1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT

13

06-2016

Wydaliśmy tomik poetycki
„Co musi się stać z życiem nastolatków, żeby zaczęli najpierw myśleć, a potem rozmawiać z sobą poetycką frazą…”? – pyta w posłowiu do tomiku „Poezja na dwa głosy” Krzysztof Szymoniak, krytyk literacki. Oczywiście, nie znajdziemy na to pytanie prostej odpowiedzi. Nie wiadomo, co się stało, że Agata i Mateusz zaczęli pisać wiersze. Zostali twórcami – to najważniejsze. Dzięki temu powstał tomik, w którym dzielą się swoim światem z czytelnikiem. Bo bez aktywnej lektury, bez udziału odbiorcy, żaden tekst nie zaistnieje w pełni.

„Poezja na dwa głosy” zawiera utwory Agaty Piotrowskiej i Mateusza Pruskiego (III a), publikowane od dwóch lat na stronie internetowej szkoły w zakładce TWÓRCZOŚĆ. Oboje, mimo skromnego dorobku, mają na swoim koncie pierwsze sukcesy literackie. Agata jest laureatką nagrody konkursu literackiego „Wiersz Mie¬siąca” (MDK nr 2 w Poznaniu), poza tym otrzymała wyróżnienie w Turnieju Jednego Wiersza podczas Wojewódzkiego Konkursu Literackiego „Manufaktura Słowa” (MDK nr 2 w Poznaniu). Razem z Mateuszem odebrali niedawno nagrodę na Międzypowiatowym Konkursie Poetyckim „Poezja młoda – poezja nowa” (MDK w Koninie, ODN w Koninie).

Promocja książki poetyckiej „Poezja na dwa głosy” odbyła się w Bibliotece Publicznej Gminy Stare Miasto. Spotkanie rozpoczęła Julia Szkudlarek (III a) piosenką „Bajki” – skomponowaną przez Jerzego Kowalczyka do słów Agaty Piotrowskiej. Muzyczna interpretacja wiersza o urokach zaklinania rzeczywistości i o ryzyku z tym związanym urzekła nie tylko samą twórczynię… To, na ile przeżycia artystyczne, jakich dostarczyli Julia i akompaniujący jej nauczyciel muzyki, pomogły – a na ile utrudniły – autorowi posłowia podzielić się spostrzeżeniami na temat dzieła nastolatków, wie tylko sam zainteresowany. Krzysztof Szymoniak, poeta, krytyk literacki i wykładowca akademicki (UAM w Poznaniu) zwrócił uwagę na wysoki poziom literacki liryków oraz zaznaczył wyjątkowość samego wydarzenia, jakim jest publikacja tomiku gimnazjalistów. Zdaniem gościa niektóre z tekstów młodych autorów nie ustępują, pod względem formy czy złożoności uczuć i refleksji, wierszom uznanych poetów.

„Zawsze (…) zachwyca fakt, gdy objawiają się ze swoim talentem coraz młodsi autorzy i coraz młodsze autorki. Młodość literacka to jednak nie tylko talent i czysta radość tworzenia, to także potrzeba buntu (…). Młodość (…) to także potrzeba nazywania swoich uczuć i emocji. Są one szczere, czasem naiwne, niekiedy wzruszające, ale na pewno wolne od oszukańczego cwaniactwa stylistów” – czytamy w posłowiu autorstwa K. Szymoniaka.

Ciekawą oprawę artystyczną dla kilku wierszy gimnazjalistów stworzyły recytatorki Ada Bobrowska i Wiktoria Kaczmarek (III a). Ada, oprócz przekonującej interpretacji „Na moście” (M. Pruskiego) i „Kart” (A. Piotrowskiej) zaintrygowała niezwykłymi strojami wykonanymi według własnych pomysłów. Projektantka wcieliła się w postać Rina Okumure, dobrze znanego fanom mangi i anime. Rin podobno czasem bywa bardzo agresywny i wdaje się w bójki, ale tak naprawdę ma dobre serce. W stroju Ady zaprezentowała się też Karolina Grala (III a), występująca na imprezie jako vocaloid Aoki Lapis, czyli – jak powiedziała utalentowana stylistka – śliczny, słodki, kolorowy syntezator głosu.

Sporo emocji wywołała rozmowa publiczności z autorami wierszy. Najwięcej pytań zadawali gimnazjaliści, których interesowało przede wszystkim, jak doszło do tego, że Agata i Mateusz odważyli się pokazać światu swoje teksty literackie. Dorośli chcieli wiedzieć, co się wydarzyło, że zaczęli tworzyć oraz czy wzorują się na jakichś poetach. - Idę drogą / moją własną/ Idę drogą / długą i krętą – odpowiedział Mateusz, cytując fragment swojego utworu. Autor „Na moście” często bawił publiczność swoją bezpośredniością i zaskakiwał filozoficznym podejściem do wielu kwestii, jego koleżanka natomiast ujęła wrażliwością i dojrzałością. Na pytanie polonistki z Gimnazjum nr 3 w Koninie, czy istnieje jakiś sposób na zarażenie uczniów miłością do poezji, Agata odpowiedziała: - To jest trudne… Bardzo trudne, ale można to zrobić. Wydaje mi się, że nauczyciel powinien po prostu angażować się w to, co czyta i proponuje klasie. Młodzież powinna wyczuwać emocje – dodała.

Po rozmowie, która nie obyła się bez wzruszenia, Wiktoria Kaczmarek wykonała piosenkę do słów Mateusza „Stare mury” (muz. J. Kowalczyk). Autor nie krył zaskoczenia, że akurat ten wiersz doczekał się rockowej oprawy i nieco mrocznej prezentacji multimedialnej (wyk. Julia Grala i Karolina Grala). A co czuli twórcy tomiku, gdy po zakończeniu części artystycznej ustawiła się do długa kolejka po autografy? Można się tylko domyślać. Cieszy fakt, że świetnie spisali się nie tylko młodzi współautorzy, ale i publiczność, dzięki czemu duet brzmiący w „Poezji na dwa głosy” zyskał chór odbiorców na kilkadziesiąt głosów. Dziękujemy.

Imprezę przygotowali nauczyciele staromiejskiego gimnazjum (Jolanta Kowalczyk, Jerzy Kowalczyk, Renata Ganowicz-Muszyńska i Katarzyna Roszak-Markowska). W spotkaniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele samorządu lokalnego, ksiądz proboszcz, przewodnicząca GKRPA w Starym Mieście, nauczyciele okolicznych szkół, uczniowie, rodzice, dyrektorzy i pracownicy konińskich placówek kulturalno-oświatowych, w tym szefowie Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Koninie oraz Młodzieżowego Domu Kultury w Koninie.

Nad ostatecznym kształtem książki poetyckiej pracowali gimnazjaliści i nauczycielka języka polskiego. Ilustrację zdobiącą okładkę wykonała Ada Bobrowska (III a), zdjęcia autorów – Marta Olczak (III s), natomiast całość zaprojektował Mateusz Markowski (Gimnazjum nr 3 w Koninie). Wstęp i komentarze do wierszy napisała Katarzyna Roszak-Markowska, nauczycielka języka polskiego, inicjatorka przedsięwzięcia. „Poezję na dwa głosy” wydrukował DAGRAF z Koła, a całe przedsięwzięcie sfinansowała Biblioteka Publiczna Gminy Stare Miasto. Wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tomiku, serdecznie dziękujemy. (krm)

Fot. Marta Olczak, kl. III s

27

05-2016

Szkolny Dzień Nauki
Święto patrona gimnazjum – Kardynała Stefana Wyszyńskiego – po raz drugi przybrało formę festiwalu nauki i sztuki. Organizatorów imprezy wsparło tradycyjnie Centrum Chemii w Małej Skali, działające przy Pracowni Dydaktyki Chemii Wydziału Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Sympatyczne chemiczki z zespołu naukowo – dydaktycznego z Centrum Chemii w Małej Skali umiejętnie wprowadziły gimnazjalistów w „wybuchowy” świat chemii. Uczniowie podczas kilkugodzinnych warsztatów mieli możliwość przeprowadzania eksperymentów z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego. Jednak nawet najlepsze wyposażenie techniczne nie dałoby żadnych rezultatów bez zaangażowania uczestników, ich wyobraźni oraz twórczego podejścia do rozwiązywania problemów.

Ważnym elementem dnia nauki była prezentacja projektów uczniowskich. Młodzież dzieliła się wiedzą z różnych dziedzin nauki oraz prezentowała talenty i zainteresowania. Święto nauki rozpoczęło się od prezentacji projektów wykonanych przez gimnazjalistów. – Zrealizować jakiś pomysł to jedno, ale zainteresować innych naszym działaniem, to już zupełnie inna sprawa. Tego też trzeba się nauczyć – powiedziała Wioletta Dawicka, jedna z koordynatorek szkolnego dnia nauki.

Publiczność z ciekawością obejrzała doświadczenia chemiczne, podczas których gimnazjaliści z mieszaniny perhydrolu i mydła wyprodukowali „pastę słonia”, a z wody i mąki ziemniaczanej – ciecz newtonowską. Uczniowie przybliżyli również postacie sławnych chemików.

Wśród projektów nie zabrakło też propozycji dla miłośników filmu dokumentalnego. Widzowie mieli okazję obejrzeć dwa obrazy: „Feliks Działak” i „(Nie)zwykła Julia”, wyreżyserowane i wyprodukowane przez uczniów klasy filmowej, działającej od dwóch lat w naszym gimnazjum.

Celem czterech grup z klas pierwszych była natomiast rejestracja szkolnych wspomnień. Z humanistycznych projektów warto wspomnieć o prezentacji na temat mitologii słowiańskiej, różnic i podobieństw między brytyjską a amerykańską odmianą języka angielskiego oraz zagadnień dotyczących słownictwa i gramatyki języka Szekspira.

Do refleksji nad rolą nauki we współczesnym świecie skłoniły zebranych przemówienia kilkorga trzecioklasistów, którzy starali się zwrócić uwagę zarówno na pozytywne aspekty rozwoju technologiczno-naukowego, jak i na zgubne skutki postępu. O tym, że temat nie okazał się obojętny dla słuchaczy, świadczyła dyskusja sprowokowana przez młodych oratorów. Najlepszy mówca, którym zdaniem trzyosobowej uczniowskiej komisji okazał się Mateusz Pruski z kl. IIIa, zaprezentował się przed zgromadzoną publicznością w sali gimnastycznej

– Jestem pod wrażeniem argumentacji przytoczonej przez mówców oraz umiejętności oratorskich. Te wystąpienia pokazały, jak uczniowie sprawnie łączą wiedzę z różnych dziedzin i jak efektownie potrafią przekonywać do swoich racji – skomentowała Agata Wiśniewska, jedna z koordynatorek dnia nauki.

Podczas prezentacji nie zabrakło tematyki historycznej, geograficznej czy matematycznej. Uczniowie w ciekawy sposób przybliżyli religie świata oraz zdali relację z zaplanowanej i zorganizowanej przez siebie wycieczki do Warszawy.

Punktem kulminacyjnym dnia był pokaz efektownych doświadczeń chemicznych, zaaranżowanych przez chemiczki z Torunia. Doświadczenia – ku uciesze młodych miłośników nauki – realizowane były przy czynnym udziale uczniów. W zabawnej prezentacji brali udział również zaproszeni goście ze szkół podstawowych w Starym Mieście, Barczygłowie, Modle Królewskiej i Kucharach Kościelnych. Na szczęście, wybuchy okazały się na tyle bezpieczne, że nikt nie ucierpiał, najmniejszego szwanku nie doznała też konstrukcja budynku sali gimnastycznej...

Tego dnia gimnazjaliści mieli ponadto możliwość zaprezentowania swoich talentów wokalnych. Zgromadzona w sali gimnastycznej publiczność wysłuchała pieśni ludowej „W moim ogródeczku” w wykonaniu Weroniki Kaczmarek z kl. IIIa oraz popularnego przeboju Bobby’ego McFerrina, z którym zmierzył się męski kwintet „Recepta” z kl. Ia, przekonując, że nie warto się martwić.

Spotkanie w sali gimnastycznej było okazją do podsumowania konkursu filmowego „Lektury w kadrze”. Za najlepszy obraz inspirowany dziełem literackim jury jednogłośnie uznało film pt. „Mały Książę” (reż. Anna Działak), zrealizowany przez uczniów klasy filmowej (IIb).

– Na pochwałę zasługuje wybór konwencji filmu niemego z napisami, dzięki czemu obraz przybrał lekką formę sympatycznego pastiszu. Pochwalić też trzeba statyczne, staranne skomponowane kadry i dobrze dobraną ilustrację muzyczną – powiedział przewodniczący komisji Andrzej Moś (reżyser, animator ruchu filmowego, instruktor ds. filmu w KDK).

Nagrodę publiczności otrzymał natomiast obraz „I nie było już nikogo” (reż. Agata Piotrowska). Film nakręcony na podstawie słynnej powieści A. Christie został również zauważony przez komisję za „przemyślaną i czytelną konstrukcję opowiadania oraz adekwatną do tematu i gatunku czarno-białą konwencję”. Nagrodzonym gratulujemy !

Dzień promujący naukę nie byłby tak atrakcyjny, gdyby nie bezinteresowna pomoc i życzliwość okazana przez sponsorów. Podziękowania należą się:
Przedsiębiorstwu PROS - AJ Group z Modły Kolonii,
"Stolarni Braci Nawrockich",
Hurtowni AGD i Upominków "ANNA" w Żychlinie,
Zakładowi Usług Pogrzebowych M.K. Dyderscy,
Firmie DECOR Ekskluzywne Łazienki,
PZU Konin,
Radzie Rodziców Gimnazjum w Starym Mieście.

Słowa wdzięczności kierujemy też do p. Jadwigi Janiak z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Starym Mieście oraz wolontariuszy ze Szkolnego Koła Wolontariatu za zaangażowanie i pomoc w organizacji imprezy. Całe przedsięwzięcie zostało zorganizowane pod kierownictwem p. Wioletty Dawickiej i p. Agaty Wiśniewskiej. (aw, wd, krm)

Dzień nauki, czyli eksperymentowanie w staromiejskim gimnazjum.

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28, 63 241 63 22
Gmina Stare Miasto
lm.pl - portal regionalny
Powiat koniński

Słownik polsko-angielski
ORE - Lektury i zasoby
ORE - Języki obce – Dla uczniów
ORE - Dla uczniów
Centralna Komisja Egzaminacyjna
OKE Poznań
Kuratorium Oświaty Poznań
MEN
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
Ośrodek Rozwoju Edukacji ORE
ORE - Dla rodziców
ORE - Przydatne linki – Dla rodziców