza do przeżycia przygody z matematyką proponując, młodszym kolegom i koleżankom,  rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia poprzez podejmowanie wyzwań.

 Przygotowane przez niego zadania konkursu pod nazwą „KUPER MATEMATYCZNY” adresowane dla uczniów w dwóch kategoriach wiekowych: 7-8 lat i 9-10 lat. Janek zadbał również o nietuzinkową oprawę graficzną opracowanych przez siebie zadań.

Zachęcamy do zmierzenia się z intelektualnym wyzwaniem, które nie wymaga wiedzy matematycznej, wystarczy otwarty umysł i chęć zabawy.

Powodzenia!

(wd)

P.S. Janku mam nadzieję, że to dopiero początek twojej przygody z matematyką.

 

Wizyta w studio nagrań UMP

Cykliczne spotkania Małych Medyków w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu były nieodłącznym elementem wyzwań jakie podjęli Młodzi Studenci naszej szkoły. Jednak obecna sytuacja nie sprzyja standardowym założeniom realizacji rozpoczętego roku akademickiego – jeszcze 2019/2020. Mimo wielu ograniczeń, nasi Mali Medycy wciąż realizowali projekt badawczy, ale także sumiennie uczestniczyli i angażowali się w pracę nad zaplanowanymi wykładami.

Wszystkie relacje ze spotkań (z którymi zainteresowani są z całą pewnością na bieżąco) mających odbywać się w formie wykładów stacjonarnych, zostały zamieszczone w formie on-line na stronie    http://malymedyk.ump.edu.pl/wyklady-on-line   dzięki czemu, uczestnicy projektu „Mały Medyk” mogą systematycznie brać udział i czerpać wiedzę z każdego prezentowanego wykładu.

Każdy wykład powoduje nową fascynację otaczającym nas światem… Ale bycie prelegentem wykładu, by zaskoczyć wiedzą swoich słuchaczy, to nie lada wyzwanie! A właśnie przed takim stanęli nie tylko Bracia Puchalscy (o których można było czytać we wcześniejszych postach), ale także uczennice klasy VII d – Martyna Czaplińska i Oriana Tomczak. Młode Studentki UM w Poznaniu miały przyjemność nagrywać wykład w profesjonalnym Studio Nagrań UMP. Przygotowanie samego wykładu to jedno, ale już samo prezentowanie przed kamerami, to dopiero stresujące wydarzenie! I jak twierdzą prowadzące – „pomimo przejęzyczeń i małych potknięć, zdecydowanie była to ciekawa przygoda i znakomite doświadczenie”.

„Zwierzęta wokół nas” to tytuł wykładu, w czasie którego można wybrać się w niezwykłą podróż do świata zwierząt. Planeta Ziemia zamieszkana jest przez wiele gatunków ssaków, ptaków, gadów, płazów czy ryb. Podczas wykładu młode ekolożki zaprezentowały zagadnienia dotyczące ochrony zwierząt i przyrody oraz organizacji ekologicznych wspierających ochronę środowiska i zwierząt. Ciekawa treść wykładu i piękna szata graficzna wykonanej prezentacji powodują, że bycie obojętnym wobec obumierającego świata jest brakiem szacunku do istot, które same bronić się nie mogą. Zwierzęta zamieszkujące naszą planetę są niebywałe, dlatego pozostanie ich obrońcą jest niezwykle ważną myślą przewodnią zaprezentowanego wykładu.

Mieliśmy również przyjemność wysłuchać wykładu „Jacy jesteśmy – podobni czy różni?” zaprezentowanego przez prof. dr hab. n. med. Danutę Januszkiewicz-Lewandowską z Kliniki Onkologii, Hematologii i Transplantologii Pediatrycznej i Wydziału Lekarskiego UMP.  Poszukiwanie odpowiedzi na zadane pytania w czasie wykładu on-line: Czy mamy genetycznych bliźniaków? Dlaczego różnimy się pomiędzy sobą? Czy ewolucja człowieka trwa nadal? Jaka czeka nas przyszłość? były jedynie formalnością. I choć były to trudne pytania, to znaleźliśmy na wszystkie odpowiedzi. Co więcej, każde zadawane podczas wykładu jeszcze bardziej utwierdziło uczniów w przekonaniu, że wyjątkowość to cecha każdego z Nas!

Link do wykładów UMP:

http://malymedyk.ump.edu.pl/wyklady-marzec-2020

Nasi młodzi entuzjaści nauk medycznych po raz kolejny nie zawiedli. Udowodnili, że zaciekawienie i zaangażowanie w podejmowane projekty, przynoszą założone efekty! Dziękujemy za godne reprezentowanie szkoły i gratulujemy sukcesów.  (kd)

ACH CO TO BYŁ ZA TYDZIEŃ…

21 listopada 2019

21 listopada to Międzynarodowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień, który obchodzony jest w ponad 180 krajach. Przesłanie akcji jest proste – bądźmy życzliwi codziennie, a nie tylko od święta. Pamiętajmy, że pozytywna energia, którą przekazujemy w świat do ludzi, wraca do nas z nawiązką! W tym roku  postanowiliśmy to święto obchodzić cały tydzień. Zaczęliśmy już 18 listopada.

Pierwszego dnia  (poniedziałek) wystartowała poczta życzliwości. Przez cały tydzień każdy mógł napisać liścik zawierający miłe, życzliwe słowo i zaadresowany wrzucić do skrzynki życzliwości.

We wtorek ogłoszono konkurs na  najbardziej życzliwą osobę w szkole dla klas IV – VIII. Odbyła się prezentacja najżyczliwszych osób z poszczególnych klas, osoby te zostały wybrane przez swoje koleżanki i kolegów. Na forum szkoły przedstawiono sylwetki następujących kandydatów:  

klasa IV a – Aurelia Borkowska

klasa V a- Fabian Kompanowski

klasa V b – Paweł Prądzyński

klasa V c – Nadia Wojnarowska

klasa VI a – Gabriela Szmajdka

klasa VI b – Julia Grzelak

klasa VI c – Michalina Górna

klasa VI – Anna Szczepaniak

klasa VII a – Marceli Maciejewski

klasa VII b – Oliwia Wróbel

klasa VIII a – Gracjan Kaczmarek

klasa VIII b – Aleksandra Kałużna

Po prezentacji każdy wychowawca przeprowadził głosowanie w swojej klasie. Zebrane, wypełnione karty zostały dostarczone do pedagogów. W tym dniu zaprezentowaliśmy również uczniom szkoły ściankę życzliwości „ Życzliwość uskrzydla” wykonaną z wzoru piór pokolorowanych przez uczniów, która była i jest nadal rewelacyjnym tłem do robienia zdjęć w szkole.

W środę obchodziliśmy  30-lecie Praw Dziecka. W związku z tym starsi wolontariusze  odwiedzili uczniów z młodszych klas i przekazali informacje o Prawach Dziecka. Wszyscy uczniowie klas I – III byli ubrani w kolory biało – niebieskie, barwy charakterystyczne dla Unicef. Natomiast uczniowie klas IV – VIII podczas przerw mieli okazję poznawać swoje prawa i obowiązki. Wolontariusze ubrani w koszulki Wielkoduchów chodzili po korytarzach i każdy kto chciał mógł losować obowiązek lub prawo do… Ponadto na telewizorze na korytarzu szkolnym wyświetlane były informacje i zdjęcia o obchodach Praw Dziecka.

Czwartek   – Międzynarodowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Rano przed lekcjami już od 7.40 wolontariusze witali w progach szkoły uczniów, nauczycieli, dyrekcję oraz rodziców  uśmiechem życząc miłego dnia i przyklejając kolorową buźkę na ubranie. Z takim samym zadaniem powędrowali do uczniów klas I – III. W różnych miejscach na korytarzach szkolnych  znajdowały się ulotki do oderwania z miłymi słowami dla koleżanki lub kolegi. Tego dnia na forum szkoły rozstrzygnięto wyczekiwany przez uczniów konkurs na najżyczliwszą osobę w szkole, który wygrała Oliwia Wróbel z klasy VIIb zaraz za nią byli Gracjan Kaczmarek z VIII a oraz Aurelia Borkowska z klasy IVa. Gratulujemy wszystkim życzliwym osobom w naszej szkole, bo wierzymy, że jest nas mnóstwo. Ponadto tego dnia uczniowie klas I – III wraz z wychowawcami robili sobie klasowe zdjęcia na tle życzliwych skrzydeł. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się również jesienna ramka przygotowana przez p. Reesel oraz p. Drewniak – Przybylską.

Na zakończenie Tygodnia Życzliwości wolontariusze wcielili się w rolę listonoszy i rozdali życzliwą pocztę.

UŚMIECHÓW I RADOŚCI W TYM TYGODNIU BYŁO CO NIE MIARA

(m.k, j.p)

 

 

Od oszczędzania do inwestowania

15 i 22 listopada 2020

Tegoroczne spotkania dotyczące praktycznej wiedzy finansowej i umiejętności wykorzystywania usług finansowych odbyły się 15 i 22 listopada 2020r. w ramach realizowanej w szkole, we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości, innowacji „W przyjaźni z finansami”.

W czasie interaktywnych lekcji „Twoje pieniądze” oraz „Od oszczędzania do inwestowania”, prowadzonych przez przedstawicielkę Banku Spółdzielczego w Koninie – p. Barbarę Masternak, uczniowie klas ósmych poznali różnicę między oszczędzaniem a inwestowaniem, zasady bezpiecznych płatności w Internecie i płatności mobilnych, zależność wysokości potencjalnego zysku i ryzyka z inwestycji oraz różnicę między lokatami i akcjami na giełdzie. Dzięki zajęciom, realizowanym w ramach programu Bankowcy dla Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży BAKCYL, poznali podstawową zasadę bezpiecznego inwestowania (dywersyfikację) oraz bezpiecznego korzystania z konta osobistego i karty debetowej.

Wolontariuszka wprowadziła uczniów w świat codziennych finansów, tak aby na starcie w dorosłość potrafili wykorzystać usługi finansowe oraz zabezpieczyć swoje potrzeby na przyszłość. Podczas spotkania wyjaśniła: Jakie korzyści płyną z systematycznego oszczędzania? Czy i kiedy pożyczać pieniądze? Jak bezpiecznie zachowywać się w cyberprzestrzeni? Jak inwestować? Odpowiedziała na nurtujące uczniów pytania: Która oferta kredytu jest najlepsza? Co to jest „spirala zadłużenia” i jak w nią nie wpaść? Jak korzystać z produktów bankowych? Co zrobić, gdy zgubimy kartę płatniczą? Po czym rozpoznać finansowych oszustów? Jaką rolę pełni Komisja Nadzoru Finansowego?

Spotkanie z doświadczonym pracownikiem banku było okazją do kształtowania wśród młodzieży postawy przedsiębiorczości oraz do rozważenia przyszłej kariery zawodowej w bankowości. (wd)

 

Jak zostać naukowcem na UM w Poznaniu

18 listopada 2019

Kolejne spotkanie „młodych medyków” odbyło się 18 listopada 2019r. tradycyjnie w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

Tym razem pierwsza część była mniej oficjalna, ponieważ dotyczyła organizacji i przebiegu  projektu badawczego „Mali badacze”. Nasza pani promotor – dr n. med. Kamila Stawczyk-Eder wprowadziła naszych badaczy w tajniki badań naukowych i przedstawiła cechy dobrego naukowca. Podczas spotkania wyjaśniła: jak zostać naukowcem? jak skonstruować projekt?  Jakie korzyści płyną dla uczniów z przeprowadzenia projektu badawczego? Przedstawiła kryteria oceny projektu i skład komisji konkursowej oceniającej przygotowany projekt.

Która roślina odstrasza komary, kleszcze i mole? Jak nazywa się najdroższa przyprawa na świecie? Którą z roślin możemy spotkać na polach Prowansji?

Na powyższe pytania nasi „młodzi medycy” usłyszeli odpowiedzi w czasie wykładu „Ziołolecznictwo” zaprezentowanego przez uczniów Szkoły Podstawowej w Plewiskach. Prelegenci opowiedzieli o patronie swojej szkoły – prof. Wacławie Strażewiczu, który zajmował się roślinami leczniczymi oraz o swojej miejscowości, w której nazwy ulic pochodzą od nazw ziół. Na zakończenie otrzymaliśmy zioła, które swoim zapachem zachwyciły…

Kolejny wykład „Jak w medycynie badamy mięśnie?” zaprezentował prof. dr hab. n. med. Juliusz Huber. Podczas wykładu, pan profesor przedstawił działanie układu mięśniowego i nerwowego oraz elektromiografu, wyjaśnił na czym polegają badania diagnostyczne. Odpowiedział na nurtujące młodych medyków pytania: Czy człowiek i kot chodzą podobnie? Kto jest bardziej sprawny kiedy chodzi? Dlaczego gepard biega szybciej niż człowiek?

Podczas spotkania przekazaliśmy również, zebrane w ramach akcji „Opatrunek na ratunek”, dary w postaci bandaży, plastrów, rękawiczek jednorazowych itp. dla Fundacji Redemptoris Missio.

Na kolejnym spotkaniu, 16 grudnia 2019r., młodymi wykładowcami będą uczniowie nasze szkoły: Wiktor Puchalski (kl. 6D) oraz Rafał Puchalski (kl. 5C).  (wd)   

 

Jednym słowem Ojczyzna

Uczniowie pierwszego etapu edukacyjnego wzięli udział w III Gminnym Konkursie Recytatorskim Poezji Patriotycznej dla Szkół Podstawowych Gminy Stare Miasto „Jednym słowem Ojczyzna”, który został zorganizowany z okazji Święta Niepodległości przez Bibliotekę Publiczną Gminy Stare Miasto.

Celem konkursu byłorozwijanie świadomości narodowej młodego pokolenia Polaków, popularyzowanie poezji patriotycznej oraz rozwijanie uzdolnień twórczych i doskonalenie umiejętności recytatorskich.

W kategorii klas I – III nagrodę otrzymał Kamil Ligocki z klasy IIIa, a wyróżnienia –  Hanna Michalak z klasy IIcJulia Zielke z klasy IIb.

Do konkursu uczniów przygotowywały: p. Grażyna Świerczyńska, p. Edyta Drewniak-Przybylska i p. Sylwia Michalska. (ah)

 

Lata dwudzieste, lata trzydzieste…

Listopad 2019

Z okazji obchodów Święta Niepodległości został przeprowadzony I szkolny konkurs na strój w stylu dwudziestolecia międzywojennego „Lata dwudzieste, lata trzydzieste….

Ze względu na dużą pomysłowość uczestników trudnym zadaniem było wyłonienie zwycięzców. W klasa 1-3 uczestniczyły prawie wszystkie klasy. Na 172 uczniów edukacji wczesnoszkolnej, w stroje przebrało się aż 58 uczniów. W klasach 4-8 w konkursie uczestniczyło większość klas, rywalizacja była duża. Na 261 uczniów klas drugiego etapu edukacyjnego przebrało się 69 uczniów.

Nagrodzeni i wyróżnieni to klasy:
I miejsce – klasa Vc
II miejsce – klasa VI d
III miejsce – klasy IVa i VIa 
Wyróżnienia : VIc, VIIIa, VIIIb

Wszystkim przebranym uczniom dziękujemy za udział i gratulujemy kreatywności.

Dziękujemy  wszystkim zaangażowanym wychowawcom, nauczycielom i Radzie Rodziców za wsparcie.  (ta)

 

Tobie śpiewamy Ojczyzno…

… pod takim hasłem rozpoczął się koncert pieśni patriotycznych z okazji Narodowego Święta Niepodległości.

Chórek szkolny pod opieką p. Michała Przybylskiego oraz p. Jolanty Kowalczyk wykonał 9 utworów, a razem z nim śpiewali wszyscy uczniowie. W  trakcie koncertu można było usłyszeć takie utwory, jak: „Rota”, „Pierwsza Kadrowa”, „Przybyli ułani pod okienko”, „Pierwsza Brygada”, „Wojenko, wojenko”, „Rozkwitały pąki białych róż”, „O mój rozmarynie”, „Tango na głos….”, a na koniec „Kocham Cię Polsko”. Krótkie informacje na temat każdej pieśni przygotowała p. Ilona Krych, a  prezentowali je uczniowie z klasy VII B. Cenne informacje na temat polskich symboli narodowych, które stanowiły tło całej uroczystości przygotowała p. Sylwia Michalska oraz p. Grażyna Leszczyńska. (ik)

 

Inauguracja projektu „Mały Medyk” na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu

W tym roku uczniowie naszej szkoły mają szczęście i zaszczyt uczestniczyć w projekcie Mały Medyk Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Spośród kilku tysięcy zgłoszeń znaleźli się na liście przyjętych.

Po miesiącu oczekiwania, bo tyle czasu upłynęło od momentu ogłoszenia wyników rekrutacji, zostali włączeni do zacnego grona studentów Polskiej Akademii Dzieci w ramach Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu w roku akademickim 2019/2020.

Uroczystość odbyła się w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym UM przy ul. Przybyszewskiego. W dzień inauguracji – 29 października – nasi uczniowie z klasy 6d i 5b, w obecności Prorektora ds. Studenckich i Dydaktycznych prof. dr hab. Ryszarda Marciniaka oraz Dziekana Wydziału Nauk o Zdrowiu prof. dr hab. Małgorzaty Kotwickiej, złożyli uroczyste ślubowanie – (…) zdobywać wiedzę i postępować w mądrości, by służyć innym ludziom. (…) przyrzekamy wierność ideałom nauki i prawość postępowania, odwagę, dociekliwość i pracowitość w dążeniu do prawdy.(…)

Przez 8 miesięcy, w czasie udziału w wykładach, warsztatach i realizacji projektów badawczych, będą mieli okazję do (…) rozbudzenia ciekawości poznawczej, innowacyjności, krytycznego myślenia, rozwinięcia umiejętności rozwiązywania problemów, uczenia się i pracy zespołowej. Podniosą kompetencje w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz poziom wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych i nauk o życiu (…) – czytamy w Regulaminie Projektu Mały Medyk UMP.

Ten uroczysty dzień był również okazją do wysłuchania wykładu przygotowanego przez uczniów Szkoły Podstawowej im. Arkadego Fiedlera w Czupurach „m. m. m.  – westchnienie pełne pasji …”. Krótka prezentacja dzieci, której tajemnicze trzy „eMki” nawiązywały do pierwszych liter pasji wielkiego poznańskiego podróżnika – patrona ich szkoły oraz dwóch prywatnych zainteresowań samych dzieci.

W czasie wykładu usłyszeliśmy garść informacji o ukochanej przez Fiedlera największej wyspie świata – Madagaskarze, o tanecznym przeistaczaniu się larwy w owada – motylim kroku hip-hop oraz o ciekawym sposobie wykorzystania sztuki kodowania w Minecraft – grze polegającej na układaniu bloków i szukaniu przygód.

Drugi wykład „Misje Medyczne” zaprezentował p. Jacek Jarosz z Fundacji Pomocy Humanitarnej Redemptoris Misio. Opowiedział o organizowanych przez Fundację misjach medycznych, które swoją działalnością objęła kilkadziesiąt szpitali, przychodni i punktów medycznych, o działalności Fundacji, której celem jest stworzenie profesjonalnego zaplecza dla polskich misjonarzy prowadzących działalność medyczną wśród chorych w najuboższych krajach świata oraz o swoich wolontariackich  doświadczeniach podczas misji na Madagaskarze.

Na stronie internetowej Fundacji czytamy – (…) Aby leczyć najuboższych organizowane są wyjazdy lekarzy, pielęgniarek i studentów medycyny do szpitali i przychodni w krajach misyjnych. Fundacja wspomaga ich również wysyłką lekarstw, środków opatrunkowych i sprzętu medycznego. (…)

Studenci Małego Medyka wyrazili chęć włączenia się w zbieranie darów na rzecz fundacji, tzn. w akcję „Opatrunek na ratunek”.

 (…) Liczy się na prawdę wszystko i jeśli w tak dużej grupie, każdy przyniesie nawet jedną rzecz i tak sporo uzbieramy – powiedziała koordynator projektu dr n. med. Barbara Purandare.

W czasie wykładów nasi studenci aktywnie włączyli się w dyskusję na temat omawianych zagadnień.

Tradycyjnie, podsumowanie wyjazdu odbyło się w drodze powrotnej w formie quizu.  (wd)

P.S. Następne spotkanie studentów Małego Medyka odbędzie się 18 listopada.

 

Wyjazd do teatru w Kaliszu

23 października 2019

 

23 października 2019 roku uczniowie naszej szkoły wraz z wychowawczynią klasy III oraz rodzicami wybrali się do Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu na spektakl pt. „Kopciuszek” oparty na motywach baśni Charlles’a Perrault’a.

Budynek teatru wywarł na dzieciach duże wrażenie. Podobał się im zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz. Zachwyciły ich pięknie oświetlone korytarze, szerokie schody a najbardziej sala widowiskowa z ogromną sceną i widownią oraz szczególna atmosfera, która tam panowała.

Po zajęciu miejsc, dzieci nie mogły doczekać się  na rozpoczęcie przedstawienia. Kiedy rozbłysły światła reflektorów i na scenie pojawili się aktorzy, odczuli prawdziwą magię teatru. Zobaczyli kolorowo ubranych aktorów, a scenografia oddawała bajeczny i niezwykły klimat. Efektom świetlnym towarzyszyła oprawa muzyczna, co bardzo się podobało, bo piosenki wprowadzały odpowiedni nastrój. Gra aktorów pełna swobody i naturalności wywoływała na  twarzach dzieci śmiech, a innym razem zaskoczenie lub smutek.

Spektakl podobał się zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Świadczyło o tym wielkie skupienie  i gromkie oklaski  na zakończenie. Wizyta w prawdziwym teatrze była dla dzieci dużym przeżyciem a dla rodziców wspaniale spędzonym czasem ze swoimi pociechami.

Wyjazd zorganizowany został przez Bibliotekę Publiczną Gminy Stare Miasto im. prof. Joanny Papuzińskiej w ramach dofinansowania ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Serdecznie dziękujemy za tak wspaniałą wycieczkę! (ah)

Młodzi studenci Uniwersytetu Medycznego na tropie Nagrody Nobla…

Genetyka może poszczycić się okazałą liczbą Nagród Nobla przyznanych za odkrywanie jej tajemnic. (…) Nagrodę Nobla za badania mające związek z genetyką przyznano aż 22 razy na 109 w dziedzinie medycyny. Być może na auli znajduje się młody człowiek, o którym jeszcze usłyszymy i trafi w jego ręce ta wysoce prestiżowa nagroda. Tymczasem wysłuchałam interesujący wykład młodych naukowców – braci, którzy zwrócili uwagę na ważny aspekt tego świata… Choroby genetyczne mogły dotknąć każdego z nas… Wiedzcie, że zrobiliście wiele, bo mówienie o sobie dla innych jest rzeczą niebywałą (…) – powiedziała prof. dr hab. n.med. Anna Latos-Bielińska z Zakładu Genetyki Medycznej UMP.

W roli młodych wykładowców zadebiutowali bracia Rafał i Wiktor Puchalscy. W swoim wykładzie, jako młodzi prelegenci zaprezentowali prawdziwą historię choroby z jaką od dzieciństwa zmaga się jeden z chłopców. (…) dopiero teraz odważyłem się o tym mówić (…) – powiedział Wiktor Puchalski z klasy 6 d – (…) moja prezentacja przedstawia trudy i liczne próby zmagania się z moim losem (…). Podczas bardzo osobistego wykładu chłopcy opowiadali o naczyniakach, ich rodzajach, a także walce z tą uciążliwą chorobą. Uświadomili trzystuosobowej publiczności, że dzięki determinacji najbliższych i wsparciu ludzi dobrej woli, wszystko można pokonać.

Ogrom wiedzy oraz profesjonalizm z jakim chłopcy prowadzili wykład zostały zauważone i docenione również przez koordynator projektu panią dr Kamilę Stawczyk-Eder oraz zgromadzoną publiczność.

W prezentowanym wykładzie znalazło się również skromne podziękowanie dla mamy w wykonaniu Wiktora, podczas którego, nie brakowało silnych wrażeń i wzruszeń.

(…) Droga Mamo,

Słowa nigdy nie wyrażą ogromu miłości, jaki mi dałaś…

Słowa nigdy nie wyrażą ogromu wdzięczności, jaką wobec Ciebie mam…

Dziękujmy za wsparcie w trudnych chwilach, za bezgraniczną miłość i za to, że zawsze przy

nas jesteś (…)

W drugiej części zajęć uczestnicy programu „Mały Medyk” mieli możliwość wysłuchania wykładu prowadzonego przez prof. dr hab. n.med. Annę Latos-Bielińską z Zakładu Genetyki Medycznej UMP pt. „Co kryje się w naszych genach, czyli dlaczego jesteśmy jacy jesteśmy”. Każdy jest inny, nie ma dwóch identycznych osób, zatem jaka jest tajemnica tej różnorodności? Co decyduje o naszej niepowtarzalności? DNA! To wszystko w nim jest zapisane. Wiedzieliście, że genom człowieka  składa się z 3,2 mld par zasad? Co istotne salamandra plamista posiada genom 10 razy większy od genomu człowieka, a przecież jest tylko płazem. Naukowcy nie potrafią znaleźć odpowiedzi dlaczego właściwie tak jest, natomiast wiadomo, że człowiek posiada 46 chromosomów (23 pary), które np. warunkują naszą płeć. Zaś geny odpowiadają za wygląd, wzrost, kształt twarzy czy kolor oczu. Podczas wykładu uczniowie poznali nowe pojęcia – epigenetyka i nutrigenomika, które uświadomiły młodym słuchaczom, że zdrowe żywienie, zdrowy i aktywny styl życia wpływa na nasze geny. Jednak to nie oznacza, że zmieni się zapis naszej informacji genetycznej. Działanie naszych genów możemy również poprawić poprzez kontakt z naturą, słuchanie spokojnej muzyki czy wyciszenie się.

Zatem zapamiętaj, że genetyka jest fascynującą dziedziną nauki, która jeszcze nie raz nas zadziwi.

Twój DNA – to Twoje wyposażenie genetyczne, z którym przyszedłeś na świat, ale to, jak funkcjonują Twoje geny, zależy od Ciebie!

Jeśli masz koleżankę lub kolegę z choroba genetyczną, masz ważną misję do spełnienia – potrzebne jest Twoje wsparcie, akceptacja i przyjaźń! Pamietaj – to mogłeś być Ty!

Grudniowe zajęcia dla młodych studentów Uniwersytetu Medycznego były niezwykłym wydarzeniem i doświadczeniem. Po raz kolejny pokazaliśmy, że życie studenckie choć nie jest łatwe, otwiera młode umysły na wiele różnych możliwości. A uznanie i gromkie brawa wynagradzają wysiłek w podejmowane działania. (kd)

Prezentacja Rafała i Wiktora Puchalskich

Nagranie wykładu Rafała i Wiktora Puchalskich „Trudy mojego dzieciństwa – naczyniaki”

Mity greckie

Jedną z lektur obowiązkowych w klasie piątej są „Mity greckie”.

Kiedy uczniowie klasy 5b poznali Demeter, Korę, Jazona i Argonautów, Herkulesa i wiele innych postaci, postanowili wykorzystać swój wiedzę w niecodzienny sposób. Otóż przygotowali przedstawienie! Znaleźli scenariusz, przeczytali, podzielili się rolami i … poszło! Każdy uczeń sam przygotował atrybut i strój, a już po dwóch próbach można było na występ zaprosić rodziców.

I udało się ! Na przedstawienie przyszły całe rodziny, które obejrzały i oklaskiwały występ swoich pociech. Dzieciaki już nie mogą doczekać się następnego razu!  (lk)

 

Gdzie bank BPH trzyma złoto?

22 października 2019

…to jedno z głównych pytań, jakie dręczyło naszych ósmoklasistów podczas rozmowy on-line z Pawłem Bandurskim, Prezesem Zarządu Banku BPH.

Paweł Bandurski związany jest z sektorem bankowym od 2003 roku. Ukończył Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Pracował na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej.

Podczas rozmowy na żywo uczestnicy dowiedzieli się, że Pan Prezes ukończył liceum o profilu matematyczno-geograficznym, a jego zainteresowanie ekonomią i finansami zaczęło się od lekcji geografii. Jego pasją jest sport w szczególności narciarstwo. Wolny czas spędza z rodziną. Szukał pracy, która da mu dużo satysfakcji i nie będzie musiał przynosić jej do domu. I właśnie taką pracę znalazł w banku.

Spotkanie miało dostarczyć ósmoklasistom inspiracji do budowania własnej ścieżki kariery.

Konferencja on-line, która odbyła się 22 października 2019 roku, jest jednym z elementów innowacji „W przyjaźni z finansami”, realizowanej we współpracy z programem „Bakcyl” Fundacji Warszawski Instytut Bankowości.

Niestety Pan Prezes nie zdradził, gdzie bank trzyma złoto!  

(ta, jbg)

Tornister Misyjny

11 października 2019

11 października podsumowaliśmy akcję „Tornister Misyjny”. Uczniowie, nauczyciele oraz rodzice aktywnie włączyli się w akcję charytatywną, której celem była zbiórka przyborów szkolnych dla dzieci z Kenii oraz Tanzanii.

DZIĘKUJEMY BARDZO! PO RAZ KOLEJNY POKAZALIŚMY, ŻE MAMY WIELKIE SERCA. (mk)

Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia 2019

3-8 października 2019

Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia w naszej szkole odbywał się w dn. 3 – 8.10.2019r. – główne obchody 4 października 2019r. Przygotowania do uroczystości trwały kilka dni. Na zajęciach matematyki była przypominana tabliczka mnożenia. Zostały przystrojone korytarze plakatami wykonanymi przez uczniów kl. IV-VIII oraz sale lekcyjne.

W tych dniach uczniowie, nauczyciele oraz wszyscy dorośli mieli okazję do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w ciekawy, zabawny, niebanalny sposób – w czasie krótkich egzaminów. Ale nie takich zwykłych, trochę strasznych egzaminów, w czasie których zjada nas trema.

Tego dnia odwróciły się role: to dzieci odpytywały dorosłych ze znajomości tabliczki mnożenia i przyznawały im certyfikaty jej znajomości. Pierwszy egzamin zdali panowie dyrektorzy Piotr Kucharczyk i Zbigniew Woźniak  za co otrzymali tytuł Eksperta Tabliczki Mnożenia.

 Ponadto odbywały się  ciekawe lekcje matematyki, w czasie których nauczyciel organizował egzamin, a uczniowie mieli  szansę otrzymać legitymację Eksperta Tabliczki Mnożenia. A ci, którzy zdobyli tytuł eksperta wzięli udział w szkolnym konkursie logiczno – matematycznym.

A co na przerwach? Uczniowie wyciągali losy z tabliczką mnożenia, a za prawidłową odpowiedź otrzymywali zabawkę-skoczka lub słodki upominek. Teraz już wszyscy uczniowie  nie pomylą się, że 7×8=56.

A czy warto? Ba! Nauka tabliczki mnożenia to dla dzieci zwykle mordęga: nie dość, że trzeba wykuć na pamięć nudne działania matematyczne, to jeszcze potem trzeba je zdać na ocenę. A więc nuda połączona ze stresem, w nauce to najgorsza możliwa rzecz. Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia zamienił ją w świetną zabawę, dzięki której tabliczka sama wchodziła do głowy. Czy trzeba lepszej zachęty?

Tytuł Eksperta Tabliczki Mnożenia otrzymali uczniowie: kl. IVa – 8, kl. Va  – 6, kl. Vb – 5, kl. Vc – 5, kl. VIb – 12, kl. VIc – 8, kl. VId – 3, kl. VIIa – 20, kl. VIIb – 19, kl. VIIIb – 23.

Dorośli i uczniowie – miejcie się na baczności. Za rok znowu będziemy odpytywać ze znajomości tabliczki mnożenia!

Za zabawki – skoczki oraz słodkie upominki dziękujemy Radzie Rodziców.

Organizatorem Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia jest Wydawnictwo Karty Grabowskiego(gl)

 

Paka dla zwierzaka

Październik 2019

Szkolne Koło Wolontariatu „Wielkoduchy” oraz Samorząd Uczniowski pod kierunkiem opiekunów kolejny rok zorganizowali akcję charytatywną „Paka dla zwierzaka”, która  trwała przez cały październik 2019r.

Akcja polegała na zbieraniu karm, smyczy, obroży, misek itp. W tym roku postanowiliśmy wesprzeć Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt w Koninie. 25 listopada wolontariusze z SKW oraz opiekunowie p. Marta Kraska i p. Julita Paściak przekazali zebrane dary  czworonożnym podopiecznym  schroniska.

Uczniowie doświadczyli  jak  wielka jest potrzeba organizowania  takich akcji i jak niewiele  można zrobić, aby pomóc. Mieliśmy okazję poznać psy, które przebywają na terenie schroniska.

Dziękujemy Wszystkim za pomoc i udział w akcji.

Po raz kolejny udowodniliśmy, że mamy wielkie serce!!!

(mk)

Bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły

2 października 2019

2 października 2019r. uczniowie klasy Va i Vc   uczestniczyli  w spotkaniu z panem dzielnicowym, aspirantem Tomaszem Przybylskim z  Komisariatu Policji w Starym Mieście.

Dzieci miały okazję porozmawiania z Policjantem o zachowaniu bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły, o bezpiecznym przechodzeniu przez ulicę, prawidłowym zachowaniu się na przejściach dla pieszych. Nasz Gość zwrócił uwagę na to jak ważną rolę pełnią elementy odblaskowe. Pan policjant odpowiadał na pytania uczniów, które dotyczyły jego pracy, ale nie tylko. np. „Dlaczego pan wybrał ten zawód i co pan lubi w tej pracy?”, „Czy jeździ pan rowerem do sklepu?”, „Czy ma pan jakieś zwierzęta  w domu?”.

 Ważnym punktem spotkania było wręczenie przez pana policjanta kart rowerowych oraz przypomnienie o zasadach obowiązujących rowerzystów jako pełnoprawnych uczestników ruchu drogowego. Z pewnością to spotkanie zainspirowało niejednego ucznia do rozważań nad tym „czy może zawód policjanta jest właśnie tym, który chciałbym wykonywać w przyszłości?”.  (gl)

 

Najsmaczniejsze wydarzenie tej jesieni na MTP

30 września 2019

 Targi Smaki Regionów to wydarzenie, w którym uczniowie klasy 6C i 6D mieli przyjemność uczestniczyć i brać aktywny udział w warsztatach kulinarnych propagujących zdrowe odżywiane. Na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich w dniu 30 września 2019 r. można było znaleźć ekologiczną, certyfikowaną żywość z całej Polski. Był to unikalny moment na poznanie wszystkich regionalnych potraw i produktów, stanowiących dziedzictwo kulinarne, które są przygotowywane według dawnych receptur i zgodne z ideą slow food.

Ta wielka uczta regionalnej polskiej kuchni, pełna tradycyjnych receptur oraz niepowtarzalnego smaku i aromatu była niezapomnianą możliwością do podkręcenia apetytu… Uczniowie mogli kosztować wędlin, serów smażonych i długodojrzewających, miodów, wyrobów piekarniczych i cukierniczych, przetworów owocowo-warzywnych z ekologicznych gospodarstw.

Podczas degustacji produktów przy stoiskach blisko 200 producentów trafiliśmy na pokaz kulinarny Pana Jarosława Uścińskiego. Ten światowej klasy kucharz, który gotował dla Tiny Turner, Bruce Willisa czy koronowanych głów świata zabrał nas w nietuzinkową przygodę…
A właściwie zaprosił na poligon ciężkiej pracy i harówki jednego z uczniów klasy 6D – Mikołaja Pilarczyka, który dzielnie znosił trudy kuchennej pracy. I choć w przygotowaniu nietrudny omlet z owocami, to stanowił on wyzwanie dla młodego kuchennego amatora, który podzielił przygotowane pyszności wśród kolegów i koleżanki.

Przy współpracy z Biblioteką Publiczną Gminy Stare Miasto uczniowie mieli również możliwość uczestniczyć w warsztatach owocowo-warzywnych i wędliniarskich.

Smaki Regionów – święto polskiej, regionalnej i tradycyjnej kuchni zapisało się w pamięci uczestników wycieczki. Zdrowe odżywianie, bez konserwantów i innych zbędnych chemicznych dodatków gwarancją lepszego zdrowia i samopoczucia. (kd)

Angielski oknem na świat…

Malowanie i rysowanie oznacza zabawę, w której wszystko jest dozwolone. Wyobraźnia i fantazja małego człowieka wprowadza w osłupienie człowieka dorosłego. I tak też było i tym razem… Uczniowie klasy 2 b udowodnili, że kreatywna praca i jej wytwór budzi zdumienie. Zrealizowany projekt „My country” ukazuje piękno przyrody polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem elementów krajobrazu. A zaprezentowane projekty dowodzą, że wystarczy odrobina wyobraźni, aby stworzyć coś pięknego.

Zachęcenie uczniów do relizacji projektu było świetnym pomysłem. Młodzi artyści wykonali swoje prace na możliwie najwyższym poziomie. Bogaty wachlarz pomysłów i technik jaki zastosowali jest zaskakujący. Flamasty, kredki, plastelina i farby umożliwiły stworzenie prac godnych podziwu.

Podjęte przez uczniów zadanie miało również charakter edukacyjny. Każda praca zawierała słownictwo związane z elemntami krajobrazu, nawiązującego do aktualnie realizowanego materiału OUR WORLD. Towns, forests, mountains to nieliczne słówka, które pojawiały się na projektach. Pojawiły się również, takie, które wyszukane samodzielnie urozmaiciły nadesłane projekty. I chociaż naciskam tutaj na angielski, to przecież w szeroko rozumianym pojęciu dziecięcych prac pojawiła się geografia, historia i technika.

Wasze rysunki ukazały świat rzeczywisty w taki sposób, by wydawać się mógł jeszcze piękniejszy, barwniejszy i radośniejszy. I za to Wam dziękuję…

Wszystkie nadesłane projekty zasługują na wyróżnienie! Dziękuję za zaangażowanie i trud włożony w wykonanie projektów.

Każdy unikalny projekt ucznia znajduje się w galerii zdjęć, zapraszam…  (kd)

 

24 – 26 SEPTEMBER – EUROPEAN DAY OF LANGUAGES

24 – 26 września 2019

W dniach  24 – 26 września 2019 r. obchodzony był Europejski Dzień Języków– święto całego środowiska edukacji językowej. Z tej okazji zorganizowane zostały różnorodne wydarzenia, mające na celu z jednej strony podkreślenie kluczowej roli języków w pielęgnowaniu naszego dziedzictwa kulturowego, ale z drugiej – zaakcentowanie konieczności uczenia się języków obcych i płynących z tego korzyści.

Zgodnie z  zarejestrowanym projektem w kalendarzu wydarzeń EDJ (EDJ: www.coe.int/edl.) organizowanym przez European Centre for Modern Languages and Council of Europe uczniowie całej szkoły dyskutowali z wychowawcami nt. języków obcych, ale też bardzo aktywnie wzięli udział w konkursie „Słynne Europejskie Budowle”. Przygotowane projekty uczniowskie można było podziwiać podczas wystawy prac konkursowych w dwóch budynkach naszej szkoły. Pomysłowość uczniów, techniki wykonania prac, kreatywność montowania zdobień i oświetleń, dokładność i szczegółowość odwzorowania budowli postawiło jury konkursowe przed trudnym dylematem. Komisja łącznie oceniała aż 48 projektów</b> w dwóch kategoriach wiekowych – klasy I-III oraz IV-VIII.

Zwycięzcy w kategorii wiekowej klas I-III:

I miejsce – Marta Tomczyk kl. I b

II miejsce – Matilda Paci, Aleksander Pawlak, Łukowska Karina kl. II c

Zuzanna Jankowska kl. III a

III miejsce – Krzysztof Gomulski, Daria Juśkiewicz, Adam Siemiński, Kacper Proszowski kl. III b

Hanna Michalak, Michalina Andrzejczak kl. II c

Zwycięzcy w kategorii wiekowej klas IV-VIII:

I miejsce – Michalina Górna, Amelia Szyszyńska, Amelia Ślugaj kl. VI c

II miejsce – Adam Jakubowski kl. V b, Amelia Olejnik, Łukasz Pruski kl. VI d, Adam Dyc kl. VII b

III miejsce – Klaudia Kaźmierczak, Nadia Syncerz kl. V a

GRATULUJEMY ZWYCIĘZCOM!

Poprzez zorganizowanie EDJ pokazaliśmy uczniom, iż uczenie się języków obcych pomaga nam wzajemnie się zrozumieć, przekroczyć różnice kulturowe oraz przy okazji dobrze się bawić. W tych wyjątkowych dniach zwrócono szczególną uwagę na znaczenie znajomości języków obcych we współczesnym świecie.

Dziękujemy wszystkim za zainteresowanie oraz zaangażowanie i zapraszamy na kolejny Europejski Dzień Języków, który odbędzie się w przyszłym roku szkolnym.

Zachęcamy również do nauki języków obcych na co dzień, ponieważ ich znajomość odgrywa ogromną rolę w naszym życiu.   (kd, ag)