1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT

17

02-2019

KU poznaje Boską Proporcję
14 lutego był dniem, dla naszych studentów Kolorowego Uniwersytetu, obfitującym w wiele nowych doświadczeń. Tego dnia odwiedzili Interaktywne Centrum Bezpieczeństwa ŠKODA AUTOLAB oraz, jak co miesiąc uczestniczyli w wykładach prowadzonych na UAM w Poznaniu.

W pierwszym w Polsce, tak zaawansowanym technicznie Centrum Bezpieczeństwa, korzystając z interaktywnych eksponatów znajdujących się w 5 strefach, bawiąc się, doświadczyli wielu sytuacji drogowych. Dzięki udziałowi w projekcie, którego celem jest doprowadzenie do zmniejszenia liczby wypadków z udziałem polskich kierowców, zyskali wiedzę z zakresu szeroko rozumianej współczesnej motoryzacji i stali się ekspertami w dziedzinie ekologii, technologii, innowacji i bezpieczeństwa.

W czasie symulacji jazdy i zdarzeń drogowych, dowiedzieli się, jak zachować się w sytuacjach ekstremalnych. Przekonali się, że zapinanie pasów, to nie tylko uregulowana prawem konieczność. W symulatorze doświadczyli, jak reaguje ciało podczas zderzenia. Obserwując symulację wypadku, zobaczyli, jakie konsekwencje może mieć chwila beztroski i nieuwagi podczas jazdy oraz, jak w takich sytuacjach działają nowoczesne systemy bezpieczeństwa. W czasie warsztatów prowadzonych przez specjalistów, sprawdzili, czy są dobrze przygotowani do udzielania pierwszej pomocy, dowiedzieli się, jakie są zasady ekojazdy oraz w jaki sposób producenci samochodów wspierają kierowców w byciu Eko?

Kolejne zajęcia Kolorowego Uniwersytetu odbyły się w Collegium Mathematicum UAM w Poznaniu, na ulicy Umultowskiej w Kampusie Morasko. W czasie zajęć na Wydziale Matematyki i Informatyki, w roli asystenta dr Bartłomieja Bzdęgi z Zakładu Geometrii Algebraicznej i Diofantycznej, wystąpił Marek Gradecki z klasy 5D, który zaprezentował swoje zainteresowania dotyczące „Złotego podziału wokół nas”.

Marek, wspierany przez niezawodnych kolegów i koleżanki, w niezwykle profesjonalny sposób, wprowadził dwustuosobową rzeszę studentów Kolorowego Uniwersytetu i ich opiekunów, w tajemniczy świat Boskiej Proporcji i ciągów Fibonacciego.

Opowiedział o związku przyrody, architektury, anatomii ludzkiego ciała i piramidy Cheopsa, ze złotym podziałem odcinka. Mówił o płatkach kwiatów, których liczby, ku zaskoczeniu wszystkich, są kolejnymi elementami ciągu Fibonacciego oraz o tym, że podobnie rzecz ma się podczas wzrostu rośliny, która wypuszcza nowe pędy zgodnie z tymi samymi zasadami, a także o niezwykłych spiralach, które tworzone są przez nasiona słonecznika, kwiaty kalafiorów i brokułów. Udowodnił, mierząc odpowiednie części ciała jednej z opiekunek studentów KU (wspierany przez asystenta – Jakuba Szabelskiego), że w budowie dorosłego człowieka zachowana jest Boska Proporcja. Młody naukowiec opowiedział o związku Huraganu Irene, muszlach morskich ślimaków, sufitu w salonie jego domu oraz dzieła Leonarda da Vinci – Monaliza, ze złotą spiralą. Opowiedział o uszach Donalda Trumpa i logach niektórych znanych firm, które mają ścisły związek z Boską Proporcją. Mówił o tym, że planety naszego układu słonecznego rozchodzą się promieniście od Słońca, a galaktyki rozwijają się w rytmie tej tajemniczej złotej spirali. Na koniec zachęcił wszystkich entuzjastów nauki do odkrywania nowych rzeczy i poszukiwania złotej proporcji mówiąc: (…) szukajcie jej, a na pewno znajdziecie.

Pani dr Renata Popiołek – koordynator projektu Kolorowy Uniwersytet, gratulowała Markowi pełnego profesjonalizmu w czasie omawiania jakże trudnego zagadnienia oraz zasugerowała, że Wydział Matematyki i Informatyki UAM w Poznaniu ma już kolejnego studenta.

Dołączamy się do gratulacji!!!

W jaki sposób mnożyli liczby Egipcjanie, a w jaki Rzymianie? Czy cyfry arabskie zostały wymyślone przez Arabów? Do czego pradawnym ludziom była potrzebna umiejętność liczenia?

Na te i inne pytania entuzjaści nauki z KU znaleźli odpowiedź w czasie wykładu dr Bartłomieja Bzdęgi „Różne metody mnożenia”. Pan doktor, udowodnił, że mnożenie może być niezwykle inspirujące i jak zwykle w matematyce wymaga logicznego myślenia. Wyjaśnił również, na czym polega graficzna metoda mnożenia oraz jaki związek mają patyczki z tym powszechnie stosowanym działaniem.

I znów kolejne spotkanie młodych naukowców było niezwykle ciekawe. Tym razem rządziła matematyka i logika. Mimo, że KRÓLOWA NAUK – MATEMATYKA, nie należy do najłatwiejszych, nasi studenci zrozumieli zawiłości wykładu o nietypowych metodach mnożenia i dali temu wyraz w czasie quizu, który tradycyjnie odbywa się na zakończenie wyjazdu.

P.S. Jakże wspaniałym jest to, że kolejni studenci KU rozwijają swoje zainteresowania, że mają odwagę wystąpić przed tak zacnym audytorium i z pełnym profesjonalizmem poprowadzić wykład. Niezwykle ważnym jest również wsparcie kolegów, ich zaangażowanie i empatia. :) (wd)

Wykład Marka Gradeckiego: „Złoty podział wokół nas”

GALERIA ZDJĘĆ: "Różne sposoby mnożenia" i "Złoty podział wokół nas"


Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28, 63 241 63 22
Gmina Stare Miasto
lm.pl - portal regionalny
Powiat koniński

Słownik polsko-angielski
ORE - Lektury i zasoby
ORE - Języki obce – Dla uczniów
ORE - Dla uczniów
Centralna Komisja Egzaminacyjna
OKE Poznań
Kuratorium Oświaty Poznań
MEN
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
Ośrodek Rozwoju Edukacji ORE
ORE - Dla rodziców
ORE - Przydatne linki – Dla rodziców