1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT

25

03-2019

I Dzień Wiosny
W dniach 21 i 22 marca 2019r. Samorząd Uczniowski prowadzony przez p. Martę Kraska, p. Julitę Paściak, p. Sylwię Urycką oraz p. Julitę Ressel zorganizował obchody I Dnia Wiosny. W tym roku impreza została podzielona na dwie części.

Pierwszego dnia, w czwartek 21 marca, odbył się Szkolny Mini Playback Show dla uczniów klas IV – VIII oraz III gimnazjum. Swoje talenty taneczno – ruchowe oraz aktorskie przedstawiły klasy: IV a, IV c, V a, V d, VI a, VI b, VII a, VIII b, VIII c. Nie zabrakło zabawy, tańców oraz mnóstwa uśmiechu na twarzach uczniów i nauczycieli. Podczas narady jury na scenie odbyło się show „Jaka to melodia” dla wychowawców klas, którzy ochoczo przyjęli wyzwanie i z wielkim zaangażowaniem odgadywali tytuły utworów muzycznych. „Dzień bez pytania” dla swojej klasy wywalczyła pani Jolanta Kowalczyk – wychowawczyni klasy IV c. Gościem specjalnym imprezy był absolwent naszej szkoły Łukasz Nowicki, który zaprezentował swoje umiejętności taneczne. Po burzliwych obradach jury ogłosiło wyniki: wyróżnienie dla klasy VII a, III miejsce dla klasy VIII c, II miejsce dla klasy IV a oraz I miejsce - voucher dla całej klasy do Kina za Rogiem otrzymała klasa V d. Całą imprezę poprowadził niezastąpiony – Bartosz Zandecki, a oprawę muzyczną – Adrian Bońka. Gratulujemy zwycięzcom oraz dziękujemy wszystkim klasom za przygotowanie show i świetną zabawę.

22 marca, w piątek, odbywały się obchody I Dnia Wiosny dla uczniów I etapu edukacyjnego. Wszyscy uczniowie wraz z wychowawcami w klasach przygotowali wspólnie zdrowe II śniadanie oraz plakat pt. „Pani Wiosna”. Opiekunki SU przygotowały dla uczniów na sali gimnastycznej Szkolny Dzień Gier Planszowych. Na uczestników czekały ciekawe gry planszowe (kooperacyjne, karciane) m.in.: Zaklęta Wieża, Pszczółki, Labirynt, Kod Faraona, 6 bierze, Torcik, Halli Galli i wiele, wiele innych. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie. O godzinie 11:15 odbył się turniej międzyklasowy „Speed Cups”. Nagrodę w postaci gry dla całej klasy otrzymała III a. W tym dniu uczniowie zaskoczyli nas niesamowitymi fryzurami a to wszystko dlatego, że ten dzień ogłoszono również Dniem Szalonej Fryzury. (mk)

24

03-2019

Gżegżółka z homo communicus
Nie mam pojęcia, na ile mass media i social media to „niedośmieszna nasza komedia”, ale zapewne autor dyktanda, z którym walczyli uczestnicy kolejnej edycji Gminnego Sprawdzianu Ortograficznego „Gżegżółka”, wiedział. Może gdybym zapytała, to też zostałabym wtajemniczona, jednakowoż tak się nie stało, pomimo iż „wymiana informacji to jeden z najniezbywalniejszych atrybutów rodzaju ludzkiego”. Cóż, widać czasem i bez uczestnictwa w akcie komunikacji za homo sapiens można się uważać. Bo za „homo communicus” to już pewnie nie za bardzo.

„Aby coraz skuteczniej przekazywać swoje myśli i wyrażać emocje, człowiek nolens volens doskonalił narzędzia komunikacyjne, aż osiągnął stan, w którym jak uczniowi czarnoksiężnika wymknęły się one spod kontroli i niczym wyalienowany ciemięzca z cicha pęk nacierają na swego arcystwórcę huzia na Józia”. Gdyby ktoś chwilowo poczuł się wykluczony z globalnej wioski, jaką podobno stał się świat dzięki rozwojowi mass mediów, i nie za bardzo uczestniczył w tworzeniu sensu, czyli nie zrozumiał, o co chodzi w poprzednim zdaniu, dodam, iż mowa o mediach, które zdaniem autora – dra Zbigniewa Budnego – osiągnęły taki poziom rozwoju, że człowiek (creator medium) sam już ich „nie ogrania”. Poza tym okazało się, iż „moloch cyfrowo-internetowego uniwersum(…) narzuca użytkownikom zhomogenizowane paradygmaty międzyludzkich relacji”, a co gorsza – „spłaszcza ich inwencję i unifikuje gust, schlebiając ich predylekcji do nicnierobienia i hołubiąc wystandaryzowane wzorce”.

Nie będę dyskutować z tezami zawartymi w cytowanym fragmencie, powiem tylko, że tekst dyktanda z pewnością nie „spłaszczył inwencji” piszących ani nie zunifikował gustów, a tym bardziej nie schlebiał predylekcji „do nicnierobienia”. Wręcz przeciwnie – pomysły na zapis „znikądinąd” czy „dajmy na to pół Niemca, pół Francuza, czyli tak mniej więcej ćwierć-Europejczyka” świadczyły o niczym nieskrępowanej wyobraźni drużyn, a dwie strony kartki formatu A4 zapisane maczkiem i liczne notatki na marginaliach nie każą posądzać kogokolwiek na sali o skłonności do lenistwa.

Kończąc już te „ludyczne hocki-klocki” i wariacje na temat tekstu, którego „clou” stanowiło „często jakieś krzykliwe novum”, nadmienię tylko – „wpółleżąc ze smartfonem przy uchu bądź też pół siedząc, pół klęcząc przy klawiaturze i myszce” – że wszyscy uczestnicy tej nierównej walki dobrnęli do mety.

Na najwyższym stopniu podium stanęli nauczyciele ze szkoły podstawowej w Żychlinie (Zofia Błaszczyk, Marek Kościelski, Jakub Ciesielczyk). W tym roku równorzędną walkę z wielokrotnymi laureatami konkursu nawiązała drużyna dziennikarzy (Arleta Janiak, Bartosz Skonieczny, Sławomir Zasadzki), nieznacznie tylko ustępując laureatom. Zwycięską trójkę zamknęły Aleksandra Gomulska i Elżbieta Szabelska ze szkoły w Starym Mieście. O medal otarły się panie z ośrodka pomocy społecznej.

W zmaganiach z ortografią wzięło udział 12 trzyosobowych drużyn. Obok stałych bywalców – uczniów, przedstawicieli rad rodziców i nauczycieli ze szkół z terenu gminy, urzędników i pracowników GOPS – pojawiły się dwa nowe teamy: Klub Seniora oraz lokalni dziennikarze. Uczniów naszej szkoły reprezentowali Mikołaj Kurtas, Bartosz Kozłowski i Tomasz Kuznowicz.

Tematem przewodnim tegorocznej edycji „Gżegżółki” były media. Problematyka „czwartej władzy” przewijała się nie tylko w tekście dyktanda, ale również w elementach scenografii i prezentacji multimedialnej. Całość imprezy została zamknięta w klamry audycji radiowej, do której wykorzystano single popularnych audycji radiowych oraz rockowe utwory zapowiadane przez legendy kultowej „Trójki” – Marka Niedźwieckiego i Piotra Kaczkowskiego. W przerwie na sprawdzanie dyktand uczestnicy mieli okazję wziąć udział w spotkaniu z przedstawicielami lokalnych mediów. Arleta Janiak (Telewizja Wielkopolska) Sławomir Zasadzki (Radio Poznań) oraz Bartosz Skonieczny (Portal LM.pl) ciekawie opowiadali o specyfice pracy dziennikarzy, wskazując przy okazji na szanse i zagrożenia dla rozwoju współczesnych mediów.

Uważność i aktywne uczestnictwo w przestrzeni edukacyjnej zaaranżowanej przez organizatorów została uhonorowana nagrodą rzeczową. Tym razem upominek powędrował do Mateusza Pingota z Liśca Wielkiego, który nie tylko poprawnie rozwiązał krótki test, ale i miał szczęście przy losowaniu.

Organizatorem „Gżegżółki” była Szkoła Podstawowa w Starym Mieście. Nagrody ufundował Urząd Gminy w Starym Mieście, a lokal udostępniła biblioteka gminna. Ortograficzną ścieżkę zdrowia tradycyjnie przygotował dr Zbigniew Budny z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie. W komisji, oprócz pracownika CDN, pracowały Jolanta Fierek ze szkoły w Modle Królewskiej oraz Lidia Staszak, polonistka z III LO w Koninie. Plakat promujący imprezę zaprojektowała Anna Gąsiorowska, absolwentka Gimnazjum w Starym Mieście. Dziękujemy!

Katarzyna Roszak-Markowska
Fot. Janusz Frysiak, Zbigniew Woźniak

21

03-2019

Gminny Konkurs Kaligraficzny
Kaligrafia to sztuka starannego i estetycznego pisania, często również zdobionego artystycznie. Nauka kaligrafii kształtuje charakter oraz cierpliwość. Kiedyś była podstawowym przedmiotem w szkołach. Słownikowa definicja mówi o „umiejętności pięknego, poprawnego i starannego pisania” i chyba te trzy cechy najlepiej opisują sztukę kaligrafii. Nieodłącznym jej elementem są ornamenty i zdobienia, które sprawiają, że pismo kaligraficzne jest niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju.

15 marca 2019r. w Szkole Podstawowej im. gen. J. Bema w Starym Mieście, odbył się Gminny Konkurs Kaligraficzny pt. „Pięknie piszę”, który przygotowały: p. Ewa Papiernik, p. Renata Plucińska, p. Magdalena Bartczak-Kaźmierczak i p. Julita Ressel. Uczestniczyli w nim uczniowie klas III – VIII ze Szkół Podstawowych Gminy Stare Miasto - 32 osoby. Uczniowie byli oceniani w dwóch kategoriach wiekowych: klasy III – V oraz klasy VI - VIII. Każdy z uczestników mógł zdobyć maksymalnie 10 punktów: 6 za pięknie przepisany tekst i 4 za estetycznie wykonaną pracę, czyli ozdobienie cyfry od 1 do 9, wybranej przez ucznia. Prace oceniała komisja w składzie: pani Zofia Kurpiewska emerytowany nauczyciel, malarka (przewodnicząca komisji) oraz pani Arleta Juszczak. Pod uwagę brano następujące kryteria: staranność i płynność pisma, dopełnienie kształtów liter, estetykę i właściwe połączenia literowe, utrzymywanie się w liniaturze, poprawność odwzorowania tekstu, poprawność graficzną, ortograficzną i interpunkcyjną, oryginalność kroju pisma, czytelność pisma, ogólne walory estetyczne.

Przyznano następujące nagrody:

w kategorii klas III- V:
Zofia Fic (SP Stare Miasto),
Magdalena Liczbińska (SP Lisiec Wielki),
Michalina Nachowiak (SP Żychlin)

w kategorii klas VI- VIII:
Nikola Ratajewska (SP Stare Miasto),
Julia Jasiak (SP Barczygłów),
Oliwia Hak (SP Stare Miasto)

Wyróżnienia otrzymali:
Paulina Lewandowska (SP Lisiec Wielki),
Zofia Łazar (SP Stare Miasto),
Lena Kmieciak ( SP Lisiec Wielki),
Kinga Błażejewska (SP Stare Miasto),
Hanna Gmachowska (SP Stare Miasto),
Marta Przybylak ( SP Stare Miasto).

Nagrody specjalne otrzymały:
Amelia Berczyńska (SP Modła Królewska),
Nadia Małolepsza (SP Stare Miasto).

Nagrody książkowe i drobne upominki ufundował Urząd Gminy w Starym Mieście, słodycze Rada Rodziców, poczęstunek Organizatorzy.

Udział w konkursie przyniósł dzieciom dużo wrażeń. Najważniejszym jego przesłaniem jest to, że sztuka starannego i poprawnego pisania jest ponadczasowa i niezbędna w życiu każdego z nas. (ah)

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28, 63 241 63 22
Gmina Stare Miasto
lm.pl - portal regionalny
Powiat koniński

Słownik polsko-angielski
ORE - Lektury i zasoby
ORE - Języki obce – Dla uczniów
ORE - Dla uczniów
Centralna Komisja Egzaminacyjna
OKE Poznań
Kuratorium Oświaty Poznań
MEN
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
Ośrodek Rozwoju Edukacji ORE
ORE - Dla rodziców
ORE - Przydatne linki – Dla rodziców