05
03-2016
Konkurs z wiedzy prawniczej
Centrum Edukacji Prawnej Krajowej Rady Radców Prawnych organizuje pierwszą edycję Konkursu Wiedzy o Prawie. Turniej przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Etap szkolny już 30 marca.
Konkurs składa się z trzech szczebli: szkolnego, okręgowego i centralnego. Pierwszy stopień odbędzie się w naszym gimnazjum 30 marca o godz. 10.00. Najpierw uczestnicy dostaną do rozwiązania test zawierający pytania zamknięte, opracowany na podstawie poradnika N. Radosh i M. Łakomeckiego: „Przychodzi uczeń do prawnika…”. Uzyskanie minimum 70% punktów to warunek zakwalifikowania się do części ustnej, w której trzeba będzie przygotować wystąpienie na jeden z wylosowanych tematów. Komisja, składająca się z dwóch nauczycieli i prawnika, oceniając wypowiedź ustną, weźmie pod uwagę treść przemowy i jej wykonanie.
Do etapu okręgowego przechodzi troje uczniów z najwyższą łączną punktacją (z części pisemnej i ustnej).
Chętni do wzięcia udziału w turnieju proszeni są o zgłoszenie się do p. Katarzyny Roszak – Markowskiej, szkolnej koordynatorki Konkursu Wiedzy o Prawie. Zapisy trwają do 11 marca 2016 r.
Poradnik „Przychodzi uczeń do prawnika…” można pobrać nieodpłatnie ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości:
http://ms.gov.pl/plporadnik-prawny-dla-mlodziezy/poradnik-do-pobrania/
Regulamin konkursu: http://nowa.centrumedukacjiprawnej.pl/?page_id=599.(krm)
Konkurs składa się z trzech szczebli: szkolnego, okręgowego i centralnego. Pierwszy stopień odbędzie się w naszym gimnazjum 30 marca o godz. 10.00. Najpierw uczestnicy dostaną do rozwiązania test zawierający pytania zamknięte, opracowany na podstawie poradnika N. Radosh i M. Łakomeckiego: „Przychodzi uczeń do prawnika…”. Uzyskanie minimum 70% punktów to warunek zakwalifikowania się do części ustnej, w której trzeba będzie przygotować wystąpienie na jeden z wylosowanych tematów. Komisja, składająca się z dwóch nauczycieli i prawnika, oceniając wypowiedź ustną, weźmie pod uwagę treść przemowy i jej wykonanie.
Do etapu okręgowego przechodzi troje uczniów z najwyższą łączną punktacją (z części pisemnej i ustnej).
Chętni do wzięcia udziału w turnieju proszeni są o zgłoszenie się do p. Katarzyny Roszak – Markowskiej, szkolnej koordynatorki Konkursu Wiedzy o Prawie. Zapisy trwają do 11 marca 2016 r.
Poradnik „Przychodzi uczeń do prawnika…” można pobrać nieodpłatnie ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości:
http://ms.gov.pl/plporadnik-prawny-dla-mlodziezy/poradnik-do-pobrania/
Regulamin konkursu: http://nowa.centrumedukacjiprawnej.pl/?page_id=599.(krm)
23
02-2016
Jak osłabić hejt?
Ci, którzy kiedyś padli ofiarą mowy nienawiści, może będą sobie lepiej radzić z tym zjawiskiem, a ci, którzy sami hejtowali, miejmy nadzieję, że po szkolnej dyskusji zastanowią się kilka razy, zanim cokolwiek powiedzą lub opublikują. Przynajmniej taki był cel organizatorów rozmowy na temat źródeł i skutków hejtu.
Mowa nienawiści to używanie języka w celu znieważenia, pomówienia lub rozbudzenia nienawiści wobec osoby, grupy czy instytucji. Jest narzędziem rozpowszechniania antyspołecznych uprzedzeń i dyskryminacji ze względu na rozmaite cechy, takie jak: rasa, pochodzenie etniczne, status społeczny, płeć czy światopogląd religijny.
Uczestnicy dyskusji panelowej zastanawiali się nie tylko nad źródłami i skutkami hejtu, ale próbowali też szukać rozwiązań mających na celu osłabienie tego niepokojącego zjawiska. Do przyczyn mowy nienawiści szkolna grupa ekspertów zaliczyła m.in. brak własnego życia i osobistą frustrację, którą hejter rozładowuje na niewinnej osobie. Wśród skutków młodzież wymieniła załamanie nerwowe, osamotnienie, depresję oraz próby samobójcze. Eksperci ani grupa przysłuchująca się rozmowie nie zgodzili się z tezą, iż reakcja na hejt zależy od poziomu inteligencji danej osoby. Gimnazjaliści byli zgodni, że jest ona uzależniona przede wszystkim od odporności psychicznej oraz od tego, czy ma się wsparcie w tym trudnym momencie.
W trakcie dyskusji p. Katarzyna Roszak - Markowska zaprezentowała stanowiska osób badających zjawisko hejtu, wśród których dominuje przekonanie, iż gdyby zajrzeć do mózgu osoby ubliżającej komuś, to zobaczylibyśmy pobudzenie tzw. układu nagrody, odpowiadającego za poczucie satysfakcji. Tego samego, który się uaktywnia choćby na widok ukochanej osoby. Naukowcy wskazują też na niedojrzałość kory przedczołowej związanej z kontrolą emocji i przestrzeganiem norm społecznych.
Dyskusję "Źródła i skutki hejtu" zainicjowała szkolna grupa Amnesty International przy współpracy z SU. Organizatorzy proszą jeszcze raz, abyście dzielili się pomysłami na osłabienie mowy nienawiści, zapisując je na arkuszach powieszonych na górnym korytarzu. (krm)
Źródła i skutki hejtu - prezentacja multimedialna
Mowa nienawiści to używanie języka w celu znieważenia, pomówienia lub rozbudzenia nienawiści wobec osoby, grupy czy instytucji. Jest narzędziem rozpowszechniania antyspołecznych uprzedzeń i dyskryminacji ze względu na rozmaite cechy, takie jak: rasa, pochodzenie etniczne, status społeczny, płeć czy światopogląd religijny.
Uczestnicy dyskusji panelowej zastanawiali się nie tylko nad źródłami i skutkami hejtu, ale próbowali też szukać rozwiązań mających na celu osłabienie tego niepokojącego zjawiska. Do przyczyn mowy nienawiści szkolna grupa ekspertów zaliczyła m.in. brak własnego życia i osobistą frustrację, którą hejter rozładowuje na niewinnej osobie. Wśród skutków młodzież wymieniła załamanie nerwowe, osamotnienie, depresję oraz próby samobójcze. Eksperci ani grupa przysłuchująca się rozmowie nie zgodzili się z tezą, iż reakcja na hejt zależy od poziomu inteligencji danej osoby. Gimnazjaliści byli zgodni, że jest ona uzależniona przede wszystkim od odporności psychicznej oraz od tego, czy ma się wsparcie w tym trudnym momencie.
W trakcie dyskusji p. Katarzyna Roszak - Markowska zaprezentowała stanowiska osób badających zjawisko hejtu, wśród których dominuje przekonanie, iż gdyby zajrzeć do mózgu osoby ubliżającej komuś, to zobaczylibyśmy pobudzenie tzw. układu nagrody, odpowiadającego za poczucie satysfakcji. Tego samego, który się uaktywnia choćby na widok ukochanej osoby. Naukowcy wskazują też na niedojrzałość kory przedczołowej związanej z kontrolą emocji i przestrzeganiem norm społecznych.
Dyskusję "Źródła i skutki hejtu" zainicjowała szkolna grupa Amnesty International przy współpracy z SU. Organizatorzy proszą jeszcze raz, abyście dzielili się pomysłami na osłabienie mowy nienawiści, zapisując je na arkuszach powieszonych na górnym korytarzu. (krm)
Źródła i skutki hejtu - prezentacja multimedialna
Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28
e-mail: staremiasto@op.pl
www.spstaremiasto.pl
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28
e-mail: staremiasto@op.pl
www.spstaremiasto.pl