Razem na odległość…
Szanowna Dyrekcjo, Drodzy
Rodzice, Uczniowie, Koleżanki i Koledzy oraz sympatycy naszej szkoły.
Nie widzieliśmy się w szkole od
ponad miesiąca. Od ponad miesiąca jednak jesteśmy cały czas razem, choć
nieco inaczej – razem na odległość… Wszystkim nam brakuje normalnego
funkcjonowania sprzed pojawienia się epidemii COVID – 19. Tęsknimy za szkołą,
normalnymi lekcjami, szkolną ławką, tablicą, kredą, dźwiękiem dzwonka,
spotkaniami i rozmowami na szkolnych korytarzach…
W tym jakże trudnym dla każdego z
nas okresie liczy się każdy gest wsparcia, życzliwe słowo. Wierzymy, że dobre
słowa mają wielką moc: poprawiają humor, przeganiają ciemne chmury,
dodają skrzydeł i krzepią serca….
Niedawno uczniowie naszej szkoły
bardzo licznie odpowiedzieli na nasz apel włączenia się w ogólnopolską
akcję „Kartka dla medyka”, której celem było przygotowanie kartki z podziękowaniem
za trud i serce włożone w pracę na rzecz naszego zdrowia i
bezpieczeństwa.
Tym razem zorganizowałyśmy akcję
„Razem na odległość” skierowaną do całej naszej społeczności szkolnej: uczniów,
rodziców, dyrekcji, nauczycieli oraz wszystkich pracowników naszej szkoły
jak również mieszkańców Starego Miasta i zaprzyjaźnionych z nami instytucji.
W wyniku akcji powstał piękny kolaż zdjęć nauczycieli, oraz pracowników
naszej szkoły z Dyrekcją na czele, dodający otuchy, wiary w lepsze jutro.
Zachęcamy do obejrzenia galerii zdjęć. Mamy nadzieję, że ten mały gest z naszej
strony doda energii na każdy kolejny dzień rozłąki spowodowanej epidemią
lub co najmniej wywoła uśmiech na naszych twarzach.
Z całego serca dziękujemy
Dyrekcji oraz Wam Koleżanki Koledzy, że tak chętnie włączyliście się w akcję.
Bez Was nie udało by się to!!!
Pamiętajmy, że mimo rozłąki
cały czas jesteśmy razem – RAZEM NA ODLEGŁOŚĆ
Zachęcamy do kontaktu
telefonicznego oraz poprzez e-dziennik.
Pozdrawiamy serdecznie,
życzymy cierpliwości i wytrwałości
Julita Paściak
Marta Kraska
Andżelika Jędrzejewska
Próby poetyckie Nadii i Mikołaja
Nie od dzisiaj wiadomo, że
sytuacje trudne wyzwalały w artystach twórczą energię, która niejednokrotnie
materializowała się w postaci wielkich dzieł. A jak było w przypadku młodych
poetów z klasy 4a, którzy mają na koncie swoje pierwsze wiersze? Z łatwością
znajdziemy odpowiedź w tekstach Nadii Małolepszej i Mikołaja Rewersa.
Postać mówiąca w utworze „Mam już
dość” wyraża w formie monologu lirycznego swoje odczucia związane z izolacją.
Nie jest w najlepszej kondycji psychicznej, jednak nie poddaje się marazmowi.
Bohaterka podejmuje próby przełamania impasu, w jakim się znalazła. Warta uwagi
jest dojrzałość młodej autorki, która świetnie obserwuje i nazywa stany
emocjonalne związane z sytuacją kryzysową. W wierszu Mikołaja cieszymy się
piękną wiosną. Niestety, z rozkwitającymi pąkami, piękną aurą
i śpiewem ptaków pojawiło się coś, co zakłóciło radość. Bohater nie może w
pełni docenić nadejścia oczekiwanej pory roku, gdyż tym razem przyprowadziła ze
sobą niechcianego gościa. Jak sobie radzi z tą sytuacją? Na szczęście,
postać mówiąca wykazuje się optymizmem, zapowiadając, że „niedługo się
zobaczymy”. Trzymamy za słowo!
Autorzy pokazali w swych
wierszach nie tylko wrażliwość i kreatywność, ale i niezły kunszt poetycki jak
na 10-letnich twórców. Ich wiersze charakteryzują się budową stroficzną,
regularną (każda zwrotka jest 4-wersowa, a wersy mają zbliżoną liczbę sylab). W
obu utworach występują rymy parzyste, najczęściej żeńskie i dokładne – ciekawe,
że Nadia i Mikołaj zrobili raz odstępstwo od reguły i zastosowali jeden rym
męski. Telepatia poetycka? Cokolwiek to było, zadziałało. Cieszymy się z
udanego debiutu w duecie. Gratulujemy i czekamy na kolejne próby.
(krm)
Mam już dość
Mam już tego wszystkiego
dość
i przechodzi przeze mnie złość.
Jestem już trzeci tydzień w domu
i nie rozpowiadam tego nikomu.
Czasem siedzę, czasem leżę,
sama w to, co się dzieje, nie
wierzę.
Borówki z tatą w ogrodzie
posadziłam,
a wczoraj z siostrą się kłóciłam.
Dziś wyszłam na dwór z samego
rana,
by zdążyć ulepić pięknego
bałwana.
Mam nadzieję, że szybko to się
skończy,
gdyż to siedzenie w domu mnie
wykończy.
Autorka: Nadia Mikołajczyk,
kl. IV a
***
Nadchodzi piękna wiosna,
cieplutka i radosna.
Drzewa pączki dostają,
wszystkie kwiaty rozkwitają.
Ptaszki nam fruwają
i głośno ćwierkają.
Trawka się już zieleni
i ziemię nam odmieni.
Koronawirus
wielki wróg
przeszkodził nam przekroczyć
próg.
Ale sobie z nim poradzimy
i niedługo się zobaczymy.
Autor: Mikołaj Rewers, kl. IV
a
Promujemy czytelnictwo
A to za sprawą uczniów klasy
VIII b, którzy we współpracy z biblioteką szkolną postanowili zachęcić
wszystkich do sięgnięcia po książkę.
…bo przecież, nie ma nic
lepszego, jak chwila wytchnienia z ciekawą książką…
Korzystając z okazji, że zostały
zakupione nowości do biblioteki szkolnej, postanowiliśmy zaprezentować je
wszystkim w szkole. Przypomnijmy, że większość tytułów polecili nam sami
czytelnicy.
Tym razem, zależało nam głównie
na uczniach, którzy rzadko zaglądają do biblioteki. To z myślą o nich,
zorganizowaliśmy wystawę książek na korytarzu szkolnym, podczas trzech
przerw śródlekcyjnych. W myśl – skoro nie przyjdę po książkę, to
książka przyjdzie po mnie.
Akcja spotkała się z dużym
zainteresowaniem, tym bardziej że można było wybrać i poczytać książkę przy
dźwiękach relaksacyjnej muzyki.
Ogromnie nas to ucieszyło i
zachęciło, aby powtórzyć taką akcję jeszcze raz.
Nie tylko klasa VIII b włączyła
się w promocję czytelnictwa. We wszystkich klasach IV – VIII uczniowie
prezentowali swoją ulubioną książkę, zachęcając do czytania swoich
rówieśników na godzinie z wychowawcą.
Zaangażowanym, którym nie
obojętne jest zainteresowanie książką, bardzo dziękujemy: uczniom klasy
VIII b – Oliwii Hak, Matyldzie Juchiewicz,
Aleksandrze Kałużnej, Nadii Nowak oraz Bartoszowi Tyburze, który zadbał o
podkład muzyczny, a także pani Marcie Krasce, panu Tomaszowi Andrzejczakowi i
wszystkim wychowawcom. Jeżeli macie jakieś propozycje nowych tytułów,
zapraszamy do biblioteki.
Bibliotekarki
Wirtualne poczytajki
Miesiąc maj kojarzony jest z
czytelnictwem i książkami. Uczniowie klas 1-3 z naszej szkoły wiedzą jak
przyjemnym może być czas spędzony z książką w ręku.
W związku z tym, w ramach
zachęcania kolegów i koleżanki do takiej formy aktywności uczniowie z etapu
wczesnoszkolnego wzięli udział w akcji „Wirtualne poczytajki”.
Efektem wspólnej pracy jest księga krótkich „ebooków”. Autorzy „poczytajek” zapraszają na spotkanie do naszej
wirtualnej czytelni: „Wirtualne
poczytajki” (Katarzyna Karmowska)
Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa
21 marca 2020
W sobotę 21 marca 2020r. na
całej kuli ziemskiej obchodzony był Światowy Dzień Osób z Zespołem
Downa.
Mimo sytuacji w jakiej obecnie
się znajdujemy w związku z epidemią wirusa COVID-19 uczniowie naszej szkoły
kolejny już rok wzięli udział w akcji Dzień Kolorowej Skarpetki. Data
obchodów nie jest przypadkowa – dzień 21 marca patronuje rozpoczynającej się
wiośnie i narodzinom ludzi niezwykłych. Z tej okazji na całym świecie
odbywają się imprezy, których celem jest zwiększenie świadomości społecznej
dotyczącej zespołu Downa, propagowanie praw i dobra tych ludzi oraz integracja
z nimi. Kolorowe skarpetki nie do pary są symbolem niedopasowania genotypowego
z jakim borykają się osoby z Zespołem Downa, gdyż w 21 parze chromosomów
zamiast dwóch są trzy chromosomy.
Nasi uczniowie wraz z rodzinami, nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły w ten
wyjątkowy dzień założyli skarpetki nie do pary, w wesołych kolorach
solidaryzując się z osobami niepełnosprawnymi. Chętnie podzielili się z nami
zdjęciami. Zapraszamy do obejrzenia galerii kolorowych skarpetkowych
stóp. (jp)
Kartka od serca dla serca
W grudniu uczniowie naszej szkoły
wzięli udział w międzyszkolnym konkursie „Kartka od serca dla serca” zorganizowanym
przez wychowawców świetlicy szkolnej Szkoły Podstawowej z Oddziałami
Integracyjnymi nr 9 im. Bohaterów Westerplatte w Koninie.
Uczestnicy mieli za zadanie
wykonanie kartki o tematyce bożonarodzeniowej lub zimowej. Temat był bardzo
ciekawy, dlatego konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród uczniów
naszej szkoły. W wyniku obrad jury nagrodzeni zostali uczniowie:
w kategorii klas I-III
Wyróżnienia:
Aleksander Ligocki– klasa
III b
Ksawery Kreczmer–
klasa III b
w kategorii klas IV-VI
II miejsce – Michalina
Górna– klasa VI c
III miejsce –Klaudia
Kaźmierczak– klasa Va
Nagrodzonym uczniom serdecznie
gratulujemy i życzymy sukcesów w kolejnych konkursach!!! (mbk)
No i się poznali…
Do niedawna nie wiedzieli
nawet o ich istnieniu. Nie znali żadnego filmu, w którym zagrali Anna Seniuk
czy Jan Nowicki. Ale to już przeszłość. Członkowie koła humanistycznego mieli
okazję uczestniczyć w spotkaniu autorskim z gwiazdami polskiego kina, które
było jednym z ważnych wydarzeń II Jesiennego Festiwalu Filmowego,
organizowanego przez staromiejską bibliotekę.
Anna Seniuk starszej publiczności
znana jest przede wszystkim z niezapomnianej roli Magdy Karwowskiej, żony
inżyniera Stefana Karwowskiego, który brał udział m.in. w budowie Trasy
Łazienkowskiej i Dworca Centralnego w Warszawie. Postać kreowana przez Annę
Seniuk pracowała jako hydrolog w warszawskich Filtrach. Mimo wykształcenia żona
inżyniera wiedzę o świecie i tzw. „życiu” czerpała głównie z rozmów ze swym
szefem, inż. Mieczysławem Gajnym (Wojciech Pokora), co często bywało przyczyną
histerycznych, nieprzewidywalnych – przez co zabawnych dla widza – zachowań bohaterki.
Może trudno w to uwierzyć, jednak
tego wieczoru to nie Anna Seniuk królowała na scenie biblioteki gminnej.
Odtwórczyni roli sympatycznej Madzi z wrodzonym sobie wdziękiem oddała palmę
pierwszeństwa Janowi Nowickiemu. Kto jeszcze nie wiedział, dlaczego to właśnie
jemu Sylwester Chęciński powierzył rolę tytułowego Wielkiego Szu w kultowym filmie o oszuście, „z którym nie można
wygrać”, a uczestniczył w spotkaniu z aktorem, chyba przekonał się, że
Jan Nowicki po prostu urodził się dla wspomnianej roli. I wcale nie dlatego, że
oszukiwał publiczność – chociaż to niewykluczone – ale dlatego, że tak
wspaniale potrafił nad nią zapanować.
Specjalne ukłony dla
organizatorów 2. edycji festiwalu należą się za ponowne zaproszenie Franciszka
Pieczki, który tym razem pełnił rolę gościa honorowego. Impreza doczekała się
też rewelacyjnej oprawy muzycznej, o co zadbał Julian Mere
– aktor Teatru Rampa i utalentowany bard. Ważnym punktem programu festiwalu
było otwarcie wystawy malarska lokalnego akwarelisty Tomasza Olszewskiego.
Obrazy przedstawiające architekturę i krajobrazy gminy Stare Miasto
świetnie komponowały się z oryginalnymi kostiumami filmowymi z
kultowych produkcji „Wielki Szu” i „Lalka”, które
widzowie mogli podziwiać po spotkaniu z aktorami.
Ale co tam obrazy! Co tam
kostiumy…
– Proszę pani, jeszcze niedawno
nie wiedziałam, że istnieją tacy aktorzy, a teraz mam ich autografy. I mogłam
do nich zagadać! – cieszyła się Sandra, podobnie jak jej koleżanki,
obdarowana podpisami Anny Seniuk i Jana Nowickiego. A jeśli chodzi o kolegów z
koła humanistycznego, to podobno nie chcieli się pchać po autografy, więc
poszli tam, gdzie było mniej ludzi, czyli do stolika z pysznymi
ciasteczkami (krm)
KONKURS „ZAKŁADKA DO KSIĄŻKI”
W kwietniu został ogłoszony
konkurs zdalny „Zakładka do książki”, w którym wzięło udział 23 uczniów z klas
I-III.
Komisja w składzie: p. Jolanta
Kowalczyk i p. Sylwia Urycka, przyznała 3 nagrody i 7
wyróżnień.
Nagrody otrzymali:
I miejsce – Borys Kobus IIc
II miejsce – Gabriela
Chorzewska IIc
III miejsce – Nikodem
Kaźmierczak Ic
Wyróżnienia otrzymali:
Szymon Piaskowski Ib, Oskar Urycki IIIc, Szymon Walczak IIa, Hanna
Orczyk IIc, Dominika Turzyńska
Ib, Leo Masternak Ic,
Marcel Woźniak IIIc.
Uczniowie przesyłali swoje prace
wykonane różnymi technikami z dostępnych materiałów. Każdy uczestnik otrzymał
pochwałę, ocenę z edukacji plastycznej do dziennika oraz dyplom drogą online.
Dla nagrodzonych i wyróżnionych uczniów będą czekać nagrody, które otrzymają po
powrocie do szkoły.
Wychowawcy świetlicy: Joanna
Chorzewska i Agnieszka Szmajdka
Potrafię – pomagam – ratuję!
25 lutego 2020
25 lutego 2020 roku w naszej
szkole, dla uczniów klasy 6d, 5b i 5c, odbyły się warsztaty z udzielania
pierwszej pomocy przedmedycznej prowadzone przez ratowników medycznych: p.
Kamilę i p. Radka. Zaszczyt uczestnictwa uczniów w warsztatach zawdzięczamy
udziale w projekcie „Mały Medyk” organizowanym przez Uniwersytet Medyczny w
Poznaniu.
Prowadzący warsztaty
pokazali: jak należy zachować się w sytuacjach zagrożenia życia i
zdrowia oraz jakie czynności należy podjąć udzielając pomocy
poszkodowanym.
Entuzjaści nauk medycznych
poznali główną zasadę, którą powinna kierować się osoba udzielająca pierwszej
pomocy, tzn. bezpieczeństwo własne, innych ratowników oraz ofiar.
Uczestnicy warsztatów uświadomili sobie zagrożenia bezpieczeństwa, które mogą
wynikać zarówno z intensywnego ruchu ulicznego, pożaru, zadymienia, porażenia
prądem, niesprzyjających warunków atmosferycznych, jak również – z ryzyka
zatrucia drogą wziewną oraz zakażenia się od osoby poszkodowanej, która może
okazać się np. nosicielem wirusa HIV, HBV, HCV.
Ratownicy medyczni wyjaśnili i
zaprezentowali: w jaki sposób podejść do poszkodowanego i ocenić jego stan
zdrowia, jak sprawdzić przytomność, jak udrożnić drogi oddechowe, jak ułożyć
poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej, jaki jest numer pogotowia
ratunkowego i jakie informacje należy podać podczas zgłaszania wypadku.
Uczestnicy warsztatów poznali
również sytuacje wyjątkowe, kiedy to nie należy układać poszkodowanego w
pozycji bezpiecznej lub można położyć wyłącznie na lewym boku. Z dużym
zaangażowaniem wykonywali ćwiczenia z użyciem fantomów, przeprowadzenia
resuscytacji krążeniowo-oddechowej, układania w pozycji bezpiecznej oraz
udzielania pomocy przedmedycznej w wyimaginowanym kontakcie z konsultantem
medycznym. Młodzi studenci UMP nauczyli się obsługi defibrylatora medycznego
oraz zdobyli wiedzę: gdzie i w jakich miejscach szukać urządzenia, które
praktycznie w 100 % ratuje ludzkie życie.
Istotną częścią warsztatów było
również poznanie historii „Nieznajomej z Sekwany”. Postać o której
mowa, to znana na całym świecie Anne –
fantom, na którym każdy uczy się ratować ludzkie życie. Los młodej dziewczyny
do dziś jest zagadką… Niektórzy twierdzą, że nieszczęśliwa miłość przywiodła
dziewczynę na brzeg Sekwany, gdzie popełniła samobójstwo, aby
nieświadomie ratować dzisiaj miliony osób. W ówczesnym Paryżu
szukano osób, które mogą zidentyfikować ciało, jednak z oczywistych
względów nie mogło trwać to zbyt długo i wyglądało nieco inaczej niż dzisiaj.
Dlatego wykonano gipsowy odlew twarzy, który do dziś dnia zdobi każdy fantom. Z
braku szczęśliwej miłości za życia, Anne
stała się najczęściej „całowaną buzią na świecie”. Ciekawa historia?
Zapewne tak!
Równie ciekawą częścią warsztatów
była charakteryzacja uczestników na ludzi poszkodowanych,
którzy potrzebują pomocy i wsparcia ratownika medycznego. Pomysłów i sposobów
na bandażowanie poszczególnych części ciała była niezliczona ilość… Jednak cel
został osiągnięty! Wszyscy otrzymali pomoc, wszyscy pomagali i wszyscy
uratowani!
Wszystkim uczestnikom dziękujemy
za aktywne uczestnictwo w warsztatach, a prowadzącym za fachowe przekazanie
praktycznych umiejętności dotyczących zachowania się w sytuacjach zagrożenia
życia i zdrowia. (kd, wd)
Jak znaleźć i pokonać raka? – czyli medycyna nuklearna
17 lutego 2020
Kolejne spotkanie „młodych
medyków” odbyło się 17 lutego 2020r. tradycyjnie w Centrum
Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w
Poznaniu. Tym razem „mali studenci” wysłuchali dwóch wykładów.
Dzięki jakim zmysłom
poznajemy otaczający nas świat? Czy jest ich pięć, czy może więcej? Jak
człowiek, a także zwierzę wykorzystuje swoje zmysły? Czyje zmysły są
sprawniejsze?
Poszukiwaniem odpowiedzi na te
pytanie zajęli się „mali medycy” w czasie wykładu „Zmysły w roli
głównej” zaprezentowanego przez Olgę Jurkiewicz i Zuzannę Mikołajczak
ze Szkoły Podstawowej nr 17 w Poznaniu. Prelegentki udowodniły, że nie wszystko
na co patrzymy jest zawsze takie, jakie nam się wydaje. Pokazały, że mózg
zwiedziony nietypowym kontrastem, perspektywą, zestawieniem kolorów czy
kształtów płata nam niesamowite figle! W czasie wykładu wszyscy doświadczyli
działania zmysłu powonienia, a na zakończenie – również zmysłu smaku, ponieważ
mieli okazję do spróbować ciasteczka z mąki orkiszowej.
W tajemniczy świat promienia
jonizującego zabrał młodych entuzjastów medycyny dr hab. n. med. Rafał Czepczyński z Katedry i Kliniki Endokrynologii,
Przemiany Materii i Chorób Wewnętrznych UMP w czasie wykładu „Medycyna
nuklearna – jak znaleźć i pokonać raka?” Podczas wykładu, pan doktor
przedstawił tajniki swojej pracy oraz zaprezentował możliwości diagnostyczne na
przykładzie pozytonowej tomografii emisyjnej. Wyjaśnił, w jaki sposób
przygotowywane są związki radioaktywne do zastosowania u człowieka, a także jak
przebiega badanie. W czasie niezwykle interesującego wykładu zostały pokazane
obrazy prawidłowe oraz przykłady różnych chorób nowotworowych. Uczestnicy zajęć
zapoznali się z przykładami skutecznego leczenia onkologicznego, tzn.
udokumentowanymi obrazami całkowitej remisji.
Uczestniczenie w wykładach było
również okazją do robienia notatek (w zeszytach i smartfonach). O tym, czy
okazały się skuteczne przekonali się w czasie quizu, który tradycyjnie
obejmował zagadnienia omawiane w czasie zajęć. Na wszystkie zadane pytania
znali odpowiedź !!! (wd)
Mieli okazję… błysnąć
Wszechobecność reklam we
współczesnym świecie można porównać chyba tylko do… powietrza. Są wszędzie. Nie
da się bez nich funkcjonować, co nie znaczy, że ich działanie zawsze i wszędzie
jest korzystne. Reklama – jak zanieczyszczona atmosfera – może też nieźle
zatruć człowiekowi życie. Szansa na pozbycie się niechcianych spotów i
„atakujących” billboardów jest bliska zeru, więc jedyne co zostaje, to poznać
mechanizmy funkcjonowania „dźwigni handlu” i uodpornić się na nie. W jaki sposób
uczniowie Szkoły Podstawowej w Starym Mieście uczyli się krytycznego odbioru
reklam?
W najlepszy – powiedzmy, używając
środka perswazji w postaci wyrazu wartościującego. W najlepszy, bo poprzez
działanie, a konkretnie: poprzez tworzenie własnych spotów telewizyjnych.
Premiera obydwu materiałów promujących nieistniejące (jeszcze!) produkty odbyła
się podczas Szkolnego Dnia Nauki. Sądząc po reakcji grupy docelowej, reklamy
spełniły swoje zadanie. Co prawda, lansowanych towarów na razie na rynku… brak,
ale to już chyba zmartwienie przedsiębiorców
Spoty telewizyjne i krótki reportaż z planu filmowego powstały podczas
dwudniowych warsztatów, prowadzonych przez Michała Baranowskiego (Good Film).
– Pomysłów na reklamę mieliśmy
bardzo dużo, więc zrobiliśmy głosowanie. Wygrały buty obronne. Ponieważ nie
spodobała nam się pierwotna nazwa produktu, zmieniliśmy ją na „Black Power Shoes” – opowiada Oriana z kl. VI d. W rozwijaniu
kreatywności u uczniów ważną rolę odgrywa atmosfera, w jakiej pracują.
Tworzenie i dzielenie się autorskimi wytworami wymagają bowiem sporej odwagi
oraz odporności nie tylko na ewentualną krytykę, ale i na spontaniczne reakcje
odbiorców. A nad tym ostatnim – jak wiadomo – trudno zapanować. W tworzeniu
warunków sprzyjających wyzwalaniu twórczości swój udział miał prowadzący
warsztaty. Powiedzieć o Michale Baranowskim „profesjonalny operator kamery” czy
„montażysta” to prawie nic nie powiedzieć, a przecież takie zawody wykonuje,
współpracując od lat z ogólnopolskimi stacjami telewizyjnymi. Michał (bo tylko
tak można się do niego zwracać) to wyjątkowy instruktor, edukator dzieci,
młodzieży i dorosłych, z powodzeniem zarażający pasją do ruchomych kadrów. Tym
razem też mu się udało! Pod jego okiem członkowie koła humanistycznego chętnie
poznawali tajniki pracy agencji reklamowych oraz brali udział w produkcji
spotów telewizyjnych oraz krótkiego reportażu. Jedyny problem, na jaki wskazali
uczestnicy, polegał na tym, że zajęcia były „zdecydowanie za krótkie”.
– Bardzo spodobał mi się klimat.
Mieliśmy dużo swobody, dzięki czemu czuliśmy, jak wiele zależy od nas samych.
Poza tym niesamowita była świadomość, że tworzymy zupełnie coś nowego. Dotąd
nie mieliśmy okazji doświadczyć, jak to jest na planie filmowym. Ja na przykład
przekonałem się, że za kamerą jest równie ciekawie, jak na scenie – dzieli się
wrażeniami Mikołaj. Poza butami obronnymi młodzież powołała do istnienia
jeszcze jeden byt – wodę mineralną „Kropla anioła”. Czy w tej grupie praca
przebiegała bez zakłóceń? Na szczęście… też nie. Twórcy reklamy musieli
poradzić sobie nie tylko z nadmiarem pomysłów na realizację spotu, ale i z
faktem, iż reżyser najczęściej jest jeden.
– Grałam rolę anioła, ale równie
ciekawe byłoby reżyserowanie scen – zwierza się Tatiana.
– Według mnie najlepiej ma osoba,
która te wszystkie pomysły wciela w życie, czyli reżyser – wtrąca Martyna,
wyjątkowo dobrze radząca sobie z obowiązkami wspomnianej profesji.
– Tak! Mnie też nie do końca odpowiadało stanie przed kamerą, bo moja bajka to
reżyserowanie. Niestety, musieliśmy się tym dzielić – dodaje Maja. Praca na
planie to okazja do doskonalenia koncentracji, samokontroli i anielskiej
cierpliwości. Czasami niepozorny impuls uruchamia całą lawinę niepożądanych
zdarzeń, co powoduje, iż ujęcie trzeba powtórzyć. Żeby to raz! Najgorsze, że
aktorzy, którzy już kilkakrotnie odgrywali tę samą scenę, po każdym kolejnym:
„Kamera, akcja!” muszą wydobyć z siebie pierwotny entuzjazm. O tym, jakie to
trudne, przekonał się m.in. Piotrek, odtwórca roli jednego z aniołów:
– Zdarzały się sytuacje, w
których ktoś mnie rozpraszał. Czasami nie dało się zachować powagi na planie,
więc musieliśmy wszystko robić od nowa. Ta praca wymaga iście anielskiej
cierpliwości i dyscypliny wewnętrznej. Podsumowując, piątkowe popołudnie
oraz połowę soboty członkowie koła humanistycznego poświęcili na pracę, której
efektem są dwie zaledwie kilkudziesięciosekundowe reklamy. I to jest prawda o
pracy w mediach… A, przepraszam, młodzież odkryła też inną stronę mocy:
– Podobało mi się, że grałem w reklamie i że mogłem… zabłysnąć – wyznaje
szczerze Gabryś.
Nawet jeśli spontaniczna
wypowiedź ucznia nie wyczerpuje całej złożoności uwarunkowań i motywacji pracy
w mass mediach, to z pewnością dotyka ważnego aspektu profesji twórców oraz
nadawców treści medialnych. A jeśli chodzi o Gabrysia i resztę uczestników
warsztatów, to wszyscy mieli okazję „zabłysnąć” podczas Szkolnego Dnia Nauki.
Bo premierę reklam „Black Power Shoes” i „Kropli
anioła” z pewnością należy uznać za udaną…
***
Warsztaty filmowe odbyły się w ramach programu innowacji pedagogicznej
„Odkrywamy siebie, odgrywając kogoś innego”, realizowanej od dwóch lat pod
kierunkiem Katarzyny Roszak-Markowskiej w SP w Starym Mieście. W „odkrywaniu
siebie” pomogła młodzieży Biblioteka Publiczna Gminy Stare Miasto, która sfinansowała
przedsięwzięcie, za co serdecznie dziękujemy. Słowa wdzięczności przesyłamy też
panu Wojciechowi Ziemskiemu i Igorowi Szymoniakowi, absolwentowi Gimnazjum w Starym
Mieście, za niepowtarzalne fotorelacje z wydarzenia. (krm)
Fot. Wojciech Ziemski, Igor
Szymoniak
Linki do spotów reklamowych:
Międzygminne Zawody w Piłce Ręcznej Chłopców kl. 4-6
21 stycznia 2020
21 stycznia 2020r. uczniowie
Szkoły Podstawowej w Starym Mieście reprezentowali Gminę Stare Miasto na
Międzygminnych Zawodach w Piłce Ręcznej Chłopców kl. 4-6.
Odnieśli SUKCES!!!
Wygrali wszystkie mecze
zdobywając 1 miejsce, tym samym uzyskali awans na Mistrzostwa Powiatu.
W eliminacjach wzięło udział 5
gmin, awans z 2 miejsca uzyskała również drużyna gospodarza z Rychwała.
Życzymy rywalom oczywiście powodzenia…
Uczestnicy: kap. Syncerz Nikodem 6a, Chmielewski Leszek 6d, Klimkowski Jan
6c, Olejniczak Kewin 6c, Papierz
Wiktor 6d, Pawełczak Filip 6b, Pogorzelski Brajan 6b,
Siwik Piotr 6d, Szabelski Jakub 6d, Szczeciński
Kacper 6a, Ligocki Michał 6c, Ratajewski Hubert 6b,
Bartczak Marek 6d.
GRATULUJEMY!!!
Opiekun: Paweł Gradecki
Implanty ślimakowe, czyli słów kilka o najważniejszym ze zmysłów.
20 stycznia 2020
Ostatnie w tym semestrze
spotkanie uczestników projektu Mały Medyk UMP odbyło się 20 stycznia 2020 roku.
Tym razem mali studenci wysłuchali dwóch wykładów.
Pierwszy: „Koń – wspaniały przyjaciel
człowieka” został przygotowany i zaprezentowany przez uczennice ze Szkoły
Podstawowej w Rudnikach. W czasie wykładu prelegentki przedstawiły
informacje i ciekawostki o koniach oraz końskie rekordy Guinnessa.
Dziewczyny odpowiedziały na nurtujące młodych naukowców pytania: Co
to jest hipoterapia? Jakie są rodzaje i korzyści płynące z hipoterapii?
Jak wyglądają zajęcia z hipoterapii?
Z dużym zaciekawieniem, nasi
młodzi entuzjaści nauk medycznych, wysłuchali również kolejnego wykładu: „Implanty
ślimakowe” zaprezentowanego przez dr n. med. Wojciecha Gawęckiego z Oddziału
Klinicznego Otolaryngologii i Onkologii Laryngologicznej Szpitala
Klinicznego im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego i w Poznaniu.
Podczas wykładu, pan doktor omówił budowę i funkcjonowanie narządu słuchu,
jego uszkodzenia i możliwości leczenia. Przedstawił historię i funkcjonowanie
implantów ślimakowych, scharakteryzował pracę lekarza laryngologa oraz
zachowania bezpieczne i zagrażające zdrowiu w kontekście słuchu. Mówił również
o ważnej roli Powszechnego Przesiewowego Programu Badania Słuchu Noworodków
finansowanego od wielu lat przez WOŚP.
Specjalista otolaryngologii
odpowiedział na nurtujące młodych medyków (wśród, których znaleźli się Amelia
Olejnik, Rafał Puchalski i Maja Wróbel) pytania: Który ze zmysłów
człowieka jest najważniejszy i dlaczego? Dlaczego ucho wewnętrzne nazywamy
ślimakiem? Co widzi lekarz w czasie badania ucha? Jakie są przyczyny
niedosłuchu? Czym różni się implant ślimakowy od pniowego? Do czego może doprowadzić
stan zapalny ucha?
I znów nasi poszukiwacze wiedzy
medycznej nie zawiedli. Z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach,
robili notatki, zgłaszali się i odpowiadali poprawnie na pytania. (wd)
Jest taki dzień…
Wigilia Bożego Narodzenia to
niezwykle uroczysty i wyjątkowy dzień, z którym związanych jest wiele zwyczajów
oraz tradycji. Wigilijny wieczór jest dla wielu najbardziej wzruszającym i
uroczystym momentem w roku. Nie ma chyba drugiego takiego kraju na świecie,
gdzie Wigilię Bożego Narodzenia obchodzono by tak uroczyście jak u nas. To czas
zadumy i refleksji, odpoczynku i nadziei.
Święta Bożego Narodzenia to
przede wszystkim czas spędzony w gronie najbliższych nam osób.
Zatem organizacja spotkania wigilijnego w gronie osób, z którymi się spotykamy
na co dzień, niejednokrotnie dzielimy radości i troski również jest bardzo
ważna. Dlatego tegoroczne spotkanie wigilijne klasy 6 d odbyło
się z udziałem rodziców. Otwartość uczniów na bliskich spowodowała, że
wytworzyła się bardzo serdeczna i świąteczna atmosfera. Natomiast pełne
szczerości, płynące niewątpliwie z głębi serca życzenia, wywołały liczne
wzruszenia. By utrwalać i pielęgnować tradycje, zasiedliśmy do pięknie
nakrytego stołu, na którym nie brakowało wigilijnych potraw i słodkości.
Podczas wieczoru mieliśmy również
przyjemność wysłuchać koncertu w wykonaniu uczennicy Mai Wróbel,
która pięknie zagrała na skrzypcach znane kolędy i wprowadziła uczestników
wieczoru w iście świąteczny nastrój. I aby jeszcze bardziej zaakcentować
zbliżające się Boże Narodzenie rozpoczęliśmy kolędowanie. Ponadto warto
nadmienić, że pojedynek na wykonanie obcojęzycznych utworów świątecznych
„Merry Christmas Everyone” i „Feliz Navidad” było niesamowite. Brawo Rodzice! Brawo
Uczniowie!
Ten dzień był naprawdę
magiczny i wyjątkowy… A co do złożonych życzeń… miejmy nadzieję, że
spełnią się wszystkie! (kd)
Międzyszkolny konkurs „DEKORACJE ŚWIĄTECZNE”
Uczniowie naszej szkoły wzięli
udział w międzyszkolnym konkursie „DEKORACJE ŚWIĄTECZNE” zorganizowanym
przez Szkołę Podstawową im. Jana Pawła II w Żychlinie.
Celem konkursu było: rozwijanie
kreatywności i aktywności twórczej uczniów, kultywowanie tradycji świąt Bożego
Narodzenia, rozwijanie talentów artystycznych. Zadaniem uczestników
konkursu było zaprojektować i samodzielnie wykonać ozdobę świąteczną
zgodnie z następującymi kategoriami:
–
klasy I – III szkoły podstawowej
–
klasy IV – VIII szkoły podstawowej
Nagrodzeni uczniowie naszej
szkoły to:
Kategoria klas I-III
szkoły podstawowej – kartka świąteczna:
– III miejsce – Nadia
Wałęsa kl. II a, Nicola Michalak kl. II b, Nikodem Kaźmierczak kl. I c,
– wyróżnienie – Lena
Berger kl. III b, Julia Pogoda kl. III a
Kategoria klas I-III szkoły
podstawowej – łańcuch choinkowy:
– wyróżnienie – Anna
Przybylak kl. II a
Opiekunami nagrodzonych uczniów
byli: Sylwia Urycka, Magdalena Bartczak- Kaźmierczak,
Katarzyna Wróbel, Grażyna Świerczyńska.
Prace konkursowe dzieci, można
było zakupić podczas „Świątecznego Kolędowania” 15.12.2019 r., natomiast
uroczyste wręczenie nagród nastąpiło 18.12.2019 r. w Szkole Podstawowej im.
Jana Pawła II w Żychlinie. Laureatom wręczono nagrody rzeczowe i dyplomy.
Gratulujemy wszystkim młodym
artystom oraz dziękujemy nauczycielom, za tak wspaniałe przygotowanie swoich
podopiecznych. (ah)
Świąteczne warsztaty artystyczne
Podczas świątecznych
warsztatów artystycznych, w miłej atmosferze i z pomocą wychowawców, klasy
pierwsze odkrywały swoje talenty plastyczne.
Zadaniem dzieci było pomalowanie
i ozdobienie różnymi elementami drewnianych choinek. Przy dźwiękach kolęd
powstały niezwykle kolorowe dzieła. Podczas tworzenia prac dzieci wykazały się
niezwykłą pomysłowością i inwencją twórczą. Z dumą prezentowały wykonane
choinki, które z pewnością stanowiły świąteczną dekorację domów lub wyjątkowy
prezent dla rodziców. Tworzenie przepięknych upominków i ozdób
świątecznych było wspaniałym działaniem integracyjnym. (ah)
Lubicie czekoladę? Nasze dzieciaki też lubią!
Dziś na placu przed szkołą
stanął autobus! Ale jaki! Pachnący najprawdziwszą czekoladą.
W czasie spotkania w Czekoladowym
Autobusie uczniowie klas piątych i klasy czwartej poznali historię czekolady,
techniki jej przygotowania oraz możliwości wykorzystania.
Czekoladowy Autobus pokazał jak
odróżnić czekoladę od produktów czekoladopodobnych.
Warsztaty pozwoliły dyskretnie
doradzić kiedy i w jakich ilościach można pozwolić sobie na słodycze. W ten
sposób dzieciaki otrzymały podstawy umiejętności dbania o dietę.
I tak zadowoleni, pachnący i
„osłodzeni” uczniowie wrócili na lekcje. (lk)
Magiczne chwile z Mikołajem
3 grudnia 2019
3 grudnia 2019 r. uczniowie
klas III z wychowawczyniami udali się do Centrum Handlowego FERIO w Starym
Mieście na spotkanie z prawdziwym Mikołajem, który pochodzi z Laponii, ze
słynnego miasteczka Rovaniemi.
Dzieci odwiedzające centrum
handlowe miały możliwość poznać wyjątkowego gościa oraz zrobić sobie pamiątkowe
zdjęcie z Mikołajem z Laponii. Ponadto, każde dziecko na miejscu otrzymało
certyfikat oraz przygotowaną specjalnie na tę okazję papeterię na której mogło
napisać list do Świętego Mikołaja! To niezwykłe spotkanie z pewnością na długo
zapadnie w pamięci naszych uczniów. (ah)
WARSZTATY ŚWIĄTECZNE W BIBLIOTECE
12-13 grudnia 2019
Biblioteka Publiczna Gminy
Stare Miasto im. prof. Joanny Papuzińskiej w Starym Mieście zaprosiła na
warsztaty z wykonywania tradycyjnych ozdób bożonarodzeniowych uczniów klas II i
III z naszej szkoły.
Uczestnicy warsztatów w dniach 12
– 13 grudnia wykonali zapomniane już, tradycyjne „światy” z opłatka. Nasi
uczniowie poznali tą piękną, typowo polską sztukę wykonywania delikatnych ozdób
– przodka dzisiejszych bombek.
Zwyczaj robienia ozdób
z opłatka znany był najpierw w szlacheckich dworach, stamtąd później
przedostał się na wieś. Wycinanki z opłatka zdobiły polskie domy
od XIX w. i były kiedyś bardzo rozpowszechnione.
W czasach,
gdy przystrajamy choinkę wyrobami masowej produkcji, wykonane ręcznie
„światy” są unikalną, bardzo osobistą ozdobą, a wspólne ich wykonanie
w rodzinnym gronie – bezcennym czasem spędzonym z bliskimi.
Nasi uczniowie spędzili na
warsztatach przyjemnie i pożytecznie chwile. Praca nad ozdobami bardzo ich
wyciszyła i pokazała jak ogromną wyobraźnią są obdarzeni, gdyż stworzyli
niezwykle piękne dekoracje. (mbk)
Medialny zawrót głowy
29 listopada 2019
W piątek 29 listopada wczesnym
rankiem uczniowie naszej szkoły (kl. 6d i 5c) wybrali się w podróż do kultowych
miejsc świata mediów – Telewizji Polskiej i Polskiego Radia w
Warszawie.
Radio od kuchni
Wycieczkę rozpoczęliśmy od wizyty
w głównej siedzibie Polskiego Radia w Warszawie przy Alei
Niepodległości. W podróż po radiowych studiach zabrał nas redaktor
Artur Wolski, który na co dzień jest dziennikarzem I Programu
Polskiego Radia. Z wielką uwagą i zainteresowaniem wsłuchiwaliśmy się w
niski „ radiowy” głos naszego przewodnika, który krok po kroku odsłaniał przed
nami kulisy radiowego świata. Uczniowie dowiedzieli się, że Polskie Radio w tym
roku skończyło 94 lata i tym samym jest najstarszym medium w
Polsce. Obserwując „na żywo” pracę dziennikarzy i słuchając „na żywo” audycji
radiowych, uczniowie przekonali się jak niezwykle trudnym zajęciem jest ta
praca. Zawód dziennikarza wymaga ogromnego profesjonalizmu, dyspozycyjności i
zaangażowania. Z rozmowy z redaktorem Wolskim dowiedzieliśmy się, jak
wiele pracy wymaga rzetelne przygotowanie audycji radiowej. Dykcja, precyzja,
punktualność, zachowanie parytetu w rozmowie z gośćmi, umiejętne
gospodarowanie czasem antenowym to umiejętności kluczowe w zawodzie
dziennikarza radiowego. Redaktor podkreślał również, jak ważne jest
pielęgnowanie aparatu mowy (głównego narzędzia pracy dziennikarza) poprzez
regularne wizyty u lekarzy specjalistów oraz odpowiednią rozgrzewkę przed
każdym wejściem na antenę. Uczniowie naszej szkoły podczas pobytu w radio mieli
okazję poprowadzić w grupach krótkie audycje autorskie, a następnie odsłuchać
ich w pomieszczeniu reżyserskim. Jak na to miejsce przystało, w siedzibie
radia spotkaliśmy kilka znanych gwiazd, poczynając od ikony polskiej sceny
muzycznej p. Ireny Santor, a na przedstawicielce młodego pokolenia Vicky Gabor
(zwyciężczyni tegorocznej Eurowizji Junior) kończąc.
Kultowe miejsca, pamiętne
programy……..
Wizyta w TVP
Drugim ważnym miejscem naszej
wycieczki była wizyta w gmachu Telewizji Polskiej przy ulicy Woronicza
17. Uczniowie z ciekawością oglądali znane studia telewizyjne, w
których realizowane są współczesne produkcje (np. Szansa na sukces, Jaka
to melodia czy Domisie) oraz kultowe już programy (
Teleranek, Wielka Gra czy Sonda). Uczniowie obejrzeli również pomieszczenia
reżyserskie. Przekonali się tam na czym polega praca redaktora planu,
realizatora dźwięku, wizji i operatora kamery.
Emocjonującym punktem
naszej wizyty w TVP był pobyt w jednym z największych jej studiów –
studia Pytania na Śniadanie. Ten poranny program telewizyjny
nagrywany jest w pomieszczeniach o powierzchni ponad pół tysiąca metrów
kwadratowych, gdzie prowadzący rozmawiają z gośćmi i odbywają się występy
muzyków na żywo. Cały program obsługuje 9 kamer i 350 jednostek światła. W „Pytaniu”
gościły nie tylko najbardziej rozpoznawane postaci polskiego show businessu,
ale także światowe gwiazdy w tym Sting, Shaggy czy Katie Melua.
Dopełnieniem naszej wizyty w TVP
było również zwiedzanie Muzeum TVP, które mieści się na parterze, w
budynku głównym telewizji. W muzeum dowiedzieliśmy się, że 25
października 1952 o godz. 19:00 wyemitowano pierwszy ogólnopolski
program telewizyjny i tę datę uznaje się za początek Telewizji
Polskiej</b>. Wśród zbiorów muzeum znalazło się około 200
eksponatów, w tym słynne pacynki Kulfona, Moniki, Jacka i Agatki,
kamery sprzed pół wieku, stare urządzenia do montażu, sklejarka do taśmy
filmowej, a także zdjęcia gwiazd związanych przez wiele lat ze „szklanym
ekranem”, takich jak Adam Hanuszkiewicz, Kalina Jędrusik, Jan Suzin, Jan
Kobuszewski, Krystyna Loska czy Bogumiła Wander. Jak się dowiedzieliśmy,
niektóre eksponaty nadal działają, jak np. tor kamerowy, czyli telewizor z
podłączoną do niego włączoną kamerą, dzięki której zwiedzający mogą zobaczyć siebie
na ekranie. Wycieczka w kolorowy świat mediów dostarczyła nam wszystkim,
zarówno uczniom jak i nauczycielom, wielu emocji i wrażeń. Jak mówią
uczniowie , była to wycieczka „inna od pozostałych”. Myślę, że jeszcze długo
pozostanie w naszej pamięci ……….. (esz)
Operacja „PIZZA”
Przez żołądek do serca? Tak
mówią. Szczerze mówiąc, mnie to jakoś nigdy nie przekonywało… Jednak to już
przeszłość. A wszystko za sprawą przeuroczych, małych (mam nadzieję, że się nie
obrażą) kucharzy. I kucharek, oczywiście. „Kuchenne rewolucje” w ich wykonaniu
podbiły serca każdego, kto miał szczęście obserwować warsztaty kulinarne, które
odbyły się w pizzerii „Mefisto” w Starym Mieście.
Najpierw włożyli odpowiedni
strój, potem właściciel restauracji poprosił adeptów sztuki kulinarnej, aby
podeszli do specjalnie dla każdego nich przygotowanych stanowisk pracy.
– A gdzie można umyć ręce –
zapytał nagle, zawstydzając trzeźwością umysłu dorosłych, jeden z miłośników
pizzy.
– Oczywiście, przepraszam, tam
jest łazienka – poinformował nieco speszony właściciel restauracji.
I ruszyli… W sekundzie niemal
cała armia małych kucharzy z uroczymi fartuchami i czapkami na głowach znalazła
się w jednej łazience. Wyglądali jak zespół chirurgów przygotowujących
się do poważnej operacji. Profesjonalizm – jak się szybko okazało – przejawiał
się nie tylko w skrupulatnie wykonywanych czynnościach przygotowawczych czy w
stroju, ale przede wszystkim w podejściu do sztuki kulinarnej. Przejęci szybko
przystąpili do wyrobu pizzy. Paluszkami, wałkiem, widelcem, łyżką, czym się
dało… Wreszcie ciasto ułożyło się łaskawie w formach! A potem wiadomo, sama
przyjemność, czyli nakładanie dodatków. Tu był jedynie problem z wyborem. Tak,
przygotowywanie posiłków to świetna okazja doskonalenia umiejętności
dokonywania wyborów…
– Wszystkiego nie nałożysz
przecież! – dochodził z końca stołu głos poirytowanego znawcy tematu.
Emocje czasami brały górę, ale
trudno się dziwić. Każdy mistrz kuchni miał bowiem za zadanie zrobić pyszną
pizzę dla wyjątkowego i niezwykle wymagającego gościa. Dla kogo? Dla
siebie… Sprostali wyzwaniu. Wystarczyło popatrzeć, z jakim zapałem
wszyscy zabrali się do jedzenia. A, przepraszam bardzo, nie wszyscy. Kilka osób
postanowiło podzielić się swoim skarbem z… rodziną.
Przez żołądek do serca… Tak,
przekonaliście mnie, za co Wam bardzo dziękuję. Wdzięczna też jestem panu
Andrzejowi Kopaczewskiemu, który zafundował nam tę
niezwykłą „kuchenna rewolucję”. (krm)
Program „Szkoła Małego Inżyniera”
6 grudnia 2019
W wyniku głosowania, Szkoła
Podstawowa im. gen. J. Bema w Starym Mieście, w tym roku została finalistą
programu „Szkoła Małego Inżyniera” organizowanego przez Volkswagen Poznań
Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu oraz Fundację Rozwoju Edukacji Małego
Inżyniera w Poznaniu.
Jest to wspólny sukces całej
społeczności szkolnej i lokalnej. Dziękuję za głosy wszystkich pracowników
szkoły, uczniów, rodziców i sympatyków szkoły, którzy organizowali swoje sieci
głosujących. Szczególne podziękowania kieruję do instytucji lokalnych,
partnerów szkoły, czyli Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Starym Mieście,
Urzędu Gminy w Starym Mieście, Biblioteki Publicznej w Starym Mieście oraz
szkół i przedszkoli Gminy Stare Miasto.
Dziękuję wszystkim za
zaangażowanie i jestem pozytywnie zaskoczony tak dużym Państwa wsparciem. W
piątek 6 grudnia przeżyliśmy prawdziwy wieczór wyborczy, który dostarczył wiele
emocji i zakończył się dla nas i całej Gminy Stare Miasto sukcesem.
Nagrody programu
Nagrodę otrzymuje 10 Finalistów.
Nagrody programu to:
Piotr Kucharczyk – dyrektor
szkoły
My worki też mamy i ze Świętym Mikołajem świat sprzątamy
4 grudnia 2019
W listopadzie Urząd Gminy w
Starym Mieście zorganizował dla dzieci i młodzieży szkolnej z terenu naszej
gminy konkurs plastyczny pod hasłem: „My worki też mamy i ze Świętym
Mikołajem świat sprzątamy”.
Zadaniem dzieci było wykonanie
pracy w 3-osobowych grupach dowolną techniką. Uczniowie naszej szkoły z chęcią
wzięli udział w konkursie, który bardzo im się spodobał, gdyż tym razem mogli
pracować w grupach.
Powstało wiele pięknych i
pomysłowych prac. Komisja konkursowa przy ocenie wzięła pod uwagę pomysłowość,
estetykę i zgodność z tematem konkursu i wyłoniła najlepsze dzieła.
Rozstrzygnięcie odbyło się 4 grudnia 2019 r. w budynku Biblioteki Publicznej
im. Joanny Papuzińskiej w Starym Mieście.
Laureatami konkursu z naszej
szkoły zostali:
Klasa I c – Ignacy
Janiak, Nikodem Kaźmierczak, Pola Janowska
Klasa III b – Marcelina
Markiewicz, Zuzanna Ziętecka, Aleksandra Gradecka
Klasa V a – Nadia Syncerz, Klaudia Kaźmierczak, Wiktor Iwanow.
Prace naszych artystów zostały
zaprezentowane podczas uroczystego podsumowania. Uczniowie z dumą i
radością wychodzili na scenę po odbiór wygranych nagród, które wręczył im wójt
Dariusz Puchała wraz ze Świętym Mikołajem. Na dzieci czekał również słodki
poczęstunek ufundowany przez Urząd Gminy w Starym Mieście. (ah)
Kto wymyślił przypadki?
„Po co komu przypadki?” „Kto
to wymyślił?” To tylko niektóre pytania, którymi bronią się uczniowie od
czwartej klasy wtajemniczani (nie mówię, że na własną prośbę) przez polonistów
w świat deklinacji. A to, co potem zwykle następuje, bynajmniej nie
łagodzi napięcia… Tłumaczenia dorosłych, że przypadek to kategoria gramatyczna,
przez którą odmieniają się na przykład rzeczowniki i przymiotniki, tylko
dolewają oliwy do ognia. Na szczęście czasami z odsieczą przychodzą młodzi rycerze
w białej zbroi i ratują świat edukacji językowej przed zagładą.
Młode osoby pobierający nauki w
szkole podstawowej słusznie podejrzewają, że przy okazji deklinacji rzeczownika
„znowu będzie coś o tym na „przy” i że „na pewno będą mylić nazwy przymiotnika
z tymi innymi”, czyli przysłówkiem, przyimkiem i przydawką. I mylą. A powód
jest jeden: mózgi młodych, inteligentnych ludzi nie uznają tego typu
informacji ani za atrakcyjne, ani za niezbędne do przeżycia, jakby pewnie
powiedział prof. Marek Kaczmarzyk (znany biolog i neurodydaktyk).
Co innego… poloniści. Po pierwsze – oni (przynajmniej niektórzy) mogą się
naprawdę pasjonować gramatyką języka polskiego. A po drugie (i to już dotyczy
całej wspomnianej populacji) – najczęściej z tego żyją Polonistom
państwo płaci m.in. za to, że propagują wiedzę o greckim wynalazku pochodzącym
z IV w.p.n.e. Tak jak za to, że próbują (nie
odważyłabym się użyć bardziej kategorycznego określenia) wyjaśnić, iż system
deklinacyjny jest stosowany do ustalania właściwych relacji poszczególnych
wyrazów w zdaniu i że to dzięki przypadkom wszyscy cieszymy się większą
wolnością, mogąc z pewną nonszalancją traktować kolejność podmiotu, orzeczenia
i dopełnienia w zdaniu. Nieprzekonanych uczniów pedagodzy starają się dodatkowo
pocieszyć faktem, iż w niektórych językach występuje nie siedem, a kilkanaście
przypadków (jęz. fiński – 15), a nawet ponad 20 (jęz. węgierski).
A jak to nie pomaga? Ani zabawa w
pociąg zwany „Deklinacją”? Ani wywiady z… p. Rzeczownikiem? Cóż, wtedy czekamy
na cud. I taki się wydarzył niedawno w Vc. Okazało
się, że seria lekcji poświęcona rzeczownikowi została ciekawie przetworzona
przez kreatywny umysł Janka Michalaka, który wykonał komiks pt. „Przypadki Kuperowe”. To nie jest jego pierwszy komiks, żeby było jasne,
ale jeszcze się nie zdarzyło, by gramatyka języka polskiego stała się źródłem
natchnienia dla młodego artysty.
Historia obrazkowa dotyczy
Rzeczownika i jego różnych… przypadków, na które los skazuje wszystkie
części mowy historycznie nazywanymi „imionami”. Łaskawie obchodzi się
tylko z nieodmiennymi, nierządzonymi przez żaden „casus”. Ostatnie dzieło Janka
zostało wykonane niebieskim długopisem oraz kredkami ołówkowymi. Bardzo
ciekawym zabiegiem użytym przez autora jest „rysowanie liter” – stosowanym
często m.in. na lekcjach ortografii. A gdyby ktoś myślał, że Janek –
skupiony na walorach artystycznych komiksu – potraktował powierzchownie
zagadnienie z językoznawstwa, niech przyjrzy się ostatniej stronie z wypisanymi
tematami obocznymi i obocznościami głosek.
Dziękuję Jankowi za oryginalne
dzieło, a Wam życzę miłej lektury i… nauki (krm)
Kot w butach na scenie
Czy kot może występować na
scenie? Skoro w XIX wieku kury swobodnie spacerowały po deskach
paryskiego teatru, to…? Proponuję potraktować powyższe pytanie jedynie jako
zabieg retoryczny. Może tym razem aktorów nie wspomagały autentyczne zwierzaki,
ale autorzy przedstawienia mają dopiero 10 lat, więc wszystko jeszcze przed
nimi. I przed nami…
Uczniowie IVa
mieli za zadanie opracować i zrealizować wizję sceniczną słynnej baśni o kocie w
butach. Zapał, z jakim zabrali się od razu do pracy, pozwalał z dużą dozą
prawdopodobieństwa przewidzieć, jaki będzie efekt końcowy…
Losowo dobrane zespoły teatralne
musiały najpierw wyłonić spośród siebie reżysera, napisać scenariusz, obsadzić
role, wykonać samodzielnie rekwizyty oraz zadbać o marketing spektaklu.
Ciekawie opracowane bilety i zaproszenia niczym nie ustępowały plakatom
promującym przedstawienie. Oczywiście, ważnym elementem przygotowań były próby
sceniczne, podczas których młodzi twórcy mieli okazję skonfrontować wstępne (teoretyczne)
założenia z realiami, co – jak wiemy – wymaga pewnej dojrzałości i umiejętności
rozwiązywania konkretnych problemów. A czasu nie było za wiele!
Dla wielu uczniów najważniejszym
punktem projektu okazały się same przedstawienia. Ciekawe, że poszczególne
trupy teatralne – mimo iż wybrały do realizacji niemal identyczne
fragmenty baśni – miały zupełnie odmienne pomysły na inscenizację. To
spowodowało, że żaden widz się nie nudził, mimo iż oglądał kilka razy dobrze
sobie znaną historię.
– Zabawne było przedstawienie,
w którym aktorzy mówili trochę zmienionym językiem – powiedział jeden z
uczniów, zadowolony z efektu kreatywnego podejścia do stylu pierwowzoru.
– A mnie się spodobało to, że
stworzyliśmy w klasie taką przytulną, teatralną atmosferę – podsumował Kuba.
Jednym słowem, magia teatru i tym
razem zadziałała. (krm)
KUPER MATEMATYCZNY
Do grona pasjonatów matematyki
naszej szkoły dołączył kolejny uczeń. Janek z kl. 5c, bo o nim mowa, zaprasza
do przeżycia przygody z matematyką proponując, młodszym kolegom i koleżankom,
rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia poprzez podejmowanie
wyzwań.
Przygotowane przez niego
zadania konkursu pod nazwą „KUPER MATEMATYCZNY”są adresowane dla uczniów w dwóch
kategoriach wiekowych: 7-8 lat i 9-10 lat. Janek zadbał również o nietuzinkową
oprawę graficzną opracowanych przez siebie zadań.
Zachęcamy do zmierzenia się z
intelektualnym wyzwaniem, które nie wymaga wiedzy matematycznej, wystarczy
otwarty umysł i chęć zabawy.
Powodzenia!
(wd)
P.S. Janku mam nadzieję, że to
dopiero początek twojej przygody z matematyką.
Wizyta w studio nagrań UMP
Cykliczne spotkania Małych
Medyków w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego im. Karola
Marcinkowskiego w Poznaniu były nieodłącznym elementem wyzwań jakie podjęli
Młodzi Studenci naszej szkoły. Jednak obecna sytuacja nie sprzyja standardowym
założeniom realizacji rozpoczętego roku akademickiego – jeszcze 2019/2020. Mimo
wielu ograniczeń, nasi Mali Medycy wciąż realizowali projekt
badawczy, ale także sumiennie uczestniczyli i angażowali się w pracę nad
zaplanowanymi wykładami.
Wszystkie relacje ze spotkań (z
którymi zainteresowani są z całą pewnością na bieżąco) mających odbywać się w
formie wykładów stacjonarnych, zostały zamieszczone w formie on-line na
stronie http://malymedyk.ump.edu.pl/wyklady-on-line dzięki
czemu, uczestnicy projektu „Mały Medyk” mogą systematycznie brać udział i
czerpać wiedzę z każdego prezentowanego wykładu.
Każdy wykład powoduje nową
fascynację otaczającym nas światem… Ale bycie prelegentem wykładu, by zaskoczyć
wiedzą swoich słuchaczy, to nie lada wyzwanie! A właśnie przed takim stanęli
nie tylko Bracia Puchalscy (o których można było czytać we
wcześniejszych postach), ale także uczennice klasy VII d – Martyna
Czaplińska i Oriana Tomczak. Młode Studentki UM w Poznaniu miały
przyjemność nagrywać wykład w profesjonalnym Studio Nagrań UMP.
Przygotowanie samego wykładu to jedno, ale już samo prezentowanie przed
kamerami, to dopiero stresujące wydarzenie! I jak twierdzą prowadzące – „pomimo
przejęzyczeń i małych potknięć, zdecydowanie była to ciekawa przygoda i
znakomite doświadczenie”.
„Zwierzęta wokół nas” to
tytuł wykładu, w czasie którego można wybrać się w niezwykłą podróż do świata
zwierząt. Planeta Ziemia zamieszkana jest przez wiele gatunków ssaków, ptaków,
gadów, płazów czy ryb. Podczas wykładu młode ekolożki zaprezentowały
zagadnienia dotyczące ochrony zwierząt i przyrody oraz organizacji
ekologicznych wspierających ochronę środowiska i zwierząt. Ciekawa treść
wykładu i piękna szata graficzna wykonanej prezentacji powodują, że bycie
obojętnym wobec obumierającego świata jest brakiem szacunku do istot, które
same bronić się nie mogą. Zwierzęta zamieszkujące naszą planetę są niebywałe,
dlatego pozostanie ich obrońcą jest niezwykle ważną myślą przewodnią
zaprezentowanego wykładu.
Mieliśmy również przyjemność
wysłuchać wykładu „Jacy jesteśmy – podobni czy różni?” zaprezentowanego
przez prof. dr hab. n. med. Danutę Januszkiewicz-Lewandowską
z Kliniki Onkologii, Hematologii i Transplantologii Pediatrycznej i Wydziału
Lekarskiego UMP. Poszukiwanie odpowiedzi na zadane pytania w czasie
wykładu on-line: Czy mamy genetycznych bliźniaków? Dlaczego różnimy
się pomiędzy sobą? Czy ewolucja człowieka trwa nadal? Jaka czeka nas przyszłość? były
jedynie formalnością. I choć były to trudne pytania, to znaleźliśmy na
wszystkie odpowiedzi. Co więcej, każde zadawane podczas wykładu jeszcze
bardziej utwierdziło uczniów w przekonaniu, że wyjątkowość to cecha
każdego z Nas!
Link do wykładów UMP:
http://malymedyk.ump.edu.pl/wyklady-marzec-2020
Nasi młodzi entuzjaści nauk
medycznych po raz kolejny nie zawiedli. Udowodnili, że zaciekawienie i zaangażowanie
w podejmowane projekty, przynoszą założone efekty! Dziękujemy za godne
reprezentowanie szkoły i gratulujemy sukcesów. (kd)
ACH CO TO BYŁ ZA TYDZIEŃ…
21 listopada 2019
21 listopada to Międzynarodowy
Dzień Życzliwości i Pozdrowień, który obchodzony jest w ponad 180 krajach.
Przesłanie akcji jest proste – bądźmy życzliwi codziennie, a nie tylko od
święta. Pamiętajmy, że pozytywna energia, którą przekazujemy w świat do ludzi,
wraca do nas z nawiązką! W tym roku postanowiliśmy to święto
obchodzić cały tydzień. Zaczęliśmy już 18 listopada.
Pierwszego dnia
(poniedziałek) wystartowała poczta życzliwości. Przez cały tydzień każdy
mógł napisać liścik zawierający miłe, życzliwe słowo i zaadresowany wrzucić do
skrzynki życzliwości.
We wtorek ogłoszono konkurs na najbardziej życzliwą osobę w
szkole dla klas IV – VIII. Odbyła się prezentacja najżyczliwszych osób z
poszczególnych klas, osoby te zostały wybrane przez swoje koleżanki i kolegów.
Na forum szkoły przedstawiono sylwetki następujących kandydatów:
klasa IV a – Aurelia Borkowska
klasa V a- Fabian Kompanowski
klasa V b – Paweł Prądzyński
klasa V c – Nadia Wojnarowska
klasa VI a – Gabriela Szmajdka
klasa VI b – Julia Grzelak
klasa VI c – Michalina Górna
klasa VI – Anna Szczepaniak
klasa VII a – Marceli Maciejewski
klasa VII b – Oliwia Wróbel
klasa VIII a – Gracjan Kaczmarek
klasa VIII b – Aleksandra Kałużna
Po prezentacji każdy wychowawca przeprowadził głosowanie w swojej
klasie. Zebrane, wypełnione karty zostały dostarczone do pedagogów. W tym dniu
zaprezentowaliśmy również uczniom szkoły ściankę życzliwości „ Życzliwość
uskrzydla” wykonaną z wzoru piór pokolorowanych przez uczniów, która była i jest
nadal rewelacyjnym tłem do robienia zdjęć w szkole.
W środę obchodziliśmy
30-lecie Praw Dziecka. W związku z tym starsi wolontariusze
odwiedzili uczniów z młodszych klas i przekazali informacje o Prawach Dziecka.
Wszyscy uczniowie klas I – III byli ubrani w kolory biało – niebieskie, barwy
charakterystyczne dla Unicef. Natomiast uczniowie
klas IV – VIII podczas przerw mieli okazję poznawać swoje prawa i obowiązki.
Wolontariusze ubrani w koszulki Wielkoduchów chodzili
po korytarzach i każdy kto chciał mógł losować obowiązek lub prawo do… Ponadto
na telewizorze na korytarzu szkolnym wyświetlane były informacje i zdjęcia o
obchodach Praw Dziecka.
Czwartek –
Międzynarodowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Rano przed lekcjami już od 7.40
wolontariusze witali w progach szkoły uczniów, nauczycieli, dyrekcję oraz
rodziców uśmiechem życząc miłego dnia i przyklejając kolorową buźkę na
ubranie. Z takim samym zadaniem powędrowali do uczniów klas I – III. W różnych
miejscach na korytarzach szkolnych znajdowały się ulotki do oderwania z
miłymi słowami dla koleżanki lub kolegi. Tego dnia na forum szkoły
rozstrzygnięto wyczekiwany przez uczniów konkurs na najżyczliwszą osobę w
szkole, który wygrała Oliwia Wróbel z klasy VIIb zaraz za nią byli Gracjan
Kaczmarek z VIII a oraz Aurelia Borkowska z klasy IVa. Gratulujemy wszystkim życzliwym osobom w naszej
szkole, bo wierzymy, że jest nas mnóstwo. Ponadto tego dnia uczniowie klas I –
III wraz z wychowawcami robili sobie klasowe zdjęcia na tle życzliwych
skrzydeł. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się również jesienna ramka
przygotowana przez p. Reesel oraz p. Drewniak –
Przybylską.
Na zakończenie Tygodnia
Życzliwości wolontariusze wcielili się w rolę listonoszy i rozdali życzliwą
pocztę.
UŚMIECHÓW I RADOŚCI W TYM
TYGODNIU BYŁO CO NIE MIARA
(m.k,
j.p)
Od oszczędzania do inwestowania
15 i 22 listopada 2020
Tegoroczne spotkania dotyczące
praktycznej wiedzy finansowej i umiejętności wykorzystywania usług finansowych
odbyły się 15 i 22 listopada 2020r. w ramach realizowanej w szkole, we
współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości, innowacji „W przyjaźni z
finansami”.
W czasie interaktywnych lekcji
„Twoje pieniądze” oraz „Od oszczędzania do inwestowania”, prowadzonych przez
przedstawicielkę Banku Spółdzielczego w Koninie – p. Barbarę Masternak,
uczniowie klas ósmych poznali różnicę między oszczędzaniem a inwestowaniem,
zasady bezpiecznych płatności w Internecie i płatności mobilnych, zależność
wysokości potencjalnego zysku i ryzyka z inwestycji oraz różnicę między
lokatami i akcjami na giełdzie. Dzięki zajęciom, realizowanym w ramach
programu Bankowcy dla Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży BAKCYL,
poznali podstawową zasadę bezpiecznego inwestowania (dywersyfikację) oraz
bezpiecznego korzystania z konta osobistego i karty debetowej.
Wolontariuszka wprowadziła
uczniów w świat codziennych finansów, tak aby na starcie w dorosłość potrafili
wykorzystać usługi finansowe oraz zabezpieczyć swoje potrzeby na przyszłość.
Podczas spotkania wyjaśniła: Jakie korzyści płyną z systematycznego
oszczędzania? Czy i kiedy pożyczać pieniądze? Jak bezpiecznie zachowywać się w
cyberprzestrzeni? Jak inwestować? Odpowiedziała na nurtujące uczniów pytania:
Która oferta kredytu jest najlepsza? Co to jest „spirala zadłużenia” i jak
w nią nie wpaść? Jak korzystać z produktów bankowych? Co zrobić, gdy
zgubimy kartę płatniczą? Po czym rozpoznać finansowych oszustów? Jaką rolę
pełni Komisja Nadzoru Finansowego?
Spotkanie z doświadczonym
pracownikiem banku było okazją do kształtowania wśród młodzieży postawy
przedsiębiorczości oraz do rozważenia przyszłej kariery zawodowej w
bankowości. (wd)
Jak zostać naukowcem na UM w Poznaniu
18 listopada 2019
Kolejne spotkanie „młodych
medyków” odbyło się 18 listopada 2019r. tradycyjnie w Centrum
Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w
Poznaniu.
Tym razem pierwsza część była
mniej oficjalna, ponieważ dotyczyła organizacji i przebiegu projektu
badawczego „Mali badacze”. Nasza pani promotor – dr n. med. Kamila
Stawczyk-Eder wprowadziła naszych badaczy w tajniki badań naukowych i
przedstawiła cechy dobrego naukowca. Podczas spotkania wyjaśniła: jak zostać
naukowcem? jak skonstruować projekt? Jakie korzyści płyną dla uczniów z
przeprowadzenia projektu badawczego? Przedstawiła kryteria oceny projektu i
skład komisji konkursowej oceniającej przygotowany projekt.
Która roślina odstrasza komary,
kleszcze i mole? Jak nazywa się najdroższa przyprawa na świecie? Którą z roślin
możemy spotkać na polach Prowansji?
Na powyższe pytania nasi „młodzi
medycy” usłyszeli odpowiedzi w czasie wykładu „Ziołolecznictwo”
zaprezentowanego przez uczniów Szkoły Podstawowej w Plewiskach. Prelegenci
opowiedzieli o patronie swojej szkoły – prof. Wacławie Strażewiczu, który
zajmował się roślinami leczniczymi oraz o swojej miejscowości, w której
nazwy ulic pochodzą od nazw ziół. Na zakończenie otrzymaliśmy zioła, które
swoim zapachem zachwyciły…
Kolejny wykład „Jak w medycynie
badamy mięśnie?” zaprezentował prof. dr hab. n. med. Juliusz Huber. Podczas
wykładu, pan profesor przedstawił działanie układu mięśniowego i nerwowego oraz
elektromiografu, wyjaśnił na czym polegają badania diagnostyczne. Odpowiedział
na nurtujące młodych medyków pytania: Czy człowiek i kot chodzą podobnie? Kto
jest bardziej sprawny kiedy chodzi? Dlaczego gepard biega szybciej niż
człowiek?
Podczas spotkania przekazaliśmy
również, zebrane w ramach akcji „Opatrunek na ratunek”, dary w postaci
bandaży, plastrów, rękawiczek jednorazowych itp. dla Fundacji Redemptoris Missio.
Na kolejnym spotkaniu, 16 grudnia
2019r., młodymi wykładowcami będą uczniowie nasze szkoły: Wiktor Puchalski (kl.
6D) oraz Rafał Puchalski (kl. 5C). (wd)
Jednym słowem Ojczyzna
Uczniowie pierwszego etapu
edukacyjnego wzięli udział w III Gminnym Konkursie Recytatorskim Poezji
Patriotycznej dla Szkół Podstawowych Gminy Stare Miasto „Jednym słowem
Ojczyzna”, który został zorganizowany z okazji Święta Niepodległości
przez Bibliotekę Publiczną Gminy Stare Miasto.
Celem konkursu było: rozwijanie
świadomości narodowej młodego pokolenia Polaków, popularyzowanie poezji
patriotycznej oraz rozwijanie uzdolnień twórczych i doskonalenie umiejętności
recytatorskich.
W kategorii klas I – III nagrodę
otrzymał Kamil Ligocki z klasy IIIa,
a wyróżnienia – Hanna Michalak z klasy IIc i Julia Zielke z
klasy IIb.
Do konkursu uczniów
przygotowywały: p. Grażyna Świerczyńska, p. Edyta Drewniak-Przybylska i p. Sylwia
Michalska. (ah)
Lata dwudzieste, lata trzydzieste…
Listopad 2019
Z okazji obchodów Święta Niepodległości został
przeprowadzony I szkolny konkurs na strój w stylu dwudziestolecia
międzywojennego „Lata dwudzieste, lata trzydzieste…”.
Ze względu na dużą pomysłowość uczestników trudnym zadaniem
było wyłonienie zwycięzców. W klasa 1-3 uczestniczyły prawie wszystkie
klasy. Na 172 uczniów edukacji wczesnoszkolnej, w stroje przebrało się aż 58
uczniów. W klasach 4-8 w konkursie uczestniczyło większość klas, rywalizacja
była duża. Na 261 uczniów klas drugiego etapu edukacyjnego przebrało się 69
uczniów.
Nagrodzeni i wyróżnieni to klasy:
I miejsce – klasa Vc
II miejsce – klasa VI d
III miejsce – klasy IVa i VIa
Wyróżnienia : VIc, VIIIa, VIIIb
Wszystkim przebranym uczniom dziękujemy za udział i gratulujemy kreatywności.
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym wychowawcom,
nauczycielom i Radzie Rodziców za wsparcie. (ta)
Tobie śpiewamy Ojczyzno…
… pod takim hasłem rozpoczął
się koncert pieśni patriotycznych z okazji Narodowego Święta
Niepodległości.
Chórek szkolny pod opieką p.
Michała Przybylskiego oraz p. Jolanty Kowalczyk wykonał 9 utworów, a razem
z nim śpiewali wszyscy uczniowie. W trakcie koncertu można było usłyszeć
takie utwory, jak: „Rota”, „Pierwsza Kadrowa”, „Przybyli ułani pod okienko”,
„Pierwsza Brygada”, „Wojenko, wojenko”, „Rozkwitały pąki białych róż”, „O mój
rozmarynie”, „Tango na głos….”, a na koniec „Kocham Cię Polsko”. Krótkie
informacje na temat każdej pieśni przygotowała p. Ilona Krych, a
prezentowali je uczniowie z klasy VII B. Cenne informacje na temat polskich
symboli narodowych, które stanowiły tło całej uroczystości przygotowała p. Sylwia
Michalska oraz p. Grażyna Leszczyńska. (ik)
Inauguracja projektu „Mały Medyk” na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu
W tym roku uczniowie naszej
szkoły mają szczęście i zaszczyt uczestniczyć w projekcie Mały Medyk
Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Spośród kilku tysięcy zgłoszeń znaleźli się
na liście przyjętych.
Po miesiącu oczekiwania, bo
tyle czasu upłynęło od momentu ogłoszenia wyników rekrutacji, zostali włączeni
do zacnego grona studentów Polskiej Akademii Dzieci w ramach Uniwersytetu
Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu w roku akademickim 2019/2020.
Uroczystość odbyła się w Centrum
Kongresowo-Dydaktycznym UM przy ul. Przybyszewskiego. W dzień inauguracji – 29
października – nasi uczniowie z klasy 6d i 5b, w obecności Prorektora ds.
Studenckich i Dydaktycznych prof. dr hab. Ryszarda Marciniaka oraz Dziekana
Wydziału Nauk o Zdrowiu prof. dr hab. Małgorzaty Kotwickiej,
złożyli uroczyste ślubowanie – (…) zdobywać wiedzę i postępować w
mądrości, by służyć innym ludziom. (…) przyrzekamy wierność ideałom nauki i
prawość postępowania, odwagę, dociekliwość i pracowitość w dążeniu do
prawdy.(…)
Przez 8 miesięcy, w czasie
udziału w wykładach, warsztatach i realizacji projektów badawczych, będą mieli
okazję do (…) rozbudzenia ciekawości poznawczej, innowacyjności,
krytycznego myślenia, rozwinięcia umiejętności rozwiązywania problemów, uczenia
się i pracy zespołowej. Podniosą kompetencje w zakresie udzielania pierwszej
pomocy przedmedycznej oraz poziom wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych i nauk o
życiu (…) – czytamy w Regulaminie Projektu Mały Medyk UMP.
Ten uroczysty dzień był również
okazją do wysłuchania wykładu przygotowanego przez uczniów Szkoły Podstawowej
im. Arkadego Fiedlera w Czupurach „m. m. m. –
westchnienie pełne pasji …”. Krótka prezentacja dzieci, której tajemnicze trzy
„eMki” nawiązywały do pierwszych liter pasji
wielkiego poznańskiego podróżnika – patrona ich szkoły oraz dwóch prywatnych
zainteresowań samych dzieci.
W czasie wykładu usłyszeliśmy
garść informacji o ukochanej przez Fiedlera największej wyspie świata –
Madagaskarze, o tanecznym przeistaczaniu się larwy w owada – motylim kroku
hip-hop oraz o ciekawym sposobie wykorzystania sztuki kodowania w Minecraft – grze polegającej na układaniu bloków i
szukaniu przygód.
Drugi wykład „Misje Medyczne”
zaprezentował p. Jacek Jarosz z Fundacji Pomocy Humanitarnej Redemptoris Misio. Opowiedział o
organizowanych przez Fundację misjach medycznych, które swoją działalnością
objęła kilkadziesiąt szpitali, przychodni i punktów medycznych, o działalności
Fundacji, której celem jest stworzenie profesjonalnego zaplecza dla polskich
misjonarzy prowadzących działalność medyczną wśród chorych w najuboższych
krajach świata oraz o swoich wolontariackich
doświadczeniach podczas misji na Madagaskarze.
Na stronie internetowej Fundacji
czytamy – (…) Aby leczyć najuboższych organizowane są wyjazdy lekarzy,
pielęgniarek i studentów medycyny do szpitali i przychodni w krajach misyjnych.
Fundacja wspomaga ich również wysyłką lekarstw, środków opatrunkowych i sprzętu
medycznego. (…)
Studenci Małego Medyka wyrazili
chęć włączenia się w zbieranie darów na rzecz fundacji, tzn. w akcję „Opatrunek
na ratunek”.
(…) Liczy się na
prawdę wszystko i jeśli w tak dużej grupie, każdy przyniesie nawet jedną rzecz
i tak sporo uzbieramy – powiedziała koordynator projektu dr n. med.
Barbara Purandare.
W czasie wykładów nasi studenci
aktywnie włączyli się w dyskusję na temat omawianych zagadnień.
Tradycyjnie, podsumowanie wyjazdu
odbyło się w drodze powrotnej w formie quizu. (wd)
P.S. Następne spotkanie studentów
Małego Medyka odbędzie się 18 listopada.
Wyjazd do teatru w Kaliszu
23 października
2019
23 października 2019 roku
uczniowie naszej szkoły wraz z wychowawczynią klasy III oraz
rodzicami wybrali się do Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu na
spektakl pt. „Kopciuszek” oparty na motywach baśni Charlles’a
Perrault’a.
Budynek teatru wywarł na
dzieciach duże wrażenie. Podobał się im zarówno na zewnątrz
jak i wewnątrz. Zachwyciły ich pięknie oświetlone korytarze, szerokie
schody a najbardziej sala widowiskowa z ogromną sceną i widownią
oraz szczególna atmosfera, która tam panowała.
Po zajęciu miejsc, dzieci nie
mogły doczekać się na rozpoczęcie przedstawienia. Kiedy rozbłysły
światła reflektorów i na scenie pojawili się aktorzy,
odczuli prawdziwą magię teatru. Zobaczyli kolorowo ubranych aktorów,
a scenografia oddawała bajeczny i niezwykły klimat. Efektom świetlnym
towarzyszyła oprawa muzyczna, co bardzo się podobało, bo piosenki
wprowadzały odpowiedni nastrój. Gra aktorów pełna swobody i naturalności
wywoływała na twarzach dzieci śmiech, a innym razem zaskoczenie
lub smutek.
Spektakl podobał się zarówno
dzieciom, jak i dorosłym. Świadczyło o tym wielkie skupienie i
gromkie oklaski na zakończenie. Wizyta w prawdziwym teatrze była dla
dzieci dużym przeżyciem a dla rodziców wspaniale spędzonym czasem ze swoimi pociechami.
Wyjazd zorganizowany został przez
Bibliotekę Publiczną Gminy Stare Miasto im. prof. Joanny Papuzińskiej w ramach
dofinansowania ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Serdecznie dziękujemy za tak
wspaniałą wycieczkę! (ah)
Młodzi studenci Uniwersytetu Medycznego na tropie Nagrody Nobla…
Genetyka może poszczycić się
okazałą liczbą Nagród Nobla przyznanych za odkrywanie jej tajemnic. (…)
Nagrodę Nobla za badania mające związek z genetyką przyznano aż 22 razy na 109
w dziedzinie medycyny. Być może na auli znajduje się młody
człowiek, o którym jeszcze usłyszymy i trafi w jego ręce ta wysoce prestiżowa
nagroda. Tymczasem wysłuchałam interesujący wykład młodych naukowców –
braci, którzy zwrócili uwagę na ważny aspekt tego świata… Choroby genetyczne
mogły dotknąć każdego z nas… Wiedzcie, że zrobiliście wiele, bo mówienie o
sobie dla innych jest rzeczą niebywałą (…) – powiedziała
prof. dr hab. n.med. Anna Latos-Bielińska z Zakładu Genetyki Medycznej UMP.
W roli młodych wykładowców
zadebiutowali bracia Rafał i Wiktor Puchalscy. W swoim wykładzie, jako
młodzi prelegenci zaprezentowali prawdziwą historię choroby z jaką od
dzieciństwa zmaga się jeden z chłopców. (…) dopiero teraz odważyłem
się o tym mówić (…) – powiedział Wiktor Puchalski z klasy 6 d
– (…) moja prezentacja przedstawia trudy i liczne próby zmagania się
z moim losem (…). Podczas bardzo osobistego wykładu chłopcy opowiadali
o naczyniakach, ich rodzajach, a także walce z tą uciążliwą chorobą.
Uświadomili trzystuosobowej publiczności, że dzięki determinacji
najbliższych i wsparciu ludzi dobrej woli, wszystko można pokonać.
Ogrom wiedzy oraz profesjonalizm
z jakim chłopcy prowadzili wykład zostały zauważone i docenione również przez
koordynator projektu panią dr Kamilę Stawczyk-Eder oraz zgromadzoną
publiczność.
W prezentowanym wykładzie
znalazło się również skromne podziękowanie dla mamy w wykonaniu Wiktora,
podczas którego, nie brakowało silnych wrażeń i wzruszeń.
(…) Droga Mamo,
Słowa nigdy nie wyrażą
ogromu miłości, jaki mi dałaś…
Słowa nigdy nie wyrażą
ogromu wdzięczności, jaką wobec Ciebie mam…
Dziękujmy za wsparcie w
trudnych chwilach, za bezgraniczną miłość i za to, że zawsze przy
nas jesteś (…)
W drugiej części zajęć uczestnicy
programu „Mały Medyk” mieli możliwość wysłuchania wykładu prowadzonego przez
prof. dr hab. n.med. Annę Latos-Bielińską z Zakładu Genetyki Medycznej UMP pt.
„Co kryje się w naszych genach, czyli dlaczego jesteśmy jacy jesteśmy”.
Każdy jest inny, nie ma dwóch identycznych osób, zatem jaka jest tajemnica tej
różnorodności? Co decyduje o naszej niepowtarzalności? DNA! To
wszystko w nim jest zapisane. Wiedzieliście, że genom człowieka składa
się z 3,2 mld par zasad? Co istotne salamandra plamista posiada genom 10 razy
większy od genomu człowieka, a przecież jest tylko płazem. Naukowcy nie
potrafią znaleźć odpowiedzi dlaczego właściwie tak jest, natomiast wiadomo, że
człowiek posiada 46 chromosomów (23 pary), które np. warunkują naszą płeć. Zaś
geny odpowiadają za wygląd, wzrost, kształt twarzy czy kolor oczu. Podczas
wykładu uczniowie poznali nowe pojęcia – epigenetyka i nutrigenomika, które uświadomiły młodym słuchaczom,
że zdrowe żywienie, zdrowy i aktywny styl życia wpływa na
nasze geny. Jednak to nie oznacza, że zmieni się zapis naszej informacji
genetycznej. Działanie naszych genów możemy również poprawić poprzez kontakt z
naturą, słuchanie spokojnej muzyki czy wyciszenie się.
Zatem zapamiętaj, że genetyka
jest fascynującą dziedziną nauki, która jeszcze nie raz nas zadziwi.
Twój DNA – to
Twoje wyposażenie genetyczne, z którym przyszedłeś na świat, ale to, jak
funkcjonują Twoje geny, zależy od Ciebie!
Jeśli masz koleżankę lub kolegę z
choroba genetyczną, masz ważną misję do spełnienia – potrzebne
jest Twoje wsparcie, akceptacja i przyjaźń! Pamietaj – to mogłeś być Ty!
Grudniowe zajęcia dla młodych
studentów Uniwersytetu Medycznego były niezwykłym wydarzeniem i doświadczeniem.
Po raz kolejny pokazaliśmy, że życie studenckie choć nie jest łatwe, otwiera
młode umysły na wiele różnych możliwości. A uznanie i gromkie brawa
wynagradzają wysiłek w podejmowane działania. (kd)
Prezentacja Rafała i
Wiktora Puchalskich
Nagranie wykładu Rafała i Wiktora Puchalskich
„Trudy mojego dzieciństwa – naczyniaki”
Mity greckie
Jedną z lektur obowiązkowych w
klasie piątej są „Mity greckie”.
Kiedy uczniowie klasy 5b poznali
Demeter, Korę, Jazona i Argonautów, Herkulesa i wiele innych postaci,
postanowili wykorzystać swój wiedzę w niecodzienny sposób. Otóż przygotowali
przedstawienie! Znaleźli scenariusz, przeczytali, podzielili się rolami i …
poszło! Każdy uczeń sam przygotował atrybut i strój, a już po dwóch
próbach można było na występ zaprosić rodziców.
I udało się ! Na przedstawienie
przyszły całe rodziny, które obejrzały i oklaskiwały występ swoich pociech.
Dzieciaki już nie mogą doczekać się następnego razu! (lk)
Gdzie bank BPH trzyma złoto?
22 października 2019
…to jedno z głównych
pytań, jakie dręczyło naszych ósmoklasistów podczas rozmowy on-line z Pawłem
Bandurskim, Prezesem Zarządu Banku BPH.
Paweł Bandurski związany jest z
sektorem bankowym od 2003 roku. Ukończył Wydział Zarządzania Uniwersytetu
Warszawskiego. Pracował na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej.
Podczas rozmowy na żywo
uczestnicy dowiedzieli się, że Pan Prezes ukończył liceum o profilu
matematyczno-geograficznym, a jego zainteresowanie ekonomią i finansami zaczęło
się od lekcji geografii. Jego pasją jest sport w szczególności narciarstwo.
Wolny czas spędza z rodziną. Szukał pracy, która da mu dużo satysfakcji i
nie będzie musiał przynosić jej do domu. I właśnie taką pracę znalazł w banku.
Spotkanie miało dostarczyć
ósmoklasistom inspiracji do budowania własnej ścieżki kariery.
Konferencja on-line, która odbyła
się 22 października 2019 roku, jest jednym z elementów innowacji „W przyjaźni z
finansami”, realizowanej we współpracy z programem „Bakcyl” Fundacji Warszawski
Instytut Bankowości.
Niestety Pan Prezes nie
zdradził, gdzie bank trzyma złoto!
(ta, jbg)
Tornister Misyjny
11 października 2019
11 października podsumowaliśmy akcję „Tornister Misyjny”.
Uczniowie, nauczyciele oraz rodzice aktywnie włączyli się w akcję
charytatywną, której celem była zbiórka przyborów szkolnych dla dzieci z Kenii
oraz Tanzanii.
DZIĘKUJEMY BARDZO! PO RAZ KOLEJNY POKAZALIŚMY, ŻE MAMY
WIELKIE SERCA. (mk)
Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia 2019
3-8 października 2019
Światowy Dzień Tabliczki
Mnożenia w naszej szkole odbywał się w dn.
3 – 8.10.2019r. – główne obchody 4 października 2019r.
Przygotowania do uroczystości trwały kilka dni. Na zajęciach matematyki była
przypominana tabliczka mnożenia. Zostały przystrojone korytarze plakatami
wykonanymi przez uczniów kl. IV-VIII oraz sale lekcyjne.
W tych dniach uczniowie,
nauczyciele oraz wszyscy dorośli mieli okazję do przypomnienia sobie tabliczki
mnożenia w ciekawy, zabawny, niebanalny sposób – w czasie krótkich
egzaminów. Ale nie takich zwykłych, trochę strasznych egzaminów, w czasie
których zjada nas trema.
Tego dnia odwróciły się role:
to dzieci odpytywały dorosłych ze znajomości tabliczki mnożenia i przyznawały
im certyfikaty jej znajomości. Pierwszy egzamin zdali panowie dyrektorzy Piotr
Kucharczyk i Zbigniew Woźniak za co otrzymali tytuł Eksperta Tabliczki
Mnożenia.
Ponadto odbywały się
ciekawe lekcje matematyki, w czasie których nauczyciel organizował
egzamin, a uczniowie mieli szansę otrzymać legitymację Eksperta Tabliczki
Mnożenia. A ci, którzy zdobyli tytuł eksperta wzięli udział w szkolnym
konkursie logiczno – matematycznym.
A co na przerwach? Uczniowie
wyciągali losy z tabliczką mnożenia, a za prawidłową odpowiedź otrzymywali
zabawkę-skoczka lub słodki upominek. Teraz już wszyscy uczniowie nie
pomylą się, że 7×8=56.
A czy warto? Ba! Nauka tabliczki
mnożenia to dla dzieci zwykle mordęga: nie dość, że trzeba wykuć na pamięć
nudne działania matematyczne, to jeszcze potem trzeba je zdać na ocenę. A więc
nuda połączona ze stresem, w nauce to najgorsza możliwa rzecz. Światowy Dzień
Tabliczki Mnożenia zamienił ją w świetną zabawę, dzięki której tabliczka sama
wchodziła do głowy. Czy trzeba lepszej zachęty?
Tytuł Eksperta Tabliczki Mnożenia
otrzymali uczniowie: kl. IVa – 8,
kl. Va – 6, kl. Vb – 5, kl. Vc – 5,
kl. VIb – 12, kl. VIc – 8, kl. VId – 3,
kl. VIIa – 20, kl. VIIb – 19, kl. VIIIb – 23.
Dorośli i
uczniowie – miejcie się na baczności. Za rok znowu będziemy odpytywać
ze znajomości tabliczki mnożenia!
Za zabawki – skoczki
oraz słodkie upominki dziękujemy Radzie Rodziców.
Organizatorem Światowego Dnia
Tabliczki Mnożenia jest Wydawnictwo Karty Grabowskiego. (gl)
Paka dla zwierzaka
Październik 2019
Szkolne Koło Wolontariatu „Wielkoduchy” oraz Samorząd Uczniowski pod kierunkiem
opiekunów kolejny rok zorganizowali akcję charytatywną „Paka dla zwierzaka”,
która trwała przez cały październik 2019r.
Akcja polegała na zbieraniu karm,
smyczy, obroży, misek itp. W tym roku postanowiliśmy wesprzeć Schronisko dla
Bezdomnych Zwierząt w Koninie. 25 listopada wolontariusze z SKW oraz
opiekunowie p. Marta Kraska i p. Julita Paściak
przekazali zebrane dary czworonożnym podopiecznym schroniska.
Uczniowie doświadczyli
jak wielka jest potrzeba organizowania takich akcji i jak
niewiele można zrobić, aby pomóc. Mieliśmy okazję poznać psy, które
przebywają na terenie schroniska.
Dziękujemy Wszystkim za pomoc
i udział w akcji.
Po raz kolejny udowodniliśmy,
że mamy wielkie serce!!!
(mk)
Bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły
2 października
2019
2 października 2019r.
uczniowie klasy Va i Vc
uczestniczyli w spotkaniu z panem dzielnicowym, aspirantem Tomaszem
Przybylskim z Komisariatu Policji w Starym Mieście.
Dzieci miały okazję porozmawiania
z Policjantem o zachowaniu bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły, o
bezpiecznym przechodzeniu przez ulicę, prawidłowym zachowaniu się na
przejściach dla pieszych. Nasz Gość zwrócił uwagę na to jak ważną rolę pełnią
elementy odblaskowe. Pan policjant odpowiadał na pytania uczniów, które
dotyczyły jego pracy, ale nie tylko. np. „Dlaczego pan wybrał ten zawód i co
pan lubi w tej pracy?”, „Czy jeździ pan rowerem do sklepu?”, „Czy ma pan jakieś
zwierzęta w domu?”.
Ważnym punktem spotkania
było wręczenie przez pana policjanta kart rowerowych oraz przypomnienie o
zasadach obowiązujących rowerzystów jako pełnoprawnych uczestników ruchu
drogowego. Z pewnością to spotkanie zainspirowało niejednego ucznia do rozważań
nad tym „czy może zawód policjanta jest właśnie tym, który chciałbym wykonywać
w przyszłości?”. (gl)
Najsmaczniejsze wydarzenie tej jesieni na MTP
30 września 2019
Targi Smaki Regionów
to wydarzenie, w którym uczniowie klasy 6C i 6D mieli przyjemność
uczestniczyć i brać aktywny udział w warsztatach kulinarnych propagujących
zdrowe odżywiane. Na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich w dniu 30
września 2019 r. można było znaleźć ekologiczną, certyfikowaną żywość z całej
Polski. Był to unikalny moment na poznanie wszystkich regionalnych potraw i
produktów, stanowiących dziedzictwo kulinarne, które są przygotowywane według
dawnych receptur i zgodne z ideą slow food.
Ta wielka uczta regionalnej
polskiej kuchni, pełna tradycyjnych receptur oraz niepowtarzalnego smaku i
aromatu była niezapomnianą możliwością do podkręcenia apetytu… Uczniowie mogli
kosztować wędlin, serów smażonych i długodojrzewających,
miodów, wyrobów piekarniczych i cukierniczych, przetworów
owocowo-warzywnych z ekologicznych gospodarstw.
Podczas degustacji produktów przy
stoiskach blisko 200 producentów trafiliśmy na pokaz kulinarny Pana
Jarosława Uścińskiego. Ten światowej klasy
kucharz, który gotował dla Tiny Turner, Bruce Willisa
czy koronowanych głów świata zabrał nas w nietuzinkową przygodę…
A właściwie zaprosił na poligon ciężkiej pracy i harówki jednego z uczniów
klasy 6D – Mikołaja Pilarczyka, który dzielnie znosił trudy
kuchennej pracy. I choć w przygotowaniu nietrudny omlet z owocami, to
stanowił on wyzwanie dla młodego kuchennego amatora, który podzielił
przygotowane pyszności wśród kolegów i koleżanki.
Przy współpracy z Biblioteką
Publiczną Gminy Stare Miasto uczniowie mieli również możliwość uczestniczyć w
warsztatach owocowo-warzywnych i wędliniarskich.
Smaki Regionów – święto polskiej,
regionalnej i tradycyjnej kuchni zapisało się w pamięci uczestników wycieczki.
Zdrowe odżywianie, bez konserwantów i innych zbędnych chemicznych dodatków
gwarancją lepszego zdrowia i samopoczucia. (kd)
Angielski oknem na świat…
Malowanie i rysowanie oznacza
zabawę, w której wszystko jest dozwolone. Wyobraźnia i fantazja małego
człowieka wprowadza w osłupienie człowieka dorosłego. I tak też było i tym
razem… Uczniowie klasy 2 b udowodnili, że kreatywna praca i jej wytwór budzi
zdumienie. Zrealizowany projekt „My country” ukazuje piękno przyrody polskiej,
ze szczególnym uwzględnieniem elementów krajobrazu. A zaprezentowane projekty
dowodzą, że wystarczy odrobina wyobraźni, aby stworzyć coś pięknego.
Zachęcenie uczniów do relizacji projektu było świetnym pomysłem. Młodzi artyści
wykonali swoje prace na możliwie najwyższym poziomie. Bogaty wachlarz pomysłów
i technik jaki zastosowali jest zaskakujący. Flamasty,
kredki, plastelina i farby umożliwiły stworzenie prac godnych podziwu.
Podjęte przez uczniów zadanie
miało również charakter edukacyjny. Każda praca zawierała słownictwo związane z
elemntami krajobrazu, nawiązującego do aktualnie
realizowanego materiału OUR WORLD. Towns, forests, mountains to nieliczne słówka, które pojawiały się
na projektach. Pojawiły się również, takie, które wyszukane samodzielnie
urozmaiciły nadesłane projekty. I chociaż naciskam tutaj na angielski, to
przecież w szeroko rozumianym pojęciu dziecięcych prac pojawiła się geografia,
historia i technika.
Wasze rysunki ukazały świat
rzeczywisty w taki sposób, by wydawać się mógł jeszcze piękniejszy, barwniejszy
i radośniejszy. I za to Wam dziękuję…
Wszystkie nadesłane projekty
zasługują na wyróżnienie! Dziękuję za zaangażowanie i trud włożony w wykonanie
projektów.
Każdy unikalny projekt ucznia
znajduje się w galerii zdjęć, zapraszam… (kd)
24 – 26 SEPTEMBER – EUROPEAN DAY OF LANGUAGES
24 – 26 września
2019
W dniach 24 – 26
września 2019 r. obchodzony był Europejski Dzień Języków–
święto całego środowiska edukacji językowej. Z tej okazji zorganizowane zostały
różnorodne wydarzenia, mające na celu z jednej strony podkreślenie kluczowej
roli języków w pielęgnowaniu naszego dziedzictwa kulturowego, ale z drugiej –
zaakcentowanie konieczności uczenia się języków obcych i płynących z tego
korzyści.
Zgodnie z zarejestrowanym
projektem w kalendarzu wydarzeń EDJ (EDJ: www.coe.int/edl.)
organizowanym przez European Centre
for Modern Languages and Council
of Europe uczniowie całej szkoły dyskutowali z wychowawcami nt.
języków obcych, ale też bardzo aktywnie wzięli udział w konkursie „Słynne
Europejskie Budowle”. Przygotowane projekty uczniowskie można było podziwiać
podczas wystawy prac konkursowych w dwóch budynkach naszej
szkoły. Pomysłowość uczniów, techniki wykonania prac, kreatywność montowania
zdobień i oświetleń, dokładność i szczegółowość
odwzorowania budowli postawiło jury konkursowe przed trudnym dylematem. Komisja
łącznie oceniała aż 48 projektów</b> w dwóch kategoriach
wiekowych – klasy I-III oraz IV-VIII.
Zwycięzcy w kategorii wiekowej
klas I-III:
I miejsce – Marta Tomczyk kl.
I b
II miejsce – Matilda Paci, Aleksander
Pawlak, Łukowska Karina kl. II c
Zuzanna Jankowska kl.
III a
III miejsce – Krzysztof Gomulski, Daria Juśkiewicz, Adam
Siemiński, Kacper Proszowski kl. III b
Hanna Michalak, Michalina
Andrzejczak kl. II c
Zwycięzcy w kategorii wiekowej
klas IV-VIII:
I miejsce – Michalina
Górna, Amelia Szyszyńska, Amelia Ślugaj kl.
VI c
II miejsce – Adam
Jakubowski kl. V b, Amelia Olejnik, Łukasz Pruski kl.
VI d, Adam Dyc kl. VII b
III miejsce – Klaudia
Kaźmierczak, Nadia Syncerz kl. V a
GRATULUJEMY ZWYCIĘZCOM!
Poprzez zorganizowanie EDJ
pokazaliśmy uczniom, iż uczenie się języków obcych pomaga nam wzajemnie się
zrozumieć, przekroczyć różnice kulturowe oraz przy okazji dobrze się bawić. W
tych wyjątkowych dniach zwrócono szczególną uwagę na znaczenie znajomości
języków obcych we współczesnym świecie.
Dziękujemy wszystkim za
zainteresowanie oraz zaangażowanie i zapraszamy na kolejny Europejski Dzień
Języków, który odbędzie się w przyszłym roku szkolnym.
Zachęcamy również do nauki
języków obcych na co dzień, ponieważ ich znajomość odgrywa ogromną rolę w
naszym życiu. (kd, ag)