1. AKTUALNOŚCI
  2. O SZKOLE
  3. DLA UCZNIÓW
  4. DLA RODZICÓW
  5. OSIĄGNIĘCIA
  6. GALERIA
  7. KONTAKT

19

02-2020

Szkolny Dzień Nauki 2020
Ile lat temu rozpoczął się Hadeik? Ile mierzył największy rekin w historii? W jakich sytuacjach wykorzystujemy matematykę w kuchni? Kto jako pierwszy w swoich zapiskach wspomniał o Atlantydzie? Ile mogła mierzyć Zelandia? Do czego wykorzystuje się twierdzenie Talesa? Gdzie się znajduje piramida Cheopsa i kiedy została zbudowana? W jaki sposób powstają atole koralowe? Jakie jest najpopularniejsze młodzieżowe słowo z 2019 roku? Co oznacza z kaszubskiego słowo „paradnica’’?

Na te i inne pytania, 18 lutego 2020 roku próbowali odpowiedzieć uczniowie klas piątych i szóstych oraz siódmych i ósmych, w czasie szóstej edycji Szkolnego Dnia Nauki.


Impreza była okazją do zaprezentowania przygotowywanych przez uczniów projektów edukacyjnych oraz uczestniczenia w warsztatach chemicznych.

W „wybuchowy” świat chemii wprowadził młodzież, zespół naukowo–dydaktyczny – p. Krystian i p. Krzysztof - z Centrum Chemii w Małej Skali, działający przy Pracowni Dydaktyki Chemii Wydziału Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Uczniowie podczas warsztatów, posługując się profesjonalnym sprzętem laboratoryjnym, mieli możliwość samodzielnego eksperymentowania, rozwijania wyobraźni i twórczego myślenia.

Młodzież dzieliła się swoimi umiejętnościami i wiedzą z różnych dziedzin nauki oraz ujawniała niezwykłe pasje. Z ciekawością obserwowaliśmy kolorowy świat chemii w czasie widowiskowych eksperymentów w wykonaniu uczniów klasy 6d: Aleksandry Wesołowskiej, Tatiany Urbańskiej, Mikołaja Pilarczyka, Łukasza Pruskiego, Adriana Piotrowskiego oraz Gabriela Krzyżostaniaka oraz uczniów klasy 8a: Mikołaja Kopaczewskiego, Tomasza Kuznowicza, Aleksandry Szymczak, Wiktorii Napierały.

Entuzjaści matematyki z klasy 8A - Aron Pogorzelski, Miłosz Iwanow, Tomasz Kuznowicz, Aleksandra Szymczak, w sposób profesjonalny przedstawili informacje o naszej szkole w czasie prezentacji „Moja szkoła w liczbach”, a Marek Gradecki (6d) zdradził sposób obliczania wysokości drzew i nie tylko… w czasie prezentacji „Jak Tales zmierzył piramidę Cheopsa?”. O znaczeniu matematyki w życiu codziennym opowiedziały Michalina Górna i Amelia Ślugaj (6c) w czasie prezentacji projektu „Matematyka wokół nas”.

Pokaz projektów był również okazją do zaprezentowania talentów lingwistycznych. Mikołaj Kopaczewski, Tomasz Kuznowicz, Jakub Grabarek, Olivia Śrutowska, Aron Pogorzelski, Gracjan Kaczmarek, Sonia Korgul, Maja Kosmalska, Wiktoria Napierała, Franciszek Łoś (8a) zaprezentowali w sposób humorystyczny sceny z życia Kubusia Puchatka czyli „Winny the Pooh”. Jak nadmuchać balon, czyli „How to blow up a balloon with baking soda and vinegar” zaprezentował duet z kl. 7b - Piotr Krawczyk i Oliwia Wróbel. Zakątki imperium brytyjskiego, publiczność zwiedzała w czasie wykładu Jakuba Szabelskiego (6d) „The United Kingdom – former British Empire”.

Dziewczęta z kl. 6c – Michalina Górna i Amelia Ślugaj – zabrały widownię w podróż do miasta miłości, sztuki, marzeń czyli do Paryża, a Jakub Moczyński i Oskar Budziński (8b) – do kraju kwitnącej wiśni, czyli do Japonii. O najciekawszych zakątkach Australii, panującym tam klimacie oraz osobliwej faunie i florze tego kontynentu opowiedzieli: Bartosz Tybura oraz Wiktor i Mikołaj Bartczakowie (8b).

Szósta edycja Szkolnego Dnia Nauki nie obyła się również bez filmów. Uczniowie z klasy 6d – Amelia Olejnik i Wiktor Puchalski - opowiedzieli o reklamie, a na poparcie teorii zaprezentowali reportaż z kręcenia reklam w czasie zajęć koła filmowego. Publiczność obejrzała również film na motywach ballady „Powrót taty” Adama Mickiewicza w interpretacji uczniów z klasy 7a: Marcelego Maciejewskiego, Kacpra Pietrzaka, Filipa Waszaka, Piotra Terebińskiego, Aleksandry Andrzejewskiej, Konrada Pęcherzewskiego oraz Patryka Olejnika.

Podczas Szkolnego Dnia Nauki, pasjonaci naszego języka ojczystego również mogli znaleźć coś dla siebie. Mikołaj Kopaczewski, Jakub Grabarek i Tomasz Kuznowicz (8a) w czasie swojej prelekcji zastanawiali się nad odpowiedzią na pytanie „Czy można polubić Pana Tadeusza?”, o slangu, czyli języku środowiskowym opowiedzieli: Aleksandra Andrzejewska, Marceli Maciejewski, Kacper Pietrzak (7a), a Szymon Kowalski i Szymon Kamiński (7a), podjęli dyskusję na temat: Czym różni się kibic od kibola? O odmianach języka polskiego, czyli o gwarze kaszubskiej i wielkopolskiej oraz języku młodzieżowym opowiedziały uczennice z klasy 6d: Maja Wróbel i Sandra Trzęsicka, które na zakończenie swojego wykładu zaproponowały publiczności weryfikację ich wiedzy w formie teleturnieju „Milionerzy”.

W czasie Szkolnego Dnia Nauki w roli wykładowców wystąpili również: Rafał Puchalski (5c) i Wiktor Puchalski (6d), którzy zaprezentowali prawdziwą historię choroby z jaką od dzieciństwa zmaga się jeden z chłopców - opowiedzieli o naczyniakach, ich rodzajach, a także walce z tą uciążliwą chorobą. Uświadomili publiczności, że dzięki determinacji najbliższych i wsparciu ludzi dobrej woli, wszystko można pokonać.

Szkolny Dzień Nauki był również okazją do zaprezentowania swoich zainteresowań. Jakub Szabelski i Piotr Siwik (6d) zabrali publiczność w tajemniczy świat mórz i oceanów, opowiadając o Rowie Mariańskim, Trójkącie Bermudzkim, Zelandii, a także wampirzycy piekielnej, krakenie i innych dziwnych podwodnych stworzeniach.

W czasie prezentacji projektów uczniowie poruszali również problematykę współczesnego świata: zaśmiecanie mórz i oceanów, pożary, które są wynikiem intensywnej ingerencji człowieka w świat roślin i zwierząt, a co za tym idzie – zmiany klimatyczne. Publiczność z zaciekawieniem wysłuchała wykładu uczniów klasy 7a: Piotra Terebińskiego, Szymona Kowalskiego, Konrada Pęcherzewskiego i Marcelego Maciejewskiego, którzy wyjaśnili, w jakie produkty powinna być bogata nasza dieta, a jakich – należy unikać.

Na koniec każdego prezentowanego projektu odbywał się quiz w czasie, którego widownia mogła wykazać się znajomością omawianego tematu. Stosowane przez uczniów techniki zapamiętywania okazały się skuteczne, ponieważ na przygotowane pytania udzielali właściwych odpowiedzi. Za każdą poprawną odpowiedź odpowiadający otrzymywali nagrody w postaci gier logicznych ufundowanych przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.

Uczniowie byli również głównymi wykonawcami efektownych doświadczeń chemicznych pt. „Eksperymenty na 4 ręce, a może i więcej”. W zabawnej i wybuchowej prezentacji, która odbyła się w sali gimnastycznej, wzięli udział również zaproszeni goście: Z-ca Wójta Gminy Stare Miasto - p. Janusz Frysiak, Przewodnicząca GKRPA – p. Jadwiga Janiak, z-ca inspektora GKRPA – p. Bartłomiej Michalak, Dyrektor Biblioteki Publicznej Gminy Stare Miasto - p. Jacek Matusiak oraz p. Agnieszka Tybura – przedstawicielka Rady Rodziców i sponsor SDN.

Ten dzień nie byłby tak atrakcyjny, gdyby nie bezinteresowna pomoc i życzliwość okazana przez sponsorów: Państwo Agnieszkę i Macieja Tyburów.

Szczególne podziękowania kierujemy również do p. Jadwigi Janiak z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Starym Mieście oraz do p. Bartłomieja Michalaka.

Dziękujemy p. Michałowi Przybylskiemu za profesjonalne nagłośnienie, p. Zbigniewowi Woźniakowi - za fotorelację z imprezy oraz Ani Gąsiorowskiej (naszej absolwentce) za wykonanie plakatu reklamującego wydarzenie.

Dziękujemy również wszystkim nauczycielom za przygotowanie uczniów do prezentacji projektów, a w szczególności: p. Katarzynie Roszak – Markowskiej, p. Kindze Drzewieckiej, p. Elżbiecie Szabelskiej, p. Lidii Kamińskiej, p. Katarzynie Paluszak, p. Barbarze Witasik, p. Elżbiecie Bielińskiej, a także p. Iwonie Wróblewskiej, p. Katarzynie Orzechowskiej i p. Marcinowi Kieliszakowi za pomoc w organizacji imprezy. Dziękujemy również za pomoc, w poszukiwaniu wsparcia finansowego wśród lokalnej społeczności, dyrektorowi szkoły p. Piotrowi Kucharczykowi.

Dziękujemy również Wielkopolskiemu Kuratorowi Oświaty za wsparcie finansowe udzielone na zakup nagród i upominków.

Organizatorki: Wioletta Dawicka, Agata Wiśniewska, Justyna Bąk-Górska, Anita Kucharczyk

17

02-2020

Medycyna nuklearna - jak znaleźć i pokonać raka?
Kolejne spotkanie „młodych medyków” odbyło się 17 lutego 2020r. tradycyjnie w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Tym razem „mali studenci” wysłuchali dwóch wykładów.

Dzięki jakim zmysłom poznajemy otaczający nas świat? Czy jest ich pięć, czy może więcej? Jak człowiek, a także zwierzę wykorzystuje swoje zmysły? Czyje zmysły są sprawniejsze?

Poszukiwaniem odpowiedzi na te pytania zajęli się „mali naukowcy” w czasie wykładu „Zmysły w roli głównej" zaprezentowanego przez Olgę Jurkiewicz i Zuzannę Mikołajczak ze Szkoły Podstawowej nr 17 w Poznaniu. Prelegentki udowodniły, że nie wszystko na co patrzymy jest zawsze takie, jakie nam się wydaje. Pokazały, że mózg zwiedziony nietypowym kontrastem, perspektywą, zestawieniem kolorów czy kształtów płata nam niesamowite figle! W czasie wykładu wszyscy doświadczyli działania zmysłu powonienia, a na zakończenie – również zmysłu smaku, ponieważ mieli okazję spróbować ciasteczek z mąki orkiszowej.

W tajemniczy świat promieniowania jonizującego zabrał młodych entuzjastów medycyny dr hab. n. med. Rafał Czepczyński z Katedry i Kliniki Endokrynologii, Przemiany Materii i Chorób Wewnętrznych UMP w czasie wykładu „Medycyna nuklearna - jak znaleźć i pokonać raka?” Podczas wykładu, pan doktor przedstawił tajniki swojej pracy oraz zaprezentował możliwości diagnostyczne na przykładzie pozytonowej tomografii emisyjnej. Wyjaśnił, w jaki sposób przygotowywane są związki radioaktywne do zastosowania u człowieka, a także jak przebiega badanie. W czasie niezwykle interesującego wykładu zostały pokazane obrazy prawidłowe oraz przykłady różnych chorób nowotworowych. Uczestnicy zajęć zapoznali się z przykładami skutecznego leczenia onkologicznego, tzn. udokumentowanymi obrazami całkowitej remisji.

Uczestniczenie w wykładach było również okazją do robienia notatek (w zeszytach i smartfonach). O tym, czy okazały się skuteczne przekonali się w czasie quizu, który tradycyjnie obejmował zagadnienia omawiane w czasie zajęć. Na wszystkie zadane pytania znali odpowiedź !!! (wd)

28

01-2020

O koniach i ślimakach na wykładach Małego Medyka UMP
Ostatnie w tym semestrze spotkanie uczestników projektu Mały Medyk UMP odbyło się 20 stycznia 2020 roku. Tym razem mali studenci wysłuchali dwóch wykładów.

Pierwszy: „Koń - wspaniały przyjaciel człowieka” został przygotowany i zaprezentowany przez uczennice ze Szkoły Podstawowej w Rudnikach. W czasie wykładu prelegentki przedstawiły informacje i ciekawostki o koniach oraz końskie rekordy Guinnessa. Dziewczyny odpowiedziały na nurtujące młodych naukowców pytania: Co to jest hipoterapia? Jakie są rodzaje i korzyści płynące z hipoterapii? Jak wyglądają zajęcia z hipoterapii?

Z dużym zaciekawieniem, nasi młodzi entuzjaści nauk medycznych, wysłuchali również kolejnego wykładu: „Implanty ślimakowe” zaprezentowanego przez dr n. med. Wojciecha Gawęckiego z Oddziału Klinicznego Otolaryngologii i Onkologii Laryngologicznej Szpitala Klinicznego im. Heliodora Święcickiego Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Podczas wykładu, pan doktor omówił budowę i funkcjonowanie narządu słuchu, jego uszkodzenia i możliwości leczenia. Przedstawił historię i funkcjonowanie implantów ślimakowych, scharakteryzował pracę lekarza laryngologa oraz zachowania bezpieczne i zagrażające zdrowiu w kontekście słuchu. Mówił również o ważnej roli Powszechnego Przesiewowego Programu Badania Słuchu Noworodków finansowanego od wielu lat przez WOŚP.

Specjalista otolaryngologii odpowiedział na nurtujące młodych medyków (wśród, których znaleźli się Amelia Olejnik, Rafał Puchalski i Maja Wróbel) pytania: Który ze zmysłów człowieka jest najważniejszy i dlaczego? Dlaczego ucho wewnętrzne nazywamy ślimakiem? Co widzi lekarz w czasie badania ucha? Jakie są przyczyny niedosłuchu? Czym różni się implant ślimakowy od pniowego? Do czego może doprowadzić stan zapalny ucha?

I znów nasi poszukiwacze wiedzy medycznej nie zawiedli. Z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach, robili notatki, zgłaszali się i odpowiadali poprawnie na pytania. (wd)

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Bema
w Starym Mieście
Adres: ul.Szkolna 11
62-571 Stare Miasto
tel/fax: 63 241 62 28
e-mail: staremiasto@op.pl
www.spstaremiasto.pl