1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT

30

01-2018

Moda na „Gżegżółkę”
W najbliższą środę (7 lutego) odbędzie się szkolny etap Gminnego Sprawdzianu Ortograficznego „Gżegżółka”. Zmagania z tekstem dyktanda na tym szczeblu są indywidualne. Do rundy finałowej przechodzą trzy osoby z najlepszymi rezultatami. I to one wejdą w skład zespołu, który będzie reprezentować szkołę na etapie gminnym.

W turnieju na szczeblu finałowym biorą udział 3-osobowe drużyny gimnazjalistów z terenu gminy Stare Miasto – których w tym roku mogą wesprzeć również uczniowie klas VII – nauczycieli (z wyłączeniem polonistów), rodziców, urzędników, przedstawicieli władzy samorządowej, lokalnych przedsiębiorców oraz przedstawicieli służb mundurowych. Uczestnicy zespołowo walczą o tytuł Gminnego Mistrza Ortografii. Przypadnie on teamowi, który zbierze na swoim koncie najmniejszą liczbę punktów karnych za ewentualne błędy ortograficzne i interpunkcyjne (szczegóły punktacji w regulaminie).

„Gżegżółka” to impreza środowiskowa z 9-letnią tradycją, organizowana przez Gimnazjum w Starym Mieście, a od 2018 r. – Szkołę Podstawową w Starym Mieście. Głównym celem turnieju, adresowanego do mieszkańców naszej gminy, jest promowanie wartości edukacji. Hasło przewodnie tegorocznej edycji to „Moda”.

O szczegóły na temat konkursu możecie pytać p. Katarzynę Roszak-Markowską, koordynatorkę GSO „Gżegżółka”. Podajemy też link do regulaminu turnieju. (krm)

Regulamin Gminnego Sprawdzianu Ortograficznego „Gżegżółka”

22

01-2018

Konkurs na komentarz
Kto chciałby się sprawdzić w roli komentatora bieżącego wydarzenia, ma szansę spróbować swoich sił, biorąc udział w turnieju organizowanym przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego „Konkurs na komentarz”. Inicjatywa krakowskich filologów jest adresowana do uczniów klas VII szkoły podstawowej oraz II i III gimnazjum. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 28 lutego 2018 r.

Chyba nie muszę nikogo przekonywać, jak ważna jest umiejętność mówienia, w jakim stopniu wpływa na jakość naszego życia. Niektórych zanudzam tym skutecznie niemal co lekcję. Dla odmiany teraz napiszę kilka zdań o roli ustnej wersji wypowiedzi : ) Mówimy częściej niż piszemy. Mówiąc, załatwimy (lub nie załatwiamy) większość spraw (większości spraw), które nas dotyczą. Mówiąc, nawiązujemy i podtrzymujemy nasze relacje z innymi… Nie mam zamiaru na poważnie się nad tym rozwodzić, bo wiem, że bez problemu byście wymienili jeszcze ze sto powodów, dla których warto doskonalić tę cenną umiejętność. Tylko wiedza to jedno, a praktyka to zupełnie inna sprawa. A ja chcę Was namówić do praktykowania. Jest ku temu świetna okazja. Zachęta jakaś? Finał konkursu odbędzie się w najpiękniejszym polskim mieście. I nie chodzi o Konin… Jakieś pomysły?

Konkurs ma charakter ogólnopolski. Organizatorzy wymagają przesłania nagrania (filmu), na którym zaprezentujecie 3-minutowy komentarz do dowolnego wydarzenia sportowego, kulturalnego lub związanego ze światem mody. Praca może być wykonana w duecie. Spośród nadesłanych realizacji szanowna komisja wybierze trzy i zaprosi ich autorów na finał do… Krakowa. Jury będzie brało pod uwagę sposób wygłoszenia opinii oraz oryginalność podejścia do tematu. Udział w turnieju jest bezpłatny, a korzyści… bezcenne. Zwłaszcza te pozakonkursowe.

Zainteresowanych odsyłam do regulaminu. (krm)

REGULAMIN KONKURSU NA KOMENTARZ

17

01-2018

Cyberbezpieczeństwo na co dzień
Czy tylko wojskowi zmagają się z atakami hakerów? Jak zabezpieczyć komputer przed atakami osób próbujących przejąć nad nami kontrolę?

Na te i inne pytania uczniowie klas siódmych oraz gimnazjalnych mogli uzyskać odpowiedź 17 stycznia podczas wykładu „Cyberbezpieczeństwo na co dzień”, który został zaprezentowany w ramach Wykładów Otwartych prowadzonych na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wykład przedstawili dr inż. Henryk Gierszał z Zakładu Informatyki Stosowanej UAM, interesujący się zagadnieniami transmisji w kanale radiowym, oraz mgr inż. Mateusz Rajewski – absolwent Politechniki Poznańskiej prowadzący na co dzień prace badawczo-rozwojowe w obszarze systemów bezpieczeństwa infrastruktury IT w zakresie monitorowania jakości usług w sieciach radiokomunikacji ruchomej, a także rozwiązań dla przemysłu kosmicznego.

Niemal każdego dnia, na łamach prasy, pojawiają się informacje dotyczące cyberbezpieczeństwa. Ten problem dotyka każdego, zarówno sektora gospodarki, jak i wojska. Każdy jest dziś na linii frontu w cyberprzestrzeni. Podczas wykładu zostały zaprezentowane rozwiązania pozwalające zabezpieczyć komputer przed atakami hakerów próbujących przejąć czyjeś informacje, pieniądze lub sparaliżować funkcjonowanie usług istotnych dla obywateli, takich jak np. służba zdrowia. Omówione zostały podstawowe zasady zabezpieczenia komputerów i sieci bazujące na filtracji adresów. Prowadzący wykład pokazali rozwiązanie programowe umożliwiające wykrycie prób ataku oparte na współpracujących ze sobą sieci neuronowej oraz algorytmie genetycznym.

Nagranie z wykładu:
Cyberbezpieczeństwo na co dzień

Po wykładzie, pod opieką prof. dr hab. Rufina Makarewicza z Instytutu Akustyki, uczniowie zwiedzili komorę bezechową. W „kabinie ciszy” doświadczyli, jak działa cisza, czyli brak jakiegokolwiek sygnału, na człowieka. Przekonali się, że efekty akustyczne wskazują na decydujący wpływ mózgu na proces słyszenia. Okazuje się, że czasami słyszymy coś, czego nie ma w sygnale akustycznym.

W drodze powrotnej, w czasie zorganizowanego quizu, uczniowie mieli okazję zaprezentować zdobytą wiedzę. Okazało się, że zastosowane przez uczniów techniki zapamiętywania są skuteczne, ponieważ odpowiedzieli poprawnie na prawie wszystkie pytania. Gratulacje! (wd)

14

01-2018

Ma powody do robienia zdjęć…
Jedni lubią patrzeć, inni wolą być widziani. Jeśli ktoś chce robić dobre zdjęcia, na pewno musi lubić patrzeć. Artysta fotograf powinien też przynajmniej wiedzieć, jak to jest być widzianym. Nie oglądanym – niczym towar na ekspozycji – a widzianym. Czy Kacper Wawrzyniak (kl. III a) lubi i umie patrzeć? Czy wie, jak patrzeć, by obiektyw nie uśmiercił (nie uprzedmiotowił) fotografowanego obiektu? Czy umie wydobyć z niego to, co dotąd istniało nieznane? Na te pytania każdy musi sobie odpowiedzieć sam, oczywiście, po obejrzeniu zdjęć młodego fotografa.

Gimnazjalista od dwóch lat stara się uwieczniać nieuchronne, czyli przemijanie. Przez ten czas zrobił tysiące zdjęć, naturalnie, nie wszystkie spełniały jego oczekiwania. Rzadko kiedy też był pewien, czy te wybrane rzeczywiście najlepiej oddają sens widzianego.

– Często robię zdjęcia seriami. Potem trzeba dokonać selekcji. Z setek obrazów wybrać kilka, tych najciekawszych…. Proces eliminacji jest naprawdę trudny. Poza fotografiami, które ewidentnie nie wyszły, ciężko którąś usunąć. Każda jest inna, bo zapisuje coś innego, nawet jeśli obiekt pozostaje ten sam – dzieli się swoimi wątpliwościami Kacper.

Uwielbia fotografować przyrodę. W jego galerii można znaleźć m.in. działy „Zwierzęta”, „Ptaki”, „Zwierzęta”, „Owady” czy „Rośliny”. Kacprowi udało się udokumentować niektóre zachowania i zwyczaje zwierząt. Oglądając zdjęcia, jesteśmy pewni, że osoba stojąca za obiektywem nie przechodzi obojętnie obok istot żywych, i nie traktuje przedmiotowo dzieł natury.

– Fotografowanie wpłynęło na sposób, w jaki postrzegam przyrodę. Więcej rejestruję, stałem się uważniejszy i pokorniejszy wobec wszelkich przejawów życia. Poprzez wielogodzinne obserwacje poszerzyłem wiedzę na temat zwierząt, ich zwyczajów, zachowań. To spowodowało, że jestem bardziej świadomy mechanizmów rządzących tą wielką całością, do jakiej i my należymy – dodaje autor zdjęć.

Fotografowie, zapytani o najważniejsze narzędzia, jakie mają w ręku, wymieniają najczęściej kompozycję, tematykę, sposób ekspozycji oraz kolor. A co zdaniem Kacpra decyduje o jakości obrazu?

– Na pewno wybór ciekawego obiektu oraz czynność, jaką wykonuje, której ulega. Uwielbiam na przykład fotografować machanie skrzydłami, chociaż nie należy to do łatwych zadań. Ostrość, światło to są oczywistości, ale nie przeceniałbym ich znaczenia dla efektu końcowego – mówi gimnazjalista.

Pamiętając słynne zdanie T. Donovana: Problemem fotoamatora jest to, że nie ma on powodów do robienia zdjęć, gratulujemy Kacprowi wytrwałości i prawdziwej pasji, które codziennie dostarczają kolejnych argumentów za uwiecznianiem świata. Jeśli chcecie się przekonać, jak wygląda życie – a przynajmniej niektóre z jego przejawów – w interpretacji młodego autora, musicie zwiedzić internetową wystawę. Zapraszamy! Wystarczy kliknąć link : ) (krm)

https://kacperwawrzyniak.myportfolio.com


Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28
e-mail: staremiasto@op.pl
www.spstaremiasto.pl