1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT

16

12-2018

W Laboratorium Wyobraźni i na UAM
Dlaczego woda nie zawsze chce się wylać ze szklanki? Jak działa lustro fenickie? Po czym można rozpoznać gęstość cieczy? Co otrzymamy w wyniku rozszczepienia światła? Jakie kolory należy zmieszać, by otrzymać biały?

12 grudnia młodzi odkrywcy z klasy 4 B, 4 C i 5 D rozwiązywali takie zagadki w czasie zajęć w Laboratorium Wyobraźni Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego Fundacji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.


Pod okiem ekspertów próbowali, mieszali i sprawdzali po to, by zrozumieć otaczające nas zjawiska i odkryć odpowiedzi na naukowe zagadki. W nieprzeciętnie wyposażonym laboratorium, nasi entuzjaści nauki, samodzielnie przeprowadzili doświadczenia z fizyki, chemii i biologii. Poznali zjawiska z różnych dziedzin naukowych takich jak: hydrostatyka i hydrodynamika, ciśnienie, elektryczność i magnetyzm. Samodzielnie badali wiek i gatunki drzew oraz sprawdzali działanie akceleratora jonów węglowych. Za pomocą prostych narzędzi, wykonali serię eksperymentów z wodą w roli głównej, po to, by zbadać jej niezwykłe właściwości.

W ciemni obserwowali zjawiska związane ze światłem. Badali bieg promieni odbitych od lusterek oraz przechodzących przez soczewki, a także przebieg promieni przy przejściu przez pryzmat. Odkryli zasady działania lustra fenickiego oraz obserwowali powstawanie barw.

W czasie zajęć z interaktywną grą Knoocker, ćwicząc umiejętność pracy i współpracy w ciszy, poznali podstawowe zasady akustyki.

Nasi studenci Kolorowego Uniwersytetu, gdy już przekonali się, że świat nauk ścisłych, to rzeczywistość zapierająca dech w piersiach, postanowili zgłębić tajniki rozpraw sądowych.

W Auli im. prof. Zygmunta Zembińskiego, na Wydziale Prawa i Administracji UAM, uczestniczyli w symulacji rozprawy sądowej. W świat prawa w teorii i praktyce, studentów KU, zabrał dr Michał Urbańczyk z Katedry Doktryn Polityczno-Prawnych i Filozofii, w czasie wykładu „Czego nie wiedział Gumball i Zygzak McQueen?”

Nietypowy skład sędziowski: Sędzia Sprawiedliwy, Sędzia Dociekliwy, Sędzia Surowy i Sędzia Wnikliwy, wysłuchał zeznań świadka, Prokuratorzy Groźny i Srogi wygłosili mowy oskarżycielskie, a Adwokaci Dokładny, Ochronny i Precyzyjny bronili interesu oskarżonych. W rolę Sędziego Surowego wcielił się Marek Gradecki, a w roli Adwokata Precyzyjnego wystąpił Jakub Szabelski z kl. 5 D.

Wykład był również okazją do poznania procesu legislacyjnego prawa w Polsce. W spontanicznej debacie na temat ustawy „O jednym, małym prezenciku” aktywnie uczestniczyli nasi studenci. Ustawa została uchwalona znakomitą większością głosów, kilkoma przeciw i dwoma wstrzymującymi. (wd)

Galeria zdjęć

Z ostatniej chwili:
Kolejny wykład odbędzie się na Wydziale Anglistyki UAM. Asystentem wykładowcy (dr Tomasza Skireckiego) będzie Jakub Szabelski z kl. 5 D i swoje zainteresowania na temat „THE AMERICAN EMPIRE — WITH A SHORT VISIT TO THE USA” zaprezentuje studentom KU.

13

12-2018

Katarynka w rękach piątoklasistów
Nie wiem dokładnie, jak pierwotny właściciel praw autorskich „Katarynki”, czyli powszechnie (nie)znany Bolesław Prus, zareagowałby na artystyczną wizję noweli, zaproponowaną przez młodych aktorów na co dzień pracujących w Vd, ale… nie za bardzo się tym martwię. Nie dlatego, że nie zależy mi na uczuciach pisarzy, wręcz odwrotnie. A nie martwię się, bo jestem pewna, iż dobrze by się bawił jako widz.

Uczniowie Vd już drugi rok z powodzeniem eksperymentują na lekcjach języka polskiego z różnymi formami teatralnymi, czasami w sytuacjach, w których rzadko się myśli o dramie, jak choćby przy wprowadzaniu przypadków gramatycznych… Młodzi scenarzyści i reżyserzy działają z coraz większym rozmachem, a kreacje aktorskie dawno przestały być cichym echem odgrywanych postaci, wyróżniając się często bardzo indywidualnym podejściem do roli.

Autorzy scenicznej wizji „Katarynki” nie ograniczyli się w swoich teatralnych propozycjach do realiów XIX wieku, włączając umiejętnie dobrze sobie znane elementy współczesnej kultury masowej. Dzięki temu pokazali, że losy niewidomej dziewczynki nie porosły mchem oraz że bieda ma taką samą twarz – bez względu na czas i miejsce, w którym występuje. Młodzi twórcy w ciekawy sposób odzwierciedlili wewnętrzną przemianę pana Tomasza, dowodząc, iż tylko życie rozumiane jako ciągłe stawanie się, niekończący się rozwój może mieć sens i dawać człowiekowi satysfakcję. Dziękuję im za to :) (krm)

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28, 63 241 63 22
Gmina Stare Miasto
lm.pl - portal regionalny
Powiat koniński

Słownik polsko-angielski
ORE - Lektury i zasoby
ORE - Języki obce – Dla uczniów
ORE - Dla uczniów
Centralna Komisja Egzaminacyjna
OKE Poznań
Kuratorium Oświaty Poznań
MEN
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
Ośrodek Rozwoju Edukacji ORE
ORE - Dla rodziców
ORE - Przydatne linki – Dla rodziców