1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT

20

06-2018

Dwa światy, wiele dróg…
Młodzi adepci X muzy ze Starego Miasta tym razem zmierzyli się z etiudą fabularną. Dwa dni intensywnej pracy warsztatowej, poprzedzone godzinami burzliwych dyskusji nad scenariuszem podczas zajęć koła filmowego, zaowocowało 3-minutowym obrazem pt. „Dwa światy”, którego premiera odbyła się podczas gali wręczenia nagród Ogólnopolskiego Konkursu Filmów Niezależnych OKFA w Kinie „Oskard”.

Gimnazjaliści zastanawiali się nad obliczami polskości oraz zależnością pomiędzy sposobami jej pojmowania a tolerancją… Temat trudny, wymagający dużej wrażliwości, wiedzy i dojrzałości. Celem filmowców było ukazanie absurdalności walki z zagrożeniami, którą poprzedza brak wiedzy karmiony stereotypami.

Film może przywodzić na myśl słynne dzieło Francisca de Goi "Gdy rozum śpi, budzą się potwory", traktowane jako rodzaj ostrzeżenia przed ciemnymi instynktami drzemiącymi w człowieku. Autor drzeworytu pokazał, co się dzieje, gdy ludzie nie filtrują poglądów, zachowań, z którymi się stykają, przez sito krytycznego umysłu. Tylko rozum jest bowiem w stanie uratować nas przed demonem, którego można nazwać po prostu… głupotą.

Uczniowie za Starego Miasta chyba powiedzieli to samo, tyle że w lżejszej konwencji, z nutką humoru i dawką muzyki popularnej...

– Gratuluję świetnego filmu – powiedział jeden z widzów obecnych w „Oskardzie”. – Młodzi pokazali ciekawy obraz człowieka. Ośmieszyli skutki chodzenia na skróty. Pokazali też, niestety, kawałek naszej polskiej rzeczywistości. Na szczęście kawałek, bo oni sobą udowadniają, że inne też mamy – dodał pan Adam.

Czy chodzenie na skróty w skomplikowanych procesach poznawczych wychodzi komukolwiek na dobre? Neurobiolodzy od lat udowadniają, że najczęściej nie. Tyle że mózg z natury jest leniwy i podobno tak lubi. Trzeba zatem włożyć dużo wysiłku, żeby go zmusić do wyboru trudniejszej drogi („z dziurami po kolana” – jakby powiedział bohater wiersza Jana Twardowskiego „Zaufałem drodze”).

„Dwa światy” powstały podczas warsztatów filmowych, zorganizowanych przez Centrum Kultury i Sztuki w Koninie. Kto wtajemniczał gimnazjalistów w techniczne arkana tworzenia fabuły? Michał. Niesamowity, niestrudzony w edukowaniu dzieci i młodzieży, fundujący zimne napoje w razie potrzeby obniżenia temperatury rozgorączkowanych wyobraźni: imć Michał Baranowski. Dziękujemy, panie Michale, dziękujemy, pani Danusiu, panie Pawle… Każdemu z Was za coś innego i każdemu z Was za to samo... Za pomoc w uwrażliwianiu młodzieży na obecność „wielu dróg” (ponad 7 miliardów ludzkich istnień) w świecie, którego nie da się pokojowo(!) skroić na jedno wyobrażenie… Za pomoc w kształtowaniu umiejętności dialogu, spotkania z INNYM – w miejsce wyniszczającej konfrontacji.

A kogo ciekawi, jak publiczność festiwalowa przyjęła film, niech zajrzy do artykułu, który ukazał się na stronie Urzędu Miejskiego w Koninie. (krm)

Fot. Paweł Hejman, Beata Mazurek, Michał Baranowski

Link do artykułu ...
http://www.konin.pl/index.php/jeden-news-new/items/nagrody-za-najlepsze-filmy-wreczone.html

17

06-2018

Szkolny Dzień Nauki
Jak Tales zmierzył piramidę Cheopsa? Do czego służy twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa? Jakie cechy powinny charakteryzować fotografa przyrody? Ile dni trwało powstanie warszawskie?

Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczniowie klas siódmych oraz drugich i trzecich gimnazjum w czasie czwartej edycji Szkolnego Dnia Nauki, który odbył się 4 czerwca 2018 roku.

Impreza była okazją do zaprezentowania przygotowywanych przez uczniów projektów edukacyjnych oraz do wzięcia udział w warsztatach chemicznych. W naukowy świat wprowadzał gimnazjalistów zespół naukowo–dydaktyczny z Centrum Chemii w Małej Skali, działający przy Pracowni Dydaktyki Chemii Wydziału Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Podczas warsztatów uczniowie mieli możliwość przeprowadzania samodzielnych eksperymentów. W tym roku tematem przewodnim doświadczeń chemicznych był ogień.

Młodzież dzieliła się swoimi umiejętnościami i wiedzą z różnych dziedzin nauki oraz ujawniała niezwykłe zainteresowania. W czasie dyskusji moderowanej Kacper (III GA) opowiedział o swojej pasji, którą jest fotografia. Pokaz projektów był również okazją do zaprezentowania talentów lingwistycznych. Zgromadzona publiczność wysłuchała rozmów w języku angielskim w czasie spontanicznych scenek sytuacyjnych w wykonaniu Kacpra i Wojtka (III GA) oraz Ani i Igora (III GA). Publiczność spacerowała również po Nowym Jorku podczas prezentacji projektu „Walking around New York” Bartka, Patryka, Maksymiliana i Julii (II GA). Jedna z grup (Eryk, Olek, Michał i Błażej z III GB) zabrała widownię w podróż do Japonii, gdzie mieliśmy okazję zwiedzić najciekawsze miejsca tego niezwykłego państwa. Podczas dnia nauki pojawiły się również utwory z niemieckiej sceny muzycznej, które zaprezentował Kacper (III GA).

Z ciekawością obserwowaliśmy widowiskowe doświadczenia chemiczne: zaczarowaną szklankę, ducha i burzę w probówce, węża Faraona, pastę słonia oraz imitację wybuchu wulkanu, czyli „lokomotywę”, a także race dymne i zwęglanie cukru w wykonaniu: Eweliny i Gabrysi (II GS), Marii (VII C), Jakuba A. i Jakuba R. (III GA), Zosi (III GA) i Wanessy (III GB) oraz Bruna, Wojtka i Mateusza (III GA).

Podczas pokazu projektu Adrian i Szymon (II GS) zdali relację z zaplanowanej i zorganizowanej przez siebie wycieczki do Warszawy, a matematyczni detektywi – Zosia (III GA) i Ola (III GB) - odkryli sposób, w jaki Tales zmierzył piramidę Cheopsa. Natalia, Mikołaj, Natalia i Marta (VII B) przybliżyli widowni tajemnice historii pisma, książki, rzeźby i architektury.

Młodzież obejrzała film inspirowany lekturą szkolną „Pamiętnik z powstania warszawskiego” w wykonaniu Karoliny i Błażeja (III GB). Setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości była inspiracją dla uczniów koła filmowego – Ani, Filipa i Igora (III GA), którzy zaprezentowali film dokumentalny oparty na wydarzeniach z historii Polski.

Na koniec każdego prezentowanego projektu odbywał się quiz, w czasie którego widownia mogła wykazać się znajomością omawianego tematu. Stosowane przez uczniów techniki zapamiętywania okazały się skuteczne, ponieważ udzielali właściwych odpowiedzi na pytania przygotowane przez twórców projektów. Za każdą poprawną odpowiedź uczniowie otrzymywali nagrody w postaci gier logicznych, ufundowane przez Radę Rodziców oraz Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.

Uczniowie byli również głównymi wykonawcami efektownych – ognistych doświadczeń chemicznych pt. „Eksperymenty na 4 ręce, a może i więcej”.

Po ogromnej porcji nauki odbył się koncert rockowy w wykonaniu Bruna i Wojciecha (III GA) oraz Bartosza (VI B), którzy wykonali covery popularnych przebojów.

Spotkanie w sali gimnastycznej było też okazją do projekcji filmu autorstwa członków koła filmowego. Widzowie obejrzeli etiudę fabularną „Dwa światy”.

Ostatnim punktem imprezy było podsumowanie Konkursu Matematyczno-Przyrodniczego „Świat wokół nas”. Wyłonieni w siedmioetapowym konkursie zwycięzcy otrzymali dyplomy oraz nagrody. Laureatami turnieju została drużyna „BEZ NAZWY” (Klaudia i Bartosz), drugie miejsce zajęła drużyna „HAKUNA MATATA” (Natalia i Mikołaj), a trzecie – „[…]” (Andrzej i Jakub). Gratulujemy!

Ten dzień nie byłby tak atrakcyjny, gdyby nie bezinteresowna pomoc i życzliwość okazana przez sponsorów:

- Państwo Agnieszkę i Macieja Tyburów,
- EBG Projekt,
- Centrum Handlowe „Ferio”,
- Przedsiębiorstwo Meblowe „Stolarnia Braci Nawrockich",
- Hurtownię AGD i Upominków „ANNA" w Żychlinie,
- Zakład Usług Pogrzebowych M.K. Dyderscy.

Szczególne podziękowania kieruję również do p. Jadwigi Janiak z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Starym Mieście oraz Rady Rodziców.

Dziękujemy również Wielkopolskiemu Kuratorowi Oświaty za wsparcie finansowe udzielone na zakup nagród i upominków. (wd)

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28
e-mail: staremiasto@op.pl
www.spstaremiasto.pl