1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT

07

12-2016

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ WOLONTARIUSZA
5 grudnia po raz pierwszy w naszej szkole obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Wolontariusza. Przy tej okazji odbyła się dyskusja, „Dlaczego warto podejmować działalność wolontariacką?”.

Zaproszenie do rozmowy przyjął Pan Łukasz Tomaszewski wolontariusz Fundacji Podaj Dalej, absolwentki naszej szkoły Marta Kowalska, Sandra Nowicka i Julia Matusiak oraz wolontariusze działający w szkolnym kole wolontariatu Aleksandra Grala (III b), Natalia Osajda(IIIa), Agnieszka Szczepaniak (IIIa) i Kacper Wawrzyniak (IIa).

- Wolontariat to sens życia. Czas poświęcony innym pozwala mi na poznawanie nowych ludzi, wspieranie ich w różnych sytuacjach życiowych. Czerpię radość z tych kontaktów. Sam kiedyś otrzymałem pomoc, gdyż jestem osobą niepełnosprawną. Teraz mogę dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem wspierając innych. Działanie na rzecz innych buduje moje człowieczeństwo. Pozwala mi, pomimo mojej niepełnosprawności być aktywnym członkiem społeczeństwa - mówił p. Łukasz Tomaszewski.

- Wolontariat otworzył przed nami nowe horyzonty - dodała Sandra Nowicka.

- Dzięki działalności wolontariackiej nabrałyśmy pewności siebie. W nowej szkole także angażujemy się w pomaganie innym. Wiemy jak to robić - dodała Marta Kowalska.

- Nie tylko pomagamy ludziom. Nasza ubiegłoroczna akcja wspierająca zwierzęta zachęciła nas do bycia wolontariuszami w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt w Koninie - dodała Julia Matusiak.

- Cenne jest to, że współpracujemy w grupie. Planujemy i rozdzielamy zadania, w których każdy może się spełnić. A kończy się to wspieraniem potrzebujących. Czas poświęcony na pracę w wolontariacie nie przeszkadza nam w nauce. Nauczyliśmy się planować i efektywnie gospodarować czasem - mówiła Ola Grala.

Koordynatorka szkolnego koła wolontariatu p. Renata Ganowicz-Muszyńska podziękowała wszystkim wolontariuszom za ich cenną pracę. Wyróżniła najbardziej zaangażowanych wolontariuszy Aleksandrę Gralę, Natalię Osajdę, Agnieszkę Szczepaniak, Błażeja Jakubowskiego i Kacpra Wawrzyniaka.

Odbyło się także spotkanie z „Żywą Książką”. Młodzież miała okazję porozmawiać z p. Łukaszem Tomaszewskim jak funkcjonuje osoba z dysfunkcją wzroku. Mieli szansę do-świadczyć, z jakimi barierami spotyka się osoba niedowidząca. Uczniowie zmierzyli się z własnymi stereotypami o osobach niepełnosprawnych. Zweryfikowali swoje opinie i poszerzyli wiedzę. (rgm)

28

11-2016

Nocne serialowanie
Kiedy nic nie jest oczywiste – tak streściłabym swoje wrażenia po obejrzeniu dwóch sezonów pewnego amerykańskiego serialu. Ale nie o moje wrażenia chodzi, a o odczucia młodych adeptów X muzy, którzy jakiś czas temu wzięli udział w nocy filmowej, więc wsłuchajmy się w ich głos.

- Byłam mile zaskoczona propozycją nocy filmowej. Zawsze mi się podobało, gdy inni opowiadali, jak świetnie się bawili – mówiła Ola Grala (III b). Noc filmowa była po prostu idealna, tak jak sobie ją wcześniej wyobrażałam – dodała.

Jednak nie wszyscy uczniowie klasy filmowej ucieszyli się na wieść o czekającej ich nocce na materacach rozłożonych przed ekranem w sali multimedialnej. – Na początku miałam mieszane uczucia. Z jednej strony bardzo się cieszyłam, z drugiej obawiałam, ponieważ zwykle ograniczam kontakt z ludźmi – stwierdziła odważnie Ania Działak. – Wszystkie wątpliwości zniknęły po włączeniu pierwszego odcinka serialu. „Better Call Saul” zrobił na mnie ogromne wrażenie. Amerykański klimat, tajemnicze i specyficzne zachowania niektórych bohaterów sprawiły, że chciało się oglądać kolejne odcinki. Na uwagę zasługują też ciekawe ujęcia. Mam nadzieję, że znajdę wreszcie czas, by dokończyć fenomenalny serial – wyznała rozmówczyni.

- „Better Call Saul” („Lepiej zadzwoń do Saula”) to strzał w dziesiątkę. Nigdy bym się nie spodziewała, że jakiś tasiemiec może tak zaskakiwać widza. Wielowątkowość fabuły sprawiła, że czekaliśmy na dalszy ciąg. Ciekawie zarysowane postaci co rusz odświeżały opowiadaną historię i wprowadzały ją na nieco inne tory. Niejednoznaczność bohaterów wymagała od widza ciągłego skupienia. Uwielbiam takie filmy, więc byłam w swoim żywiole. Chciałabym, żeby odbyła się jeszcze jedna noc filmowa. Dziękuję za zorganizowanie tego ciekawego wydarzenia – dodała Ola Grala.

„Better Call Saul” to spin-off kultowego serialu „Breaking Bad”. Głównego bohatera poznajemy jako Jimmy’ego McGilla, początkującego prawnika, szukającego przeznaczenia i celu w życiu. Kto ma dosyć codziennego pędu, odnajdzie się w wolnym tempie narracji. Spokojne snucie historii, skupienie się bardziej na tu i teraz niż na samej przemianie wewnętrznej bohatera, niesamowite zdjęcia gdzieś na peryferiach USA, przestrzeń nie nazbyt zagęszczona przez przedstawicieli szlachetnego gatunku homo sapiens – wszystko to sprawia, że widz ogląda kolejne odcinki i powoli wsiąka w ten (nie)obcy świat. Bez trudu odnajduje odniesienia do tego, czego zdążył już doświadczyć w życiu, w tym względności i absurdalności ludzkich ocen.

Większość scen i sekwencji zostało rozpisanych na długie, stabilne ujęcia, najczęściej filmowane w dalekich planach. Dzięki temu niezwykle ważna staje się relacja głównego bohatera z otaczającą go przestrzenią. Scena, w której Saul ćwiczy mowę obronną w sądowej toalecie, za publiczność mając jedynie rząd… pisuarów – genialna! Właściwie co chwilę można by zatrzymywać obraz i napawać się sugestywnymi kadrami.

Dzięki długim ujęciom, najczęściej niemal statycznym, odbiorca ma warunki i czas, by pomyśleć. Nieraz razem z twórcami filmu, czasami obok, czasami wbrew – to najmniej ważne. Zanurzamy się bezpiecznie w świecie przedstawionym, ograniczonym do konkretnego tu i teraz, pływamy w niespiesznej teraźniejszości, by po jakimś czasie uświadomić sobie, że tak naprawdę akcję serialu można by poszerzyć do wszędzie i zawsze. Polecamy! (krm)

PS A pisałam już, jak to niektórzy miast we władanie X muzy oddali się w ręce czcigodnego Hypnosa i niemniej cenionego Morfeusza? Podobno też mieli długie ujęcia : )

28

11-2016

Nowości wydawnicze
W październiku i listopadzie biblioteka szkolna wzbogaciła się o 64 powieści dla młodzieży. Książki zostały zakupione dzięki funduszom pozyskanym w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Przy zakupie zostały uwzględnione prośby i sugestie czytelników.

Trzy spośród tych książek przedstawiam jako propozycje, po które na pewno sięgniecie z przyjemnością. Fragmenty wybranych powieści są czytane w każdy kolejny czwartek listopada w czasie długiej przerwy.

Pierwsza z nich to „Weiser Dawidek” Pawła Huelle. Fragment czytała Ania Pydyńska z klasy IIIb. Książka opowiada o tajemniczym chłopcu, obdarzonym niezwykłymi zdolnościami, który znika pewnego upalnego dnia w niewyjaśnionych okolicznościach.

Wanessa Budzińska z klasy IIb zaprezentuje fragment „Niechcianej” Barbary Kosmowskiej. To powieść o zwyczajnej dziewczynie, gimnazjalistce mającej swoje marzenia i plany, która niestety pewnego dnia musi się samotnie zmierzyć z problemem.

Powieści Johna Greena są bardzo popularne wśród młodzieży, dlatego kolejny czytany fragment będzie pochodził z książki „Papierowe miasta”, a przeczyta go Ania Pydyńska z klasy IIIb. Główny bohater powieści poszukuje dziewczyny, która go fascynuje. Ciekawe jest to, iż podąża tropem skomplikowanych wskazówek, jakie zostawia tylko dla niego. Żeby ją odnaleźć, musi przemierzyć setki kilometrów w USA. Po drodze przekonuje się na własnej skórze, że ludzie są w rzeczywistości zupełnie inni, niż sądzimy.

Zapraszam razem z "zaczytanymi" członkami SU do wysłuchania fragmentów powieści. Zachęcam także do zainteresowania się zbiorami biblioteki - szczególnie nowościami wydawniczymi.(aw)

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28
e-mail: staremiasto@op.pl
www.spstaremiasto.pl
Gmina Stare Miasto
lm.pl - portal regionalny
Powiat koniński

Słownik polsko-angielski
ORE - Lektury i zasoby
ORE - Języki obce – Dla uczniów
ORE - Dla uczniów
Centralna Komisja Egzaminacyjna
OKE Poznań
Kuratorium Oświaty Poznań
MEN
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
Ośrodek Rozwoju Edukacji ORE
ORE - Dla rodziców
ORE - Przydatne linki – Dla rodziców