1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT

20

11-2016

Po co poezja klasie IIIb?
Nie ukrywam, że zainteresowanie młodzieży literaturą, a tym bardziej poezją nie należy do zadań z serii łatwe, proste i przyjemne. Jednak wbrew pozorom, jak się przedrze taki dinozaur, jakim jest czasami dla nastolatków nauczyciel ze swoją tablicą wyposażoną w kredę (ta dekoracja nam zdecydowanie nie pomaga!) przez magiczną granicę do najdelikatniejszych warstw młodego człowieka, to nie ma innego rezultatu niż sukces. Uczniów, ludzkiego potencjału.

Dlatego trudno wyzwolić kreatywność?
Powodów jest kilka, ale skupię się na jednym: lęk przed kreatywnością (czyt. lęk przed samodzielnością w myśleniu). Ludzie kreatywni są skazani na samotność, bo nie powielają utartych wzorców, tylko tworzą NOWE. Żeby być kreatywnym, trzeba być odważnym i wytrwałym. Thomas Edison mówił, że innowacja w 99% to wysiłek, a w 1% inspiracja. Zdaniem Oskara Wildea ludzie rozsądni próbują się dostosować do otaczającego ich świata, a ludzie nierozsądni próbują go zmienić. W związku z tym cały postęp zawdzięczamy ludziom nierozsądnym. Ludzie uznawani za twórczych dostrzegają coś, czego inni nie widzą. Ludzie mało twórczy uznają porządek zastany za naturalny, a zmianę traktują jako zamach na ten porządek.

Po co ten wstęp?
Żeby przypomnieć o jednym z naszych (ludzkich) największych skarbów: kreatywności. Żeby dodać odwagi tym, którzy duszą się w skostniałych, sztucznych formach i pragną czegoś innego, czegoś, co odpowiada na ten czas, na te wyzwania, na potrzeby, które teraz domagają się od nas konkretyzacji. Kreatywność polega na nieustannej zmianie schematów myślowych. Wiemy, że jest to trudne i wymaga odwagi oraz ciężkiej, wytrwałej pracy. Można zapytać zatem, po co to nam? O. Wilde wspomniał o postępie, mając na myśli postęp ludzkości, ale można się skupić na osobistym postępie – na rozwoju własnej osobowości. Czy my dla siebie nie jesteśmy wystarczającym „powodem”, by się rozwijać? By budować coraz wspanialszą konstrukcję zwaną Ania, Julia, Lidka, Patrycja, Sylwia, Ola, Kinga, Dominik, Rafał, Alan, Jacek, Kacper, Kamil…? Każdy niech sobie sam odpowie. Każdy niech sobie wyobrazi świat złożony z takich „rozbudowanych konstrukcji”…

Dlaczego poezja?
Osoba kreatywna ma zdolność łączenia istniejących, często niedostrzeganych w swojej rozciągłości przez innych faktów, zjawisk, procesów, pojęć... Można być twórczym, nie tylko pisząc czy malując obrazy, ale również zajmując się prawem, medycyną, gotowaniem czy naprawą samochodów. Niedawno uczniowie klasy filmowej (III b) wykazali się kreatywnością podczas tworzenia wiersza wolnego. Pewnie równie dobrze poszłoby im w wymyślaniu nowych potraw, ale tym razem padło na literaturę.

Wiersz wolny to wdzięczna forma, bo niczym nie krępuje twórczego myślenia. Wystarczy wsłuchać się w siebie, zaufać swojej intuicji, wrażliwości, potem znaleźć odpowiednie słowa (klasa filmowa szukała ich w… gazetach), posklejać je odpowiednio (czasem dosłownie) i jest. Stajemy się autorem, nie biernym odbiorcą, a twórcą. Pisanie wymaga odwagi, bo to wyrażanie siebie, własnych poglądów nie po cichu, nie fałszywie okraszonych, by nie narazić się innym, tylko tak… naturalnie, w zgodzie z własnymi emocjami, nastrojem. W zgodzie ze sobą. Bo jak przekonywał kiedyś James Joyce (ten od „Ulissesa”): Poezja, nawet pozornie najbardziej fantastyczna, zawsze jest buntem przeciwko sztuczności, buntem, w pewnym sensie, wobec rzeczywistości.

Jak im wyszło?
Osobiście, prawdziwie, jednym słowem – cytując mistrza – fantastycznie. Jedni pisali o swoich lękach przed byciem sobą, o odkrywaniu siebie, lęku przed dorosłością, inni o potrzebie działania i brania odpowiedzialności za to, co się wokół nas dzieje, jeszcze inni zareagowali spontanicznie na sytuację polityczną na świecie, a konkretnie na wygraną Trumpa w wyborach prezydenckich. Wszystkie wiersze znajdziecie w zakładce TWÓRCZOŚĆ UCZNIÓW. Zachęcam do lektury, tym bardziej, że jedna z uczennic zdecydowała się na samodzielny debiut. Kto? Zobaczcie sami. (krm)

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28, 63 241 63 22
Gmina Stare Miasto
lm.pl - portal regionalny
Powiat koniński

Słownik polsko-angielski
ORE - Lektury i zasoby
ORE - Języki obce – Dla uczniów
ORE - Dla uczniów
Centralna Komisja Egzaminacyjna
OKE Poznań
Kuratorium Oświaty Poznań
MEN
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
Ośrodek Rozwoju Edukacji ORE
ORE - Dla rodziców
ORE - Przydatne linki – Dla rodziców