1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT

27

02-2018

Efekt Małego Księcia
Z tego co wiem, żaden z nich nie jest/nie był pilotem. Francuskiego też raczej nie znają. Władają za to dobrze językiem polskim i sprawnie się poruszają w jego literackiej wersji. Poznali „Małego Księcia” w przekładzie Jana Szwykowskiego, a wybrane fragmenty powieści A. de Saint-Exupery’ego w gwarze wielkopolskiej. Dzięki swojemu koledze, który również ma ciekawy kontakt z rzeczywistością… (To nie była ironia). I pewnie to wszystko razem (istniejące i nieistniejące) zainspirowało uczniów klasy IIIa do napisania rozdziału powieści „Mały Książę”.

Uczniowie mieli za zadanie stworzyć rozdział kultowego utworu opowiadający o pobycie głównego bohatera na kolejnej planecie. Napisali wszyscy (zakładam) – jedni zainspirowani magią francuskiego dzieła (lubię się czasem oszukiwać), inni trochę przymuszeni czarem instytucji nazywanej „szkołą” (czasem jestem realistką). Publikujemy dwie wzruszające historie: pierwsza opowiada o wizycie Małego Księcia na planecie Sportowca, druga o pobycie w świecie Myśliwego. Łukasz Urbański, posługując się figurą Sportowca, poruszył problem samodoskonalenia i dążenia do… I tu muszę się zatrzymać, żeby nie odebrać Czytelnikowi przyjemności lektury.

Kacper Wawrzyniak z kolei odniósł się do kwestii polowania na zwierzęta. Kto zwiedził jego wirtualną wystawę fotografii, o której pisaliśmy jakiś czas temu, chyba nie jest zaskoczony. Nie znaczy to wcale, że sam tekst niczym nie zaskakuje…

Co urzeka w obu realizacjach? Powiem krótko: empatia, przenikliwość i umiejętność puentowania. Co jest godne podziwu? Dla mnie umiejętność stylizacji. Obaj autorzy dobrze wyczuli istotę stylu francuskiego mistrza i twórczo to wykorzystali. Chapeau bas! I na tym kończę, bo szkoda czasu. To trzeba po prostu przeczytać. Zajrzyjcie do zakładki Twórczość uczniów. A jeśli będziecie mieli niedosyt, odsyłamy do pierwowzoru. Le Petit Prince – to w oryginale. Jak ktoś nie czuje się na siłach – Mały Książę po polsku : ) (krm)

07

02-2018

Dzień Bezpiecznego Internetu
Internet sam w sobie nie jest ani zły, ani dobry – jest po prostu narzędziem… Tak jak np. samochód, który ułatwia i przyspiesza komunikację, ale z jego używaniem wiąże się pewne ryzyko. Nasze bezpieczeństwo jest w dużym stopniu zależne od zachowania innych ludzi. Konieczne staje się zarówno na drodze, jak i w cyberprzestrzeni, stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Wiele zależy również od nas samych, nie należy poruszać się w Sieci nie przestrzegając podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Internet zrewolucjonizował wiele dziedzin ludzkiego życia. Jako narzędzie pracy i rozrywki stał się niezbędny w większości firm, instytucji i w coraz większej liczbie gospodarstw domowych. Umożliwia wszechstronną komunikację i ułatwia kontakty niwelując ograniczenia przestrzenne i zapewniając porozumiewanie się w czasie rzeczywistym. Ułatwia naukę i rozwijanie zainteresowań.

6 lutego 2018r. obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Bezpiecznego Internetu pod hasłem „Tworzymy kulturę szacunku w sieci” wolontariusze we współpracy z Samorządem Uczniowskim przygotowali gazetkę promującą prywatność i bezpieczeństwo w sieci, ponadto wszystkie klasy IV – VII oraz II – III gimnazjum miały za zadanie podczas godzin z wychowawcą przygotować plakat pt. „Uczeń bezpieczny w sieci”, dzięki temu korytarze naszej szkoły stały się źródłem informacji dla wszystkich jak bezpiecznie serfować po Internecie. Dodatkowo Szkolny Klub Wolontariatu Wielkoduchy: Julia Głuchowska IVa, Oliwia Kwiecińska IVa, Maja Piasecka IVa, Martyna Grabarek IVa, udzieliły rad młodszym koleżankom i kolegom z I etapu edukacyjnego „Jak bezpiecznie korzystać z Internetu” oraz wręczyły każdemu uczniowi odznakę w formie naklejki by wszyscy pamiętali o dniu bezpiecznego Internetu.

Pedagodzy: Marta Kraska i Julita Paściak realizują w tym roku szkolnym działania w ramach ogólnopolskiego konkursu „Uczeń bezpieczny w sieci - IV edycja” , który trwa do 30 kwietnia 2018r. W związku z tym w naszej szkole organizowane są pogadanki z uczniami „Nie jestem anonimowy w sieci”, „Jak spędzam czas wolny w sieci”, „Autoprezentacja uczniów na portalach społecznościowych” jak i spotkania z policjantem nt bezpieczeństwa w sieci oraz wiele innych działań. Szkoły, które wykonają zadania przewidziane regulaminem konkursu, otrzymają certyfikaty „Uczeń bezpieczny w sieci”. (MK)

30

01-2018

Moda na „Gżegżółkę”
W najbliższą środę (7 lutego) odbędzie się szkolny etap Gminnego Sprawdzianu Ortograficznego „Gżegżółka”. Zmagania z tekstem dyktanda na tym szczeblu są indywidualne. Do rundy finałowej przechodzą trzy osoby z najlepszymi rezultatami. I to one wejdą w skład zespołu, który będzie reprezentować szkołę na etapie gminnym.

W turnieju na szczeblu finałowym biorą udział 3-osobowe drużyny gimnazjalistów z terenu gminy Stare Miasto – których w tym roku mogą wesprzeć również uczniowie klas VII – nauczycieli (z wyłączeniem polonistów), rodziców, urzędników, przedstawicieli władzy samorządowej, lokalnych przedsiębiorców oraz przedstawicieli służb mundurowych. Uczestnicy zespołowo walczą o tytuł Gminnego Mistrza Ortografii. Przypadnie on teamowi, który zbierze na swoim koncie najmniejszą liczbę punktów karnych za ewentualne błędy ortograficzne i interpunkcyjne (szczegóły punktacji w regulaminie).

„Gżegżółka” to impreza środowiskowa z 9-letnią tradycją, organizowana przez Gimnazjum w Starym Mieście, a od 2018 r. – Szkołę Podstawową w Starym Mieście. Głównym celem turnieju, adresowanego do mieszkańców naszej gminy, jest promowanie wartości edukacji. Hasło przewodnie tegorocznej edycji to „Moda”.

O szczegóły na temat konkursu możecie pytać p. Katarzynę Roszak-Markowską, koordynatorkę GSO „Gżegżółka”. Podajemy też link do regulaminu turnieju. (krm)

Regulamin Gminnego Sprawdzianu Ortograficznego „Gżegżółka”

22

01-2018

Konkurs na komentarz
Kto chciałby się sprawdzić w roli komentatora bieżącego wydarzenia, ma szansę spróbować swoich sił, biorąc udział w turnieju organizowanym przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego „Konkurs na komentarz”. Inicjatywa krakowskich filologów jest adresowana do uczniów klas VII szkoły podstawowej oraz II i III gimnazjum. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 28 lutego 2018 r.

Chyba nie muszę nikogo przekonywać, jak ważna jest umiejętność mówienia, w jakim stopniu wpływa na jakość naszego życia. Niektórych zanudzam tym skutecznie niemal co lekcję. Dla odmiany teraz napiszę kilka zdań o roli ustnej wersji wypowiedzi : ) Mówimy częściej niż piszemy. Mówiąc, załatwimy (lub nie załatwiamy) większość spraw (większości spraw), które nas dotyczą. Mówiąc, nawiązujemy i podtrzymujemy nasze relacje z innymi… Nie mam zamiaru na poważnie się nad tym rozwodzić, bo wiem, że bez problemu byście wymienili jeszcze ze sto powodów, dla których warto doskonalić tę cenną umiejętność. Tylko wiedza to jedno, a praktyka to zupełnie inna sprawa. A ja chcę Was namówić do praktykowania. Jest ku temu świetna okazja. Zachęta jakaś? Finał konkursu odbędzie się w najpiękniejszym polskim mieście. I nie chodzi o Konin… Jakieś pomysły?

Konkurs ma charakter ogólnopolski. Organizatorzy wymagają przesłania nagrania (filmu), na którym zaprezentujecie 3-minutowy komentarz do dowolnego wydarzenia sportowego, kulturalnego lub związanego ze światem mody. Praca może być wykonana w duecie. Spośród nadesłanych realizacji szanowna komisja wybierze trzy i zaprosi ich autorów na finał do… Krakowa. Jury będzie brało pod uwagę sposób wygłoszenia opinii oraz oryginalność podejścia do tematu. Udział w turnieju jest bezpłatny, a korzyści… bezcenne. Zwłaszcza te pozakonkursowe.

Zainteresowanych odsyłam do regulaminu. (krm)

REGULAMIN KONKURSU NA KOMENTARZ

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28
e-mail: staremiasto@op.pl
www.spstaremiasto.pl