Szkolny Dzień Nauki 2019

Ile lat mają Stany Zjednoczone? Jaki związek z Boską Proporcją mają morskie ślimaki? Co wspólnego z płatkami kwiatów ma ciąg Fibonacciego? Jak porozumiewają się pszczoły? Dlaczego mężczyźni nie lubią robić zakupów?

Na te i inne pytania, 10 maja 2019 roku próbowali odpowiedzieć uczniowie klas szóstych, siódmych, ósmych oraz gimnazjalnych, w czasie piątej edycji Szkolnego Dnia Nauki.

Impreza była okazją do zaprezentowania przygotowywanych przez uczniów projektów edukacyjnych oraz uczestniczenia w warsztatach chemiczno-fizycznych. W naukowy świat wprowadzał młodzież zespół naukowo–dydaktyczny – p. Krystian i p. Krzysztof – z Centrum Chemii w Małej Skali, działający przy Pracowni Dydaktyki Chemii Wydziału Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Podczas warsztatów uczniowie mieli możliwość przeprowadzania samodzielnych eksperymentów. W tym roku doświadczenia chemiczne odbywały się pod hasłem „Chemia apteką stoi”.

Młodzież dzieliła się swoimi umiejętnościami i wiedzą z różnych dziedzin nauki oraz ujawniała niezwykłe zainteresowania i talenty muzyczne. Z ciekawością obserwowaliśmy kolorowy świat chemii w czasie widowiskowych doświadczeń: chemiczny ogródek i kameleon, wskaźniki pH, spalanie soli oraz wybuch wulkanu w wykonaniu  uczniów klasy VIII A: Julii Siodły, Natalii Szkudlarek, Julii Lisiak, Kingi Błażejewskiej, Jakuba Gałeckiego, Andrzeja Działaka, Gabrysi Gradeckiej, Roksany Kujawy, Hanny Gmachowskiej, uczniów klasy VII B: Mikołaja Bartczaka, Wiktora Bartczaka i Bartka Tybury oraz uczennicy klasy VIII B – Natalii Bartczak. Entuzjaści biologii z klasy VII A –  Mikołaj Kopaczewski, Gracjan Kaczmarek i Franciszek Łoś w sposób profesjonalny przedstawili prezentację multimedialną o znaczeniu modelowania w nauczaniu biologii.

Reprezentantki Szkolnego Biura Ankietowego z klasy III GA – Klaudia Osajda, Patrycja Lindebna, Aleksandra Maciejewska, Wiktoria Flis, przedstawiły pogłębione wyniki przeprowadzonych badań dotyczących ubioru dzisiejszej młodzieży, a także omówiły  metody skutecznego uczenia się przedmiotów przyrodniczych.

Pokaz projektów był również okazją do zaprezentowania talentów lingwistycznych. Zgromadzona publiczność wysłuchała wersji humorystycznej „To be, or not to be, that is the question…? w wykonaniu uczniów klasy V D: Tatiany Urbańskiej, Martyny Czaplińskiej, Aleksandry Wesołowskiej, Jakuba Szabelskiego, Łukasza Pruskiego i Piotra Siwika, którym na skrzypcach towarzyszyła Maja Wróbel. Publiczność spacerowała również po naszej miejscowości podczas prezentacji projektu „Stare Miasto – moja mała Ojczyzna” w wykonaniu Marii Gąsiorowskiej (VIII C), Natalii Bartczak, Miłosza Olszewskiego (VIII B). Jedna z grup: Nadia Wojnarowska, Weronika Sztuba i Kornelia Szmaj (IV C), zabrała widownię w podróż do najciekawszych zakątków naszego kraju w czasie prezentacji projektu „Zwiedzamy Polskę – skala na mapach”.

Młodzież obejrzała film dokumentalny „Uśmiech” o zespole  ludowym działającym w Szkole Podstawowej w Liścu Wielkim nakręcony przez uczniów z koła filmowego i zaprezentowany przez Wiktorię Owsińską, Wiktorię Kazimierczak, Kacpra Łukomskiego (III GS) oraz Mikołaja Przybylskiego i Wiktora Kowalczyka (VIII B).

Szkolny Dzień Nauki był również okazją do zaprezentowania swoich zainteresowań przez studentów Kolorowego Uniwersytetu z klasy V D. Marek Gradecki w czasie wykładu „Złoty podział wokół nas”, w niezwykle profesjonalny sposób, wprowadził widownię, w tajemniczy świat Boskiej Proporcji i ciągów Fibonacciego, a Wiktor Puchalski, ubrany w strój pszczelarza, opowiedział o życiu pszczół, ich znaczeniu dla ludzi i gospodarki, o ich wrogach i sprzymierzeńcach, inteligencji, sposobach komunikacji oraz przyczynach ich wymierania. Wśród grona młodych entuzjastów nauki znalazł się również Jakub Szabelski, który w czasie wykładu w całości zaprezentowanego w języku angielskim „THE AMERICAN EMPIRE — WITH A SHORT VISIT TO THE USA”,mówił m. in. o najważniejszych wydarzeniach z historii USA, klimacie sięgającym skrajnych temperatur, badaniach nad kosmosem, przemyśle filmowym oraz o absurdach, z których słynie ten kraj.

Na koniec każdego prezentowanego projektu odbywał się quiz w czasie, którego widownia mogła wykazać się znajomością omawianego tematu. Stosowane przez uczniów techniki zapamiętywania okazały się skuteczne, ponieważ na przygotowane pytania udzielali właściwych odpowiedzi. Za każdą poprawną odpowiedź odpowiadający otrzymywali nagrody w postaci gier logicznych ufundowanych przez Radę Rodziców oraz Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.

Uczniowie byli również głównymi wykonawcami efektownych doświadczeń chemicznych pt. „Eksperymenty na 4 ręce, a może i więcej”. W zabawnej i wybuchowej prezentacji, która odbyła się w sali gimnastycznej, wzięli udział również zaproszeni goście: Przewodnicząca Rady Gminy – p. Halina Turajska, z-ca inspektora GKRPA – p. Bartłomiej Michalak, p. Agnieszka Tybura – przedstawicielka Rady Rodziców i sponsor SDN oraz rzecznik prasowy gminy – p. Janusz Frysiak.

Po ogromnej porcji nauki wysłuchaliśmy przepięknej interpretacji piosenki Anny Jantar „Nic nie może wiecznie trwać” w wykonaniu Anastazji Adaszak (VI B).

Ostatnim punktem imprezy było podsumowanie Konkursu Matematyczno-Przyrodniczego „Świat wokół nas”. Wyłonieni w sześcioetapowym konkursie zwycięzcy otrzymali dyplomy oraz nagrody. Zwycięzcami turnieju została drużyna „[…]” (Andrzej Działak i Jakub Gałecki), drugie miejsce zajęła drużyna „HAKUNA MATATA” (Natalia Bartczak i Mikołaj Kurtas), trzecie – „LENOPOLENO” (Wiktor Kowalczyk i Miłosz Olszewski), a czwarte – „JAKUB SZCZĘŚLIWIEC” (Jakub Grabarek). Gratulujemy! 

Ten dzień nie byłby tak atrakcyjny, gdyby nie bezinteresowna pomoc i życzliwość okazana przez sponsorów: Państwo Agnieszkę i Macieja Tyburów.

Szczególne podziękowania kierujemy również do p. Jadwigi Janiak z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Starym Mieście oraz Rady Rodziców.

Dziękujemy p. Michałowi Przybylskiemu i Adrianowi Bońce (III GS) za profesjonalne nagłośnienie imprezy oraz Ani Gąsiorowskiej (naszej absolwentce) za wykonanie plakatu reklamującego imprezę.

Dziękujemy również wszystkim nauczycielom za przygotowanie uczniów do prezentacji projektów, a w szczególności p. Katarzynie Roszak – Markowskiej, p. Anicie Kucharczyk, p. Kindze Drzewieckiej, p. Lidii Kamińskiej, p. Jolancie Kowalczyk, a także p. Iwonie Wróblewskiej i p. Józefowi Gąsiorowskiemu za pomoc w organizacji imprezy. Dziękujemy również za pomoc, w poszukiwaniu wsparcia finansowego wśród lokalnej społeczności, dyrektorowi szkoły p. Piotrowi Kucharczykowi.

Dziękujemy również Wielkopolskiemu Kuratorowi Oświaty za wsparcie finansowe udzielone na zakup nagród i upominków.  (wd)

Organizatorki: Wioletta Dawicka, Agata Wiśniewska, Justyna Bąk-Górska

Skip to content