1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT

03

12-2019

Medialny zawrót głowy
W piątek 29 listopada wczesnym rankiem uczniowie naszej szkoły (kl. 6d i 5c) wybrali się w podróż do kultowych miejsc świata mediów – Telewizji Polskiej i Polskiego Radia w Warszawie.

Radio od kuchni

Wycieczkę rozpoczęliśmy od wizyty w głównej siedzibie Polskiego Radia w Warszawie przy Alei Niepodległości. W podróż po radiowych studiach zabrał nas redaktor Artur Wolski, który na co dzień jest dziennikarzem I Programu Polskiego Radia. Z wielką uwagą i zainteresowaniem wsłuchiwaliśmy się w niski „radiowy” głos naszego przewodnika, który krok po kroku odsłaniał przed nami kulisy radiowego świata. Uczniowie dowiedzieli się, że Polskie Radio w tym roku skończyło 94 lata i tym samym jest najstarszym medium w Polsce. Obserwując „na żywo” pracę dziennikarzy i słuchając „na żywo” audycji radiowych, uczniowie przekonali się jak niezwykle trudnym zajęciem jest ta praca. Zawód dziennikarza wymaga ogromnego profesjonalizmu, dyspozycyjności i zaangażowania. Z rozmowy z redaktorem Wolskim dowiedzieliśmy się, jak wiele pracy wymaga rzetelne przygotowanie audycji radiowej. Dykcja, precyzja, punktualność, zachowanie parytetu w rozmowie z gośćmi, umiejętne gospodarowanie czasem antenowym to umiejętności kluczowe w zawodzie dziennikarza radiowego. Redaktor podkreślał również, jak ważne jest pielęgnowanie aparatu mowy (głównego narzędzia pracy dziennikarza) poprzez regularne wizyty u lekarzy specjalistów oraz odpowiednią rozgrzewkę przed każdym wejściem na antenę. Uczniowie naszej szkoły podczas pobytu w radio mieli okazję poprowadzić w grupach krótkie audycje autorskie, a następnie odsłuchać ich w pomieszczeniu reżyserskim. Jak na to miejsce przystało, w siedzibie radia spotkaliśmy kilka znanych gwiazd, poczynając od ikony polskiej sceny muzycznej p. Ireny Santor, a na przedstawicielce młodego pokolenia Vicky Gabor (zwyciężczyni tegorocznej Eurowizji Junior) kończąc.

Kultowe miejsca, pamiętne programy……..
Wizyta w TVP

Drugim ważnym miejscem naszej wycieczki była wizyta w gmachu Telewizji Polskiej przy ulicy Woronicza 17. Uczniowie z ciekawością oglądali znane studia telewizyjne, w których realizowane są współczesne produkcje (np. Szansa na sukces, Jaka to melodia czy Domisie) oraz kultowe już programy (Teleranek, Wielka Gra czy Sonda). Uczniowie obejrzeli również pomieszczenia reżyserskie. Przekonali się tam na czym polega praca redaktora planu, realizatora dźwięku, wizji i operatora kamery.

Emocjonującym punktem naszej wizyty w TVP był pobyt w jednym z największych jej studiów – studia Pytania na Śniadanie. Ten poranny program telewizyjny nagrywany jest w pomieszczeniach o powierzchni ponad pół tysiąca metrów kwadratowych, gdzie prowadzący rozmawiają z gośćmi i odbywają się występy muzyków na żywo. Cały program obsługuje 9 kamer i 350 jednostek światła. W „Pytaniu” gościły nie tylko najbardziej rozpoznawane postaci polskiego show businessu, ale także światowe gwiazdy w tym Sting, Shaggy czy Katie Melua.

Dopełnieniem naszej wizyty w TVP było również zwiedzanie Muzeum TVP, które mieści się na parterze, w budynku głównym telewizji. W muzeum dowiedzieliśmy się, że 25 października 1952 o godz. 19:00 wyemitowano pierwszy ogólnopolski program telewizyjny i tę datę uznaje się za początek Telewizji Polskiej. Wśród zbiorów muzeum znalazło się około 200 eksponatów, w tym słynne pacynki Kulfona, Moniki, Jacka i Agatki, kamery sprzed pół wieku, stare urządzenia do montażu, sklejarka do taśmy filmowej, a także zdjęcia gwiazd związanych przez wiele lat ze „szklanym ekranem”, takich jak Adam Hanuszkiewicz, Kalina Jędrusik, Jan Suzin, Jan Kobuszewski, Krystyna Loska czy Bogumiła Wander. Jak się dowiedzieliśmy, niektóre eksponaty nadal działają, jak np. tor kamerowy, czyli telewizor z podłączoną do niego włączoną kamerą, dzięki której zwiedzający mogą zobaczyć siebie na ekranie.

Wycieczka w kolorowy świat mediów dostarczyła nam wszystkim, zarówno uczniom jak i nauczycielom, wielu emocji i wrażeń. Jak mówią uczniowie, była to wycieczka „inna od pozostałych”. Myślę, że jeszcze długo pozostanie w naszej pamięci ……….. (esz)

29

11-2019

Starsi czytają młodszym...
Święto Misia Pluszowego dla klas I w bibliotece szkolnej

Tematem zajęć był pluszowy miś, zabawka, która towarzyszy dzieciom od najmłodszych lat. Miś to nie tylko pluszowa przytulanka, to prawdziwy przyjaciel, który czeka i jest niezastąpiony. Dzieci powierzają swoim pluszakom tajemnice, a misie są bardzo cierpliwe. „ Jeśli dożyjesz stu lat, to ja chcę żyć sto lat minus jeden dzień, żebym nigdy nie musiał żyć bez ciebie” - powiedział Kubuś Puchatek do swojego przyjaciela Prosiaczka.

W dniach 22, 25 i 26 listopada 2019 r. uczniowie klas Ia, Ib i Ic uczestniczyli w spotkaniach poświęconych misiom - bohaterom książek. Uczennice klasy VIII b Oliwia Hak, Aleksandra Kałużna, Matylda Juchiewicz i Nadia Nowak pięknie przeczytały młodszym koleżankom i kolegom opowiadanie „Serduszko małego misia”. Wszyscy bardzo podziwialiśmy małego misia, który pomógł marionetce, robotowi i właściwie sam sobie udowodnił, że ma dobre serce. Dość trudnym zadaniem było układanie „misiowych puzzli” na czas. Wywiązała się pomoc koleżeńska i poradziliśmy sobie. Każdy uczestnik naszego spotkania pomalował buźkę misia, było to bardzo ważne zadanie, ponieważ utworzyliśmy szkolną misiową rodzinę, którą można zobaczyć w bibliotece. Nie mogło również zabraknąć przysmaku Kubusia Puchatka, biszkopty z miodem, to jest to! Smacznie zakończyliśmy nasze spotkania, każda klasa otrzymała pamiątkowy dyplom.

Serdecznie dziękujemy wychowawcom klas I i uczniom, oraz pozdrawiamy wszystkich miłośników misiów. :)

Bibliotekarze

26

11-2019

ACH CO TO BYŁ ZA TYDZIEŃ…
21 listopada to Międzynarodowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień, który obchodzony jest w ponad 180 krajach. Przesłanie akcji jest proste – bądźmy życzliwi codziennie, a nie tylko od święta. Pamiętajmy, że pozytywna energia, którą przekazujemy w świat do ludzi, wraca do nas z nawiązką! W tym roku postanowiliśmy to święto obchodzić cały tydzień. Zaczęliśmy już 18 listopada.

Pierwszego dnia (poniedziałek) wystartowała poczta życzliwości. Przez cały tydzień każdy mógł napisać liścik zawierający miłe, życzliwe słowo i zaadresowany wrzucić do skrzynki życzliwości.

We wtorek ogłoszono konkurs na najbardziej życzliwą osobę w szkole dla klas IV – VIII. Odbyła się prezentacja najżyczliwszych osób z poszczególnych klas, osoby te zostały wybrane przez swoje koleżanki i kolegów. Na forum szkoły przedstawiono sylwetki następujących kandydatów:

klasa IV a – Aurelia Borkowska
klasa V a- Fabian Kompanowski
klasa V b – Paweł Prądzyński
klasa V c – Nadia Wojnarowska
klasa VI a – Gabriela Szmajdka
klasa VI b – Julia Grzelak
klasa VI c – Michalina Górna
klasa VI d – Anna Szczepaniak
klasa VII a – Marceli Maciejewski
klasa VII b – Oliwia Wróbel
klasa VIII a – Gracjan Kaczmarek
klasa VIII b – Aleksandra Kałużna

Po prezentacji każdy wychowawca przeprowadził głosowanie w swojej klasie. Zebrane, wypełnione karty zostały dostarczone do pedagogów. W tym dniu zaprezentowaliśmy również uczniom szkoły ściankę życzliwości „ Życzliwość uskrzydla” wykonaną z wzoru piór pokolorowanych przez uczniów, która była i jest nadal rewelacyjnym tłem do robienia zdjęć w szkole.

W środę obchodziliśmy 30-lecie Praw Dziecka. W związku z tym starsi wolontariusze odwiedzili uczniów z młodszych klas i przekazali informacje o Prawach Dziecka. Wszyscy uczniowie klas I – III byli ubrani w kolory biało – niebieskie, barwy charakterystyczne dla Unicef. Natomiast uczniowie klas IV – VIII podczas przerw mieli okazję poznawać swoje prawa i obowiązki. Wolontariusze ubrani w koszulki Wielkoduchów chodzili po korytarzach i każdy kto chciał mógł losować obowiązek lub prawo do… Ponadto na telewizorze na korytarzu szkolnym wyświetlane były informacje i zdjęcia o obchodach Praw Dziecka.

Czwartek - Międzynarodowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Rano przed lekcjami już od 7.40 wolontariusze witali w progach szkoły uczniów, nauczycieli, dyrekcję oraz rodziców uśmiechem życząc miłego dnia i przyklejając kolorową buźkę na ubranie. Z takim samym zadaniem powędrowali do uczniów klas I – III. W różnych miejscach na korytarzach szkolnych znajdowały się ulotki do oderwania z miłymi słowami dla koleżanki lub kolegi. Tego dnia na forum szkoły rozstrzygnięto wyczekiwany przez uczniów konkurs na najżyczliwszą osobę w szkole, który wygrała Oliwia Wróbel z klasy VII b zaraz za nią byli Gracjan Kaczmarek z VIII a oraz Aurelia Borkowska z klasy IVa. Gratulujemy wszystkim życzliwym osobom w naszej szkole, bo wierzymy, że jest nas mnóstwo. Ponadto tego dnia uczniowie klas I – III wraz z wychowawcami robili sobie klasowe zdjęcia na tle życzliwych skrzydeł. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się również jesienna ramka przygotowana przez p. Reesel oraz p. Drewniak – Przybylską.

Na zakończenie Tygodnia Życzliwości wolontariusze wcielili się w rolę listonoszy i rozdali życzliwą pocztę.

UŚMIECHÓW I RADOŚCI W TYM TYGODNIU BYŁO CO NIE MIARA

(m.k, j.p)

24

11-2019

Kot w butach na scenie
Czy kot może występować na scenie? Skoro w XIX wieku kury swobodnie spacerowały po deskach paryskiego teatru, to…? Proponuję potraktować powyższe pytanie jedynie jako zabieg retoryczny. Może tym razem aktorów nie wspomagały autentyczne zwierzaki, ale autorzy przedstawienia mają dopiero 10 lat, więc wszystko jeszcze przed nimi. I przed nami…

Uczniowie IVa mieli za zadanie opracować i zrealizować wizję sceniczną słynnej baśni o kocie w butach. Zapał, z jakim zabrali się od razu do pracy, pozwalał z dużą dozą prawdopodobieństwa przewidzieć, jaki będzie efekt końcowy...

Losowo dobrane zespoły teatralne musiały najpierw wyłonić spośród siebie reżysera, napisać scenariusz, obsadzić role, wykonać samodzielnie rekwizyty oraz zadbać o marketing spektaklu. Ciekawie opracowane bilety i zaproszenia niczym nie ustępowały plakatom promującym przedstawienie. Oczywiście, ważnym elementem przygotowań były próby sceniczne, podczas których młodzi twórcy mieli okazję skonfrontować wstępne (teoretyczne) założenia z realiami, co – jak wiemy – wymaga pewnej dojrzałości i umiejętności rozwiązywania konkretnych problemów. A czasu nie było za wiele!

Dla wielu uczniów najważniejszym punktem projektu okazały się same przedstawienia. Ciekawe, że poszczególne trupy teatralne – mimo iż wybrały do realizacji niemal identyczne fragmenty baśni – miały zupełnie odmienne pomysły na inscenizację. To spowodowało, że żaden widz się nie nudził, mimo iż oglądał kilka razy dobrze sobie znaną historię.

– Zabawne było przedstawienie, w którym aktorzy mówili trochę zmienionym językiem – powiedział jeden z uczniów, zadowolony z efektu kreatywnego podejścia do stylu pierwowzoru.

– A mnie się spodobało to, że stworzyliśmy w klasie taką przytulną, teatralną atmosferę – podsumował Kuba.

Jednym słowem, magia teatru i tym razem zadziałała. (krm)

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28
e-mail: staremiasto@op.pl
www.spstaremiasto.pl