Postudiowali trochę…
Uczniowie klasy 8a, wraz z kilkorgiem ambitnych siódmoklasistów, przez niemal 4 miesiące mieli możliwość studiowania psychologii, prawa i medycyny. Dzięki współpracy z Uniwersytetem Młodzieżowym[1] Wasi koledzy i koleżanki uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez cenionych fachowców, w tym prof. Marcina Matczaka – prawnika, wykładowcę Uniwersytetu Warszawskiego – oraz prof. Wojciecha Kuleszę – wybitnego specjalistę od zjawiska naśladownictwa,kierownika Katedry Psychologii Społecznej na Uniwersytecie SWPS.
Zajęcia zorganizowane w ramach Uniwersytetu Młodzieżowego odbywały się popołudniami za pośrednictwem Platformy ClickMeeting. Osoby uczestniczące w programie miały wykłady – w zależności od wybranego kierunku – we wtorki, środy lub czwartki. Projekt, który trwał od marca do czerwca, był całkowicie bezpłatny.
Studenci prawa dowiedzieli się, jak działa międzynarodowy system ochrony praw człowieka oraz poznali podstawy prawa cywilnego, karnego i konstytucyjnego. Mieli też okazję prześledzić drogę do różnych zawodów prawniczych. Przy okazji… Czy wiecie, że prawo często nie ma nic wspólnego z etyką? Podczas wykładu dotyczącego najdziwniejszych faktów o jurysdykcji prof. Marcin Matczak przekonywał, że moralność danej wspólnoty często stoi w sprzeczności z przepisami obowiązującego prawa. Jako przykład podał zabójstwa honorowe, traktowane w niektórych kulturach na świecie jako nakaz moralny.
– Wykłady z prawa były naprawdę ciekawe. Wykładowcy świetnie tłumaczyli, a przykłady pomogły mi lepiej zrozumieć skomplikowane zagadnienia – powiedział Kamil Ressel.
Uczestnicy zajęć z psychologii najpierw dostali solidny kurs „psychologii zła”, dzięki któremu mogli poznać przyczyny niszczących zachowań ludzkich jak wandalizm, przemoc czy znęcanie się. Na pewno nie nastraja optymistycznie fakt, że większości zbrodni/przestępstw dokonują zwykli ludzie, u których nie stwierdzono żadnych zaburzeń osobowości czy chorób psychicznych. Co warunkuje przestępczość? Według współczesnych badań kryminologicznych i psychologów społecznych sytuacyjność ludzkiego zachowania oraz społeczny determinizm.
Według uczestników niezwykle ciekawe okazały się prezentacje z psychologii wpływu społecznego oraz konformizmu. Na zakończenie cyklu spotkań mieliśmy okazję dowiedzieć się, dlaczego człowiek oszukuje samego siebie i na ile złudzenia pomagają nam przetrwać.
– Szczególnie zainteresowały mnie mechanizmy wywierania wpływu – powiedziała Aurelia Borkowska. – Dzięki wykładom dowiedziałam się, że otoczenie, w którym się znajdujemy, determinuje nasze zachowanie. Niestety, okazuje się, że nawet zwykły człowiek postawiony w danej sytuacji może zrobić coś nieobliczalnego. Zaciekawiło mnie również to, że ludzie wykonujący polecenia osoby uznawanej za autorytet są bardziej skłonni do agresji i innych niszczących zachowań niż w przypadku, gdy nakazałby im takie postępowanie ktoś, kogo nie uznają za autorytet – dodała.
Wykładowcy szkolący na co dzień przyszłych lekarzy pomogli natomiast zrozumieć naszym studentom, dlaczego antybiotyki przestają działać; zaprezentowali dowody naukowe na pozytywny wpływ ruchu na zdrowie człowieka oraz skłonili do refleksji nad zasadnością suplemantacji witamin. Podzielili się też rozległą wiedzą na temat zaburzeń depresyjnych.
– Wykład o efekcie placebo i nocebo był chyba moim ulubionym. Nie mogłem oderwać się od komputera i z chęcią posłuchałbym jeszcze więcej na ten temat – przyznał Krzysztof Gomulski. – Zajęcia organizowane przez Uniwersytet Młodzieżowy pomogły mi zdobyć wiedzę potrzebną do rozwijania moich zainteresowań. Profesjonalizm oraz rozległa wiedza wykładowców były imponujące – uzupełnił uczeń kl. 7b.
Warto podkreślić, że nasi najwytrwalsi słuchacze prowadzili regularnie dziennik studenta, w którym gromadzili notatki i refleksje związane z omawianymi zagadnieniami, za co – zgodnie z umową – otrzymali oceny celujące za samokształcenie. Gratuluję wszystkim uczestnikom zajęć samodyscypliny i dziękuję za wspólne uczenie się. Mam nadzieję, że w przyszłym roku szkolnym również postudiujemy 😊
Katarzyna Roszak-Markowska
szkolna koordynatorka programu UM
[1] Uniwersytet Młodzieżowy jest pionierem w obszarze edukacji na poziomie akademickim skierowanej do osób w wieku 13 – 19 lat. To ośrodek interdyscyplinarny, skupiający wybitne grono wykładowców akademickich – z polskich i zagranicznych uczelni, uznane autorytety i praktyków w swoich dziedzinach. Zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym (w 19 miastach), online i hybrydowym. Studenci mogą zgłębiać wiedzę nie tylko z prawa, medycyny czy psychologii, ale również z kryminologii, zarządzania, ekonomii, filologii oraz nowych technologii. Czesne miesięczne wynosi do 360 zł za wybrany kierunek, a młodzież po ukończeniu danego kursu może liczyć na punkty ECTS.