1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT

16

10-2016

Żeby nie być fioletowym
Wbrew pozorom uczenie się nie jest tylko i wyłącznie domeną szkoły. I to nie szkoła – jakby się mogło wydawać – rozlicza nas ostatecznie z efektów edukacyjnych. A kto/co tego dokonuje? Życie. Banalne aż nudne, ale prawdziwe. I o tym próbował przekonać uczniów klasy I s absolwent naszego gimnazjum Jarosław Mielcarek, który pomógł niedawno p. Katarzynie Roszak-Markowskiej w prowadzeniu lekcji języka polskiego.

W tym roku postanowiliśmy częściej organizować na terenie gimnazjum spotkania z absolwentami, rodzicami i… sąsiadami. Po co? Aby uświadomić Wam, droga młodzieży, realną wartość edukacji. Pokazać, że to, czego się uczycie, nie służy przede wszystkim zdobywaniu jak najlepszych stopni. A a już na pewno nie jest naszym zamiarem zaśmiecanie Waszego cennego mózgu stertą nieprzydatnych wiadomości i męczenie Was kształtowaniem zbędnych umiejętności.

- Być może teraz, jak siedzicie na matematyce i patrzycie na cyfry, to zasypiacie z nudów i denerwujecie się, pytając, po co wam to potrzebne – mówił J. Mielcarek podczas spotkania z uczniami klasy sportowej. – Też tak miałem. Często… (śmiech). Ale uwierzcie mi, dzisiaj prowadzę biznes w Anglii, zatrudniam pracowników, chcę się dalej rozwijać i powiem wam, że bez tych umiejętności nic bym nie uzyskał. Szkoła to najlepsze miejsce na to, żebyście ćwiczyli to, co później zadecyduje o waszym życiu, o tym, czy będziecie podróżować, zwiedzać świat, czy będziecie siedzieli w domu przed komputerem, a rodzice będą was utrzymywać ze swoich emerytur. Te same cyfry, które dzisiaj oglądacie na tablicy, mogą zamienić się w pieniądze. Dzisiaj, jak popełnicie błąd, co jest normalne, źle dodacie, pomnożycie, to wam po prostu wyjdzie zły wynik, w najgorszym razie dostaniecie słabszą ocenę. I to jest bajka. W życiu dorosłym, jak przez brak podstawowych umiejętności coś źle zaplanujecie, źle skalkulujecie, stracicie pieniądze. A być może nie tylko pieniądze, możecie stracić znacznie więcej: np. czyjeś zaufanie, szacunek do samego siebie… I odwrotnie, jeśli dobrze przeanalizujecie różne rozwiązania, wybierzecie właściwą strategię i dobrze policzycie, to osiągniecie sukces.

Absolwent w dalszej części spotkania zwrócił uwagę na niezwykle ważne w dalszym życiu umiejętności, takie jak czytanie ze zrozumieniem, analiza i interpretacja oraz kreatywne pisanie. Przyznał, iż żałuje, że nie zawsze się przykładał do polskiego, bo gdyby tak było, więcej by osiągnął.

- Bardzo lubiłem język polski i panią (śmiech), ale nie przykładałem się zbytnio do nauki. Zachowywałem się tak jak… ty teraz – zwrócił się gość do jednego z uczniów. – I wiesz co? Strasznie tego żałuję! Bo to na języku polskim uczysz się przede wszystkim czytania ze zrozumieniem, czytania między wersami. To są chyba najważniejsze umiejętności we współczesnym świecie. Mamy zalew informacji, trzeba je „tylko” zrozumieć i odpowiednio wykorzystać do naszych celów. Jak ty tego nie zrobisz, zrobi to za ciebie konkurencja.

Absolwent opowiadał pierwszakom o pisaniu i redagowaniu umów, o pułapkach, w które wpadają mniej wprawni w sztuce czytania oraz o konsekwencjach, które w szkole skończyłyby się w najgorszym wypadku otrzymaniem niskiej oceny, natomiast w życiu – skutkują czasem utratą wszystkiego, co się do tej pory zdobyło.

- Praktykujcie na lekcjach. Wykorzystujcie te 45 minut na doskonalenie swoich umiejętności. Ja zmarnowałem wiele czasu, dlatego musiałem potem gonić moich lepiej wykształconych kolegów. Oni chodzili do klubów, bawili się – jak jesteś dorosły, masz mnóstwo możliwości (śmiech) – a ja nadrabiałem braki, żeby się nie wstydzić, żeby coś osiągnąć.

Pan Jarosław przekonywał młodzież, żeby była aktywna podczas zajęć, nie wstydziła się wypowiadać swoich poglądów, bo umiejętność prezentacji – zdaniem gościa – bardzo pomaga w biznesie, w życiu towarzyskim i osobistym.

- Powiem wam tak – a wiem, co mówię, bo też się często wstydziłem odzywać na lekcjach, bałem się, że koledzy będą się ze mnie śmiali: Lepiej się zaczerwienić na lekcji, wśród osób, które znacie, niż być fioletowym całe życie. Co się stanie, jak teraz coś wam się nie uda? Ktoś się zaśmieje? OK. Innym razem wy też się uśmiechniecie. Jesteście wśród swoich kolegów, znacie się, to jest komfortowa sytuacja, żeby się uczyć. O wiele gorzej będzie wam szła nauka wypowiadania się wśród osób, od których będzie zależał wasz los. Wtedy jest o wiele, wiele trudniej. Dlatego nie marnujcie czasu. Zobaczycie, czym to w przyszłości zaprocentuje.

*

Dziękujemy panu Jarkowi za pomoc w edukacji gimnazjalistów. Gratulujemy zdolności trenerskich i dotychczasowych sukcesów. Życzymy nieustawania w pracy nad własnym rozwojem, a co za tym idzie, dalszych osiągnięć, które będą „tylko” skutkiem ubocznym ogromnego wysiłku, który Pan cały czas wkłada, żeby świat i siebie uczynić bardziej przyjaznym… życiu. Zapraszamy częściej : ) (krm)

02

10-2016

Wojewódzkie Konkursy Przedmiotowe...
Wszystkich uczniów zainteresowanych językiem polski, językiem angielskim, językiem niemiecki, biologią, chemią, fizyką, geografią, historią i matematyką, chcących rozwijać swoje zainteresowania powyższymi przedmiotami, zachęcamy do udziału w konkursach przedmiotowych organizowanych przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w Poznaniu.

Merytorycznie konkursy obejmuje wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego z poszczególnych przedmiotów w gimnazjum poszerzone o zagadnienia szczegółowe omówione w regulaminach konkursów umieszczonych poniżej.

Konkursy organizowane są w trzech etapach: szkolny, rejonowy i wojewódzki.

Do etapu rejonowego konkursów kwalifikuje się uczeń, który na etapie szkolnym otrzymał minimum 37 punktów na 50 możliwych punktów.

Do etapu wojewódzkiego kwalifikuje się uczeń, który otrzymał na etapie rejonowym minimum 40 na 50 możliwych do zdobycia punktów.

Regulamin Wojewódzkiego Konkursu Biologicznego
Regulamin Wojewódzkiego Konkursu Chemicznego
Regulamin Wojewódzkiego Konkursu Fizycznego
Regulamin Wojewódzkiego Konkursu Geograficznego
Regulamin Wojewódzkiego Konkursu Historycznego
Regulamin Wojewódzkiego Konkursu Języka Niemieckiego
Regulamin Wojewódzkiego Konkursu Języka Angielskiego
Regulamin Wojewódzkiego Konkursu Języka Polskiego
Regulamin Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego

Terminarz konkursów przedmiotowych (etap szkolny)

13 października(czwartek)- Wojewódzki Konkurs Języka Polskiego
19 października (środa)- Wojewódzki Konkurs Języka Niemieckiego
20 października (czwartek)- Wojewódzki Konkurs Biologiczny
21 października (piątek)- Wojewódzki Konkurs Chemiczny
26 października (środa)- Wojewódzki Konkurs Fizyczny
27 października (czwartek)- Wojewódzki Konkurs Geograficzny
4 listopada (piątek)- Wojewódzki Konkurs Historyczny
9 listopada (środa)- Wojewódzki Konkurs Języka Angielskiego
10 listopada (czwartek)- Wojewódzki Konkurs Matematyczny


Wszystkich uczniów zainteresowanych wiedzą o społeczeństwie zachęcamy do udziału w Ponadwojewódzkim Konkursie Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej.

Szczegółowe informacje na temat powyższego konkursu znajdują się w Regulaminie Ponadwojewódzkiego konkursu przedmiotowego z wiedzy o społeczeństwie dla uczniów gimnazjów pod nazwą Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28
e-mail: staremiasto@op.pl
www.spstaremiasto.pl